Miten pääse Savonlinnalaiseksi

Anonyymi

Olen useamman vuoden asunut Savonlinnassa.

Olen työttömänä.

Työ paikan saanti on mahdottomuus

Yritäjät
Työvoimatoimisto
Kaupunki
Vuokrafirmat

Kukaan ei auta työn saanissa.
Sanotaan, että muuta pois!
Eikä edes yritetä minua mainostaa.

Mitä pitää tehdä, että minut hyväksytään Savonlinnaan.

Muutenkin vaikea löytää tuttuja täällä

Pakko muuttaa vaikka Turkuun

17

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Savonlinnalaiseksi pääsee syntymällä paikkakunnalle.
      Muuttamalla muualta ei pääse, ainakaan useisiin vuosiin.
      Kannattaa muuttaa Turkuun tai Helsinkiin, siellä on helpompaa varmasti.

• Anonyymi

Jep. Tää on sisäänpäinlämpiävä punertava kaupunki. Kaikki maksut ja verot ovat huippuluokkaa. Mikään muu ei sitten olekaan.

• Anonyymi

Asenne ratkaisee! Odotatko, että sinulle tuodaan/tarjotaan työt hopealautaselta? Työelämän vaatimuksiin työllistyä on myös itsestään kiinni ja aktiivisuudesta työnhaussa. Tosin työt ovat kiven alla Savonlinnassa.
        Työtä on tietyillä aloilla, mutta niissä ei kohtaa työnhakijat ja osaaminen suhteessa avoimiin työpaikkoihin!
        Tuohon poliittiseen viittaukseesi, voin todeta, että kaupunki on niin kepulaistunut ja oikeistolaistunut, sekä nykypäätöksenteolla vievät kriisikunnaksi, valitettavasti.
        Se myös vaikuttaa työllistymiseesi yt-neuvottelut, henkilöstösäästö ym ylisuuri ja raskas kouluverkko sekä talouden valtion leikkaukset! Kaikki tämä on mahdollista vain kepulandiassa.
        Eli innovatiivisuutta ja omaa heittäytymistä mukaan työnhakuusi sekä mahdollisesti soihen tarvitaan muutto ;)

• Anonyymi

Minkä tyyppistä työtä avaaja on vailla?
      Se on totta, että juhlapuheista riippumatta ainakin syntyperäiset savolaiset savonlinnalaiset on nurkkakuntaista ja sisäänpäinlämpiäävää porukkaa. Erilaisia kyräilijöiden kaveriporukoita on ympäri kylää. Yleensä jos on sosiaalielätti, punikki tai elämänkoululainen niin saattaa päästä johonkin porukkaan, mutta muuten savonlinnalaiset sulkeutuvat ja sulkevat uudet ihmiset ryhmiensä ulkopuolelle. Savonlinnassa on siksi myös vaikka kuinka paljon yksinäisiä ihmisiä.

• Anonyymi

Onneksi sukupolvi vaihtuu, niin ehkä Savonlinnaankin saadaan avoimia, ulospäinsuuntautuvia ja positiivisesti ajattelevia ihmisiä.

• Anonyymi

Onhan tämä vähän omituisten otusten kaupunki. Täälä ihmiset on uteliaita että minkäläinen ihminen olet ja kun sen saavat tietää niin hylkäävät ja kiinnostus loppuu siihen. Alkuun älä luota kehenkään, ennenkuin olet tuntenut ihmisen vähintäänkin kolmisen vuotta ainakin. Silmää tekeviä kumarrellaan ja jos on varallisuutta niin ollan oiken kavereita. Niin kai joka paikassa mutta täällä se oikein näkyy!
      Kokemusta,, 30 vuotta sitten muuttaneena. Pois pitäis älytä lähteeeee.

• Anonyymi

Jep. Kyylätään kyllä antaumuksella kaikkia. Aivan sama oletko tänne muuttanut vai täällä ikäsi asunut. Ainoat työpaikat minulla ovat olleet, viimeisen 10 v ajan, pitköaikaistyöttömille tarkoitettuja ns työllistämistöitä. Ne taas ovat surkeita ja masentavia hommia, koska työkaverit ovat yleensä henkilöitä, joita ei työnteko voisi vähempää kiinnostaa. Jos olet esim yli 50 v, oikeita töitä et tule saamaan. Muuta pois. Se on paras ratkaisu.

• Anonyymi

Oiskohan se niin, että osaaminen, ja paikkakunnan työtarjonta ovat kohtaanto-ongelmissa? Itse tässä juuri äsken etsin kulkuyhteyksiä Savonlinnan alueella, ja nähtävästi entisen Säämingin perukat tarvitsisivat kesäisin kulkuyhteyden- jonkinlaisen edes.
      Toisaalta, kotiseutu on sitten yhtä kuin kanalintu nykyään, kaakana. Keskittyykö kaikki ns. elämä nykyään tosiaankin vain keskustan alueelle? Että taksiyrittäjät voi kiskoa hirveitä summia jonkin pitkän syrjemmälle vevän välin ajamisesta, ja ovat kiinni kilometreissä takaisin keskustaan ajaessaan?
      Ja niin, itse asun muualla, eikä muuten ole sielläkään helppoa- kotiseutua ikävä. Töitä vähin kyllä, mutta tuttua suhtautumista ei ole, ei tuttua savonlinnan puhetapaa, ei mitään semmoista kuin siellä päin on, veden läheisyytenä.
      Olen pahoillani, jos olet kokenut Savonlinnan noin hankalaksi- on se itsestäkin kiinni, että avaa oman suunsa ihmisten keskellä, ja esimerkiksi harrastuksen kautta löytää ystäviä.
      Savonlinnalainen on puolijuro, mutta mielellään touhuaa ns. yhteistyössä toisten kanssa arkipäivässä. Omissa ympyröissään on monella eläjällä omat askareet, joten kylästely jää vähälle- se mikä minun lapsuudessani oli, että tupsahdettiin vain tupaan, ja vieras kuori hatun ja takin ja istahti tuoliin tai sohvaan.
      -Kalastus
      -Veneily
      -Sienestys/marjastus
      -Kulttuuri
      -Vapaaehtoisauttaminen

Tuossa muutama mitä voit miettiä, kun asut savonlinnassa. Ja käsityö. Savonlinnan käsityöläisyyskulttuuri-, ja historia onkin monipuolinen. Esimerkiksi kotikylälläni ei noin vain haettu jotain kaupasta: paljon tehtiin itse.

• Anonyymi

Ihan asiallinen kommentti kokonaisuutena, mutta käsityöt ei esimerkiksi lisää mitenkään sitä että saisi kavereita tai vastaavaa. Savonlinnassa nimenomaan moni käsistään taitava pitää kynttiläänsä vakan alla jotta ei joudu kateellisten kädettömien hampaisiin. Eli monta hyvää harrastusta tehdään yksinäisyydessä. Kulttuurikellarin kaltaiset paikat sopii vain niille jotka haluavat kuulua laumaan, jolla on hieman "poliittista painolastia". Niistä tuppaa tulemaan sellaisia kuppikuntia. Kulkuyhteyksistä olet täysin oikeassa, mutta kun ihmiset ovat niiden perään kyselleet on perusteena aina että ei ole tarpeeksi käyttäjiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan asiallinen kommentti kokonaisuutena, mutta käsityöt ei esimerkiksi lisää mitenkään sitä että saisi kavereita tai vastaavaa. Savonlinnassa nimenomaan moni käsistään taitava pitää kynttiläänsä vakan alla jotta ei joudu kateellisten kädettömien hampaisiin. Eli monta hyvää harrastusta tehdään yksinäisyydessä. Kulttuurikellarin kaltaiset paikat sopii vain niille jotka haluavat kuulua laumaan, jolla on hieman "poliittista painolastia". Niistä tuppaa tulemaan sellaisia kuppikuntia. Kulkuyhteyksistä olet täysin oikeassa, mutta kun ihmiset ovat niiden perään kyselleet on perusteena aina että ei ole tarpeeksi käyttäjiä.

Lapsuudessani pääsi kesällä jopa laivalla Kotikylääni, ja kylästä kaupunkiin- matkakin oli noin puolta lyhempi kuin maantietä.
        Mietin kuumeisesti nyt kesäloman aluksi, millä iliveellä piäsen ees kotpaikalla käymään. Huutavan ääni on pistänä tälle palstalle kimppakyytitoivomuksen, tms.
        Ihan ceestä tuo ettei mikään kulje. Repputurismi halutaan kuriin, ja kaikki Emmauksen teiden kulkijat?
        Anteeksi, mutta onhan siellä käsityöläisiä. Yrittäjinä, ja peräti mainettakin niittäneitä. Tarkoitin semmoista käsityöläisyyttä, jolla aloittaja saisi torilla kesällä vierasta kieltä puhuvilta rahat pois.
        Puu? Muut luonnonmatskut? Lanka, kangas, kuparipelti, nahka... Jos töitä ole, voisi kait harrastuksena aloittaa, ja vaikka myy halvemmalla jollekin kauppamiehelle, joka myy taas torlla.
        Itse kerran suures manipulassa olen sortunut jopa Joensuun torilla myymään tuoreita kanelipullia. Menivät hetkessä, ja hvä etten hakannut päätäni toripöytään, kun olisi pitänyt koko edellinen yö uuni olla pullaa paistamassa- loppuivat nuo tuotteeni hetkessä.
        Omat kotimehut myös meni. Ja askartelutuotteita, jne.
        ttietenkin monessa asiassapitää toimia säädösten mukaan, esim. tuoteselosteet, käyttöohjeet-
        Kyllä kavereita ja tuttuja saa kun tekee kauppaa.

eikö kukaan oikeesti kulkevat ihmiset muuten lue tätä palstaa Toivotaan kyytiä ensi ti aikana, Kiviapajalle- se on se pihlajaveen toisel puolel oleva kylä torilta vesille katsoin.
        Keino? Vuokraan veneen, ja ylitän Pihlajaveden kääntyillen välillä lounaaseen, ja takas etelän suuntaan... Ja siitKIN, minä jokatappauksessa maksan.

• Anonyymi

Epäluuloisuus on se juttu. Jos olet vähänkään itsenäinen ja itse pärjäävä et pääse kuppikuntiin. Myöskin erillainen elämäntyyli on jotenkin uhka.

• Anonyymi

Ja monet autoilijat kokevat huonona Olavinkadun muuttamisen jalankulkijoille ja pyöräilijöille sopivammaksi. Mutta tällainen muutos on tätä päivää! Yritys hidastaa ilmastonmuutosta edellyttää, että omia autoja käytetään mahdollisimman vähän. Tosin se ajatus ei mahtune savonlinnalaisten päähän vielä muutamaan kymmeneen vuoteen. Ehkä ennen sitä jo koko kaupunki on kuihtunut pois. Nuoret ja keski-ikäiset muuttaneet pääkaupunkiseudulle ja vanhat kuolleet.

• Anonyymi

Mäkelänrinteessä, Helsingin kaupungin asuntolassa asuu lukuisia työikäisiä Savonlinnasta tulleita pummeja, jotka elävät helsinkiläisten veronmaksajien rahoilla ja käyvät lähellä sijaitsevassa kapakassa verkkareissaan ja Reino-tohveleissaan. Savonlinnalaisia pidettiin aiemmin parempana kepulandian väkenä, mutta ehkä on muutettava käsitystä.

• Savonlinnassa juoksee pitkin kesää hesalaisia.

Olen aina ajatellut että pakkohan ne on kohtuu fiksua sakkia olla mutta paskanlatvat. Eivät raukat osaa mikroaaltouunilla lämmittää Saarioisen lättypitsaa. Ilman osaavaa savolaista tai toimivia nakkareita/pizzerioita nuo etelänhetelmät kuolisivat nälkään Savossa.

Ylpeitäkin ovat, perkeleet. Jos jotain erehtyy hesalaiselle sanomaan niin epämääräistä apinan mongerrusta saa vastaukseksi. Viinaakaan eivät kestä. Hesalaisen löytääkin aina aamuyöstä kello neljän kantturoilla joko pöydän alta tai sillan alta. Hamekangasta koko sakille sanon minä.

• Anonyymi
        SavoRULES kirjoitti:

Savonlinnassa juoksee pitkin kesää hesalaisia.

Olen aina ajatellut että pakkohan ne on kohtuu fiksua sakkia olla mutta paskanlatvat. Eivät raukat osaa mikroaaltouunilla lämmittää Saarioisen lättypitsaa. Ilman osaavaa savolaista tai toimivia nakkareita/pizzerioita nuo etelänhetelmät kuolisivat nälkään Savossa.

Ylpeitäkin ovat, perkeleet. Jos jotain erehtyy hesalaiselle sanomaan niin epämääräistä apinan mongerrusta saa vastaukseksi. Viinaakaan eivät kestä. Hesalaisen löytääkin aina aamuyöstä kello neljän kantturoilla joko pöydän alta tai sillan alta. Hamekangasta koko sakille sanon minä.

Miksi ne "hesalaiset" sinne tulee. Onko ne tulleet elämään teidän rahoilla vai tulleet turisteina omilla rahoilaan.

• Anonyymi

Meijän rahat ottavat hesalaiset. Pahalaiset. Ei tänne tarvihe tulla!

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi ne "hesalaiset" sinne tulee. Onko ne tulleet elämään teidän rahoilla vai tulleet turisteina omilla rahoilaan.

Vidustako minä sen tiedän. Ovat vissiin vähän yksikertaista sakkia. Rahaako niillä? No on, kolme eka päivää. Vetävät kurkusta alas ja loput kaksi viikkoa lomasta syövät tonnikalaa ja juovat kiljua.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6435
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      656
      2737
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1229
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1175
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      90
      1160
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1103
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1090
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      280
      1084
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      71
      985
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      229