Tulimme viikonloppuna lomamatkalta pohjoisesta, Norjasta. Ajoimme Pajalaan, kävimme Lestadiuksen haudalla sunnuntaina päivällä.
Sinne käveli joku iäkkäämpi mies. Puhui hyvin suomea ja kysyi että olemmeko me tulleet isoihin seuroihin sinne.
Emme tienneet koko isoista seuroista yhtään mitään. Mutta tämä mies kertoi meille että noin 15 km Kiirunaan päin kylässä ovat isot seurat menossa.
Meidät voitti uteliaisuus ja niin lähdimme käymään siellä ja seurapaikka löytyi.
Väkeä siellä seuroissa oli ehkä noin 2000-2500 henkeä. Oli pystytetty 2-3 telttaa ja pellolle pysäköity autot ja asuntovaunut.
Menimme telttaan, joka oli lähes täynnä ihmisiä ja istuimme ja kuuntelimme 2 saarnaa ja olimme todellakin yllättyneitä.
Molemmat saarnat olivat suomen kielellä ja ne tulkittiin heti simultaanisti vierestä ruotsin kielelle.
Puheet olivat todella raamatullisia puheita. Evankeliumi tuli erittäin kirkkaasti näkösälle ja molemmat puhujat korostivat Jeesuksessa olevaa autuutta.
Sen jälkeen menimme ruokajonoon ja söimme ja lähdimme jatkamaan kotimatkaa.
Meitä ei tullut kukaan puhuttelemaan, eikä tervehtimään, eikä meitä kyllä katsottu mitenkään vinosti vaan saimme olla vaimoni kanssa kahdestaan aivan rauhassa ja nauttia seuratilaisuudesta.
Asia josta yllätyin oli se että evankeliumi ei ollut peitetty.
Tulin tuosta Käynnistä vakuuttuneeksi eräästä asiasta, nimittäin siitä että kyllä elävää kristillisyyttä on muuallakin kuin vain meidän (vl) joukossa!
Noissa seuroissa oli paljon nuoria ja lapsia!
Kaikkiaan kokemus oli todellakin positiivinen!
Eri seurat
16
1436
Vastaukset
- Anonyymi
Oliko seurat Juhonpieti-Erkheikki -nimisessä paikassa? Olisipa ollut kiva itsekin olla niissä seuroissa!
Kyseessä on Ruotsin itälestadiolaiset, jotka ovat yhtä yhtä Suomen puolen "pikkuesikoisten" eli Rauhan sanan kanssa. Suomessa ruotsinkielisellä pohjanmaalla herätysliike on hyvin voimakas ja järjestäytynyt LFF-organisaation alle. Youtubesta voi kuunnella viikottain kaksikielisiä seuroja Risöhäll bönehusista. Saarnat ovat hyvin Kristus-keskeisiä ja puhujien Raamatun tuntemus on syvää. Kesäisin isoja telttaseuroja on ainakin Luodossa ja Ähtävällä, joten sinne vaan sitten!
-Kaappikellolainen- Anonyymi
Tien laidassa oli nimikilpi Autio. Meitä vähän nauratti, että ei kait täällä enää ketään asu. Tuo Erkinheikki vai mikä se oli, tuntuu kyllä myös tutulle. Ja taisi olla Juhonpiti myös.
Oli kyllä hienot sellaiset vanhan ajan seurat. Ruokapöydässä oli noin 25-30 ikäisiä perheellisiä, jotka puhuivat aivan sekaisin suomea ja ruotsia, ehkä vähän riippui siitä, että kenen kanssa puhuivat.
Aika ihme juttua kaikkiaan.
Oliko seuroissa liikutuksia? Muistan kun lapsuudessa kävimme itälestadiolaisten seuroissa, niin niissä oli silloin paljon liikutuksia. Pidin sitä pelottavana.
- Anonyymi
No, mun vaimo "liikkuttui sen ensimmäisen puheen tulkkaukseen. Se tulkki eli ite kyllä mukana! Siis aivan uskomatonta miten hän käänsi heti ruotsiin. Sekin oli jo sinänsä aivan liikuttavaa. Tulkki oli kyllä samassa hengessä mukana!
- Anonyymi
Eikö tuosta sanastakaan pääse lestat eroon ja tilalle jokin joka on Raamatusta löytyvä termi!
-oliko liikutuksia- ! voi herraisä sentään. - Anonyymi
Mulle riittää rauhanyhdistyksen seurat, jos sielläkään joutaa käymään.
Mukava lukea.
Olin itse tuolla noissa seuroissa.
Kylän nimet on Erkheikki - Juhonpieti.
Telttoja oli kaksi. Kaikki puheet tulkattiin.
Tämä on osa juuri tätä Lestadiolaisuuden osaa, joka Suomessa tunnetaan LFF ja Rauhan Sana nimistä. Pikkuesikoisuus nimi juontuu 1800 luvun lopun hajaannuksesta Amerikassa.- Anonyymi
Mutta Ruotsissa nämä lestadiolaiset kutsuvat itseään itälestadiolaisiksi, lestadiolaisuuden ensimmäisen hajaannuksen perustella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta Ruotsissa nämä lestadiolaiset kutsuvat itseään itälestadiolaisiksi, lestadiolaisuuden ensimmäisen hajaannuksen perustella.
Länsilestadiolaiset ovat siellä esikoislestadiolaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Östlæstadianism
Östlæstadianismen är en riktning inom den læstadianska väckelserörelsen med främsta utbredningsområde i Tornedalen samt Österbotten. Den östliga riktningen har en mindre sträng församlingslära än övriga læstadianska riktningar. Församlingarna kallas ofta fridsförbund. Riktningen har följande fridsförbund i Sverige: Bodens fridsförbund, Gällivare och Malmbergets fridsförbund, Haparanda fridsförbund, Hietaniemi fridsförbund, Juhonpieti/Erkheikki fridsförbund, Juoksengi fridsförbund, Kiruna fridsförbund, Korpilombolo fridsförbund, Kuttainens Fridsförbund, Liviöjärvi fridsförbund, Luleå fridsförbund, Pajala fridsförbund, Sattajärvi fridsförbund, Svansteins fridsförbund samt Övertorneå fridsförbund.
- Anonyymi
"Noissa seuroissa oli paljon nuoria ja lapsia!"
Ja vanhukset unohdettiin taas.Iso nuorten määrä viestii valoisasta tulevaisuudesta.
Vanhusten määrä on suhteessa todella vähäinen.
- Anonyymi
Gud vare Tack!
Ihanaa kuulla että te olitte tykänneet käydä seuroissa. Tervetuloa tänä viikonloppuna Kolppiin. Jos ette pääse tulemaan, niin pystyy netin kautta kuunnella.
https://www.lff.fi/kotisivu/
Harmittaa, että SRK ei hyväksy meitä Jumalan lapsina vaikka meillä on sama raamattu ja sama usko (paitsi tuomitsemista toisia, uskomme että se ei ole meidän tehtävä). Me uskomme Jeesuksen nimessä ja veressä syntimme anteeksi. Toivon ja pyydän taivaan Isältä että voidaan joskus tervehtiä toisiamme tervehdyksellä Jumalanterve/-rauhaa. Minä olen koko kesän kuunnellut kesä-seuraradio. Aivan ihana kanava, tuntunut että on saanut olla seuroissa koko kesän. Kiitos SRK:lle siitä.Minäkin tapaan kuunnella kesäseuraradiota. Käyn myös suviseuroissa aina kun ne ovat lähellä. En ole antanut häiritä että SRK:n virallinen kanta on että emme ole uskovaisia. Olen tavannut monta vanhoillislestadiolaista joka kuitenkin pitää meitä uskovaisina. Minulla on useita vanhoillislestadiolaisia tuttavia.
Kuitenkin ihan kaikki mikä tulee kesäseuraradiosta ei tarvitse uskoa.- Anonyymi
Joo, kesäseuraradio on kyllä hyvää lähetystyötä. Ja sitä on mukava kuunnella. Tuttuja ja kauniita lauluja ja virsiä.
On se harmillista, että omitaan Jumalan valtakunta itselle. Se on totta, että on vain yksi ainoa Jumalan valtakunta, mutta kyllä se on ihmisoppi, että se on näkyväinen seurakunta; siten näkyväväinen, että ihminen osaa sille raja-aidan paikan asettaa!
Vai miten se on mykyään, vieläkö SRK väki antaa suorat ja selvät kadotustuomiot toisille uskoville?
Taitaa juuri Rauhan Sana väki olla se kaikkein vaikein tuomittava SRKlle?.
Onhan se kuitenkin ryhmä, jossa on juurikin sama opetus synnistä ja armosta. Ja se ryhmä on säilynyt yhtenäisenä juuri tuolla herätyksen syntyseuduilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565710Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141737
- 941566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391369Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121325Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3521286