Ostin viime vuden lopulla uuden HP koneen jossa oli tietysti valmiiksi asennettu XP käyttis. Nyt kun selailin levyjä joita koneen mukana tuli en suoranaisesti löytänyt XP asennus levyä enkä key:tä mistään. Minkä niminen siis on XP käyttis CD? Tuntuu todella väärältä ja laittomalta myydä uusi kone liikkeessä jos ei tule mukaan noita. Ikinähän ei tiedä milloin konee sanoo itsensä irti ja vaatii uudelleen asennuksen. Olen käyttiksestä koneen oston yhteydessä jo maksanut ja pitäähän sen mukana saada sitä mitä maksaa.
Minkä niminen XP asennus CD
30
5590
Vastaukset
- kauppiaalta
Kipin kapin koneen myyneeseen kauppaan ja vaadit sen asennuslevyn itsellesi. Jios ei levyä löydy, ota yhteyttä kuluttajansuojeluviranomaiseen.
http://www.kuluttajavalituslautakunta.fi/valitukset/valituksen_tekeminen.html- Ihmettelijä
Juu näin meinaan tehdäkin ja soittaa hetiaamu tuimaan tavaratalo Anttilaan. Edellenkään ei käynyt selväksi minkä niminen on se XP käyttis CD. Löyty kyllä critical security ja operating system CD levyt. Noista tuskin kumpikaan se ihka oikea XP käyttis asennuslevy??
- sk6s5eisd
Ihmettelijä kirjoitti:
Juu näin meinaan tehdäkin ja soittaa hetiaamu tuimaan tavaratalo Anttilaan. Edellenkään ei käynyt selväksi minkä niminen on se XP käyttis CD. Löyty kyllä critical security ja operating system CD levyt. Noista tuskin kumpikaan se ihka oikea XP käyttis asennuslevy??
Taitaa melko usein jäädä käyttiksen originaali asennuslevy saamatta, kun ostaa koneen esiasennetulla Windowsilla. Mukana tulee vain joku Recovery-levy, jolla käyttiksen saa tarvittaessa korjattua. Siitä onko tämä käytäntö oikein/laillinen en tiedä, mutta hyvin yleinen se on. Luultavasti asiasta on kerrottu tarkkaan jossain käyttöoikeussopimuksessa, jonka olet hyväksynyt sitä lukematta, kun olet käynnistänyt koneen ensimmäisen kerran.
- Ihmettelijä
sk6s5eisd kirjoitti:
Taitaa melko usein jäädä käyttiksen originaali asennuslevy saamatta, kun ostaa koneen esiasennetulla Windowsilla. Mukana tulee vain joku Recovery-levy, jolla käyttiksen saa tarvittaessa korjattua. Siitä onko tämä käytäntö oikein/laillinen en tiedä, mutta hyvin yleinen se on. Luultavasti asiasta on kerrottu tarkkaan jossain käyttöoikeussopimuksessa, jonka olet hyväksynyt sitä lukematta, kun olet käynnistänyt koneen ensimmäisen kerran.
Näinhän se varmaan on, mutta toisaalta jos et hyväksy ehtoja joita käyttiksen esiasennuksen jälkeen teet tuskin saat edes koko käyttistä asennetua loppun asti eikö vaan? Aika ristiriitainen juttu sinänsä eikö? Kyllä minusta olen ansainnut sen CD levyn itselleni koska siitä olen jo maksanut koneen oston yhteydessä. Miten siis edetä asiassa. Onko oikea paikka "valittaa" edes se tavaratalo Anttila joka jälleenmyy konetta vai HP joka sen asennuksen sinne tehnyt? Nyt tästäkin turhautuneena en asiaa viitsi jättää tähän vaan haluan vastinetta rahoille kunhan tiedän mikä paikka on se oikea minne ottaa yhteyttä.
- assanvessa
sk6s5eisd kirjoitti:
Sitten vielä on sillain, että sen asenus CD:n saa tehtyä kovalevyllä olevasta tiedostosta itse polttamalla. Lukee tietty jossain manuaalissa pienellä präntillä. Vaikka voishan se lukea isollakin, kun ihmiset harvoin niitä manuaaleja lukevat.
Aina kannattaa konetta ostaessa pyytää originaali asennusromppu kaupasta. Yleensä sen kai saakin. - ((()))
Ihmettelijä kirjoitti:
Näinhän se varmaan on, mutta toisaalta jos et hyväksy ehtoja joita käyttiksen esiasennuksen jälkeen teet tuskin saat edes koko käyttistä asennetua loppun asti eikö vaan? Aika ristiriitainen juttu sinänsä eikö? Kyllä minusta olen ansainnut sen CD levyn itselleni koska siitä olen jo maksanut koneen oston yhteydessä. Miten siis edetä asiassa. Onko oikea paikka "valittaa" edes se tavaratalo Anttila joka jälleenmyy konetta vai HP joka sen asennuksen sinne tehnyt? Nyt tästäkin turhautuneena en asiaa viitsi jättää tähän vaan haluan vastinetta rahoille kunhan tiedän mikä paikka on se oikea minne ottaa yhteyttä.
Ensiksi jälleenmyyjälle.
- Ihmettelijä
assanvessa kirjoitti:
Sitten vielä on sillain, että sen asenus CD:n saa tehtyä kovalevyllä olevasta tiedostosta itse polttamalla. Lukee tietty jossain manuaalissa pienellä präntillä. Vaikka voishan se lukea isollakin, kun ihmiset harvoin niitä manuaaleja lukevat.
Aina kannattaa konetta ostaessa pyytää originaali asennusromppu kaupasta. Yleensä sen kai saakin.Juu varmaan, mutta mutta kun se tenkkapoo tulee vastaan jossain vaiheessa ja koko käyttiksen asennus edessä. Mistäs revit vaadittavan keyn jos sitä ei koneen mukana ole tullut?
- Ihmettelijä
((())) kirjoitti:
Ensiksi jälleenmyyjälle.
Näin teen sitten heti perjantaina ja otan koneen myyjään yhteyttä. Kiitos vinkistä =) Vielä kysyisin että eikö jokaisella "rehdillä" myyjällä ole jo velvollisuus se levy antaa mukaan kun se on jo kertaalleen maksettu? Mun pienellä maalaisjärjellä näin pitäs olla!!
- ass
Ihmettelijä kirjoitti:
Juu varmaan, mutta mutta kun se tenkkapoo tulee vastaan jossain vaiheessa ja koko käyttiksen asennus edessä. Mistäs revit vaadittavan keyn jos sitä ei koneen mukana ole tullut?
Niin no ei HP:llä välttämättä ole tuota mahdollisuutta. Niillä taitaa olla tuo recovery-levy -systeemi. Mikä on aika paska.
- )))(((
Ihmettelijä kirjoitti:
Näin teen sitten heti perjantaina ja otan koneen myyjään yhteyttä. Kiitos vinkistä =) Vielä kysyisin että eikö jokaisella "rehdillä" myyjällä ole jo velvollisuus se levy antaa mukaan kun se on jo kertaalleen maksettu? Mun pienellä maalaisjärjellä näin pitäs olla!!
Tuskinpa Anttilan myyjät tietää mitä niissä paketeissa on. Ja jos tietääkin, niin ei ymmärrä.
Kyseessä on tietokonepakettien valmistajien politiikka. Yhtenä tarkoituksena on ollut helpottaa tavallisen käyttäjän elämää, kun asennuslevyn sijasta saakin levyn jolla voi palauttaa koneen alkuperäiseen tilanteeseen.
Ikävä kyllä tästä vaan on aiheutunut uusia ongelmia.
Sunkin paketissa on se 'operating system CD' - sillä on jotain tekemistä windowsin kanssa. Oletko muuten lukenut kaikki ohjekirjat? - Jam
assanvessa kirjoitti:
Aina kannattaa konetta ostaessa pyytää originaali asennusromppu kaupasta. Yleensä sen kai saakin." Sitten vielä on sillain, että sen asennus CD:n saa tehtyä kovalevyllä olevasta tiedostosta itse polttamalla. Lukee tietty jossain manuaalissa pienellä präntillä." Oisko hyviä ideoita miten sen saa tehtyä? Vai onko se edes mahdollista? =)
Esimerkiksi laajakaistan asentaminen ei oikein tahtonut onnistua ilman sitä asennus-CD:tä, koska asennus kyseli jotain levyllä olleita tiedostoja. Tarvittavat tiedostot sai onneksi kaiveltua koneen C:ltä ja homma rupesi toimimaan, ihme kyllä. Seuraavalla kerralla ainakin tietää mitä ostaa eli ei ainakaan mitään OEM-versioita, plääh... Tosin kyseessä olikin ikivanha 98...
- Ihmettelijä
Kiitos kaikille vastanneille jotka vaivautunut vastaamaan tähän aikaan yöstä =) Asiasta suivaantuneena en jätä asiaa tähän vaan todellakin vaadin sen asennus CD:n ja siihen keyn itselleni. Muutenhan olisi se ja sama jos koneeseen asentaa ns laittoman käyttiksen jos noita en mukaan saa. Hyvää yötä kaikille vastanneille =)
- lepi
"Löyty kyllä critical security ja operating system CD levyt."
Operating system = Käyttöjärjestelmä (eli windows) - tuli
Asennuslevyt , mutta kun kone hajosi ne levyt eivät asentuneetkaan uuteen koneeseen , siis maksetut levyt oli tehty vain sille tietylle Compaq:lle , arvaa ostanko enään yhtää windows ohjelmaa , tosin käytä nytkin uusimpia , mutta ei niistä kannata mikkiksen tapaisille huijareille senttiäkään maksaa .
- Mun CD:n nimi on
Eli mun XP:n CD on nimeltään:
WXHOEM_EN- Emolevy
Meillä levy on:Product Recovery CD-ROM.Kun kone hajosi(emolevy)saatiin se vielä uudelleen rekisteröityä.1.3 alkaen vaikeutuu!
- Mika
mukana ei tule muuta kun se palautuslevy, kun siihe koneeseen on tehtaalla asennettu xp:n OEM versio.
- hannana..
koneessani mukana mitään uudelleen asennuslevyä tullut XP antaa kerran itse luoda ne levyt
joita tuli kokonaista 7 kpl työkalut CD tavalliselle CD-R80 poltettuna.
Juuri viimmeviikolla asensin käyttiksen niillä uudelleen.
Minä en edes ymmärtänyt sellaista kaivatakkaan.
Kun koneen mukana tulleessa ohjeessa kehotettiin
luomaan ne levyt myöhempää käyttöä varten.- pappa
ostin myös hp:n koneen ja itse piti tehdä varmuuskopio.Niin sanotaan ohjeissa.
- jpe
Merokompilta, sain levyn nimeltään Microsoft Windows XP Home Edition, vaalea ruskeapintainen levy.
Koneen päällä on OEM-tarra, jossa Product Key.
Siis kotimaassa kasattu kone minun valintojeni mukaan tehty.- samoin
Ostin tämän uuden tietokoneeni http://www.tietoasema.fi/default_1024.asp?id=18 ja sain tietenkin alkuperäisen Microsoft Windows XP Home Edition käyttöjärjestelmän asennus CD-rompun iselleni.
Tämä uusi koneeni toimii hyvin,vanhan paskan fujitsu siemens koneeni paiskasin roskikseen. - Pena
Minä erehdyin ostamaan syksyllä Fujitsu-Siemens Scaleo 600-koneen. Ostos osoittautui epäonnistuneeksi ja olen jo monta kertaa ehtinyt harmitella, etten ostanut Merocompin Thunderia.
Edellinen koneeni on Meisaku Optima (Merocompin edeltäjä). Sen mukana tuli kunnollinen W98SE-asennus-CD, sekä käyttöohjekirjaset emolevystä ynnä muusta. Fujitsu-Siemensin mukana ei tullut juuri mitään kunnollista.
- jet5set
HP tekee nykyisin niin, että XP on ladattu kovalevyn osioon D. Kone ehdottaa jossakin vaiheessa itse sinua kopioimaan järjestelmän CD-levyille ja myös polttamaan käynnistysrompun. Minä soitin HP:n maahantuojalle ja sain muutaman päivän kuluttua paketin Hollannista. Siinä paketissa tuli kaikki tarvittava (8 CD:tä) ja suomeksi.
koneen takana olevasta tarrasta, jos on uutena ostettu. Kannettavassa on pohjassa, ja hologrammi näkyvällä paikalla
- älä höpötä
Ei auta eikä ole mitään syytä ottaa yhteyttä mihinkään viraomaiseen.
On täysin laillista myydä tietokone ilman käyttöjärjestelmän asennus CD-romppua tai saada vain ainoastaan Rescovery Cd-romppu, asiakkaan täytyy itse ostaessaan Tietää minkälaisen käyttöjärjestelma lisennsin ostaa.
Piste.
- asia selvitetty
Monet merkkikoneiden valmistajat antaa koneen mukana ainoastaan Rescovery CD-rompun ja se Ei Ole Alkuperäinen Windows käyttöjärjestelmän asennus CD-romppu,
vaan se on merkkikoneen valmistajan muuntelema käyttöjärjestelmän asennus romppu johon merkkikoneen valmistaja on muutellut käyttöjärjestelmää asentamalla siihen esim. omia ajureitaan ym. muutoksia ja siksi niihin merkkikoneiden Käyttöjärjestelmä ongelmiin ei saa microsoftilata edes minkäänlaista tukea vaan tukiasiat kuuluu aina myyjälle /valmistalle (koska eihän microsoft edes tiedä miten käyttöjärjestelmää on muuteltu)ns.merkkikoneen valmistajalla on sellainen microsoftin lisenssi jotta saavat muutella itse käyttöjärjestelmää kunhan vastaavat sitten itse kaikista tukiasioista ja noissa muunnelluissa käyttiksissä niitä ongelmia yleensä aina esiintyy.
Esim.SP2-päivityksessä oli monilla merkkikoneilla suuria ongelmia saada SP2-päivitys toimimaan koska olivat käyttistä muutellessaan sählänneen monta asiaa pieleen ja joutuivat yli kaksi kuukautta tekemään hommia enenkuin saivat tehtyä sellaisen korjapäivityksen jotta päivityksen asennus loplulta.
On myö sellaisia tietokoneen myyjiä jotka ei anna edes Rescovery CD-romppua asiakkaalle ja taas heilläkin on sellaine lisenssi käyttöjärjestelmästä jotta niiden ei tarvitse antaa asiakkaalle käytöjärjestelmän asennus cd-romppua, niissä koneissa on yleensä ainoastaan sellainen ohjelma jolla koneen saa palautettua ostopäivän tilanteeseen.
Yllämainitut asiat on TÄYSIN laillista touhua Suomessa!!!
Ostakaa hyvät ihmiset tietokoneenne AINA tietokonekaupasta (eikä mistään marketeista tai radio-jaTV-kaupoista) koneen mukana saatte AINA ostamanne aidon ja alkuperäisen Windows Käyttöjärjestelmä CD-rompun ja koneenne toimii paljon paremmin kuin muunnelluilla käyttöjärjestelmillä.- over yet...
Toi haiskahtaa kusetukselle. Eihän suurin osa koneen ostajista tiedä, mitä ovat ostamassa eivätkä näin ollen osaa vaatiakaan mitään. No jaa, tossa on hyvä vaihtoehto, jos Microsoftin romppeet alkaa ottamaan päähän.
http://www.mepis.org/ - asia selvitetty
over yet... kirjoitti:
Toi haiskahtaa kusetukselle. Eihän suurin osa koneen ostajista tiedä, mitä ovat ostamassa eivätkä näin ollen osaa vaatiakaan mitään. No jaa, tossa on hyvä vaihtoehto, jos Microsoftin romppeet alkaa ottamaan päähän.
http://www.mepis.org/>Toi haiskahtaa kusetukselle. Eihän suurin osa koneen ostajista tiedä, mitä ovat ostamassa eivätkä näin ollen osaa vaatiakaan mitään.<
-Kusetustahan se minunkin mielestäni on, ellei asiakas ei osaa tai ymmärrä tietokonetta ostaessaan asiaa kysyä.
ns. merkkikoneiden kanssa tulee aivan takuuvarmasti ongelmia vasta sitten kun niihin asentaa esim. omia ohjelmiaan tms. niin silloin alkaakin yhteensopivuus ongelmat, koska sitä itse käyttöjärjesjestelmää on koneen valmistaja muutellut ja "mokaillut" itse käyttikseen kajotessaan.
Älkää hyvät ihmiset ostako Tietokoneitanne marketeista,radio-ja Tv-kaupoista vaan ostakaa tietokoneenne ja Käyttöjärjestelmänne ja asennus CD-romput AINA TIETOKONEKAUPASTA,
niin saatte varmasti toimivan tietokoneen ja aidon ja alkuperäisen Käyttöjärjestelmän.
Kun ostatte Päivitys tai Retail-versio käyttöjärjestelmän CD-rompun niin niihin saa microsoftilta täysin ilmaista puhelin tukea microsoft Puh.09-525502500 paikallispuhelun hinalla,
OEM-versiot on myös aitoja alkuperäisiä kun ostatte sen tietokonekaupasta, OEM-versio poikkeaa Retail-versioista ainoastaan siinä jotta OEM-versioon ei saa ilmaista tukea microsoftilta.
Päivitysversion,Retail-version ja myös OEM-version asennuksen saa ilmaista puhelintukea microsoftilta.
esim. XP:n asennus CD-romppu OEM-versiona maksaa nykyisin ainoastaan noin 80€ ja XP:n päivitysversio,jolla voi asentaa tietenkin myös puhtaan täys asennuksen, päivitysversio pyytää Aina asennuksen aikana käyttämään koneessa jotain aiempaa ja aitoa alkuperäistä esim. Windows 98,Me tai 2000:sen asennus Cd-romppua jolla tavoin varmistuu, jotta olet oikeutettu käyttämään halvempaa päivitysversioita koska sinulla on jo kerran ostettu microsoftin käyttöjärjestelmä lisenssi, XP:n päivitysversio maksaa noin 120-140€.
>No jaa, tossa on hyvä vaihtoehto, jos Microsoftin romppeet alkaa ottamaan päähän.
http://www.mepis.org/<
-Microsoftin romppeet (käyttöjärjestelmät toimii erinomaisen hyvin kunhan todella ostat Microsoftin aidon ja alkuperäisen käyttöjärjestelmän etkä osta merkkikoneen valmistajan muuntelemaa käytöjärjestelmää jonak mukana et edes saa microsoftin aluperäistä asennus CD-romppua vaan saat ainaostaan muunnellun Rescovery asennus rompun ja joidenkin koneiden mukana et saa edes minkäänlaista asennusromppua.
Turha microsoftia on syyttää jos Itse tietämättömyyttään tai tyhmyyttään ostaa jonkin muun kuin aidon ja alkuperäisen microsoft käyttöjärjestelmän. - ...puhelintukea...
asia selvitetty kirjoitti:
>Toi haiskahtaa kusetukselle. Eihän suurin osa koneen ostajista tiedä, mitä ovat ostamassa eivätkä näin ollen osaa vaatiakaan mitään.<
-Kusetustahan se minunkin mielestäni on, ellei asiakas ei osaa tai ymmärrä tietokonetta ostaessaan asiaa kysyä.
ns. merkkikoneiden kanssa tulee aivan takuuvarmasti ongelmia vasta sitten kun niihin asentaa esim. omia ohjelmiaan tms. niin silloin alkaakin yhteensopivuus ongelmat, koska sitä itse käyttöjärjesjestelmää on koneen valmistaja muutellut ja "mokaillut" itse käyttikseen kajotessaan.
Älkää hyvät ihmiset ostako Tietokoneitanne marketeista,radio-ja Tv-kaupoista vaan ostakaa tietokoneenne ja Käyttöjärjestelmänne ja asennus CD-romput AINA TIETOKONEKAUPASTA,
niin saatte varmasti toimivan tietokoneen ja aidon ja alkuperäisen Käyttöjärjestelmän.
Kun ostatte Päivitys tai Retail-versio käyttöjärjestelmän CD-rompun niin niihin saa microsoftilta täysin ilmaista puhelin tukea microsoft Puh.09-525502500 paikallispuhelun hinalla,
OEM-versiot on myös aitoja alkuperäisiä kun ostatte sen tietokonekaupasta, OEM-versio poikkeaa Retail-versioista ainoastaan siinä jotta OEM-versioon ei saa ilmaista tukea microsoftilta.
Päivitysversion,Retail-version ja myös OEM-version asennuksen saa ilmaista puhelintukea microsoftilta.
esim. XP:n asennus CD-romppu OEM-versiona maksaa nykyisin ainoastaan noin 80€ ja XP:n päivitysversio,jolla voi asentaa tietenkin myös puhtaan täys asennuksen, päivitysversio pyytää Aina asennuksen aikana käyttämään koneessa jotain aiempaa ja aitoa alkuperäistä esim. Windows 98,Me tai 2000:sen asennus Cd-romppua jolla tavoin varmistuu, jotta olet oikeutettu käyttämään halvempaa päivitysversioita koska sinulla on jo kerran ostettu microsoftin käyttöjärjestelmä lisenssi, XP:n päivitysversio maksaa noin 120-140€.
>No jaa, tossa on hyvä vaihtoehto, jos Microsoftin romppeet alkaa ottamaan päähän.
http://www.mepis.org/<
-Microsoftin romppeet (käyttöjärjestelmät toimii erinomaisen hyvin kunhan todella ostat Microsoftin aidon ja alkuperäisen käyttöjärjestelmän etkä osta merkkikoneen valmistajan muuntelemaa käytöjärjestelmää jonak mukana et edes saa microsoftin aluperäistä asennus CD-romppua vaan saat ainaostaan muunnellun Rescovery asennus rompun ja joidenkin koneiden mukana et saa edes minkäänlaista asennusromppua.
Turha microsoftia on syyttää jos Itse tietämättömyyttään tai tyhmyyttään ostaa jonkin muun kuin aidon ja alkuperäisen microsoft käyttöjärjestelmän....paikallispuhelun hinnalla. Just joo, eihän se ole ilmaista jos jotain maksaa!
Missäs tietokoneliikkeessä muuten olet töissä? Lobbaus ainakin on melko kovaa! - en missään
...puhelintukea... kirjoitti:
...paikallispuhelun hinnalla. Just joo, eihän se ole ilmaista jos jotain maksaa!
Missäs tietokoneliikkeessä muuten olet töissä? Lobbaus ainakin on melko kovaa!>...paikallispuhelun hinnalla. Just joo, eihän se ole ilmaista jos jotain maksaa!<
-Tuki on täysin ilmaista, ei tuki maksa mitään puhelimen käytöstäsi hyötyy puhelinyhtiösi.
>Missäs tietokoneliikkeessä muuten olet töissä? Lobbaus ainakin on melko kovaa!<
-En ole missään tietokone tai muussakaan kaupassa tai edes kaupan alalla töissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496475Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6562757Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831239- 841185
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.911174Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611113- 891100
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2751088- 71985
- 229870