Pimeitä hommia

Telkkari-ohjelmassa kauhistellaan, kuinka työttömiä kurssitetaan olemattomilla, kalliilla kurssituksilla.

Pakotetaan osallistumaan aktiivisesti.

Olin itsekin aikoinaan tällaisilla työnhakukursseilla.

Silmiinpistävää oli se, että lähes kaikki osallistujat olivat, tietty työttömiä, mutta raatoivat työssä.

He nostivat korvaukset ja eivät olisi millään ehtineet töiltään tyhjänpäiväisille luennoille.

Harmaa talous kukki ja kukkii edelleen tosi rankasti.

Itseasiassa nämä kurssitukset yrittävät siivota pimeätä työntekoa, mutta huonolla menestyksellä.

Korvauksia nostetaan ja hommia tehdään veroja maksamatta.

Tätäpuolta MOT-ohjelma ei käsittele ollenkaan.

Eläkeläisenä sen sitten huomaa tai leskenä, kuinka pimeä työ kannattaa.

10

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • verojenkierrättäjä

Mitä pimeitä töitä sä nyt teet?

• veron
        Kusetan pimeällä naapurin koiraa.

• verojenkierrättäjä
        2lesken kirjoitti:

veron
        Kusetan pimeällä naapurin koiraa.

Eikös se ole hyväntekeväisyyttä josta ei tarvitsekkaan maksaa veroa.

• flegmaatti

Olen ruokkinut pimeää työntekoa 70-luvun alkupuolelta lähtien. Maksaessani palkkaveroa pahimmillaan 47,5%, siis ei marginaaalia, pottuunnuin perusteellisesti lopuksi ikääni.
      Teetän kaiken mahdollisen pimeänä.

Olen tenyt utsekin verokirjan ulkopuolisia töitä. Valimo- ym. työt sveduissa. Opiskeluajan portsariajat. Satunnaisesti muitakin mahdollisuuksien mukaan. Lopetin töissä käymisen etuajassa katsottuani kantaneeni oman aosani julkishallinnon kassaan.
      Alusta alkaen tiesin, ja myöhemmin laskin ratkaisujen vaikutuksen tulevaan eläkkeeseeni.

Moraalia! En koskan nostanut saman aikasesti työttömyys- tai muutakaan korvausta.
      Veronakiertoa sekin, että keitin pontikkaa sekä omaan käyttöön, että rahan korvikkeeksi tai hiukan myös myyntiin, 14 vuotta.
      Talomme kaikki kaakelit ja klnkkerit on "liimattu" pontikalla. Huomattava osa 163m2:n rinnetalon muistakin rakenteista. 3,5m x 9m ulkovarasto ja autokatos, anturan formauksesta vesikatetta vajaaksi, maksoi 12 litraa kahteelleen hallitusti tislattua noin 70%:sta ( tarkistettu kahdesti labrassa ) ponua. Yhden timpurin urakka.
      Timpurit tekivät työt päätöidensä ohella. Muuraajat nostivat saman aikaisesti korvaukset.

Vieläkään ei omatunto soimaa. Niin katkerat muistot 70-luku jätti.
      Aina, hieman ajatteluttava asia ovat työttömyysaikaiset 3kk:n työnhakujaksot Espanjassa. Nostin sinne meikäläisen työttömyyskorvauksen luottaen perustellusti siihen, ettei Espanjan työkkäri ehdottele mitään hassua. Eikä ehdotellut.
      Lieventävänä asianhaarana pidän sitä, että vaimoni oli mukana nostamatta korvauksia killinkiäkään vaan piti omaa lomaa osa-aikaisesta marketin kassatyöstään.
      Pienipalkkaisen vaimon etuna on sekin, ettei ko. tilanteissa tule paljoakaan ansion menetystä.

• omatoiminen

Otit lesken tärkeän asian esille. Eikä vaan se, että nostetaan työttömyyskorvauksia ja tehdään pimeitä töitä samaan aikaan, vaan edelleenkin virolaisia raksamiehiä käy pimeissä töissä Suomessa.

Huhujen mukaan myös esim. siivousfirmat teettävät pimeitä töitä. Tekijöiden kansalaisuudesta en tiedä.

Kotitaloudet on varmaan suuri pimeän työn työllistäjä. Ei viitsi aloittaa paperisotaa, vaan helposti heittää muutaman kympin tai satasen tehdystä työstä.

Jossain vaiheessa oli juttua siitä, että oli perustettu firma mistä voisi tilata pikkuhommiin esim. kattolampun vaihtajan tms. kotiin. En tiedä onko enää.

• ö-Öö

Riippunenee alasta.

Joissain ammateissa voi ollakin pimeitä töitä, raksahommistahan sitä paljon puhutaan, kai niitä muitakin on. Enenpi ois syytä kyllä keskustella pimeän työn teettäjistä. Jokin mättää pisneksissä, jos raha ei liiku virallisesti kirjanpidon kautta. Raksahommissa hirvee akihankkia rumba ja net kilpailee keskenään hinnoilla. Kun ihminen tarvii rahaa, oletan, ei monella ole varaa olla ottamatta pimeetä duunia.

Ite kylläkin enenpi tympiinnyin aikanaan orjatöihin. Kutsutaan harjoitteluksi, valmentautumiseksi, tutustumiseksi, ties miksi. Niissä kuvioissa hirveen paljon jengiä, siis muutakin, kuin työkkäriporukoita. Vääristää kilpailua hurjasti, kun osalla on ilmaistyövoimaa ja naapurifirmalla palkanmaksuvaikeuksia. Orjatyöt tavallaan ajaa joissain tapauksissa monet firmat palkkaan sitten sitä pimeäntyön tekijää.

Työkkärillä monenlaista kurssia. Noista työnhakukursseista ei kummempaa kokemusta, kaitpa niissä tehdään ansioluettelo ja hommataan itelle orjatyöpaikka. Orjatöitä teetetään kyllä kaikilla aloilla, kun pitäähän sitä käytäntöäkin olla. Sellainen kierrehän se, ei palkata ihmisiä, kun saa harjoittelijoita ja kun on jengiä kortistossa, järkätään koulutuksia, joissa pitää harjoitella.....

=DW=

• passivoituomalli

Minä kokeilin tuollaista aktiivisuusjuttua myös, mutta sitten noin 7kk:n jälkeen totesin että ei tämä millään aktivoi työnhakuun eikä kuntoutakaan millään tavoin.

Ei kyllä ollut odotuksetkaan alunperinkään kovin korkeita tuosta kokeilusta.

Jää täysin huomioimatta se perusasia, että minkä takia ihmiset yleensä tekevät töitä?
      - Ilman palkkaa on tietystikin työn tekemisen ja tuollaisiin osallistumisen motivaatio kovin huono.

Yleensä kun työtä tehdään palkan takia... tietysti orjat tekevät työtä pakottamalla heidät hirttotuomion uhalla tekemään työtä, kuten afrikkalaiset amerikkalaisilla aikoinaan ennen sisällissotaa.

Varsinkin kun jokainen tietää tuon että työn tekeminen sairastuttaa, kaikki jotka ovat tehneet työtä ovat sairastuneet...

• Kuka-näkee-kauaksi

"""Eläkeläisenä sen sitten huomaa tai leskenä, kuinka pimeä työ kannattaa."""

Se on pitkälti kiinni myös siitä kuka osaa hyödyntää pimeät työnsä, sijoittaa, säästää...luovia...
      Byrokratiaan ja pompotteluun pitää uskaltaa vastata rankalla otteella.
      Itse olen toiminut kulloisenkin olosuhteen mukaan; verokirjalla, yrittäjänä, pimeänä....
      Vielä 80/90 luvuilla se oli "maan tapa" rakennus-siivous-telakka-firabeli-portsari-jne töissä.
      Ei minunkaan eläkkeet kaksisia ole, mutta muuta taloudellisuutta on.

• On monenlaista pimeää tekijää nurkissa pyörinyt, se on helppoa pienissä jutuissa,
      mutta olen teettänyt semmoisellakin joka teki verokirjalla, no joku hinta oli sovittu ja sitten siihen tuli lisää yhtä sun toista lippua ja lappua, joita tilitoimisto, joka hänen asioitaan hoiti, lähetteli, hinta nousi toisen mokoman. Siitä en tykännyt yhtään.

Isommat hommat olen teettänyt yrittäjillä, he tekevät tarjouksen ja se pitää loppuun asti.
      Silloin saa kotitalousvähennyksen hyödyntää, viimeisin yrittäjä, joka teki uuden katon mökkiini, vielä esitti, että jaetaan kahdelle vuodelle, jota en itse olisi älynnyt lainkaan. Hän laskutti viimeisen laskun ja jätti yhden pikku homman seuraavan vuoden puolelle.

Pimeän työn tekijät sitten itkevät pieniä eläkkeitään samoin kuten yrittäjät, jotka eivät halua työntekoaikanaan maksaa isoilta tuntuvia eläkemaksuja, mutta jokainen tekee omat valintansa.
      Voihan sitä maksaa itselleen eläkkeen rahastojenkin kautta yms.

• Naurattaa-kohtalosi

Näkyy Sipilän Kiky ja Köky malli kurittavan sinua tosi lujasti ja TE toimisto antanut karenssin ja Kela pienentänyt sosiaalietuutta 20% - ne ottaa sinua pattiin niin lujaa, että olet eksynyt väärälle palstalle.
        Täällä varikolla ovat lähinnä vain ne, jotka ovat työ uralla maaliin saapuneita.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4249
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1213
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      908
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      113
      842
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      827
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      816
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      779
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      763
    Aihe