Odottelin yhtenä aamuna bussia. Henkilöauto pysähtyi ja mies sanoi, että hyppää kyytiin.
Mitä helkattia.
Tuntematon auto ja mies.
10 sekunttia mietin ja menin autoon.
Mitä hemmetin menetettävää minulla muka olisi.
Korkeintaan henki tai jotain.
Mies esitteli itsensä ja kertoi nähneensä minut ison koiran kanssa lenkillä.
Matkalla keskustaan, noin 20 minuuttia, juteltiin kaikenmoista.
Ällistyimme kun tajuttiin, että ollaan asuttu samassa talossa.
Minä vain en muista siitä mitään, kun olin vastasyntynyt.
Hän osasikin kertoa vanhemmistani ja sisaruksistani.
En ollut koskaan kuullut hänen kertomiaan juttuja.
Pimeästä siasta, taikinoiduista hiuksista ym.
Ja siitä, että talossa oli viidet vuokralaiset.
Meidän perhe, 7 henkeä asui 1. huoneen ja keittiön tilassa.
Miten ihmeessä ollaan mahduttu siellä olemaan ha elämään.
Sieltä taitaa johtua ahtaanpaikan kammoni.
Haluan aina tilaa ympärilleni tai muuten tulee ahdistunut olo.
Oltiin perillä ja jäin hämmentyneenä miettimään, että olipa mielenkiintoinen automatka.
Juttua 65 vuoden takaa.
Paluu menneisyyteen
20
<50
Vastaukset
- Anonyymi
kiva kun sait kyytiä, säästyi lesken ropo kahvikupposeen
njjjPorissa on jazzit ja hinnat pilvissä.
Bussimatka maksaa 2 euroa.
Sillä ei tahdo saada kahvikupillista, puhumattakaan kastamisesta
Tänäaän aamusella törmäsin iki-ihanaan Peter Nymanniin.
Torilla on maikkarin aamutv.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Porissa on jazzit ja hinnat pilvissä.
Torilla on maikkarin aamutv.on sillä kuralla hintaa, kaupasta saisi lähes koko paketin kahvia sillä hintaa.
Tääläpäin on joillakin kahviloilla tapa, kun ostaa kahvin ja pullan, saa hakea
vielä santsikupin , en tiedä kuinka monenella kupillisella saisi tiskiluuduta
njjjjjj - Anonyymi
Sattuipa minullekin vuosia sitten, ei tosin noin mukavaa, kuin leskelle, mutta odotellessani bussia, yksi auto peruutti ja tuli vain sanojensa mukaan katsomaan, että asuuko tällä seudulla noin kaunis nainen?
Ei muuten tarjonnut kyytiä edes seuraavalle pysäkille, vaan lähti menojaan.DD - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sattuipa minullekin vuosia sitten, ei tosin noin mukavaa, kuin leskelle, mutta odotellessani bussia, yksi auto peruutti ja tuli vain sanojensa mukaan katsomaan, että asuuko tällä seudulla noin kaunis nainen?
Ei muuten tarjonnut kyytiä edes seuraavalle pysäkille, vaan lähti menojaan.DD...ja bussipysäkin nimi oli..? Mikä? Olen näet tulossa sinne päin. Ilman autoa.
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Porissa on jazzit ja hinnat pilvissä.
Torilla on maikkarin aamutv.Porin bussimatkojen hinnat ovat mitkä ovat, ei niitä nyt jazien takia ole erityisesti korotettu. Ja missäpä hinnat enää tuon alhaisempia olisivat, hieman arvoeroja syntyy sitten siitä, mikä on lipun kelpoisuusaika, esim. Turussa kertalippu on voimassa kaksi tuntia.
Anonyymi kirjoitti:
Porin bussimatkojen hinnat ovat mitkä ovat, ei niitä nyt jazien takia ole erityisesti korotettu. Ja missäpä hinnat enää tuon alhaisempia olisivat, hieman arvoeroja syntyy sitten siitä, mikä on lipun kelpoisuusaika, esim. Turussa kertalippu on voimassa kaksi tuntia.
Ano
Oli juttua kahvikupin hinnasta.
Vertasin bussilipun hintaan, joka on todella edullinen. Siis 2€.
Voimassa on kaksituntia, eli yleensä jatkan eri bussilla palvelukotiin.
- Anonyymi
Jos se olikin se mies menneisyydestä?
- Anonyymi
Kuollut mies? Ne on hyviä kuvia.
- Anonyymi
Tälle palstalle kirjoittanut nimim. " mies menneisyydest" (ilman äätä) saisikin jo kirjoittaa oman teoksensa meidän luettavaksemme.
kylmätotuus Ano
Mies menneisyydestä sikäli, että hän muisti minut, kun hän oli silloin 14-vuotias.
Minä synnyin hänen naapurikseen, samaan vuokrataloon.Anonyymi kirjoitti:
Kuollut mies? Ne on hyviä kuvia.
Ano
Nyt en tajua tätä kuollut mies keissiä?
- Anonyymi
kuollut kieli
Muistan kun sain ensimmäisen virkani Suomen akatemiasta joka on aina tutkimusvirka, ei tarvitse opettaa mitään
Minulle tuli paperi kotiin
Hakemuksenne otetaan käsiteltäväksi, kun kielitodistus esitetään
(Silloin oli jo riidelty valmiiksi se, että jos ei huomaa että pakkoruotsin kielitodistus
hakemukseen niin ei saa hylätä tällä perusteella vaan todistus pitää hallinnon pyytää)
Menin kielikokeeseen ja sain hyvät tiedot virkaan, jossa en käytä ruotsia enkä opeta ketään
Seuraava kandidaatti sai vain tyydyttävät tiedot
kokeen pitäjä kysyi häneltä ovelta ruotsiksi - keinokeskustelua
miksi haette kielitodistusta?
hakija vastasi hitaasti sanoja pudotellen:
jag vill har ett yrke
jaaha, sanoi kokeen pitäjä, selvä, tässä todistus 10 markaa tms
tyydyttävät tiedot - Anonyymi
Kalle Soraisen antama todistus ruotsinkielestä oli pätevä....
Beng- Anonyymi
Nykyään herramme hunksi kirjoittanee kieli-todistuksia ruotsiksi.
Monella tapaa voi viivähtää menneisyydessään.
Joitakin aikoja sitten kuoli eräs suomalainen teatteriohjaaja,
niiltä tiimoilta hänestä oli kirjoitettu juttu paikallislehteen.
kuva tutusta talosta sai lukemaan jutun ja vei ajatukseni kyseisen talon pihapiiriin ja lapsuuteeni.
Kuinka ohjaaja oli kaverinsa kanssa asunut samassa talossa jossa meidän perhe asui viisikymmentä luvulla. Ehkä asuimme samassa huoneistossakin ensin siellä yläkerrassa ja myöhemmin alakerrassa.
Todennäköisesti emme kuitenkaan asuneet samaan aikaan. Tuo vaaleanpunainen talo elää enää vain muistoissa.
Muistelin kuinka opetin pikkuveljeäni ajamaan polkupyörällä, ei meillä mitään lasten pyöriä silloin ollut, äidinpolkupyörän laitoin puisia tikapuita vasten, tikapuut näkyivät myös tuossa lehtikuvassa. Sitten velipoika jalat polkimilla, ensin nojasi tikapuihin ja sitten isosisko pökkäsi veljensä vauhtiin, ensin mentiin nurin ja huudettiin, mutta pian hän kuitenkin oppi polkupyörällä ajon ensiniksit.- Anonyymi
Minä opettelin ajamaan polkupyörällä isäni pyörällä.
Pyörän tangon välistä jalat polkimille ja menoksi.
Sitä en muista, miten kauan kesti, että opin ajamaan, mutta opin kuitenkin.
Olin lapsena melkoinen rämäpää, joka teki kaikkia juttuja, joita itseäni 5 vuotta vanhempi veljenikin teki.
Yksi esimerkki rämäpäisyydestäni on, että 6-vuotiaana laskin isäni tekemillä "suksilla", sauvoilla vauhtia lisäten, hyppyrimäen alastulorinteen , jossa mm . yhdistetyn olympiamitalisti ja Kari Tapiokin harrastivat mäkihyppyä.
Nyt "pyörryttää", kun katsonkin ko. rinnettä.
kylmätotuus Anonyymi kirjoitti:
Minä opettelin ajamaan polkupyörällä isäni pyörällä.
Pyörän tangon välistä jalat polkimille ja menoksi.
Sitä en muista, miten kauan kesti, että opin ajamaan, mutta opin kuitenkin.
Olin lapsena melkoinen rämäpää, joka teki kaikkia juttuja, joita itseäni 5 vuotta vanhempi veljenikin teki.
Yksi esimerkki rämäpäisyydestäni on, että 6-vuotiaana laskin isäni tekemillä "suksilla", sauvoilla vauhtia lisäten, hyppyrimäen alastulorinteen , jossa mm . yhdistetyn olympiamitalisti ja Kari Tapiokin harrastivat mäkihyppyä.
Nyt "pyörryttää", kun katsonkin ko. rinnettä.
kylmätotuusVanhemmiten pyörällä ajokin voi olla vaikeampaa oppia,
Äitini kertoi, kuinka he lapsena opettivat heidän mummoaan
ajamaan polkupyörällä.
Polkupyörä laitettiin kuivaan raviojaan ja mummo pyörän päälle ja siitä se lähti, pikku hiljaa, joku lapsista aluksi työnsi tarakasta, eipähän mummo aluksi ainakaan kaatunut korkealta ja oppi kuin oppikin lopulta ajamaankin polkupyörällä.
Olikohan polkupyörällä ajo noihin aikoihin samanlainen taito kuin nykyään tietokoneen käytön opettelu,
jos sen 60-70 aloittaa ihan alusta,
lastenlasten viisaita neuvoja tarvitaan.
- Anonyymi
Löysin ehkä 4-vuootiaana aitasta punamultaa ja mätin suuhun. Isä antoi mannapuuroa päälle ja sanoi että sillä se hoituu. Varmaan terveellinen tujaus, rautapitoista savimaata.
Kirjoitin alussa pimeästä siasta.
Kyydittäjäni siitä kertoi.
Mikä ihmeen pimee sika, kysyin.
Sikaa pidettiin salaa jossain liiterin takana.
Olisi kait pitänyt jonnekin viranomaisille ilmoittaa.
Jouluun asti eli ja sitten pistettiin lihoiksi.
Asuimme keskikaupungilta n. kilometrin päässä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164