Luin tässä hetki sitten että kun lisää 20% natrium hydroksidiin alumiinifoliosta tehtyja palloja syntyy vetyä? Omasta mielestäni tämä kuulostaa väärältä tiedolta, mutta kertokaa te jotka tiedätte, onko asia näin. Ja jos asia on näin, mistä reaktio johtuu, ja mitä muita mahdollisia sivutuotteita seoksesta voi syntyä?
natrium hydroksidi + alumiini?
15
3960
Vastaukset
- Kationi
Vetyä syntyy ja natriumaluminaattia. Tosta foliosta en tiedä ja siitä kuinka hyvin reagoi. Tietääkö joku onkos toi folio ihan puhtaasti alumiinia ?
- Laborantti
Aikoinaan 50- ja 60- luvulla alumiinastiat tulivat "muotiin" talousastioina. Mummot pesivät hienot alumiinivatinsa senaikaisilla vahvasti emäksisillä pesuaineilla. Astiat kestivät muutaman pesun ja menivät puhki. Mummot marisivat astioille ja haukkuivat niitä heikoiksi, vaikka syy oli puhdistusaineissa.
kaliumhydroksidi oli varmaan se suurin syy astioiden tuhoutumiseen, pyykinpesussa käyttivät.
Itse olen käyttänyt hyödyksi moottorin osia putsatessa ph 14- sva
totta... ja raparperikeittoa sitten niissä ei kannata tehdä... oksaalihappo syövyttää alumiinia
- Azaell
Kyllä se kaasu taitaa lähinnä vesihöyryä olla.
Litku kuumenee nopeasti reagoidessaan ja siksi suljettu pullo pikkasen poksahtaa, mutta mitään palamistapahtumaa tai reaktiota ei synny.
Roiskeet ovat sitten syövyttäviä.
Suolahappo ja sinkki toimivat vedynteossa paremmin.
Kotioloissa vetyä teet parhaiten pikku sähkövirralla suolavedessä. Siitä miinus johteest irtoaa ihan palavaa vetyä.- Kationi
Niinpä miksiköhän ;)
- keemistimystikko
Välittämättä edellisestä viestistä, voin kertoa, että vetyähän sieltä tulee. Tämä totuus on kerrottu jo suomalaisissakin kemianopuksissa, mutta tässä lainaus ulkomaankielisestä tekstistä, minkä sain googlettamalla "al naoh reaction".
Drano and other solid drain cleaners usually consist of lye, NaOH, and a small amount of metallic aluminum. The aluminum reacts with the lye solution to form hydrogen gas. The bubbling of the gas provides a physical action that helps unclog a drain. The reaction is:
2 Al(s) 2 OH-(aq) 6 H2O(l) ---> 2 Al(OH)4-(aq) 3 H2(g) - Kationi
keemistimystikko kirjoitti:
Välittämättä edellisestä viestistä, voin kertoa, että vetyähän sieltä tulee. Tämä totuus on kerrottu jo suomalaisissakin kemianopuksissa, mutta tässä lainaus ulkomaankielisestä tekstistä, minkä sain googlettamalla "al naoh reaction".
Drano and other solid drain cleaners usually consist of lye, NaOH, and a small amount of metallic aluminum. The aluminum reacts with the lye solution to form hydrogen gas. The bubbling of the gas provides a physical action that helps unclog a drain. The reaction is:
2 Al(s) 2 OH-(aq) 6 H2O(l) ---> 2 Al(OH)4-(aq) 3 H2(g)Tismalleen näin se menee. Testattu kodin putkimiehellä. Lisäksi noissa taitaa olla jotain joukossa mikä estää ton vedyn jysähtämisen. "Hyvin aukee putket. Puolitoista metriä puuttuu välistä" tyyppisiltä sattumuksilta.
- kallekustaakorkki
No ei siihen kyllä suolavettä kannata laittaa!
Silloinhan anodilta irtoaa kloorikaasua joka sattuu olemaan melkoisen myrkyllistä. Että hajotat ihan puhdasta vettä vaan niin ei tuu ikäviä yllätyksiä.. - Uffoman
kallekustaakorkki kirjoitti:
Silloinhan anodilta irtoaa kloorikaasua joka sattuu olemaan melkoisen myrkyllistä. Että hajotat ihan puhdasta vettä vaan niin ei tuu ikäviä yllätyksiä.....ellei nyt ihan kylpyammeessa ala kokkaamaan niin syntyvät ainemäärät tuskin aiheuttavat mitään terveysriskejä...
- Juha
kallekustaakorkki kirjoitti:
Silloinhan anodilta irtoaa kloorikaasua joka sattuu olemaan melkoisen myrkyllistä. Että hajotat ihan puhdasta vettä vaan niin ei tuu ikäviä yllätyksiä..No ei suolavedestä mutta sulasta suolasta kyllä :)
- Juha
Kyllä tuo tuntuu toimivan ainakin käytännön tasolla.
http://koti.mbnet.fi/kaviaari/Tyo/vety.JPG tuollaisella laitteistolla puuhasin ja hyvin pamahti(vähän liiankin hyvin). - Anonyymi
On vaarallista.. t Teroristi
- Anonyymi
Sen kyllä pitäisi olla vaarallista.
Olen ajatellut atomiydinten jakamista, sekä niiden yhdistymistä myös. Siitä saa mahtavan pommin jo pienestä määrästä..... Puutinkin nauraa, vaikkei se muuten röhö-naurua pistäkään. Aina on totinen ja vihainen. Sitten vielä nopeasti lentävä ohjus, satakunta mafia, sellaisesta se Puutin tykkää.
Parhaat kokeet saa kokeilemalla ja keksinnöt, ei sitä muuten tietäisi. Seuraamuksekset näkee vasta sumun hälvettyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen kyllä pitäisi olla vaarallista.
Olen ajatellut atomiydinten jakamista, sekä niiden yhdistymistä myös. Siitä saa mahtavan pommin jo pienestä määrästä..... Puutinkin nauraa, vaikkei se muuten röhö-naurua pistäkään. Aina on totinen ja vihainen. Sitten vielä nopeasti lentävä ohjus, satakunta mafia, sellaisesta se Puutin tykkää.
Parhaat kokeet saa kokeilemalla ja keksinnöt, ei sitä muuten tietäisi. Seuraamuksekset näkee vasta sumun hälvettyä.JÄTKÄN KYNTTELIEN POLTTAJAT AIHEUTTIVAT KETJUKOLARIN, MAHTAA TULLA SUURI KORVAUS LASKU MAKSETTAVAKSI.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564750Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202245- 1031414
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos221324- 871315
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271091Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel671036Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi251941- 65916