Kerrostalon kurjuudet.

Anonyymi

Yläkertaamme muutti väliaikasesti nuorempi pariskunta ja huomasin yksi ilta ja toinenkin, että jompikumpi päästelee melkoisia riekaisuja eli pieruja, en ole aiemmin asiaa noteerannut koska vanhempi pari joka aiemmin yläpuolellamme asusteli olivat tosi hiljaisiana eikä reippaita pieruja kuullut.
Eikä siinä se pääpointti vaan siinä, että olen itse päästänyt iltaisin ja öisin sellaisia trumpettipieruja että pois alta. Nyt kun tajuan kuinka ne kuuluvat illan hiljaisuudessa alakertaan olen hävennyt kun kohtaan hississä alakerran väkeä. Oppia ikä kaikki. Ei silti, eivätpä ole asiasta valittaneet, tai kehdanneet ja onhan niitä pahempiakin ääniä, kuten humalaisten mölinää ja pesukoneen jurnutusta iltamyöhään.
Täytynee tästälähin päästää ilmansa hiljoksiin tuhisemalla ulos. Vaikka eikai se nyt enään väliä ole, ajattelisivat varmaan, että onko yläkerran pariskunta sairastunut kun ei kuulu luonnon ääniä enään.

48

1340

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No jo on ohuet seinät nykytaloissa, jos suolistokaasuttelut puskevat läpi korviin.

• Anonyymi

Paska haisee ja persukset soi

• Anonyymi

Kyllä on nykyisin nämä ontelolaatat olemattomia eristämään ääntä. Niin tämä betonivalukin vanhoissa taloissa.
        Meillä myös vuorotyötä tekevä touhukas nuoripari asui yläpyölellamme, josta kenkien kopina, huonekkalujen kolina ja muut elämisen äänet kuuluivat selvästi. MInkä sille vois jos tullaan kotiin iltavuorosta vasta klo. 23 jälkeen ja yöstä tuossa aamu 5 aikaan. Täytyyhän ne ilta-, aamupalat tehdä, käydä suihkussa ym. ym.

Mutta ratkasiu löytyi. Laitoin ohuet rimat kattoon ja siihen kiinnitin akustokarhulevyt. Jo loppui äänien kuuluminen yläkerrasta ja ei varmaan meidänkään äänet kuulu yläkertaan.

• Anonyymi

Voimakkaat pierut kyllä kuuluvat sekä ala- että yläkertaan samalla tavalla.
      Asia selviää kun kysyy naapuriltaan.

• Anonyymi

Juu!
        Mikäs se antoisampi hissikeskustelun aihe kuin: ”Kuuluuks mun pierut muuten kuinka hyvin teille asti?” :D ”... vai pitääkö hommata äänenvahvistin?” :P

• Anonyymi

kyllä on ohuet seinät kun on hiljaista kuului naapurista laitto takin naulakkoon

• Anonyymi

Jaa että kysyä alakerran rouvalta että kuuluuko pierut?

• Anonyymi

Ei tietenkään. Kysyt tahdikkasti niin, että jossakin pierrään häiritsevästi, ei kai rouva..

• Anonyymi

Kerrostaloasumisen ihanuuksia. Ihan noin tarkkaan ei kuulu meidän paritalossa, paitsi seinänaapurin vammaisen pojan mölinä. Mutta tasan menee, mölinä sieltä ja riitelyn ääni täältä;)).

• Anonyymi

naapuri 3.kerroksen, joka oli ylin kerros myös siinä talossa,
      usen melkn pskansi housuunsa ku käveli portaita ja pieri matkalla
      semmonen pikkumies jonka puoliso keittiöpuolen töissä..

ei siinä kyl kovin hyvä ollut asua 1.kerrokses, aian ku joku avas ulko oven, se nirisi ja narisikin vuoden ajasta riippuen ja käytävässä ku puhutaan.. kyl se kuuluu itselle turhan hyvin.. mitn sitte nukut siinä ulko ove vieres oma makuuhoneeks tarkoettu

• Anonyymi

toises paikkaa , kerrosta ylempänä asuva mies odotteli kerra
      pihatien päässä aamulla, melkein nyrkkejään puristellen ..ei kuitenka sanonu mitää
      ku menin salkkuni kanssa ohi aamulla töihini

epäilen johtuva siitä ku kerra ohimennen näin sen puolison naisen kuivaushouneessa,
      ehkä se ku miehensä semmoinen mahakas ruma baaririehujan näköinen ..
      jos se ukko tajus että eukkonsa alkoi verrata ja laski 1 1 mistä johtuu

sama tais olla bussikuskilla myöhemmin, sen eukkoki ajoi bussia, joskus istuin eturivissä lähinnä
      kuskia, ei kauan siitä se läski ukko alkoi hyvin vihamielinen olla ja pikuasioista raivota, jso vaikka varjostusverho jäi päälle poistuessa että se pitää laittaa takas auki asentoon , on muuten haitaksi seuraavalle asiakkaalle.. en ikinä palannu siiheb bussiin ..

• Anonyymi

No ei muuta kun äänen vaimennin persuuksiin niin antaa paukkua.

• Eihän toi nyt vielä mitään, mun alapuolellani on yks akka, jolla on tapana tupakoida parvekkeellaan, eikä se tajuu, et se on kiellettyä täällä. En kehtaa sanoa sille asiasta. Tulee ne lemut sisälle tänne ylös, vaikka ei sen pitäisi tulla ylös, vaan alas ne hajut. Pitäisi vähän ajatella muitakin asukkaita. Ja saman talon numero 18 (omani on numero 29) asuu ainakin yks just täysikäiseks tullu muija, ja sil on pari kolme ukkoo siellä, ja mä epäilen tosi vahvasti, että ne on mun kahden polkupyörien varastamisen takana, vaikka ne oli kummatkin lukolla kiinni ja melkein ei-ajokunnossa olevat, toisesta on mennyt takakumi puhki ja toisesta ei käsijarru toimi, vaikka se on aika uusi. Onneksi sain vakuutusrahat. Ja ne puuhaa siellä kämpässän kaikkea laitonta, kun niillä on usein tummat verhot joka ikkunan edessä, ja siellä on kaksi alle vuoden ikäistä kissaa, joista ne ei välitä yhtään. En ymmärrä, miten ne on voinut saada ne kissat......
      Ja eihän tolle nyt mitään voi, jos pierettää, itekin piereskelen useasti, eikä kukaan valita.

• Anonyymi

Vai pitäisi hajujen mennä alas? Tämä olikin taas ihan uutta.

• Anonyymi

Pierettää juuri nyt ja tekisi mieli juoda päiväkaljat.

• Anonyymi

Asumme luhtitalossa. Avoimena ihmisenä olen kysynyt naapureilta, että kuuluuko minun ja emännän pierut heille. Suoraan kysymykseen olen kaikilta ihanilta naapureiltamme saanut vastauksen, että kyllä meidän pierut kuuluu heille. Tämä tieto on helpottanut henkisesti ja jopa fyysisestikin kattilakuntamme jäseniä huomattavassa määrin.

• Anonyymi

Naapuri tuli ovikelloa rimputtamaan ja kertomaan minulle, että voisinko laittaa tuuletinta pienemmälle kun häiritsee nukkumista. Kyseessä on ilmanpuhdistin ja olen astmaatikko. No kuollaan sitten.

• Anonyymi

Jos se on erillinen puhdistin, josta se pöydälle tms. laita sille jonkin kumimatto
        ettei sen tärinä ja hurina kanna rakenteita pitkin naapuriin.

• Anonyymi

Korjaus: NOSTA SE PÖYDÄLLE

• Anonyymi

Yöpöydällä tuo on, en usko että tuo humina mitään värinöitä resonoi mihinkään. Kuuluu itse laitteen humina yläkertaan läpi?

• Anonyymi

Toinen asia mistä on valitettu on tietokoneen näppäimistön naputtelu öiseen aikaan. Aivan hermorauniona tätäkin viestiä kierjoitan, että koska naapuri tulee ovesta läpi.

• Anonyymi

Odotettu tupakkalaki ylättäen laillisti parveketupakkaterrorin.
      Vain JOS yhtiökokousenemmistö päättää, voidaan ostaa 1500€ maksava kielto.
      Savu haittaa vain terroristin naapuria eli enemmistöä hankkeelle ei saada.
      Varsinkin astmaatikot kärsivät.

• Anonyymi

Semmonen talo joutaa kaataa

• Anonyymi

Niitä on suomessa aika helvetin paljon, niitä pierutaloja.

• Anonyymi

Muistan kerran nähneeni jossakin lehdessä kuvia kun joku piereskeli ja toinen sytytteli niitä. Kaveri näytti liekinheittimeltä. Toinen ammatti kenties ???

• Anonyymi

Huvittavinta tapauksessa on se että yläkerran naapurinkin pierut menevät sinun piikkiisi. Eli saattavat alakerrassasi ajatella että se yläkerran pieruäijä on taas muuttanut ruokavaliotaan sen perusteella että orkesteri on lisännyt kokoonpanoonsa enemmän trumpetteja...

• Anonyymi

Sinun kannattaisi hankkia kaasuauto ja ohjata oma kaasuttelusi penkkiin persereiän kohdalle asennetulla letkulla suoraan menopelin energiaksi. Kaunis ekoteko olisi tuo.

• Anonyymi

Heh no mitä väliä..?. Meillä nyt kuuluu kuiskauskin kyllä että ontelolaatat taitaa olla vähän niinkuin ilman niitä geelejä väliin vaan paiskottu lattiaksi ja katoiksi.. ja väliseinät, kantavatkin, jotain harvabetonia, mutta olkoon kun ei oo niskaan katot tai seinät tulleet.. Ei oo missään asuminen kauhean kummallista tai äänetöntä ollut krstalossa, että pitää kärsiä vaan.. Jos pystyt omakotitalon jostain ostamaan niin kärsit sen jatkuvista rempoista, vaatii kunnossapitoa ja pihakunnostamisen hiestä. Ja maksamisesta.. että aina jotain hyötyä ja haittaa asut ihan missä vaan.. Jos joku alkaa krstalon seiniä jatkuvasti takoa esim portaikossa niin menen kyllä ruikuttamaan ja rinkuttelemaan ko henkilön ovea että mikäs vaivaa? Terv keskus lekuriinsa voi olla henkilöstä esim yhteydessä jos hän ei tajua ettei seiniä saa takoa.. Meidän talossa ei onneksi ole juurikaan bilettäviä ihmisiä? Opiskeluaikana oli rasittavaa kuumnella discoa öin ja päivin kaksi viikkoa vapun paikkeilla, varsinkin kun meidän yliopiston osasto järkkäsi vapun ajaksi aina ison pakollisen harjoitustyön tehtäväksi joka vaati sen kahden viikon työrupeaman joka päivä ja miltei koko viikonlopunkin vielä että ehti saada valmiiksi kahden viikon aikana ja palautukseen että muiden riekkuminen siinä krstalossa kun itse raatoi pakollista harjoitustyötä otti kyllä kupoliin.. silloin aikoinaan. Mutta onneksi se on vain muisto..noista rupsuista en ole joutunut missään mielestäni tai muistaakseni kärsimään mutta itse joskus päästelen kun on vähän niinkuin pakko.. en koe omatunnontuskia.. Mitäs ei rakenneta kunnon taloja!

• Anonyymi

Olipas kiva kirjoitus, PRROOOOT siitä.

• Anonyymi

Mummo meni lääkäriin huonon kuulon takia. Sanoi lääkärille että ei kuule edes omia pierujaan. Lääkäri määräsi lääkettä ko asiaan. Mummo kysyi että niilläkö piereminen loppuu. Ei mutta ääni kovenee...

• Anonyymi

Olen asunut enimmäkseen kerrostaloissa näiden vähän vajaan 50 elinvuoteni ajan. Äänieristys on lähes aina ollut luokattoman huono. Kuulee paljon sellaistakin mitä ei halua kuulla. Monesti olen laittanut musiikkia soimaan ettei tarvi kuulla naapureiden ääniä.

Itse en ole koskaan kuitenkaan valittanut naapureista. Joitakin olen pyytänyt että tappelisivat hiljempaa. Hirveää huutoa ja se häiritsee. Kuitenkin löytyy myös kehuttavia naapureita kerrostalosta. Asuin 98-2001 kerrostalossa jossa naapurit kertoi haistaneensa mutta antoivat olla kun en häiriköinyt. Kasvatin ja poltin niin haisihan siellä jamaica.

Samantien kun naapuriin vaihtui asukas niin parissa päivässä tuli poliisit. Sakot siitä tuli ja naapuri sai varmaan hyvän mielen. Tuollaisia kyyliä varten on onneksi aktiivihiilisuodattimet ja vaporisaattorit. Ei tule turhaan aromeja rappuun asti.

• Anonyymi

Itse asuin pääkaupungissa 40v 3 eri kerrostalossa ja aina myin useamman vuoden kuluttua asuntoni ja muutin uuteen taloon paremman toivossa. Aina muuttoni syyksi muodostui sama asia: naapureiden yölliset mökäämiset, yölliset biletykset yms. Jouduin keräämään adresseihin naapureiden nimiä ja sainkin niitä aina heti kun moni meteleistä kärsi, mutta asioiden vieminen isännöitsijäntoimistoihin kyllästytti lopulta niin paljon, että tosissani päätin, että muutan vielä joskus omakotitaloon. Ja niin tapahtuikin, kun aloin seurustella samasta asiasta haaveilleen miehen kanssa, että muutimme hyvin pian yhteen ja ostimme uudehkon oman talon kehä III ulkopuolelta. Ja olemme tämän 10 v. jälkeen olleet niin onnellisia tehdystä päätöksestä, ei ole koommin tarvinnut kuunnella mökää ja biletysöitä seinän takana, jopa pönttöön kusemisen lorotukset ja yölliset partsitupakka-kantapäätallustelut ja partsin ovien kiinnivedot karmit sisään-meiningillä yms ällöttävyydet ovat nyt historiaa, ja olen nauttinut joka päivä oman talon suomasta rauhasta rauhallisella omiksella. Ja kyllä ihmisen kannattaa ostaa vähän kauempaa se oma talo, ja aika uudehkoja pikkutaloja saa sillä hinnalla, kun myyt sen kidutuskammion pääkaupungissa. Rohkeast vaan tekemään se päätös, kerran täällä vaan eletään! Ja se elämä pitää olla mahdollisimman hyvä ja mielenrauhaa tuottava. PS: saa niitä remonttimiehiä tarvittaessa palkata kauempanakin, ja sillä rahalla, mitä nyt pulitat kalliina vuokrana tai yhtiövastikkeena. Terv. nim. ei KOSKAAN ENÄÄ kerrostaloon.

• Minulla on asuntoina sekä OK talo että kerrostalo, lähes yhtä hiljaisia ovat molemmat, kerrostalo on rakennettu kivestä 80 luvulla olisiko silloin vielä rakennettu kunnon kerrostaloja ? Olin kyläilemässä nuorimman poikani luona kerrostalossa, heräsin yöllä siihen kun nainen huusi ja kiljui kuin olisi rajustikin pahoinpidelty, mitään kolinoita ja jysäyksiä ei kuitenkaan kuulunut! Mainisin asiasta aamulla pojalleni, hän kertoi jotta seinän taakse on muuttanut nuorehko nainen, ja häntä käy voitelemassa joku nuorehko mies, ja että riemun kiljahduksia ne naiselta ovat ! Sama nainen kävi poikani ovella ennen klo 22 illalla valittamassa jotta poikani telkkari on liian isolla , ja ääni häiritsee häntä! Poikani ei kehdannut mainita naiselle yöllisistä kiljumisista, minä en olisi kyllä malttanut olla sanomatta asiasta !

Late Lapista.

• Anonyymi

Naimisen äänet on sitä kaikkein rasittavinta kuunneltavaa. Sänky rytisee ja nitisee niin että katosta tippuu murusia ja voihkinta on sitä luokkaa, että naapurin bileet jää kakkoseksi.

- Hörhö Lapissa

• Anonyymi kirjoitti:

Naimisen äänet on sitä kaikkein rasittavinta kuunneltavaa. Sänky rytisee ja nitisee niin että katosta tippuu murusia ja voihkinta on sitä luokkaa, että naapurin bileet jää kakkoseksi.

- Hörhö Lapissa

Nuorena sitä jaksaa...

• Anonyymi

Sotien jälkeen rakennetuissa kerrostaloissa on ohuet lautaseinät joiden päälle on laitettuy kananpaskarappia. Silloin oli pula rakennusmateriaaleista joten äänieritys olematon. Seinät on sii vain näkösuoja. Muutoin kaikki kuuluu läpi.

• Anonyymi

Nythän elämme sateenkaari-aikaa. Pierut kuuluvat siihen.
      Pieruhan on pelkkää homo-kaasua, eli sen ääntä tulee myös
      normaalien heterojen kunnioittaa.

• Anonyymi

Äänet kulkee rakenteissa, kelluvat rakenteet auttaa, samoin pehmikkeet huonekalujen jalkojen alle, jne..
      Kylpypyyhkeistä voi tehdä "akustiikka levyjä" jotka poistaa kaikuja.
      Parilla tonnilla pystyy rakentamaan paksummat kelluvat seinät ja lattiat, jolloin äänet vaimenee jonkin verran. Vesipatterit ja huoneen läpi menevät putket voi myös koteloida, pitää vain huolehtia että ilma kiertää.

• Anonyymi

Kasvava ongelma on, kun uusia vuokra-asuntuja (kerrostalot) valmistuu, niin vuokratason ollessa suomessa järjetön, suomalaiset eivät pysty uusiin asuntoihin muuttamaan, mutta arabit ja somalit, joille yhteiskunta maksaa kaiken pystyvät, ja näin hyvätkin vuokralais alueet menevät piloille. Samoin uudet talot on muutaman vuoden kuluttua näiden jäljiltä täysin piloilla.

• Anonyymi

EI PIERUT OLE PIERUJA . vaan .......... materiaalin kahleista vapautuneita Hengettären riemukiljaisuja ! Asennoitukaa niihin tarvittavalla vakavuudella plus huumorilla.

• Anonyymi

Itse asuin lapsuuteni omakotitalossa. Sitten alkoi noin15 vuoden kurjuus, eli asuminen kerrostaloissa. Uusissa ja vanhoissa.
      Oli hirvittävää kuunnella naapureiden vessakäyntejä ja muuta meteliä..
      Nyt asunut jo 17 vuotta omakotitalossa, enkä vaihtaisi pois mistään hinnasta.
      Sääliksi käy kt-asukkeja, mutta kiitollinen olen itse.

• Anonyymi

Kerrostalossa saa nukuttua vain korvatulppien kanssa. Puhun kokemuksesta koska aikoinaan asuin 50-luvulla rakennetussa kerrostalossa jossa naapurien äänet kuuluivat seinien läpi varsinkin yöaikaan jolloin olisi pitänyt nukkua.

• Anonyymi

Ohuet seinät on kyllä... Kaverin naapuri kuulemma valitti kun kaverin poikaystävä luki kirjaa ja kirjan sivun kääntäminen häiritsi naapuria XD Aikaisemmin asuin talossa, jossa naapurin äänekkäät "yöjumpat" kuulu meille 3tuntia yössä ja äänet oli kuin suoraan aikuisviihteestä... Nykyään itseäni häiritsee enemmän että naapuri alottaa sunnuntaiaamuna kiljumaan klo 6:30 että "Painu v****n siitä pyörimästä! Nyt h******i lopetat tuon!" ja keskustelun vastapuolena on 3-vuotias poikansa tai rakkaat koiransa... mutta sunnuntai?? Aivan sama, arki- vai juhlapyhä, mutta sunnuntai ja kohteena pieni lapsi tai eläimet, jotka eivät ymmärrä. Minäkään en ymmärrä.... =(

• Anonyymi

Kanta-astuminen on valtava ongelma suomessa. Tömistellään kantapäillä ja koko talo tömisee. Toinen että paiskotaan asuntojen ja parvekkeiden ovia niin että koko taloyhtiö varmasti tietää kulkemiset.

• Anonyymi

Yöeläjien paikka ei ole kerrostalossa koska muut työssäkäyvät asukaat haluavat nukkua yöllä että jaksavat aamulla mennä työhön.

• Anonyymi

Muutin rivitalosta kerrostaloon suurempaan, mutta halvempaan asuntoon. Myös siksi, että tuo asunto-osakeyhtiö Oravan rivitalon vuokrakaksio oli kylmä, sillä Orava säästi lämmityskuluissa osakkeiden omistajille osinkorahaa.
      Tämä kerrostaloasunto on lämmin, eikä vuokra ole mikään kiskurivuokara. Mutta kun muutin tänne, en tiennyt, että alakerrassa asuu arabi maahanmuuttajaperhe.
      He pitävät mieletöntä meteliä niin, että oman telkkarin ääntä ei kuule. Ja jos säätää telkkarin äänen kovemmalle, se häiritsee muita naapureita.
      Ja täällä asuessani minusta on tullut maahanmuuttovastainen.
      Eivät savimajoista tänne Suomeen kunnon asuntoihin muuttavat maahanmuuttajat osaa Suomessa edes asua.
      He elävät kuin pellossa, ja heidän lastensa tavarakin on koko ajan pitkin pihoja.
      Jotka arabeja ja afrikkalaisia tänne haluavat eivät itse elä edes samalla alueella maahanmuuttajien kanssa.

• Anonyymi

Ne elävät öisin ja nukkuvat iltapäivälle.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5837
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      608
      2296
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1181
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1048
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1023
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      1001
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      946
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      915
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      778
    Aihe