Kertoisitteko kokemuksia kumpi sopii paremmin apujollaksi: pieni kumivene vai muovinen apujolla? Varsinainen pursi 27-jalkainen.
Olen kuullut että kumiveneitä olisi hankala soutaa ja vaatisi mielellään perämoottorin jotta niillä pääsisi eteenpäin.
Mielipiteitä.
Apujollaksi kuminen vai muovinen?
10
2428
Vastaukset
- Jol-Lai-Lee
Jos haluat osallistua jollallasi Sulkavan soutuun (Partalansaaren ympäri, 65 km), niin hommaa toki ihmeessä kova muovinen (tai puinen) laite!
Pelkkänä rantautumisjollana kumivene on mielestäni aivan ylivoimainen. Ei tarvitse lepuuttimia missään; on vakaa, kantava ja turvallinen.
Itselläni on ilmapohjainen Brig Dingo D265W. Olen tyytyväinen (sillä jopa soutaa ihan auttavasti!) Toinen ukrainalaismerkki Grand lienee koko lailla vastaava niin ominaisuuksiltaan, laadultaan kuin hinnaltaankin. Länsimaiset materiaalit ja komponentit, ukrainalainen työn hinta - kelpo yhdistelmä!
Moottoria ei jollassani toistaiseksi ole, mutta 3-4-heppaisen voisin laittaa jos oikein sopiva kävelee vastaan. Olen kokeillut 2,5-heppaisella ja ihan toimiva yhdistelmä oli sekin. - Grand 240
Oma valintani oli kumijolla, seuraavin perusteluin:
kevyt
mahtuu tarvittaessa pieneen tilaan
ei kolise omaan/muiden veneisiin
Yhden kauden kokemuksella voin sanoa, että yllättävän hyvä soutaa, jopa tuulessa.- jolliakin
on kovin erilaisia. Itsellä on Walker Bay 8,
muovia, eikä naarmuta kylkiä, kolisee kyllä
hyvä soutaa, pohjassa pieni köli antamassa suuntavakavuutta, myös lapset pärjäävät tuulessa
Helppo hinata, ei venkoile eikä juuri hidasta
Tarvittaessa voi rikata (valmis riki ja purje maksaa maltaita = enemmän kuin vene)
Painaa n. 32kg, saa helposti kannelle
- keulan kantavuus, täytyy katsoa miten jollaan astuu
- JoJo
Luepa Grand 270 -kumiveneen testi Vene-lehdestä 5/2003. Soutuominaisuuksia jopa kehuttiin :) Tuollainen ilmapohjainen Grand 240 tai 270 on minullakin hankintalistalla tulevaksi kesäksi.
Jos aijot harastaa kaislikkopurjehdusta voit valita ehdotetuista vaihtoehdoista...
Jos taas kyseeseen tulee avomeriosuuksia ja kova keli ylättää, on muoviset tai puiset vaihtoehdot hengenvaaralliset.
Kokemuksia siitä on.- henki vaarassako
Mitä tuolla hengenvaarallisuudella tarkoitat? Meillä on tapana nostaa kova jolla kannelle isommissa ylityksissä tai jos kovemman kelin vaaraa on.
henki vaarassako kirjoitti:
Mitä tuolla hengenvaarallisuudella tarkoitat? Meillä on tapana nostaa kova jolla kannelle isommissa ylityksissä tai jos kovemman kelin vaaraa on.
Oletko joskus ollut kovassa kelissä avomerellä?
Kun aalot heittävät tonittain vettä kanelle en ainakaan minä halua potentiaalisesti irtoava jolla siellä. Lisäksi se haittaa liikumisen kannella jo muutenkin vaikeiden olosuhteiden aikana...
- Arkonada
Mitä mieltä olette? Lyhyet avomeriosuudet, Hangosta Viron puolelle tai Ahvenanmaalta Tukholman saaristoon - otatteko kumiveneen pelkästään mukaan vai onko pelastuslautta telineessään mukana 30 jalan paatissa? Oletteko ostaneet Plastimon lauttaa tai vastaavaa?
- ax-2
Minulla vanha Bombardin aX-2 vuosikymmenen käytössä, tukeva ja vakaa, 2 hv Yamahalla myös
pääsee kovallakin tuulella rantaan. Voin myydä,
tarvitsen hieman isomman kesällä.- sailor153
olen kiinnostunut...
Laita hinta ja tarkemmat tiedot sailor153@hotmail.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577250Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243418Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1581719Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3181682- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2491217- 811144