Moi,
kysytään mielipidettä kamerasta. Mikä kamera houkuttaa eniten näistä? Vai onko niin samanarvoisia, että arpa ratkaiskoon?
Nikon Z6
Sony Alpha Mark III
Canon eos rp ef radapter kit
Tiedän, että kaksi isoa leiriä canonistit ja nikonistit ryhtyvät nyt haukkumaan ja kehumaan, mutta onko joku täysin puolueeton ja leiriytymätön mielipide?
Mikä kamera ostoon?
38
876
Vastaukset
- Anonyymi
Mä haluun sen jättizoom kameran, tais olla 120 kertanen.
Olen sitä minäkin harkinnut, mutta kun lukee näiden viisaampien kommentteja en hankkinut. Toisaalta kuinka usein sitä kuvaa kaukaa jotain? Varmaan joku ISO kuu taustalla ja siihen eteen jotain lapsia tms, mutta niitä kuvia on hyviä ihan netissä.
Juuri sitä erilaisuutta kuvissa hakee kun etäisyydet "puristuu" kasaan?- Anonyymi
Ota Canon. Canonin optiikkaa on parasta.
- Anonyymi
Eihän noista mikään ole huono, kaikki ovat erinomaisia.
Minulle kolme seikkaa ratkaisee Canonin eduksi: 1) vanha EF optiikka jonka saan kiinni adapterilla tuohon RP runkoon ,2) RP on kaikkein kevein noista eli tuo Canonin peilitön ei "tuhlaa" peilittömyyden etua koska vertaan sitä APS-C runkoihin ja 3) hinta eli se on halvin noista rungoista ( nyt jo netissä alle 1000 €)- Anonyymi
Tuo Canonin Rp paska on selkeästi huonompi kuin Nikon Z6 ja etenkin Sonyn a 7 mark 3:een verrattuna se on todella alkeellinen.
Canon Rp on niin huono kamera, että se ei saakaan maksaa yli tonnia.
- Anonyymi
Kysymykseesi on vain yksi oikea vastaus.
Sony A 7 Mk 3 on noista vaihtoehdoista täysin ylivoimainen ja Canon on se heikoin lenkki.Kiitos vastauksista! Ryhdyn hankkimaan tuota Sonya. Maailma on muuttunut vaikeaksi kaikkien elektronisten laitteiden ympärillä, hankkisi vaikka televisiota. Näyttää siltä, että valokuvaus on (vaikka sen pitäisi olla helppoa filmikameran jälkeen) muuttunut tieteisseikkailuksi.
Varsinkin vanhemmalla iällä ihminen on pulassa.
- Anonyymi
Tuota Canonin RP ei pidä verrata yli 1000 € kalliimpaan runkoon ( en vertaisi 10 000€:n Fiattia 20 000 € :n Volvoon). Oikea vertailukohde Sonylle on samanhintainen Canon EOS R:
Canonin R:ssä on joka suuntaan kääntyvä takanäyttö:Sonyssa alkeellinen pelkästään taittuva näyttö
- Sonyn elektronisessa etsimessä on paljon alhaisempi resoluutio kuin R:ssä
( 2,359,296 versus 3,690,000 )
-Canonissa huikeat 5655 AF-pistettä, Sonyssa alkeellinen vain 693 AF pistettä
- Sonyn kuvausnopeus hieman parempi 10 ver 8 k/s
Ei se Sony ole mitenkään ylivoimainen jos otetaan oikea vertailukohde Canon EOS R ( RP:hän on tarkoitetettu kinoformaatin (FF) entry level kameraksi , ei ammattilaisrungoksi)- Anonyymi
Eikö sinulla ole varaa uusiin autoihin?
Tuo vertailukohteesi Fiat vs Volvo oli varsin merkillinen, koska 10 tuhannen euron uutta Fiatia ei ole olemassa ja halvimmatkin uudet Volvot maksavat huomattavasti enemmän kuin 20 tuhatta euroa.
Olen itse jo kauan sitten päässyt sille tasolle, että ostan autoni vain uutena enkä osta niitä markkinoiden halvimpia kotteroita. - Anonyymi
Tuo autovertailu ei ollut tarkoitettu otettavaksi kirjaimellisesti vaan ihan yleisellä tasolla. Voin muuttaa vertailun muotoon : en vertaisi 10000 €:n X autoa 20 000€ :n Y autoon ( X ja Y ovat vapaasti valittavissa). Ymmärtänet kai jujun!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö sinulla ole varaa uusiin autoihin?
Tuo vertailukohteesi Fiat vs Volvo oli varsin merkillinen, koska 10 tuhannen euron uutta Fiatia ei ole olemassa ja halvimmatkin uudet Volvot maksavat huomattavasti enemmän kuin 20 tuhatta euroa.
Olen itse jo kauan sitten päässyt sille tasolle, että ostan autoni vain uutena enkä osta niitä markkinoiden halvimpia kotteroita.Mitä nyt tuollaisia 10 - 20'000€ mopoja! ostakaa kunnon kärry, minäkin viimeksi kun uuden auton ostin maksoin 94'000€ käteisellä ja toimii se vieläkin vuosienkin jälkeen kun ostaa kerran kunnon pelin. Muistakaa , että auton pitää olla kunnolla varustettu, jääkaappi pakastin, vuodeosasto, WC suihku, yhdistetty olohuone-ruokasali jne. Tuollainen on oiva kuvauskaveri kuvauspaikkoja kierreltäessä.
- Anonyymi
Kirjoita hakuruutuun Sony A 7 Mk 3 vs Canon EOS R vs Nikon Z 6.
Dpreviewin sivulla on hyvä ja kattava vertailu, jossa Sony oli noista kameroista täysin ylivoimainen.
Linkitin sen vertailun tänne, mutta ylläpito poisti sen jälkeen kerran. - Anonyymi
Jättäisin nuo kaikki kolme pois laskuista, jos ei ole todella isoa tukkua rahaa ja varaa ostaa Sonyyn Zeissin optiikkaa. Silti harkitsisin Fujia vaihtoehtona.
- Anonyymi
Etkös sinä todellakaan vieläkään ymmärrä sitä, että Sonyn a 7 Mk 3 runkoon on NATIIVINA olemassa yli sata objektiivia eri valmistajilta.
Lisäksi valtaosa Canonin objeltiiveista toimii adapterin avulla täydellisesti myös Sonyssa.
Onkohan sinulla jotain vikaa ymmärryksessä, koska jaksat jatkuvasti jauhaa tuota sontaa. - Anonyymi
Fujin rungot ovat Sonyn a 7 sarjan runkoja halvempia ja myös huonompia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkös sinä todellakaan vieläkään ymmärrä sitä, että Sonyn a 7 Mk 3 runkoon on NATIIVINA olemassa yli sata objektiivia eri valmistajilta.
Lisäksi valtaosa Canonin objeltiiveista toimii adapterin avulla täydellisesti myös Sonyssa.
Onkohan sinulla jotain vikaa ymmärryksessä, koska jaksat jatkuvasti jauhaa tuota sontaa.Laita linkki listaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fujin rungot ovat Sonyn a 7 sarjan runkoja halvempia ja myös huonompia.
Fujin värinkäsittely on ylivoimainen tällä hetkellä. X T3:n tarkennus on hyvä, ei toki mitään 1Dx:n tai D5:n luokkaa, mutta kelpaa jo eläinkuvaukseenkin. Se missä APS-C häviää kinokennoiselle, on hämäräkuvaus. Toisaalta kinokennoinen häviää sitten Fujin GFX:lle ja muille keskareille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laita linkki listaan.
Ylläpito näemmä poistaa täältä kaikki linkit, joten haeoa googlesta kirjoittamalla "complete list of Sony FE mount lenses"
Jos et tuota osaa, niin osaatko mitään muutakaan? - Anonyymi
Minulla on aiemmin ollut yksi Fuji kamera ja sen kokemuksen perusteella minulle ei enää toista Fujia tule.
Fujin ostoa harkitseville ystävällinen neuvo: Ostakaa mieluummin Panasonic, Olympus, Sony tai vaikka Leica. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylläpito näemmä poistaa täältä kaikki linkit, joten haeoa googlesta kirjoittamalla "complete list of Sony FE mount lenses"
Jos et tuota osaa, niin osaatko mitään muutakaan?Yleensä järjestelmäkameran valmistaja tuottaa kokonaisen sarjan käyttökelpoisia objektiiveja itse. Sen lisäksi tehdään halpissuttuja myytäväksi rungon mukana niin, että kameraa voi kokeilla kaupassa.
Kittisuttujen tehdashinta on lehtijuttujen mukaan vaihdellut 5 - 15 € välillä, riippuen siitä, onko niissä jonkinlainen vakain. Objektiivi on optiikkaa ja mekaniikkaa, jota ei voi tuottaa tuohon hintaan niin, että laatu olisi kelvollista. Sony on keskittynyt näihin kittisuttuihin, eikä sillä vieläkään ole kelvollista omaa objektiivivalikoimaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on aiemmin ollut yksi Fuji kamera ja sen kokemuksen perusteella minulle ei enää toista Fujia tule.
Fujin ostoa harkitseville ystävällinen neuvo: Ostakaa mieluummin Panasonic, Olympus, Sony tai vaikka Leica.Minulla on X Pro1:n jälkeen ollut X Pro2 ja X T2 nyttemmin kakkosrunkona. Hinta, laatu suhteeltaan täysin ylivoimainen järjestelmä tällä hetkellä, jos ei halua maksaa Leicasta tai jaksa kantaa Canonin 1Dx mark II:sta. Värinkäsittely aivan omaa luokkaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä järjestelmäkameran valmistaja tuottaa kokonaisen sarjan käyttökelpoisia objektiiveja itse. Sen lisäksi tehdään halpissuttuja myytäväksi rungon mukana niin, että kameraa voi kokeilla kaupassa.
Kittisuttujen tehdashinta on lehtijuttujen mukaan vaihdellut 5 - 15 € välillä, riippuen siitä, onko niissä jonkinlainen vakain. Objektiivi on optiikkaa ja mekaniikkaa, jota ei voi tuottaa tuohon hintaan niin, että laatu olisi kelvollista. Sony on keskittynyt näihin kittisuttuihin, eikä sillä vieläkään ole kelvollista omaa objektiivivalikoimaa.Sonylla on itselläänkin melko kattavasti objektiiveja ainakin jos Fujiin verrataan.
Sonyn kalleimmat omat pitkät laadukkaat telet maksavat useita tuhansia euroja, eli esimerkiksi sinulle ne ovat aivan liian kalliita.
Fujin valikoima taasen on hyvin suppea ja laadukkaat pitkät objektiivit siitä puuttuvat kokonaan.
Fuji ei ole kameravalmistajana Sonyn tasolla millään mittarilla mitattuna.
Sony on johtava peilittömien kameroiden valmistaja ja Sonyn valmistamia kennoja käytetään monissa muissakin kameroissa.
Hei kaikille!
Aloitin tämän kyselyn, koska olen ollut vähän ymmällä kamerakehityksen vuoksi ja en osannut enää hankkia seuraavaa kameraa Nikon D7100 jälkeen.
Googlaamalla löytyy Techradar lista parhaista peilittömistä. Nyt voi tietenkin jokainen kehua tai haukkua tätä listaa.
Vuoden 2019 parhaat peilittömät kamerat
Nikon Z6. Markkinoiden paras peilitön kamera. ...
Sony Alpha A7 III. Yhä loistava peilitön kamera. ...
Nikon Z7. Mahtava alku Nikonin uudelle Z-sarjalle. ...
Sony Alpha A7R III. ...
Fujifilm X-T3. ...
Olympus OM-D E-M10 Mark III. ...
Sony Alpha A6400. ...
Fujifilm X-T30.- Anonyymi
Niko z 6 ei todellakaan ole markkinoiden paras peilitön kamera.
Se kunnia kuuluu Sonyn A 7 Mk 3 R mallille ja Panasonicin S1 R on markkinoiden toiseksi paras.
Toki myös Sonyn A 9 on ehdotonta huippua. Anonyymi kirjoitti:
Niko z 6 ei todellakaan ole markkinoiden paras peilitön kamera.
Se kunnia kuuluu Sonyn A 7 Mk 3 R mallille ja Panasonicin S1 R on markkinoiden toiseksi paras.
Toki myös Sonyn A 9 on ehdotonta huippua.Tuo rommin luettelo lienee lähteessään jollain tavoin perusteltu mutta sinä et perustele väitettäsi millään muotoa vaan esität sen faktana mitä se tuskin on.
Minä en tiedä mikä on paras peilitön ja jotta sinä saat sen tietää lienee sinun ostattava tai vuokrattava noita peilittömiä ja vertailtava keskenään sillä muutoinhan esittämäsi "paras" tai "huonoin" on pelkkää mutua eikä siten mitään mihin huomiota kannattaa kiinnittää.
Kun nyt kuvailit sillä Nikon Z 6:lla niin mikä erityisesti teki sillä kuvatuista kuvista niin huonoja? Vai onko mielipiteesi pelkkää aivopierua?- Anonyymi
Extyökkäri kirjoitti:
Tuo rommin luettelo lienee lähteessään jollain tavoin perusteltu mutta sinä et perustele väitettäsi millään muotoa vaan esität sen faktana mitä se tuskin on.
Minä en tiedä mikä on paras peilitön ja jotta sinä saat sen tietää lienee sinun ostattava tai vuokrattava noita peilittömiä ja vertailtava keskenään sillä muutoinhan esittämäsi "paras" tai "huonoin" on pelkkää mutua eikä siten mitään mihin huomiota kannattaa kiinnittää.
Kun nyt kuvailit sillä Nikon Z 6:lla niin mikä erityisesti teki sillä kuvatuista kuvista niin huonoja? Vai onko mielipiteesi pelkkää aivopierua?Minä en ala keskustelemaan täällä kanssasi.
Olen nähnyt kuinka riitelet tällä palstalla ja nimittelet muita kirjoittajia.
Olet myös aina poikkeuksetta sitä mieltä, että Nikon merkkiset kamerat ovat niitä parhaita riippumatta siitä, onko sinulla niistä kokemusta tai ei.
Jos joku lukuisista riitakumppaneistasi tähän aiheeseen tarttuu, niin se on hänen asiansa. Minulta ei sinulle tämän kummempaa vastausta tipu, enkä viitsi käyttää kallista aikaani sinun kanssasi tappelemiseen. Anonyymi kirjoitti:
Minä en ala keskustelemaan täällä kanssasi.
Olen nähnyt kuinka riitelet tällä palstalla ja nimittelet muita kirjoittajia.
Olet myös aina poikkeuksetta sitä mieltä, että Nikon merkkiset kamerat ovat niitä parhaita riippumatta siitä, onko sinulla niistä kokemusta tai ei.
Jos joku lukuisista riitakumppaneistasi tähän aiheeseen tarttuu, niin se on hänen asiansa. Minulta ei sinulle tämän kummempaa vastausta tipu, enkä viitsi käyttää kallista aikaani sinun kanssasi tappelemiseen.Minulla on Nikon kokemusta runsaasti, digipuolelta D70, D200, D300s, D90, D5100, D7100, D800, D500, D850 joskin noista kahdesta viimeisestä vain ensimmäisestä pari vuoitta ja jälkimmäisestä vuoden verran. Niistä kuvamäärinä noin 11'000 ja reilut 5000 kuvaa.
En ole koskaan laskenut paljonko noita kuvia noilla Nikoneilla olen räpsinyt mutta tuo D800 oli jo kolmatta kertaa menossa ympäsi kun sen suvussa laitoin kiertämään. Se tarkoittaa lähes 30'000 kuvaa. Yhteensä niitä lienee otettuna satoja tuhansia. Se sitten siitä kokemuksesta!
En muista kauheasti kehuneeni parhaita vaan enemmänkin kysyneeni miksi se kehumanne olisi parempi lopputuloksen kannalta. Olen kirjoittanut ja keskusteluissa jopa sanonutkin ettei teistä peilitönuskovistakaan ole koskaan herunut mitään miksi ne kuvatut kuvat peilittömällä olisivat peilijärkkärin kuvia parempia.
Tuosta Anaalilyylistäsi päätellen kuulut joukkoon joka ei oikeasti tiedä ja siksi haluaa piiloutua suuren joukon sekaan jottei munaa itseänsä.
Minun kanssani ei tarvitse tapella kunhan kertoo faktat siitä millä puolustat sitä mitä väitteitä esität!
Nimittelystä kirjoittaen, olet Anaalilyyli kunnes uskallat rekisteröityä, jotta keskustelussakin näkee kenen kanssa keskustelee!Extyökkäri kirjoitti:
Minulla on Nikon kokemusta runsaasti, digipuolelta D70, D200, D300s, D90, D5100, D7100, D800, D500, D850 joskin noista kahdesta viimeisestä vain ensimmäisestä pari vuoitta ja jälkimmäisestä vuoden verran. Niistä kuvamäärinä noin 11'000 ja reilut 5000 kuvaa.
En ole koskaan laskenut paljonko noita kuvia noilla Nikoneilla olen räpsinyt mutta tuo D800 oli jo kolmatta kertaa menossa ympäsi kun sen suvussa laitoin kiertämään. Se tarkoittaa lähes 30'000 kuvaa. Yhteensä niitä lienee otettuna satoja tuhansia. Se sitten siitä kokemuksesta!
En muista kauheasti kehuneeni parhaita vaan enemmänkin kysyneeni miksi se kehumanne olisi parempi lopputuloksen kannalta. Olen kirjoittanut ja keskusteluissa jopa sanonutkin ettei teistä peilitönuskovistakaan ole koskaan herunut mitään miksi ne kuvatut kuvat peilittömällä olisivat peilijärkkärin kuvia parempia.
Tuosta Anaalilyylistäsi päätellen kuulut joukkoon joka ei oikeasti tiedä ja siksi haluaa piiloutua suuren joukon sekaan jottei munaa itseänsä.
Minun kanssani ei tarvitse tapella kunhan kertoo faktat siitä millä puolustat sitä mitä väitteitä esität!
Nimittelystä kirjoittaen, olet Anaalilyyli kunnes uskallat rekisteröityä, jotta keskustelussakin näkee kenen kanssa keskustelee!Kiitos tästä kommentista. Onko niin, että peilikamera ei ole poistumassa valokuvauksesta? Ehdotatko, että minun kannattaa hankkia täysikokoinen kennollinen peilikamera?
Voisitko laittaa vielä lisätietoa, mitä huomasit eroa D7100 jälkeisiin esim. D850 kuviin. Miten kamera vaikutti kuviisi?
Kiitos vastauksesta!- Anonyymi
rommi kirjoitti:
Kiitos tästä kommentista. Onko niin, että peilikamera ei ole poistumassa valokuvauksesta? Ehdotatko, että minun kannattaa hankkia täysikokoinen kennollinen peilikamera?
Voisitko laittaa vielä lisätietoa, mitä huomasit eroa D7100 jälkeisiin esim. D850 kuviin. Miten kamera vaikutti kuviisi?
Kiitos vastauksesta!Ottanet huomioon, että nimimerkki "extyökkäri" on eräs palstan pitkäaikaisista trolleista ja hän on kirjoittanut myös ainakin nimimerkillä "Nikon_d90"
Itse en kehoita ketään tekemään minkäänlaisia ostopäätöksiä hänen kirjoitustensa perusteella. rommi kirjoitti:
Kiitos tästä kommentista. Onko niin, että peilikamera ei ole poistumassa valokuvauksesta? Ehdotatko, että minun kannattaa hankkia täysikokoinen kennollinen peilikamera?
Kiitos vastauksesta!Kun D800 tuli markkinoille niin lähdin osin täyskennoisiin. Siihenkin asti jo vuosia olin aina liikkeellä kahden rungon kanssa vaan molemmat kroppeja. Onneksi osa siihen mennessä hankkimistani laseista oli myös täyskennoiseen sopivia kuten Makro 105 mm, 16 - 35 mm laajalulma sekä 70 - 200 mm yleiszoom. Alkuun ostin vain sen, olisikohan ollut 24 - 70 mm vakion ja pärjäilin niillä ekan kesän ja vähän enemmänkin. Nuo samat ovat tosin vieläkin käytössäni iästään huolimatta.
D800 vaihtui D850 runkoon ja D800 siirtyi kuten kaikki muutkin käyttämäni suvun nuoremmille jossa ne ovat kaikki, jopa D70, käytössä.
Kuvaan maisemat yleensä täyskennoisella ja jo D800 36 Mpix kuvat antoivat mahdollisuuden reippaaseenkin jälkirajaukseen eikä D850 ole siinä sen huonompi. Kun tarvitsen pidempää putkea niin siirryn kroppiin jossa 300 mm lasi antaakin 450 millisen kuvakulman. Koska pixeleitä on vähemmän on kroppausvara pienempi mutta tänne nettikuviin niitäkin voi kropata sinne 900 milliseen asti eli puolittaa molemmat sivut jolloin kuva on noin 5 Mpix kokoinen mutta kun netti sallii vain 2 Mpix niin kukaan ei hiffaa. Tuo tosin edellyttää kohtuu hyvää optiikkaa jotteivät kuvan näytä huonosti tarkennetulta.
Minä siis kuvaan edelleen kropilla joka nyt on D500 ja täyskennolla joka on D850. D7100 oli hyvä runko jolla kuvasin monta vuotta mutta erään ideani vuoksi tiesin joutuvani "pimeisiin" kuvaushommiin paikoissa joissa salamaa ei sallita ja D500:lle luvattiin aika runsaita ISO mahdollisuuksia. Todellisuudessa hieman (kuten mainosmiehet aina) liioteltiin mutta enemmän se kesti kuin mitä olin uskaltanut käyttää D7100:lla.
Niin D7100:lla kuin noilla uudemmillakin saa hyviä kuvia. Sarjanahan D7100 ei kovasti pitkälle yllä mutta niitä otan perin harvoin. Sekä D500 että D850 antavan laskea sarjaa niin akuan jotta kyllästyn koska niissä on nopeammat väylät ja muistikortit. Niissä uudet SD kortit ovat kahdella liitinrivillä ja saavat syötyä dataa ihan eri veuhdilla kuin mihin ne vanhat nopeinakaan kykenevät.
Siinä nyt vähän jatkoa edelliseen.
Meinasi jäädä sanomatta, D7500 on kansanmalli tuosta D500:sta vain pienin muutoksin. Arvelen sen toimivan samoin suurimmaksi osaksi ainakin normaaleissa kuvaustilanteissa. Äkkiä katsoen siinä taitaa olla vain yksi kortin paikka mutta sen varakortinhan voi pitää taskussaan. Se oli noista kahdesta halvempi ja se olisi repussani jos se olisi tullut hieman aiemmin saataville mutta reissu painoi päälle ja oli ostettava D500.Anonyymi kirjoitti:
Ottanet huomioon, että nimimerkki "extyökkäri" on eräs palstan pitkäaikaisista trolleista ja hän on kirjoittanut myös ainakin nimimerkillä "Nikon_d90"
Itse en kehoita ketään tekemään minkäänlaisia ostopäätöksiä hänen kirjoitustensa perusteella.Sinähän tässä trollaat! Minä kerron vain miten näen asiat käytännössä omien kokemusteni perusteella. Kokemusperäinen tietä ei ole trollausta vaan yksi näkemys asiassa, näkemys jolle on perusteita koska se on käytännössä ilmi tullutta.
Sen sijaan jonkun Anaalilyyli kaksoisolentosi "Nikon on paskaa" on trollausta koska hän ei koskaan perustele sitä kokemusperäisesti. En juurikaan tiedä m itä muiden valmistajien tuotteet tällä alalla ovat mutta en muista vastaavaan esittäneeni koska minulla ei ole niistä kokemusta!
Nikkien arvailu on tietysti oma lajinsa mutta sen voin sanoa, että onhan tuo mainitsemasi ainakin sinua fiksumpi koska uskaltaa omalla rekisteröidyllä esiintyä olematta kaltaisesi puskahuutaja!Extyökkäri kirjoitti:
Kun D800 tuli markkinoille niin lähdin osin täyskennoisiin. Siihenkin asti jo vuosia olin aina liikkeellä kahden rungon kanssa vaan molemmat kroppeja. Onneksi osa siihen mennessä hankkimistani laseista oli myös täyskennoiseen sopivia kuten Makro 105 mm, 16 - 35 mm laajalulma sekä 70 - 200 mm yleiszoom. Alkuun ostin vain sen, olisikohan ollut 24 - 70 mm vakion ja pärjäilin niillä ekan kesän ja vähän enemmänkin. Nuo samat ovat tosin vieläkin käytössäni iästään huolimatta.
D800 vaihtui D850 runkoon ja D800 siirtyi kuten kaikki muutkin käyttämäni suvun nuoremmille jossa ne ovat kaikki, jopa D70, käytössä.
Kuvaan maisemat yleensä täyskennoisella ja jo D800 36 Mpix kuvat antoivat mahdollisuuden reippaaseenkin jälkirajaukseen eikä D850 ole siinä sen huonompi. Kun tarvitsen pidempää putkea niin siirryn kroppiin jossa 300 mm lasi antaakin 450 millisen kuvakulman. Koska pixeleitä on vähemmän on kroppausvara pienempi mutta tänne nettikuviin niitäkin voi kropata sinne 900 milliseen asti eli puolittaa molemmat sivut jolloin kuva on noin 5 Mpix kokoinen mutta kun netti sallii vain 2 Mpix niin kukaan ei hiffaa. Tuo tosin edellyttää kohtuu hyvää optiikkaa jotteivät kuvan näytä huonosti tarkennetulta.
Minä siis kuvaan edelleen kropilla joka nyt on D500 ja täyskennolla joka on D850. D7100 oli hyvä runko jolla kuvasin monta vuotta mutta erään ideani vuoksi tiesin joutuvani "pimeisiin" kuvaushommiin paikoissa joissa salamaa ei sallita ja D500:lle luvattiin aika runsaita ISO mahdollisuuksia. Todellisuudessa hieman (kuten mainosmiehet aina) liioteltiin mutta enemmän se kesti kuin mitä olin uskaltanut käyttää D7100:lla.
Niin D7100:lla kuin noilla uudemmillakin saa hyviä kuvia. Sarjanahan D7100 ei kovasti pitkälle yllä mutta niitä otan perin harvoin. Sekä D500 että D850 antavan laskea sarjaa niin akuan jotta kyllästyn koska niissä on nopeammat väylät ja muistikortit. Niissä uudet SD kortit ovat kahdella liitinrivillä ja saavat syötyä dataa ihan eri veuhdilla kuin mihin ne vanhat nopeinakaan kykenevät.
Siinä nyt vähän jatkoa edelliseen.
Meinasi jäädä sanomatta, D7500 on kansanmalli tuosta D500:sta vain pienin muutoksin. Arvelen sen toimivan samoin suurimmaksi osaksi ainakin normaaleissa kuvaustilanteissa. Äkkiä katsoen siinä taitaa olla vain yksi kortin paikka mutta sen varakortinhan voi pitää taskussaan. Se oli noista kahdesta halvempi ja se olisi repussani jos se olisi tullut hieman aiemmin saataville mutta reissu painoi päälle ja oli ostettava D500.Hyvä vastaus! Tästä omakohtaisesta kokemuksesta saan todella paljon tietoa.
Kiitos perusteellisesta vastauksesta!rommi kirjoitti:
Hyvä vastaus! Tästä omakohtaisesta kokemuksesta saan todella paljon tietoa.
Kiitos perusteellisesta vastauksesta!Kannattaa aina rommi muistaa jotta näissä asioissa on yhtä monta mieltä kuin miestäkin, naisiakaan unohtamatta sillä niissä kameraseuroissa joissa itse vaikuta on molempia!
Kiitos vastauksesta. Minulla ei ole tietoa saati taitoa tuon listan järjestykseen. Ymmärrän myös, että kamera ei yksin ratkaise lopputulosta. Jos kuitenkin aikoo laittaa kameraan yli 2000 euroa, olisi hyvä kilauttaa kaverille, kun omat taidot ei riitä.
Tietenkin on myös niin, että harvalla on mahdollisuuksia verrata näitä aidosti, koska kenellä nämä molemmat tai useampi on käytössä yhtäaikaa?
Varmasti noilla mainitsemillasi kameroilla saa kaikilla hyvää jälkeä.Älää nyt riidelkö. Tässä on kyse vain kamerasta. Juttu ei niin vakava. Joskus ihmisillä on kuuma käsitys autoista ja olen ajatellut, että voiko pölynimureista löytää riitaa. Sama kai sopii kameraan.
Olisi hyödyllisempää, jos ihmiset laittaisivat kokemuksia rehellisesti kameroistaan, silloin voisimme saada tietoa myös me noviisit. Apua kameran ostoon.
Sillä tavalla me kuluttajat pärjätään.- Anonyymi
Minä nimenomaan en halua riidellä tuon työkkärin kanssa ja siksipä en kommentoi hänelle yhtään mitään.
Olen aivan riittävästi nähnyt hänen riidan haastamistaan ja muiden kommentoijien alatyylistä nimittelyä tällä palstalla.
Etkö sinä olet sitä nähnyt?
Saapa nähdä saako hän tästäkin aiheen nimittelemiseen ja haukkumiseen.
Tätä palstaa parempaa tietoa eri kameroista saat varmasti itse googlaamalla ja eri vertailuja lukemalla
Suomalaisista sivustoista vaikka valovuoto ja digikamera.net ovat hyviä Anonyymi kirjoitti:
Minä nimenomaan en halua riidellä tuon työkkärin kanssa ja siksipä en kommentoi hänelle yhtään mitään.
Olen aivan riittävästi nähnyt hänen riidan haastamistaan ja muiden kommentoijien alatyylistä nimittelyä tällä palstalla.
Etkö sinä olet sitä nähnyt?
Saapa nähdä saako hän tästäkin aiheen nimittelemiseen ja haukkumiseen.
Tätä palstaa parempaa tietoa eri kameroista saat varmasti itse googlaamalla ja eri vertailuja lukemalla
Suomalaisista sivustoista vaikka valovuoto ja digikamera.net ovat hyviäKiitos tiedoista. Käyn katsomassa nuo mainitsemasi. Yritin kysyä muutamilta ammattivalokuvaajilta (ei vastausta), kävin lukemassa kirjastossa Kameralehtiä, kysyin Rajalasta, Nikon maahantuojalta (mainostivat Z6:sta). Joskus filmikamera-aikana tämä hoitui suurinpiirtein niin, että lehtimiehillä oli kalustonsa, jotka sopi maallikollekin, sitten oli yksi ylitse muiden eli Leica.
Nyt maailma on sekava, varsinkin vanhemmalle ihmiselle haastava. Omistan itse vielä Nikon FM filmikamerarungon ja siinä kolme objektiivia. Sitten pienikin pokkari Nikon 3200 coolpix päihitti tuon. Ostin kolme vuotta käytettyäni D3200 Nikon ja pari vuotta siitä D7100.
Nyt viisastuneena ajattelin kysyä viisaammilta apua seuraavaan kameraan.
Kiitos kaikille vastauksista!- Anonyymi
rommi kirjoitti:
Kiitos tiedoista. Käyn katsomassa nuo mainitsemasi. Yritin kysyä muutamilta ammattivalokuvaajilta (ei vastausta), kävin lukemassa kirjastossa Kameralehtiä, kysyin Rajalasta, Nikon maahantuojalta (mainostivat Z6:sta). Joskus filmikamera-aikana tämä hoitui suurinpiirtein niin, että lehtimiehillä oli kalustonsa, jotka sopi maallikollekin, sitten oli yksi ylitse muiden eli Leica.
Nyt maailma on sekava, varsinkin vanhemmalle ihmiselle haastava. Omistan itse vielä Nikon FM filmikamerarungon ja siinä kolme objektiivia. Sitten pienikin pokkari Nikon 3200 coolpix päihitti tuon. Ostin kolme vuotta käytettyäni D3200 Nikon ja pari vuotta siitä D7100.
Nyt viisastuneena ajattelin kysyä viisaammilta apua seuraavaan kameraan.
Kiitos kaikille vastauksista!Monta eri mieltä tarkoittaa käytännössä sitä, että esimerkiksi mainittu N-kirjaimella alkava kameramerkki ei automaattisesti ole paras mahdollinen ostos kaikissa kategorioissa.
Ei, vaikka täällä etenkin eräs nimeltä mainitsematon entinen työkkärin asiakas aktiivisesti pyrkii sellaista väittämään.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622957
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802293
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361753- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450