Luther vainojen uhrien muistopäivänä

Näin holokaustin muistopäivänä on syytä muistella, mitä suuri uskonpuhdistaja, armoitettu oppi-isä ja kunnioitettu tohtori Martti Luther sanoi ja ajatteli juutalaisista. Jostain syystä sensuuri poisti edellisen viestini, joten tehdään lyhyempi postaus ja laitetaan pelkkä linkki:

http://kristitty.net/blog/luther-oli-armoton-juutalaisvihaaja/

Ilmeisesti Lutheria ei saa tällä foorumilla arvostella?

29

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laitetaan vielä muistin virkistykseksi, mitä Luther kirjoitti juutalaisista:

Miten minun on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä?

1) heidän synagoogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeenluotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa.

2 ) talonsakin samalla tavalla rikkirevittäköön ja hävitettäköön, sillä niissäkin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan harjoittavat.

3)heiltä otettakoon pois kaikki heidän rukouskirjansa ja Talmudin selityksensä, joissa sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita, kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.

4) heidän rabbiineitaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla vast’edes opettamasta.

5) juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä, koska he eivät ole herroja, ei virkamiehiä eivätkä kauppiaita tai sentapaisia.

6) heiltä kiellettäköön koronkiskominen, jonka heiltä Mooses on kieltänyt, koska he eivät ole omassa maassaan eivätkä vieraiden maiden herroja, ja heiltä
      otettakoon kaikki omaisuus ja hopea- ja kultakalleudet ja pantakoon syrjään talletettaviksi.

7) nuorille voimakkaille juutalaismiehille ja juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta, kirves, kuokka, lapio, rukki, värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä otsansa hiessä, kuten Aadamin lasten osaksi on määrätty.”

Moni sanoo, että ei Luther sentään kehoittanut tappamaan juutalaisia, joten häntä ei voi pitää syyllisenä holokaustiin. Tämä on kuitenkin väärin. Luther kehoitti suoraan tappamaan juutalaisia:

Niin on myös meidän vikamme, ettemme kosta sitä kaikkea viatonta verta, mitä he ovat Herrastamme ja kristityistä kolmensadan vuoden aikana Jerusalemin hävityksen jälkeen ja lapsista tähän saakka vuodattaneet (mikä vieläkin näkyy heidän silmistään ja kasvoistaan), emmekä iske heitä kuoliaiksi

Suosittelen jokaista lukemaan itse Lutherin teoksen Juutalaisista ja heidän valheistaan, ennen kuin alkaa väittämään että ei se Luther mikään antisemitisti ollut:
      https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/26563/Luther.pdf

• taastätäsamaa

Olet nyt muutaman kerran tuonut esiin Lutherin antisemitismin. Miksi? Uskonpuhdistajan ajatukset ovat kaikkien tiedossa.

"... *Adolf Hitlerin valtava kansallinen
        herätystyö ja kansallissosialistisen Saksan valtakunnan voimakas
        nousu teki vihdoinkin lopun juutalaisuuden ja juutalaisen hengen
        vaikutuksesta ei ainoastaan Saksassa, vaan koko Keski- ja
        Kaakkois-Euroopassa. Ja sanottakoonpa uuden Saksan
        juutalaisvastaisuudesta ja sen käyttämistä menettelytavoista muuten
        mitä hyvänsä, niin se kuitenkin on ilmeistä, että siellä on verrattain
        sananmukaisesti seurattu ja noudatettu suuren saksalaisen Martti
        Lutherin, hänen juuri tässä kirjassaan esittämiä toimenpiteitä ja
        menettelytapoja juutalaisvaaran torjumiseksi ja poistamiseksi
        kansakunnan terveen elämänkehityksen tieltä niin ajallisessa,
        maallisessa kuin hengellisessä ja uskonnollisessakin mielessä."

*Tämä todistaa, että Hitler todella otti käteensä kirjan toimi sen mukaan.
        MARTTI LUTHER JUUTALAISISTA JA HEIDÄN V A L H E I S T A A N
        SUOMENTANUT T. T. KARANKO v.1939 /esipuhe

Mutta silti, mitä lisää asiaan voi sanoa? Hän oli ihminen joka ei ollut sen kummenpi kuin kukaan muukaan ihminen.

• taastätäsamaa

Hupsis, tekstini oli sääntöjen vastainen? Minkä säännön tarkemmin kysyen?

• Varmaan sen säännön, jonka mukaan suurta uskonpuhdistajaa, armoitettua tohtoria ja kunnioitettua oppi-isää Martti Lutheria ei saa arvostella.

• taastätäsamaa

Suuri uskonpuhdistaja, armoitettu tohtori ja kunnioitettu oppi-isä Martti Luther kirjoitti antisemiittisen kirjan joka vahvisti Saksan Johtajan Adolf Hitlerin päätöstä tuhota juutalainen kansan. Aikamoinen yhdistelmä uskonpuhdistajassa.

Mistä syystä juutalaiskansa pitää tuhota? Koska he eivät käänny kristityiksi ja siitä syystä ovat pahoja.
        Toisaalta MIKSI KRISTITYT OVAT NOIN RAIVOISSAAN SIITÄ, ETTEIVÄT JUUTALAISET KÄÄNNY KRISITITYIKSI? Kertokaapa se!

• taastätäsamaa

Poistettu tai kirjan aloitus kertoi Hitlerin tutustuneen siihen. Monet ovat koetaneet kiistää asian, mutta näin silti on.

• On täysin selvää, että tämä Lutherin teos inspiroi Hitleriä. Hitler seurasi suoraan Lutherin ehdottomia toimenpiteitä juutalaisongelman ratkaisemiseksi. Saksassa tästä teoksesta otettiin yhteensä kymmenen painosta Hitlerin aikaan, joten se oli varsin suosittu. Lutheria ei saa päästää liian helpolla.

• aikansalapsiluther

Onhan Lutherista täällä keskusteltu. Tuo aivan oikeinkin esille se aikakausi milloin hän ajatuksiaan esitti. Keski-ajalla. Ei voi kuvitella että ne olisi aivan kaikkien humaanisten mittojen täyttäviä kun evoluutio ei ollut vielä sivistänyt ihmistä riittävästi, vaan sillä oli melko samanlaisia puritaanisia käsityksiä kuin ISIS-taistelijoilla on tänäänkin, jotka ovat evoluutiossa muutama tuhat vuotta jäljessä.

Toisaalta Jeesus opetti jo vuosituhannen alussa aivan humaaneja käsityksiä, että pitää muka olla ystävällinen vihamiehilleen eikä vain niille, jotka teille ovat ystävällisiä. Joskin ateistit väittävät että evankeliumit on kirjoitettu kymmeniä vuosi Jeesuksen kuoleman jälkeen, mutta silti tuhansia vuosia ennen Lutheria eikä niissä näy ihmisen alkukantaisuudesta mitään jälkeä. No, mitä Paavali käski naisten olla hiljaa seurakunnassa, mitä kuitenkin naisia piti rakastaa kuin omaa ruumistaan eikä pitää seksiorjina kuten ISIS. Evoluutio siten ottaa aina välillä takapakkia, mutta eihän sillä ole mitään tarkoitusta, se vain tekee asiat sattumalta ja nyt on vain näin. Luther oli sattumalta keski-aikainen puritaani, vaikka oli olevinaan hieno uskonpuhdistaja.

• katolinenjuutalaisviha

Sehän on aivan selvää että Hitler ratsasti katolisen uskon juutalaisvihalla lisäten siihen vain rotuoppinsa, joka ei kuitenkaan pitänyt alkuunkaan paikkaansa edes hänen itsensä kohdalla. Aluksi rintamallekaan ei kelvanneet kuin rotuopin täyttämät, mutta lopuksi sinne raahattiin kaiken maan kansalaisia, mutta joista ei sitten sotatilanteessa ollut kovinkaan paljon hyötyä kun eivät olleet aatteen innoittamia. Saksalaiset olivat sitä, sitä on turha kieltää. Siihen ja moottoroituun armeijaan heidän ylivoimansa perustui siihen asti kunnes tuli talvi Moskovan porteilla sekä Japanilaisten ärsyttämät Yhdysvallat liittyi sotaan. Ilman sitä Saksa, Suomi ja Japani olisivat olleet aika lyömätön yhdistelmä hävittämään bolsevikit. Suomalaiset tosin antautuivat jo heti eikä heitä ollut lopulta mihinkään, mutta Japani ei antautunut kuin kahden atomipommin voimin. Ilman Yhdysvaltojen mukaantuloa ja maihinnousua lopputulos olisi voinut olla aivan toinen. Joskaan ei välttämättä meille suomalalaisille sittenkään mieluisa kun rakas venäjä olisi hävinnyt naapurista ja rotuoppien perään olisi alettu katsoa.

• Nykyisin Israelissa kansalaisten keskuudessa taitaa olla vielä se käsitys, että kristityt ovat holokaustin aiheuttaneet ja ovat juutalaisten vihollisia.

• Minä huomasin, että yksi kirjoittaja kirjoitti raivokkaan ja pitkän kommentin, väittäen melkein aloitusta valheiksi.

Olin kirjoittamassa kommenttia siihen, mutta ketju oli jo poistunut.

• Ei yllätä. Tämä asia menee monella tunteisiin, suurta uskonpuhdistajaa ei saa arvostella, ja Lutherin suoraa lainaamista teoksesta Juutalaisista ja heidän valheistaan pidetään mustamaalaamisena. Olenhan aiheesta tehnyt aloituksia ennenkin, joten pahoittelen toistoa, mutta aion jatkaa tätä niin kauan kunnes menee jakeluun, millainen mies se Luther oikein oli.

Miksi kutsut itseäsi luterilaiseksi? Miksi käyt Luther kirkossa? Jos Luther olisi kirjoittanut teoksen Suomalaisista ja heidän valheistaan, kutsuisitko edelleen itseäsi ylpeästi luterilaiseksi?

• ennustuksettoteen

Oikeastaan meidän on turha pohtia mitään maallisia juttuja miten juutalaisille on käynyt kuten on käynyt ja miten he ovat nytkin hieman tukalassa tilanteessa. Niin on ennustettu Raamatussa ja on seurausta Israelin loputtomasta niskoittelusta Jumalaa vastaan. Se saa kärsiä, mutta sitä ei kuitenkaan tuhota kun se kuitenkin on Jumalan valittu kansa sekä sen joukosta on noussut meille pakanoillekin pelastus ja pääsemme osalliseksi Jumalan Pyhästä Hengestä.

• Ei Jumala ole kärsimystä aiheuttanut vaan ihmiset.

Ihmiset lukevat jonkun ennustuksen ja ryhtyvät sitä toteuttamaan. Onko se silloin Jumalan teko, kun ihminen tekee.

Ei kaikkien profeettojen juttuja pidä lähteä toteuttamaan.

• hyvinkävi

Miten sitten juutalaisille on käynyt?! Omistavat koko maailman pankkitoiminnan ja lääketeollisuuden ja onnistuivat erinomaisen hyvin Venäjänkin yksityistämisomaisuuden hyödyntämisen. Erinomaisen älykästä väkeä! Koko maailma hallussa!

• on_ymmärrettävissä

Kristitty.net kirjoitti 27.1.2019 17:43:
      "Ilmeisesti Lutheria ei saa tällä foorumilla arvostella?"

Avaajalle huomautuksena, että uskovaisen, siis myös Martti Lutherin aikoinaan, ymmärrys Pyhän Hengen opettamana on sellainen, ettei mitään hirmutekojakaan tapahdu maailmassa ilman, että Jumala on sellaista sallinut Paholaisen vaikutuksesta ja työnä hänen orjana eli palvelijana toimivien ihmisten tehdä. Juutalaisten oma heprealainen Raamattu eli kristittyjen Vanha testamentti kertoo siitä monin esimerkein, miten Jumala salli Israelin kansalle, tuolle niskurikansalle, monenlaisia vastoinkäymisiä, joista Jumalan lähettämät heidän omat profeettansa heitä ennalta varoittivat. Sen sijaan, että tuo niskurikansa olisi kuunnellut noita Jumalan lähettämiä profeettoja, he kuuntelivat valheprofeettoja, jotka lupasivat inhimillisesti helppojen aikojen jatkumista kansan luopumuksesta huolimatta. Jeremian kirja 14:11 Ja Herra sanoi minulle: "Älä rukoile tämän kansan puolesta, sen hyväksi.
      12 Vaikka he paastoavat, en minä kuule heidän huutoansa, ja vaikka he uhraavat polttouhreja ja ruokauhreja, en minä heihin mielisty, vaan miekalla, nälällä ja rutolla minä heidät lopetan."
      13 Niin minä sanoin: "Voi, Herra, Herra! Katso, profeetat sanovat heille: 'Ei teidän tarvitse nähdä miekkaa eikä kärsiä nälkää, vaan minä annan teille vakaan rauhan tässä paikassa'."
      14 Mutta Herra sanoi minulle: "Valhetta ennustavat profeetat minun nimessäni; minä en ole lähettänyt heitä, en käskenyt heitä enkä puhunut heille. Valhenäkyjä, turhia ennustuksia ja oman sydämensä petosta he ennustavat teille.
      16 Ja kansa, jolle he ennustavat, suistuu Jerusalemin kaduilla nälkään ja miekkaan, eikä kukaan heitä hautaa-ei heitä, ei heidän vaimojansa, poikiansa eikä tyttäriänsä. Minä vuodatan heidän pahuutensa heidän päällensä."

Vain Jumalan lähettämät profeetat kehottivat kääntymykseen pois vääriltä jumalattomuuden teiltä. Noista Jumalan lähettämistä profeetoista voi mainita Jesajan ja Jeremian, jotka toimivat yli 2000 vuotta ennen Lutherin aikaa. Esimerkkinä voi ottaa Jeremian, jonka Jumala lähetti särkemään ja rakentamaan. Israelin kansaan pesiytynyt väärä opetus ja meno tuli ensin juurineen repiä pois kuin rikkakasvit, jotta sitten voitiin rakentaa ja istuttaa niin, että oikea Jumalan mielen mukainen elämä voisi alkaa. Profeetta Jeremia käytti vähintään yhtä kovia sanoja kuin Noista yllä mainituista Lutherin kirjoituksista löytyy. Luther havaitsi aikanaan keskiajalla kohdatessaan juutalaisia, että he olivat epäilemättä samanlaista luopumuksen kansaa kuin Jeremian puhuttelema kansa oli. Esimerkkinä voi ottaa Jeremian kirjan luvut 14 ja 15, jonka esipuheessa Luther toteaa, että jopa esirukous Jeremian puhutteleman niskurikansan puolesta oli kielletty (edellä esillä).
      Jeremian kirja luku 15:6 Sinä olet hyljännyt minut, sanoo Herra, olet kääntynyt pois; niinpä minä olen ojentanut käteni sinua vastaan, ja minä hävitän sinut. En jaksa enää armahtaa.
      7 Minä viskaan viskimellä heidät maan porteilla; minä teen lapsettomaksi, minä hukutan kansani, kun he eivät ole teiltänsä kääntyneet.

Valitettavasti tänäkin aikana Juutalaisten joukossa näyttää suuri enemmistö olevan noita samalla tavalla luopuneita niin, että Jeremian saarnalle olisi tarvetta, ellei heidän etsikon aikansa ole jo ohi. Martti Luther arveli sen menneen jo ohi (minulla on sellainen kirja Lutherin sanoista). Hän ei nähnyt Raamatussa missään sellaista lupausta, että juutalaiset vielä kääntyisivät. Hän torjui myös Paavalin, ettei se kohta Roomalaiskirjeessä ollut sillä tavalla selvä.

Tuo kynttilänjalka (yllä) muistuttaa roomalaisten sotilaiden triumviraatista, jossa he kantoivat Jerusalemista Roomaan tuotua kynttilänjalkaa juutalaisten kapinasta syntyneen sodan lopuksi.

• " Mutta Herra sanoi minulle: "Valhetta ennustavat profeetat minun nimessäni; minä en ole lähettänyt heitä, en käskenyt heitä enkä puhunut heille. Valhenäkyjä, turhia ennustuksia ja oman sydämensä petosta he ennustavat teille. "

Eikö Jeremia itse ollut profeetta, mutta ei huomaa, että Herra moittii profeettoja.
      Miksi juuri Jeremia olisi ollut se joka olisi lähetetty, mutta ne muut eivät.

Miksi julmia ennustava olisi oikea profeetta ? Mitä toivoa siinä on ?

• Luther kirjoitti myös näin; v.1521, pitkänperjantain saarnassaan.

" Ensiksi tutkivat moniaat Kristuksen kärsimystä niin, että vihastuvat Judalaisiin, veisaavat ja haukkuvat Judasparkaa, luullen sillä kylliksi tehneensä; juuri kuin heidän tapansa on valittaa muista ihmisistä ja kirota ja parjata vastustajiansa.

Tämmöistä totta, et kutsune Kristuksen kärsimyksen vaan Judaksen ja Judalaisten pahuuden tutkimiseksi. "

Miksi Luther sitten vaihtoi mielipiteensä vihaamiseksi, oliko hän ailahtelevainen , ei vakaamielinen. Oliko hänellä kaksisuuntainen mielialahäiriö?

• kokemus_opettanut

Martti Luther ei varmaankaan vihannut juutalaisia, vaan sitä syntiä ja paatumusta, jolla monet aikansa juutalaiset vastustivat Lutherille avautunutta evankeliumin oppia. Jumalakin vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä ihmistä. Tänä aikana luterilaisuudenkin piirissä on suuri määrä niitä, jotka kieltävät Jumalasta sen puolen, että hän on vanhurskas Jumala. Oikeamielisyydessään Jumala ei voi olla vihaamatta syntiä, jonka palkka on kuolema niin kuin olemme lukeneet Paratiisissa tapahtuneen ihmisen lankeemuksen seurauksista. Jumala ei hyväksy sitä, että jumalattomalle asetellaan vain pumpuleita kainaloitten alle eikä vaadita katumusta ja halua luopua syntielämästä ottamalla omakohtaisesti vastaan evankeliumi eli syntien anteeksiantamus Kristuksen ansion tähden. Joka vastustaa tätä kaikkein pyhintä Jumalan evankeliumia, hän on kadotuksen oma (ks. 1. Kor. 1:18). Epäilemättä Lutherin kohtaamat juutalaiset vastustivat evankeliumia samalla tavalla kuin se juutalainen, jonka itse kohtasin 1980-luvulla ja keskustelin hänen kanssaan.

Epäilemättä Martti Luther näki, mikä Saksan juutalaisia odottaa, kun he torjuvat Lutherillekin avautuneen evankeliumin sanoman. Hänellä varmasti oli halu herättää heidät tuntemaan oman tilansa ja siten löytämään pelastuksen.

Epäuskoiset luottavat pettäviin järjen päätelmiin. Ilmeisesti kreikankielisten diasporajuutalaisten noin välillä 150-50 vuotta ennen Kristusta kirjoittama Salomon viisaus (Wisdom of Solomon) -kirja kertoo, miten meidän tulee pyytää Jumalaa lähettämään meille viisauden ja Pyhän Hengen -lahjan taivaasta, jotta me voimme ymmärtää ja käsittää sitä, mikä Jumalalle on mieleen eli hänen vanhurskas tahtonsa. Evankeliumi juuri on Jumalan voima, jotta me uskovaiset jaksamme synnin poispanijoina vaeltaa elämän tietä. Joka vastustaa evankeliumia, hän on valinnut kuoleman ja kadotuksen tien. Varmasta Martti Luther tahtoi avata tämän ymmärryksen aikansa juutalaisille. Omasta kokemuksesta (viittaan tapaamaani juutalaiseen 80-luvulla) tiedän, että epäuskoinen juutalainen saattaa asenteellisesti olla paljon rasittavampi kuin tuskin kukaan muu jumalaton) uskovaisen puhuttelua kohtaan. Paholaisen tavoin he osaavat käyttää väärin Pyhiä tekstejä. Ihmisen järki on Paholaisen orjuuttama, ellei ihminen ole saanut vastaanottaa Pyhän Hengen lahjaa ja saada siten kaiken ihmisjärjen ylittävää ymmärrystä eli Jumalan vanhurskauden valoa sydämeensä kuten Salomon viisaus -kirjakin jo ennen Kristuksen syntymää opetti. Sen mukaan Jumalan lähettämä viisaus pelastaa ja voi pelastaa myös juutalaisia, jos he ottavat sen vastaan.

• taastätäsamaa

Vihaatko sinä Lutherin tavoin juutalaisia?

• loppuun_käsitelty

Minä saatan Martti Lutherin tavoin vihastua epäuskoisille juutalaisille samalla tavalla kuin Martti Lutherkin vihastui heille aikanaan ja kuten Jeesus, erehtymätön opettaja, vihastui Pietarille (ks. Matt. 16:23 Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille: "Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".).
        Vihastuminen epäuskoisten ihmisten suun kautta tulevalle Paholaisen vaikuttamalle kiusaukselle ei ole synti kuten Paavalikin kirjoittaa (Ef. 4:26 Vihastukaat ja älkäät syntiä tehkö, älkäät antako auringon laskea ylitse teidän vihanne,).

Jeesuksen vihastuminen on kirjoitettu muistiin Pyhään Raamattuun ja Martti Lutherin vihastuminen on tullut jälkipolvien tietoon hänen kirjoituksensa kautta ja lisäksi käsittääkseni on tiedossa, missä tilanteessa Luther vihastui juutalaisille.
        Paholaisen juonien torjumiseen liittyvä vihastuminen kuuluu välttämättä uskovaisten elämään. Sen merkitys on siinä, että Jumala tahtoo uskovaisia varjella lankeamasta siihen kiusaukseen, jonka elävän uskon vastustajat pyrkivät uskovaisen tielle asettelemaan.
        2. Kor. 10:4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia.
        5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Me emme taistele ihmisiä vastaan.
        Ef. 6:12 Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.

Tämä on varmasti ollut myös Martti Lutherin opetus. Hänelle kirjoitettu Jumalan sana oli uskon ja elämän yli ohje. Joten on väärin väittää, että Luther vihasi juutalaisia. Sen sijaan hän saattoi vihastua heille kuten Jeesus vihastui Pietarille kerran.

Mutta eihän tätä voi ymmärtää sellaiset, joilla ei ole elävää uskoa eikä Pyhän Hengen lahjaa.

• taastätäsamaa

Sinä väärennät Lutherin sanoja ja ajatuksia sanomalla kestävää ja jatkuvaa Lutherin vihapuhetta vihastumiseksi, Tuo laimennuksesi on valehtelua.

Sääli ettei sinussa ole miestä keskustelemaan asiallisesti.

• kokemus_opettanut kirjoitti:

Martti Luther ei varmaankaan vihannut juutalaisia, vaan sitä syntiä ja paatumusta, jolla monet aikansa juutalaiset vastustivat Lutherille avautunutta evankeliumin oppia. Jumalakin vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä ihmistä. Tänä aikana luterilaisuudenkin piirissä on suuri määrä niitä, jotka kieltävät Jumalasta sen puolen, että hän on vanhurskas Jumala. Oikeamielisyydessään Jumala ei voi olla vihaamatta syntiä, jonka palkka on kuolema niin kuin olemme lukeneet Paratiisissa tapahtuneen ihmisen lankeemuksen seurauksista. Jumala ei hyväksy sitä, että jumalattomalle asetellaan vain pumpuleita kainaloitten alle eikä vaadita katumusta ja halua luopua syntielämästä ottamalla omakohtaisesti vastaan evankeliumi eli syntien anteeksiantamus Kristuksen ansion tähden. Joka vastustaa tätä kaikkein pyhintä Jumalan evankeliumia, hän on kadotuksen oma (ks. 1. Kor. 1:18). Epäilemättä Lutherin kohtaamat juutalaiset vastustivat evankeliumia samalla tavalla kuin se juutalainen, jonka itse kohtasin 1980-luvulla ja keskustelin hänen kanssaan.

Epäilemättä Martti Luther näki, mikä Saksan juutalaisia odottaa, kun he torjuvat Lutherillekin avautuneen evankeliumin sanoman. Hänellä varmasti oli halu herättää heidät tuntemaan oman tilansa ja siten löytämään pelastuksen.

Epäuskoiset luottavat pettäviin järjen päätelmiin. Ilmeisesti kreikankielisten diasporajuutalaisten noin välillä 150-50 vuotta ennen Kristusta kirjoittama Salomon viisaus (Wisdom of Solomon) -kirja kertoo, miten meidän tulee pyytää Jumalaa lähettämään meille viisauden ja Pyhän Hengen -lahjan taivaasta, jotta me voimme ymmärtää ja käsittää sitä, mikä Jumalalle on mieleen eli hänen vanhurskas tahtonsa. Evankeliumi juuri on Jumalan voima, jotta me uskovaiset jaksamme synnin poispanijoina vaeltaa elämän tietä. Joka vastustaa evankeliumia, hän on valinnut kuoleman ja kadotuksen tien. Varmasta Martti Luther tahtoi avata tämän ymmärryksen aikansa juutalaisille. Omasta kokemuksesta (viittaan tapaamaani juutalaiseen 80-luvulla) tiedän, että epäuskoinen juutalainen saattaa asenteellisesti olla paljon rasittavampi kuin tuskin kukaan muu jumalaton) uskovaisen puhuttelua kohtaan. Paholaisen tavoin he osaavat käyttää väärin Pyhiä tekstejä. Ihmisen järki on Paholaisen orjuuttama, ellei ihminen ole saanut vastaanottaa Pyhän Hengen lahjaa ja saada siten kaiken ihmisjärjen ylittävää ymmärrystä eli Jumalan vanhurskauden valoa sydämeensä kuten Salomon viisaus -kirjakin jo ennen Kristuksen syntymää opetti. Sen mukaan Jumalan lähettämä viisaus pelastaa ja voi pelastaa myös juutalaisia, jos he ottavat sen vastaan.

Niin, olikohan luovuttu tästä " Minä, minä olen JHWH ei ole muuta pelastajaa kuin minä."
        Ei, vaan uskottiin ja siksi alettu palvoa muita jumalia ei kristinuskon Jeesustakaan Tämä on näin yksinkertaista. Ottamalla kasteen olisi päässyt helpolla ei vihaa ,vainoa, mutta miksi ne jotka jo olivat kuninkaan lapsia, olisivat noin tehneet?
        Toisaalta outoa kyllä kristityt etsivät Israelin kirjoituksista kohtia joissa luvataan hyvää ja ilmoittavat että ne koskevatkin heitä, mutta pahat kohdat koskevat Israelia. Esim, kun maanpako päättyy, tapahtuu Jeremian mukaan näin : "Tulee aika", sanoo JHWH, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
        32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanooJHWH

33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo JHWH Minä panen torani heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan JHWH!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo JHWH. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään."

35 --JHWH on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet radoilleen valaisemaan yötä. Hän panee meren kuohumaan, aallot pauhaamaan -- JHWH Sebaot on hänen nimensä,

36 ja hän sanoo näin: -- Yhtä varmasti kuin minä pidän voimassa tämän järjestyksen, yhtä varmasti pidän huolen siitä, että Israelin jälkeläiset ovat aina minun kansani.

37 Näin sanoo JHWH: -- Yhtä vähän kuin voidaan mitata taivaan avaruus tai tutkia maan perustukset, yhtä mahdoton minun on hylätä Israelin jälkeläisiä edes kaiken sen jälkeen, mitä he ovat tehneet, sanoo JHWH. " Mihin tässä kohtaa kuuluu Luther? Mikä hän luuli olevansa?

• oppi-isänsäjalanjäljissä

Nykyään kirkko alkaa taas mennä oppi-isänsä jalanjäljissä kun suoltaa disinfoa Israelista ja auttaa Kirkon ulkomaan avun kautta palestiinalaisia kouluttamaan lapsiin juutalaisten tappajiksi.

• Aloittajaa ei taida lainkaan vaivata se mitä Luther sanoi muslimeista?

• tupauunojentie

Heitä ei saa arvostella. Silloin on rasisti.

• tupauunojentie kirjoitti:

Heitä ei saa arvostella. Silloin on rasisti.

Eli Luther oli siis rasisti, koska arvosteli Muslimeita?

• Alas.tekopyhhyys

Luther oli oluen ystävä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe