pesofati ja vamppu

Kylläpä sydäntä lämmitti, tuo presidentinkin ihmettelemä pesofati-sana.
Varmasti Jenni-rouvalle tuttu juttu.

Lapsena saunassa käytettiin pesufate ja ja pestiin vampulla.

Tulvahti mieleen, vanha korkea kiuas, vihdat ja viimeisen kävijän mukanaan tuomat kiuasmakkarat.

Limsapullot ja pienet rusina-askit kruunasivat meidän lasten saunapäivän.

47

1071

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e.pohjanmaalta

Meilla oli arkisemmin pesuvati ja hantuuki.

• länsmanni

Meilläki pesuvati ja pyyhe, ei mitään hienoi fatei.

• StadinFriiduEdelleen

Pesufati ja svamppu olivat meillä stadilaisilla saunassa käytössä.

• StadinFriiduViel

Svampulla pesimme, pyyhe tai hanttuuki oli pukuhuoneessa odottelemassa.

• suomalaisittain

Krunikassaasuessamme käytiin Liisankadulla bastussa, silloin följyssä oli pesuvati, vamppu ja pyyhe

• suomalaisittain kirjoitti:

Krunikassaasuessamme käytiin Liisankadulla bastussa, silloin följyssä oli pesuvati, vamppu ja pyyhe

suomalai
        Flemarilla asuessani käytiin Harjukadun bastussa.

• suomalaisittain
        2lesken kirjoitti:

suomalai
        Flemarilla asuessani käytiin Harjukadun bastussa.

saakos siellä harjukadulla viel kuppausta? viime käynnistä taitaa olla jo kymmenisen vuotta, silloin sai, hyvät pesijät oli siellä

• suomalaisittain kirjoitti:

saakos siellä harjukadulla viel kuppausta? viime käynnistä taitaa olla jo kymmenisen vuotta, silloin sai, hyvät pesijät oli siellä

suomalai
        Minun käynnistäni on jo ainakin 30 vuotta.
        Pesijät minäkin muistan, vaikka olikin oma mussukka mukana.
        Ravintola Tenkkaan vei saunomisen jälkeen askeleet.

• kun.pesufatista.kyse

Mikä se pesofati sit on?

• Tavan.tavis

Soon fati johon laitetaan pesot bastuun mennessä, siinä pukuhuoneen penkillä.

• Kun pesu
        Pesofatissa pestään tukka.
        Toisesta pesofatista kaadetaan puhdasta vettä tukan huuhteluun.

• Tavan.tavis kirjoitti:

Soon fati johon laitetaan pesot bastuun mennessä, siinä pukuhuoneen penkillä.

Tavan.ta
        Hörpön lörpön.
        Taidat olla itäsuomalainen kun et pesofatia tiedä.

• Tavan.tavis
        2lesken kirjoitti:

Tavan.ta
        Hörpön lörpön.
        Taidat olla itäsuomalainen kun et pesofatia tiedä.

Ei ole meidän vika kun ette osaa suomea puhua.

• Myrn

Linnan juhlien veteraanikahvittelujen televisioinnin tiimoilta joku totesi, että Niinistöstä ei saa lupsakkaa kansanmiestä tekemälläkään. Mutta tämä varsinainen aloituksen probleemi kalskahtaa presidentin puolison synnyinsijojen murteelta, porilaiselta, ja sieltähän se löytyy Pori-Suomi sanakirjasta muunkielisille.

• Myrn
        Näinhän se on.

Aarokin voi sanoa tarhasta tullessaan, että:

En mene enää tarhaan, kun siellä on vaan kakarii.

• Myrn
        2lesken kirjoitti:

Myrn
        Näinhän se on.

Aarokin voi sanoa tarhasta tullessaan, että:

En mene enää tarhaan, kun siellä on vaan kakarii.

Sekös olisi valtakunnan uutinen.

• Myrn kirjoitti:

Sekös olisi valtakunnan uutinen.

Myrn
        Aaro menee piiloon.
        Äiti etsii poikaansa ja poika löytyy.
        Äitinsä sanoo, että menit hukkaan.

Poika katsoo äitiään hämmästyneenä ja toteaa:
        Sinähän se äiti hukassa olit.

• Myrn
        2lesken kirjoitti:

Myrn
        Aaro menee piiloon.
        Äiti etsii poikaansa ja poika löytyy.
        Äitinsä sanoo, että menit hukkaan.

Poika katsoo äitiään hämmästyneenä ja toteaa:
        Sinähän se äiti hukassa olit.

Mahtoiko siinä alkuperäisessä Niinistöä koskevassa uutisessa olla halaistua sanaa presidenttiparin pojasta, mutta joka tapauksessa viisaasti tehty vanhemmilta etteivät ole pyörittäneet lasta julkisuudessa.

• Myrn kirjoitti:

Mahtoiko siinä alkuperäisessä Niinistöä koskevassa uutisessa olla halaistua sanaa presidenttiparin pojasta, mutta joka tapauksessa viisaasti tehty vanhemmilta etteivät ole pyörittäneet lasta julkisuudessa.

Myrn
        Ei taidettu mainita poikaa, mutta kun poika tulee Porin mummolan hoitoon,
        niin ihan kuin me kaikki tunnettais presidenttiparin poika.
        Ja vähän omimme hänet tänne porilaiseksi.

• Myrn
        2lesken kirjoitti:

Myrn
        Ei taidettu mainita poikaa, mutta kun poika tulee Porin mummolan hoitoon,
        niin ihan kuin me kaikki tunnettais presidenttiparin poika.
        Ja vähän omimme hänet tänne porilaiseksi.

MInä en kyllä tuntis, eikä kiinnosta muutoinkaan mitä tekee tai on tekemättä.

• Muistakaa-Wati

Minä loihe lausuin Wati, kaksois-WEeellä iso alkukirjain.
      Kaksois-W oli kiva lausuttava kun sen oppi.

Mutta mistä lie juontunut sana Vatipää?

• Muista
        En ymmärrä Watisanaa.
        Meilläpäin kun on Fati.

Vatipää juontaa varmaan jostain kiihtelysvaaralta.

• Kiihtymisvaara

Niih. Siellä joku vatipää poltti kirkon.

• Hallaahon.äänestäjä44

Jos olen rekoolissa niin missä olen?
      pannnaan vaikeampi: entä kun käytän komuria?

• Hallaahon.äänestäjä44

heti sata pistettä aivan oikein

Kumpi mielestäsi on suurempi karotti vai pilkkumi?

• Muistot_muistot

Karotti muistaakseni on se suuri tarjoiluastia, kun taas pilkkumi on posliinikulho, joita oli monta, ja jolla lihasoppa tai klimppisoppa (jouluna klmpit rusinoita sisltäviä) tai riisipuuro ja sekahedelmäsoppa tuotiin hellalta pöytään.

• Mulle tuosta tuli mieleen komuutti eli pesukaappi.
        Noita pilkkumeita taisi olla useampaa kokoa. Mulla on yksi sellainen, äidin perua.

• Hallaahon.äänestäjä44

juuri näin molemmat
        Mauno Koivisto käytti turuksi nimeä komuli koska heillä sellainen oli
        komuutti on sama ja saatta olla pohjanmaata?
        pilkkumi on kai pienempi yleensä aivan

• Hallaahon.äänestäjä44

"Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena."

TÄSSÄ NÄETTE ÄLYKÄÄPIÖVALVOJIEN PUUHAT
      Tellukka vastasi, täysin oikein
      ehdin lukea sen

siinä oli ruotsipohjainen sana vielä selitetty noin parilla rivillä
      jota kone epäili ehkä norjaksi meänkieleksi tai savoksi tai raumaksi
      tai muuten vaiin
      poisti

Suomi24-palstat on tarkoitettu hälläväliä ansaintapaikoiksi, jossa Aller tienaa vähän jotan

• Minäkin ehdin sen lukea, ihan asiallinen vastaus.

• Heikunkeikku

Pesofati-sana ei lähtenyt kolahtamaan, mutta pesufati on tuttu. Vieläkin puhun pesufadista.
      Lapsuudenkodissa pesufati oli pesufati eikä mikään muu.
      Vamppu myös lapsuudesta tuttu, mutta se ei ole enää sanavarastooni kuulunut.

Nappo jolla löylyä lyödään, niin olen vasta täällä palstalla huomannut, että se ei olekaan mikään yleinen sana. Minä kun oon aina luullut, että kirjakieleen kuuluu:)
      En edes tiedä toista nimeä napolle. Napolla kaapastaan vettä ja paiskataan löylykiville. Mieluummin sanoin: Löylyä lissaa, löylyä lissää, eihän tää tunnu missään.

• Jos te länsirannikolla puhutte pesufatista, niin kuinka se kuuluu ääntämisessä. Pesuvati/pesufati.

• Heikunkeikku
        korpikirjailija kirjoitti:

Jos te länsirannikolla puhutte pesufatista, niin kuinka se kuuluu ääntämisessä. Pesuvati/pesufati.

No meillä se oli tuo Pesufati. Ehdottomasti F:llä.
        Kato Pesuvati veellä olis tuntunut aika landelta sanalta :)

Samoin, tuli mieleen, niin Putukiffeli oli meillä.
        Vasta aikuisena sain tietää sen olevan rikkalapio.
        Miehen kotona katsoivat mua Öönä, kun kysyin heiltä, että missä teillä on putukiffeli.

Bolsteri oli kans sana, jota ihmeteltiin sielä. Nykyään olen kyllä ruvennut käyttämään patja-sanaa.

• Heikunkeikku kirjoitti:

Miehen kotona katsoivat mua Öönä, kun kysyin heiltä, että missä teillä on putukiffeli.

Bolsteri oli kans sana, jota ihmeteltiin sielä. Nykyään olen kyllä ruvennut käyttämään patja-sanaa.

Meillä ei siellä Savon rajamailla sellaisia hienoja kirjaimia tunnettu kuin f,d,g ...
        Kihveli meilläpäin oli ja polsteri.

Entisessä kotikunnassani on kesäisin aina sellainen tapahtuma kuin "Kihveli Soikoon".

Meillä oli kanssa pesufati ja nappo (yksi nimi on kuuppa).
        Rikkalapio oli putupelli.
        Tuollasta bolsteria en ole kuullutkaan käytettävän.

• Heikunkeikku
        Tellukka kirjoitti:

Meillä ei siellä Savon rajamailla sellaisia hienoja kirjaimia tunnettu kuin f,d,g ...
        Kihveli meilläpäin oli ja polsteri.

Entisessä kotikunnassani on kesäisin aina sellainen tapahtuma kuin "Kihveli Soikoon".

Kyllä noi kirjaimet olivat vähän hakusessa Keski-Suomessakin.
        Hauskoja muisteloita kuitenkin on jäänyt, kun mua nuorena miniänä katsottiin välillä hyvinkin Öönä :)
        Vaikeinta tilanteita oli, kun en kertakaikkisesti keksinyt toista sanaa ilmaisemaan sitä mun tarkoittamaa sanaa.
        Vakstuuki oli kans semmonen, että en voinut ymmärtää, että he eivät tienneet mikä se on.
        Enkä minä tiennyt sille toista nimeä.

Listikkua menin kans kioskista ostamaan ja myyjä tuijotti mua ku vierasta sikaa.
        En tiennyt toista sanaa, mutta ymmärsi sitten, kun sanoin että semmonen kova karamelliklöntti jossa on puinen tikku. Heh. Hän nauroi. Minä en.

Kyllä noi kirjaimet olivat vähän hakusessa Keski-Suomessakin.
        Hauskoja muisteloita kuitenkin on jäänyt, kun mua nuorena miniänä katsottiin välillä hyvinkin Öönä :)
        Vaikeinta tilanteita oli, kun en kertakaikkisesti keksinyt toista sanaa ilmaisemaan sitä mun tarkoittamaa sanaa.
        Vakstuuki oli kans semmonen, että en voinut ymmärtää, että he eivät tienneet mikä se on.
        Enkä minä tiennyt sille toista nimeä.

Listikkua menin kans kioskista ostamaan ja myyjä tuijotti mua ku vierasta sikaa.
        En tiennyt toista sanaa, mutta ymmärsi sitten, kun sanoin että semmonen kova karamelliklöntti jossa on puinen tikku. Heh. Hän nauroi. Minä en.

Minulla asui tässä naapurina pohjanmaalaisia.
        Niillä leninki oli kolttu ja lapaset oli rasat. Se kuulosti vähän hirmuselta, kun pesivät naamansakin verellä.

• Heikunkeikku
        eppu2 kirjoitti:

Meillä oli kanssa pesufati ja nappo (yksi nimi on kuuppa).
        Rikkalapio oli putupelli.
        Tuollasta bolsteria en ole kuullutkaan käytettävän.

Putupelli. Heh hauska sana. En ole ennen kuullut, mutta mainion oivaltava sana. Tallennan sen kivouden vuoksi sanavarastooni.
        Ostin Putupellin pojan kotiin kun olin Vantaalla käymässä. Vähän erilaisemman ja joka sopi heidän tyyliinsä. Pelli oli hempeän vaalean vihreä, varsi puinen.

Ai onko Kuuppa nappo? Mä olisin arvannut sen olevan semmonen puinen joku retkikippo, josta kaffetta juodaan:)

Olen pannut merkille, että käytän noita yleisempiä nimiä niiden ihmisten kanssa, jotka ovat muualta päin. Niiden kanssa, jotka Vaasassa ovat aina olleet, niin niiden kanssa automaattisesti puhuu niillä sanoila, jotka he tietävät. Kuten Bolsteri. Ja onhan niitä muitakin sanoja.

• Heikunkeikku
        Tellukka kirjoitti:

Minulla asui tässä naapurina pohjanmaalaisia.
        Niillä leninki oli kolttu ja lapaset oli rasat. Se kuulosti vähän hirmuselta, kun pesivät naamansakin verellä.

Joo ja jep. Aina mulla on lapsena kolttu ollut päällä ja rasat kourissa.
        Nykyään en kolttuja käytä, mutta jos käyttäisin niin sitä sanaa käyttäisin.

Verellä ei meillä naamaa pesty. Kyllä se vedellä pestiin.

Paljon mukavia ja mielenkiintoisia sanoja opin, kun miniäksi ryhdyin.
        Sanat ovat aina innostaneet minua. Osan oon kelpuuttanut päävarastooni, mutta kaikkia en.
        Kuten en: Lenssa. Nyt on tulossa lenssa kun niin tirskuttaa. Heh. En tallentanut lenssaa enkä tirskuttaa-sanaa. Niin enkä atteekkia. Se on apteekki.

Uusi sana oli aikanaan "Härällänsä".
        Yhtään en ensteks älynnyt, kunnes sitte aloin älyämään ja se tuli tosi tutuksi.
        Kun lehmä on härällänsä, niin pitää tilata keinosiementäjä.
        Kyllä mäki joskus leikillisesti sanoin miehelleni, että voi ku oon härälläni, mitähän täs pitäis tehdä:) Hän ymmärsi aina yskäni:)

Putupelli. Heh hauska sana. En ole ennen kuullut, mutta mainion oivaltava sana. Tallennan sen kivouden vuoksi sanavarastooni.
        Ostin Putupellin pojan kotiin kun olin Vantaalla käymässä. Vähän erilaisemman ja joka sopi heidän tyyliinsä. Pelli oli hempeän vaalean vihreä, varsi puinen.

Ai onko Kuuppa nappo? Mä olisin arvannut sen olevan semmonen puinen joku retkikippo, josta kaffetta juodaan:)

Olen pannut merkille, että käytän noita yleisempiä nimiä niiden ihmisten kanssa, jotka ovat muualta päin. Niiden kanssa, jotka Vaasassa ovat aina olleet, niin niiden kanssa automaattisesti puhuu niillä sanoila, jotka he tietävät. Kuten Bolsteri. Ja onhan niitä muitakin sanoja.

Tuo ääntäminen mietityttää kun eroa ei ole juurikaan.

Kainuun murteessa kaelotetaan eli i muuttuu e:ksi. Etunimeni i muuttuu e.ksi ja muistan kuinka hienolta kuulosti kun eräs hesalainen poika äänsi nimeni kuten se kirjoitetaan. Nuo tfidan putupellit olivat minulle hepreaa. Napon tunnistan, mutta eiko kuksa ole puinen retkikuppi?

• Heikunkeikku
        korpikirjailija kirjoitti:

Tuo ääntäminen mietityttää kun eroa ei ole juurikaan.

Kainuun murteessa kaelotetaan eli i muuttuu e:ksi. Etunimeni i muuttuu e.ksi ja muistan kuinka hienolta kuulosti kun eräs hesalainen poika äänsi nimeni kuten se kirjoitetaan. Nuo tfidan putupellit olivat minulle hepreaa. Napon tunnistan, mutta eiko kuksa ole puinen retkikuppi?

Kuksa se taitaakin olla se retkikippo. Olen kuullut joo.
        Täällä ei kirjaimia muutella. Hauska se on kuitenkin kuunnella, kun muut lisäilevät tai muutelevat kirjaimia.
        Putupelli oli vieras mullekin, mutta tosi hauska sana.

Viime aikoina (tänään viimeksi) oon saanut kuunnella vähän erilaisempia sanoja ja myös niin, että joitakin kirjaimia vaihdetaan toiseksi kirjaimeksi. Kesällä tutustuin ihmiseen, jonka kanssa oon viikottain puhelimessa praataillut. Täältä pohjoiseen on hänen asuinpaikkansa ja kivoja murresanoja vilahtelee usein.

• henrjii

meilläpäin se on pesukooli

• henrjii

fati taas, mitäs sullon pesuvaris

• henrjii

ja vamppu oli hamppu pesu hamppu

• Paloma.se.conhaamu

Vampun tiedän ja olen niitä nähnyt ihan elossakin tai siis kasvamassa.
      Pesofati viittaa ilmiselvästi e-amerikkalaiseen rahanpesuautomaattiin.. Siinä pestään pesot puhtaaksi veritahroista ja muunnetaan ne samalla vihreäselkäisiksi.

• henrjii

Meillä päin kasvaa pesofateja puussa, syksyisin kuuluu melkoista kolinaa kun ylikypsät
        tippuu maahan

• henrjii kirjoitti:

Meillä päin kasvaa pesofateja puussa, syksyisin kuuluu melkoista kolinaa kun ylikypsät
        tippuu maahan

Mikä se sellainen puu on?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      56
      7207
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      719
      3370
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      148
      1650
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      278
      1530
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1240
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      233
      1173
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1134
    Aihe