On aika jättää tämä keskustelupalsta taas hetkeksi ja suunnata kesälaitumille...tai no...merellä menee tämäkin kesä. Mutta miten sinun uskosi tulee esille kesälomalla? Vietätkö sinä aikaasi luonnon parissa. Onko mielesi lähempänä Jumalaa kesälomalla? Minulla ainakin on. Suomen luonto, maaseutu ja saaristo ovat niin kauniita kesäisin. Miten tämä liittyy adventismiin? No siten, että haluaisin tietää mitä eroa on adventistien ja ei-niin-adventistien kesänvietossa.
Nyt on myös ihan hyvä aika jättää palsta kun pilkkaajat ovat päässeet vauhtiin. Ei ole tarvetta lukea eikä kommentoida heidän kirjoituksiaan. On muutakin tekemistä. Paljon parempaa tekemistä. Saavat jäädä itse lukemaan toistensa kirjoituksia. Ihan miten vain. Mistä kukin orgasminsa saa. Luen palstaa vielä juhannukseen saakka.
Mutta siihen asiaan. Vietän paljon aikaani vaimoni kanssa purjeveneellämme ja saaristossa. Itseasiassa asumme saaristossa mutta vietämme aikaa purjehtien ja yöpyen luonnonsatamissa. Välillä ystävien kanssa ja välillä kahdestamme.
Mieli on niin kiitollinen siitä kaikesta kauneudesta, minkä Jumala on saanut luonnossa aikaan. En käy kesäisin jumalanpalveluksissa mutta saatan kuunnella tabletin kautta saarnan silloin toisen tällöin. Tai jotakin muuta Raamattuun liittyvää kiinnostavaa. Enemmän kuuntelen kuitenkin Radio Suomen kesäradiota. Taidan olla tulossa vanhaksi ;) Kiire jää taakse ja keskustelen usein mielessäni Jumalan kanssa, en koskaan kuitenkaan Jeesuksen kanssa. Jeesushan opetti rukoilemaan Jumalaa.
Ruoanlaitto veneessä on yksi mukavista harrastuksistani. Grillaamme paljon. Tykkään marinoida erilaisia lihoja ja kasviksia grilliä varten. Kalaa, kanaa ja nautaa. Kokonaisena grillattua valkosipuli-yrttimarinoitua tai savustettua siikaa tai lahnaa. Savustus onnistuu hyvin hiiligrillissä. Tänä kesänä saimme tuoretta nuoren lampaan lihaa vartaisiin ja etupotkaa hautumaan. Nam! Kaasuliedellä paistuu tänä kesänä valurautapannussa pitaleipää. Voisi tehdä vaikka lammaskebabia aivan niin kuin Jeesuskin teki ja söi. Joskus harvemmin teen sian ribbsejä. En pahemmin pidä sianlihan mausta mutta ribbsit voi maustaa voimakkaasti jolloin sika ei niin maistu. Kyytipoikana hiilihapotettua lähdevettä tai olutta. Paljon kasviksia ja salaatteja. Jälkiruoaksi vaikkapa muurinpohjalettuja ja jäätelöä.
Telkkaria ei veneessä ole eikä tule. Kesällä on parempaakin tekemistä kuin töllöttää telkkua. Uimme lähes joka päivä. Monasti naku-uintia. Saaristo on täynnä tapahtumia. Live-musiikkia löytyy joka lähtöön. Joskus kaipaa musiikkia. Usein kuitenkin nautin hiljaisuudesta. Välillä tankaamme ruokaa ja juomista kyläkaupoista. Välillä yövymme ja saunomme vierassatamissa. Kierrämme tuttuja ja tuntemattomia korpimaita. Kyllä elämä on mukavaa!
Hyvää kesää kaikille vakikirjoittelijoille! Palataan asiaan syksyllä, tai jos tulee jokin mielenkiintoinen keskustelu, ehkä joskus kesälläkin.
Terveisin,
Adviss
Adventistinen kesänvietto
16
<50
Vastaukset
Navigare necesse est, vivere non est necesse.
Purjehtiminen on mukavaa. Moottoriveneellä olet perillä kun kiinnität köydet määränpään laituriin. Purjehtien olet perillä, kun irrotat lähtöpaikan köydet.
Millainen vene sinulla on ? Hakemus apulais-, vara, vaurio-, vuoraus-, raivaus- ja ratkaisuapuperämiehen toimeen pitännee laitaa liikkeelle,
nimimerkillä "saaristo- ja rannikkolaivurin tutkinnot suoritettu".- Anonyymi
Kyseinen perämiehen paikka ei juuri nyt ole avoinna vaikka kolmas käsipari olisikin välillä tarpeen. Toisalta olisi kiva treffata joskus.
Vene on tehtaan esittelyvene 70-luvun lopulta ja siihen on laitettu kaikki mahdolliset varusteet näytille, mikä tarkoittaa tässä tapauksessa mm. kilpavenevarustusta, mikä taas saa välillä aikaan sen, että sillä purjehtiminen on työlästä. Toisaalta sitten mennäänkin aika haipakkaa.
Vene on lasikuidusta rakennettu mutta siinä on paljon teakia. Se tarkoitettu saaristoon mutta se on rakennettu niin turvalliseksi, että sillä voisi tehdä valtameren ylityksiä. Vene on solakka ja sillä pääsee melko kivasti mataliin saariston rantoihin. Siinä on suhteellisen paljon tilaa. Aikanaan sitä tituleerattiin aikansa perheveneeksi mutta nykyajan veneet ovat paljon tilavampia eikä kukaan taida sanoa tätä enää perheveneeksi. Paatissa on vessa, keittiö ja viiden hengen makuutilat. Sisäkorkeus on vaatimaton 1,75cm. Suomalaista tekoa on hän. Anonyymi kirjoitti:
Kyseinen perämiehen paikka ei juuri nyt ole avoinna vaikka kolmas käsipari olisikin välillä tarpeen. Toisalta olisi kiva treffata joskus.
Vene on tehtaan esittelyvene 70-luvun lopulta ja siihen on laitettu kaikki mahdolliset varusteet näytille, mikä tarkoittaa tässä tapauksessa mm. kilpavenevarustusta, mikä taas saa välillä aikaan sen, että sillä purjehtiminen on työlästä. Toisaalta sitten mennäänkin aika haipakkaa.
Vene on lasikuidusta rakennettu mutta siinä on paljon teakia. Se tarkoitettu saaristoon mutta se on rakennettu niin turvalliseksi, että sillä voisi tehdä valtameren ylityksiä. Vene on solakka ja sillä pääsee melko kivasti mataliin saariston rantoihin. Siinä on suhteellisen paljon tilaa. Aikanaan sitä tituleerattiin aikansa perheveneeksi mutta nykyajan veneet ovat paljon tilavampia eikä kukaan taida sanoa tätä enää perheveneeksi. Paatissa on vessa, keittiö ja viiden hengen makuutilat. Sisäkorkeus on vaatimaton 1,75cm. Suomalaista tekoa on hän.Itselläni oli joskus Helmsman 26, jossa sisäkorkeus n. 160cm, eli ei nöyrän miehen paatti. Siinä yöpyi 4, tai 5 jos tavarat kaikki lattialla. Valtamerikelpoinen sekin, tosin en Ruotsia kauempana ole sillä ollut. Perhevene sekin, paitsi ei septiä. Ämpäri toimii kuitenkin aina moitteettomasti.
Kilpavarusteltu vene on yleensä nopea, mutta tyypillisesti varsin vaatimaton varustukseltaan, koska painosta pitää luopua sikäli kun mahdollista. Onko sinulla septiä siinä ? Mikä on pituus ? (Tai kerro malli).Anonyymi kirjoitti:
Vene on lasikuidusta rakennettu mutta siinä on paljon teakia. Se tarkoitettu saaristoon mutta se on rakennettu niin turvalliseksi, että sillä voisi tehdä valtameren ylityksiä. Vene on solakka ja sillä pääsee melko kivasti mataliin saariston rantoihin. Siinä on suhteellisen paljon tilaa. Aikanaan sitä tituleerattiin aikansa perheveneeksi mutta nykyajan veneet ovat paljon tilavampia eikä kukaan taida sanoa tätä enää perheveneeksi. Paatissa on vessa, keittiö ja viiden hengen makuutilat. Sisäkorkeus on vaatimaton 1,75cm. Suomalaista tekoa on hän."Toisalta olisi kiva treffata joskus."
Laitapa v.aarille suomi24-sähköpostia, ja pyydä lähettämään edelleen minulle. oma s-24 s-postini ei ole aktivoitu...- Anonyymi
Exap kirjoitti:
"Toisalta olisi kiva treffata joskus."
Laitapa v.aarille suomi24-sähköpostia, ja pyydä lähettämään edelleen minulle. oma s-24 s-postini ei ole aktivoitu...Joo, niin on yleensä on mutta esittelyveneenä tässä on sisustus tehty cruiser tasolle jo tehtaalla. Noin 45 litran vetoisen septin rakensin siihen joskus 2006 paikkeilla. Vene on jo vanha ja vaatii laittoa. On korjausvelkaa nääs.
Palaillaan sähköpostilla ensi viikolla jos vaarilla on aikaa välittää postini sinulle. Exap kirjoitti:
"Toisalta olisi kiva treffata joskus."
Laitapa v.aarille suomi24-sähköpostia, ja pyydä lähettämään edelleen minulle. oma s-24 s-postini ei ole aktivoitu...No niin. Laitoin v.aari :lle sähköpostia.
- Anonyymi
"keskustelen usein mielessäni Jumalan kanssa, en koskaan kuitenkaan Jeesuksen kanssa. "
Joh 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
Joh 16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
Joh 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
Ap 2:24 Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.
25 Sillä Daavid sanoo hänestä: 'Minä näen alati edessäni Herran, sillä hän on minun oikealla puolellani, etten horjahtaisi.
Hyvää Kesää. - Anonyymi
"Miten tämä liittyy adventismiin? No siten, että haluaisin tietää mitä eroa on adventistien ja ei-niin-adventistien kesänvietossa."
Aivanko tosissasi kyselet tuollaisia?? En minä ainakaan adventistina ollessani veneillyt omalla purjeveneelläni saaristossa, mutta kaipa muut adventistit sitten niin tekivät ja tekevät yhä...onhan se sellainen adventistinen kesänviettotapa...
Kiinnostavaa kuulla, miten lestaadiolaiset viettävät kesänsä? Veikkaanpa että ennen ja jälkeen suviseurojen pannen ja odottaen...sehän on sellainen lestaadiolainen tapa viettää kesää...kuten myös syksyä, talvea ja kevättä...- Anonyymi
Tajusin juuri, että kyllähän ne lestat panee ja odottaa suviseurojenkin aikaan.
Jehovan todistajat taas kiertelee ihmisten ovilla, sillä heillä ei ole milloinkaan mitään lomaa orjatyöstään. Raportoida täytyy oli sitten kesä, syksy, talvi taikka kevät.
Joten kyllä teidän adventistien kelpaa...
Lestaukotkin olis muuten varmaan tyytyväisiä kesänviettotapaansa. ellei heidän muijansa rupsahtaisi joka muksun jälkeen. Vaimojen elämä taas on pelkkää kurjuutta ympäri vuoden...edes kesällä ei saa viettää lomaa, kun ei ukko jätä silloinkaan rauhaan ja kymmenen muksua pyörii jaloissa... - Anonyymi
Entäs hellarit sitten? Ne on kesällä varmaan vielä enemmän sekasin, kun todennäköisesti joku ulkomainen Superstara (=rahanvaihtaja eli vaihtaa rahat omaan taskuun) tulee kaatamaan niitä nurin ja keräämään niiden vuoden säästöt...
- Anonyymi
Adviss:
Mikäs siinä omassa purjeveneessä sitten vikana oli kun sillä ei voinut saaristossa mennä? Kenen veneellä sitten purjehdit? Vaikka onhan se ihan kivaa olla vain kyytiläisenäkin toistenkin veneessä. Tunnen kolme muutakin adventistiperhettä, jotka purjehtivat ja varmaan puolentusinaa adventistia, jotka moottoriveneilevät. Mukavaa varmaan sekin niille, jotka pitävät moottoriveneilystä. Täällä rannikolla veneily on ihan tavallista ja joskus pakollistakin.
Ainakin minä oletan veneilyn olevan osa normaalia veden lähellä elävän ihmisen elämää, oli sitten adventisti tai ei. Ja mikäs siinä veneillessä, purjehtihan Jeesus ja monet opetuslapsetkin. Meillä on hyvä roolimalli :)
Jotkut saattavat pitää purjehtimista elitistisenä mutta jos ajatellaan asiaa ympäristön kannalta, niin purjehtiminen saastuttaa luontoa paljon vähemmän kuin laivaristeilyt ja moottoriveneily. Raamatun mukaan on selvää, että meidän tulee pitää hyvää huolta luomakunnasta. Ympäristönsuojelu on normaali osa uskovan elämää. Olemalla mukana veneilevien ihmisten joukossa uskovana ihmisenä ja esimerkkinä toisille, on myös osa Paavalin strategiaa. Evankeliumia voi viedä juutalaisena juutalaisille ja veneilevänä veneileville. Anonyymi kirjoitti:
Adviss:
Mikäs siinä omassa purjeveneessä sitten vikana oli kun sillä ei voinut saaristossa mennä? Kenen veneellä sitten purjehdit? Vaikka onhan se ihan kivaa olla vain kyytiläisenäkin toistenkin veneessä. Tunnen kolme muutakin adventistiperhettä, jotka purjehtivat ja varmaan puolentusinaa adventistia, jotka moottoriveneilevät. Mukavaa varmaan sekin niille, jotka pitävät moottoriveneilystä. Täällä rannikolla veneily on ihan tavallista ja joskus pakollistakin.
Ainakin minä oletan veneilyn olevan osa normaalia veden lähellä elävän ihmisen elämää, oli sitten adventisti tai ei. Ja mikäs siinä veneillessä, purjehtihan Jeesus ja monet opetuslapsetkin. Meillä on hyvä roolimalli :)
Jotkut saattavat pitää purjehtimista elitistisenä mutta jos ajatellaan asiaa ympäristön kannalta, niin purjehtiminen saastuttaa luontoa paljon vähemmän kuin laivaristeilyt ja moottoriveneily. Raamatun mukaan on selvää, että meidän tulee pitää hyvää huolta luomakunnasta. Ympäristönsuojelu on normaali osa uskovan elämää. Olemalla mukana veneilevien ihmisten joukossa uskovana ihmisenä ja esimerkkinä toisille, on myös osa Paavalin strategiaa. Evankeliumia voi viedä juutalaisena juutalaisille ja veneilevänä veneileville."Jotkut saattavat pitää purjehtimista elitistisenä mutta jos ajatellaan asiaa ympäristön kannalta, niin purjehtiminen saastuttaa luontoa paljon vähemmän kuin laivaristeilyt ja moottoriveneily."
Juu, aamen. Kesässä menee ehkä 30 litraa dieseliä, kun sitä pitää kuitenkin poltella harvoilla pläköillä ja toki rantautuessa. Todella ympäristöystävällistä.
- Anonyymi
Mieluummin kuulisin Jarinhotellin kesäisistä polkupyöräilyistä. Olisi maanläheisempää ja jotenkin aidompaa luottamusta Jumalaan. Hyvää kesää toki sinullekin!
- Anonyymi
Persneitsyys on urbaanlegendaa.
Onneton ei saa kesheilaa edes adventtikirkosta.
Kaljottelua ja kirjoitusten viimeistelyä "adventtitotuudessa". - Anonyymi
Adviss:
Kiitos!
Tarkoituksenani ei ole esittää täällä otteita luottamuksestani Jumalaan.
Ihmisellä on tiettyjä elämänvaiheita. Sen lisäksi, että viime vuodet ovat muuttaneet uskoani, myös tämänhetkinen elämänvaiheeni vaikuttaa voimakkaasti siihen, miten tuon esille asioita, mm luottamustani Jumalaan. Jos kaipaat kirjoituksia, joissa käsitellään enemmän luottamusta taikka tuodaan sitä enemmän esille, minä en ole tässä elämäni vaiheessani oikea henkilö tuomaan näitä asioita esille tässä foorumissa. Yksityisyydensuojani estää minua tekemästä niin, koska jos toisin enemmän esille luottamustani Jumalaan, joutuisin paljastamaan itsestäni enemmän kokemuksieni valossa. Se ei minulle sovi. Se vaatii luottamusta myös lukijaan. Tätä palstaa lukevat myös sellaiset ihmiset, jotka eivät ole tuon luottamuksen arvoisia. Vaikka mielelläni toisin esille tätäkin puolta elämästäni, jääköön se salatun verhon taakse ja muille foorumeille.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351