enbrel

onks tietoo

millaisia kokemuksia teillä on enbrelin käytöstä, minun pitäs kohta kuulemma aloittaa sen käyttö?

11

1393

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lissu

Minulla enbrel ollut kohta kaksi vuotta ja olen ollut todella tyytyväinen. Olo ollut erittäin hyvä ja enbrellin lisäksi lääkityksenä ei minulla tällä hetkellä mene muuta kuin arava 25mg/joka toinen päivä. En ole tarvinut mitään särkylääkkeitä eikä aikoihin pakallishoitoja, eikä mitään.

• Josse

Mullekin tuli just tänään postissa B-lausunto Kelalle Enbreliä varten.

Lissu, viitsitkö kertoa mimmonen lääkitys sulla oli ennen enbreliä?

Ja se kiinnostaisi onko tullut mitään infektioita Enbrelin aloittamisen jälkeen. Entäpä sivuvaikutuksia?

Ihanaa olis jos tosta lääkkeestä ois mullekin apua. Tällä hetkellä polvi paksuna ja hirvee väsymys, ei jaksais tätä enää...

• Lissu
        Josse kirjoitti:

Mullekin tuli just tänään postissa B-lausunto Kelalle Enbreliä varten.

Lissu, viitsitkö kertoa mimmonen lääkitys sulla oli ennen enbreliä?

Ja se kiinnostaisi onko tullut mitään infektioita Enbrelin aloittamisen jälkeen. Entäpä sivuvaikutuksia?

Ihanaa olis jos tosta lääkkeestä ois mullekin apua. Tällä hetkellä polvi paksuna ja hirvee väsymys, ei jaksais tätä enää...

Ennen enbreliä minulla lääkitys vaihtui moneen kertaan.

Kaikki alkoi siitä kun Trexan lääkitys ei enää sopinut minulle ja se lopetettiin. Tilalle tuli salazopyrin joka sekään ei käynyt. Viimeisenä ennen enbrelin aloitusta minulla oli käytössä Remicade josta myös loppujen lopuksi tuli allergia reaktio, sen jälkeen sitten aloitettiin enbrel.

Minkäänlaisia sivuvaikutuksia ei ole ollut, ainakaan en ole itse mitään huomannut.

Pistospäivästä seuraavana päivänä pistosalueella saataa olla pientä punoitusta ja kutinaa, mutta minulle ainakin lääkäri on sanonut että se on aivan normaalia ja sitä ei todellakaan kestä kuin päivän verran.

• pupuli
        Lissu kirjoitti:

Ennen enbreliä minulla lääkitys vaihtui moneen kertaan.

Kaikki alkoi siitä kun Trexan lääkitys ei enää sopinut minulle ja se lopetettiin. Tilalle tuli salazopyrin joka sekään ei käynyt. Viimeisenä ennen enbrelin aloitusta minulla oli käytössä Remicade josta myös loppujen lopuksi tuli allergia reaktio, sen jälkeen sitten aloitettiin enbrel.

Minkäänlaisia sivuvaikutuksia ei ole ollut, ainakaan en ole itse mitään huomannut.

Pistospäivästä seuraavana päivänä pistosalueella saataa olla pientä punoitusta ja kutinaa, mutta minulle ainakin lääkäri on sanonut että se on aivan normaalia ja sitä ei todellakaan kestä kuin päivän verran.

onko kenelläkään tietoja enbrelin sivuvaikutuksista?

• HLA-B27-positiivinen

Tuolta alempaa tältä palstalta otsikon alta "etanersepti" (kirjoittanut neito) löytyy tietoa ja kokemuksia Enbrelistä. Käy katsomassa!

Itse aloitin Enbrelin pistämisen nyt tammikuussa 2005. Ja olen oikein tyytyväinen lääkkeeseen. Sitä ennen käytin Remicadea, joka on myös uusia, kalliita ns. biologisia reumalääkkeitä. Tämän lisäksi syön Prednisolon-kortisonia 5 mg /päivä. Näillä selkärankareumani pysyy hyvin kurissa.

Rohkeasti vaan Enbreliä (etanerseptiä) kokeilemaan! Jos se ei tehoa, niin kokeile sitten vaikka Humiraa, Kineretiä, tai Remicadea... (viimeksi mainittu annetaan tiputuksessa sairaalassa).

Pistäminen ei satu oikeastaan kuin hyttysen piston verran. Minulle on tullut sivuvaikutuksena vain muutaman kerran punoittava läiskä pistoskohtaan, ei muuta.

Aluksi lääkkeen "askartelu" valmiiksi injektioksi pistämistä varten saattaa tuntua vaikealta ja työläältä, mutta kyllä sen nopeasti oppii muutaman kerran jälkeen, kun seuraa tarkasti annettuja ohjeita.

Toivottavasti Enbrelistä on apua myös Sinun reumasairauteen!

• äippä

Tytöllä on ollut Enbrel 25mg käytössä pian vuoden vaikeaan lastenreumaan. Se on saanut ihmeitä aikaan, sivuvaikutuksia ei oikeastaan ole ollut. Mitenköhän helppo se olisi itte pistää tytölle, aika monimutkaselta näyttää ne jutskat siinä??
      Lisäks tyttö käyttää Aravaa (20mg) joka kolmas päivä.
      Mitään infektioita ei ole ollut muutamaa ns. normaalia flunssaa lukuunottamatta.
      Enbrel on vaan sikakallis mutta onneks se maksukatto täyttyy jo vajaasta kahdesta pakkauksesta..

• Myös minun 10 v. tyttäreni käyttää Enbreliä. On käyttänyt jo melkein 5 vuotta. Lisäksi menee Arava viitenä päivänä viikossa. Enbrelin aloittamisen jälkeen hän sairasti lukuisia poskiontelo- ja korvatulehduksia, mutta kierre loppui vähitellen. Nyt kaikki ok vaikka annosta on nostettu. Verikokeissa ei koskaan ole ollut mitään poikkeavaa. Tämä lääke oli hänelle pelastus sillä tauti oli raju eikä mikään muu lääke/niiden kombinaatio auttanut yhtään vaikka kokeiltiin kaikkea. Remicade ei käynyt allergisen reaktion vuoksi.
        Aluksi kävimme tk:ssa pistosten takia, mutta nyt hoidamme homman kotona. Minä sekoitan aineen ja tyttö pistää itse. On helppoa ja pistäminen tytöltä onnistuu hyvin. Suosittelen, sillä ainakin meidän arkielämää helpotti huomatttavasti tk:ssa käyntien jäätyä pois.
        Opeteltiin homma Heinolassa Reumalla.

• äippä
        Alli67 kirjoitti:

Myös minun 10 v. tyttäreni käyttää Enbreliä. On käyttänyt jo melkein 5 vuotta. Lisäksi menee Arava viitenä päivänä viikossa. Enbrelin aloittamisen jälkeen hän sairasti lukuisia poskiontelo- ja korvatulehduksia, mutta kierre loppui vähitellen. Nyt kaikki ok vaikka annosta on nostettu. Verikokeissa ei koskaan ole ollut mitään poikkeavaa. Tämä lääke oli hänelle pelastus sillä tauti oli raju eikä mikään muu lääke/niiden kombinaatio auttanut yhtään vaikka kokeiltiin kaikkea. Remicade ei käynyt allergisen reaktion vuoksi.
        Aluksi kävimme tk:ssa pistosten takia, mutta nyt hoidamme homman kotona. Minä sekoitan aineen ja tyttö pistää itse. On helppoa ja pistäminen tytöltä onnistuu hyvin. Suosittelen, sillä ainakin meidän arkielämää helpotti huomatttavasti tk:ssa käyntien jäätyä pois.
        Opeteltiin homma Heinolassa Reumalla.

olen miettinyt itsekkin, että helpottaisi tosiaan jos pistokset voisi hoitaa itse kotona. Meiän tyttö on kanssa 10v...
        Tällä hetkellä ne sujuu koululla terkkarin luona mutta just esim. kesälomat yms.
        Opitko helposti sen sekoituksen??

• on helppoa
        äippä kirjoitti:

olen miettinyt itsekkin, että helpottaisi tosiaan jos pistokset voisi hoitaa itse kotona. Meiän tyttö on kanssa 10v...
        Tällä hetkellä ne sujuu koululla terkkarin luona mutta just esim. kesälomat yms.
        Opitko helposti sen sekoituksen??

Lääkkeen sekoitus on todella helppoa hommaa. Pakkausta on paranneltu jokin aika sitten ja nyt ei neulaa tarvii laittaa ruiskuun kiinni ennen kuin vasta pistosta varten. Ampulliin asetetaan adapteri johon ruisku sitten kiinnitetään (toimii kierteellä) sekoitusnesteen ruiskuttamista varten. Sitten ootellaan hetki että liukenee ja tarkistetaan vielä että kaikki jauhe on todella liuennut. Sitten vedetään lääke ruiskuun ja vaihdetaan neula ja eiku pistämään.
        Kannattaa pyytää terveydenhoitajaa opettamaan sekoitus ja pistoksen anto. Aluksi meilläkin jännitettiin mutta nyt jo rutiinitoimenpide.

Niin....Hygieniasta pitää tietenkin huolehtia ja pestä kädet ekaksi.

t. Alli

ps. eka kerralla vetäessäni neulan suojusta pois tuikkasin tosi makeesti itseäni sormeen :)
        Tyttärellä ja sh:lla oli hauskaa. Olenpa ollut sittemmin varovaisempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6926
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      680
      3008
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      203
      955
    Aihe