1970-luvulla tehtiin edellistä edellinen Siionin laulukirjan uudistus. Uudistuksessa tunnetusti poistettiin useita kauniita lauluja, suoranaisia hemiä. Syyt olivat mitä olivat, esimerkiksi se, että laulu on "yleishengellinen" tai "korostaa liikaa yksittäisen kristityn vaellusta". Tilalle tuotiin lauluja, joissa korostettiin voimakkaasti lopun aikoja ja Jumalan valtakuntaa, tätä piskuista laumaa.
Ehkä äärimmäisin esimerkki on vanha Siionin laulu numero 96 (Jeesus Kristus sanallansa). Sen kuudes säkeistö kuului näin:
"Valkeus on läpi kansain / aikojenkin kulkenut. / Pohjan äären kansan saivat / myöskin kutsun taivaisen. / Siellä lepää Henki Herran / seurakunnan turvana, / sana osoitti sen kerran / aikain lopun merkkinä."
Tuossa säkeistössä kiteytyy voimakkaasti Vanhan testamentin Sakarjan kirjasta poimittu hevosvaunuoppi. Vuoden 2016 laulukirjauudistuksessa tuo säkeistö kuitenkin poistettiin, ja hyvä niin...
Entäpä sitten se ennen 1970-luvun uudistusta käytössä ollut laulukirja? Kiinnostuksen vuoksi hankin kirjan kun sen tuli vastaan divarissa. En meinannut uskoa silmiäni kun selasin kirjaa. Niin paljon niin kauniita lauluja! Ja nyt kuin tuhka tuuleen hävinneitä vanhoillislestadiolaisesta lauluperinteestä! Tässä muutamia poimintoja sekalaisessa järjestyksessä (suluissa linkki lauluun jos löysin sen youtubesta):
SL 143: Sun Henkesi kasteen alle (https://www.youtube.com/watch?v=0rMsEqdK5Cg)
SL 98: Mä Jeesuksesta laulan (https://www.youtube.com/watch?v=ueNmk9cQBuY)
SL 221: Tule Jeesus ja siunaa lastas (https://www.youtube.com/watch?v=wssAjEnEE78)
SL 215: Tule Jeesuksen luo (https://www.youtube.com/watch?v=pO0N_c7wKRk)
SL 97: Mulle Jeesus kallehin kaikesta on (https://www.youtube.com/watch?v=RN78KUXs-CM, ruotsiksi)
SL 185: Eipä ruusut ja kukkaset kaunistaneet
SL 14: Kanssani käy Golgatalle
SL 24B: Oi Jeesus Kristus, puhdas karitsa
Tulee surullinen olo, tuntuu niin väärältä että näin kauniita lauluja on menty poistamaan. Kun noiden laulujen sanoja kuuntelee, yksi asia tulee selväksi: niissä lauletaan Jeesuksesta, Golgatan ristinuhrista, verisestä syntien sovittajasta. Aivan hätkähdyttää huomata, miten valtava ero on nykyisiin Siionin lauluihin!
Olisikohan mitenkään mahdollista, että näitä vanhoja lauluja alettaisiin laulaa esim. seuroissa? Voisikohan esimerkiksi Srk tehdä näistä äänitteen?
Rehellisesti sanottuna pelkään meidän vanhoillislestadiolaisten puolesta. Seuroissa ja lauluissa ja Päivämiehessä kuulee nykyään niin vähän Kristusta, että hirvittää. Painopiste on Jumalan valtakunnassa ja siinä, että kuulutaan vain tähän ihmisjoukkoon niin hyvin käy. Missä on todellinen, vanhaan lestadiolaisuuteen kuulunut parannussaarna? Missä on Jeesus, missä Golgatan verinen vapahtaja, suloinen veriylkä joka tuo morsiamelleen pelastuksen?
Sensuroituja Siionin lauluja
17
619
Vastaukset
- Anonyymi
En ole aikoihin muistanut noita mainitsemiasi lauluja, mutta ihanat sanat niissä ovat. Minulla on tallessa vanhat Siionin Laulut -kirjat, pitääpä joskus vielä lukea.
Noissa lauluissahan kerrotaan tärkeimmästä asiasta, Jeesuksesta, joka on kärsinyt puolestamme meidän syntiemme sovitukseksi! Vaikka uusissakin lauluissa on hyviä sanoja, eivät ne ole mielestäni yhtä väkevästi uskon tärkeintä asiaa korostamassa. Kun ajattelee Jeesuksen kärsimyksen suuruutta, niin eikö hänen rakkautensa meitä kohtaan herätä halun uskoa omat synnit anteeksi? Uskonsisaret ja -veljet ovat usein tarpeen taivaan tiellä, mutta eivät saa nousta pääasiaksi. Jumala on luvannut antaa jokaiselle tarpeellisia saattomiehiä. - Anonyymi
Lienee turha toive, että vanhoja lauluja alettaisiin laulamaan, kun puhujatkin, jotka uskaltavat puhua Jeesuksesta, hyllytetään pikimmiten.
Veljestämme Olavi Voittosesta voisi tehdä ylistyslauluja Kristillisyytemme Siionin lauluihin.
- Anonyymi
Tää Sinkkari on hyvä:
Joka vuosi Jeesus syntyy
joka vuosi Jeesus kuolee
Me seurapenkissä tsiikataan
kun jeesusta piiskataa
Jumala pani Mariaa
oliko hällä lainkaan lakiaa'aaa
Sen takiaa me ollaan uskovaisii
ja valvotaan toisii
ettei syntinen tule koisii
mun tai sun kotii
tee siks heti parannuksii
tai synti tartuu sun rinnuksii
ja laittaa sut tainnoksii- Anonyymi
Miksi ei yllä pito ole poistanut yllä olevaa rienaavaa tekstiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ei yllä pito ole poistanut yllä olevaa rienaavaa tekstiä
Ylläpito hoitaa nykyään tekoäly. Se ei huomaa tällaista.
- Anonyymi
Ylläpito ei välitä, vaikka Suomen lakia rikotaan. Olen kahdesti pyytänyt poistamaan tuon jumalanpilkkaan syyllistyvän tekstin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylläpito ei välitä, vaikka Suomen lakia rikotaan. Olen kahdesti pyytänyt poistamaan tuon jumalanpilkkaan syyllistyvän tekstin.
Buaahhaaaaaa
Oisko kuolemantuomio sopiva seuraus "jumalanpilkasta"?
Vai 10 vuotta kuritushuonetta ja siihen päälle 55 vuotta vastikkeetonta ja pakollista talkootyötä paikallisella rauhanyhdistyksellä?
Kamala sentäs, tuli ihan huonot housuun Anonyymi kirjoitti:
Buaahhaaaaaa
Oisko kuolemantuomio sopiva seuraus "jumalanpilkasta"?
Vai 10 vuotta kuritushuonetta ja siihen päälle 55 vuotta vastikkeetonta ja pakollista talkootyötä paikallisella rauhanyhdistyksellä?
Kamala sentäs, tuli ihan huonot housuunKohtuu rankastus jumalanpilikasta: Miehiltä munat veks. Naisilta ommeltava tavara umpeen.
- Anonyymi
Musti.Hintikka kirjoitti:
Kohtuu rankastus jumalanpilikasta: Miehiltä munat veks. Naisilta ommeltava tavara umpeen.
Te kaksi viimeistä viestijää: Pystyttekö edes itse arvostamaan itseänne?
Anonyymi kirjoitti:
Te kaksi viimeistä viestijää: Pystyttekö edes itse arvostamaan itseänne?
Hihii!
- Anonyymi
Kaikki nuo poistetut laulut löytyy Siionin Matkalaulut -kirjasta ja niitä lauletaan Rauhan sanan seuroissa. Kaikkien Jeesuksen ystävien kannattaa liittyä Rauhan sanan tai LFF:n yhteyteen. SRK ja vanhoillislestadiolaisuus on menossa hyvää vauhtia harhaan. Jeesus ei ole enää vl:ssa uskon kohde, vaan seurakunta.
Minun mielestä tilanne vanhoillislestadiolaisuudessa on muuttumassa parempaan suuntaan. Saarnat ei enää ole niin lakihenkisiä ja raamattuun suhdaututaan vakavammin. Muistan kun saarnaajat vielä opettivat että Raamattu ei ole Jumalan sana, vaan se mikä he puhuvat.
Voin toki olla väärässä, kun en kulje niin paljon heidän seuroissa.- Anonyymi
Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?' 32
Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. 33
Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan. 3
Lissää siitoslauluja siioninlauluihin kiitos.
Millonka saaraan saaraäiteen laulukirjaan näitä Togon vetäviä afrikkalaisrytmejä?
- Anonyymi
Siionin matkalauluissa on kauniita lauluja. Niissä lauletaan Jeesuksesta. Harmittaa tuo srk:n suunta joka menee entistä pahempaan suuntaan. Valtakunnasta tulee epäjumala. Surullista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565710Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141737
- 941566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391369Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121325Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3521286