Perinteitä kunnioittaen

Tyttö nousee tuvan portaita, jalassaan nuoskalumen virryttämät harmaat hupatossut, hän avaa ulko oven, astuu sisään porstuaan, on jo hämärää. Äidin valmistamien joululeivonnaisten tuoksu tunkeutuu tytön sieraimiin ja vesi herahtaa hänen kielelleen. Hän heittää äkkiä päällysvaatteesa vaatekomeroon ja istahtaa keittiön tuolille. Pöydällä tyttöä odottaa lasi maitoa sekä piparipossu ja tähtitorttu.

Äitini leipoi meille joka jouluksi ison ämpärillisen piparkakkuja, toisen torttuja ja kolmannen hannatädin kakkuja sekä rusinapullaleettoja. Hän peitti ämpärit huolella ja nosti ne eteisen kylmäkaappin ylimmille hyllyille, korkealle siksi, että me lapset emme olisi niihin ylettyneet. Onneksemme isällämme oli jouluherkkujen suhteen sama maku kuin meillä lapsillakin. Äidin ollessa iltalypsyllä navetassa, joku meistä lapsista pääsi isän syliin ja niin pienet kädet ylettyivät verottamaan äidin kätköjä. Näistä ryöväysretkistä huolimatta joululeivonnaisia riitti aina loppiaiseen asti. Kaikesta tuosta on aikaa, mutta leivinuunin lämpö ja joululeivonnaisten tuoksu ovat tuoreina muistoissani.

Jouluaattona lasten odotetuin hetki oli joulupukin vierailu. Joulupukkin vierailuleikki toistui vuodesta toiseen samana.

Joulupukin vierailu

Äiti pirtissä joulua puuhastaa
kuusen kynttilät tunnelmaa antaa
lumen valkean saanut on pihamaa
lyhde tähkinä herkkuja kantaa.

Isä porstuaan menee, vilkaisee ulos
oisko kartanolla joulupukki jo tulos
hän avuksi riensi, oven kiini veti
eikä palannut kuten lupasi heti.

Koputus hiljentää riehuvat lapset
paikoilleen pienet jähmettyy
oven raosta erottuu valkoiset hapset
punalakkinen pirttiin ilmestyy.

Äiti sylissään pitää pienintä lastaan
kysyy:  "Näkyikö isää hän  pihalle riensi
ulos kiirehti auttamaan pukkia vastaan
hätäinen aina vaikka tulevan tiesi".

Pukki lahjat antaa, kiire on jatkaa
vilkutus vielä ja ukko käy matkaan
minne katosi isä, voi sitä parkaa
arkako lie kun aina noin karkaa.

Isä pirttiin ryntää on hikinen aivan
"En löytänyt ukkoa kohtuuton työ
juoksin ja etsin näin hirmuisen vaivan",
kuu hymyilee taivaalla, on jouluyö.

Mandi

Perinteet ovat siirtyneet omaan joulunviettooni. Kinkku on uunissa, lohipiirakka, joulupuuro, täytekakku, rosollit, piparkakkukylä, valmiina. Nyt on aika huokaista.

Hyvää Joulua kaikille.

101

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säälittäähäntuo

Harmi ja sääli kun ne sun nyt jo valmiit rosollit täytekakut ja varsinkin riisipuuro on tuoreena vain sinun mielikuvituksessa. Jouluaatto on vasta oikeasti maanantaina ja kaikki kuvitelmasi homehtuu siihen mennessä.

• Nuoriso tulee huomenna, riisipuuro on poikain herkkua, täytekakku kuopukselle, jolla on synttäri tänään. Kun pojat olivat pieniä, kaiken piti olla valmista 21.12 kun juhlimme kuopusta. Perinteitä noudatamme jatkamme..

• Joulu on näytelmä, joulunäytelmä, kirjoitti joku kolumnisti, nimeään en nyt muista.
      Jokainen elää ja kokee joulunsa näytelmän joka joulu, rituaaleista on vaikea luopua.

Hyvää Joulua Mandi!

• Kiitos joulun enkeli, onko oma näytelmäsi jo ensi-illassa. Meillä oli otin kinkun ulos uunista yhdeksän korvilla, vesikielellä puukon kanssa ensimmäiset suupalat itsellemme vuolimme. Rosollia oli kyytipojaksi.

• korpikirjailija kirjoitti:

Kiitos joulun enkeli, onko oma näytelmäsi jo ensi-illassa. Meillä oli otin kinkun ulos uunista yhdeksän korvilla, vesikielellä puukon kanssa ensimmäiset suupalat itsellemme vuolimme. Rosollia oli kyytipojaksi.

Kaikki on hallinnassa, pientä viilausta niin se on siinä, ei kun joulunviettoon.
        Kinkun paistan sunnuntaina, äiti haetaan aattona syömään ja saunomaan.
        Kunhan vaan jokainen muistaisi roolinsa ja vuorosanansa ;)

• Anceli kirjoitti:

Kaikki on hallinnassa, pientä viilausta niin se on siinä, ei kun joulunviettoon.
        Kinkun paistan sunnuntaina, äiti haetaan aattona syömään ja saunomaan.
        Kunhan vaan jokainen muistaisi roolinsa ja vuorosanansa ;)

Saatiin tonttulakit ; )

• Voi.sentään
        korpikirjailija kirjoitti:

Kiitos joulun enkeli, onko oma näytelmäsi jo ensi-illassa. Meillä oli otin kinkun ulos uunista yhdeksän korvilla, vesikielellä puukon kanssa ensimmäiset suupalat itsellemme vuolimme. Rosollia oli kyytipojaksi.

Mitä te jouluna syötte kun nyt jo rosolit ja kinkut on syöty ? Taisi olla yksinäinen kinkkuhetki korpiksella , kun koneen näyttö ä
        tuijottaen mässyttää sikaa.

• Voi.sentään kirjoitti:

Mitä te jouluna syötte kun nyt jo rosolit ja kinkut on syöty ? Taisi olla yksinäinen kinkkuhetki korpiksella , kun koneen näyttö ä
        tuijottaen mässyttää sikaa.

Miksi olet minulle ilkeä?

• joulumaanantaina

Miksi olet minulle ilkeä?

Mitä ilkeää siinä jos ihmettelee että kaikki jouluruuat jo nyt jollain valmiina ja kinkun syönti aloitettu.

• Komppaan-juicea

Ihminen on sitä mitä hän syö - sika!

• mietis.ny.vähän
        Komppaan-juicea kirjoitti:

Ihminen on sitä mitä hän syö - sika!

Jotkut syö lammasta ja jotku nautaa, hirveä, jänistä jne. Kasvissyöjä on kyssäkaali tai punajuuri.

• mietis.ny.vähän kirjoitti:

Jotkut syö lammasta ja jotku nautaa, hirveä, jänistä jne. Kasvissyöjä on kyssäkaali tai punajuuri.

Huomenta@

Syökää kanaa ; ))

Huomenta@

Syökää kanaa ; ))

Huomenta Mandi!

Pitää kertoa, että nyt tuli dramaattinen ellei jopa traaginen muutos joulunäytelmään ;)
        Aina olen tehnyt perinteisen joulupullataikinan, tänä vuonna en suonut ajatustakaan tuolle herkulle.
        Vehnäjauhoja oli vain lisusti, jatkoin taikinaa grahamjauhoilla, ei ollut rusinoita, heitin liemeen kuivattuja karpaloita.
        En sentään kuivia kärpäsiä, kuten hauska naapurin isäntä kertoi heillä tehtävän.
        Nyt jännätään kuka maistaa ja mitä, kun pullaa haukkaa.

• Bengalitikku

Hesassa ensimmäinen viherpiipertäjien ravintola oli Korkeavuorenkadulla, Eirassa juu.
        Siellä oli ruispohjaisesta taikinasta tehty puolukkapiirakoita.
        Jotenkin jäänyt mieleen. Voikin maistua - kaiken makean keskellä.

• Anceli kirjoitti:

Huomenta Mandi!

Pitää kertoa, että nyt tuli dramaattinen ellei jopa traaginen muutos joulunäytelmään ;)
        Aina olen tehnyt perinteisen joulupullataikinan, tänä vuonna en suonut ajatustakaan tuolle herkulle.
        Vehnäjauhoja oli vain lisusti, jatkoin taikinaa grahamjauhoilla, ei ollut rusinoita, heitin liemeen kuivattuja karpaloita.
        En sentään kuivia kärpäsiä, kuten hauska naapurin isäntä kertoi heillä tehtävän.
        Nyt jännätään kuka maistaa ja mitä, kun pullaa haukkaa.

Parhaat hörsteet tulee kun sooloilee. Tuolla alempana hytinäx kertoo leivänteon saloja. Itse olen myös sooloilija, yleensä onnistuu, mutta nythän jo tiedätkin pullat ovat jo valmiita, tuliko ihanuuksia ?

Parhaat hörsteet tulee kun sooloilee. Tuolla alempana hytinäx kertoo leivänteon saloja. Itse olen myös sooloilija, yleensä onnistuu, mutta nythän jo tiedätkin pullat ovat jo valmiita, tuliko ihanuuksia ?

Lue alempaa mitä niistä tuli, mutta kyllä meijän pojat syö, kun eivät paremmasta tiedä.

• Heikunkeikku

Tänään aamulla puhuin kaverin kanssa puhelimessa ja sanoin, että nyt kun nuorin poika ei enää taida tulla joulujaan mun luo viettämään, niin vois ruveta viettämään joulut etelässä.
      Kaveri siihen, että ei ikinä lähtisi jouluksi Suomesta pois. Tahtoo sen perinteisen joulun. Moni muukin on samaa sanonut silloin, kun me perheen kanssa monena jouluna lähdettiin pois.

Itse en ole perinteisen joulun viettäjä. Mutta innolla kuuntelen, kun muut kertovat mitä kaikkea jouluna tekevät. Innokkuuksia on aina kiva seurata.

Hyvää joulua korpikirjailijalle, ahkeralle touhutontulle.
      Myös muille tässä samalla voin nakata hyvät joulut.

• Joulun perinteisiin kuuluu kauneimmat joululaulut. Olen käynyt laulamassa yksin kahdesti. P. palasi Suomeen maanantaina joten kävimme torstaina laulamassa yhdessä. Istuimme kuten pitääkin eturivissä. Laitoin kameran virsikirjahyllylle ja filmasin. Videossa lauloinne antaumuksella sylvian joululaulun viimeistä säkeistöä. ; )

• hyvääjoulua

Joulun perinteisiin kuuluu kauneimmat joululaulut. Olen käynyt laulamassa yksin kahdesti. P. palasi Suomeen maanantaina joten kävimme torstaina laulamassa yhdessä. Istuimme kuten pitääkin eturivissä. Laitoin kameran virsikirjahyllylle ja filmasin. Videossa lauloinne antaumuksella sylvian joululaulun viimeistä säkeistöä. ; )

Olet varmaan korvem keisarinna kun sinulle seurakunta järjestää monet laulajaiset. No ihan oikeesti, kyllä täällä aletaan ymmärtää miten elämännälkääsi koetat palstalla tyydyttää. Tsemppiä sulle!

• Heikunkeikku

Joulun perinteisiin kuuluu kauneimmat joululaulut. Olen käynyt laulamassa yksin kahdesti. P. palasi Suomeen maanantaina joten kävimme torstaina laulamassa yhdessä. Istuimme kuten pitääkin eturivissä. Laitoin kameran virsikirjahyllylle ja filmasin. Videossa lauloinne antaumuksella sylvian joululaulun viimeistä säkeistöä. ; )

Oli varmaan kivaa.
        Mulla on niin, että alan oppilaiden (en ihan kaikkien) kansa opettelemaan hyvissä ajoin joululauluja, että kappaleet olisivat hanskassa siihen mennes kun joululoma alkaa.
        On aivan ihanaa kuunnella heidän innokasta soittamistaan ja suunnitelmia, että esittävät sen joulupukille.

Sitten kun joululoma alkaa, niin olen jo siinä vaiheessa aivan täynnänsä joululauluja. Kiintiö on täyttynyt.
        Muutamia joululauluja olen "varannut" vain itselleni. En soitatuta niitä oppilaiden kanssa. En tahdo kylästyä niihin.
        Yksi ehdoton, jota en koskaan soittele oppilaiden kanssa, on "Sydämeeni joulun teen".
        Toinen on "Varpunen jouluaamuna" siten, että saatan jonkun kanssa sen soittaa jos tahtovat, mutta en useamman kanssa samana jouluna. Oon tehnyt oman sovituksen tuosta kappaleesta ja kirjoittanut nuoteille ja sitä soittelin/opettelin yhden aikuisen oppilaan kanssa tänä joulun alla..
        Sylvian joululaulu on myös kaunis ja sitäkään en soittele oppilaiden kanssa. Yks syy on se, että sen nuotit ovat sen verran hankalat, että ei ehtisi sitä opettelemaan jouluun mennessä. Joidenkin kanssa oon sitä opetellut joinakin vuosina, mutta en vähään aikaan.

Minua innostaa enemmän, ei niinkään ne joululaulut, vaan sen esittäjän tuoma/antama fiilis ja se jos laulaja/soittaja antaumuksellisesti ja intohimoisesti tulkitsee.

Itse en yhteislauluihin osallistu. Ei ole mun heiniäni. Kuten ei karaokekaan.
        Olen kaiketi vähän omituinen ihminen.

• hyvääjoulua kirjoitti:

Olet varmaan korvem keisarinna kun sinulle seurakunta järjestää monet laulajaiset. No ihan oikeesti, kyllä täällä aletaan ymmärtää miten elämännälkääsi koetat palstalla tyydyttää. Tsemppiä sulle!

Uskoisin, että kaikissa seurakunnissa kautta maan kauneimpia joululauluja lauletaan useammin kuin kerran.

Oikeinko porukalla aletaan ymmärtämään kun käyn palstalla elämääni tyydyttämässä ; DD Minä se kirjoittelen vain itsekseni, porukoiden mielipiteistä ei minulla ole hajuakaan.

Kiva, kiitos tsempeistä.

• Heikunkeikku kirjoitti:

Oli varmaan kivaa.
        Mulla on niin, että alan oppilaiden (en ihan kaikkien) kansa opettelemaan hyvissä ajoin joululauluja, että kappaleet olisivat hanskassa siihen mennes kun joululoma alkaa.
        On aivan ihanaa kuunnella heidän innokasta soittamistaan ja suunnitelmia, että esittävät sen joulupukille.

Sitten kun joululoma alkaa, niin olen jo siinä vaiheessa aivan täynnänsä joululauluja. Kiintiö on täyttynyt.
        Muutamia joululauluja olen "varannut" vain itselleni. En soitatuta niitä oppilaiden kanssa. En tahdo kylästyä niihin.
        Yksi ehdoton, jota en koskaan soittele oppilaiden kanssa, on "Sydämeeni joulun teen".
        Toinen on "Varpunen jouluaamuna" siten, että saatan jonkun kanssa sen soittaa jos tahtovat, mutta en useamman kanssa samana jouluna. Oon tehnyt oman sovituksen tuosta kappaleesta ja kirjoittanut nuoteille ja sitä soittelin/opettelin yhden aikuisen oppilaan kanssa tänä joulun alla..
        Sylvian joululaulu on myös kaunis ja sitäkään en soittele oppilaiden kanssa. Yks syy on se, että sen nuotit ovat sen verran hankalat, että ei ehtisi sitä opettelemaan jouluun mennessä. Joidenkin kanssa oon sitä opetellut joinakin vuosina, mutta en vähään aikaan.

Minua innostaa enemmän, ei niinkään ne joululaulut, vaan sen esittäjän tuoma/antama fiilis ja se jos laulaja/soittaja antaumuksellisesti ja intohimoisesti tulkitsee.

Itse en yhteislauluihin osallistu. Ei ole mun heiniäni. Kuten ei karaokekaan.
        Olen kaiketi vähän omituinen ihminen.

Videosta, jonka äänitin laulaessamme tuli hauska. En pääse äänelläni korkealle joten kiekaisut tai sanoisinko ininät ovat niin sitä ihtiäni, syvällistä paneutumista laulun sanomaan kuin olla voi P. hartaana mukana ; )

Itse en kuuntele joulumusiikkia juurikaan ennen joulua säästän jouluaattoon.

• Bengalitikku

Loppiaisena kerkeää vielä kauneimpiin joululauluihin.
        Onko loppiainen = vanha joulu.
        Parissa tilaisuudessa olen yhteislaulanut, mistä pidän.
        En tiedä ympäristöstä, koska laulan aika korkealta just kun sävellajit ovat mitä ovat.
        Huomenna illalla leipasen kakun ja piparit. Kinkuntuoksua ei tule, koska savustamo paistaa nasupossusen.
        Kamalasti pakkasta - 9.
        Päivä mennyt siivotessa ja viimeistelyssä.
        Suklaarasioita pitäisi arpoa, että mitä tarjolle. Viimetipassa nekin hankin, koska liha on heikko ja jäljellä olis vain pahvirasiat.
        Hannatädin kakut on niin nam.

• Bengalitikku kirjoitti:

Loppiaisena kerkeää vielä kauneimpiin joululauluihin.
        Onko loppiainen = vanha joulu.
        Parissa tilaisuudessa olen yhteislaulanut, mistä pidän.
        En tiedä ympäristöstä, koska laulan aika korkealta just kun sävellajit ovat mitä ovat.
        Huomenna illalla leipasen kakun ja piparit. Kinkuntuoksua ei tule, koska savustamo paistaa nasupossusen.
        Kamalasti pakkasta - 9.
        Päivä mennyt siivotessa ja viimeistelyssä.
        Suklaarasioita pitäisi arpoa, että mitä tarjolle. Viimetipassa nekin hankin, koska liha on heikko ja jäljellä olis vain pahvirasiat.
        Hannatädin kakut on niin nam.

Kävin mökillä laitoin talipalloja linnuille, pakkasta oli mökin mittarissa -18 C. Pikkasenkos nipisti nenän päätä. Tokmannilla on joka lauantai irtokarkit 4,90 kg.
        Hain reippaan puolikiloa suklaanappeja kahta erilaista minttu ja punssi. Maksoivat 2,88. Suklaaseen olen itsekin langennut vaikka kuvittelin olevani vahva ; )

• Kauneimmat joululaulut kuuluvat joka jouluisiin jouluperinteisiini.

Tänään laulettiin Grooveimmat Kauneimmat Joululaulut,

Komeaa oli kuultavaa ja komeaa oli laulaa monihenkisen bändin tahtiin,
      varsinkin kun siinä soitti kaksi nuorta naista saksofonia,
      kaiken lisäksi he olivat kaunisäänisiä esilaulajia.

Sibeliuksen En etsi valtaa loistoa oli saanut välisoitoikseen muuta Sibeliusta.

Ennakkoon oli saanut toivoa laulua ja ylivoimaisesti eniten oli saanut toiveita "Tähti sylissäni"
      se laulettiin vihkosen ulkopuolelta, ko laulun sanat osaan, joten tosi hyvältä tuntui laulaa porukassa tuo suosikki joululauluni.

"...täällä kaikkiin päiviin... lempeyttä, rakkautta ihmisten silmiin" Hyvää joulua.

• Palomanhaamu

Joulu on pelastettu!
      Jouluinen hedelmäsalaatti on perheemme traditio. Toisaalta sitä ei syö juuri muut kuin minä :)
      Nyt sain valmiiksi kolmen päivän hedelmäsalaatin: appelsiinia papayaa ananskirskikoita viinirypäleitä mangoa ja granaattiomenan siemeniä (tämä liittyy tarustoon jossa Hades, Manalan valtias, petkuttaa Persefonea, Demeterin tytärtä ja saa hänet nielemään kolme granaattiomenan siementä. Sen takia Persefone joutuu asustamaan Manalassa Hadeksen seurassa osan vuodesta ja meillä on talvi ja pimeys kun Demeter suree tytärtään.)
      https://www.youtube.com/watch?v=ym7Qfxg6sZA

• palomanhaamu

(korpikirjailijalle: tunnistatko "laulajan" äänen?)

• palomanhaamu kirjoitti:

(korpikirjailijalle: tunnistatko "laulajan" äänen?)

Myrkkyliemenkeittäjien ääntelyä muistutti ; DDD

Minulle toki kelpaisi hedelmäsalaatti. Jääkaapissani on munalikööripullo, sitä loraus joukkoon jo vain on hyvää.

Meillä on kaapit täynnä jouluherkkuja kunhan saadaan jälkikasvu koolle. No, me herkutellaan jo kinkulla.

Pakkanen on kiristynyt joten kävin mökillä lisäämässä lämpöjä. Laitoin mökin joulukuusen alle saunajuomispaketit. Soman näköistä siellä on. Järvi jäässä, hopean harmaata ympärillä, auringonkajo horisontissa. Laitoin linnuille talipalloja puiden oksille roikkumaan.

Nyt raukasee, ajattelin kuitenkin lämmittää saunan. Ehkäpä lasi valkkaria olisi nyt paikallaan. Kävimme ostoksilla ja voi sitä tungosta mikä kaupoissa oli. Äkkiä korit täyteen tarvittavia ja kotiin.

• palomanhaamu

Myrkkyliemenkeittäjien ääntelyä muistutti ; DDD

Minulle toki kelpaisi hedelmäsalaatti. Jääkaapissani on munalikööripullo, sitä loraus joukkoon jo vain on hyvää.

Meillä on kaapit täynnä jouluherkkuja kunhan saadaan jälkikasvu koolle. No, me herkutellaan jo kinkulla.

Pakkanen on kiristynyt joten kävin mökillä lisäämässä lämpöjä. Laitoin mökin joulukuusen alle saunajuomispaketit. Soman näköistä siellä on. Järvi jäässä, hopean harmaata ympärillä, auringonkajo horisontissa. Laitoin linnuille talipalloja puiden oksille roikkumaan.

Nyt raukasee, ajattelin kuitenkin lämmittää saunan. Ehkäpä lasi valkkaria olisi nyt paikallaan. Kävimme ostoksilla ja voi sitä tungosta mikä kaupoissa oli. Äkkiä korit täyteen tarvittavia ja kotiin.

"Myrkkyliemenkeittäjien ääntelyä muistutti ; DDD " kirjoitti korpikirjailija. Siihen tapahtumaanhan minäkin viittasin :)
        Munalikööri sopisi upeasti hedelmäsalaattiini; itse ajattelin tippaa Frangelicoa, mutta kaikki ei tykkää sen mantelimaisesta mausta. Tai sitten loraus appelsiinituoremehua riittää, jos vien vaikka joulupöytään mukaan maanantaina, niin pojatkin saavat maistaa.
        Lego kävi putsaamassa pihakäytävät taas lumesta ja laittamassa linnuille siemen-pähkinäsekoitusta.

• Aamulla tuossa piparkakkuja paistoin. Kävin sitten mökiltä pienen pöytäkuusen nappaamassa kyytiin.
      Ruokakaupan kautta kotiin kaffeelle. Pienen kinkunkin ostin, paistelen sitten aattona, kun veli on tullut.
      Nyt tässä huokaisen tovin.

• "peppu2"

Voisitkohan kommentoida tuonne 70 ?
        Jotenkin uskon juttusi kuuluvan enemmän sinne. :)

H.

• hunksz kirjoitti:

"peppu2"

Voisitkohan kommentoida tuonne 70 ?
        Jotenkin uskon juttusi kuuluvan enemmän sinne. :)

H.

Olisitko niin ystävällinen ja lakkaisit nimittelemästä minua.
        Ihan itse päätän kommenttini paikan.
        Sinun ei tarvitse uskoa minun jutuistani yhtään mitään.

• eppu2 kirjoitti:

Olisitko niin ystävällinen ja lakkaisit nimittelemästä minua.
        Ihan itse päätän kommenttini paikan.
        Sinun ei tarvitse uskoa minun jutuistani yhtään mitään.

Enkä ala!!
        Kommentointi vanhuksille kuuluu sinne missä heidän pitäisi olla ja pysyä.
        Jos en minä sitten anna lupaa ...

H.

• hunksz kirjoitti:

Enkä ala!!

H.

Mistä olet saanut pieneen päähäsi, etten kuulu 60 :lle?

• eppu2 kirjoitti:

Mistä olet saanut pieneen päähäsi, etten kuulu 60 :lle?

"peppu2"

En ole moista saanutkaan.
        Kohdistin kommenttini kommentillesi vanhukselle.

H.

• hunksz kirjoitti:

"peppu2"

En ole moista saanutkaan.
        Kohdistin kommenttini kommentillesi vanhukselle.

H.

Toistan, josko olisit ystävällinen ja lopettaisit nimittelyni.
        Jos nyt välttämättä haluat minua nimitellä, voisitko sanoa vaikka, että sarviorvokki. Ei mikään ruusu, mutta kukka kumminkin.

• turpa-kiini-vanhus
        hunksz kirjoitti:

Enkä ala!!

H.

"Kommentointi vanhuksille kuuluu sinne missä heidän pitäisi olla ja pysyä.
        Jos en minä sitten anna lupaa ..."

Kuunteleppa nyt sinä vanha herra, että mielipiteesi on, sanoisinko hieman vanhanaikainen, kun silloin joskus herrat määräili, mutta nyt onkin menossa toinen meiniki.

Hipit ovat kuolleet Hesasta, samoin hipsterit sieltä korvestakin, mikäli muistat tämän ikinuoren?

• eppu2 kirjoitti:

Toistan, josko olisit ystävällinen ja lopettaisit nimittelyni.
        Jos nyt välttämättä haluat minua nimitellä, voisitko sanoa vaikka, että sarviorvokki. Ei mikään ruusu, mutta kukka kumminkin.

"peppu2"

Kyllä sinä minulle olet jotain hyvää ja kaunista.
        Annoithan minulle siitä vihjeen nimmarillasi.

H.

• hunksz kirjoitti:

"peppu2"

Kyllä sinä minulle olet jotain hyvää ja kaunista.
        Annoithan minulle siitä vihjeen nimmarillasi.

H.

Ellet Sinä lopeta tuota ruman nimen laittamista, niin minä en ikinä enää kommentoi Sinulle mitään.

• eppu2 kirjoitti:

Ellet Sinä lopeta tuota ruman nimen laittamista, niin minä en ikinä enää kommentoi Sinulle mitään.

"peppu2"

Tietenkin sinä saat päättää mitä ilman haluat jäädä.

H.

• hehheehhee
        hunksz kirjoitti:

"peppu2"

Tietenkin sinä saat päättää mitä ilman haluat jäädä.

H.

Nii että eppukin on ihastunnu sinuun 🤣

• on.se.nähty
        hehheehhee kirjoitti:

Ollut aina. Vie sie mie vikisen.

• oonhoksannu
        on.se.nähty kirjoitti:

Ollut aina. Vie sie mie vikisen.

Hunkille vastaa ne kekkä sen perään on

• hehheehhee kirjoitti:

Höpö höpö, minä en ole ihastunut yhtään kehenkään.
        Jos täällä jollekin tuntemattomalle ihmiselle vastaa. josta tietää vaan nimimerkin, miten se muka jotain ihastusta voi kuvata.
        Vastaan täällä monelle muullekin miehelle, eikä tuommosta lässyä ole siitä vielä kukaan mulle syytänyt.
        ``Hunkille vastaa ne kekkä sen perään on´´ jos se vastaamisesta on kiinni, niin sittenhän täällä ollaan kaikkien perään.
        Minulle kaikki ovat samalla viivalla. Ymmärrän kyllä, että yritetään kehitellä omassa päässä jotain ´´perässä olemisia´´ saahan siitä viihdykettä tylsään elämäänsä. :)

• kukka.kuitenkin
        eppu2 kirjoitti:

Höpö höpö, minä en ole ihastunut yhtään kehenkään.
        Jos täällä jollekin tuntemattomalle ihmiselle vastaa. josta tietää vaan nimimerkin, miten se muka jotain ihastusta voi kuvata.
        Vastaan täällä monelle muullekin miehelle, eikä tuommosta lässyä ole siitä vielä kukaan mulle syytänyt.
        ``Hunkille vastaa ne kekkä sen perään on´´ jos se vastaamisesta on kiinni, niin sittenhän täällä ollaan kaikkien perään.
        Minulle kaikki ovat samalla viivalla. Ymmärrän kyllä, että yritetään kehitellä omassa päässä jotain ´´perässä olemisia´´ saahan siitä viihdykettä tylsään elämäänsä. :)

Mitä häpeämistä siinä on .

• eppu2
        kukka.kuitenkin kirjoitti:

Mitä häpeämistä siinä on .

Miksi minä häpeäisin jotain, mitä ei ole olemassakaan, kuin joidenkin mielikuvituksessa.
        Ei se minun häpeäni ole, mitä muut kuvittelee.

• hyvää.ja.kaunista
        eppu2 kirjoitti:

Miksi minä häpeäisin jotain, mitä ei ole olemassakaan, kuin joidenkin mielikuvituksessa.
        Ei se minun häpeäni ole, mitä muut kuvittelee.

Hunksu sai pepultaan rukkaset sopivasti jouluksi.

• parikisentäs
        hyvää.ja.kaunista kirjoitti:

Jäihän hälle mimmi ja maissiii.

• hyvää.ja.kaunista kirjoitti:

Voi teidän kaikkien kanssa ja kerallanne. No hyvät naurut sain.
        Nukkukaatte hyvin ja hyvää joulua.

• hytinäx1

Taas ohjelmassa liikaa touhua, ajattelin tämän päivän pyhittää siivoukselle, no tuolla ovat ulkona matot ja petivaatteet . Tuolla lihapuodissakin kerkesin käydä hakemassa karjalanpaistilihat, ja viinakaupassa hakemassa punaviiniä.
      No sitten ajattelin leipoa uudelleen ruisleipä sämpylät kun niistä tuli niin mauttomia, Kiehautin taikinan uudelleen kasarissa ja roiskasin suolaa ja siirappia aimoannoksen ja uusi pussillinen kuivahiivaa joukkoon. Ja kylläpä kannatti. Aivan erimakuista. No sitten ajattelin että pitäisköhän leipoa baanaanimuffinseja kun tuolla pakasteessa on banaaneja . Kohta nekin uunissa ja vielä pikkuleivät valmiista taikinasta. Phuuh
      Nyt alkaa jo väsyttään nuo tekemättömät työt :)

• Siis mitä ihmettä? Banaanit pakastimessa? En olisi moista keksinyt, mutta mikäpä ei. Voi olla aivan hyväkin idea. Harmi, että minulla ei ole pakastinta, sillä on vain pieni lokero jääkaapissa ja sinne ei todellakaan mahdu edes banaanit nyt.

Tuota olen joskus tehnyt minäkin, kun on epäonnistunut leipä, tai sämpylän, että "tehdäämpäs´pojat viellä kerta uudelleen", kuten laulussa sanotaan.

• hytinäx1

Tuossa keväällä innostuin kaikenmaailman smootheista , ja sitten viimeisillä kerroilla jäi ne melkein ylikypsät banaanit niin sanotusti yli kun alkoi kyllästytttämään ne banaaninmakuiset hörpäkkeet. Kuorin ja puolittelin ne ja pakastin, ei ne paljoa tilaa vieneet. Siellä ne ovat odottaneet kiltisti ja nyt sitten tuolla muffinsitaikinassa.
        Kyllä ne varmaan joulukahville kelpaavat.

• Kristiina23 kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Banaanit pakastimessa? En olisi moista keksinyt, mutta mikäpä ei. Voi olla aivan hyväkin idea. Harmi, että minulla ei ole pakastinta, sillä on vain pieni lokero jääkaapissa ja sinne ei todellakaan mahdu edes banaanit nyt.

Tuota olen joskus tehnyt minäkin, kun on epäonnistunut leipä, tai sämpylän, että "tehdäämpäs´pojat viellä kerta uudelleen", kuten laulussa sanotaan.

Kris
        Voi miten säälittävää.
        Kaikkea sinulla on kirjoitustesi mukaan,mutta vain pakastin puuttuu.
        Oi voi, mikä surkeuden surkeus.

• 2lesken kirjoitti:

Kris
        Voi miten säälittävää.

Nyt olet kyllä aika ilkeä minulle. Olisi minulla varaa ostaa pakastin, mutta en tarvitse tähän asuntoon, koska lapseni, joka on tuossa 4 km päässä, niin siellä kyllä riittäisi pakastinta minulekin.

Miksi hiivatissa edes tarvitsen pakastinta, koska kauppa on tuossa nurkantakana ja heillä on hienot pakastimet.

Olisihan se aika naurettavaa, jos jonkun banaanin vuoksi hankkisin itselleni pakastime, siis lisää sähkösyöppöä?

Onhan minulla kaikkea, kuten totesit, siis sellaista, mitä itse tunnen tarvitsevani. On kaksi lasta ja sitten kaksi lapsen lasta, joiden lähellä nyt asun vuokra-asunnossa, mutta on myös Espoossa mieheni kanssa omistamamme omakotitalo, johon voin mennä, koska huvittaa. Nyt ei vain viellä huvita.

Älä ollenkaan minua säälittele, koska säälisi menee harakoille, sillä minä en kenekän sääliä tarvitse. Itse olen valinnut elämän piirini, jossa viihdyn erinomaisen hyvin.

• Kristiina23 kirjoitti:

Nyt olet kyllä aika ilkeä minulle. Olisi minulla varaa ostaa pakastin, mutta en tarvitse tähän asuntoon, koska lapseni, joka on tuossa 4 km päässä, niin siellä kyllä riittäisi pakastinta minulekin.

Miksi hiivatissa edes tarvitsen pakastinta, koska kauppa on tuossa nurkantakana ja heillä on hienot pakastimet.

Olisihan se aika naurettavaa, jos jonkun banaanin vuoksi hankkisin itselleni pakastime, siis lisää sähkösyöppöä?

Onhan minulla kaikkea, kuten totesit, siis sellaista, mitä itse tunnen tarvitsevani. On kaksi lasta ja sitten kaksi lapsen lasta, joiden lähellä nyt asun vuokra-asunnossa, mutta on myös Espoossa mieheni kanssa omistamamme omakotitalo, johon voin mennä, koska huvittaa. Nyt ei vain viellä huvita.

Älä ollenkaan minua säälittele, koska säälisi menee harakoille, sillä minä en kenekän sääliä tarvitse. Itse olen valinnut elämän piirini, jossa viihdyn erinomaisen hyvin.

Kris
        Ite olet ilkeilyn ja leveilyn aloittanut.

No justiinsa, tulihan se sieltä.
        Meinasin ihan unohtaa kehulistaltasi sen Espoon rintamamiestalon.

Mitäpä sitä pakastimella äveriäät ihmiset.

Itse köyhänä leskenä ostan punalappu tuotteita ja pakastan.

Nyt kun tilipäivä on vasta ensivuonna, kaivan pakkasesta oravasäästöjäni.

Onneksi pakastin ja sähkönkulutus kuuluu vuokraan.

• itekertonut
        Kristiina23 kirjoitti:

Mitäs se kristiina pakastimella, kun hakee köyhien ruuan jakelusta parhaat päältä ja lapsensa ja naapurinsa ruuan tähteet pupeltaa.

• 2lesken kirjoitti:

Kris
        Ite olet ilkeilyn ja leveilyn aloittanut.

No justiinsa, tulihan se sieltä.
        Meinasin ihan unohtaa kehulistaltasi sen Espoon rintamamiestalon.

Mitäpä sitä pakastimella äveriäät ihmiset.

Itse köyhänä leskenä ostan punalappu tuotteita ja pakastan.

Nyt kun tilipäivä on vasta ensivuonna, kaivan pakkasesta oravasäästöjäni.

Onneksi pakastin ja sähkönkulutus kuuluu vuokraan.

"Meinasin ihan unohtaa kehulistaltasi sen Espoon rintamamiestalon."

Harvoin olen mitenkään kommentoinnut sinun aloituksiin, saati sitten mielestäni esittänyt jotain "leveilyä", mutta eikö jokainen voi kertoa omasta elämästään, että siitä tulisi sitten joku leveilyn maku. Ilmeisesti ei?

Tuota ihmettelen.
        Minkä helvetin rintamamies talon? Aivan itse olemme tämän omakotitalon rakentaneet, tosi ammatti rakentajien turvin, mutta ei tämä mikään rintamamies talo ole, vaan aivan tavallinen 250 nel. omakotitalo, joka on rinteessä, mutta ei ei mikään rintamamies talo, koska tämä valmistui joskus 1974 luvun jälkeen.

• itekertonut kirjoitti:

Mitäs se kristiina pakastimella, kun hakee köyhien ruuan jakelusta parhaat päältä ja lapsensa ja naapurinsa ruuan tähteet pupeltaa.

itekertonut

Niin olen kertonut ja jatkossakin haen lapseni ylimääräiset ruoat, kuten naapureiden antamat heidän ylimääräiset ruoat. Sitäpaitsi edelleen käyn tuolla ilamais ruoka jonossa viemässä parhaat pihvit näiden köyhien lasten nenän edestä.

Onneksi nyt on luvannut pakkasta, joten tuo kaikki ruoka säilyy ulkonakin ilman pakastintan.

Harmitaako sinua, kun minä säästän?

• 2lesken kirjoitti:

Kris
        Voi miten säälittävää.

Nämä kommentit kristìnalle, paljastaa sinut puskista ilkeilijäksi. Hyökkäilet ihmisten kimppuun tuon tuosta ja vääntelet kirjoituksia siten kuin haluat, tahtosi mukaan päälailleen.

Olet kertonut kirjoituksissasi, että asut hanhustentalon kaksiossa., kieriskelet rahapulassa. Työntelet veljeäsi rullatuolissa palvelutalon käytävillä ja juoksuttelet naapurin koiraa, se on kertomasi mukaan elämääsi. Minulla esim. on aivan erilainen arki se on kaukana sinun arjestani.

Suurin osa kirjoittajista, näin olen ymmärtänyt ei takerru toisten kirjoittajien elämään, en minä liioin, kun sellainen negatiivinen asioiden vääntely saa aikaan pahaa mieltä.

En puolustele kristiinaa hän on kirjoituksillaan pettänyt luottamukseni.

Kirjoitan yleisesti, että me vanhemmat kirjoittajat ja te nuoremmat mahdumme samaan yhteisöön. Sen ole oppinut, että, jos en tunne sympatiaa kirjoittajaa kohtaan pyrin väistymään takavasemmalle..

• itekertonut kirjoitti:

"Mitäs se kristiina pakastimella, kun hakee köyhien ruuan jakelusta parhaat päältä ja lapsensa ja naapurinsa ruuan tähteet pupeltaa."

Älä muuta sano. Tästähän se rikkaus alkaa, kun köyhiltä varastaa.

Nämä kommentit kristìnalle, paljastaa sinut puskista ilkeilijäksi. Hyökkäilet ihmisten kimppuun tuon tuosta ja vääntelet kirjoituksia siten kuin haluat, tahtosi mukaan päälailleen.

Olet kertonut kirjoituksissasi, että asut hanhustentalon kaksiossa., kieriskelet rahapulassa. Työntelet veljeäsi rullatuolissa palvelutalon käytävillä ja juoksuttelet naapurin koiraa, se on kertomasi mukaan elämääsi. Minulla esim. on aivan erilainen arki se on kaukana sinun arjestani.

Suurin osa kirjoittajista, näin olen ymmärtänyt ei takerru toisten kirjoittajien elämään, en minä liioin, kun sellainen negatiivinen asioiden vääntely saa aikaan pahaa mieltä.

Kirjoitan yleisesti, että me vanhemmat kirjoittajat ja te nuoremmat mahdumme samaan yhteisöön. Sen ole oppinut, että, jos en tunne sympatiaa kirjoittajaa kohtaan pyrin väistymään takavasemmalle..

"korpikirjailija"

Jospa vetäisit hänet mukanasi 70 -porukkaan?
        On typerää että leikittelette täällä nuorten joukossa.

H.

korpi
        Ihan otsikon mukaan kirjoitan. Perinteitä kunnioittaen.

Neljän vuoden aikana olen oppinut isommilta tytöiltä, että jossain vaiheessa ketjua aletaan nokittelemaan ja veetuilemaan.

Ettei mene liian siirappiseksi.

Mistä puskista? Ihme luulottelua.

• aamunkoitto

Missäs itse asut kk ? Toisten asumista ja arkea halveksit , mutta kenen asunnoissa itse asut ? Mitä hienoa sinun arjessasi muka on kun et edes omaa kieltäsi voi puhua . Syöminen näyttää olevan ykkösasia , köksänä olo sulle sopiikin,. Kunnioitan niitä jotka hoitaa ja ilahduttaa heikompiaan ja maksaa vuokransa.

• Monen vuoden tauon jälkeen ostin gluteenittoman rahkavoitaikinan, tehdäkseni itselleni joulutorttuja.
      Enkö muka muistanut miten persanan vaikeaa siitä on mitään tehdä.
      Eikä ollut edes gluteenittomia jauhoja, kauraleseitä käytin ja sitten loppui luumusose, avasin karpalohyytelöpurkin ja laitoin siitä täytettä.
      Ja niihin mainittuihin joulupulliin ei ollut punaisia cocktailkirsikoita, aina ennen on ollut, mikä joulupulla se on jossa ei ole punaista kirsikkaa päällä.
      Laitoin hopeisia pipperskaakun koristeluun tarkoitettuja pieniä helmiä, huono idea.
      Noh, ei nuo pullat kauniita ole muutenkaan, persiilleen meni sekin homma.
      Mie syön kolmannen Brunbergin tryffelin, voi olla jo neljäskin, mitä väliä.

• OsaamatonKehtaamaton

Selvää syvää uusavuttomuutta, ja monennessa polvessa!!

• OsaamatonKehtaamaton kirjoitti:

Selvää syvää uusavuttomuutta, ja monennessa polvessa!!

Sinäkö olet osaamatonkehtaamaton?
        Niinhän nimimerkkisi kertoo olevan, mutta kyllä sinäkin voit oppia, kun innolla harjoittelet.

• Tyhjäkäyntiaikusena
        Anceli kirjoitti:

Sinäkö olet osaamatonkehtaamaton?
        Niinhän nimimerkkisi kertoo olevan, mutta kyllä sinäkin voit oppia, kun innolla harjoittelet.

Syvä osaamattomuus myös ajattelussa, täydellinen super osaamattomuus kehtaamattomuus elämä, teot kuin avoin veräjä...

• Bengalitikku

Tarkistaisitko hopeahelmet eli menevätkö rikki kevyesti purren. Ajattelen, ettei keltään lohkea hammas. Olen kerran koristellut helmillä jotain kakkua ja johan olivat kovia tai ehkä ne olivat aitoja helmiä. No ei kultaisia olivat. Please. Testaa. Ettei tule itku ja hampaiden menetys.
        Sulla on vähän joulukommellusta. Mutta myönnän. Joskus hommat ovat hanskojen ulkopuolella. Mikä lie karma ja pitäisi esittää edes käyevää emäntää. Tarinaa löytyisi. Joulukommellukset tuntuvat inhimillisiltä.

• Bengalitikku
        Bengalitikku kirjoitti:

Tarkistaisitko hopeahelmet eli menevätkö rikki kevyesti purren. Ajattelen, ettei keltään lohkea hammas. Olen kerran koristellut helmillä jotain kakkua ja johan olivat kovia tai ehkä ne olivat aitoja helmiä. No ei kultaisia olivat. Please. Testaa. Ettei tule itku ja hampaiden menetys.
        Sulla on vähän joulukommellusta. Mutta myönnän. Joskus hommat ovat hanskojen ulkopuolella. Mikä lie karma ja pitäisi esittää edes käyevää emäntää. Tarinaa löytyisi. Joulukommellukset tuntuvat inhimillisiltä.

Tämä oli A::lle.

• Bengalitikku kirjoitti:

Tämä oli A::lle.

Niitä helmiä voi syödä ihan sellaisenaan, kevyesti rapsahtavat rikki.
        Uunissa sulivat pullien päällä, tuskin se makuun juurikaan vaikuttaa, näköön hiukan enemmän. Mutta tomusokeria vaan, sillä saa kivan jouluisen koristuksen.
        Tuo pullan leipominen tuli vähän extemporena, en ollut varustautunut riittävän hyvin, mutta kivaa oli.

• sösserlström.itsekkin
        Anceli kirjoitti:

Niitä helmiä voi syödä ihan sellaisenaan, kevyesti rapsahtavat rikki.
        Uunissa sulivat pullien päällä, tuskin se makuun juurikaan vaikuttaa, näköön hiukan enemmän. Mutta tomusokeria vaan, sillä saa kivan jouluisen koristuksen.
        Tuo pullan leipominen tuli vähän extemporena, en ollut varustautunut riittävän hyvin, mutta kivaa oli.

Voi Anceli,kuulisitpa mun kikatuksen täältä netin äärestä :D

Mua niin naurattaa sun hyvä tyyli kirjoittaa ja kuvittelen ihan silmilläni kun sanot syöväsi kolmannen Brunberin,mitä välii...ja epäonnistumisen leipomisiesi kanssa.
        Oikeesti,hauskaa!!
        Ja vielä kuivuneet kärpäset !!
        Hymyilen tuolla pakkkasessakin varmaan,Hyvää Joulua!

• sösserlström.itsekkin kirjoitti:

Voi Anceli,kuulisitpa mun kikatuksen täältä netin äärestä :D

Mua niin naurattaa sun hyvä tyyli kirjoittaa ja kuvittelen ihan silmilläni kun sanot syöväsi kolmannen Brunberin,mitä välii...ja epäonnistumisen leipomisiesi kanssa.
        Oikeesti,hauskaa!!
        Ja vielä kuivuneet kärpäset !!
        Hymyilen tuolla pakkkasessakin varmaan,Hyvää Joulua!

Niinpä, joskus tulee vähän epäonnistumisia ja kaikki vielä täyttä totta, ei mielikuvitukseni riittäisi tuollaista keksimään.

Tänään on juhlapäivä, minusta tuli äiti 38 vuotta sitten :) tytär on töissä, täytyy soitella hänelle myöhemmin.

Hyvää ja lämmintä joulumieltä myös sinulle!

• Anceli kirjoitti:

Niinpä, joskus tulee vähän epäonnistumisia ja kaikki vielä täyttä totta, ei mielikuvitukseni riittäisi tuollaista keksimään.

Tänään on juhlapäivä, minusta tuli äiti 38 vuotta sitten :) tytär on töissä, täytyy soitella hänelle myöhemmin.

Hyvää ja lämmintä joulumieltä myös sinulle!

Onnittelut äidille ja tyttärelle. Meitä taitaa oĺla useampiakin onnellisia äitejä, joilla on aikoinaan ollut pieni joulun lapsi sylissään. Kuopukseni on joulunlapsi. Kohta tulevat äidin luokse. Laitoin uuniin riisipiirakoita ja kohta torttuja. Tuoksua ja tunnelmaa.

Onnittelut äidille ja tyttärelle. Meitä taitaa oĺla useampiakin onnellisia äitejä, joilla on aikoinaan ollut pieni joulun lapsi sylissään. Kuopukseni on joulunlapsi. Kohta tulevat äidin luokse. Laitoin uuniin riisipiirakoita ja kohta torttuja. Tuoksua ja tunnelmaa.

Kiitos, kyllä lapsi on paras joululahja, mitä olen koskaan saanut.
        Laitoin kinkun uuniin, tunnelmaa on, tuoksua odottelen, joulukuusta koristellen.

Pieni se oli mullakin sylissä jouluna, itsenäisyyspäivän aattona syntynyt. Siitä on 51 vuotta.

• eppu2 kirjoitti:

Pieni se oli mullakin sylissä jouluna, itsenäisyyspäivän aattona syntynyt. Siitä on 51 vuotta.

Sisareni tytär, kummityttöni viettää myös tänään syntymäpäiväänsä, kivasti sattuivat syntymään aatonaattona kumpikin.
        Jouluvauvat ovat ihania, me tyttären kanssa vietettiin ensimmäinen yhteinen joulumme sairaalassa.

• Anceli kirjoitti:

Sisareni tytär, kummityttöni viettää myös tänään syntymäpäiväänsä, kivasti sattuivat syntymään aatonaattona kumpikin.
        Jouluvauvat ovat ihania, me tyttären kanssa vietettiin ensimmäinen yhteinen joulumme sairaalassa.

Onhan ne vauvat kivoja, kesällä on tulossa yksi, jos kaikki hyvin menee.
        Sanoin miniälle, että nyt sinustakin tulee mummu. Ei vielä tiedä miksi itseään haluaisi sitten kutsuttavan.
        Katselen kissaohjelmaa ja leikitän kissaa laserilla.
        Kohta meen tekeen kääretorttua,

• eppu2 kirjoitti:

Onhan ne vauvat kivoja, kesällä on tulossa yksi, jos kaikki hyvin menee.
        Sanoin miniälle, että nyt sinustakin tulee mummu. Ei vielä tiedä miksi itseään haluaisi sitten kutsuttavan.
        Katselen kissaohjelmaa ja leikitän kissaa laserilla.
        Kohta meen tekeen kääretorttua,

Olen ainoa mummo meidän tyttökatraasta, toivottavasti yksi sisaristani saa kokea mummouden mukavuuden.

Kävin kävelemässä lumisessa metsässä, jotenkin tämän joulun odotus ja valmisteleminen on ollut rauhoittavaa ja leppoisaa.
        Oikea joulutunnelma, mitä sen mielessäni tunnen olevan, on juuri nyt käsillä.
        Kinkku tuoksuu ja lapsi kuuntelee joululauluja.
        Äiti soitti ja tapansa mukaan pyrki perumaan meille tuloaan, mutta sanoin lujasti, että huomenaamulla haetaan ja pulinat pois.

• LuomuJoulu

Joulu aamuun heräsin, kuuran hiuksista karistin, vällyn alta nousin. Kusihätä kova herätti. Ulko portailta porraspäähän uuden. Kelta vanan ruikkasin. Takaisin tupaan köpöttelin. Uunissa oli laatikkoo, sikaa ja sipulia, hyvin hautunut aamiainen.
      Söin ja otin päiväunet, alkoi hämärtää.
      Iltapäivällä uudestaan sikaa laatikkoo ja sipulii. Näillä eväillä Pieru lähtee ja Alkaa jo mojovasti paskattaa. Välttelen ulkohuussiiin menoa, vasta suuri täys pakko saa pihan perälle. Joulun työ on täytetty ja toteen näytetty.

• Sopivasti runoilit sillä ajattelin, että tänne voisi ite kukin joulurunon värkätä.

Omista touhuistammehan me kirjoittelemme ja se jos mikä mielestäni on kivempaa luettavaa kuin maailman kauhuudet ja tasa-arvottomuus.

• SuvaitsevaisuusRuno

Sopivasti runoilit sillä ajattelin, että tänne voisi ite kukin joulurunon värkätä.

Omista touhuistammehan me kirjoittelemme ja se jos mikä mielestäni on kivempaa luettavaa kuin maailman kauhuudet ja tasa-arvottomuus.

Kovinta on suvaitsevaisuus, se uhraa lapsemme!
        kun neitsyt veren ovat suvaitsevaiset pakko konsultoinnillaan oulussa pihtipieliin sivelleet.
        Oi naivisti suvaitsevuus, uhraa lapsemme
        Joulun henki kirkas ja kaunis, uhri lahjan saa.

• SuvaitsevaisuusRuno kirjoitti:

Kovinta on suvaitsevaisuus, se uhraa lapsemme!
        kun neitsyt veren ovat suvaitsevaiset pakko konsultoinnillaan oulussa pihtipieliin sivelleet.
        Oi naivisti suvaitsevuus, uhraa lapsemme
        Joulun henki kirkas ja kaunis, uhri lahjan saa.

On asuinalueita "slummeja" niin hesassa kuin Oulussakin, joissa neitsyys 15-vuotiaana on joulun ihme.

• MätähallintoValssi

On asuinalueita "slummeja" niin hesassa kuin Oulussakin, joissa neitsyys 15-vuotiaana on joulun ihme.

Älä yritä vesittää matuongelmas.
        Älä yritä vesittää terrori ongelmaa.
        Älä yritä vesittää turvallisuus ongelmaa.
        Älä yritä välttää vastuuta.
        Älä päästä vastuusta naivisti politiikkoja.
        Älä päästä vastuusta osaamattomia naivisti puolueita.
        Ja Vastusta mätää osaamattomat hallintoa, joka maatamme tuhoaa,
        alasajaa, omaa kansaa vihaa...

• MätähallintoValssi kirjoitti:

Älä yritä vesittää matuongelmas.
        Älä yritä vesittää terrori ongelmaa.
        Älä yritä vesittää turvallisuus ongelmaa.
        Älä yritä välttää vastuuta.
        Älä päästä vastuusta naivisti politiikkoja.
        Älä päästä vastuusta osaamattomia naivisti puolueita.
        Ja Vastusta mätää osaamattomat hallintoa, joka maatamme tuhoaa,
        alasajaa, omaa kansaa vihaa...

En yritä vesittää mitään. Katselen asioita monelta kantilta.

Jos alaikäistä tyttöä on hyväksikäytetty miesringissä jo useamman kuukauden ajan lie siinä jotain outoa. Eihän tyttöä oltu pakotettu seksiorjaksi. Olisihan tytöllä ollut mahdollisuus paeta kohtaloaan. Tietenkin on väärin hyväksikäyttää yksinkertaista lasta. En hyväksy heikomman hyväksikäyttöä. Olen sitä mieltä, että rikoksiin syyllistyneet ulos maasta valvotusti eikä takaisin tulo mahdollisuutta.

Ikävä tapaus, mutta asioilla on puolensa.

En yritä vesittää mitään. Katselen asioita monelta kantilta.

Jos alaikäistä tyttöä on hyväksikäytetty miesringissä jo useamman kuukauden ajan lie siinä jotain outoa. Eihän tyttöä oltu pakotettu seksiorjaksi. Olisihan tytöllä ollut mahdollisuus paeta kohtaloaan. Tietenkin on väärin hyväksikäyttää yksinkertaista lasta. En hyväksy heikomman hyväksikäyttöä. Olen sitä mieltä, että rikoksiin syyllistyneet ulos maasta valvotusti eikä takaisin tulo mahdollisuutta.

Ikävä tapaus, mutta asioilla on puolensa.

Lapsi ei välttämättä ymmärrä että on kyse seksuaalisesta ahdistelusta tai hyväksikäytöstä.

• lapset.aikuistetaan

Murrosikäisen tytön epävarmuus liehittelemällä on varmaan aika helppoa.

Minä kyllä osottaisin sormella huoltajia. Terveystiedon tunneillakin voisi käsitellä rajojakin eikä vain kehon muutoksia.
        Nykyisin tuo murrosikäkin tulee aina vain aiemmin.

• Hieno tunnelma aloituksessa.
      Minullakin on asunto putsissa ja jouluruuat odottavat Hesalaisia syömään. Huomenna tulevat, paistan vielä tortut, kalaa suolasin tänään ja ostin vähän kylmäsavulohta. Kaikki eivät tykkää kalasta joten sitä ei kovin paljon mene.
      Minulta puuttuu kokonaan runoilun taito, se on kuin lauluääni, se on tai sitten ei ole. Vai olenko liian pidättyväinen, en osaa antaa mielikuvituksen lentää. Saatan olla hyvä puhumaan mutta runoilu ei suju. Kirjoittaminenkin sujuu vain jos asia on tärkeä ja koskettava.
      On rauhallista ja viihtyisää.

• palomapuskassa

Minua jäi myös vaivaamaan parikin asiaa tuossa Oulun tapauksessa; asioita joita en tiedä ja jotka muuttavat kuvaa tapahtumasta, joka sinänänsä on iljettävää ja rikollista lapsen hyväksikäyttöä, mutta raiskausta jota on jatkunut useamman kuukauden aikana? Oliko tyttö vangittuna johonkin asuntoon? Kävikö hän kylässä siellä vapaaehtoisesti? Onko tytöllä vanhemmat tai joku joka on vastuussa hänestä? Miten tällaista on yleensäkin voinut tapahtua, etenkin vasten lapsen tahtoa?

• Paloma.se

Ja sitten iloisempiin asioihin:

joulurauhaa ja joulun iloa kaikille palstalaisille.
        t. Palomaeikirjautuneena

• eilastensyytä

Lapsi ei ole koskaan syyllinen eikä syyntakeellinen tällaisissa rikoksissa, vaikka hän ei ymmärtäisi kieltää tai vastustaa. Nuo saastat äijät ovat niin iljettäviä, että osaavat houkutella lapsia tulemaan vapaaehtoisesti . He varmasti myös uhkailevat , ettei lapsi kerro vanhemmille tai poliisille. Lahjontaa on myös käytetty, tupakkaa, viinaa, karkkia , on imarreltu , kehuttu kauniiksi yms. Inhottavaa sinun kysellä onko lapsi ollut vangittuna niihin asuntoihin ! Lapset ovat jääneet tavallaan koukkuun ja satimeen, kuten jotkut somen ja huumeen käyttäjät.

• Paloma.se
        eilastensyytä kirjoitti:

Lapsi ei ole koskaan syyllinen eikä syyntakeellinen tällaisissa rikoksissa, vaikka hän ei ymmärtäisi kieltää tai vastustaa. Nuo saastat äijät ovat niin iljettäviä, että osaavat houkutella lapsia tulemaan vapaaehtoisesti . He varmasti myös uhkailevat , ettei lapsi kerro vanhemmille tai poliisille. Lahjontaa on myös käytetty, tupakkaa, viinaa, karkkia , on imarreltu , kehuttu kauniiksi yms. Inhottavaa sinun kysellä onko lapsi ollut vangittuna niihin asuntoihin ! Lapset ovat jääneet tavallaan koukkuun ja satimeen, kuten jotkut somen ja huumeen käyttäjät.

Lapsi on syyntakeeton, mutta koska hän on kuitenkin jo murrosikäinen, niin onko hän sitten kehitysvammainen tai heitteille jätetty? (Tämä ei vähennä yhtään miesten vastuuta tai rikoksen iljettävyyttä) Minun kysymykseni koskee kuitenkin vastuuta alaikäisen lapsen huolenpidosta ja miten asia on voinut jäädä huomaamatta noinkin pitkältä ajalta.
        En kuitenkaan halua jatkaa keskustelua tässä ketjussa.

• Asiasta ei ole liiemmin kirjoiteltu, mutta tuo kolmen kuukauden hyväksikäyttö aika ihmetyttää. No, en lue juurikaan maailman raadollisuudesta. Olen herkkä raakuuksien siedolle joten ohitan. Olen sitä mieltä, että jylmien asioiden lukeminen ja esille tuonti pahuudella mässäilyä.

Nyt mässäilen yltäkylläisen joulun pitopöydässä ; )

• uskomatonta
        Paloma.se kirjoitti:

Lapsi on syyntakeeton, mutta koska hän on kuitenkin jo murrosikäinen, niin onko hän sitten kehitysvammainen tai heitteille jätetty? (Tämä ei vähennä yhtään miesten vastuuta tai rikoksen iljettävyyttä) Minun kysymykseni koskee kuitenkin vastuuta alaikäisen lapsen huolenpidosta ja miten asia on voinut jäädä huomaamatta noinkin pitkältä ajalta.
        En kuitenkaan halua jatkaa keskustelua tässä ketjussa.

Nuorin raiskattu ja hyväksikäytetty oli 10, ei siis murrosikäinen vielä , ei kehitysvammainen eikä laiminlyöty. Lapset ei vaan kerro some-juttujaan, voivat olla kauankin kiusattuja . Miten vanhemmat voivat tietää, jos lapsi ei kerro , voi mennä esim. koulun jälkeen miesten kanssa ja normaalisti öitä kotona. Nuo roistot ei edes ansaitse miehen nimitystä, raakalaisia ja täysiä saastoja. Vankilaan ja passitus sitten heti kotimaahansa. Tosin Suomen vankila on liian lepsu paikka. Siinä meillä turvapaikkaa hakevat, ja nämä tapaukset on vasta jäävuoren huippuja, sanoo poliisi. Paloma on ihmeen ymmärtäväinen näitä rikollisia kohtaan, eivätkö ole tarpeeksi hyvin kotoutettuja , siis oikeastaan vika niissä lapsissa ja heidän vanhemmissaan ja koko suomalaisessa yhteiskunnassa, niinkö ?

• Löysin ison myllyn syövereistä vanhoja runojani.

Vielä yksi mäki

Punaposkinen tyttö seisoo mäen harjalla.
      Hän pitää kädessään nuoskalumessa virttynyttä pahvinpalasta.
      Tyttö istuu pahvin päälle ja huutaa - Pois alta, täältä tullaan -
      Hän laskee vinhaa vauhtia mäkeä alas,
      pyllähtää lumikinokseen ja nauraa makeasti.
      Vielä yksi mäki.

Mandi

• Toistatitseäsi

No jo on nuoskalumi ollut pääosissa virttymässä sekä huopatossut että pahvinpalaset. :D.

• Naakka ja Korppi

Alustus.
      Naakan rakkain joulun tähti, korpin katolla loisti..
      Tähden lumossa, hän tähteä etsimään lähti.

Pohjoisen taivaalla kirkas  joulutähti,
      tähden lumossa naakka lentoon lähti.

Otanmäessä sai vastaansa hyisen tuulen,
      Naakka laskeutui, olen perillä, luulen.

Vanhan navetan katolla tähti tuikkien loisti,
      Naakka selästään kannolle reppunsa poisti.

Termospullosta puolilämmintä joi,
      tähtikin lämpöä, iloa aaton aattoon toi.

Korppi kuusen oksalta naakan tulon näki,
      ei se oo se, eikä se, ei, arvaan se on käki.

Naakka havahtui, joku tuloni näki,
      ei se oo se, eikä se, ei, se on varmaan käki.

Korppi hokas, tähden valo kohti naakkaa hohti,
      Naakka tuli, ihanaa vaikka ei luvannut, korppi pohti.

Tuli jouluyö, korppi ja naakka pirtin lämpimässä
      paha on olla vihoissa parempi näin kuin vihassa rämpimässä.

Hyvää joulua naakka.

Mandi 23.12.2018

• kylmätotuus

Jokaisella kirjoittajoittajalla on oikeus vaalia omia perinteitään joulunakin.

Perheemme pitävät tavoistaan kiinni, vaikkeivat ne toisia nimimerkkejä miellyttäisikään.
      Joulu on perhejuhla, jonka jäsenet tekevät siitä omannäköisensä.

Hyvää ja rauhallista joulunaikaa kaikille palstalaisille!

• Huomenta@

Julistan joulurauhan alkaneen. Jokaiselle joka joulurauhaa rikkoo, olkoon lahjaton joulu. Eläkään sydämissämme rakkaus jos rakkautta ei pystu tuntemaan, levätköön suvaitsevaisuus edes nyt jouluna näppäimillämme.

• Bengalitikku

Joulurauha vastaanotettu ja muut toivomukset.
        Luonnon omat postikortit näkyvät kaikista ikkunoista.
        Tämän hienompaa joulusäätä ei voisi ollakaan.
        Jouluvieraat tulevat vasta Tapanina, joten silloin vasta hälinää.
        Sopuisaa joulua ympäri Suomea ja ulkomaita!

• ajatuksin

Tänään just mietin kävellessäni 15 asteen pakkasessa,miten rauhalliselta kaikki tuntuu ja näyttää.
      Ei ihmisiä kuin muutama,luonto pysähtynyt aurinkoisessa kauneudessaan ja kuurankukat ja hennot lumikasat oksilla ja varvuilla.
      Vastarannan talot kylpi jouluaaton loisteessa,pari harakkaa oli koivun korkeimmalla oksalla yrittäen poimia auringon säteet lämmökseen.Raukat,ei jouluruokaa,ei mitään syötävää.
      Olisin laittanut linnuille parvekkeen reunalle jotain,mut sehän on kaupungissa kiellettyä.
      Talo on hiljainen,ihmiset ovat menneet omaisilleen viettämään joulua.

Minun totuttu yksinäisyys on sitä samaa mitä muinakin päivinä,en osaa kaivata mitään,ketään kun nekin vähät sukulaiset asuu kaukana ja ovat omissa touhuissaan.Toisaalta pääsen helpolla,ei hössötystä eikä pakotettua yhteiseloa kenenkään kanssa.
      Äitini poismenon takia hiljattain,loppui sekin viimeinen side johonkin,joka odotti viimeiseen saakka että tulen aina jouluksi "kotiin" (palvelutaloon)
      Vaikka on ikävä,aika parantaa ja antaa uutta tilaa olla olemassa itselleen.

• Nautin.omasta.rauhasta

Minä yksinäinen haluan olla yksin vaikka oli tarjolla joulu lapsen luona, yksin puolison kuoltua vuosia sitten.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      123
      3500
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2316
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1701
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1463
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1418
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1291
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1236
    Aihe