Turhia. Se on joku nykyajan trendi että automaatti automaatti. Minulle ei koskaan tule automaattia koska minä käytän autoa minulle se ei ole epävarma koriste. Olen nähnyt mitä ne on eihän niillä pääse mihinkään jos on vähänkään huonompi ilma. Muutama sentti lunta niin ne on kiinni jäävät kiinni märällä nurmikollakin, miten semmosilla vetää edes peräkärryä? Ehkä kesällä kuivalla asfaltilla. Lisäksi jos pidät autoa kauan niin ne rikkoontuvat ja robotit ne vasta susia onkin. Manuaali kestää se on tehty käyttöön eikä koristeeksi. Ostatko auton naapurillesi että voit sanoa että on automaatti minua se ei hetkauta koska tiedän miten epäkäytännöllisiäne on.
Automaatit
30
518
Vastaukset
- hankiTietoaJapätevyyttä
Voihan kuinka paljon tietämättömyytäsi tuot esille lapsellisella tavalla??
Juu, tyhmyyttään ei kannattaisi mainostaa.
- Lötköpötkö
Manuaali...buhahahaaa...
En ite kyl viiti hämmentää kepillä vaihteistoöljyjä sekasi.. - omiaan
Invaliidien köyttöön.
- pakumies671
Oliskohan suutin osa nykyajan rekoista automaattivaihteisia jon automaatit ei kestäisi?
Jos olet joskus haksahtanut Volkkarin DSG vaihteistoon niin se on vääristänyt käsityksesi. - automaattiarska
Tuskimpa sinä olet edes automaattiautoa läheltä nähnyt, saati sellaisella koskaan ajanut!
Sinähän ajat millä haluat, suuri osa autoilijoista on kyllästynyt siihen turhanpäiväiseen kepin hämmennykseen.
Oman kokemukseni mukaan automatit ovat huolettomia, eivät niin vikaherkkiä kuin manuaalit säännöllisine kytkinremontteineen, peräkärryn veto onnistuu, ja juuri tänään huomasin, että huonoimmassa mahdollisessa kelissä olin aina liikennevaloissa paljonkin edellä kanssa-autoilijoita, jotka eivät päässeet liikennevaloista liikkeelle.
T-Fordissa oli käynnistys veivillä ja sytytysennakon säätö manuaalisesti! Tuota ei kukaan halua tänäpäivänä, jotkut vielä haluavat sitä keppiä hämmentää, suotakoon se heille ressukoille.- manuaaliPARAS
kytkinromentti 350tkm välein voin sen hyväksyä. Automaatti kun jää muusta syystä välille sitä ei voi edes vetää ettei se rikkoutuisi vaan maksat itsesi kipeäksi jollekin firmalle joka hinaa trailerilla koslasi pois. Aika paljon on youtubessakin videoita kuin uudehkoissakin autoissa automaatit menee varoittamatta vikatilaan ja sitten ei liikuta mihinkään. Peräkärrynveto on ongelmallista jos asuu syrjemmässä. Minulle ei käy automaatti joo ei, ei ei! En luota kertakaikkiaan ihan höpö keksintö. Pittää olla melko kädetön ja laiska jos ei vaihdetta saa vaihdettua siinä vaiheessa on parempi luopua autosta ja istua vain kiikkustuolissa.
- powerglide
manuaaliPARAS kirjoitti:
kytkinromentti 350tkm välein voin sen hyväksyä. Automaatti kun jää muusta syystä välille sitä ei voi edes vetää ettei se rikkoutuisi vaan maksat itsesi kipeäksi jollekin firmalle joka hinaa trailerilla koslasi pois. Aika paljon on youtubessakin videoita kuin uudehkoissakin autoissa automaatit menee varoittamatta vikatilaan ja sitten ei liikuta mihinkään. Peräkärrynveto on ongelmallista jos asuu syrjemmässä. Minulle ei käy automaatti joo ei, ei ei! En luota kertakaikkiaan ihan höpö keksintö. Pittää olla melko kädetön ja laiska jos ei vaihdetta saa vaihdettua siinä vaiheessa on parempi luopua autosta ja istua vain kiikkustuolissa.
Jokainen täyspäinen hankkii autolleen sellaisen vakuutuksen tai muun lisäturvan, ettei rikki mennyttä autoa tarvitse hinata.
Se on sitten toinen juttu, että nykyaikaiset automaatit voivat mennä vikatilaan jonkin sähkövian vuoksi. Mutta vielä useammin vikavalon sytyttää moottori- tai turvalaitevika. Kannattanee sinunkin siis siirtyä varmuuden vuoksi mäkiautoihin, niissä ei ole moottoria tai turvalaitteita.
- res.kulj.au
Nykyajan trendi :)
Amerikassa ymmärrettiin jo 40-luvulla, että vaihteiden vaihtamisen voi antaa automaatin tehtäväksi. Itselleni ensimmäisen automaattivaihteistoisen ostin 1984, enkä manuaalia huoli enää ikinä. Työssäni joudun joskus ajelemaan manuaalivaihteisella autolla, mutta itselleni en sellaista muinaisjäännettä osta. Toki moottoripyörässä manuaalivaihteisto on paikallaan ja myös joissain kilpa-autoissa, vaikka niissäkin ollaan siirrytty automaattiin, jos sen säännöt sallii. - hghghfghgfh
Manuaalivaihteistot vain alkaa enään olla hinnat alkaen karvalakki malleissa.
- eieieieiei
Eihän automaatti romuilla voi edes ees taas nytkyttää jos joskus tulee paha paikka vaan siihen jäät -30asteen pakkaseen auton viereen ihmettelemään josko joku auttaisi. Automaatit euroopassa on ihan turha kapistus samanlaista höyryämistä turhasta varusteesta kuin nyt hetkenaikaa joku sähkö tai hybridi.
- pakumies671
eieieieiei kirjoitti:
Eihän automaatti romuilla voi edes ees taas nytkyttää jos joskus tulee paha paikka vaan siihen jäät -30asteen pakkaseen auton viereen ihmettelemään josko joku auttaisi. Automaatit euroopassa on ihan turha kapistus samanlaista höyryämistä turhasta varusteesta kuin nyt hetkenaikaa joku sähkö tai hybridi.
Ja muita turhia varusteita suomessa on ilmastointi, ohjaustehostin ja jousitus.
Pelkkää turhaa naapureille näyttämistä.
Moottorikin on turha, kyllä aihuisen pitää senverran jaksaa työntää autoaan.
Mikähän aloittajan alkuperäinen tarkoitus tälle keskustelulle oli. Haluaisi automaatin, muttei ole varaa ja siksi purkaa katkeruuttaan.
Tunnen monia joiden mielestä penkinlämmitin on turha ja tarpeeton, mutta ei ne siitä täällä jaksa jauhaa koska heille on ihan sama tykkääkö joku muu vai ei. Mutta heillä se ei olekaan siitä kiinni etteikö olisi varaa, niin eivät joudu täällä katkeruutta ja kateellisuutta purkamaan. - awinkawink
Kyllä myös penkki on turha, aloittaja suosii sen tilalla tappia joka pitää istujan paikallaan myös kallistuksissa. Sen lisäksi pyyhkijät, ihan täysin turhat, mitä tekee pyyhkijöillä kun lasikin on turha lisävarusta, ostaa vaan moottoripyörän ajolasit niin ei haittaa vaikka viima käy silmille. Turvavyö on myös täysin turha kun ei ole sitä penkkiäkään. Moottori on turha, aasi voi vetää sitä autoa ja ratin sijasta ohjaksilla määritellään minne aasi haluaa kulkea. Polttoaineen sijasta klassikko eli porkkana tikun nokkaan ja matka on ikuinen, jos ei sitten se aasi ole tätä aloittajaa viisaampi ja lopeta työn teon kun ei tule palkkaakaan.
- deeenkaveri
eieieieiei kirjoitti:
Eihän automaatti romuilla voi edes ees taas nytkyttää jos joskus tulee paha paikka vaan siihen jäät -30asteen pakkaseen auton viereen ihmettelemään josko joku auttaisi. Automaatit euroopassa on ihan turha kapistus samanlaista höyryämistä turhasta varusteesta kuin nyt hetkenaikaa joku sähkö tai hybridi.
Ai miksei voi nytkyttää? Aivan samoin se onnistuu kuin käsivaihteisellakin.
- Joo.ei...ei.ei
awinkawink kirjoitti:
Kyllä myös penkki on turha, aloittaja suosii sen tilalla tappia joka pitää istujan paikallaan myös kallistuksissa. Sen lisäksi pyyhkijät, ihan täysin turhat, mitä tekee pyyhkijöillä kun lasikin on turha lisävarusta, ostaa vaan moottoripyörän ajolasit niin ei haittaa vaikka viima käy silmille. Turvavyö on myös täysin turha kun ei ole sitä penkkiäkään. Moottori on turha, aasi voi vetää sitä autoa ja ratin sijasta ohjaksilla määritellään minne aasi haluaa kulkea. Polttoaineen sijasta klassikko eli porkkana tikun nokkaan ja matka on ikuinen, jos ei sitten se aasi ole tätä aloittajaa viisaampi ja lopeta työn teon kun ei tule palkkaakaan.
Automaatit on tehty liikuntavammaisille että esim. Yksi jalkainen voisi ajaa autolla. Toinen ryhmä onkin sitten vakavammin sairaampia he ovat narsisteja jotka kuvittelevat olevansa muita parempia joilla on tarve korostaa omaa egeoon koska eivät ole sinut itsensä kanssa. Päätelmäni taisi mennä erittäin nappiin kun katsoo ylempää törkykommenttia, normaali fiksu tyyppi ei sitä kirjoittaisi. Narsistia kun kritisoi se sitten itse hyppii seinille. Asiaan mitä varusteisiin tulee niin vakkari on paljon parempi pitkillä matkoilla. Säätää vaan nopeuden sopivaksi ja antaa mennä ei tarvitse kaasun kanssa pelata.
- mersseee
Mersun automaateilla ajettu ilman korjauksia miljoona, 5 kytkinremonttia sillä aikaa saa tehdä muihin ja on muuten mukavaa kyytiä. Kyllä tuo 4 maticci ainakin menee kivasti oli talvi tai kesä ja 320cdi kun on niin kyllä kulkee kärrykin kivasti perässä, ei tiedä että se on ees perässä jos ei peilistä katso.
- VaihdekepinHämmentäjä
Peräkärryn vetäminen ei ole muotia muuallakuin SUomessa. Sähköautotkaan eivät vedä peräkärryä. Automaatti on optimoitu pelkkkää AUTOA varten.
- KohtaJo2020luku
Automaattivaihteistoteknologioita on varmaan kymmenkunta erilaista aina perinteisestä momenttimuunninteknologiasta erilaisiin robotteihin. Kovasti yksinkertaistamista on puhua vain automaateista ja manuaaleista. Useimmissa noissakin on mahdollisuus itse huolehtia vaihtamisesta eli manuaalivaihtoehtokin. Kuinkahan moni sitä käyttää? Tuskin juuri kukaan. Ja miksi käyttäisikään, kun niinkin yksinkertaisen tehtävän, vaihtamisen , voi antaa automatiikan hoidettavaksi
Automaattivaihteistot ovat maailmalla yleisempiä kuin manuaalit. Lienevät olleet sitä vuosikymmeniä elleivät ’aina’.
Ovat myös kestävämpiä. Ralliautoissa, formuloissa, jne on automaattivaihteet ja harvemmin niissä vikaa itse vaihteisiin tulee. Taviskansan autoissa on joskus johossakin uudemmassa vaihteistoteknologiassa ollut lastentauteja, kuten dsg:n yhdessä käytössä olleessa tekniikassa aikanaan ehkä kymmenisen vuotta sitten.
Peräkärryjen veto sujuu ongelmitta, miksi ei sujuisi?
Ehkä aloittajan ja muutaman muunkin täällä kommentoineen kannattaisi ottaa asioista selvää, niin ei tulisi noita turhanpäiväisiä tietämättömyydestä johtuvia mokia julkilausuneeksi.
Nyt kun automaatteja saa yleisesti myös Suomessa jokamiesautoihine8kä vain premiumeihin, niin niiden suosio kasvanut räjähdysmäisesti. Monia malleja on, joihin automaatteja ei myydä laisinkaan. - Tännevaann
Mulla ollu molempia ja manuaali ainut mihin vika tuli.
Piti vaihtaa koko vaihdelaatikko. - niromies
Peräkärryä vetää kyllä ihan hyvin, oli vaihteisto mikä hyvänsä, mutta sen työntäminen, eli peruuttaminen vähänkin haastavampaan väliin on eri asia.
Itse säilytän kärryäni pihalla paikassa joka on ahdas ja kulman takana. Lisäksi asun rinteessä, eli tieltä on ylämäki lähes koko peruutusmatkan.
Peruuttaminen vaatii siksi niin hitaan vauhdin, että manuaalivaihteisella kytkintä joutuu luistattamaan koko peruutusmatkan, ja sitähän ne ei kauaa kestä. Sama ongelma on kaksoiskytkin automaateillakin, märkälevyversiot kestää vähän kuivalevymalleja paremmin, muttei nekään kovin kauaa kestä luistatusta.
CVT vaihteistoja on sekä momentinmuuntimella että ilman. Ilman muunninta ei välttämättä ole pitkäikäinen.
Perinteinen automaatti on paras, siinä luistaa lähinnä vain öljy.
Mateluvauhti on siis täyttä myrkkyä manuaalivaihteisille ja niille automaattivaihteisille, joissa ei ole momentinmuunninta.
Poikkeussen tähän tekee hybridi, koska se ottaa voimansa mateluvauhdilla sähkömoottorista.- Näin-on-marjat.fi
"Peräkärryä vetää kyllä ihan hyvin, oli vaihteisto mikä hyvänsä"
Mielestäni momentinmuunnin-automaatti on täydellisen ylivoimainen kun pitää hinata mitä hyvänsä. Nuo mainitut hitaan ajon peruutteluominaisuudet ovat hyvä esimerkki automaatin ylivoimasta. Samoin jos on tarve raskaamman kuorman vetoon, esimerkiksi vene ylös vedestä, niin siinä myös momentinmuunninautomaatti on täydellisen ylivoimainen.
Samoin vakionopeudensäädin toimii paremmin automaattilaatikkoisella autolla. Jos kyseessä on vielä sopeutuva vakkari, niin automaattivaihteisen ylivoima korostuu lisää. Tätä olisi helppo jatkaa...
Automaatin ylivoima näkyy myös myyntitilastoissa, ja onkin nähtävissä että muutamien vuosien kuluttua manuaalivaihteisia autoja menee kaupaksi van sen viimeisenn junan, ja sen viimeisen vaunun matkustajille. Avaajamme näyttää kuuluvan tämän vaunuosaston matkustajiin. - totuuksia
CVT vaihteisto on jo pitkään aikaa ollut kaikista huonoin vaihteisto hinaamiseen tai peräkärryn vetämiseen. Toki on olemassa muutamia poikkeus tapauksiakin, mutta manuaalivahteisto on paras hinaamiseen tai peräkärryn vetämiseen, automaativaihteistoista perinteinen momentinmuunnin hyvänä kakkosena, kolmantena sitten taitaa olla kaksoiskytkin vaihteisto.
Nykyajan automaattivaihteistot ovat aivan erilaisia kuin ennen. Ne osaavat vaihtaa tarvittaessa kaikki vaihteet paljon nopeammin kuin yksikään maapallon ihminen, osaavat myös valita oikean vaihteenkin. Ainoa asia missä ihminen enää pärjää automaattivaihteistolle on muuttuvien ajotilanteiden ennakointi.
Automaattivahteistot kestävät kyllä paljonkin kilometrejä kunhan vaihteistoöljy ja suodatin vaihdetaan uuteen 96-120tkm välein. Autovalmistajat haluavat lyhentää autojen käyttöikää valehtelemalla asiakkaille että vaihteistoöljyä ei muka tarvitse ikinä vaihtaa. - Eri-mieltä
"...manuaalivahteisto on paras hinaamiseen tai peräkärryn vetämiseen, automaativaihteistoista perinteinen momentinmuunnin hyvänä kakkosena"
Kun hinaamisen ykköstarve on tonnia painoltaan lähentelevä vene-traileriyhdistelmä, ja sen nostaminen merestä tai järvestä tavallisella autolla, niin eipä ole momentinmuunnin automaatin (ja nelivedon) voittajaa. Sitten jos autosta löytyy aito alennusvaihde, niin tilanne alkaa tasoittumaan. Kytkimen kärytys enempi tai vähempi on sillon normaalivaihteistolla veneennoston osa rutiineista. Enpä nyty muista missään nykyautossa sellaista enää olevan, sen jälkeen kun Gran Vitaran valmistus lopetettiin.
Mitä siis tulee hinaamiseen ja ramppitemppuihin veneen kanssa, mielestäni ykkösenä tule momentinmuunnin-nelivetoautomaatti, kakkkosena tai jopa rinnnalla tulee alennusvaihteellinen pick-up tms. Sitten tulee PITKÄ tyhjä väli ja sen jälkeen raskaammat dieselkoneiset normiautot kovalla vaihdelaatikolla. Eri-mieltä kirjoitti:
"...manuaalivahteisto on paras hinaamiseen tai peräkärryn vetämiseen, automaativaihteistoista perinteinen momentinmuunnin hyvänä kakkosena"
Kun hinaamisen ykköstarve on tonnia painoltaan lähentelevä vene-traileriyhdistelmä, ja sen nostaminen merestä tai järvestä tavallisella autolla, niin eipä ole momentinmuunnin automaatin (ja nelivedon) voittajaa. Sitten jos autosta löytyy aito alennusvaihde, niin tilanne alkaa tasoittumaan. Kytkimen kärytys enempi tai vähempi on sillon normaalivaihteistolla veneennoston osa rutiineista. Enpä nyty muista missään nykyautossa sellaista enää olevan, sen jälkeen kun Gran Vitaran valmistus lopetettiin.
Mitä siis tulee hinaamiseen ja ramppitemppuihin veneen kanssa, mielestäni ykkösenä tule momentinmuunnin-nelivetoautomaatti, kakkkosena tai jopa rinnnalla tulee alennusvaihteellinen pick-up tms. Sitten tulee PITKÄ tyhjä väli ja sen jälkeen raskaammat dieselkoneiset normiautot kovalla vaihdelaatikolla.Ei kytkintä kärytetä, vaan suditetaan vetäviä renkaita. Toki pito on huonompi, eli jos ei meinaa nousta, niin sitten menee hankalaksi (takaveto tai neliveto auttaa).
- 6786786786
Kaikki se mihin itsellä ei ole varaa tai tarvetta, ei suinkaan ole turhaa kaikille muille.
Vain totaalisen itsekeskeinen ja harhainen ihminen kuvittelee tietävänsä mikä on parasta kaikille muille. - nehajoomiset
On ne hauskoja, etenkin halvimmat. Arpoo, minkä panis silämään. Toiset huudattaa kierroksia ja toisilla lokolaiskaa meno.
- Samaa-mieltä
"Arpoo, minkä panis silämään."
-En ole törmännyt moiseen. Missä autossa tälläinen on?
"Toiset huudattaa kierroksia"
-Nykyisissä tuo on valinnaisena ajomoodina, Sport- tms nimella. Se on hyvä ominaisuus, jos vedät esimerkiksi painavampaa kuormaa mäkisellä tieosuudella.
"ja toisilla lokolaiskaa meno."
-polttoaineen optimoinnin nimissä useat valmistajat käyttää tätä aikaisin vaihtavaa oletuksena startissa. Nimenä on jotain "ECONO-MODE" tapaista.
"On ne hauskoja"
-Olen samaa mieltä tästä. Automaattia kun on muutaman vuoden käyttänyt ja joutuu sitten vaikka Hesassa käymään firman antiikkivaihteisella pelillä, niin suorastaan hyppii silmille se turhan veivaamisen määrä mitä kuskin pitää tehdä saadakseen auton liikkumaan liikennevälojen välisen matkan.
Ei enää ikinä antiikkivaihteista autoa!
- lopeta.sekoilu
Hohhjojaa tervetuloa nykyaikaan aloittajalle
Vai onko tämä vaan huono provoilu….
Automaatti on AINOA vaihtoehto, ei ole muita. - pakumies671
Joo. Automaatin vastustajat on varmaan vaihteiston synkronoinnin vastustajan jälkeläisiä.
Kyllä autossa pitää olla synkronoimattomat vaihteet ja vaihtamiset tapahtuu välikaasulla. Vammaisauton vaihteistot on synkronoitu.
Voi voi. Kateus on katsojan silmässä. Ei kun päässä. Automaatissa on toki huonojakin puolia, mutta kesto ja vetäminen eivät todellakaan niihin kuulu.
Venettäkin kun vetää vedestä ylös manuaalilla, niin onhan se hauskaa kun pitää suditella pyörillä ja toivoa että pitoa riittää. Automaatilla tullaan rauhallisesti ja sutimatta.
Mitä kestoon tulee, automaatilla mennään miljoona kilsaa että heilahtaa. Manuskasta on rempattu kytkin ainakin kertaalleen, eikä ole ihan ainut vikaantuva kohta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394983Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734219Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192105MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401888- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711483OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941144