löytyy ainakin seuraavista osoitteista:
http://www.iltalehti.fi/2005/03/08/autot/2808896_au.shtml
http://www.channel4.com/4car/road-tests/H/hyundai/sonata05-/sonata05--intro.html
http://www.onemotoring.com.sg/publish/onemotoring/en/motoring/dreams0/road_test2005/rdtest/hyundai.html
http://www.apexstuff.com/bt/200502/motoring.asp
Täytynee siis itsekin testata jossakin vaiheessa, vaikka isompaa 3.3L automaattia tekisi mieli..
Uuden Sonatan koeajoja
27
12518
Vastaukset
- Peräprutku
Onpa ruma,eikä 2 litran konetta ...täytyy vaihtaa Kiaan
- eddy
Minustakin Sonatan vanha koppa hienompi, mutta toisaalta en KIA mallistostakaan kauhean paljon hienompaa sedania löydä - makuasioita..
Magentis on jo auttamatta vanhan näköinen, eikös siitäkin ole tulossa uusi korimalli. Saa nähdä minkä kopio se on, tämä uusi Sonata häiritsevästi Accordin/Mazda6 näköinen. - korealainen
eddy kirjoitti:
Minustakin Sonatan vanha koppa hienompi, mutta toisaalta en KIA mallistostakaan kauhean paljon hienompaa sedania löydä - makuasioita..
Magentis on jo auttamatta vanhan näköinen, eikös siitäkin ole tulossa uusi korimalli. Saa nähdä minkä kopio se on, tämä uusi Sonata häiritsevästi Accordin/Mazda6 näköinen.Myöskin.
Sonatan vanha koppa on hienompi ja
Magentis myös tyylikkäämpi kuin tämä Sonatan uusi malli.
Joskus mielestäni vanhan näköinen on jopa parempi kuin nämä uuden tyylin näköiset joista useat mallit ovat kuin toistensa kopioita. - arska
2.0 tulee myöhemmin. ymmärsin et siihen tulee joku theta tai vastaavan mallimerkinnän omaava kones. jostain luin et se olis mm. mersun kanssa kehitetty. tiedä sitten et pitääkö paikkaansa..
- Tulossa ovat
Nämä ovat tulossa myöhemmin ja todennäköisesti vielä tämän vuoden puolella.
- Peräprutku
arska kirjoitti:
2.0 tulee myöhemmin. ymmärsin et siihen tulee joku theta tai vastaavan mallimerkinnän omaava kones. jostain luin et se olis mm. mersun kanssa kehitetty. tiedä sitten et pitääkö paikkaansa..
Eikös tuo 2.4:n ole jo se theta kone jonka Huihai tyrkkää ekana markkinoille: Hyrsleri ja Mitsu katsovat vierestä miten äijän kävi ja mitä kohtaa joudutaan korjaamaan.Onkohan tuossa jo muutettu tuo jakopään hihna ketjuun.Mitä tulee kopan muotoon niin olen samaa mieltä niiden kanssa jotka ovat kehuneet tuota edellistä mallia vaikka itse ajelenkin sillä hyrslerin näköisellä.Siinä viehätti aikoinaan alhaalla oleva vyötärölinja joka sai kärryn nättämään pienemmältä kuin onkaan.
- antti
eddy kirjoitti:
Minustakin Sonatan vanha koppa hienompi, mutta toisaalta en KIA mallistostakaan kauhean paljon hienompaa sedania löydä - makuasioita..
Magentis on jo auttamatta vanhan näköinen, eikös siitäkin ole tulossa uusi korimalli. Saa nähdä minkä kopio se on, tämä uusi Sonata häiritsevästi Accordin/Mazda6 näköinen.vanha Sonata = nykyinen Kia Magentis, uusi sonata = tuleva Kia Magentis. Kia on Hyundain kanssa samaa firmaa, Kian on tarkoitus olla viimeistelyltään hieman Hyundaita parempi ja jotenkin vain "paremmalla" imagolla, vähän kuin Toyota/Lexus.
- Peräprutku
antti kirjoitti:
vanha Sonata = nykyinen Kia Magentis, uusi sonata = tuleva Kia Magentis. Kia on Hyundain kanssa samaa firmaa, Kian on tarkoitus olla viimeistelyltään hieman Hyundaita parempi ja jotenkin vain "paremmalla" imagolla, vähän kuin Toyota/Lexus.
Jos todellakin Huihai on tuo karvalakki malli ja Kia on sitten tämä hienompi malli niin kyllä tuo Delta-auto on muninut ainakin moottoreissa koska Magentiksessa näkyy olevan tuo vanha Mitsun moottori kuten Huihaissa ja V6:kin on ainakin vuodelta 1999 oleva 2.5:n kun taas Huihaihin on istutettu tuonne äveriäämpään päähän 2.7 kone ( varmaankin ne ovat samoja perusmoottoreita mutta ?)Tulee varmaan mielenkiintoista kun samoista palikoista tehdään kahden eri merkin alle autoja jotka kilpailevat lähinnä keskenään.Kilpailu varmaan Suomessa kulminoituu maahantuojien toimintaan ja ainakin minusta Kia:lla on takuun muodossa etulyönti asema( jos se pitää).Toisaalta minulla on ennestään huonoja kokemuksia myös Delta-autosta Fiatin osalta joten puntit ovat aika tasan.
- malli
Edellinen Sonatan malli on jotenkin tyylikkäämpi.
Paljonkohan hintaa tulee tulle 3.3l koneella olevaan.....yli 30.000 euroa? - ok!
ei tuossa minusta mitään vikaa ole vaikka vähän Accordia ja 6 muistuttaakin, hienoja autoja kun nekin ovat :)
- Tepu
Jotenkin tuli uudesta Sonatasta hieman vaisu ja tylsä vaikutelma, edellinen korimalli oli jotenkin tyylikkäämpi hieman Jaguariin viittaavan ulkonäkönsä vuoksi. Tästä uudesta tulee minulle mieleen Mondeo. Muuten ihan laadukkaan ja massiivisen oloinen peli, tosin takapenkille ei tässäkään oikein aikuinen mies mahdu. Hienoinen pettymys kuitenkin, mutta hintansa puolesta ihan harkittava vaihtoehto.
- kilpailu kovenee
Persoonallisuus kadonnut,mutta tuvallisuus kohentunut malliuudistuksen myötä.
Oli miellyttävä kokemus kokeilla Sonata 2.4automaattia.Ajoasento hyvä,istuimet hyvät,(nahka)kevyesti lähti liikkeelle,161hv,auttamana.Ajotuntuma hyvä,tilaa reilusti.Vakaa kulku,aika hiljainen,riippuu paljon rengasvalinnasta.Kova haastaja 5v takuulla,hinta edullinen.Laatu hyvä,luotettavin USA,ssa.Taksitkin varmaan innostuvat.Odotan kunnon testiä,hullua tietysti asettaa vertailu 500sarjan bemarin kanssa.Kylmää hikeä auto tulee nostattamaan kilpailevisa liikkeissä.En miettisi kauaa,jos olisi 30 tonnia auton ostoon.
- Sonatalla ajeleva
Kävin istumassa "KYLMÄT TYYPIT" uudesta Sonatasta. Auto on nykyiseeni verrattuna mauton ja samannäköisiä on useita. Tuli tunne että täytyy parkkipaikalla käydä kopeloimalla etsimässä autoaan muiden joukosta :)
3.3 l moottoria ei vielä ole myynnissä, niin että koeajo saa odottaa. Toisaalta nykyinen Sonata menee vaihtoon vasta 11/2006 että ehtiihän tässä vielä ihmettelemään :)
Selvä parannus nykyiseen ovat vakiona tulevat vakionopeuden säädin sekä ovien lukon kaukokäyttö. Nykyisessä nuo ovat "business" malliin jälkiasennettuja eivätkä toiminnoiltaan ja käyttömukavuudeltaan vastaa alkuperäisiä.
Olipa avaimessa takaluukun kauksäätimellä tapahtuva avauskin kuten yleensä nykyään jo lähes kaikissa autoissa on.- Ent. Sonata 2.7V6
ihan oikeasti 8 km ja en pidä sitä "tyylittömänä". Potkua tuntui löytyvän, mitä nyt Nokian Rsi renkailla ja 80 km/h rajoituksella uskalsi kokeilla. 16-tuuman vanteet, 215/65 renkaat ja ulkomuotoilu yleensäkin saavat auton näyttämään ylemmän keskiluokan peliltä ja monet nykyiset tojo-, ooppeli- ja mondeo-yms muut fanit saanevat ajattelemisen aihetta: tyytyäkö 1.8-2.0 moottoriin vai ottaako 2.4 Sonatan samalla hinnalla?
- 098098908
Ent. Sonata 2.7V6 kirjoitti:
ihan oikeasti 8 km ja en pidä sitä "tyylittömänä". Potkua tuntui löytyvän, mitä nyt Nokian Rsi renkailla ja 80 km/h rajoituksella uskalsi kokeilla. 16-tuuman vanteet, 215/65 renkaat ja ulkomuotoilu yleensäkin saavat auton näyttämään ylemmän keskiluokan peliltä ja monet nykyiset tojo-, ooppeli- ja mondeo-yms muut fanit saanevat ajattelemisen aihetta: tyytyäkö 1.8-2.0 moottoriin vai ottaako 2.4 Sonatan samalla hinnalla?
Onko uusi sonata hiljaisempi vanhaa?
- ent.sonata
098098908 kirjoitti:
Onko uusi sonata hiljaisempi vanhaa?
melutasossa ja ajoin vain n. 8 km ja uuden Sonatan alla olivat Nokian Rsi-kitkat. Omassa 2.7V6 Sonatassani ovat Nokian Hkpl 4:t ja kyllä sieltä enemmän melua auton sisälle tulee kuin uuden Sonatan kitkoista, mutta ensi tuntumaksi jäi, että myöskin uudessa Sonatassa hinta ja laatu kohtaa erinomaisella tavalla.
- Peräprutku
Tuolla Vi bilägaren ruosteraportissa 99 Sonata sai arvosanan 2 ( asteikolla 1-5), 2000 arvosanan 3 ja 2002 arvosanan taas 2? Samassa yhteydessä todettiin Sonatan rinnakkaismallista että siinä on käytetty uudempia menetelmiä mutta ei ole yritettykään saada kattavaa tulosta aikaseksi.Samantien todettiin että peruskostruktio on vanha kummassakin ja se aiheuttaa ruosteherkkkyyttä.Luin jostain että tässä uusimmassa Sonatassa olisi sama pohja kostruktio kuin vanhassa??
- eddy
Morjens!
Itse en tänään ehtinyt ensiesittelyyn, mutta ehkä lähitulevaisuudessa koeajolle on mentävä.
Koeajoin Sonatan vanhan "jaguaarin" perusteellisesti (V6 autom), mutta päädyin kuitenkin vielä perheellisenä farkkuvolvoon.
Mielenkiintoista olisi kokeilla 2.4 erot automaattien välillä (Sonatan uusi 4 pyttynen vs. Volvon 5 sylinterinen). Molemmat isoina autoina vaativat mielestäni automaatin rinnalle ison ja vääntävän moottorin.
Sonatan vanhassa korimallissa 2 litranen, jopa manuaalina, oli vähän ponneton. Uuskoppasen 2.4 automaatti on varmaankin siinä rajalla..
Erityisesti automaatin koeajokokemukset kiinnostavat - Kiitos!- ...
Kävinpä sitten minäkin koeajamassa Sonatan. Lyhyen lenkin ehdin heittää (20 km). Tuntui ihan mukavalta autolta. Moottoritiellä pääsi vähän kokeilemaan tuota ohituskiihtyvyyttä ja kyllä se minusta ihan riittävältä tuntui. No yksinhän sitä ajoin, joten vaikea sanoa miten homma hoituu kuormattuna.
Rengasmelua kuului kyllä jonkun verran, mutta muuten tuntui aika hiljaiselta. Kannattaa tosiaan itse käydä heittämässä kunnon lenkki, mikäli auto kiinnostaa.
Sen voin kyllä sanoa, että Sontata tuntui selvästi väljemmältä sisätiloiltaan kuin V70, jollaista on myös tullut ajettua - vähän enemmänkin kuin 20 km.
Automaatista sen verran vielä, että vaikutti ihan toimivalta ja valitsin siirtyi jämäkästi, mutta aivan niin hienostunutta sen toiminta ei kyllä ollut kuin Honda Accordissa, jonka 5-vaihteinen automaatti on mielestäni paras _perinteinen_ automaatti tuossa n. 32k€:n hintaluokassa.
Positiivinen vaikutelma ajokista jäi. Itseäni miellytti myös Sontana ulkonäkö, joten laitetaan harkintaan... - ...
... kirjoitti:
Kävinpä sitten minäkin koeajamassa Sonatan. Lyhyen lenkin ehdin heittää (20 km). Tuntui ihan mukavalta autolta. Moottoritiellä pääsi vähän kokeilemaan tuota ohituskiihtyvyyttä ja kyllä se minusta ihan riittävältä tuntui. No yksinhän sitä ajoin, joten vaikea sanoa miten homma hoituu kuormattuna.
Rengasmelua kuului kyllä jonkun verran, mutta muuten tuntui aika hiljaiselta. Kannattaa tosiaan itse käydä heittämässä kunnon lenkki, mikäli auto kiinnostaa.
Sen voin kyllä sanoa, että Sontata tuntui selvästi väljemmältä sisätiloiltaan kuin V70, jollaista on myös tullut ajettua - vähän enemmänkin kuin 20 km.
Automaatista sen verran vielä, että vaikutti ihan toimivalta ja valitsin siirtyi jämäkästi, mutta aivan niin hienostunutta sen toiminta ei kyllä ollut kuin Honda Accordissa, jonka 5-vaihteinen automaatti on mielestäni paras _perinteinen_ automaatti tuossa n. 32k€:n hintaluokassa.
Positiivinen vaikutelma ajokista jäi. Itseäni miellytti myös Sontana ulkonäkö, joten laitetaan harkintaan...Vaihteistosta vielä sen verran, että se "Tiptronic" toiminto pelasi mielestäni hyvin. Sitä vaan toivoisi, että muutkin kuin Mazda muuttaisivat sen logiikan oikeaksi eli - työnnetään valitsinta eteenpäin ja vedetään valitsinta taaksepäin eikä toisin päin...
- Sonatalla ajeleva
... kirjoitti:
Vaihteistosta vielä sen verran, että se "Tiptronic" toiminto pelasi mielestäni hyvin. Sitä vaan toivoisi, että muutkin kuin Mazda muuttaisivat sen logiikan oikeaksi eli - työnnetään valitsinta eteenpäin ja vedetään valitsinta taaksepäin eikä toisin päin...
Tuo "Tiptronic"in toiminta on edelleenkin 1½ vuoden päivittäisen säännöllisen käytön jälkeen hämäävää kun se toimii minusta "väärin" päin, eteenpäin - suurempi vaihde ja taaksepäin - pienempi vaihde.
Jotenkin se tuntuisi loogisemmalta toisinpäin toimivana. - ...
... kirjoitti:
Kävinpä sitten minäkin koeajamassa Sonatan. Lyhyen lenkin ehdin heittää (20 km). Tuntui ihan mukavalta autolta. Moottoritiellä pääsi vähän kokeilemaan tuota ohituskiihtyvyyttä ja kyllä se minusta ihan riittävältä tuntui. No yksinhän sitä ajoin, joten vaikea sanoa miten homma hoituu kuormattuna.
Rengasmelua kuului kyllä jonkun verran, mutta muuten tuntui aika hiljaiselta. Kannattaa tosiaan itse käydä heittämässä kunnon lenkki, mikäli auto kiinnostaa.
Sen voin kyllä sanoa, että Sontata tuntui selvästi väljemmältä sisätiloiltaan kuin V70, jollaista on myös tullut ajettua - vähän enemmänkin kuin 20 km.
Automaatista sen verran vielä, että vaikutti ihan toimivalta ja valitsin siirtyi jämäkästi, mutta aivan niin hienostunutta sen toiminta ei kyllä ollut kuin Honda Accordissa, jonka 5-vaihteinen automaatti on mielestäni paras _perinteinen_ automaatti tuossa n. 32k€:n hintaluokassa.
Positiivinen vaikutelma ajokista jäi. Itseäni miellytti myös Sontana ulkonäkö, joten laitetaan harkintaan...Kaikki kommentit koskevat tosiaankin uutta Sonataa vaikka kirjoitinkin se päin seiniä pariinkin kertaan tuossa edellisessä viestissä...
- eddy
Kävin koeistumassa kyseisen mallin AutoVirralla Vantaalla. Ensivaikutelmat:
- Ulkoa aika neutraali, jotenkin Passatmainen sivuprofiili.
- Auton takaosa paremman näköinen, etuosa tusinatavaraa muiden vastaavien kanssa
- Takakontti tilavan oloinen / näköinen.
- Sisätilat reilut, takanakin tilaa mukavasti.
- Kuskin paikalla oli mukavasti tilaa, mutta jotenkin valjun / muovisen oloinen tunnelma jota vaalea verhoilu vielä korosti. Tummalla verhoilulla (nahat) varmaankin olisi siistimmän näkoinen..
Olisin ehkä mennyt koeajolle, mutta Vantaalla ei ollut Sonataa automaattina, joten se siitä tällä kertaa.
Jotenkin olin odottanut Sonatalta hieman enemmän, eikä Volvokaan tuntunut tämän Sonatakokemuksen jälkeen enää niin arkiselta.
Pahin Sonatakuume laski siis ainakin hetkeksi.. - Peräprutku
eddy kirjoitti:
Kävin koeistumassa kyseisen mallin AutoVirralla Vantaalla. Ensivaikutelmat:
- Ulkoa aika neutraali, jotenkin Passatmainen sivuprofiili.
- Auton takaosa paremman näköinen, etuosa tusinatavaraa muiden vastaavien kanssa
- Takakontti tilavan oloinen / näköinen.
- Sisätilat reilut, takanakin tilaa mukavasti.
- Kuskin paikalla oli mukavasti tilaa, mutta jotenkin valjun / muovisen oloinen tunnelma jota vaalea verhoilu vielä korosti. Tummalla verhoilulla (nahat) varmaankin olisi siistimmän näkoinen..
Olisin ehkä mennyt koeajolle, mutta Vantaalla ei ollut Sonataa automaattina, joten se siitä tällä kertaa.
Jotenkin olin odottanut Sonatalta hieman enemmän, eikä Volvokaan tuntunut tämän Sonatakokemuksen jälkeen enää niin arkiselta.
Pahin Sonatakuume laski siis ainakin hetkeksi..Vaalea sisustus tekee autosta avaran tuntuisen.Takanäkyvyys kasvaneen tavaratilan myötä huono,mittariston luettavuus huonontunut ja konepeltiä riittää vaikka kuinka paljon. Vyötärölinja on noussut niin että hyvä kun 184 senttinen äijä näkee ulos.Kuskin pukista on tehty parempi ja onneksi taustapeilit ovat isot.Tekniikka puolella on hienoa että jakoremmi on vaihtunut ketjuun mutta vakionopussäädin on saatu vakioksi vain automaattilaatikkoon.Kokonaiskuvaa voi lähinnä luonnehtia sanoilla mitäänsanomaton tasapaksu eikä sykähdyttänyt sen vertaa että olisin lähtenyt koeajolle.Hinnan nousu ei vastaa tehtyjä muutoksia
- Peräprutku
Peräprutku kirjoitti:
Vaalea sisustus tekee autosta avaran tuntuisen.Takanäkyvyys kasvaneen tavaratilan myötä huono,mittariston luettavuus huonontunut ja konepeltiä riittää vaikka kuinka paljon. Vyötärölinja on noussut niin että hyvä kun 184 senttinen äijä näkee ulos.Kuskin pukista on tehty parempi ja onneksi taustapeilit ovat isot.Tekniikka puolella on hienoa että jakoremmi on vaihtunut ketjuun mutta vakionopussäädin on saatu vakioksi vain automaattilaatikkoon.Kokonaiskuvaa voi lähinnä luonnehtia sanoilla mitäänsanomaton tasapaksu eikä sykähdyttänyt sen vertaa että olisin lähtenyt koeajolle.Hinnan nousu ei vastaa tehtyjä muutoksia
Onkohan tässä vanha koppasessa sama kone kuin uutuudessa eli onko tuota 2004 mallia ollut jossain myynnissä 2.4 litran nelos koneella jossa olisi luovuttu tuosta nokka remmistä? :Hyundai 2003 SONATA GL 2.4 price, Limousine
- antti
Tuli koeajettua tuo lauantaina, ihan perus 2,4 manuaali. Hiljainen peli. Ohjaus saisi olla vähän täsmällisempi, mutta siihen tottui kyllä koeajon aikana. Moottorissa ok potkua. Käsiteltävyys noin isoksi autoksi erinomainen. Tilaa riittää kohtuullisesti, takapenkillä saisi ehkä olla aavistuksen enemmän. Viimeistelytasoltaan ok, kojelauta on siisti muttei mitenkään erityisen hieno. Kia-version eli seuraavan Magentiksen pitäisi olla siltä osin parempi. Saa nähdä miten Kia aikanaan hinnoitellaan, Hyundai on ainakin kilpailukykyinen, tosin ESP:n ja luistoneston puute perusmallista ihmetyttää.
Hauska yksityiskohta on epäilemättä jenkkimarkkinoiden takia laitettu takaluukun iso sisäpuolinen avauskahva että pääsee kontista pois jos kidnapataan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527080Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7053202Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1171413Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2211221Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081