Vastatuuleen vihreällä linjalla!

Ahahahahaa, ahahahahaa! Vai että uusi brändi?
Miksei brandy? No kun ei konjakkia saa... Ahahahahaa! 😂😂😂
Mitä siitä kertoisin, kysyjille vastaisin?

Jukka Kuoppamäen sanoittaman ja esittämän Sininen ja valkoinen -kappaleen rivi kuvastaa kansliajohtaja Jukka Vilénin mukaan ajatusta, josta Kemin kaupungin uuden brändin rakentaminen lähti kevättalvella alkuun.
– Aiemmin emme ole tehneet näin laajaa imagosuunnittelua yhtä perusteellisella ohjeistuksella. Mikä kaupunki on? Mikä on sen julkikuva? Viime kesäkuussa valmistunutta uutta kaupunkistrategiaa laadittaessa kävi selväksi, että imagoa ja brändiä pitää kirkastaa ja kehittää, Vilén sanoo.

Yhdessä viestintäsuunnittelija Niina Grönholmin kanssa hän esitteli tiistaina medialle työn tuloksen. Kaupunginhallitus oli hyväksynyt sen edellispäivänä, pienin viilausevästyksin. Täysin valmista ei siis yhäkään ole mutta lähes maalissa kuukausien puserrus on.

Siihen osallistuivat kaupungin työntekijöiden ja sidosryhmien – ammattikorkeakoulu, Lappia, puuteollisuus – työpajat. Kaupunkilaiset pääsivät mukaan välillisesti.
– Kolme–neljä vuotta sitten kysyimme kuntalaisilta mielipiteitä siitä, miten he Kemin kokevat. Vastauksia tuli noin sadalta henkilöltä. Viime kesänä pyysimme kemiläisten tarinoita. Saimme niitä parikymmentä, Vilén ja Grönholm kertovat.

Vihreys on tuore elementti Kemin brändissä. Se löysi paikkansa myös kaupungin uudistetussa tunnuksessa.

– Säilytimme Suomen lipusta tyylitellyn K-kirjaimen, joka on ollut käytössä jo 25 vuotta. Tunnuksen yhteydessä esiintyvä Kemi-sana sai uuden fontin sekä i-kirjaimen pisteeksi vihreän, sydämenmuotoisen lehden, Vilén sanoo.

Vihreys on ei ole vain täplä logossa tai osa uutta värimaailmaa. Uuden vision mukaan Kemi on vastuullisesti vihreä kaupunki, jonka toimintaa ohjaa ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen kestävyys. Kemi haluaa olla edelläkävijä muun muassa kiertotaloudessa. Tavoitteena on yltää Suomen vihreimmäksi kaupungiksi. Sen pitää näkyä arjen pieniä tekoja ja valintoja myöten.

Brändityössä on muokattu kaupungille myös Vihreä teko -tunnus, jota käytetään, kun viestitään erityisen ympäristöystävällisestä tai kestävän kehityksen mukaisesta toiminnasta. Kaupunki hyödyntää tunnusta itse ja voi myöntää sen käytön ulkopuoliselle toimijalle.

Uusi brändi korostaa pohjoista päättäväisyyttä ja sisua, konstailemattomuutta, luovaa taitoa seilata vastatuuleen ja omaan suuntaan.

– Kemi on selviytynyt kovista rakennemuutoksista, Jukka Vilén muistuttaa.

Kaupungin vahvuuksiksi on nostettu sujuva ja helppo arki, sijainti solmukohdassa ja meren äärellä, hyvät opiskelu- ja harrastusmahdollisuudet, kulttuurin ja tapahtumien kirjo.

– Tämä on vähän hullukin kaupunki. Viimeisin villitys on haluta kuntoiluportaat tasaiselle maalle keskustaan.

"Kaupungin vahvuuksiksi on nostettu sujuva ja helppo arki." =Lisää katkaistuja suoria katuja ja kaatuneita vehreitä puita keskustaan. Raide- ja linjaliikennettä lisätään. Autoilusta vapaa keskusta harkinnassa.
Viitsiikö joku mainita vielä lisää, vai jääyyekö asuntoloukkuun?

2

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unelmani toteutui viisi vuotta sitten, Pitäkää tunkkinne! Bhuuuaahahaa!🐰🐸

    • peruskemiläinen

      Kuuluukohan tähän rojektiin katettujen bussipysäkkien purkaminen Kemissä? Ely-keskus purattaa Lapista suurimman osan katetuista bussipysäkeistä koska niiden hoitaminen tulee kalliiksi. 100 000€ vuodessa. Näin kerrottiin eilen ratiossa ja ratiossahan ei valehella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6315
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      642
      2611
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1209
    4. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      82
      1123
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      79
      1087
    6. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      301
      1074
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      60
      1068
    8. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      78
      983
    9. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      66
      951
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      854
    Aihe