Tänään nousi jälleen voimakkaasti mieleeni edesmennyt mieheni.
Johtunee osaksi leskeneläkkeen maksupäivästä.
Hän oli raatajasukupolvea.
Isäpuolensa sai Vennamolta palan raivaamatonta maata sodan jälkeen.
Köyhästä Kainuusta.
Siitä alkoi mieheni lapsuus.
Rankkaa työntekoa aamusta iltaan.
Lapio käteen ja ojankaivuuta.
Ja kaikkea mahdollista raatamista.
Uimaankaan ei päässyt kun harvoin.
Keskikoulu tuli käytyä.
Sitten saksanverbit sai riittää ja tukkisavotta kutsui.
Isäpuolen kanssa oppi muuraukset,kirvesmiehen hommat ym.
Nyt tämä raskaan työn raataja nukkuu nurmen alla ja minä nostan hänen jättämänsä leskeneläkkeen.
Tulee tunne, olenko minä sen ansainnut.
Olin kyllä omahoitaja, mutta verrattain lyhyen aikaa.
Laki on laki ja minä kiitän ja kumarran.
Mies meni toiselle tähdelle ja minä tuijotan tähteä ja muistelen kaipuulla elämäni miestä.
Leskeneläke
114
531
Vastaukset
- Ihana.aamu
Mukava aloittaa lukemalla kiitollisuudesta, aurinkoisen aamuna, terveenä salille lähdössä. En eläkettäsi kadehdi, se on lainmukainen ja ok. Suotta kyseenalaistat. Itse en pitkästä liitosta eronneena sitä saa, mutta en kyllä ole koko asiaa muistanutkaan. Olen tyytyväinen eronnut ja pärjään tavallisesti.
Milloinhan sinkut alkavat ajaa leskeneläkettä alas. Voisi ajatella että siinä olisi oikein sopiva riitelemisen ja kateuden aihe. Siitä on julkisuudessa puhuttu niin vähän, että joko se on pääosin hyväksyttävä tai sitten minun tavoin ei ole muistettu koko asiaa.Ihana
Onhan siitä välillä käyty polemiikkia.
Varsinkin avoparit kokevat sen epäoikeudenmukaiseksi.
Kun vain papin amen puuttuu.
Toisaalta vainajathan ovat eläessään työllään maksaneet eläkemaksunsa.
Jos sille ei ole saajaa, se siirtyy eläkeyhtiöiden pohjattomaan kaivoon.
- Kahdentietä
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Kahden
Tähän ketjuun ei linkkejä.Vaikka teit aloituksen et voi määräillä muita kirjoittajia.
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka teit aloituksen et voi määräillä muita kirjoittajia.
Voin. Ei linkkejä.
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Voin. Ei linkkejä.
Tapoihisi kuuluu määräillä toisia, mutta täällä määräyksilläsi ei ole mitään merkitystä.
Avuttomalle ja sairaalle ihmiselle saatoit olla määräilevä vääpeli, mutta ne ajat ovat menneisyyttä.
kylmätotuus Anonyymi kirjoitti:
Tapoihisi kuuluu määräillä toisia, mutta täällä määräyksilläsi ei ole mitään merkitystä.
Avuttomalle ja sairaalle ihmiselle saatoit olla määräilevä vääpeli, mutta ne ajat ovat menneisyyttä.
kylmätotuusJuu. Olin 20 vuotta täysi Hitleri miehelleni. Kummallisesti hän vain jaksoi kanssani elää kimpassa.
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Juu. Olin 20 vuotta täysi Hitleri miehelleni. Kummallisesti hän vain jaksoi kanssani elää kimpassa.
Kirjoituksistasi olen ymmärtänyt, että asuitte välillä erillänne ja vasta miehesi sairastuttua muutitte jälleen yhteen.
Ilman vakavaa syytä ei muuteta erilleen. Näin minä ajattelen.
kylmätotuus - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Juu. Olin 20 vuotta täysi Hitleri miehelleni. Kummallisesti hän vain jaksoi kanssani elää kimpassa.
Kommenteistasi olen tullut siihen tulokseen, ettet ole niitä helpoimpia ihmisiä, joiden kanssa joutuu tekemisiin.
Kirjoituksistasi olen ymmärtänyt, että asuitte välillä erillänne ja vasta miehesi sairastuttua muutitte jälleen yhteen.
Ilman vakavaa syytä ei muuteta erilleen. Näin minä ajattelen.
kylmätotuusOlet itsesi antanut ymmärtää näin
Anonyymi kirjoitti:
Kommenteistasi olen tullut siihen tulokseen, ettet ole niitä helpoimpia ihmisiä, joiden kanssa joutuu tekemisiin.
kylmätotuusHoitokoira on pihkassa minuun.
- Jotakin-unohtui
Unohdit kirjoittaa alkoholismista. Tärkeä pointti.
Niin, olen raitistunut alkoholisti.
Kaadoin viinat maahan yli 10 vuotta sitten.
Elämä oli helvettiä siinä vaiheessa. Ja sen jälkeen pitkän aikaa.
Ei olisi ikinä pitänyt edes maistaa viinaa, koskaan.
Olin heti koukussa.
Hyvin nuorena.
Nyt lähes 70 vuotiaana olen tyytyväinen tähän olotilaan ja ikääni.
En kaipaa hurjaa ja kurjaa nuoruuttani takaisin.
Katselen tuolla juoppoja ihmisiä ja kiitän että pääsin eroon tuosta kaameasta juomasta.
Siinä ei ole mitään hyvää.
Nousuhumala on onnea, mutta sitten onkin kaikki2lesken kirjoitti:
Niin, olen raitistunut alkoholisti.
Kaadoin viinat maahan yli 10 vuotta sitten.
Elämä oli helvettiä siinä vaiheessa. Ja sen jälkeen pitkän aikaa.
Ei olisi ikinä pitänyt edes maistaa viinaa, koskaan.
Olin heti koukussa.
Hyvin nuorena.
Nyt lähes 70 vuotiaana olen tyytyväinen tähän olotilaan ja ikääni.
En kaipaa hurjaa ja kurjaa nuoruuttani takaisin.
Katselen tuolla juoppoja ihmisiä ja kiitän että pääsin eroon tuosta kaameasta juomasta.
Siinä ei ole mitään hyvää.
Nousuhumala on onnea, mutta sitten onkin kaikkiJatkuu
pelkkää tekoiloa ja itkua päälle.
Tästä lähden hakemaan koiran lenkille.
Sitä riemua kun iso koira kiiruhtaa pitkin lumisia maisemia.
Täällä kylä on kuin postikorttimaisema.
Huomenna äänestämään Rehniä.
Torstaina äänestetään palvelukodissa.
- poisleskeneläke
Kyllä leskeneläke pitää lopettaa. Nykyisin ei muutenkaan ketään aikuista velvoiteta huoltamaan toista aikuista. Ja leskeksi joutuminen on pienempi henkinen tuska kuin oman rakkaansa menettäminen toiselle. Henkisesti on helpompaa hyväksyä rakkaansa menttämisen kuolemalle kuin jos oma rakas sinut hylkää.
- näin-on-hyvä
"poisleskeneläke
1.4.2019 11:20
Kyllä leskeneläke pitää lopettaa. "
No, ei todellakaan pidä!Minultako muka nyt napattaisiin melkein 800,-€/kk? Minä, joka yli 50-v kestin kaikki loukkaukset, mutta toisaalta myös ne hyvätpäivät.
Paljon väärempää olisi, jos mieheni olisi vaihtanut nuorempaan ja mennyt avioon, niin nyt tämä "uusi leski" saisi kivan summan. Kyllä se oikeudenmukaisempaa olisi, että sen leskeneläkkeen saisi hän, jolla mies on ensimmäisenä sen lupauksensa antanut; kunnes kuolema meidät erottaa. Hän, joka on hoitanut miehen lapset ja huushollin miehen lasten ollessa pieniä. Tai sitten jaettavaksi hänen kummankin vaimonsa kesken.
Väärin se menee, että tuollainen onnenonkija vie potin, joka vie ensimmäiseltä vaimolta miehen ja lapsilta isän.- alletonni
Suuret ikäluokat ja hieman vanhemmatkin elivät aktiivivuotensa toisen laisessa maailmassa kuin nykyinen sukpolvi.
Naisten työssäkäynti oli harvinaisempaa ja vanhoillinen ajattelutapa oli voimissaan kuten minunkin vanhemmillani. Tyttöä ei kannata kouluttaa koska se menee kuitenkin naimisiin ja jää hoitamaan lapsia ja kotia.
Näin tapahtui minunkin kohdallani.
Ennen avioitumista liikeapulaisena. Sittemmin useita vuosia kotona lasten kanssa.
Mieheni työ oli sen luontoista, että kotona olemiseni oli paras mahdollinen ratkaisu.
Kotivuosien jälkeen menin kauppaan osa-aikaiseen työhön kunnes 52 vuotisena verisyöpä hääti minut sairaseläkkeelle.
Eläkkeeni on nyt alle 1000€/kk
Eläkkeellä olevan mieheni tulo on huomattavasti suurempi.
Jos minä jään leskeksi niin katson leskeneläkkeeni olevan kotivuosinani ansaitsemaani turvaa.
Jos mieheni jää leskeksi niin hän ei saa leskeneläkettä euroakaan.
Minä ja kaltaiseni suuren ikäluokan edustajat eivät kuormittaneet yhteiskunnan palveluja. Tosin eipä niitä paljoa ollutkaan.
En ymmärrä leskeneläkkeen vihaajien motiiveja muuten kuin vanhapiikojen katkeruudella ja kateudella. - muutosta
Tellukka kirjoitti:
Kyllä se oikeudenmukaisempaa olisi, että sen leskeneläkkeen saisi hän, jolla mies on ensimmäisenä sen lupauksensa antanut; kunnes kuolema meidät erottaa. Hän, joka on hoitanut miehen lapset ja huushollin miehen lasten ollessa pieniä. Tai sitten jaettavaksi hänen kummankin vaimonsa kesken.
Väärin se menee, että tuollainen onnenonkija vie potin, joka vie ensimmäiseltä vaimolta miehen ja lapsilta isän.Puhut asiaa, juuri näin on .
alletonni kirjoitti:
Suuret ikäluokat ja hieman vanhemmatkin elivät aktiivivuotensa toisen laisessa maailmassa kuin nykyinen sukpolvi.
Naisten työssäkäynti oli harvinaisempaa ja vanhoillinen ajattelutapa oli voimissaan kuten minunkin vanhemmillani. Tyttöä ei kannata kouluttaa koska se menee kuitenkin naimisiin ja jää hoitamaan lapsia ja kotia.
Ennen avioitumista liikeapulaisena. Sittemmin useita vuosia kotona lasten kanssa.
Mieheni työ oli sen luontoista, että kotona olemiseni oli paras mahdollinen ratkaisu.
Kotivuosien jälkeen menin kauppaan osa-aikaiseen työhön kunnes 52 vuotisena verisyöpä hääti minut sairaseläkkeelle.
Jos minä jään leskeksi niin katson leskeneläkkeeni olevan kotivuosinani ansaitsemaani turvaa.
Minä ja kaltaiseni suuren ikäluokan edustajat eivät kuormittaneet yhteiskunnan palveluja. Tosin eipä niitä paljoa ollutkaan.
En ymmärrä leskeneläkkeen vihaajien motiiveja muuten kuin vanhapiikojen katkeruudella ja kateudella.Joopa joo.
Entä jos kaiken tuon jälkeen miehesi lähtisi läppäsemään toisen naisen perään ja kuolemaan naisen syliin, joka menisi naimisiin miehesi kanssa vain saadakseen sen leskeneläkkeen hänen kuoltuaan.
Tuntisitko yhtään katkeruutta ja kateutta, vai onko sellainen tunne mielestäsi vain vanhoillepiioille kuuluvaa?- suurennuslasi
alletonni kirjoitti:
En ymmärrä leskeneläkkeen vihaajien motiiveja muuten kuin vanhapiikojen katkeruudella ja kateudella.Flegu, mistä repäisit vakiot "katkeruus ja kateus?"
Kirjoitat taas vaimonasi. - poisleskeneläke
Minunkin mielestä se leskeneläke pitäisi muuttaa sellaiseksi eduksi että vain jos on yhteisiä lapsia niin sen edun saa jäljelle jäävä riippumatta siitä onko ollut naimisissa tai ei.
- suurennuslasi
Tellukka kirjoitti:
Joopa joo.
Entä jos kaiken tuon jälkeen miehesi lähtisi läppäsemään toisen naisen perään ja kuolemaan naisen syliin, joka menisi naimisiin miehesi kanssa vain saadakseen sen leskeneläkkeen hänen kuoltuaan.
Tuntisitko yhtään katkeruutta ja kateutta, vai onko sellainen tunne mielestäsi vain vanhoillepiioille kuuluvaa?Leskeneläkettä ei yli 70-vuotiaat uudelleleen avioituvat saa. Mistä näitä tuuli huulia heiluttelee oikein sikkää.
suurennuslasi kirjoitti:
Leskeneläkettä ei yli 70-vuotiaat uudelleleen avioituvat saa. Mistä näitä tuuli huulia heiluttelee oikein sikkää.
Eikös tämä ole 60 palsta, eikä yli seitenkymppisten?
- alle70v
Tellukka kirjoitti:
Eikös tämä ole 60 palsta, eikä yli seitenkymppisten?
Eräät on yli 70 niin ku sinä korppis js paloma
pois
Ei kukaan lähde hyvästä, toimivasta avioliitosta tai suhteesta menemään.
Peiliin katsomisen paikka jäävälle.Tellukka kirjoitti:
Kyllä se oikeudenmukaisempaa olisi, että sen leskeneläkkeen saisi hän, jolla mies on ensimmäisenä sen lupauksensa antanut; kunnes kuolema meidät erottaa. Hän, joka on hoitanut miehen lapset ja huushollin miehen lasten ollessa pieniä. Tai sitten jaettavaksi hänen kummankin vaimonsa kesken.
Väärin se menee, että tuollainen onnenonkija vie potin, joka vie ensimmäiseltä vaimolta miehen ja lapsilta isän.Tell
Miten se leskeneläke annetaan ensimmäiselle vaimolle, joka myös nukkuu nurmen alla?suurennuslasi kirjoitti:
Leskeneläkettä ei yli 70-vuotiaat uudelleleen avioituvat saa. Mistä näitä tuuli huulia heiluttelee oikein sikkää.
suurennus
Jos menisin uudelleen avioon, olen nyt 64-vee, en menettäisi saamaani leskeneläkettä.
Se on ikuinen.- Kelaa-kelaa-ala-kelaa
""Leskeneläke auttaa taloudellisessa selviytymisessä, kun puolisosi kuolee. Sen saamisen edellytys on, että olet ollut puolisosi kanssa avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa.
Leskeneläke on osa perhe-eläkejärjestelmää. Suomessa on kaksi perhe-eläkejärjestelmää, jotka täydentävät toisiaan.
Kela maksaa leskeneläkettä vain alle 65-vuotiaalle leskelle. Kelan leskeneläkkeessä on kaksi osaa:
alkueläke
mahdollinen jatkoeläke.
Molempien maksaminen loppuu, kun täytät 65 vuotta.
Työeläkelaitokset maksavat leskeneläkettä ilman ikärajaa. Eläke perustuu työ- ja yrittäjäeläkkeeseen, jonka puolisosi ehti eläessään ansaita.
Kelan ja työeläkejärjestelmän leskeneläkkeitä voi saada yhtä aikaa. Voit hakea molempia joko Kelasta tai puolisosi työeläkelaitoksesta.
Voit saada leskeneläkettä lakiin perustuvana tapaturmaeläkkeenä ja sen lisäksi myös vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen perusteella. Jos puolisosi on asunut ulkomailla, sinulla voi olla oikeus perhe-eläkkeeseen niistä maista."" alle70v kirjoitti:
Eräät on yli 70 niin ku sinä korppis js paloma
On on, yli kuudenkymmenen siltikin, mutta ei kai meistä kumpikaan ole naimisiin menossakaan leskeneläkkeen toivossa.
"alletonni", jolle minä siinä vastasin, ei kertonut itsensä tai miehensä ikää, eikä mikään siis osoita hänen olevan yli 70v.2lesken kirjoitti:
Tell
Miten se leskeneläke annetaan ensimmäiselle vaimolle, joka myös nukkuu nurmen alla?Kyllä hän silloin vielä oman kertomasi mukaan oli elossa, kun teidän yhteinen miehenne kuoli.
Tellukka kirjoitti:
Kyllä hän silloin vielä oman kertomasi mukaan oli elossa, kun teidän yhteinen miehenne kuoli.
Tell
Me olimme 11 vuotta avoliitossa ja 8 vuotta aviksessa.
Kyllä edelleinen emäntä oli jo historiaa siinä vaiheessa.
Kela tyrkkäsi minulle alkueläkettä ja kaksi miehen eläkeyhtiötä lisää.
Olisiko minun pitänyt palauttaa mokomat rahat takaisin vai miten minun olisi pitänyt toimia.
Huutaa torilla ämyriin:
"Auttakaa leskeä, rahaa pyryttää ikkunoista ja ovista.
Antakaa lesken rovot exälle.
Muuttakaa lakia.
En ole oike ihminen ottamaan vastaan edesmenneen mieheni työllä antsaitsemiaan rahoja"- eikolkuta
Tuntuu sinulla tuo omatunto kuitenkin kolkuttelevan, sieltä peilistä katsomisesta se taisi alkaa.
2lesken kirjoitti:
Tell
Olisiko minun pitänyt palauttaa mokomat rahat takaisin vai miten minun olisi pitänyt toimia.
Huutaa torilla ämyriin:
Muuttakaa lakia.
En ole oike ihminen ottamaan vastaan edesmenneen mieheni työllä antsaitsemiaan rahoja"No ei, kun kyllä sinä varmaan tarvitsisit enemmänkin, kun loppukuusta aina kuulostat olevan persaukinen vaikka tälleen just eläkepäivän jälkeen tunnet rahaa oikein pursuavan tilillesi.
- Pelaako-uhkapelejä
Tellukka kirjoitti:
No ei, kun kyllä sinä varmaan tarvitsisit enemmänkin, kun loppukuusta aina kuulostat olevan persaukinen vaikka tälleen just eläkepäivän jälkeen tunnet rahaa oikein pursuavan tilillesi.
Alan kallistua uskomaan, että lesken tissuttelee edelleen koska rahat loppuvat kesken kuukauden.
eikolkuta kirjoitti:
Tuntuu sinulla tuo omatunto kuitenkin kolkuttelevan, sieltä peilistä katsomisesta se taisi alkaa.
eikolku
Ei kolkuta hiukkaakaan.
Mies ehdotti avioon menoa.
Hän oli minua yhdeksän vuotta vanhempi ja sairauseläkkeellä.
Hän sanoi, että hän melko varmasti kuolee ennen minua.
Ja jatkoi, että olemme toistemme kaksoiskappaleet.
Oli niin raskasta sarjaa tuo kosinta, että totta mooses suostuin.
Meidät vihittiin 23.06 ja minä täytin 27.06 tasan viisikymmentävuotta.
Täpärälle meni.
Mutta lakipykälät oli tarkkaan luettu.Tellukka kirjoitti:
No ei, kun kyllä sinä varmaan tarvitsisit enemmänkin, kun loppukuusta aina kuulostat olevan persaukinen vaikka tälleen just eläkepäivän jälkeen tunnet rahaa oikein pursuavan tilillesi.
Tell
Eihän se lisäraha koskaan pahitteeksi olisi.
En ole luonteeltani mikään kumilenkkien ja tyhjien jugurttipurkkien säästäjä.
On kevyt olo kun rahat eivät kukkarossa paina.Pelaako-uhkapelejä kirjoitti:
Alan kallistua uskomaan, että lesken tissuttelee edelleen koska rahat loppuvat kesken kuukauden.
Pelaako
Joudun tottamaan sinulle raskaan pettymyksen.
En juo pisaraakaan piimää väkevämpää.
En voisi kuvitellakaan juovani simaa, kotikaljaa tjs.
En koskaan juo jonkun toisen avaamasta pullosta.
Jos en olisi ateisti, en voisi juoda kirkossa ehtoollismaljaa.
Olen nähnyt helvetin, enkä halua palata siihen painajaiseen enää koskaan.
Ai niin, mihin rahani suttaan.
Kun säästöjä ei ole killinkiäkään, niin hyvin saan eläkkeet kulumaan.
Jonkin verran jeesan omaistani palvelukodissa.poisleskeneläke kirjoitti:
Minunkin mielestä se leskeneläke pitäisi muuttaa sellaiseksi eduksi että vain jos on yhteisiä lapsia niin sen edun saa jäljelle jäävä riippumatta siitä onko ollut naimisissa tai ei.
pois
Kun niitä tenavia tehtaillaan kolmessa vuorossa, eikö pariskunta voisi mennä vihille.
Niinkuin lasten näkökantaa ajatellen.
Se nyt sattuu olemaan Suomen lakiin perustuva juttu.
Vai haluavatko porukat olla vapaita tenavalauman kanssa.
Kyllä sossu kuittaa kun jompikumpi hilpasee muille maille.- Anonyymi
alletonni kirjoitti:
En ymmärrä leskeneläkkeen vihaajien motiiveja muuten kuin vanhapiikojen katkeruudella ja kateudella.Ajatteleppa laajemmin kuin itsesi näkökulmasta. Oikeudenmukaisuudesta on kyse, ei kateudesta.
- Anonyymi
poisleskeneläke kirjoitti:
Mutta entäs jos on jo lapsenlapsenlapsia ja uusi kyytimies? Tarvitseeko silloin enää? Varsinkin kun on ukkonsa talo missä asua ja hehtaarikaupalla maita.
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
suurennus
Jos menisin uudelleen avioon, olen nyt 64-vee, en menettäisi saamaani leskeneläkettä.
Se on ikuinen.Joutaisi siihenkin tulla uudistus eli huononnus kuten muillekkin tässä maassa.
Anonyymi kirjoitti:
Mutta entäs jos on jo lapsenlapsenlapsia ja uusi kyytimies? Tarvitseeko silloin enää? Varsinkin kun on ukkonsa talo missä asua ja hehtaarikaupalla maita.
Tarvitseeko leskeneläkettä enää?
Naurettava kysymys.
Kun se sattuu olemaan lakisääteinen asia.
Joku voi sitten lakata ottamasta eläkettä, kun rahaa on jo.Anonyymi kirjoitti:
Joutaisi siihenkin tulla uudistus eli huononnus kuten muillekkin tässä maassa.
Miten niin.
Kun menin naimisiin, sidoin itseni mieheen. Ylä-ja alamäessä.
Hän sairastui vakavasti. Olin läheisin ja minusta tuli omaishoitaja.
Kaikenmaailman avoliittolaiset ovat
lokkeilijoita. Ei haluta sitoutua, kun joutuu tosipaikan eteen hoitamaan ja huoltamaan puolisoaan.
Voi lähteä menee helposti.- Anonyymi
Kuinka moni nainen on kantanut vastuun miehen lapsista ja ei ole voinut ajatellakaan omaa karriääriä mitenkään , koska yhteiset lapset vaativat huolehtimista niin monella tavalla .
Joten lesken eläke on ihan kohdallaan silloin kun mies kuolee ja päinvastoin .
Ja miehen ansiotuloista saatu eläke kuuluu myös naiselle sen jälkeen kun ei miestä enää ole. Avioliitto velvoittaa niin moniin muihinkin asioihin jossa naisen asema on ollu kauan näkymätön.
Joku huuteli että kun menettää toiselle miehensä ja vertasi sitä jotenkin lesken eläkkeeseen. Ihmisten keskinäiset suhteet eivät aina onnistu , ja se joka puhuu menettämisestä toiselle ei voi vertailla sitä lesken eläkkeeseen . Jos ei suhde toimi niin se lakkautetaan , ihminen joka menee muuaalle ei ilmeisesti ole tyytyväinen avioliittoonsa . - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
suurennus
Se on ikuinen.Onko sellainen mahdollista yleensä että jos menee uudelleen naimisiin niin saa pitää leskenelääkkeenaä. Entäs jos se uusikin mies kuolee niin saako sillä perusteella sitten kahta lesken eläkettä .
Ihminen joka on leski ja on yksin saa lesken eläkkeen, mutta jos hän menee avioliittoon niin ei silloin ole enää mikään leski ainoastaan naimisissa oleva ihminen .äei mahdu minun päähäni että lesken eläkettä maksetaan avioliitossa olevalle ihmiselle , jos niin on. Niin jossain on vikaa - Anonyymi
suurennuslasi kirjoitti:
Eikös se ole niin että eivät saa eläkettä jos menevät alle 50 vuotiaana uudelle naimisiin ,sen käsityksen mukaan jos on 70 vuotias niin saa eläkkeen vaikka meneekin uudelleen naimisiin.
En tiedä niin tarkoin näitä lakeja, mutta mielestäni jonkun aviovaimo ei ole leski vaan aviossa oleva ihminen . Aiis kummallinen laki sinänsä kun avioliitossa oleva ihminen on leski. - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
pois
Ei kukaan lähde hyvästä, toimivasta avioliitosta tai suhteesta menemään.
Peiliin katsomisen paikka jäävälle.Ihan niin, ja kaikkein huvittavin ilmaisu on että joltain ” vietiin” mies. Eikös se ole mies joka ihan vapaaehtoisesti lähti liitosta joka ei hänelle antanut mitään.
Ero on aina vaikea asia, mutta ketään ei kyllä väkisin kukaan vie minnekään
Joten aina ollaan haukkumassa sitä miehen uutta puolisoa , vaikka se on itse mies joka on menettänyt kaikki tunteensa entiseen vaimoonsa moninaisista syistä .
Joten ei ole oikea ilmaisu että mies vietiin, parempi ilmaisu on että mies lähti.
Hyvästä suhteesta ei kukaan lähde. Anonyymi kirjoitti:
Onko sellainen mahdollista yleensä että jos menee uudelleen naimisiin niin saa pitää leskenelääkkeenaä. Entäs jos se uusikin mies kuolee niin saako sillä perusteella sitten kahta lesken eläkettä .
Ihminen joka on leski ja on yksin saa lesken eläkkeen, mutta jos hän menee avioliittoon niin ei silloin ole enää mikään leski ainoastaan naimisissa oleva ihminen .äei mahdu minun päähäni että lesken eläkettä maksetaan avioliitossa olevalle ihmiselle , jos niin on. Niin jossain on vikaaJälleen kerran.
Saan leskeneläkettä hamaan hautaan asti.
Jos menisin uusiin naimisiin ja mies kuolisi, en saisi häneltä leskeneläkettä.
Mieshän voi olla ties mikä persaukinen hampuusi.
En menetä saavutettua etua. Sen on laki määrännyt. Heidän aivoituksistaan en tiedä.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Tell
Huutaa torilla ämyriin:
Muuttakaa lakia.
En ole oike ihminen ottamaan vastaan edesmenneen mieheni työllä antsaitsemiaan rahoja"Moni on juuri tässä tilanteessa , ja uusi vaimo ei saisi saada mitään vaikka he olisivat olleet 20 vuotta yhdessä .
Mutta asia on niin että eronnut ei ole leski. Mutta se joka on avioliitossa jää leskeksi kun mies kuolee. Ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä .
Anoppi käytti eronneesta sanaa elävän leski , joten sekin oikeastaan kumma sanonta - Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Kukin elelee omalla tavallaan , ei siinä kellään pitäisimolla mitään mielipidettä edes
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se ole niin että eivät saa eläkettä jos menevät alle 50 vuotiaana uudelle naimisiin ,sen käsityksen mukaan jos on 70 vuotias niin saa eläkkeen vaikka meneekin uudelleen naimisiin.
En tiedä niin tarkoin näitä lakeja, mutta mielestäni jonkun aviovaimo ei ole leski vaan aviossa oleva ihminen . Aiis kummallinen laki sinänsä kun avioliitossa oleva ihminen on leski.Menin 49 vuotiaana avioliittoon 58 vuotiaan miehen kanssa. Olimme yli
vuotta aviossa. Ikämme olivat sopivat
Mies kuoli ja minä saan hänen eläkeyhtönsä Ilmarisen eläkkeen aina.
Täytän 70 vuotta aika pian.
Jos menisin avioon, en menetä saamaani eläkettä. Olisin siis aviovaimo.
Leskeneläke kulkee mukana ansaittuna, saavutettuna etuna.2lesken kirjoitti:
Menin 49 vuotiaana avioliittoon 58 vuotiaan miehen kanssa. Olimme yli
Leskeneläke kulkee mukana ansaittuna, saavutettuna etuna.Korjaus tuohon 12:09 kirjoitukseen.
Olimme yli 5 vuotta aviossa, niinkuin lakimäärää.
2lesken- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Menin 49 vuotiaana avioliittoon 58 vuotiaan miehen kanssa. Olimme yli
Leskeneläke kulkee mukana ansaittuna, saavutettuna etuna.Menitkö 49-vuotiaana naimisiin juuri leskeneläkkeen vuoksi?
On siinä mielenkiintoinen mielipide.
Mies kuolee pitkän sairauden uuvuttamana. Ja vaimo on ollut omaishoitaja 24/7
Tämä on sitten helppoa.
Helpompaa kun petturimies lähtee toisen naisen
matkaan.
Olisiko mitään syytä jätetyssä.
Utipoisleskeneläke kirjoitti:
Näinhän se onkin.
Anonyymi kirjoitti:
Moni on juuri tässä tilanteessa , ja uusi vaimo ei saisi saada mitään vaikka he olisivat olleet 20 vuotta yhdessä .
Mutta asia on niin että eronnut ei ole leski. Mutta se joka on avioliitossa jää leskeksi kun mies kuolee. Ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä .
Anoppi käytti eronneesta sanaa elävän leski , joten sekin oikeastaan kumma sanontaAnopin sanonta juontaa sodan jälkeiseen aikaan. Saksalaiset tulivat maahamme ja valloittivat naisten sydämiä.
Lähtivät maasta kun sota loppui.
Muistoksi jäi naiselle itävä siemen.
Nämä naiset olivat elävän leskiä.Anonyymi kirjoitti:
Menitkö 49-vuotiaana naimisiin juuri leskeneläkkeen vuoksi?
Tavallaan.
Mies sanoi että hän ei halua, että hänen työllään raatama eläke jää Ilmarisen herrojen liiveihin.
Mieluummin jollekin muulle.
Otimme selvää, saisiko sen siirrettyä hänen lapsilleen.
Mutta ei.
Se kuuluu vain puolisolle
Mies sairasteli silloin palon.
Oli vaikea olla avopuoliso, kun tietoja ei herunut sairauteen liittyvistä asioista.
Mies oli elämäni mies, joten ei muuta kuin
maistraattiin.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Anopin sanonta juontaa sodan jälkeiseen aikaan. Saksalaiset tulivat maahamme ja valloittivat naisten sydämiä.
Lähtivät maasta kun sota loppui.
Muistoksi jäi naiselle itävä siemen.
Nämä naiset olivat elävän leskiä.Kiitti että kerroit sanonnan historian , luulin aina että se oli hänen oma keksimä sanonta.
- Anonyymi
Miksi pitää lopettaa? Se on vain hyttysen kusi, kun vertaa rättipääkuluihin.
Kyllä suomalainen kadehtii ihan pientäkin, kuten lesken eläkettä. Siitäkin menee muuten vero, kuten kaikista eläkkeistä. - Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Joopa joo.
Tuntisitko yhtään katkeruutta ja kateutta, vai onko sellainen tunne mielestäsi vain vanhoillepiioille kuuluvaa?Kysäses mummultasi miten elämä oli silloin? Kaikki, mitä tuo henkilö kirjoitti, on totta.
Silloin vielä oli häpeä mennä kerjuulle, nyt suorastaan kilpaillaan, kuka saa valehtelemalla suurimmat rahat tekemättä mitään.
Aivan loistava päätös hallitukselta pistää rotia tähän lusmuiluun. Vituttaa elättää ideologisesti loisivia luusereita! - Anonyymi
poisleskeneläke kirjoitti:
Kaikki ei saa lapsia. Tiedäthän tämän?
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki ei saa lapsia. Tiedäthän tämän?
Minähän olen lapseton.
Minulle ei kuuluisi leskeneläkettä.
Joku kirjoittaa näin.
Olen mennyt eronneen miehen kanssa avikseen.
Sekin on ollut virhe. Joidenkin mielestä.
Olen laskelmoiva lortto, joka raahasi miehen väkisin maistraattiin.
Huhhuh.
Olenpa minä kaamea tapaus.
Jostain ihme syystä minulla on kuitenkin mielenrauha.
Olen vissiin niin paatunut.Anonyymi kirjoitti:
Kysäses mummultasi miten elämä oli silloin? Kaikki, mitä tuo henkilö kirjoitti, on totta.
Silloin vielä oli häpeä mennä kerjuulle, nyt suorastaan kilpaillaan, kuka saa valehtelemalla suurimmat rahat tekemättä mitään.
Aivan loistava päätös hallitukselta pistää rotia tähän lusmuiluun. Vituttaa elättää ideologisesti loisivia luusereita!"""Kysäses mummultasi miten elämä oli silloin?"""
Häh? Mitä?
En minä ole mikään katrihelena, joka keskustelisi kuolleitten kanssa.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Miten niin.
Kun menin naimisiin, sidoin itseni mieheen. Ylä-ja alamäessä.
Hän sairastui vakavasti. Olin läheisin ja minusta tuli omaishoitaja.
Kaikenmaailman avoliittolaiset ovat
lokkeilijoita. Ei haluta sitoutua, kun joutuu tosipaikan eteen hoitamaan ja huoltamaan puolisoaan.
Voi lähteä menee helposti.Jos puolisoaan rakastaa, niin häntä hoitaa olipa naimisissa tai ei.
Jos puolisoaan rakastaa, niin häntä hoitaa olipa naimisissa tai ei.
kylmätotuusMoni laittaa hoitokotiin.
- tasan.ei.käy
En oikein ymmärrä tuon leskeneläkkeen tarvetta enää nykypäivänä, ainakaan siinä tapauksessa kun leskellä ei ole huollettavana alaikäisiä lapsia. Nykyisin eronneet yksinhuoltajat on tuomittu aikamoiseen köyhyysloukkuun. Usein erossa jää lapset äidille huollettavaksi ja elatusmaksut ei kata kuin pienen osan lasten tarpeista ja kun lapset täyttävät 18 vuotta loppuu sekin vähä elatusmaksu. Monia vuosia saa yksinhuoltaja lapsiaan yksin elättää, he kun ovat aikuisia ja opiskelevat kotona tai ainakin osittain äidin laskuun. Aikanaan tilanne siinä mielessä helpottuu, että lapset lähtevät omilleen, mutta yhä on yksinhuoltajalla vain ne yhdet tulot, palkka tai eläke, kun taas puolisonsa kuolemalle menettäneillä leskeneläke palkan tai eläkkeen päälle. En todellakaan ymmärrä miten leskillä voi olla niin paljon suurempi rahan tarve, he kun ovat lapsetkin yhdessä puolisonsa kanssa elättäneet, että ovat oikeutettuja tuollaiseen erikoiseläkkeeseen. Yleensä pariskunnan toimeentulo on muutenkin parempaa kun on kahden palkka, joista jää yleensä myös säästöön tai voi omaisuuttaan muuten kartuttaa. Yksineläjällä ei ole kovin suuria mahdollisuuksia samaan, ainakaan tavallisen duunarin palkalla.
- flegmaatti
Entä sitten kun on ollut vain yhden palkka ja sekin on rankemmin verotettu kuin kahden yhteinen yhtäsuuri tulo?
tasan.ei
Tunsin yhdenkin neljän lapsen yksinhuoltajaäidin.
Kaikilla tenavilla eri isä.
Isät maksoivat elarit, sossu viiden huoneen vuokra-asunnon.
Toimeentulotukea tuli lasten harrastuksiin roimasti ja jouluna sossu pisti hyvännaisen lisää tilille.
Yksinhuoltajaäiti liihotteli baareissa ja muksuille löytyi mummuja hoitajiksi joka lähtöön.
Yhteiskunta on palkinnut vuosikausia näitä huolimattomia taloudenhoitajia, jotka sikiävät kuin kanit.
Kun mies löytyy jostain, ei taatusti ole kirjoilla yh-mamman kanssa.- tasan.ei.käy
Saisihan se leskikin sosiaalituet, ellei eläkkeellään/palkallaan pärjäisi, joten ei mikään puolusta leskeneläkettä.
- puutteeton
2lesken kirjoitti:
tasan.ei
Tunsin yhdenkin neljän lapsen yksinhuoltajaäidin.
Kaikilla tenavilla eri isä.
Isät maksoivat elarit, sossu viiden huoneen vuokra-asunnon.
Toimeentulotukea tuli lasten harrastuksiin roimasti ja jouluna sossu pisti hyvännaisen lisää tilille.
Yksinhuoltajaäiti liihotteli baareissa ja muksuille löytyi mummuja hoitajiksi joka lähtöön.
Yhteiskunta on palkinnut vuosikausia näitä huolimattomia taloudenhoitajia, jotka sikiävät kuin kanit.
Kun mies löytyy jostain, ei taatusti ole kirjoilla yh-mamman kanssa.Kuten vaimoni entinen työkaveri mutta kerroin on vain 3!
Emme tiedä liihoittelusta emmekä lasten hoidon järjestelystä mutta muuten homma toimii samalla tavalla.
Lasten kuljetustarpeen vuoksi on tietenkin oltava riittävän tilava ja luotettava auto.
Vauraan oloista elämää!
Myös myöhempi tilanne on poikkeava. Neljäs, lapseton mies muutti asumaan samaan.
Olen tavannut hepun sekä hänen työssään, että yhteisen harrastuksemme parissa. - Juu_ei_toista_mieltä
Helppo mureke baareista, ne yksinhuoltajat. Varma saantikin.
tasan.ei.käy kirjoitti:
Saisihan se leskikin sosiaalituet, ellei eläkkeellään/palkallaan pärjäisi, joten ei mikään puolusta leskeneläkettä.
tasan
Sinun mielestäsi olisi järkevämpää, että hakisin sossusta toimeentulotukea.
Yhteiskunnan rahoja.
Nyt kun saan edesmenneen mieheni maksamia eläkerahoja eläkeyhtiöltä, se on päin brinkkalaa.
En oikein ymmärrä ajatuksenjuoksuasi.Suomen laki on selvä. Avioliitto on tärkeä määrätyissä asioissa.
Tai rekisteröity yhdessä oleminen.
Mielestäni lasten kannalta ajatellen avioliittoon pitäisi mennä.
Ystäväni jäi melko nuorena leskeksi kahden alaikäisen lapsen kanssa.
Avioliitto turvasi monta asiaa heidän elämässään.
- KunaSaaKukaEI
Mikä on se tuloraja, jota enemmän ansaitsevat eivät saa lesleneläkettä ollenkaan?
- Anonyymi
Sinulla oli hyvä mies jonka ansiosta sinulla turvaa hieman. Kaikille ei käy yhtä hyvin. Jotkut ovat aivan yksin.
Monelle se oma valinta. Kun halutaan olla vapaita, vailla mitään huolta ja murhetta.
Sitten kitistään jostain leskeneläkkeestä.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Monelle se oma valinta. Kun halutaan olla vapaita, vailla mitään huolta ja murhetta.
Sitten kitistään jostain leskeneläkkeestä.Laskelmoivat ihmiset menevät vihille pitkän avoliiton jälkeen saadakseen oikeuden leskeneläkkeeseen.
Lyhyen omaishoitajuuden takia he saattavat ajatella olevansa jopa marttyyrejä.
kylmätotuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laskelmoivat ihmiset menevät vihille pitkän avoliiton jälkeen saadakseen oikeuden leskeneläkkeeseen.
kylmätotuusPitää mennä naimisiin ennen kuin täyttää 50 jos meinaa lesken eläkkeen saada
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää mennä naimisiin ennen kuin täyttää 50 jos meinaa lesken eläkkeen saada
Näinhän aloittaja teki.
Liikeyritykseenhän aloittaja avioliittoa vertasikin.
Minun tai sisarusteni avioliittojen motiivina ei ollut raha vaan rakkaus.
Pitää mennä naimisiin ennen kuin täyttää 50 jos meinaa lesken eläkkeen saada
Ja avioliiton pitää kestää väh.5 vuotta.
Myös puolison ikä on ratkaiseva.Anonyymi kirjoitti:
Näinhän aloittaja teki.
Liikeyritykseenhän aloittaja avioliittoa vertasikin.
Minun tai sisarusteni avioliittojen motiivina ei ollut raha vaan rakkaus.
kylmätotuusMenimme maistraatissa avioon.
Laamanni vihki, eikä puhunut rakkaudesta mitään.
Puhui luottamuksesta ja kunnioituksesta.
Eikä meillä ollut sormuksia ollenkaan.
En edelleenkään tiedä mitä sana rakkaus tarkoittaa?2lesken kirjoitti:
Menimme maistraatissa avioon.
Laamanni vihki, eikä puhunut rakkaudesta mitään.
Puhui luottamuksesta ja kunnioituksesta.
Eikä meillä ollut sormuksia ollenkaan.
En edelleenkään tiedä mitä sana rakkaus tarkoittaa?Olen mennyt 18 vuotiaana ensimmäisen kerran avioliittoon, kirkossa vihittiin.
Siellähän on pitkät litaniat rakkaudesta ja kunnes kuolema teidät erottaa fraasi.
Mitenkä ihmeessä niin nuorena pystyy nuo kaikki lupaukset täyttämään.
Ei mitenkään.
Mentiin vihille asunnon takia, kun
susiparia ei hyväksytty yhdessä asumaan työsuhdeasunnossa.Anonyymi kirjoitti:
Laskelmoivat ihmiset menevät vihille pitkän avoliiton jälkeen saadakseen oikeuden leskeneläkkeeseen.
kylmätotuusLyhyt virallinen omaishoitajuus ei tarkoita sitä, että puoliso sairastui äkisti.
Sairauksia on ilmennyt pitkin matkaa, vuosia.
Aina silloin on tarvittu tukijaa, auttajaa.
Se on vaimo, joka hoivaa ja huolehtii.
Ei puoliso jää sairauseläkkeelle 58 vuotiaana, jos hän on terve.
En koskaan nähnyt edesmennyttä miestäni terveenä. Hänellä oli jo sairauksia kun tapasimme.
Asioissa on niin monta puolta. Sivulliset eivät tiedä mitään.
- Anonyymi
Osa eläkkeestäni täällä ruottissa menee vaimolleni, en nyt muista sen eläkeosan nimeä . viis siitä.- Kuiteski jos mie ennen häntä täältä erkanen nii ei vaimo nälkää tartte nähdä :)
Gubbe 74Avioliitto on aina jonkinlainen liikeyritys.
Niinkuin pörssisähkö. Riskialtista.
Kurssi heilahtelee usein. Kannattaa miettiä tarkkaan sopparia.
Meidän liitossa oli jatkuvaa vuoristorataa
Kun oltiin täysin erimieltä asioista, pakkasin laukkuni, vuokrasin oman yksiön ja lähdin.
Avioeropaperit oli valmiina laatikossa molemmilla.
Kun asuimme erillämme, meillä synkkasikin
paremmin. Olimme vapaita mutta ystäviä
Kumpikaan ei vaivautunut hakemaan eroa
Ei siinä silloin mitään leskeneläkettä miettinyt.
Sitten tuli enenevässä määrin miehen sairaudet mukaan kuvaan.
Sairaalajaksoja ym.
Siinä kohtaa tarvittiin ystävän, vaimon apua.Ei silloin kaveria jätetä.
Ne- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Avioliitto on aina jonkinlainen liikeyritys.
Kun oltiin täysin erimieltä asioista, pakkasin laukkuni, vuokrasin oman yksiön ja lähdin.
Sairaalajaksoja ym.
NeOletko k8skaan ollut palkkatyössä?
Anonyymi kirjoitti:
Oletko k8skaan ollut palkkatyössä?
Saan työeläkettä jonkin verran. Eli sen mukaan olen ollut palkkatyössä.
Viimeinen työpaikka oli sosiaalivirkailija.
Joten saan Kevan eläkettä.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Joten saan Kevan eläkettä.Olet siis koulutukseltasi sosionomi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet siis koulutukseltasi sosionomi.
Sosiaalityöntekijän ovat yleensä akateemisen tutkinnon suorittaneita. En tiedä onko viime vuosina muuttunut tilanne niin, että virkoja saavat myös ammattikorkeakoulun suorittaneet eli sosionomit. Sosiaalivirkailija nimitys on todella vanha, mitähän pitänee sisällään?
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Avioliitto on aina jonkinlainen liikeyritys.
Sairaalajaksoja ym.
NeKirjoituksesi ovat hyvin ristiriitaisia.
Nyt kirjoitit, ettei leskeneläke tullut mieleesikään.
Aiemmin kirjoitit, että miehesi toivomuksesta avioiduitte juuri siksi, ettei hänen ansaitsemansa eläke menisi hänen kuolemansa jälkeen vakuutusyhtiölle, vaan sinulle.
Kovin tuulinen liittonne joka tapauksessa oli. Liikeyritys onkin usein riskaapelia hommaa.
Olet siis koulutukseltasi sosionomi.
En ole sosionomi.
Kun olin sossussa työssä toimistossa, silloin kirjoitettiin työsopimukseen sosiaalivirkailija.
Olin kyllä paremminkin toimistovirkailija. En tehnyt mitään paatöksiä.
Alustavia töitä kylläkin.
Oli oma huone ja oven ulkopuolella liikennevalot
Siitä olin pollea.Anonyymi kirjoitti:
Kirjoituksesi ovat hyvin ristiriitaisia.
Nyt kirjoitit, ettei leskeneläke tullut mieleesikään.
Aiemmin kirjoitit, että miehesi toivomuksesta avioiduitte juuri siksi, ettei hänen ansaitsemansa eläke menisi hänen kuolemansa jälkeen vakuutusyhtiölle, vaan sinulle.
Kovin tuulinen liittonne joka tapauksessa oli. Liikeyritys onkin usein riskaapelia hommaa.
kylmätotuusLiitomme oli erittäin monisäikeinen.
Ei missään tapauksessa mitään peruskauraa.
Kuningas alkoholi oli kuviossa mukana.
Se sotki elämää jokasuhteessa.
Olimme niin samanlaisia.
Rahasta emme koskaan riidelleet, kun se oli aina vähissä.2lesken kirjoitti:
Joten saan Kevan eläkettä.Eikö leskeneläke makseta siitä eläkeyhtiöstä jossa oli ns edunantajan viimeinen eläkeyhtiö? Ei tässä tapauksessa sinun joka sanot olevasi eläkkeen saaja?
Siili2 kirjoitti:
Eikö leskeneläke makseta siitä eläkeyhtiöstä jossa oli ns edunantajan viimeinen eläkeyhtiö? Ei tässä tapauksessa sinun joka sanot olevasi eläkkeen saaja?
"Oletko k8skaan ollut palkkatyössä"
Vastasin tähän kysymykseen. Että olen ollut palkkatyössä. Ja saan Kevasta oman eläkkeen.
Edesmennyt mies sai eläkkeitä Ilmariselta ja Kevasta. Niistä minulle leskeneläkettä.
Alkuun myös Kelasta.2lesken kirjoitti:
"Oletko k8skaan ollut palkkatyössä"
Vastasin tähän kysymykseen. Että olen ollut palkkatyössä. Ja saan Kevasta oman eläkkeen.
Edesmennyt mies sai eläkkeitä Ilmariselta ja Kevasta. Niistä minulle leskeneläkettä.
Alkuun myös Kelasta.Eikö eläkettä saa vain sen eläkeyhtiön kautta minkä asiakas on ollut viimeksi?
Näin lukee Kevan sivuilla:
"Perhe-eläkehakemus tulee tehdä siihen eläkelaitokseen, josta edunjättäjä sai eläkettä tai jossa hänen viimeinen työsuhteensa oli vakuutettu. Jos edunjättäjä sai omaa eläkettä Kevasta tai hänen viimeinen työsuhteensa on ollut julkisella työnantajalla, perhe-eläkehakemuksen käsittely hoidetaan Kevassa."Siili2 kirjoitti:
Eikö eläkettä saa vain sen eläkeyhtiön kautta minkä asiakas on ollut viimeksi?
Näin lukee Kevan sivuilla:
"Perhe-eläkehakemus tulee tehdä siihen eläkelaitokseen, josta edunjättäjä sai eläkettä tai jossa hänen viimeinen työsuhteensa oli vakuutettu. Jos edunjättäjä sai omaa eläkettä Kevasta tai hänen viimeinen työsuhteensa on ollut julkisella työnantajalla, perhe-eläkehakemuksen käsittely hoidetaan Kevassa."Viimeinen työsuhde oli Kevan piirissä.
Siellä laskettiin, kuinka paljon eläkettä olisi kertynyt 63 ikävuoteen asti, jos hän olisi ollut työssä.
Mies jäi siis eläkkeelle 58 vuotiaana.
Hän kuului kuitenkin suurimman osan työhistoriastaan Ilmarisen piiriin.
Ennen se oli jonkun muun niminen firma.
Sieltä maksetaan nykyinen perhe-eläke.
Tuo Kevan maksama eläke oli sen verran pieni kuukaudessa, että sain sen kertakorvauksena.2lesken kirjoitti:
Viimeinen työsuhde oli Kevan piirissä.
Siellä laskettiin, kuinka paljon eläkettä olisi kertynyt 63 ikävuoteen asti, jos hän olisi ollut työssä.
Mies jäi siis eläkkeelle 58 vuotiaana.
Hän kuului kuitenkin suurimman osan työhistoriastaan Ilmarisen piiriin.
Ennen se oli jonkun muun niminen firma.
Sieltä maksetaan nykyinen perhe-eläke.
Tuo Kevan maksama eläke oli sen verran pieni kuukaudessa, että sain sen kertakorvauksena.Erikoiselta kiuulostaa. Jos miehesi viimeinen eläkefirma oli keva niin miksi yhtäkkiä Ilmarinen olisi eläkettä maksanut. Epäuskottavia ovat tarinasi mutta olkoot.
Siili2 kirjoitti:
Erikoiselta kiuulostaa. Jos miehesi viimeinen eläkefirma oli keva niin miksi yhtäkkiä Ilmarinen olisi eläkettä maksanut. Epäuskottavia ovat tarinasi mutta olkoot.
Mies jäi eläkkeelle 2003.
Hän oli viimeiset vuotensa kaupungin kirvesmiehenä.
Sieltä hän sai Kevan eläkkeen.
Muuten hän oli yksityisen palveluksessa ja eläkemaksut menivät kirvesmiesten ja raskaan työntekijöiden eläkeyhtiöön.
Eläkkeelle päästyään hän sai sieltä eläkkeen.
Nykyään Ilmarinen.
Hän sai siis kahdesta eri eläkeyhtiöstä eläkettä.
Kun hän kuoli, molemmista eläkeyhtiöistä maksettiin perhe-eläkettä.
Kun Kevan eläke oli pieni, he maksoivat minulle kertakorvauksena eläkkeen.
Ilmarinen maksaa perhe-eläkkeeni.
- Anonyymi
Kiitolisuus on hyvä asia. Minunlla oli mies 22vuotta elämässä,Koska olimme seurusteleva pariskunta,eri osoittet.Minua ei noteerat kertaakan tämä pian 3 vuoden aikan leskeksi.Ei myös oikeutta Lesken eläke.Ei oikeutta surra.Silti olen kiitolinen ajasta hänen kanssaan.Joskus joku mies kulkee itä Keskus ohitseni,hänen tuoksu muistuttaa suhdettani.. Pieniä palsia meenestä muistu mielen toisen ihmisen ohi menessä .Tai Höyhen joka oli asvaltilla viime kesällä.Kuin hän olisi jättänyt sen minulle,,
Kiitollisuudella ei oikein elä ja asu.
Leski on vain avioliitossa elänyt henkilö.
Ei mikään lokkeilija ja velvollisuuksia väistävä tyyppi ole oikeutettu leskeneläkkeeseen.
Kait nyt jokainen surra saa ystäväänsä.2lesken kirjoitti:
Kiitollisuudella ei oikein elä ja asu.
Leski on vain avioliitossa elänyt henkilö.
Ei mikään lokkeilija ja velvollisuuksia väistävä tyyppi ole oikeutettu leskeneläkkeeseen.
Kait nyt jokainen surra saa ystäväänsä.WRONG.
Leskeneläkettä voi saada avopuoliso, jolla on edunjättäjän kanssa yhteinen alle 18-vuotias lapsi.
Mielenkiintoista että mielestäsi avioliittoon meno on velvollisuus ja kruunusi kirkkaampi papin tai maistraatin jälkeen vaikka eropaperit oli jatkuvasti laatikossa valmiina.Siili2 kirjoitti:
WRONG.
Leskeneläkettä voi saada avopuoliso, jolla on edunjättäjän kanssa yhteinen alle 18-vuotias lapsi.
Mielenkiintoista että mielestäsi avioliittoon meno on velvollisuus ja kruunusi kirkkaampi papin tai maistraatin jälkeen vaikka eropaperit oli jatkuvasti laatikossa valmiina.Se on jo mainittu täällä ketjussa. Olen siitä kirjoittanut.
Mies teki minusta kunniallisen naisen, kun antoi sukunimensä ja meni vihille kanssani.
Kyllä se vaan kummasti nostaa itsetuntoa.
Eropaperit olivat laatikossa silloin, kun otin pianon kokoisen matkalaukkuni, vuokrasin yksiön, menin sossuun töihin ja lopetin juopottelun toistaiseksi.
Tämä oli yksi episodi meidän liitossa.
Sittemmin eropaperit olivat roskiksessa.2lesken kirjoitti:
Se on jo mainittu täällä ketjussa. Olen siitä kirjoittanut.
Mies teki minusta kunniallisen naisen, kun antoi sukunimensä ja meni vihille kanssani.
Kyllä se vaan kummasti nostaa itsetuntoa.
Eropaperit olivat laatikossa silloin, kun otin pianon kokoisen matkalaukkuni, vuokrasin yksiön, menin sossuun töihin ja lopetin juopottelun toistaiseksi.
Tämä oli yksi episodi meidän liitossa.
Sittemmin eropaperit olivat roskiksessa.Nii siksihän sitä kunniallisesti mennään naimisiin jotta voidaan uhkailla sitten eropapereilla🤣.
Siili2 kirjoitti:
Nii siksihän sitä kunniallisesti mennään naimisiin jotta voidaan uhkailla sitten eropapereilla🤣.
En tiedä yhtään avioparia, joka ei jossain vaiheessa olisi mielinyt laittaa lusikat jakoon.
On ollut kiistaa edellisten avioliittojen lasten kasvatuksesta.
On ollut kiistakapulana koirat
Siisteyskäsitykset eroavat jyrkästi pariskunnilla
On paljon tekijöitä, jotka tulevat esiin pitkin matkaa yhteiselossa.
Avioliittoon meneminen on todella pitkän harkinnan tulos.
Aina ei sekään auta.2lesken kirjoitti:
En tiedä yhtään avioparia, joka ei jossain vaiheessa olisi mielinyt laittaa lusikat jakoon.
On ollut kiistaa edellisten avioliittojen lasten kasvatuksesta.
On ollut kiistakapulana koirat
Siisteyskäsitykset eroavat jyrkästi pariskunnilla
On paljon tekijöitä, jotka tulevat esiin pitkin matkaa yhteiselossa.
Avioliittoon meneminen on todella pitkän harkinnan tulos.
Aina ei sekään auta.Riitoja lienee mutta sentäs avioeropapereita ei kovin hevillä hankita senkin laatikkoon uhkailumielessä.
Siili2 kirjoitti:
Riitoja lienee mutta sentäs avioeropapereita ei kovin hevillä hankita senkin laatikkoon uhkailumielessä.
Joka 3.liitto päättyy Suomessa eroon.
Nykyään voi netin kautta laittaa eron vireille. Ei tarvitse eropapereita pitää piirongin laatikossa.2lesken kirjoitti:
Joka 3.liitto päättyy Suomessa eroon.
Nykyään voi netin kautta laittaa eron vireille. Ei tarvitse eropapereita pitää piirongin laatikossa.Sinä uhkailit kuitenkin piirongin laatikossa olevilla eropapereilla "elämäsi miestä". Ja "elämäsi mies" sinua. Aika kiihkeää menoa.
- Anonyymi
Siili2 kirjoitti:
Sinä uhkailit kuitenkin piirongin laatikossa olevilla eropapereilla "elämäsi miestä". Ja "elämäsi mies" sinua. Aika kiihkeää menoa.
Otin laukkuni ja lähdin. Ja vuokrasin yksiön. Ei siinä mitään uhkailua ollut.
Mies jäi asuntoon asumaan.
Eikä uhkaillut millään lailla.
Tuli käymään jossain vaiheessa
Sanoi että aletaanko alusta.
Luulin että puhuu avioerosta.
Ja taas jatkettiin, mutta asuttiin erikseen.
Tämä oli paras ratkaisu.
- Anonyymi
Vennamoa kannettiin jo 1974.
2lesken kirjoitti:
Mihin?
Avioliiton perusteella leskeneläkettä maksetaan loppuelämän ajan, jos leski on syntynyt ennen vuotta 1975
tai jos puoliso kuoli ennen 1.1.2022.
Vuonna 1975 tai sen jälkeen syntynyt saa leskeneläkettä 10 vuoden ajan,
kuitenkin vähintään siihen asti, kun nuorin lapseneläkettä saavista lapsista täyttää 18 vuotta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564870Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202265- 1031444
- 891364
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231346Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1311153Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681085Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi264988- 72967
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75965