Uskomattoman tehokas päivä takana. Siivottu koko alakerta, saunottu ja testattu syyssadon viini.
Mieto marjainen ja hillitty maku. Mietinkin jo onko edes promilleja niin suloisesti viini liukui kurkustani alas löylyjen lomassa.
Oli mitatava alkoholipitoisuus mittarilla. Komiat yksitoistaprosenttia ja maku marjaisa, ei makea, vaan kevyen kuiva.
Haluatko keskustella kotiviinin valmistuksesta. Valmistus vaatii kärsivällisyyttä eikä sovi alkoholisteille.
Hiljaa hyvää tulee.
41
913
Vastaukset
- mimmimum-..mi
Ihan kivaa olisi valmistaa viiniä...mutta en oikein jaksa alkaa kun ei ole välineitä...eikä materiaaliakaan omasta takaa...Varmasti saa eri vivahteita erilaisista marjoistakin...Onko tuo prosenttiluku paino ...vai tilavuusprosentti... tai ei slläkään mitään niin merkitystä ole .. maku se ratkaisee onko miellyttävä..
- Korppis11
Minulla on mökillä marjapensaita. Niiden sadon käytän ns. luomuviinin tekoon.
Syksyllä laitoin tuoteet marjat pussissa käymissankkoon, toki jouduin lisäämään käymishìvaa ja joitakin käymisen edesauttavia jutskoja joukkoon. Jätin pänikän muhimaan ja lähdin Hollantiin. Nyt kahden kuukauden muhimisen jälkeen yllätys yllätys, viini oli mmmm hyvää. Ei viinin valmistus juurikaan jaksamista kysy, hiukka mielikuvitusta ja se on hupaisa harrastus ; ) Kokemusta kertyy kun harjoittelee ; )
- bessie--
Aivan jouten en minäkään ole tänään ollut, olen käynyt kahdessa kokouksessa ja niiden välissä vein tavaraa sekä kierrätyskeskukseen että jäteasemalle.
"Hiljaa hyvä tulee, ajatellen aivan kaunis" tapasi äitini sanoa. Sopii minunkin sanomakseni mitä tulee viinin valmistukseen. Ajatellut olen ja joskus jopa pullojen etiketitkin luonnostellut, mutta tekemättä jäi jo silloinkin kun oli omia marjapensaita ja tekemättä taitaa jäädä jatkossakin.
Jos tekisin, tekisin vähän vahvempaa ja makeampaa mustaherukkaviiniä, en kyllä tiedä onnistuuko edes väkevien viinien valmistaminen käyttämällä.
Kyllä kai alkoholistikin pystyy viiniä valmistamaan. Voisi esim. aloittaa tekemällä kaksi tai kolme satsia ja sitten kun ensimmäinen käymissanko tai pullo on pullotettu niin heti taas uusi alulle. - NytKiiltääPaikat
"Alakerta"😜
- En.osaa.hymiötä
Joo mä siivosin just yläkertani, leikkasin liikoja hiuksia pois. Yleensä olen vain asiallinen.
- NytKiiltääPaikat
En.osaa.hymiötä kirjoitti:
Joo mä siivosin just yläkertani, leikkasin liikoja hiuksia pois. Yleensä olen vain asiallinen.
Silmänisku oli leikkisesti tarkoitettu.
En ole kyllä koskaan edes kokeillut kotiviinin valmistusta, mutta ne kerrat kun olen saanut maistella muiden huushollissa niin ihan hyvää seurajuomana, pienessä määrässä tosin. Siskon kotiviini oli tosin mielestäni hiivaisen makuista viimeiksi kun otettiin lasi. Juon harvoin nykyisin viiniä ja kolme viikkoa sitten laivalta tuotu laatikko on vieläkin korkkaamatta. No jos siten nyt viikonloppuna kun juhlimme vähän förskottia Legon synttäreistä. Hän täyttää 70 joulukuun loppupuolella, mutta emme varmaan tee mitään suurempaa nyt vieläkään jos tulisi joku yhteinen ulkomaanmatka ajankohtaiseksi ensi talven aikana niin se olisi ikäänkuin lahja molemmille.
Olen kirjoittanut palautetta ylläpidolle noista ketjuista jotka joutaisi poistoon. Odotellaan ja katsotaan miten argumenttini puree.
Kirjasi lähtee todennäköisesti vasta ylihuomenna. Ranskatar(Megane) on huollossa ja minulta pakkaukset loppuivat.
Huh, olisipa minulla edes 10 prossaa tuosta sinun energiastasi.- Korppis11
Tänään olen ollut saamaton. Epämiellyttäviä uutisia heti aamusta. Kuopus jo yli kaksi viikkoa sairaana. Virusperäinen johon ei lääkitystä. Onneksi kuume on laskenut, mutta muuten kurkkukipuja. Ajattelin josko ajeleisin Kuopioon huomenna. Äidin sydäntäpakahduttavia huolia. Onneksi huollatin auton, jarrut pelaa.
Kirjallasi ei ole kiirettä kuten jo kerroin laitan sen joulupakettiin itselleni ; )
Tämä satoviini on taas parhaasta päästä. Miksi ei olisi harjoittelu on tehnyt mestarin. Se oli sametin pehmyttä, että piti mitata oliko edes prossia. Olihan siinä 11%. Vaarallista kun maku on kevyttä kuin marjamehu ei hoksaa ja saunasta ulos istumaan mentyäni otin ihan tolokut hörpyt tajutakseni, että taitaa jymähtää päähän.
Että pääsee Legokin miehen ikään, halit ; )
Jahka saa energiani takaisin aloitan sen novellin kirjoittamisen josta jutusteltiin.
Olivat nostaneet meidän yhteenottoketjun. Kumpa ymmärtäisivät, että parhaat ihmissuhteeni olen luonut ottamalla selvää onko tälle ystävyydelle tasavertaista pohjaa. Luonnetta pitää olla ja vastarintaa tarvittaessa. Nynnyt eivät herätä sympatioitani. Turiskoon takarivin Tyynet keskenään ja kehukoon toisiaan sekä piilottakoot onnensa jos sitä nyt onkaan. Sitten nämä, jotka loukkaantuvat verisesti toisten puolesta ja puuhkuvat vihaa rasittavat vain omaa sydän parkaansa.
Pirre on hyvä tyyppi ja jos elonpäiviä riittää me noita-akat piipahdamme Pirren luona myrkkyliementä keittämässä, jolloin asiaan kuuluu erilaiset rekvisiitat...no, olokoon ; ) - pöyristyikunluin
Korppis11 kirjoitti:
Tänään olen ollut saamaton. Epämiellyttäviä uutisia heti aamusta. Kuopus jo yli kaksi viikkoa sairaana. Virusperäinen johon ei lääkitystä. Onneksi kuume on laskenut, mutta muuten kurkkukipuja. Ajattelin josko ajeleisin Kuopioon huomenna. Äidin sydäntäpakahduttavia huolia. Onneksi huollatin auton, jarrut pelaa.
Kirjallasi ei ole kiirettä kuten jo kerroin laitan sen joulupakettiin itselleni ; )
Tämä satoviini on taas parhaasta päästä. Miksi ei olisi harjoittelu on tehnyt mestarin. Se oli sametin pehmyttä, että piti mitata oliko edes prossia. Olihan siinä 11%. Vaarallista kun maku on kevyttä kuin marjamehu ei hoksaa ja saunasta ulos istumaan mentyäni otin ihan tolokut hörpyt tajutakseni, että taitaa jymähtää päähän.
Jahka saa energiani takaisin aloitan sen novellin kirjoittamisen josta jutusteltiin.
Olivat nostaneet meidän yhteenottoketjun. Kumpa ymmärtäisivät, että parhaat ihmissuhteeni olen luonut ottamalla selvää onko tälle ystävyydelle tasavertaista pohjaa. Luonnetta pitää olla ja vastarintaa tarvittaessa. Nynnyt eivät herätä sympatioitani. Turiskoon takarivin Tyynet keskenään ja kehukoon toisiaan sekä piilottakoot onnensa jos sitä nyt onkaan. Sitten nämä, jotka loukkaantuvat verisesti toisten puolesta ja puuhkuvat vihaa rasittavat vain omaa sydän parkaansa.
Pirre on hyvä tyyppi ja jos elonpäiviä riittää me noita-akat piipahdamme Pirren luona myrkkyliementä keittämässä, jolloin asiaan kuuluu erilaiset rekvisiitat...no, olokoon ; )jos olisin Pirre, niin niiden Zombie juttujesi jälkeen en oveani sinulle avaisi, joten teltat saataa olla tosiaankin tarpeen
- Korppis11
pöyristyikunluin kirjoitti:
jos olisin Pirre, niin niiden Zombie juttujesi jälkeen en oveani sinulle avaisi, joten teltat saataa olla tosiaankin tarpeen
Emme toki, elä pelkää tontillesi tulla. Pöyristele ja pyöriskele ihan itesseis. Hotelleissahan me tällä ikää, ei me yökylään. No, jos yhessä ryypätään niin sitten ehkä saunakamariin. Tosin aina meillä on yksi selvinpäinen auton rattiin.
Korppis11 kirjoitti:
Pirre on hyvä tyyppi ja jos elonpäiviä riittää me noita-akat piipahdamme Pirren luona myrkkyliementä keittämässä, jolloin asiaan kuuluu erilaiset rekvisiitat...no, olokoon ; )Olen mielelläni takarivissä vaikka kukaan minut tunteva ei ole nynnynä pitänyt.
Pitää olla minulle hyvin tärkeä asia että alan mitellä olenko tasavertainen, enkä silloinkaan välitä jos joku luulee olevansa niskan päällä.
Tiedän itse heikkouteni ja vahvuuteni, näillä kymmenillä ei tavitse peilata muiden mielipiteitä.
Olen selvinnyt monista suurista vaikeuksista ilman että olisin yhtään katkera.
Olen joskus miettinyt että mistä nuo ilkeilyt kumpuaa, uskoisin että omasta tyytymättömyydestä ja pahasta olosta.
Ei minulla ole täällä ketään vastaan yhtään mitään vaikka olen saanut ottaa vastaan aika ilkeitäkin kommentteja.
Vaihdoin nikkiäkin kun sain kuulla jatkuvaa nälvimistä erään kirjoittajan toimesta omaishoitajuudesta. Alkuun vähän loukkasivat nyt en välitä.
Kannattaa ehdottomasti satsata omaan kirjoittamiseensa minä ainakin olen saanut paljon iloa ja piristystä kirjani valmistumisesta. Vapauttavaa, voimaa antavaa energiaa, positiivista energiaa.
Kuopukselle paranemisia; käy ihmeessä katsomassa. Onko siellä tiet liukkaita meillä on täällä aivan talvikelit.
Pirreä käydään moikkaamassa ensi kesänä kun tulen Suomeen. Sehän on selvä. Mutta sinne pitää vissiin viedä teltta.- Korppis11
Ei ole vielä lunta nimeksikään. Lauhtuvaa luvattu plussa asteita, mutta mustaa jäätä uskoisin valtateillä olevan. En minä enää telttaan könyä. Kai siellä on hotelleja tai mökkikyliä lähiseudulla. Niin ja pitää ottaa huomioon, että heinäkuussa saamme hollantilaisia vieraita heti kuun alussa. Ovat ehkä pari viikkoa Petzen mökillä ja minun mökillä.
- Per-kel
tänään 2 kertaa lääkärissä, vaihdettua talvirenkaat ja uusittu kortti jolla pääsee entiselle ja nykyiselle työmaalle :D
- 1eero
Minäkin lääkärissä, kaupassa, jouten.
Lopetin alkoholin käytön koska se ei sovi minulle, toisekseen ihminen ei humalassa ole oma itsensä persoona muuttuu riippuen alkoholin määrästä.- korppis11
Liekö persoonan muutoksista kärsiviä alkoholia juomattomia raittìta vai onko se vain alkoholia nautiskelijoiden vaiva ; )?
No, leikki sikseen. Ravintolatyötä tehneenä olen toki nähnyt yhtä sun toista.
Ei ihminen alkoholia tarvitse pitääkseen hauskaa. - Per-kel
korppis11 kirjoitti:
Liekö persoonan muutoksista kärsiviä alkoholia juomattomia raittìta vai onko se vain alkoholia nautiskelijoiden vaiva ; )?
No, leikki sikseen. Ravintolatyötä tehneenä olen toki nähnyt yhtä sun toista.
Ei ihminen alkoholia tarvitse pitääkseen hauskaa.On se kummaa että 3 kaljan jälkeen selkäkivut hävis :)
- 1eero
Lukemattomat kerrat join itteni sammuksiin, näköjään vanhana tajusi ettei tarvitse.
Jos olin juonu muutaman kaljan ja tytär soitti, vaikka kui yritti olla terävä ni ei menny läpi selvän näyttäminen. - korppis11
1eero kirjoitti:
Lukemattomat kerrat join itteni sammuksiin, näköjään vanhana tajusi ettei tarvitse.
Jos olin juonu muutaman kaljan ja tytär soitti, vaikka kui yritti olla terävä ni ei menny läpi selvän näyttäminen.En minäkään ole aina osannut arvioida juomisieni vaikutuksia ja olen töpeksinyt riittävästi joten tiedän tunteen kun on rapula ja morkkis yhtäaikaa eihän sellaista enää jaksasi.
- korppis11
Per-kel kirjoitti:
On se kummaa että 3 kaljan jälkeen selkäkivut hävis :)
Alkoholi vaikuttaa kipulääkkeen tavoin moneen vaivaan.
Kun loukkasin selkäni olin kuukausia ilman alkoholia koska jouduin syömään kipulääkkeitä. Myöhemmin kesällä kun touhuilin mökillä ja selkä kipeytyi otin muutaman lasilisen viiniä ilta-auringossa, kivut loppuivat ja kömmin ylisille unimaan
- JeppePåBerget
Eipä ole pahemmin krapula yllättänyt senjälkeen kun astui nää EU.kiintiöt voimaan :)
Jatketaan nyt vaikka tähän, kun korppista ja palomaa nyt moititaan liiasta palstatilan viemisestä ja että monet "hyvät" kirjoittajat jäävät varjoon kun olemme täällä koko ajan höpisemässä omista asioistamme.
Onhan täällä hyviä kirjoittajia, jos on huonojakin.
Mutta tilaa kai riittää kaikille ja ja ne hyvät kirjoittajat voisivat alkaa tekemään hyviä aloituksia joissa ei ole mitään kosketuskohtaa heidän jokapäiväiseen elämäänsä tai live-persoonansa, vaan ainoastaan tuulesta temmattuja ja seiskasta kopioituja juttuja, vähän iltismateriaalia ja tv-ohjelmaa ja sittenjoku heevetinhuono renkku tai runoketju johon kukaanmuu ei kirjoita kuin aloittaja ja pari ihailijaa, mutta onko hänellä väliä, tilaa riittää ja kuka jää kenenkin varjoon jää minulle ikuiseksi arvoitukseksi.
Luulen että kaikkein eniten tiukkapipoja harmittaa se että kun kerromme arkipäivästämme niin niihin sisältyy myös aktiivista elämää, kuten viinintekoa ja illanistujaisia, matkailua ja siivoilua, jopa kirjalaatikon purkamista. Laiffia. Hmmmm...- koettakaapärjätä
Monilla on niin aktiivinen elämä, ettei ehdi tekemisiään luetteloimaan yleisille palstoille. Useimmilla on ystäviä sukua ja muu liveseuraa, joiden kanssa voi kuulumisia vaihtaa vaikka lounaan tai kahvikupin ääressä.
- loikkanen
ja naapuripalstalla kerrot, että olet erakoitumassa.
ps. jos et halua tällä palstalla pashaa silmillesi, niin lopeta tuo jatkuva irvimisesi palstan aloituksista. koettakaapärjätä kirjoitti:
Monilla on niin aktiivinen elämä, ettei ehdi tekemisiään luetteloimaan yleisille palstoille. Useimmilla on ystäviä sukua ja muu liveseuraa, joiden kanssa voi kuulumisia vaihtaa vaikka lounaan tai kahvikupin ääressä.
Mutta ei kuitenkaan niin aktiivinen elämä etteikö joutaisi käymään täällä aina välillä lyttäämässä ja ohjeistamassa muita kirjoittajia?
Jotkut taas (esim. minä) kirjoitamme muiden aktiviteettien lomassa, minulla on kaksi muuta aikuista huushollissa ja paljon muutakin tapahtuu. Se että kirjoitan paljon ja nopeasti ei johdu elämäni tyhjyydestä ja tapahtumaköyhyydestä. Vaan siitä että minusta on KIVAA kirjoittaa paljon ja nopeasti."Heevetinhuono renkku tai runoketju", mutta jospa niistäkin ketjuista saavat osallistujat iloa ja valoa päiviinsä.
Kuten toiset saavat arkisten tai miksei juhlavampienkin tapahtumien ja tekemisten kertomisista.
Jokainen osallistuu mieltymystensä mukaan.loikkanen kirjoitti:
ja naapuripalstalla kerrot, että olet erakoitumassa.
ps. jos et halua tällä palstalla pashaa silmillesi, niin lopeta tuo jatkuva irvimisesi palstan aloituksista.En koe sitä irvimiseksi, vaan leikinlaskuksi. Ja sen verran on perää että henkilökohtaisesti en todellakaan katso aloitusten laadun ja lukumäärän olevan missään suhteessa toisiinsa. Tosin jotkut aloitukset ovat otsikoitu siten että ei tee mieli aukaista eikä kiinnosta, mutta sitten siitä onkin kehittynyt aivan mielenkiintoinen juttu. Mutta ugh! aloittajat ovat puhuneet ja puolustaneet oikeuttaan olla keskinkertaisia aloittajia.
Shittiähän minä olen saanut niskaani täällä päivästä numero uno, koska poikkean tasapaksusta massasta ja sanon mielipiteeni ujostelematta.Anceli kirjoitti:
"Heevetinhuono renkku tai runoketju", mutta jospa niistäkin ketjuista saavat osallistujat iloa ja valoa päiviinsä.
Kuten toiset saavat arkisten tai miksei juhlavampienkin tapahtumien ja tekemisten kertomisista.
Jokainen osallistuu mieltymystensä mukaan.Tottahan puhut Anceli. Joskus vain häiritsee kun se sama jankuttaminen jatkuu renkkuketjusta toiseen. Vanhaa, väljähtynyttä, vähintäänkin surrealistista tavaraa, jonka laatua tosin parantavat ketjuihin osallistuvien mummojen raikkaammat ja paremmin riimitellyt kommentit.
Mutta nyt siirryn täältä keittiöön siivoamaan ja vaihtamaan jouluverhoja. Ihan rauhassa vaan jatkakaa samaan tapaan, hiljaa hyvää tulee!!!- voiettä
Paloma.se.co kirjoitti:
Tottahan puhut Anceli. Joskus vain häiritsee kun se sama jankuttaminen jatkuu renkkuketjusta toiseen. Vanhaa, väljähtynyttä, vähintäänkin surrealistista tavaraa, jonka laatua tosin parantavat ketjuihin osallistuvien mummojen raikkaammat ja paremmin riimitellyt kommentit.
Mutta nyt siirryn täältä keittiöön siivoamaan ja vaihtamaan jouluverhoja. Ihan rauhassa vaan jatkakaa samaan tapaan, hiljaa hyvää tulee!!!Hyvin näytät tietävän, mitä niissä renkuketjuissa lukee.
Paloma.se.co kirjoitti:
Tottahan puhut Anceli. Joskus vain häiritsee kun se sama jankuttaminen jatkuu renkkuketjusta toiseen. Vanhaa, väljähtynyttä, vähintäänkin surrealistista tavaraa, jonka laatua tosin parantavat ketjuihin osallistuvien mummojen raikkaammat ja paremmin riimitellyt kommentit.
Mutta nyt siirryn täältä keittiöön siivoamaan ja vaihtamaan jouluverhoja. Ihan rauhassa vaan jatkakaa samaan tapaan, hiljaa hyvää tulee!!!Jokainen riimittelee taitojensa mukaan :)
Itse en kyseisiin puuhiin enää ryhdy, kyvyt on käytetty loppuun, menee vaan toistoksi.
Puuhia riittää minullakin, siivousta ym.
Ja kiitos, tiedät kyllä mistä!- mallakuusenalla
Anceli kirjoitti:
Jokainen riimittelee taitojensa mukaan :)
Itse en kyseisiin puuhiin enää ryhdy, kyvyt on käytetty loppuun, menee vaan toistoksi.
Puuhia riittää minullakin, siivousta ym.
Ja kiitos, tiedät kyllä mistä!Kantsis itsekunkin valita jotta missä riimittelytaitojaan käyttää. En ikuna rustais riimejä kuolleesta äidistäni renkuti kakkaaki ketjuun. Hienoa että järkiinnyit, hyvä sinä!!!
voiettä kirjoitti:
Hyvin näytät tietävän, mitä niissä renkuketjuissa lukee.
En voi sanoa että hyvin tietäisin. Olen toki vilkaissut ja ihmetellyt miten erilainen eri ihmisten sielunmaisema voikin olla. En halua kuitenkaan antaa negatiivista palautetta niihin osallistuville, koska jos laskee pois aloittajan omat runot niin joukossa on ihan kaunistakin riimittelyä. Mutta eipä niissä renkkualoituksissakaan ole mitään mitään positiivista kehitystä näkynyt vuosiin ja tiheästi niitä tulee.
- AitoHelmi
Paloma.se.co kirjoitti:
En voi sanoa että hyvin tietäisin. Olen toki vilkaissut ja ihmetellyt miten erilainen eri ihmisten sielunmaisema voikin olla. En halua kuitenkaan antaa negatiivista palautetta niihin osallistuville, koska jos laskee pois aloittajan omat runot niin joukossa on ihan kaunistakin riimittelyä. Mutta eipä niissä renkkualoituksissakaan ole mitään mitään positiivista kehitystä näkynyt vuosiin ja tiheästi niitä tulee.
Mikä helvetin palstan ylipapitar oikein kuvittelet olevasi hovineiteinesi?
Mene nyt ihmeessä siivoamaan ja tuuleta ajatuksiasi pitkään ja hartaasti: kovin tunkkaista on. mallakuusenalla kirjoitti:
Kantsis itsekunkin valita jotta missä riimittelytaitojaan käyttää. En ikuna rustais riimejä kuolleesta äidistäni renkuti kakkaaki ketjuun. Hienoa että järkiinnyit, hyvä sinä!!!
No kiitos ja onneksi äitini elää vielä, niin ei ole ollut edes halua tuollaisia kirjoitella/riimitellä.
Antaa toisten tuoda syvimpiä tuntojaan ilmoille, aurinko joskus paistaa, suklaata saa maistaa ja kuukin pilven takaa pilkistää.
- Hallaahon.äänestäjä44
Paloma.se.co "Shittiähän minä olen saanut niskaani täällä päivästä numero uno, koska poikkean tasapaksusta massasta ja sanon mielipiteeni ujostelematta"
ihanaa. Onko tropiikin espanjan kielessä jotain merkittäviä tai sanastollisia erityispiirteitä verrattuna Madridin yläluokan espanjaan siis kuten argentiinan tai costa rican kielissä
onko
como me le va
colombiaa?
https://trotamunda.wordpress.com/2013/09/08/10-ways-to-say-hello-in-colombia/ Kolumbiassa puhutaan erittäin kaunista ja puhdasta espanjaa, ei voi verrata "tropiikin" espanjaan. Bogotá on joskus nimetty E-Amerikan Ateenaksi ja jos ei lasketa Karibian (ja osittain Tyynenmeren) rannikon murteita niin kolumbialainen espanja kuulostaa erittäin selvältä ja puhtaalta. Argentiinalaisilla on "nuotti" joka tulee vahvasta italialaisekoituksesta. Kouluja käyneen kolumbialaisen espanja on jopa parempaa kuin keskiverto madridilaisen, puhumattakaan lukuisista paikallisista murteista Iberian niemimaalla, jotka ovat vaikeita ymmärtää jopa muista espanjalaisista.
Kolumbiassa puhutaan castellanoa, joka on espanjan puhdas variantti.
Valloituksen aikaan ylätasanko ja vuoristo asuttui lähinnä Espanjan sisämaasta tulleista, jotka viihtyivät paremmin viileämmästä ilmastosta ja heidän puheensa perustalle kehittyi Kolumbian espanja. Rannikko ja trooppiset alueet kansoittuivat andalusialaista, joiden murre on perustana esim kuubalaisten ja keski-amerikkalaisten murteille.
"Como me le va" on puhekielen ilmaisu Kolumbiasta, standardi Kolumbiassakin olisi "Como le va?" eli "miten hurisee ?"- Hallaahon.äänestäjä44
"Bogotá on joskus nimetty E-Amerikan Ateenaksi "
Ok. Selkeästi sanottu (mutta seseohan teillä on ja pers.pro. vosotros puuttuu?). Sanotteko lähtiessä chao?
Onko teillä -tico (onko kissanpentu gatito teillä gatico)
ticotatteko?
despues chocolatico calientico los gaticos duermen junticos
Erotatteko helposti venezuelalaisen puheesta? Ihan noin Bolivarin muistoksi kysyn? Hallaahon.äänestäjä44 kirjoitti:
"Bogotá on joskus nimetty E-Amerikan Ateenaksi "
Ok. Selkeästi sanottu (mutta seseohan teillä on ja pers.pro. vosotros puuttuu?). Sanotteko lähtiessä chao?
Onko teillä -tico (onko kissanpentu gatito teillä gatico)
ticotatteko?
despues chocolatico calientico los gaticos duermen junticos
Erotatteko helposti venezuelalaisen puheesta? Ihan noin Bolivarin muistoksi kysyn?Seseo on kaikissa Latinalaisen Amerikan maissa missä espanjaa puhutaan ja on historiaa tutkineita ja kielitieteilijöitä, jotka väittävät lespauksen tulleen manner-espanjan kieleen erään tietyn kuninkaan aikana, joka oli itse puhevikainen :)
Minä en erota venacoa (venezuelalaista) costeñosta elikkä Kolumbian Karibian rannikon asukkaasta. Mutta paikalliset kyllä sen tekevät.
Tuo diminutiivien käyttö on yleistä kaikissa latinomaissa, mutta Kolumbiassa se vaihtelee paitsi alueellisesti myös yhteiskuntaluokkien mukaan ja maaseudulla yleisempää kuin kaupungissa. Sanoisin että mitä korkeampi koulutus sitä vähemmän ticoilua. -tico on yleisempi kuin -tito, mutta molempia kuulee.
- Heikunkeikku
Mulla on ollut myös tehokas päivä, voisin sanoa että koko viikko on ollut tehokas.
Tehokkuus ei ole yltänyt kotihommiin. Kaikki energia on sulanut töihin.
Tuun sen verran myöhään kotia töistä, että en mitenkään enkä millään muotoa jaksa ruveta örvehtimään täälä kotona mitään. Hyvä kun jaksan kuteet niskasta riisua ja pujottautua yöpaidan sisälle ja villasukkien sisälle jalat sujauttaa.
Aamuisin teen jos teen kotihommia, mutta tällä viikolla en ole ehtinyt.
Kyllä minäkin sitten alan tehopakkailemaan asioita jahka saan ens viikon hoidettua. Sitten alkaa joululoma. Sitten onkin enemmän aikaa ajatella ahkeruuksia.
Kotiviiniä tapaan tehdä. Silloin tällöin. Kun teen, niin pläjäytän sokeria kyllä sen verran runsaasti, että on sitten millä mällätä:) Väkevää viiniä, en mä mitää yhdentoista prosentin huiturluuria ala vaivottelemaan:) 16-18 prosenttia.
Joskus vähä risoo, kun sinä kerrot miten hiton ahkera oot ollut. Oot tehnyt sitä ja sitä ja sitä ja sen jälkeen sitten sitäkin ja sitäkin.
Ennen minäkin olin ahkeruudessa lahjakas, mutta nykyään olen harrastanut onnistuneesti laistamista ja asioitten siirtelyä. Teen mielelläni vasta huomenna sen, jonka kyllä voisin tehdä tänäänkin, mutta huominen tuntuu paremmalta päivältä:)
Kai minäkin sitten keväällä alan touhuilemaan. Nyt on talvisyrän ja pimeys tekee päästäni kykenemättömän kykenemättömäksi. Opetus vie kaikki energiat.
Mut näillä eväillä mennään. Voitetaan talvi tällä viisiin:) Iltaa heikku.
Tänään sai paljon aikaiseksi eilen en juuri mitään. Makasin ja murehdin, mutta olen ihminen jonka murheet ovat lyhytaikaisia.
Iltapäivällä ajelin mökille ja keräsin joulutavaroita kun iski askarteluvimma. Laitoin profiileihin kuvia aikaansaannoksistani. Kyntilälyhdyn sisällä joulukirkko ja joulupukki lähti matkaan toisessa profiilikuvassa. 😊😊😊
Tapasin kaukametsän opistolaiskamun, siellä loppuu harrastusten opetus tällä viikolla. Sinä puurrat vielä opilaittesi kanssa.
Että väkeviä...; ) Sain kesällä lahjaksi kirsikkaviiniä, ei ole mun juttuni, mutta jos joku vieras haluaa, tarjoan. Ostin Wienistä viulunmallisen hedelmänapsipullon, ostin kun oli niin nätti pullo 😊 pitää kokeilla jouluna. Hollannista toin munalikööriä jälkiruokien mausteeksi.
On pakko kyöntää, että talvikaan ei ole mun juttuni, kolottaa ja palelee....
Niin on viiniä ihan koko talven varasto. Keväällä pitää keksiä kesäviini mökille.- Hallaahon.äänestäjä44
"erään tietyn kuninkaan aikana, joka oli itse puhevikainen"
Totta. Koko suku eli hovi nai sisään pitkän aikaa, Habsburgien sisäsiittoisuus aiheutti naamavikoja ja loi kastilian kielen ääntämyksen. Kaikki ovat saman näköisiä, ei pysty erottamaan toisistaan
https://www.google.com/search?q=prognatismo habsburgo&rls=com.microsoft:en-GB:IE-Address&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiim7G94fveAhVJFCwKHftAA4gQsAR6BAgFEAE&biw=1066&bih=558
Ääntämisestä tulee mieleen, onko muuten Risita tunnettu Ruotsissa
https://www.youtube.com/watch?v=Tgypq-Sdrz8
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774814- 123376
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402223Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly261994Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471936Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6791903- 1171831
- 1381747
- 451515
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101431