Hei!
Olen aina luullut ettei lestadiolaisuudessa "virallisesti" hyväksytä Intternetin käyttöä, kuten ei television katseluakaan?
Ilmeisesti kuitenkin se on hyväksyttyä kun täällä palstoilla näyttää olevan paljon lestadiolaisia...
Miten on?
Lestadiolainen ja Intternet?
6
1510
Vastaukset
joka tulee esikoislestadiolaiselta puolelta on se, että Internetistä on saarnoissa varoiteltu jo kymmenisen vuotta. Varoitetaan hankkimasta lapsiperheisiin, mutta jos tarvii sitä esim. töiden tekemiseen niin asia saa eri luonteen. Eipä nyt vielä kukaan saarnaajista ole rohjennut näistä keskustelupalstoista varoittelemaan vaikka en ihmettelisi vaikka näin tulisi käymäänkin. Internet on kuitenkin melkoisen välttämätön nykyajan keksintö, joten vaikea sitä on uskonnon nimissä "kieltää" keneltäkään.
- Yks "SaarnaMiäs"
vakava varoitus InterNetin vaaroista esikoislestadiolaisille kristityille ja muillekin uskossa oleville. Juuri nämä keskustelupalstat ovat oikeita riidan pesiä, joissa haukutaan kristillisyyden työntekijöitä ja kritisoidaan sen opetusta! Onko näillä lestadiolaispalstoillakaan oltu mistään uskon kysymyksestä yksimielisiä. Ei täällä muuta tehdä, kuin haukutaan toisia ihmisiä ja heidän näkökantojaan. Näinkö Jeesus käski opetuslapsiaan elämään? Siksi on syytä pysyä pois näiltä sivuilta ja erottaa itsensä näistä riitelyistä ja säilyttää hyvä omatunto ja sielun rauha! InterNetin tarpeellisuus on monen kohdalla "tehtyä" ja sen varjolla vieraillaan näillä sivuilla. On tosin niitäkin , joilla on työhön liittyen välttämätön tarve joidenkin InterNet-tiedostojen käyttöön!
- Albatrossi
Yks "SaarnaMiäs" kirjoitti:
vakava varoitus InterNetin vaaroista esikoislestadiolaisille kristityille ja muillekin uskossa oleville. Juuri nämä keskustelupalstat ovat oikeita riidan pesiä, joissa haukutaan kristillisyyden työntekijöitä ja kritisoidaan sen opetusta! Onko näillä lestadiolaispalstoillakaan oltu mistään uskon kysymyksestä yksimielisiä. Ei täällä muuta tehdä, kuin haukutaan toisia ihmisiä ja heidän näkökantojaan. Näinkö Jeesus käski opetuslapsiaan elämään? Siksi on syytä pysyä pois näiltä sivuilta ja erottaa itsensä näistä riitelyistä ja säilyttää hyvä omatunto ja sielun rauha! InterNetin tarpeellisuus on monen kohdalla "tehtyä" ja sen varjolla vieraillaan näillä sivuilla. On tosin niitäkin , joilla on työhön liittyen välttämätön tarve joidenkin InterNet-tiedostojen käyttöön!
Kehoitat kaikkia visusti pysymään poissa näiltä palstoilta. Mikäs Sinut sitten tänne toi? Rietasko? Vai päätitkö tulla ihan itse?
- Yks Saarnamies
Albatrossi kirjoitti:
Kehoitat kaikkia visusti pysymään poissa näiltä palstoilta. Mikäs Sinut sitten tänne toi? Rietasko? Vai päätitkö tulla ihan itse?
ja tarkemmin sanottuna uteliaisuuden perkele. Tulisin hyvin toimeen ilman näitä juorujakin, joita tässä keskustelufoorumissa yleensä esitetään. Ah, jospa vielä pääsisin eroon tästä paheesta, internet-verkon perkeleestä! Aikaakin jäisi enempi hyödylliseen työhön ja lähimmäisten auttamiseen. Omin voimin en pääse yhtään mihinkään; en taivaaseen enkä helvettiin!
- p_EL_erin
Suhtautuminen internetiin on muuttunut alun jälkeen. Olen henkilökohtaisesti ollut tilaisuudessa keskustella asiasta sekä suomalaisten että ruotsalaisten saarnaajien kanssa.
Maailma on muuttunut sellaiseksi, että suuri osa töistä olisi pakko antaa jollekulle toiselle tehtäväksi, jos ei olisi mahdollisuutta käyttää nettiä. Ainakin minun kohdallani tilanne on sellainen eikä siinä ole yhtään valehtelua tai tekaistua syytä.
Se on sitten toinen juttu, että onko hyödyllistä roikkua täällä muiden höyrypäiden mukana "soittamassa suutaan". Toisaalta voi käydä niin onnellisesti, että näihin samoihin jankutuksiin kyllästyy (niin kuin on jo osaksi minullekin käynyt), ja sitten ei ole ollenkaan vaikeaa olla osallistumatta keskusteluun.
Kai siinä on kyseessä jonkinlainen pätemisen tarve, kun täällä haluaa esittää fiksua (siinä kuitenkaan onnistumatta).
Jonkin verran luulen oppineeni tuntemaan näitä nimimerkki-ihmisiä. Vain yhden voin sanoa heistä tuntevani, toisen luulen tietäväni. Muut ovat täysin tuntemattomat. Joskus tuntuu, että olisi mukava tietää jonkun nimerkin takana oleva henkilö. Nuin/Jarski/uskova jne jne olisi erityisen kiva tietää. Mutta voihan olla, etten tunne häntä lainkaan, en ehkä edes tiedä, kuka hän on. En myöskään tiedä, kuinka häneen suhtautuisin, jos tietäisin hänen henkilöllisyytensä. - käytttäjät
Luin kaikenlaisia juttuja mitä mieltä ihmiset ovat siitä ja tästä ja tuosta. Joku sielä hyvin vastasi suopein silmin nähtynä netin käyttötarkoituksen kuin myös anonyyminä esiintymisen hyvät puolet koska ei voida keskustella kasvokkain enää, tai onko voitu puhua koskaan esim. seksiin liittyvistä asioista. Tämä tuo nyt helpotusta perheiden arkeen näin muodoin. Vuorovaikutus taidot. Ainahan nämä asiat ovat maaliman sivu kauhistuttaneet varsinkin vanhempaa väestöä, puhua asiat halki, niin luonnollisia kun ovat. Olisi hyvä olla joku uskottu, hyvä ystävä jonka kanssa puhua asioistaan. Monet kääntyvät Jumalan puoleen. Ja rukous on hyvä asia. Ajattelen jos sydämessään tekee totta ihmisten ja Jumalan silmien edessä vaeltaessaan täälä maalimassa ja on aidosti rehellisesti uskomuksessa Jumalaansa se on tärkein. Kaikki kielletyt välineet maailmassa vain houkuttavat ihmistä sitä enemmin mitä enemmin niistä kielletään. Itsellään on oltava terve järki ja kontrolli miten käyttäytyä esimerkillisesti, kaikessa, elämänsä aikana ja säilyttää puhdas sydän pahuudesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164