Silminnäkijä

Tämäkö meitä odottaa?

Katsoin eilen illalla tv 2 silminnäkijä ohjelman.
Se tulee uusintana tänään klo 12.50. Katsokaa ja ajatelkaa.
Ei voi kun toivoa että saa lähteä täältä maailmasta armollisen äkki-kuoleman kautta.

11

544

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen

Uskoisin, että siinä vaiheessa, kun meidän vuoromme on "astua kehiin"...

On sosiaali- ja terveysministeriö ja eduskunta yhteistyössä tehnyt puolestamme päätöksen, että
      hoitoa "helpotetaan" vielä enemmän lisää ja meidät "lopetetaan" ennen kun alamme nauttimaan ansaittua eläkettä ja tulemme vanhoiksi ja hoitoa tarvitseviksi.

Nykyisellä vanhushuollollahan on jo pisteytykset käytössä. Ketä hoidetaan ja ketä ei.

Ja "ansaitsemamme" eläkerahathan menivät valtion sijoitushuumassa kannattamattomiin sijoituksiin.

Joten nyt on pakko keksiä jotain, kun eläkekassan rahapussinpohja häämöttää ammottavaa tyhjyyttään.

Siitähän ne johtuu nämä muutokset, että ihminen tekisi töitä 70 -vuotiaaksi ja kuukahtaisi "mielellään" työnsä ääreen. Konsti millä ei tarvitse maksaa eläkettä päivääkään, vaikka se olisi kertynyt jo 50 vuoden ajalta.

• äimän käki

olen kuumeessa kotona ja järki on jäässä kuin vilusen mäntä, mutta ajattelin kuitenkin osallistua. Olen miettinyt tätä eläkeasiaa hiukan. Me keski-ikäiset -50 ja -60 luvulla syntyneet emme halua olla "vanhoja". Me kuljemme kivoissa vaatteissa, matkustelemme, käymme kuntosalilla, urheilemme muuten vaan. Ehkäpä nykyisenkaltaisia laitoksia ei enää tarvita siinämäärin kuin nyt, kun tämä porukka pitää itsestään huolta. Oli mulla muutakin hienoa, mutta kirjoitan myöh. lisää, nyt takkuaa, otan nokoset.

• kuoleminen kipeää tee. Päinvastoin. Muistan yhden tai kaksi; kolmas oli lähellä, mutta sain puhuttua jatkoajan. Ei sekään kolmas lähtö olisi paha ollut, mutta yksi asia oli kesken. Nyt ei ole enää kesken, luulisin. Ensi kerralla en neuvottele siirrosta, vaan lähden. Mielelläni!
        Ymmärtää joka ymmärtää; joillekin tämä ei "avaudu".

• nainen
        sitroen kirjoitti:

kuoleminen kipeää tee. Päinvastoin. Muistan yhden tai kaksi; kolmas oli lähellä, mutta sain puhuttua jatkoajan. Ei sekään kolmas lähtö olisi paha ollut, mutta yksi asia oli kesken. Nyt ei ole enää kesken, luulisin. Ensi kerralla en neuvottele siirrosta, vaan lähden. Mielelläni!
        Ymmärtää joka ymmärtää; joillekin tämä ei "avaudu".

Ei se lähtölaskenta aina niin helppoa ole. Ainakaan meille, tänne jääville. Luopumisprosessi läheiselle voi olla hyvinkin raskas kokemus, koska kaikki on todella lopullista. Valinnan vapautta ei minulle ainakaan annettu. Oli tyydyttävä kohtaloon.

• armollinen???

varmaan ajattelet iäkästä ihmistä...Itse äitinä itken tuskaani vieläkin ja seuraavat sata vuotta...Kaksi lapsistani on kuollut äkkiä, tapaturmaisesti vähän alle 30sinä. Ja molemmat vielä saman vuoden aikana! Heille se oli armollista, mutta ei eläville...ei tarvinnut kitua vanhuuteen ja sairauteen asti,sai elää täysillä sen vähän, mitä oli tarkoitettu...

• Pois jaloista

Olen pahoillani kun en kirjoittanut tarpeeksi selvästi.
        Jos apua tarvisevien hoito on tällaista. Toivon siinä vaiheessa,jos joudun hoidettavan asemaan, että pääsen arvokkaasti ja ihmisarvoisesti siirtymään rajan taakse.
        Otan sydämestäni osaa tuskaasi, en uskalla edes ajatella kuinka kestäisin sinun asemassasi.
        Ei riitä sanoja mitkä voisivat lohduttaa.

• Milla

...että saisipa sen verran armoa, ette tarvitsisi vuodepotilaana virua missään nurkissa vanhuuttaan. En mitään äkkikuolemaa toivo, haluaisin hyvästellä läheiseni, mutta että virua jossain vihanneksena.

Jokin aika sitten kuljin säännöllisesti läheistäni katsomassa eräässä sairaalassa ja kuljin sinne mennessä jonkin vanhusten vuodeosaston ohi. Yhdessä huoneessa näin melkein joka päivä erään luurangon laihan lommoposkisen mummon, joka oli tuettu tyynyin istuma-asuntoon. Tulitikun ohuet jalat pilkottivat peiton reunasta. Silmät oli kiinni ja hoitaja lappoi jotain kupistä suuhun ja mummu näytti pikkasen suutansa liikuttavan ja nielevän. Mummo jäi mieleeni.

• plunger

Lääketieteen keinot paranevat, pian ihminen voidaan pitää hengissä entistäkin kauemmin, koneisiin kytkettynä soluviljelmänä. Lääkärin etiikka: suojella elämää, tehdä kaikki kuoleman voittamiseksi.

Hoito maksaa, vihanneksena makaava ei kaiketi itse halua elää vihanneksena mutta ei voi puhua. Parempikuntoinen joskus haluaa päästä pois, kun kipujen, yksinäisyyden, elämän tyhjyyden takia ei jaksa. Tässä tulee 'auttaminen' kuolemaan.

Toinen pää on julma, ehkä. Hoito maksaa, silloin ihminen ei tuota kuin hätää ja huolta hoitajille, läheisille. Ei uusia euroja kansantalouteen, sen sijaan kuluttaa. Siis: pois tuottamattomat, armokuolema kaikille työkyvyttömille, joilla ei ole edes lasten lapsille annettavaa, kuolema sairaille, joita ehkä ei voida parantaa, kuolema invalideille ... Minä otan sen armokuoleman oman käden kautta kun en enää ole tuottava. Säästyvät yhteiskunnan rahat.

• Pirre*

makaamme vuodeosastolla mitään ymmärtämättöminä, niin mitäs pahaa siinä m e i l l e enää on, mutta läheisillemme on tuskallista katsoa omaista joka ei tunne eikä kommunikoi enää.

Toivoisinkin, että saisin loppuun asti pitää vähän järkeni valon.

En tullut katsoneeksi tuota kyseistä ohjelmaa, joten en pysty nimenomaisesti siihen viitaten kommentoida.

• nainen

Kysymyshän olikin siitä, että nuo vanhukset ovat melkein heiteille jätetty. Useammalla vanhuksella on vielä aivotoimintaa jäljellä, mutta fyysisesti tämä vanhus tarvitsee apua. Hän ei kykene itse liikkumaan tjms. Mutta tuo avun saanti ei onnistu, koska hoitohenkilökuntaa on liian vähän.

Vanhushuolto on nykyisin mennyt siihen pisteeseen, että vanhukset lääkitään hiljaiseksi. Nukkuva ei valita.

Ruokailu on myös yksi ongelma, jos vanhus ei itse kykene syömään, esimerkiksi on halvaantunut tai muuten ei käsien motoriikka toimi, niin raporttiin tulee maininta "potilaalle ei ruokahalua" ja koskematon ruokaannos viedään pois, vaikka olisi kuinka nälkä.

Ja tämä, että perheet ovat aikoinaan hajonneet ympäri Suomea, eli lapset eivät asu samalla paikkakunnalla kun hoitoa tarvitseva omainen. Välimatkaa saattaa olla satoja kilometrejä.

Eli lapsi ei voi käydä vanhempaansa päivittäin syöttämässä, tai valvoa hänen hyvinvointiaan. Ja jos vanhus haluaisi muuttaa lapsensa asuinpaikkakunnalle vanhuudenpäiviksi, että olisivat lähempänä toisiaan, niin siihenkään ei vanhuksen kotikunnassa suostuta, koska vanhuksen kotipaikkakunta on se, joka vastaa vanhuksen vanhushuollosta.

• Pirre*
        nainen kirjoitti:

Kysymyshän olikin siitä, että nuo vanhukset ovat melkein heiteille jätetty. Useammalla vanhuksella on vielä aivotoimintaa jäljellä, mutta fyysisesti tämä vanhus tarvitsee apua. Hän ei kykene itse liikkumaan tjms. Mutta tuo avun saanti ei onnistu, koska hoitohenkilökuntaa on liian vähän.

Vanhushuolto on nykyisin mennyt siihen pisteeseen, että vanhukset lääkitään hiljaiseksi. Nukkuva ei valita.

Ruokailu on myös yksi ongelma, jos vanhus ei itse kykene syömään, esimerkiksi on halvaantunut tai muuten ei käsien motoriikka toimi, niin raporttiin tulee maininta "potilaalle ei ruokahalua" ja koskematon ruokaannos viedään pois, vaikka olisi kuinka nälkä.

Ja tämä, että perheet ovat aikoinaan hajonneet ympäri Suomea, eli lapset eivät asu samalla paikkakunnalla kun hoitoa tarvitseva omainen. Välimatkaa saattaa olla satoja kilometrejä.

Eli lapsi ei voi käydä vanhempaansa päivittäin syöttämässä, tai valvoa hänen hyvinvointiaan. Ja jos vanhus haluaisi muuttaa lapsensa asuinpaikkakunnalle vanhuudenpäiviksi, että olisivat lähempänä toisiaan, niin siihenkään ei vanhuksen kotikunnassa suostuta, koska vanhuksen kotipaikkakunta on se, joka vastaa vanhuksen vanhushuollosta.

sanoin, en katsonut tuota ohjelmaa, joten siksi en pysty kommentoimaan "näkemääni".

Eiköhän se kunta, josta vanhus muuttaa, tekisi maksusitoumusta sen uuden asuinkunnan terveystyön kuntayhtymän kanssa, onkohan siitä kukaan ottanut selvää?
        Minusta pitäisi muuttaa ihan lakia tältä osin. Tietysti se edellyttäisi, että henkikirjoituskunta (verotus) säilyisi entisenä eli vanhuksen asuinkunta vain muuttuisi.

Tuntuisi näin meikäläisen järellä ajatellen, olevan ihan sama, että minne se hoito maksetaan. Käytännöstä tulisi säästöjä yhteiskunnalle - ja vanhukselle turvallisempi olo, kun saisi olla omaistensa lähellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4870
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2265
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1444
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      89
      1364
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1346
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      131
      1153
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1085
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      264
      988
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      965
    Aihe