Pettämätön sydänten tuntija

Anonyymi

Sydämen toiminta määrittää ihmisen olemusta ja kertoo siitä. Kun pysähdymme tuntemaan ja tunnustelemaan, voimme tuntea sen sykkeen eri puolilla, päästä varpaisiin. Kun ruumiimme makaa paikoillaan ja mieli on tyyni, sydän lyö rauhallisesti. Liikunta ja tunnekuohu saavat sydämen läpättämään ja punan nousemaan poskille.
Raamatun kielenkäytössä sydän kertoo, millainen ihminen ja hänen sisimpänsä on. Jeesus ei opetuksissaan antanut ihmissydämelle kunniamainintaa. ”Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet.” (Mark. 7:21–23.)

Jeesuksen sanat syventävät profeetta Jeremian huudahdusta: ”Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton vailla vertaa! Kuka sen tuntee?” (Jer. 17:9.) Me ihmiset emme tunne toistemme sydämiä, näemme vain ulkokuoren (1. Sam. 16:7). Raamatusta ja elävästä elämästä on tuttua, että ihminen usein pyrkii peittämään syntinsä ja pahuutensa. Siksi Jeesus mainitsee luettelossaan muiden syntien mukana vilpin. Vilppi on lähtöisin paholaisesta, joka on ”valehtelija ja valheen isä” (Joh. 8:44).

Jo Raamatun alkulehdillä Herra punnitsee syntiin langenneen ihmisen sydämen: ”– –heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat” (1. Moos. 6:5). Hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja tästä seurasi vedenpaisumus. Jumalan mieli leppyy eloon jääneen Nooan uhrisavun tuoksuun, vaikka Jumalan arvio ihmissydämestä ei muutu (1. Moos. 8:21).

Jumala on sydänten tuntija, jota ei voi pettää (Sananl. 24:12). Myös ihmisten kesken vilpillä on taipumus paljastua: ”Totuuden sanat kestävät iäti, valheen sanat vain tuokion” (Sananl. 12:19). Niinpä valheessa elävä vahingoittaa lopulta itseään: ”Itsensä pettää, joka pahoja hautoo” (Sananl. 12:20).

Jumalan sana avaa ihmiselle tien pois valheen vankilasta: ”Nyt valheen vallat on jo saaneet tuomion. Ne yksi sana kaataa.” (VK 170:3.) Tuo sana on Immanuel, Jumala meidän kanssamme (Matt. 1:23; ks. myös Ps. 46:8). Jeesuksen nimen voima, armon ja anteeksiantamuksen evankeliumi, tuo meidät totuuden tielle ja opettaa kulkemaan sitä.

Psalmi 32 ylistää: ”Autuas se, jonka pahat teot on annettu anteeksi, jonka synnit on pyyhitty pois. Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue viaksi hänen syntiään ja jonka sydämessä ei ole vilppiä. – – Minä tunnustin sinulle syntini, en salannut pahoja tekojani. Minä sanoin: ’Tunnustan syntini Herralle.’ Sinä annoit anteeksi pahat tekoni, otit pois syntieni taakan. – – ’Minä opetan sinua’, sanoo Herra, ’minä osoitan sinulle oikean tien. Minä neuvon sinua, katseeni seuraa askeleitasi.’” (Ps. 32:1–2, 5, 8.)

Psalmin loppusanoissa kehotetaan kiittämään Herraa, ja tämä kehotus on suunnattu ”oikeamielisille” (Ps. 32:11). Vanha käännös puhuu ”yksivakaisista”, ja hepreankielisen sanan voisi kääntää myös suorasydämisyydeksi. Siinä missä valhe on luonteeltaan kieroa ja kaksinaamaista, totuudessa elävä voi olla mieleltään ja sydämeltään avoin. Tämä lahja tuo kiitollisen mielen.

Teksti: Mikko Pisilä

14

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sydän on vain pumppu. Äly, ajattelu, tunteet ja jopa uskonnolliset harhat syntyvät aivoissa.

• Anonyymi

Olen sydämmentutkia.
      Uskovaisen sielu on sydämmessä. Olen nähnyt.

• Anonyymi

Vai sydämmentutkia!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai sydämmentutkia!

Kyllä. olen Korkea koulutettu agateeminen tutkia. Lisäksi uskovainen. tutkin Työssäni sydämmiä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä. olen Korkea koulutettu agateeminen tutkia. Lisäksi uskovainen. tutkin Työssäni sydämmiä

Siis eläinlääkärinä teurastamolla.

• Anonyymi

Ok. Se on siis uskeilla jo lähtökohtaisesti alempana kuin muilla.

• Anonyymi kirjoitti:

Korkeakouluun ilkesit ängetä, vaikka et osaa peruskoulussa opetettavia kirjoitussääntöjä.

• Anonyymi
        Gooooool kirjoitti:

Korkeakouluun ilkesit ängetä, vaikka et osaa peruskoulussa opetettavia kirjoitussääntöjä.

niin,
        Oli suurta jumalan armoa että pääsin korkea kouluun ja tutkiaksi. kannattaakin olla Uskovainen niin saa siunauksen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niin,
        Oli suurta jumalan armoa että pääsin korkea kouluun ja tutkiaksi. kannattaakin olla Uskovainen niin saa siunauksen

Oikein korkeaan kouluun ja tutkiaksi! Minä jouduin tyytymään korkeakouluun ja erikoistutkijan pestiin.

• Sinun sydämessäsi on kaksi ämmää, toinen liikaa.

• Anonyymi
        Gooooool kirjoitti:

Sinun sydämessäsi on kaksi ämmää, toinen liikaa.

minun sydänmeni on kuitenkin uskovainen
        vain sillä on merkitystä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

minun sydänmeni on kuitenkin uskovainen
        vain sillä on merkitystä

Perusuteliaana kysyn, mihin sydän meni.

• Olipa hieno kirjoitus, tykkäsin!

• Anonyymi

Ensimmäinen kappale oli jossain määrin asiaa. Tarinan olisi voinut rajata siihen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe