Miksi he esiintyvät suomeksi? Kunnon suomenruotsalainen valittaa, että man måste komma ihåg språkliga rättigheter! Mitä kielellisiä oikeuksia, kun puhuu suomea paremmin, kuin Mikaela Nylander? Kaikkein tyhmimpiä ovat ne, jotka ilmoittavat olevansa suomenruotsalaisia ja homoja, jos asialla ei ohjelman kannalta ole merkitystä. Fiksut, kuten Stefan Wallin sanovat, että ruotsi on tärkeä kieli, koska se oli hänen isänsä kieli. Oliko isä myös homo?
Kaikki finlandssvenskar esiintyy TV:ssä ja ja kehuu olevansa sitä?
6
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Vitut suomeen mitään ruotsipaskamongerrusta tarvita. Painukoon ruotsiin nuo ruotsin vääntäjät. Suomenruotsi on kyllä aivan hirveen kuullosta paskaa
- Anonyymi
YKSINÄINEN PAKKORUOTSIN MURREKIELI
Pakkoruotsin puoltajat selittävät että "samaa skandinaavista kieltä" eli ruotsia puhutaan kaikissa 4 Skandinavian maassa. Todellisuudessa suomenruotsalainen ymmärtää Islannin kielestä saman verran kuin suomalainen ymmärtää Latvian kielestä.
Jo Tanskaan mentäessä suomenruotsalainen on täyden kielimuurin edessä, muut eivät ymmärrä häntä, eikä hän ymmärrä tanskalaisten puhetta. Norjassa ymmärtää kielestä jonkin verran. Mutta vaikkapa liikeneuvotteluita on mahdotonta käydä suomenruotsin avulla.
Ruotsissa suomenruotsalaisen kieltä ymmärretään. Mutta suomensuotsi on sikäläisten korvaan yhtää hupaisaa vitsikieltä kuin meidän korvaan on raummalaine jaaritus tai sydän-savolainen mie-sie-hää länkytys.
- Anonyymi
Ruotsissa töissä ollut pietarsaarelainen suomenruotsalainen kertoi ruotsalaisten sanoneen hänelle, että on jotenkin helpon kuuloista suomea. On niissä murteissa niin suuria eroja, ettei larsmolainen oikein ymmärrä nykapissa asuvaa. Jouduin opettelemaan ruotsin kielen ollessani töissä ruotsin maalla. (Kaikkea sitä joutuu nälissään tekemään). Suomenruotsi kuulostaa kammottavalta. Ihmiset puhuvat tietenkin niin kuin ovat oppineet ja piste.
- Anonyymi
Minun mummoni oli savolainen, se on tärkeä murre minulle, mitenköhän saisin virkailijat ja lääkärit puhumaan sitä minulle, koska identiteettini on vaarassa jos sitä ei muut opettele?
Ai niin, olen puolisavolainen hetero. - Anonyymi
Kielellisiä oikeuksia vaativien ei pitäisi sallia esiintyä suomeksi ainakaan Yle:n ohjelmissa.
Suomi pitäisi muuttaa yksikieliseksi. - Anonyymi
Koulun päättäjäisissä tehdään kokkoja ruotsin kirj oista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577250Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243418Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1581719Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3181682- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2491217- 811144