Eräs ns. (eslest. valtauomaan kuuluva), joka oli erojen aikaan jättänyt kristillisyyden ja liittyi joitakin vuosia myöhemmin valtauomaan totesi, ettei kristillisyys ole enää sama kuin silloin kun hän siitä lähti. Uskon, että jokainen vanhempi valtauomalainen tulee samaan lopputulokseen asioita rehellisesti miettiessään.
Valtauomalaisille
18
1340
Vastaukset
- kysyvä ei tieltä eksy
Eräs ns. (eslest. valtauomaan kuuluva), joka oli erojen aikaan jättänyt kristillisyyden ja liittyi joitakin vuosia myöhemmin valtauomaan totesi, ettei kristillisyys ole enää sama kuin silloin kun hän siitä lähti. Uskon, että jokainen vanhempi valtauomalainen tulee samaan lopputulokseen asioita rehellisesti miettiessään. Mitä tarkoittaa valtauoma?
Mikä oli ko henkilön mielestä muuttunut ? Millä perusteilla ko henkilö liittyi takaisin valtauomaan, josta oli lähtenyt, oliko lähtemispäätöksen takana siis jotakin muuta kuin opilliset asiat ? - KauanSitten
esikoisuus Suomessa ole enää samaa kuin esim. 30-40 vuotta sitten. Näi kertoi minullekin eräs sukulaiseni, joka palasi tuhlaajapojan retkiltä pitkän ajan jälkeen tähän el-yhteisöön. Kyllä vieläkin saarastuolista kuuluu syvän rintaäänen omaavien saarnamiesten vakuutteluja, että "kristillisyys on aivan sama kuin meidän vanhempiemme aikana ja kuten se on ollut koko etsikkoajan aikana"! Näin on helppo väittää ja uskotella nykynuorisolle, mutta asiallista kritiikkiä tämä kanta enempääkuin sen puolustajatkaan eivät kestä! Olen itsekin seurannut el-suuntausta vuosikymmeniä,lähtemättä siitä puoleen tai toiseen, ja surulla olen katsellut tätä kehitystä! Mitähän ajattelisivat nykyesikoisuudesta ja sen menosta nyt ne monet sen ajan opettajat, kun heidän viitoittamansa tie on paljolta päästetty metsittymään ja rinnalle tehty oikopolkuja nuoremmilta ja jälkeen tulleilta työmiehiltä? Onneksi he lepäävät jo työstänsä eikä heidän tarvitse nähdä kaikkea tätä surkeutta ja kristillisyyden maallistumista.
Mutta muistakaamme,mitä P.P.....en sanoi lähes viimeisinä sanoinaan: "Israelin Jumala elää" ja tämä antaa meille toivoa ja luottamusta tällä maisella matkallamme. Näin ajattelen rivikristittynä omalta kohdaltani ja luotan siihen , että Jumala lapsensa kotiin noutaa. Riidelkööt viisaat opinkappaleista, sakramenteistä ja kirkkosuheista ja mistä sitten riidan aiheita löytävätkään. Vielä löytyy niitäkin, jotka Kristuksen opin uskon yksinkertaisuudessa kätkevät sydämelleen ja rakkauden keskenänsä pitävät!- Saapas
On se ihana asia ettei EL ole enää se sama kuin 30-40 vuotta sitten. Jos näin olisi, olisin jo kauan sitten pudonnut kyydistä. Nyt sentään roikun joten kuten mukana. Aika menee eteenpäin ja me sen mukana. Monet ovat jämähtäneet 1800-luvulle, aika monet myös 1950-luvulle. Mutta hei, me eletään nyt 2000-lukua! Jumalan sana on sama kuin pari tuhatta vuotta sitten. Sen ei tarvitse eikä saakkaan muuttua. Mutta me elämme tätä päivää. Jos alamme kulkea apostolein sandaaleissa, niin jalkojamme alkaa paleltaa täällä pohjolan hangissa.
- kuljettava
Saapas kirjoitti:
On se ihana asia ettei EL ole enää se sama kuin 30-40 vuotta sitten. Jos näin olisi, olisin jo kauan sitten pudonnut kyydistä. Nyt sentään roikun joten kuten mukana. Aika menee eteenpäin ja me sen mukana. Monet ovat jämähtäneet 1800-luvulle, aika monet myös 1950-luvulle. Mutta hei, me eletään nyt 2000-lukua! Jumalan sana on sama kuin pari tuhatta vuotta sitten. Sen ei tarvitse eikä saakkaan muuttua. Mutta me elämme tätä päivää. Jos alamme kulkea apostolein sandaaleissa, niin jalkojamme alkaa paleltaa täällä pohjolan hangissa.
Apostolit seurasivat sandaaleillaan Jeesuksen verisiä jälkiä Golgatalle, jossa Hän kuoli meidän syntisten tähden. Mutta ei käynyt selville ketä sinä seuraat saappaat jalassasi, kuljetko kenties epäuskon suolla, siellä voi hyvinkin tarvita saappaita. Keveämpää olisi kuitenkin kulkea vapahtajan jälkiä samaa tietä jota apostolitkin kulkivat. Vapahtaja kulki tietä joka oli kovaksi tallattu meidän epäuskon ja kovakorvaisuuden tähden, siellä kyllä pärjää hiukan keveimmilläkin kengillä. Sydämen kovuuden ja kylmyydenkin hän on siellä voittanut. Tätä tietä juuri apostolienkien oli kuljettava Golgatalle jossa heidän sydämensä murtuivat.
- sinulle,
että kävisit niiden haukuttujen ja valheilla roskitettujen leeviläisten seuroissa. Sieltä löytyy se kaipaamasi kristillisyys.
- Saapas
kuljettava kirjoitti:
Apostolit seurasivat sandaaleillaan Jeesuksen verisiä jälkiä Golgatalle, jossa Hän kuoli meidän syntisten tähden. Mutta ei käynyt selville ketä sinä seuraat saappaat jalassasi, kuljetko kenties epäuskon suolla, siellä voi hyvinkin tarvita saappaita. Keveämpää olisi kuitenkin kulkea vapahtajan jälkiä samaa tietä jota apostolitkin kulkivat. Vapahtaja kulki tietä joka oli kovaksi tallattu meidän epäuskon ja kovakorvaisuuden tähden, siellä kyllä pärjää hiukan keveimmilläkin kengillä. Sydämen kovuuden ja kylmyydenkin hän on siellä voittanut. Tätä tietä juuri apostolienkien oli kuljettava Golgatalle jossa heidän sydämensä murtuivat.
Ehkä tarkennan vähän kielikuvaani. Tarkoitin kirjamellisesti sandaaleita, en vertauskuvallisesti! Ja ilmaston vuoksi sandaalit eivät sovellu meille jalkineiksi ympäri vuoden!
Mutta kun omanvanhurskauden palvelijoiden mielestä ulkonaistenkin seikkojen tulee olla niinkuin Vapahtajan aikana, tai Lestadiuksen aikana. Ikään kuin se kristillisyys olisi näissä asioissa. Pitää pukeutua niinkuin Lapissa 1800-luvulla. Musta on suositeltava vaatetuksen väri. Kaunis kukallinen leninki on pahasta, kravatti itsestään saatanasta jne. Vasta silloin olen hyvä kristitty, kun pitäydyn näissä muoteissa. (Ja toiset ovat vastaavasti vähän huonompia)
Minulle sydämen kristillisyys on jotain ihan muuta, kuin nämä monelle talebanille kaikkein tärkeimmät ulkoiset muodot.
- Margi Naali
samaa kuin joskus ennenkin; en saanut silloin vastausta....
Onko joku raamatullinen peruste sillä, että etsikon alkamisen fyysisellä paikkakunnalla olisi jatkossakin kirkkain valkeus uskonopissa ja ymmärryksessä? -Tällaista olen nähnyt tällä palstalla kirjoitettavan Jellivaaran ja Lapin vanhimpien aseman "tueksi".
Miten on?Helpostihan esikoisuudessa Ruotsin Lappi mielletään Jerusalemia vastaavaksi äitiseurakunnaksi. Esikoisuudessa nimittäin uskotaan vahvasti, että apostolisella ajalla Jerusalem oli fyysisesti äitiseurakunta, jossa vaikuttivat apostolit ja vanhimmat. Apostolien teoista voidaan lukea, että ainakin kerran jouduttiin kysymään neuvoa apostoleilta ja vanhimmilta (Apt.15). Ympärileikkauksen tarpeellisuudesta syntyi Antiokiassa riita; sen johdosta Paavali ja Barnabas lähetettiin Jerusalemiin. Mitä he saivat vanhimmilta neuvoksi? (Apt.15:28) Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!
ElDorado kirjoitti:
Helpostihan esikoisuudessa Ruotsin Lappi mielletään Jerusalemia vastaavaksi äitiseurakunnaksi. Esikoisuudessa nimittäin uskotaan vahvasti, että apostolisella ajalla Jerusalem oli fyysisesti äitiseurakunta, jossa vaikuttivat apostolit ja vanhimmat. Apostolien teoista voidaan lukea, että ainakin kerran jouduttiin kysymään neuvoa apostoleilta ja vanhimmilta (Apt.15). Ympärileikkauksen tarpeellisuudesta syntyi Antiokiassa riita; sen johdosta Paavali ja Barnabas lähetettiin Jerusalemiin. Mitä he saivat vanhimmilta neuvoksi? (Apt.15:28) Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!
Esikoisuudessa uskotaan vielä niin, että elävä kristillisyys ei ole aina ollut seurakunnallisessa muodossa. Tämä "viimeinen" etsikkoaika on näkyvästi seurakunnallisessa muodossa näinä viimeisinä aikoina. Kristuksen toinen tuleminen ja maailmanloppu ovat siis lähellä ja viimeinen valittu saa kokea marttyyrikuoleman. Lapin vanhimmat julistavat rohkeasti Kristuksen muuttumatonta oppia vaikka pilkkaajien kirveet heiluvat ympärillä kuten nämäkin palstat ovat osoittaneet. Kyllä se nuin on.
- Margi Naali
ElDorado kirjoitti:
Helpostihan esikoisuudessa Ruotsin Lappi mielletään Jerusalemia vastaavaksi äitiseurakunnaksi. Esikoisuudessa nimittäin uskotaan vahvasti, että apostolisella ajalla Jerusalem oli fyysisesti äitiseurakunta, jossa vaikuttivat apostolit ja vanhimmat. Apostolien teoista voidaan lukea, että ainakin kerran jouduttiin kysymään neuvoa apostoleilta ja vanhimmilta (Apt.15). Ympärileikkauksen tarpeellisuudesta syntyi Antiokiassa riita; sen johdosta Paavali ja Barnabas lähetettiin Jerusalemiin. Mitä he saivat vanhimmilta neuvoksi? (Apt.15:28) Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!
Palaan tuohon apostolien "tapaukseen" illalla, nyt olen seuroihin menossa.
- Margi Naali
ElDorado kirjoitti:
Helpostihan esikoisuudessa Ruotsin Lappi mielletään Jerusalemia vastaavaksi äitiseurakunnaksi. Esikoisuudessa nimittäin uskotaan vahvasti, että apostolisella ajalla Jerusalem oli fyysisesti äitiseurakunta, jossa vaikuttivat apostolit ja vanhimmat. Apostolien teoista voidaan lukea, että ainakin kerran jouduttiin kysymään neuvoa apostoleilta ja vanhimmilta (Apt.15). Ympärileikkauksen tarpeellisuudesta syntyi Antiokiassa riita; sen johdosta Paavali ja Barnabas lähetettiin Jerusalemiin. Mitä he saivat vanhimmilta neuvoksi? (Apt.15:28) Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!
kylläkin itse Jerusalem näyttäytyy lakihengen pesäpaikkana. Paavali ja Barnabas kävivät korjaamassa lakihenkeä sen alkulähteillä. Apostolien hengenvalkeus sai avata myös harhautuneiden käsityksiä.
Ainakin kolmessa kohden Apt 15:ssa on viittauksia juuri edelliseen asiaintilaan.
- Heti ensimmäisessä jakeessa kerrotaan, kuinka valheveljet tulivat nimenomaan Juudeasta.
- Jerusalemin kokouksessa sikäläiset "uskoontulleet fariseukset" vaativat ympärileikkausta myös pakanoilta.
- Jerusalemin vanhimpien ja apostolien kokouksen lopputulema kirjoitettiin ja lähetettiin Antiokiaan. Kirjeessä paikannetaan lakihengen alku:"...muutamat meiltä lähteneet ovat teitä opillansa eksyttäneet..." Margi Naali kirjoitti:
kylläkin itse Jerusalem näyttäytyy lakihengen pesäpaikkana. Paavali ja Barnabas kävivät korjaamassa lakihenkeä sen alkulähteillä. Apostolien hengenvalkeus sai avata myös harhautuneiden käsityksiä.
Ainakin kolmessa kohden Apt 15:ssa on viittauksia juuri edelliseen asiaintilaan.
- Heti ensimmäisessä jakeessa kerrotaan, kuinka valheveljet tulivat nimenomaan Juudeasta.
- Jerusalemin kokouksessa sikäläiset "uskoontulleet fariseukset" vaativat ympärileikkausta myös pakanoilta.
- Jerusalemin vanhimpien ja apostolien kokouksen lopputulema kirjoitettiin ja lähetettiin Antiokiaan. Kirjeessä paikannetaan lakihengen alku:"...muutamat meiltä lähteneet ovat teitä opillansa eksyttäneet..."Ei pidä korostaa, että Paavali ja Barnabas käyvät korjaamassa lakihenkeä Jerusalemissa. Suurin osa apostoleista oli edelleen Jerusalemissa. Niinkuin Luther sanoo: He (apostolit) pitivät muiden kanssa Mooseksen lain, mutta pitivät sen vapaasti; ei tehdäkseen sillä omaatuntoaan hyväksi tai pahaksi, eli vaadittuina niin tekemään; vaan he opettivat ja päättivät, niin kuin Pietari (Ap.t.15) sanoo: "Emme tahdo opetuslasten kaulaan panna sitä iestä, jota ei meidän isämme, emmekä me voineet kantaa; vaan me uskomme Herran Jeesuksen Kristuksen armon kautta autuaiksi tulevamme niin kuin hekin."
Lakia ja töitä he jälleen opettavat esimerkillä ja pitämisellä ihmisten tähden, eikä omantunnon tähden. Mutta heidän opetuslapsensa ryhtyivät lakiin ja töihin ja panivat siihen tällaisen lisäyksen: Sitä ja sitä on tehtävä, sitä kartettava, ja jättivät niin opin sulasta armosta siksensä, riippuivat kiinni apostolien tekemissä töissä ja määräsivät omiatuntoja niitä tekemään.- Apologia
voin vastata.
Sata vuotta sitten syntyi sama kysymys suurelle joukolle lestadiolaiskristityitä. Ja sen ajatuksen kannattajiksi ja saarnaajiksi alkoivat monet merkittävät saarnaajat julistamaan, että mikä on Laestadius ja monet muut hänen kanssaan yksimieliset työmiehet Lapin kristillisyydessä. Meillä on paljon parempia puhujia ja Raamatun ymmärtäväisiä miehiä täällä Suomessa. Nämä olivat niitä, joita omat lahjat ja väkevä vallanhimo oli korottanut herroiksi lauman pälle ja omaan viisauteensa luottaman. Ei he tarvinneet kuulla enää neuvoja sieltä, missä tämä heräys oli ensin elävänä ilmaantunut. Ja kyllä he paljon saivat mukaansa, varsinkin maailmanmielisiä avaramman kristillisyyden kaipaajia tästä liikkeestä.
Nyt se sama joukko ja heidän jälkeläisensä riitelee tuolla naapuripalstalla VL-lestadiolaisten nimellä moneen joukoon ja suuntaan hajonneena; viimeisin joukko lienee tuo Uuslestadiolaisuus UL!. Laestadiuksesta ja hänen opetuksistaan heillä ei ole muuta jäljellä, kuin tuo lyhyt maininta yhdistyksen nimessä!
Muuten, tuohon kysymykseesi; Paavali kans kävi Jerusalemissa keskustelemassa muiden Herran apostolien kanssa ja tekemässä selvää opetuksestansa ja matkoistansa. Sopivat myös työnjaosta Kristillisyyden työkentillä. Ja Luterusta käytiin oppimassa ja saamassa neuvoja Wittenbergissä! Siellä kun oli se kirkkain valkeus ja paras ymmärrys sen ajan ongelmissa . Ja sieltähä tuo puhdistettu uskonoppi tänne Suomeenkin haettiin. - M.N
Apologia kirjoitti:
voin vastata.
Sata vuotta sitten syntyi sama kysymys suurelle joukolle lestadiolaiskristityitä. Ja sen ajatuksen kannattajiksi ja saarnaajiksi alkoivat monet merkittävät saarnaajat julistamaan, että mikä on Laestadius ja monet muut hänen kanssaan yksimieliset työmiehet Lapin kristillisyydessä. Meillä on paljon parempia puhujia ja Raamatun ymmärtäväisiä miehiä täällä Suomessa. Nämä olivat niitä, joita omat lahjat ja väkevä vallanhimo oli korottanut herroiksi lauman pälle ja omaan viisauteensa luottaman. Ei he tarvinneet kuulla enää neuvoja sieltä, missä tämä heräys oli ensin elävänä ilmaantunut. Ja kyllä he paljon saivat mukaansa, varsinkin maailmanmielisiä avaramman kristillisyyden kaipaajia tästä liikkeestä.
Nyt se sama joukko ja heidän jälkeläisensä riitelee tuolla naapuripalstalla VL-lestadiolaisten nimellä moneen joukoon ja suuntaan hajonneena; viimeisin joukko lienee tuo Uuslestadiolaisuus UL!. Laestadiuksesta ja hänen opetuksistaan heillä ei ole muuta jäljellä, kuin tuo lyhyt maininta yhdistyksen nimessä!
Muuten, tuohon kysymykseesi; Paavali kans kävi Jerusalemissa keskustelemassa muiden Herran apostolien kanssa ja tekemässä selvää opetuksestansa ja matkoistansa. Sopivat myös työnjaosta Kristillisyyden työkentillä. Ja Luterusta käytiin oppimassa ja saamassa neuvoja Wittenbergissä! Siellä kun oli se kirkkain valkeus ja paras ymmärrys sen ajan ongelmissa . Ja sieltähä tuo puhdistettu uskonoppi tänne Suomeenkin haettiin.perusta?
Tuon viestisi alkuosan jätän omaan arvoonsa, se on sitä vuosisadan legendaa, tapahtumien selitystä. -Historiaa olen kylliksi lukenut ja tutkinut.
Tottakai uskovaiset keskustelevat ja kokoontuvat paljonkin, kokoontumispaikkakunnalla ei siinä ole merkitystä. ´Missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimeeni, siellä minä olen heidän keskellään.´
Jo Jeesukselle esitettiin kysymys, onko tehokkaampaa, jos rukoilee Jerusalemissa. Muistat varmaan vastauksen. - lähtivät
M.N kirjoitti:
perusta?
Tuon viestisi alkuosan jätän omaan arvoonsa, se on sitä vuosisadan legendaa, tapahtumien selitystä. -Historiaa olen kylliksi lukenut ja tutkinut.
Tottakai uskovaiset keskustelevat ja kokoontuvat paljonkin, kokoontumispaikkakunnalla ei siinä ole merkitystä. ´Missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimeeni, siellä minä olen heidän keskellään.´
Jo Jeesukselle esitettiin kysymys, onko tehokkaampaa, jos rukoilee Jerusalemissa. Muistat varmaan vastauksen.Historiaa olet paljon lukenut, mutta näyttää siltä ettet ole paljoa oppinut. Minäkin olen lukenut myöskin ja vieläkin luen ja tutkin niitä aikoja, mutten voi sanoa että paljon. Niitä kirjoituksia kun ei kovin paljoa ole säästynyt tai kirjoitettu. Vuosisadan alun tapahtumat on vieläkin luettavissa monien aikalaisten kirjoituksista. Eikä ne kertomukset ole ristiriidassa muidenkaan kirjoittajien kanssa, vain Vl:n kertomukset voivat olla kotiinpäin vetäviä, muut riitelevät emme me.
- M.N
lähtivät kirjoitti:
Historiaa olet paljon lukenut, mutta näyttää siltä ettet ole paljoa oppinut. Minäkin olen lukenut myöskin ja vieläkin luen ja tutkin niitä aikoja, mutten voi sanoa että paljon. Niitä kirjoituksia kun ei kovin paljoa ole säästynyt tai kirjoitettu. Vuosisadan alun tapahtumat on vieläkin luettavissa monien aikalaisten kirjoituksista. Eikä ne kertomukset ole ristiriidassa muidenkaan kirjoittajien kanssa, vain Vl:n kertomukset voivat olla kotiinpäin vetäviä, muut riitelevät emme me.
riitelystä puhut, en ole havainnut semmosta....
Kysyin vain raamatullista perustetta. - Apologia
M.N kirjoitti:
riitelystä puhut, en ole havainnut semmosta....
Kysyin vain raamatullista perustetta.tuonne VL-sitelle, niin näet, mikä sota siellä on käynnissä. Ja olis vieläkin verisempi, jos palstan sheriffi ei poistaisi kaikkein räikeimpiä kirjoitelmia. Ja tästä syystä Sheriffikin saa osansa ryöpytyksestä. Siellä "rakastetaan" saarnaajia ja seurakunnan hallitoa ja ollaan alamaisia sille kuten myös Jumalan sanan neuvoille. Todella!
- M.N
Apologia kirjoitti:
tuonne VL-sitelle, niin näet, mikä sota siellä on käynnissä. Ja olis vieläkin verisempi, jos palstan sheriffi ei poistaisi kaikkein räikeimpiä kirjoitelmia. Ja tästä syystä Sheriffikin saa osansa ryöpytyksestä. Siellä "rakastetaan" saarnaajia ja seurakunnan hallitoa ja ollaan alamaisia sille kuten myös Jumalan sanan neuvoille. Todella!
mutta sitä "sotaa" eivät käy vl:t keskenään eikä toisiaan vastaan.
Voi olla ettet oikeastaan tiedäkään, mistä taistelusta siinä on kyse.
Olen tosi paljon valittanut ylläpidolle räikeistä jutuista siellä; ne eivät todella ole vl:en kirjoittamia. Siellä on "pahat ja pyhät" yhdessä rintamassa uskovaisia vastaan. - Sinänsä asetelma oudolla tavalla vahvistaa uskoa; rajalinja tulee Raamatun mukaan näin ollakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124