Yössä kuulunut outo ääni kertoi suomalaisille, että rajalla oli jotakin outoa tekeillä – vartiomies kertoo, miten talvisota alkoi Kannaksella 30.11.1939.
Siitä alkoi kauhu minunkin kotonani. Äiti ja isä rukoilivat, ettei heidän aikuinen poikansa joutuisi tykin ruuaksi, Ja toinenkin oli pian jo aikuiseksi tulossa.
Kodin mieliala ja tunnelma muuttui.
Olemme joutuneet elämään sodan lapsina, kun olimme pieniä
50
748
Vastaukset
Minä olen syntynyt vasta -48. Vanhemmat sisaruksenikin syntyneet sodan jälkeen.
Ei siis ole omia kokemuksia sodasta, mutta muistan sellaisen ajan, kun oli jotain sellaisia vihreitä kuponkeja, joita piti olla joihinkin ruokatarvikkeisiin. Sitten se aika loppui ja saatiin omiin kauppaleikkeihimme ne yli jääneet kupongit.
Tiesin kyllä, että sota oli joskus ollut vaikka ei siitä juurikaan puhuttu ainakaan meidän lasten kuullen.
Sitten vasta koulussa minulle tuli yllätyksenä se tieto, kuinka vähän aikaa sen sodan loppumisesta vasta oli.- Sven-Dufva
Muistan ku pienenä sotainvalidi isäni joskus öisin näki painajaisia :(
- eläntätäpäivää
Minä olen jo vanha, mutta minua ei vaivaa sota, eikä oudot äänet.
Siirrytään jo tähän päivään, me vanhat, joiden vanhemmatkin ovat jo kymmeniä vuosia maanneet haudassa kauhuineen.- sodat.ovat.rikollisuutta
> Elän tätä itseriittoista tätäpäivää <
Turha turruttaa hyvää aloitusta. Näitä sota-ajan traumoja kannalle piilotajunnassa viimeiseen elinviikkon asti. Näin liian monen ihmisen kohdalla.
Kyllä ne ahdistavat muistot sieltä tulevat päivätajuntaan vieläkin yli 70 vuotta sodan päättymisen jälkeen. Pimennetyt ikkunat, äitienhädän ja itkut miehen ja perheenisän kohtalosta rintamalla.
Paha kyllä parhaillaan mm. jemenissä tänäkin päivänä nälkää, puutetta ja hätää silloisia suomen oloja moninkertaisesti pahempina. - en.ollut.sodassa
sodat.ovat.rikollisuutta kirjoitti:
> Elän tätä itseriittoista tätäpäivää <
Turha turruttaa hyvää aloitusta. Näitä sota-ajan traumoja kannalle piilotajunnassa viimeiseen elinviikkon asti. Näin liian monen ihmisen kohdalla.
Kyllä ne ahdistavat muistot sieltä tulevat päivätajuntaan vieläkin yli 70 vuotta sodan päättymisen jälkeen. Pimennetyt ikkunat, äitienhädän ja itkut miehen ja perheenisän kohtalosta rintamalla.
Paha kyllä parhaillaan mm. jemenissä tänäkin päivänä nälkää, puutetta ja hätää silloisia suomen oloja moninkertaisesti pahempina.Montako pommitusta juoksit piiloon, kyllä ne sinunkin muistosi ovat paskan leipomista lattialla sota aikana, tai juoksit vielä isäsi munissa.
Minusta on turha puhua isän ja äidin surusta ja pelosta, kun itsellä ei ollut mitään hätää, ei ainakaan suurella osalla tämänkin palstan kirjoittajista.
Minunkin sisarukseni ovat kaikki yli 70 eikä kukaan ole syntynytkään sodan aikana.
Miksi vielä vanhana pitää puhua vain sodasta ja peloista?
Se jolla niitä vielä on sotaan liittyen, voi hakea apua paremmista paikoista, ei suomi24 palstalta.
Tiedän, että on olemassa sodan traumatisoimia ihmisiä, moni pelkää vaikka ei tiedä sodasta mitään. Tunnen ihmisiä jotka koko ajan puhuvat sodasta ja vihaavat venäläisiä!
Siltikään, minäkin, joka istuin suuren pöydän alla pimennetyin ikkunoin olevassa pirtissä jonka takkaan ei laitettu tulia, ettei savu näy pommikoneisiin, silti minä en puhu sodasta, en tiedä sen kauhuista kuin kuulopuheina ja nekin ohitan.
Puhukaa te, jotka olette niin pahoja muistoja saaneet ja näkyjä näette.
Saan sanoa mielipiteeni.
Sanon mielipiteenäni, että kunnioitan jokaista sodan käynyttä ihmistä. Kunnioitan heidän muistoaan jotka siellä kaatuivat, oma kummini, oman perheen jäseniä, tuttuja ja muuta sukua avioliiton kautta tulluttakin. Mutta minun ei tarvitse elää sotaa uudelleen täällä siitä puhuen, kun en sitä ole kokenut kauhuna, vaikka se sitä on tänäkin päivänä heille jotka asuvat sotia käyvissä maissa ja joiden yllä leijuu sodan uhka.
Muiden peloille en mitään mahda, vaikka mitä itkuvirsiä täällä veisaan.
Veisatkaa toki, siihen teillä on oikeus, mutta älkää huomauttako jos se ei kaikkia sattunut kiinnostavan keskustelunaiheena.
Montako uhria tuli sodassasi? Minut yritit kaataa jo mielipiteelläsikin!
- Kaikelviisii
Evakkojen lapsena -48 syntyneenä koin kodissani sodan läheisyyden, ja sen aiheuttamat kärsimykset vanhempien puheista. Äitini suru menetetystä kodista, veljensä kaatumisesta ja toisen vakavasta haavoittumisesta jäivät myös omaan muistiini, että myös miesten sotajutut sieltä jostakin.
- tunteet-pinnassa-
ON upeaa
että
me hiukan ennen sotaa syntyneet olemme nähneet köyhän pienen suomen
v a l t a v a n kehityskaaren,
kuinka hyvin alkeellinen köyhä pieni suomi nousi maailman huippu tekniikan suunittelijoiksi,
toteuttajiksi tietotekniikan hallitevaksi rikkaaksi hyvinvointi valtioksi,
siinä riittääki muistelemista ihmettelemistä jälkipolville,
kuinka kaikki tämä on ollu mahdollista, kuinka se voi olla totta,
kuinka suomen pieni kansa oli sinnikäs,
hyvin älykäs oppimaan,
erittäin toimelias ottamaan selvää kaikesta uudesta
mitä ikinä maailmalta saatiin,
kaikki suomessa tehtiin itse
kaikki on omien käsien ja omien aivojen tuottamaa,
se hyvin alkeellinen sota aika
jolloin työkaluna oli vain sirppi ja viikate
kirves ja saha justeeri
hevonen ja kotieläimet,
ja vain omat kädet, ja omat aivot
ja hyvin ahkera työtelisä työntäyteinen arki joka päivä,
siitä alkoi suomi nousemaan maailman huippumaitten joukkoon
jota voi vain nyt ihmetellä,
u s k o m a t o n t a
se nykyinen tieto- tekiniikan ihmeitten huippu maailman
ja alkeelisen köyhän pienen suomen ero on v a l t a i s a
aivan käsittämätön ,
nyky ihmisten on vaikea tajuta kuinka se on / oli mahdollista,
sen kaiken olen itse eläny,
vaikka sota-aikana pienenä lapsena vakavan kuolettavan sairaudenki voittaneena,
johon kaikki muut lapset ympärilläni kuoli,
minä jäin henkiin,
ja elän ilmeisesti vielä monta vuotta,
vaikka syd. sairaus jo runtelee ruumistani aika pahoin,
--
nyt itkettää,,,,,,, sori,,, en tiedä miksi, ilosta ja surusta kai,,,,- Viisautta.valita.ketju_
Kiitos, sinulla on ymmärrystä, ja monella muullakin tähän ketjuun kirjoittaneella samoin.
Vain yksi käyttää huonoa ja rumaa kieltä , eihän hänen olisi TARVINNUT eikä pitänytkään tähän ketjuun tulla! - eläntänään
Viisautta.valita.ketju_ kirjoitti:
Kiitos, sinulla on ymmärrystä, ja monella muullakin tähän ketjuun kirjoittaneella samoin.
Vain yksi käyttää huonoa ja rumaa kieltä , eihän hänen olisi TARVINNUT eikä pitänytkään tähän ketjuun tulla!Täällä saa kommentoida kaikkia viestejä, jos tahtoo!
Kommentoinnin kirjoittaa jokainen just niin kuin asiaa ajattelee, en minä ainakaan ala itkemään sotajuttuja täällä, kun en itke niistä muuallakaan.
Vaihda levyä ja elä tätä päivää, Sankarivainajistakaan ei ola haudassa enää muuta kuin luut.
Turhaan niitä vainajia nyt on surra!
- se-sota-ajan-sekunda-
Kaikki me muistamme sota-ajan
kuinka yhteiskuntamme oli hyvin alkeellinen,
ei ollu autoja
ei sähköjä
ei puhelimia ,
ei edes pesuaineita,
pesuaineet maalla tehtiin aivan itse eläinten rasvata ja jostain ihmeen lipeäkivestä keittämällä sekasi, sitten liemi jähytettiin ja leikattiin saippuan kokoisiksi paloiksi,
polkupyöräki kylällä harvinaisuus,
kun vertaa nykyaikaa ja 70 -80 vuotta takaperin ,
kehitys on valtava, jota nyky nuoret ei voi kuvitellakaan olevan olemassa,
ihmetellä voi vain mistä ihmisen äly on peräisin,
me suuret ikäluokat olemme nähneet jotain suurta käsittämätöntä kehitystä
oman kansan selviytymistarinassa yleensäkki ihmisen elämästä,
mikään meidänikäisille ei ollu vamiina tietona
kaikesta piti itse ottaa selvää
itse tehdä omilla käsillään
ja omilla aivoillaan suunitella,
silloin oli yhteisöllisyys luonnollista ilman sitä ei suomi olisi ikinä kehittyny näihin mittoihin ellei ihmiset olisi kaikki tukeneet toisiaan , Olen syntynyt sodan jälkeen kyllä sota vaikutti lapsiinkin vielä loputtuaan.
Isä oli viisi vuotta sodassa, se jätti jälkensä.
Lapsia oli paljon, suuret ikäluokat syntyivät sodan jälkeen.
Aika vaatimatonta oli ja puutteellistakin jos vertaa nykyiseen elämään kun kaikkea on ylenpalttisesti.- surua.traumoja
Sodan 5 vuotta ei ole ihan tarkka. Oli yli vuoden mittainen välirauha maalisk 13 v.1940 v.1941 kesäkuu. Sitten alkoi jatkosota https://fi.wikipedia.org/wiki/Välirauha
Miehet jota sanoivat olleensa 5v. sodassa eivät ihan tarkasti ottaen voineet rintamalla olla.
Jos asevelvollisuusaika otetaan mukaan? Lähes kaikki suomen miehethän SA- Int:in ovat suorittaneet.
Kun sota vei lähes 95.000 suomalaista miestä - olihan se kauhea henkilömenetys kuitenkin. Eri tavalla henkisesti ja fyysisesti vammautuneita oli alkujaan kymmeniätuhansia. Jo papin pihaan tulo tiesi uutisen kaatuneesta. surua.traumoja kirjoitti:
Sodan 5 vuotta ei ole ihan tarkka. Oli yli vuoden mittainen välirauha maalisk 13 v.1940 v.1941 kesäkuu. Sitten alkoi jatkosota https://fi.wikipedia.org/wiki/Välirauha
Miehet jota sanoivat olleensa 5v. sodassa eivät ihan tarkasti ottaen voineet rintamalla olla.
Jos asevelvollisuusaika otetaan mukaan? Lähes kaikki suomen miehethän SA- Int:in ovat suorittaneet.
Kun sota vei lähes 95.000 suomalaista miestä - olihan se kauhea henkilömenetys kuitenkin. Eri tavalla henkisesti ja fyysisesti vammautuneita oli alkujaan kymmeniätuhansia. Jo papin pihaan tulo tiesi uutisen kaatuneesta.En tiedä muusta kuin siitä että äiti aina sanoi, pitää ymmärtää isää kun se oli viisi vuotta sodassa.
Olen kuullut isän puhuvan välirauhasta. Hän kuoli 57-vuotiaana, varmaan sodallakin oli osuutensa.- tulee.80v.täyteen
mielikki.mummo kirjoitti:
En tiedä muusta kuin siitä että äiti aina sanoi, pitää ymmärtää isää kun se oli viisi vuotta sodassa.
Olen kuullut isän puhuvan välirauhasta. Hän kuoli 57-vuotiaana, varmaan sodallakin oli osuutensa.Nimim. mielikki mummo. Googlettamallahakusanalla välirauha saat tietää että talvisodan jälkeen rauha solmittiin tosiaam 13.3 1940. Jatkosota alkoi kesäkuussa 1941.
Olihan siinä yli vuoden rauhanaika., kuten ketjussa kirjoitetaan.
Menin alakouluun syyskuussa 1945. Joulukuussa sain vielä pikkuveljen.
- toiston.toisto
Levy juuttunut samaan aiheeseen?
- Viisautta.valita.ketju_
Viisautta on valita itselleen oikea ketju !
Jos sinua ei kiinnosta tämä, tee itse aloitus!
Vain yksi käyttää huonoa ja rumaa kieltä , eihän hänen olisi TARVINNUT eikä pitänytkään tähän ketjuun tulla! - Olensynt
Itse olen syntynyt 42 syksyllä. Veljeni 44 maaliskuussa. Ruskealassa. Silloin suomea. Nyt venäjää. Ns. Välirauhan aikana. Sen jälkeen piti nopeasti paeta pois sodan jaloista.
Olensynt kirjoitti:
Itse olen syntynyt 42 syksyllä. Veljeni 44 maaliskuussa. Ruskealassa. Silloin suomea. Nyt venäjää. Ns. Välirauhan aikana. Sen jälkeen piti nopeasti paeta pois sodan jaloista.
Tuota mietin, että jos te olette vielä jatkosodan aikana Ruskealassa syntyneet, niin vastako jatkosodan loputtua olette sieltä joutuneet lähtemään?
- lukijasi
Nämä sotajan toistot sen aiheuttaa! Miksi sinunkaan tarvitsisi kauan sitten koetuissa traumoissasi moneen kertaan rypeä ? Psyykkisiä traumoja ei palstalaisille voi sälyttää, se herättää jo väheksymistä normaali psyykeellä varustetuilla.
Otat suruista niin kaiken irti, että se alkaa jo tympimään.- haluatko-unohtaa-menneet
" lukijasi"
JAHAS !
Kerrohan minkälainen on sinun " normaali psyyke "
kiinostaa suuresti sinun selitys,
olisko yli-ihminen, hymmm, heh,
normallilla ihmisellä on k a i k k i tunteet kohdillaan,
osaa arvostaa kanssakulkijoita,
ymmärtää niitäki jotka kertovat sen ajan muistoistaan,
siinä ajassa onkin paljon muistelemista,
se on suomen oikeaa elettyä historiaa, - enkaatunut
Ei kai ole vielä tarpeeksi itkenyt maailman kurjuutta.
Sotapsykoosi, on jäänyt varmasti jotain vielä kertomatta meille jotka emme ymmärrä miksi pitää vielä käydä sota läpi, siitä on jo virallisestikin kai kaikki sanottu, mutta tämä yksi on jäänyt junasta!
Oottelee seuraavaa siviilijunaa. No mitä nyt traumoja kenelläkin.
Onko sinua roikotettu henkseleistä saunapolulla ja et kestä kuulla, että jokun toinen olisi kokenut sen kamalampaa?
- O_W_Kuusisen_hallitus
Kun talvisota alkoi, Mannerheim kirjoitti päiväkäskyssään, että tämä sota ei ole mitään muuta kuin Vapaussotamme jatkoa ja sen loppunäytös.
- amankannanotto
Tämä sodan muistelu on jo niin montakertaa palstalla käyty läpi,että jättäisin ton polikoinnin!
Tuskin sitä siellä taivaanportilla kysytään,miten olet kokenut sodantraumat!
Unohdetaan,ei revitä vanhoja haavoja jatkuvasti auki!
En lainkaan ymmärrä,ketä ruokkii tämä jatkuva politiikan ja joskus jopa vääristelty tieto palstalaisia?
Meillä on itsenäinen Suomi ainakin toistaiseksi,nautitaan siitä ja kunnioitetaan
Itsenäistä Suomeamme!Kyllä minusta on mielenkiintoista kuulla suomalaisten sota-aikana lapsina olleitten kertomuksia kuinka he kokivat sodan. Etenkin niitten, jotka joutuivat lähtemään sotaa pakoon.
Jos heitä kerran näillä palstoilla on, niin kertokaa ihmeessä.
- Kysyn.vaan
Minua ihmetyttää muutamien suhtautuminen asioihin periaatteella sotikoon muualla kunhan eivät vain tule tänne. Itse evakkoreissun tehneenä, isäni lapsena menettäneenä. aamuisin vuosia sitten liki muuria kulkeneen junan ikkunasta katsellut öisin muurin kupeelle ilmestyneitä seppeleitä kertomassa epäonnistuneista paoista vapauteen, konekivääripesäke rajan pinnassa maanalaisen asemalla, lähi-idän massiiviset sairaalapommitukset ja kymmenet tuhannet tuhoutuneet kodit siviiliuhreista puhumattakaan. Miten voisiin kerskuen hyväksyä tuon kaiken? Minä kysyn vaan.
- voivottelut.loppukoon
Voithan niita rauhassa miettiä, ei kai kukaan sotaa hyuväksy, mutta tällainen muistelusten itkuvirret kyllä panee ajattelemaan ettei kaikki ole ihmisellä kohdallaan jos aina vain sota pyörii mielessä ja muistona, vaikka ei ole edes pommituksista mitään tiennyt.
Sota ei ole onni kenellekkään mulle kuin sodan voittaneellee, usein pelkkä voittamisen tunne on tappeluissakin paras palkinto.
On ärsyttävää jos tällaiseen ketjuun uskaltaa mielipiteensä sanoa, ja sitten hyökätään niskaan kuin riivatut koirat, kun ei kaikkia saa säälimään ja valittamaan kuinka sinä nyt noin olet järkyttynyt.
Vaikka olen empaattinen, näitä sotamuistoja jakavia kohtaan on empaattisuus jo loppunut!
Perätikyllästymiseen asti, voi, voi, kun olen itkenuyt, voi voi kun äiti ja isäkin järkyttyivät. ja samaa itkua. Voi voi, kun ei ketään voi auttaa ellei hän itse luovu valittamisen roolista.
Sota on vääryys ihmiskuntaa vastaan, mutta kenenkään käskyllä ja vanhoja muistelemalla ne eivät maailmasta lopu.
Minä itken silloin kun on sen aika, en ala itkemään menneitä, enkä sure tulevia.
Niile kun en mitään mahda, ei niille mitään voi paremmatkaan. - Älä.kiusaa.toisia
Normallilla ihmisellä on k a i k k i tunteet kohdillaan,
se on suomen oikeaa elettyä historiaa, - ensuasääli
Älä.kiusaa.toisia kirjoitti:
Normallilla ihmisellä on k a i k k i tunteet kohdillaan,
se on suomen oikeaa elettyä historiaa,Se on historiaa!
Sinun muistelukset ei muuta sotien lopputuloksia, etkä ollut sotimassa.
Sotilaat ja politikot sen historiasn kirjoittivat, nyt on myöhäistä tuoda esiin niitä sinun ja muiden sota aikana eläneiden asioita.
Historia yleensä kertoo tapahtumista, ei mummojen itkuvirsistä. Ne ovatkin kansanperinnettä.
Normaalilla ihmisellä, juu minä olen normaali kun tunnen että tämä asia on loppuun käsitelty, en tunne sääliä sinua kohtaan, minulla voisi olla kovempaa kerrottavaa sodastakin kuin sinun itkusi nyt. ensuasääli kirjoitti:
Se on historiaa!
Sotilaat ja politikot sen historiasn kirjoittivat, nyt on myöhäistä tuoda esiin niitä sinun ja muiden sota aikana eläneiden asioita.
Historia yleensä kertoo tapahtumista, ei mummojen itkuvirsistä. Ne ovatkin kansanperinnettä.
Normaalilla ihmisellä, juu minä olen normaali kun tunnen että tämä asia on loppuun käsitelty, en tunne sääliä sinua kohtaan, minulla voisi olla kovempaa kerrottavaa sodastakin kuin sinun itkusi nyt.Sinun sääliäsi täällä tuskin kukaan kaipaakaan.
Eihän aloituksessa ollutkaan kysymys niistä, jotka olivat sotimassa, vaan niistä, jotka olivat lapsia silloin, historiallisista 30-luvulla syntyneistä, jotka jo kohta alkavat olla vähissä varmaan nekin.
Jotain traumoja sinulla pitää olla, kun noin vauhkoonnut paasaamaan, etkä pysty kuulemaan, jos joku kertoo omasta elävästä historiastaan, omasta lapsuudestaan.- HerääPahvi
Tellukka kirjoitti:
Sinun sääliäsi täällä tuskin kukaan kaipaakaan.
Eihän aloituksessa ollutkaan kysymys niistä, jotka olivat sotimassa, vaan niistä, jotka olivat lapsia silloin, historiallisista 30-luvulla syntyneistä, jotka jo kohta alkavat olla vähissä varmaan nekin.
Jotain traumoja sinulla pitää olla, kun noin vauhkoonnut paasaamaan, etkä pysty kuulemaan, jos joku kertoo omasta elävästä historiastaan, omasta lapsuudestaan.Lue sinä tollukka vaan omia tekstejäsi ja katso kuinka paljon paasaat vauhkoontuneena, olet kuin jotain jostain tietäisit.
HerääPahvi kirjoitti:
Lue sinä tollukka vaan omia tekstejäsi ja katso kuinka paljon paasaat vauhkoontuneena, olet kuin jotain jostain tietäisit.
Miksi minä omia tekstejäni lukisin?
Johan minä tiedän mitä niissä lukee, kun itse olen ne kirjoittanutkin.- kysyn.vaan
voivottelut.loppukoon kirjoitti:
Voithan niita rauhassa miettiä, ei kai kukaan sotaa hyuväksy, mutta tällainen muistelusten itkuvirret kyllä panee ajattelemaan ettei kaikki ole ihmisellä kohdallaan jos aina vain sota pyörii mielessä ja muistona, vaikka ei ole edes pommituksista mitään tiennyt.
Sota ei ole onni kenellekkään mulle kuin sodan voittaneellee, usein pelkkä voittamisen tunne on tappeluissakin paras palkinto.
On ärsyttävää jos tällaiseen ketjuun uskaltaa mielipiteensä sanoa, ja sitten hyökätään niskaan kuin riivatut koirat, kun ei kaikkia saa säälimään ja valittamaan kuinka sinä nyt noin olet järkyttynyt.
Vaikka olen empaattinen, näitä sotamuistoja jakavia kohtaan on empaattisuus jo loppunut!
Perätikyllästymiseen asti, voi, voi, kun olen itkenuyt, voi voi kun äiti ja isäkin järkyttyivät. ja samaa itkua. Voi voi, kun ei ketään voi auttaa ellei hän itse luovu valittamisen roolista.
Sota on vääryys ihmiskuntaa vastaan, mutta kenenkään käskyllä ja vanhoja muistelemalla ne eivät maailmasta lopu.
Minä itken silloin kun on sen aika, en ala itkemään menneitä, enkä sure tulevia.
Niile kun en mitään mahda, ei niille mitään voi paremmatkaan.Tuntuu, että täällä moni räkänokka hyväksyy sodan, edellyttäen, ettei satu itse osumaan luodin tielle. Miten muuten on käsitettävissä tuo massiivinen matuvastaisuus?
- eri.asia
kysyn.vaan kirjoitti:
Tuntuu, että täällä moni räkänokka hyväksyy sodan, edellyttäen, ettei satu itse osumaan luodin tielle. Miten muuten on käsitettävissä tuo massiivinen matuvastaisuus?
Sota ei ole syy lähteä pakoon muitten maitten sosiaaliturvaan ja jättää naiset ja lapset sodan jalkoihin. Suomen miehet lähtivät sotaan puolustaakseen isänmaata, lapsia ja naisia.
- olet.sotaisa
Tellukka kirjoitti:
Sinun sääliäsi täällä tuskin kukaan kaipaakaan.
Jotain traumoja sinulla pitää olla, kun noin vauhkoonnut paasaamaan, etkä pysty kuulemaan, jos joku kertoo omasta elävästä historiastaan, omasta lapsuudestaan.jaa, että milloin sitä sinä olet syntynyt?
Mitä sinä sodasta muistat?
Leivoit paskaa lattialla vielä monta vuotta viimeisen rauhan jälkeen!
Eikä se kenkään henkilkohtainen historia kiinnosta muita kuin heitä, jotka sitten myöhemmin kiukuissaan niistä jo sanotuista muistuttaa.
Sinunkin olen huomannut niin toimivan.
Minun sotamuistoni eivät ole riepoteltavia ja olen elänyt niitä aikoja itse, en puhu kuulopuheita ja isän muistoja.
että semmosta! - en-tiedä-nuorempana
eri.asia kirjoitti:
Sota ei ole syy lähteä pakoon muitten maitten sosiaaliturvaan ja jättää naiset ja lapset sodan jalkoihin. Suomen miehet lähtivät sotaan puolustaakseen isänmaata, lapsia ja naisia.
Jaa. Sinäkö lähtisit lapsiesi kanssa tuntemattomaan, esim Välimeren ylitykseen? Minä en lähtisi.
Tuohon voisin soveltaa isäni kertomaa, jonka on kertomuksen mukaan sellainen pakkas rekiajelu, jolloin ajuri/isäntä oli kehoittanut renkiä hieman kävelemään, että ei paleltuisi, johon renki totesi; ennen kylymän, kuines kävelen"!
Jos olisi sotatilanne nyt täällä ja minulla olisi lapsia ja terve nuori mies, olkoon vaikka puoliso, niin pakoon kehottaisin lähtemään ja jos olisi vielä maa, jossa on hyvä sosiaaliturva, niin sinne vaan ja äkkiä. Rahaa sitten kotiin, sillä ennen kuolen, kunnes pakenen lasten kanssa aivan tuntemattomaan. - järkevä.ohje
eri.asia kirjoitti:
Mikset lähde lukemaan järjestyssääntöjä sota-alueella? Siellä tarvittaisiin samanlaisia päätöksissään pysyviä lujajahermoisia ihmisiä , voisivat ottaa mallia sinusta, täällähän sinä huudat vain tuuleen,
- Arvonkans
olet.sotaisa kirjoitti:
jaa, että milloin sitä sinä olet syntynyt?
Eikä se kenkään henkilkohtainen historia kiinnosta muita kuin heitä, jotka sitten myöhemmin kiukuissaan niistä jo sanotuista muistuttaa.
Minun sotamuistoni eivät ole riepoteltavia ja olen elänyt niitä aikoja itse, en puhu kuulopuheita ja isän muistoja.
että semmosta!Minä en sinuna kenenkään lattialla leipomisista huolehtisi. Itse vetelit räkätappia edestakaisin housunpuntti märkänä, joten turhaan mouruat pipon kiristämä.
- otahan-lääkkeesi-rauhotu
ensuasääli kirjoitti:
Se on historiaa!
Normaalilla ihmisellä, juu minä olen normaali kun tunnen että tämä asia on loppuun käsitelty, en tunne sääliä sinua kohtaan, minulla voisi olla kovempaa kerrottavaa sodastakin kuin sinun itkusi nyt." ensuasääli"
olet naurettava,
sinun sääliäsi ei täällä kukaan kaipaa hah
et normaali vaikka itse niin luulet,
outoa,
sinua ärsyttää sodan ja sota-ajan kokeneet ihmiset,
silloin elämä oli todella kovaa fyysistä työtä maalla,
sekö sinua raivostuttaa ,
kaikki kynnelekykeneet teki työtä
heti lapsesta asti
piti olla ksikessa mukana, pellolla, navetassa, mettässä, ihan kaikessa,
silloin ei tunnettu lapsityövoimaa kielteisenä
vaan lapset teki työtä aikuisten mukana heti kun kävelemään oppivat harava pysyi kädessä,
--
sinä itse ilmeisesti et viitsiny tehdä yhtään mitään suomen hyväksi,
nyt kateellisena mielisairaana raivoat kun muut kertoo tarinaansa ,
ne tarinat on suomen historiaa vaikka et sitä tajuakkaa,
ole vähemmän älykäs, linetkö peräti idiootti, olet.sotaisa kirjoitti:
jaa, että milloin sitä sinä olet syntynyt?
että semmosta!Johan tuolla ketjun ensimmäisessä kommentissa heti aloituksen jälkeen on kyselemäsi tiedot.
Lukisit ensin koko ketjun ennenkuin hyökkäät riehumaan.- Ammattitaitomeneehukkaan
Hyviä lääkäreitä tarvitaan monella puolella maatamme.
Luin eilen nettilehdestä kuinka keskussairaalatkin pyytävät työnantajia hyväksymään muutaman päivän flunssan sairauslomana, koska lääkäreitä ei ole.
Täällä moni taitava lääkäri jakelee kirjoittajille diangnoosit tuosta vain, on hullun paperit saavia, on mielisairaita ja muuten tyhmiä jolla ei ole mitään tunteita eikä järkeä:
Kuinka Te tuhlaatte arvokkaat ammattitoitonne täällä Suomi24 palstan 70 kirjoittajien taudinmäärityksiä tekemässä, kun Teita tarvittaisiin ihan sairaiden hoidossa! - rauhotu-ota-lääkkeesi
Ammattitaitomeneehukkaan kirjoitti:
Hyviä lääkäreitä tarvitaan monella puolella maatamme.
Luin eilen nettilehdestä kuinka keskussairaalatkin pyytävät työnantajia hyväksymään muutaman päivän flunssan sairauslomana, koska lääkäreitä ei ole.
Täällä moni taitava lääkäri jakelee kirjoittajille diangnoosit tuosta vain, on hullun paperit saavia, on mielisairaita ja muuten tyhmiä jolla ei ole mitään tunteita eikä järkeä:
Kuinka Te tuhlaatte arvokkaat ammattitoitonne täällä Suomi24 palstan 70 kirjoittajien taudinmäärityksiä tekemässä, kun Teita tarvittaisiin ihan sairaiden hoidossa!Otahan nyt ne lääkkeesi,
olet edelleen raivon vallassa,
sinun kateus vanhoja asita kohtaan ei ole normaalia,
olet selkeästi psyykkisesti sairas, psykiatrin tarpeessa,
koitaha hyvä ihminen rauhottua
oman itsesi tähden
saat vielä sydänkohtauksen,
kuolet raivoosi kateellisena täällä palstalla, - rauhotu-ota-lääkkeesi
rauhotu-ota-lääkkeesi kirjoitti:
Otahan nyt ne lääkkeesi,
olet edelleen raivon vallassa,
sinun kateus vanhoja asita kohtaan ei ole normaalia,
olet selkeästi psyykkisesti sairas, psykiatrin tarpeessa,
koitaha hyvä ihminen rauhottua
oman itsesi tähden
saat vielä sydänkohtauksen,
kuolet raivoosi kateellisena täällä palstalla,Paras lääkäri ilmoittauti ensiksi.
Olet melkoinen päälleräkijä!
Ammattitaitosi taitaa olla entinen koira jolta meni virka liiasta haukkumisesta.
- Hallaahon.äänestäjä44
"O_W_Kuusisen_hallitus 2.12.2018 14:31 Kun talvisota alkoi, Mannerheim kirjoitti päiväkäskyssään, että tämä sota ei ole mitään muuta kuin Vapaussotamme jatkoa ja sen loppunäytös. "
Sotajutut pysyvät Suomessa esillä koska Venäjän 100 000 suomalaista tappanutta sotarikollista johtoa ei hirtetty natsien malliin
ja koska asioista oli pakko vaieta miehityksen pelossa YYA-kaudella
Ja kaikkialla, Englannin pääministeri May ostaa sodassakaatuneiden englantilaisten muistopinssin muiden ihmisten tapaan veteraanilta pääministerin kämpän edessä https://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/10/31/16/39E9707F00000578-0-image-a-27_1477931287833.jpg
Otto Ville Kuusinen ja Kullervo Manner eivät tietenkään ole voineet olla niin tyhmiä, etteivät he olisi tienneet, että Lenin petti punakapinan tekemällä rauhan Saksan kanssa
Ei Leninillä ollut mitään syytä tulla auttamaan punakumoojia Suomeen ja taisteluun saksalaisia vastaan vaan Lenin maaliskuussa 1918 sitoutui joukkojen vetäytymiseen
Kuusinen ja Manner olivat pelinsä pelanneet MUTTA HEILLE ANNETTIIN OPTIO valloittaa Suomi takaisin sopivassa tilaisuudessa ja perustaa suur-Suomi Kuusiselle
Sitten Stalin ja Lenin antoivat korvaukseksi pojille vielä oikeuden perustaa puolue että edes jotain saisivat ja niinpä puolta vuotta myöhemmin Sosialistien KeppihevosPorukka SKP perustettiin Moskovassa
Muodollisesti SKP:n perustivat suomalaiset mutta perustajia ovat Lenin ja Stalin
Kaksikymmentä vuotta myöhemmin SKP aloitti Terijoen hallituksen avulla suur-Suomen valtauksen Talvisotana ja Stalin perusti Kuusiselle konkreettisesti suur-Suomen maaliskuussa 1940 jonka Kuusinen sai johdettavakseen. Sen ongelmaksi tuli ettei siellä asunut suomalaisia- vanha.tukkijätkä
Yritätkö kirjoittaa historian uusiksi? Saksa ja Neuvosliitto eivät turvautuneet SKP:n apuun talvisodan alkaessa. Ns. Terijoen manifesti oli ellei Duman niin ainakin kommunistipuolueen hyväksymä jo ennen Mainilan laukauksia. Eihän sensuroimatonta tekstiä voinut pistää lehteen miten vain. Voit miettiä, miten pitkään tuota tekstiä oli sorvailtu. Mieti sen sijaan, miksi Saksa halusi miehittää Pohjois-Suomen. Eihän Saksalla ollut siellä mitään haettavaa, vai olko sittenkin...?
- Hallaahon.äänestäjä44
"vanha.tukkijätkä 3.12.2018 20:02 Yritätkö kirjoittaa historian uusiksi? Saksa ja Neuvosliitto eivät turvautuneet SKP:n apuun talvisodan alkaessa"
Eipä kommentoitavaa, Stalin oli varmaan valmistellut kaikenlaista. Mietin hetken mitä ehkä tarkoitat, siis en puhu Terijoen nukkehallituksesta vaan konkreettisesta osavaltiosta
Tarkoitus oli painottaa jatkumoa, punakumous - Talvisota kun joku vetosi Mannerheimiin, Venäjällä se vasta jatkumo olikin. Eli en puhunut Terijoen hallituksesta vaan suur-Suomesta jonka senkin Stalin perusti (ei tietenkään tällä nimellä) ja joka sitten lopulta lakkautettiin
Päivä talvisodan syttymisen jälkeen eli joulukuun 1. päivänä 1939 Kuusinen kirjallisesti muodollisesti pyysi Stalinia perustamaan hänelle suur-Suomen ja Stalin teki sen, vieläpä nopeasti maaliskuussa 1940. Suur-Suomessa ei asunut nimestä huolimatta suomalaisia mutta tarkoitus oli siirtää sinne suomen rahvas miehityksen jälkeen, tappaa eliitti Smolenskissa ja lopuksi vaihtaa kansa venäläisiksi Suomessa Viron malliin- Poliitikoista....vain
Halla-aho on älykäs, hän tietää asiat..
- kysyn.vaan
Suomen joutuminen sodan pyörteisiin suunniteltiin paljon aiemmin ja nuotit julkaistiin nimellä
Molotov- Ribbentrop sopimuksena elokuussa 1939. Tätä ennen oli jo Puolan rajalle kiireesti pystytetty saksalainen radioasema, jonka kohtalo oli sattumalta samansuuntainen kuin Mainilan laukaukset alkusysäyksenä toiselle maailmansodalle ja Stalin oli lahjoittanut Hitlerille kesällä 1938 vuonon lähellä Murmanskia sukellusvenetukikohdaksi,
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774814- 123376
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402223Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly261994Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471936Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6791903- 1171831
- 1381747
- 451515
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101431