Moni rakentaa mustan talon. Mustan saunan. 1990-luvulla rakennettiin sinisistä laatoista kylpyhuoneita. Nyt niitä ei halua silmissään nähdä.
Valkoinen lohkotiilitalo oli uusinta huutoa 1980-luvulla. Nyt niitä puretaan ja inhotaan.
Musta talo. Hyi hitto. Ennakoin jo tulevaa. Koittakaa niitä myydä 10 vuoden kuluttua.
Muoti on armoton, eikä sitä kannata seurata. Ei edes lasten etunimissä. Kuka osaa rakentaa ajattomasti?
Musta rakentaminen
4
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Rakentaa ajattomasti = tehdään niin kuin aina ennenkin?
Lattiaan "ajaton" mosaiikkiparketti, kuten silloin kultaisella 70/80 -luvulla.
Ja saunan seiniin & kattoon luonnollisesti mäntypaneelia, kuten on tehty suunnilleen viimeiset 70 vuotta. Männyssä on sekin kiva puoli, että vanhemmiten se tummuu ah niin ihanan raikkaan väriseksi likaisen oranssinruskeaksi.
Vielä kun laitetaan samaa mäntypaneelia kaikki muutkin katot, väliovet, keittiön kaapit ja koristellaan kakku valesokkeleilla yms. niin ehkä tässä on käsissä muitakin syitä kuin pelkkä lohkotiili siihen, ettei 80-luvun kämpät ehkä niin himottuja ole.
Saunassa tummat seinät siis ihan kivaa vaihtelua 70 vuoden umpitylsään ja rumaan perinteeseen ja tavallaan myös paluu menneeseen (savusaunat). Ulkoverhoilussa taasen... no, on sitä hullumpiakin muoteja ollut, esim.
- ulkoverhous sormen paksuisesta laudasta ja käsittely maalin sijaan läpikuultavalla puunsuojalla -> huoltomaalaus 3 vuoden välein (nimim. kokemusta on)
- ns. lähiöikkunat eli tummat puitteet, jotka vähentävät valon pääsyä sisälle ja kuumenevat auringossa ja näissäkin puunsuoja maalin sijaan -> elinikä jää lyhyeksi näissäkin, lisäbonuksena 6 pestävää pintaa per ikkuna
90-luvun pesutiloissa on joka tapauksessa käyttötunnit loppumassa, joten ne laatat menevät vaihtoon "luonnostaan". En nyt saanut kiinni ajatusekstasi? Tarkoititko, että nyt on vihdoin ymmärretty miten rakennetaan "ajattomasti"?
Mielestäni ennen ei tehty (tarkoitan ennen vähintään 1960-lukua) asioita muodin mukana. Jokainen rakensi enemmän yksilöllistä. Siksi mm. ainakin 100 vuotta vanha pitää edelleen pintansa.
Muoti rakentaminen rakennusmessuineen tuottaa samankaltaisuutta eri vuosikymmeniin. Myös standardirakentaminen tekee sitä samaa.
Olen nyt nähnyt niitä mustia taloja valmiina ja itse en halua sellaiseen muuttaa. Tulee ymmärtää myös se varsinkin omakotirakentamisessa, että talo tässä ympäristössä tai tuossa toisessa ei ole sama asia.
Siitä otin vertailuun etunimet, joista suosittelisin valitsemaan listalta alle 20 nimeä. SIlloin varmistaa sen, ettei ole luokassa "aino1, aino2, aino3 tyttöä.
Rakentaminen on taitolaji (itse en sano omaavani suunnittelutaitoa), mutta olen nähnyt myös sellaisia taloja, jotka ovat olleet ajattomia (aikaa kestäviä) jokaisella vuosikymmenellä.- Anonyymi
> Mielestäni ennen ei tehty (tarkoitan ennen vähintään 1960-lukua) asioita muodin mukana.
Jaa, mitäs sitten nämä Jugendit, funkkikset yms. oli?
Eikä muodin seuraaminen rajoittunut kaupunkeihin. Hirsitalojen "perinteinen" punamulta on sekin muoti-ilmiö - jäljiteltiin tiilitalojen ulkoasua.
Jotain massatuotannon silmiinpistävää ominaisuutta niissä on. 1970-luvun tasakatot, 1980-luvun valkolohkotiili, 1990-luvun kirsikkakeittiöt ja kylpyhuoneinen sinilaatat. Yleisesti tonttijaot ja tonttikoot ovat määränneet talon aseman suhteessa tonttiin. Silti myös tontille asemoito talo on autotalleineen tylsä ja nappureille avoin.
Standardisaunat myös jollain tapaa tylsiä. Sen muuttaminen mustaksi ei auta piristykseksi. Näyttää kovasti siltä, että tämä "mustuus" on levinnyt sitten talojen julkisivuun ja siinä on riski tulla uudeksi "valkolohkotiili" epidemiaksi.
Toki väri on helpompi vaihtaa kuin tiiliseinän väri.
Tietenkin tulee myös olla kokemusta pitkältä ajalta, että "näkee" ja muistaa nämä muutamat ylilyönnit.
Lähtisin jo siitä, että talon asettaminen tontille tulisi ottaa uudelleen miettimisen kohteeksi. Ja kun rakennetaan yhtäaikaa, niiden sommitteluun tulisi paneutua.
On tylsää mennä edes katsomaan myytäviä kohteita, joissa talo ja autotalli täyttävät sen tontin niin, että et pääse naapureita pakoon minnekään.
Toisin oli joskus ennemmin, eikä kaikki johtunut vain siitä, että tontti oli pieni.
Ehkä kaipaan enemmän yksilöllistä rakentamista uudelleen. Itse en ole rakentamisen ammattilainen, mutta jokin minua vaivaa näissä muoti-ilmiöissä.
Kiva silti kuulla myös puoltoääniä "mustuudelle".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622957
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802293
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361753- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450