Anonyymi
18.8.2019 15:19
Sairaalassa ja hoivalaitoksessa pitäisi iäkkään potilaan omaisen käydä tiuhaan ja olla perillä hoidosta, jos mahdollista.
Niissä harvoin kukaan välittää yksilöstä,
joka ei itse pysty puoliaan pitämään.
Ajattelevat ehkä että se kuolee kumminkin kohta,
ei sen ole niin väliä.
Tässä mielipide Kela valvoo-ketjusta.
Olen sitten se omainen joka käy tiuhaan tahtiin paikan päällä palvelukodeissa.
Ja siellä todella väliteään asukkaista.
Omaiseni oli pari viikkoa sitten täysin vetämättömässä kunnossa.
Tilanne tuli melko yllättäen kun kädestä ja jalasta lähtivät kaikki voimat.
Huoneeseen tuli joka lähtöön hoitajaa.
Verikoe, sokerikoe, verenpaineet, konsultointi heti lääkärille.
Todettiin korkea cerpi ja välittömästi aloitettiin antibioottikuuri.
Olin tilannut parturin ja jalkahoidon seuraaviksi päiviksi.
Kaikki hoidettiin.
Olin ja olen äärettömän kiitollinen palvelukodille.
Omaiseni on tervehtynyt ja voimme taas mennä invataxilla kahvioon ja kauppaan.
Kela valvoo 2
104
146
Vastaukset
- Anonyymi
Ihanaa lukea hyvästä vanhustenhoidosta ja omaisen aktiivisesta osallistumisesta läheisensä hoitoon❤️ Hyviä kahvihetkiä yhdessä mahdollisimman pitkään!
Ano
Olen lähdössä tänä sateisena aamuna tuonne bussipysäkille ja palvelukotiin.
Täällä tuuli viuhtoo tuolta mereltä päin.
Tuulimyllyt saavat kyytiä.
Vien termarikahvit ja jotain purtavaa.
Päivänjatkoja- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Olen lähdössä tänä sateisena aamuna tuonne bussipysäkille ja palvelukotiin.
Täällä tuuli viuhtoo tuolta mereltä päin.
Tuulimyllyt saavat kyytiä.
Vien termarikahvit ja jotain purtavaa.
PäivänjatkojaToivottavasti älykännysi on sen verran älykäs, että pystyt lukemaan siitä kommenttini!
Aloituksesi otsikko Kela valvoo 2" on harhaanjohtava, kuten jo aiemmin kirjoitin.
Olisit laittanut otsikoksi esim." Omaisen /omaisenko valvottava palvelukodin toimintaa."
Nyt aloituksestasi on kehkeytynyt sillisalaatti, johon lainaat yksittäisiä
kommentteja aloituksesta "Kela valvoo", jossa käsiteltiin Kelan lääkekorvauksia. Tässä ketjussa päällimmäisenä aiheena on kuitenkin palveluasuminen, joka ei liity mitenkään aiempaan aloitukseesi, eikä Kelaankaan.
Kommentoijatkaan eivät näytä pysyvän kärryillä, kummastako aloituksesta milloinkin on kyse.
Eikä se mikään ihme ole, koska saattaa olla aika työlästä seurata kahta aloitusta yhtäaikaa.
Ehkä heilläkin on käytössään älyttömät älykännyt.
Kun teet seuraavan aloituksen, niin kiinnitä erityisesti huomiosi otsikointiin.
Toivon selkeyttä otsikointiin.
kylmätotuus
- Anonyymi
Kuinka usein käyt omaistasi katsomassa?
Itse pyrin käymään vähintään kerran viikossa, mieluummin kahdesti ja seuraan lähinnä perushoidon tasoa, koska siinä on ollut puutteita.
Hoitamattomia hankaumia jotka ovat ärtyneet vereslihalle asti, kuivaa, hilselevää ihoa ei ole voideltu, hampaat huonosti pesty.
Asukas maksaa itse vuokran, ruuan ja käyttömenomaksun, lääkkeet ym.
Kuntayhtymä kuukausitrain ison summan hoidosta.
Meidän omaisten velvollisuus on huolehtia siitä, että rahalle saa vastinetta.- Anonyymi
Kaikilla ei ole omaisia. Tai sitten asuvat niin kaukana, ettei ole mahdollista vierailla usein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikilla ei ole omaisia. Tai sitten asuvat niin kaukana, ettei ole mahdollista vierailla usein.
Sillehän ei sitten voi mitään.
Oisko mahdoton ajatus osallistua siihen perushoitoon varsinkin jos näet että siinä on puutteita?
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Oisko mahdoton ajatus osallistua siihen perushoitoon varsinkin jos näet että siinä on puutteita?
Minä osallistun, koska ammatikseen työtä tekevät eivät hoida hommiaan. Kännykkää kyllä räplätällään työajalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä osallistun, koska ammatikseen työtä tekevät eivät hoida hommiaan. Kännykkää kyllä räplätällään työajalla.
Hyvä sitten niin, ettet sinäkään sitten tyhjänpanttina hoitoloiden toimintaa käy kyttäämässä! Teet jotain ”hyödyllistä”!
Ano
Käyn 2 kertaa viikossa
kahta omaista katsomassa, jotka ovat eri palvelukodeissa.
En voi valittaa kummastakaan paikasta perushoidossa.
Toinen yksityisellä, toinen kunnallisella.
Se nyt vaan on niin, että kun joudutaan pitämään päntsejä, iho väkisinkin hiertyy ja kuivuu.
Mielestäni ymmärrettävää.
Hoitajat ajavat parran ja vaikka laittaisi mitä afteria, iho kuivuu.
Asukas maksaa kaikesta ja mielestäni hän saa vastineen.
Parasta on kun toinen omaisistani sanoo, että tämä on kuin viiden tähden hotelli.
Kaikki hoituu nappia painamalla.
Toinenkin vaikuttaa tyytyväiseltä.
Afaasian takia hän ei voi julkituoda ajatuksiaan.Anonyymi kirjoitti:
Ano
Keitä ovat ne ihmiset jotka ovat hommanneet vanhuksen palvelutaloon?
Täysin vieraitako?- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä sitten niin, ettet sinäkään sitten tyhjänpanttina hoitoloiden toimintaa käy kyttäämässä! Teet jotain ”hyödyllistä”!
Ei se ole kyttäämistä jos pitää omaisensa hoidon tasosta huolta ja huomauttaa epäkohdista.
Kyseisestä hoitokodista on tehty valitus, mm. juuri hoidon tasosta.
Hoitajien pitää tehdä työnsä hyvin niin ei valiteta. - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Täysin vieraitako?Niitä on kaikenlaisia vanhussosiaalityöntekijöitä ja etsivää vanhustyötä ja sairaaloiden sosiaalityöntekijöitä, jotka tarpeen niin vaatiessa aloittavat laitospaikkatoimenpiteet.
Siitä sitten vanhus saa paikan tai sitten ei! Riippuu erilaisista laskennallisista pisteytyksistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole kyttäämistä jos pitää omaisensa hoidon tasosta huolta ja huomauttaa epäkohdista.
Kyseisestä hoitokodista on tehty valitus, mm. juuri hoidon tasosta.
Hoitajien pitää tehdä työnsä hyvin niin ei valiteta.Äläpä puutu työntekijöiden työhön! Tekevät työnsä vielä ”huonommin”, jos kytätään!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äläpä puutu työntekijöiden työhön! Tekevät työnsä vielä ”huonommin”, jos kytätään!
Osuiko omaan nilkkaan🤔 minä pidän huolen siitä, että omaistani hoidetaan hyvin, menipä herne hoitsujen nenuun, aiheesta silloinkin.
Anonyymi kirjoitti:
Äläpä puutu työntekijöiden työhön! Tekevät työnsä vielä ”huonommin”, jos kytätään!
Ano
Omaiselleni pidetään hoitopalaveri määrätyin välein.
Siellä kerrotaan asukkaan tilanne,
ja omaisen on mahdollista kertoa, onko puutteita tai muuta sanottavaa hoidosta.
Jos nyt sitten sellainen omainen on.
Huomioitavaa on asukkaan itsemääräämisoikeus.
Jos asukas sanoo, että yksikään omainen palaveriin ei tule, sinne ei sitten mennä.
Jos hän sanoo, että ei laiteta jotain voidetta tai vastaavaa, se on hänen tahtonsa.
Jos hän ei ota lääkkeitään tai ei syö, edelleen oma tahto.
Joskus hoitajat ja omaiset ovat kädettömiä itsepäisen asukkaan kanssa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osuiko omaan nilkkaan🤔 minä pidän huolen siitä, että omaistani hoidetaan hyvin, menipä herne hoitsujen nenuun, aiheesta silloinkin.
Ei osunut mihinkään nilkkaan! En vain pidä työntekoon puuttumisesta. Hoida omaisesi itse miten tykkäät, mutta toisten työhön et puutu!
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Omaiselleni pidetään hoitopalaveri määrätyin välein.
Siellä kerrotaan asukkaan tilanne,
ja omaisen on mahdollista kertoa, onko puutteita tai muuta sanottavaa hoidosta.
Jos nyt sitten sellainen omainen on.
Huomioitavaa on asukkaan itsemääräämisoikeus.
Jos asukas sanoo, että yksikään omainen palaveriin ei tule, sinne ei sitten mennä.
Jos hän sanoo, että ei laiteta jotain voidetta tai vastaavaa, se on hänen tahtonsa.
Jos hän ei ota lääkkeitään tai ei syö, edelleen oma tahto.
Joskus hoitajat ja omaiset ovat kädettömiä itsepäisen asukkaan kanssa.joo onneksi ne päätökset ei ole kiveen hakattu, niitä voi
tarvittaessa säätää tarpeen mukaan
njjjjj https://youtu.be/6gfvWzPnbBg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei osunut mihinkään nilkkaan! En vain pidä työntekoon puuttumisesta. Hoida omaisesi itse miten tykkäät, mutta toisten työhön et puutu!
Ihan varmasti puutun mikäli huonoa hoitoa huomaan, se on oikeuteni ja velvollisuuteni.
Tehkööt hoitsut työnsä kunnolla!!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan varmasti puutun mikäli huonoa hoitoa huomaan, se on oikeuteni ja velvollisuuteni.
Tehkööt hoitsut työnsä kunnolla!!!!”Hoitsut” tekevät, minkä tekevät! Eikä se kuulu sinulle, jos et itse ”hoida”!
Anonyymi kirjoitti:
Nii aatella. Monilla hoivilla vanhusten asiat on kännykässä, siis työpaikan antamassa jota on pakko räplätä jos haluaa tietoa ;).
Anonyymi kirjoitti:
Tehkööt hoitsut työnsä kunnolla!!!!Noniiiiiii. Hoitajathan kykenevät siihen mikä muille ihmisille on usein mahdotonta. Heillä on aikaa vuorokaudessa enemmn kuin muilla ihmisillää yleensä, Ja taitoa hoitaa ne parikymmentä, kun omaiset eivät kykene hoitaaan sitä yhtäkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Hoitsut” tekevät, minkä tekevät! Eikä se kuulu sinulle, jos et itse ”hoida”!
Olen hoksannut että hoitsut tekevät minkä tekevät ja senkin välillä huonosti.
Epäkohtiin puuttuminen on johtanut valitukseen ja tarkistuskäyntiin eli jotain on tehty huonosti.
Kännykkää ei pitäisi räplätä silloin kun keskustellaan eikä se räpläämineniity työntekoon.
Mitenkä hoitajien on kovin vaikea vastaanottaa palautetta työstään, annetaanhan sitä muillakin aloilla. Anonyymi kirjoitti:
Olen hoksannut että hoitsut tekevät minkä tekevät ja senkin välillä huonosti.
Epäkohtiin puuttuminen on johtanut valitukseen ja tarkistuskäyntiin eli jotain on tehty huonosti.
Kännykkää ei pitäisi räplätä silloin kun keskustellaan eikä se räpläämineniity työntekoon.
Mitenkä hoitajien on kovin vaikea vastaanottaa palautetta työstään, annetaanhan sitä muillakin aloilla.Voisin kuvitella että jos palaute on sitä tasoa mitä täälläkin saa lukea? Se ei johda mihinkään. Kannattaisiko opetella antamaan rakentavaa palautetta hyvässä hengessä, sillä voisi olla paremmat seuraukset, ehkä. Kutsumyshourajien aika alkaa olla ohi. Hoitajat tekevät sen ammatillisen työn mihin heidät on koulutettu. He eivät koskaan voi korvata omaista.
siilivain kirjoitti:
Voisin kuvitella että jos palaute on sitä tasoa mitä täälläkin saa lukea? Se ei johda mihinkään. Kannattaisiko opetella antamaan rakentavaa palautetta hyvässä hengessä, sillä voisi olla paremmat seuraukset, ehkä. Kutsumyshourajien aika alkaa olla ohi. Hoitajat tekevät sen ammatillisen työn mihin heidät on koulutettu. He eivät koskaan voi korvata omaista.
Siis kutsumushoitajien.
siilivain kirjoitti:
Siis kutsumushoitajien.
Itse olen sitä m7eltä eytä jos en itse kykene lähteistäni kotiin hoitamaan minun tulee hyväksyä kuitenkin se että hoivakodissa läheiseni ehkä saa sitä hoitoa minkä haluaisin. Hoirajille siellä pitää antaa työrauha. Havaitsemistaan epäkohdista voi antaa palautetta johtajalle.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Itse olen sitä m7eltä eytä jos en itse kykene lähteistäni kotiin hoitamaan minun tulee hyväksyä kuitenkin se että hoivakodissa läheiseni ehkä saa sitä hoitoa minkä haluaisin. Hoirajille siellä pitää antaa työrauha. Havaitsemistaan epäkohdista voi antaa palautetta johtajalle.
Näin olen tehnyt ja oikean johtajan puuttuessa lähihoitaja on luvannut keskustella henkilökunnan kanssa.
Ymmärrän kyllä että hekin ovat vain ihmisiä, hyvä jos parantavat työnsä laatua sillä tässä houtokodissa ei kiirettä ole. Anonyymi kirjoitti:
Näin olen tehnyt ja oikean johtajan puuttuessa lähihoitaja on luvannut keskustella henkilökunnan kanssa.
Ymmärrän kyllä että hekin ovat vain ihmisiä, hyvä jos parantavat työnsä laatua sillä tässä houtokodissa ei kiirettä ole.Miten mielestäsi hoitotyön laatua hoitokodissa voitaisiin parantaa?
siilivain kirjoitti:
Miten mielestäsi hoitotyön laatua hoitokodissa voitaisiin parantaa?
Kopioitu Kela valvoo:
Siili
" Tehostetusta palveluasumisesta yksityisellä ei tarvitse jäädä mitään omaan käyttöön ".
Tämä ei pidä paikkansa kunnassamme.
Ympärivuorokautisessa tehostetussa yksityisessä palvelukodissa itselle jää rahaa väh. 120 €/ kk.
Riippuen eläkkeen määrästä
Tällä maksetaan lääkkeet.
Sairauskassaan kuuluvat maksavat murto-osan lääkkeistään.2lesken kirjoitti:
Kopioitu Kela valvoo:
Siili
" Tehostetusta palveluasumisesta yksityisellä ei tarvitse jäädä mitään omaan käyttöön ".
Tämä ei pidä paikkansa kunnassamme.
Ympärivuorokautisessa tehostetussa yksityisessä palvelukodissa itselle jää rahaa väh. 120 €/ kk.
Riippuen eläkkeen määrästä
Tällä maksetaan lääkkeet.
Sairauskassaan kuuluvat maksavat murto-osan lääkkeistään.Noh, meidän kunnassamme pitää paikkansa. Äitini asuu tehostetussa palveluasumimuodossa yksityisellä ja käteen ei tarvitse jäädä mitään, tämä on viranhaltijoilta tarkistettu. Lääkkeet maksetaan itse. Vain hoiva, vuokra ja ruoka tulee tehostetun palveluasumisen tuottajalta.
siilivain kirjoitti:
Noh, meidän kunnassamme pitää paikkansa. Äitini asuu tehostetussa palveluasumimuodossa yksityisellä ja käteen ei tarvitse jäädä mitään, tämä on viranhaltijoilta tarkistettu. Lääkkeet maksetaan itse. Vain hoiva, vuokra ja ruoka tulee tehostetun palveluasumisen tuottajalta.
" tehostetussa palveluasumisessa ei vanhuksella ole lain suojaamaa minimimäärää kuukausittaiselle käyttörahalle kuten laitoshoidossa olevalle on."
https://yle.fi/uutiset/3-9348205Anonyymi kirjoitti:
Niitä on kaikenlaisia vanhussosiaalityöntekijöitä ja etsivää vanhustyötä ja sairaaloiden sosiaalityöntekijöitä, jotka tarpeen niin vaatiessa aloittavat laitospaikkatoimenpiteet.
Siitä sitten vanhus saa paikan tai sitten ei! Riippuu erilaisista laskennallisista pisteytyksistä.Ano
Laitospaikkoja ei ole enää olemassakaan.
Nämä vanhukset kuuluvat siis keräilyeriin.
Kuoleman jälkeen ilmoittautuu liuta surijoita jostain.
Ovat sukulaisia ja perijöitä.siilivain kirjoitti:
Noh, meidän kunnassamme pitää paikkansa. Äitini asuu tehostetussa palveluasumimuodossa yksityisellä ja käteen ei tarvitse jäädä mitään, tämä on viranhaltijoilta tarkistettu. Lääkkeet maksetaan itse. Vain hoiva, vuokra ja ruoka tulee tehostetun palveluasumisen tuottajalta.
siili
Millä rahalla lääkkeet maksetaan ja kuka maksaa.siilivain kirjoitti:
" tehostetussa palveluasumisessa ei vanhuksella ole lain suojaamaa minimimäärää kuukausittaiselle käyttörahalle kuten laitoshoidossa olevalle on."
https://yle.fi/uutiset/3-9348205siili
Missä ihmeen laitoshoidossa?Anonyymi kirjoitti:
Ano
Kaikilla ei ole omaisia, jotka kiireiltään tulisivat omaisiaan katsomaan.
Tai viemään ulos.
Palstoilla meuhkataan hoidon tasosta, tietämättä asiasta yhtään mitään.
Tyhjät tynnyrit kolisevat enemmän.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Miten mielestäsi hoitotyön laatua hoitokodissa voitaisiin parantaa?
Tässä tapauksessa huolehtimalla hyvin ihan siitä perushoidosta, ihon kunnosta, verille menneiden hankaumien puhdistamisesta ja hoidosta, hampaiden huolellisesta pesemisestä.
Ei mitään ihmeellistä, vain perushoitoa, siinä olen havainnut suuria puutteita. Johtunevatko sitten sairaanhoitajan poissaolosta, kun ei ole kukaan perään katsomassa. Onneksi tilanne korjaantuu pian ja ammattitaitoinen sairaanhoitaja tulee töihin.
Olen hoitanut omaistani useita vuosia ja tiedän mitä hyvä hoito tarkoittaa. 2lesken kirjoitti:
siili
Millä rahalla lääkkeet maksetaan ja kuka maksaa.2 lesken, ihan euroilla maksetaan ja omilla.
2lesken kirjoitti:
siili
Missä ihmeen laitoshoidossa?Laitoksia on vielä ja niissä suu vanhuksia. Laitoksista ollaan luopumassa ja siirtymässä tehostettuun palveluasumiseen, oliko uutta tietoa?
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tapauksessa huolehtimalla hyvin ihan siitä perushoidosta, ihon kunnosta, verille menneiden hankaumien puhdistamisesta ja hoidosta, hampaiden huolellisesta pesemisestä.
Ei mitään ihmeellistä, vain perushoitoa, siinä olen havainnut suuria puutteita. Johtunevatko sitten sairaanhoitajan poissaolosta, kun ei ole kukaan perään katsomassa. Onneksi tilanne korjaantuu pian ja ammattitaitoinen sairaanhoitaja tulee töihin.
Olen hoitanut omaistani useita vuosia ja tiedän mitä hyvä hoito tarkoittaa.Sairaanhoitajako siellä on johtaja ja huolehtii perushoidosta?
Eikö verille hinkkaavien hankaumien syy tule poistaa, hankaumien hoito on vain oireenmukaista hoitoa?
Meillä on onneksi hyv hoitopaikka jossa saa hyvän perushoidonkin. Ei voi moittia. Tosin me omaiset olemme paljon mukan a hoidon toteuttamisessa.Voi v*ttujen kevät!
Haavaumat paranee, kun sh tulee töihin. Jaa kokonaista yks? Hoitokodin ainoa sh vai?
Ei oo ihme, että tulee valituksia, jos henkilökunnan määrä on tolla tasolla. Joka vuorossa on oltava ainakin yks sh.
Ja ne lähärit kyllä osaa perushoidon siinä missä sh:kin, elleivät paremmin.
Johto!! Se on se taho jossa ei osata, jos hoito on bersiistä ja henkilökunta vähäistä.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Sairaanhoitajako siellä on johtaja ja huolehtii perushoidosta?
Eikö verille hinkkaavien hankaumien syy tule poistaa, hankaumien hoito on vain oireenmukaista hoitoa?
Meillä on onneksi hyv hoitopaikka jossa saa hyvän perushoidonkin. Ei voi moittia. Tosin me omaiset olemme paljon mukan a hoidon toteuttamisessa.Aivan niin, sairaanhoitaja on vastaava, hoitajat yleensä hoitavat.
Juuri tuohon syiden poistoon ja hankaumien estoon ja hoitoon olen ystävällisesti antanut palautetta ja asiasta on keskusteltu, mutta aina vaan ongelma jatkuu.
Tässäkin ketjussa saamani palaute tyyliin "hoida itse jos ei kelpaa" ei ole asiallista, koska hoitakoti on ottanut hoidettavan vastuulleen.
Olen
He saavat hyvän korvauksen, joten maksava osapuoli sote-kuntayhtymä on myös kiinnostunut hoidon tasosta ja juuri nyt on selvitys valituksesta työn alla.
Valitus on tehty ennen omaiseni hoitokotiin muuttoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan niin, sairaanhoitaja on vastaava, hoitajat yleensä hoitavat.
Juuri tuohon syiden poistoon ja hankaumien estoon ja hoitoon olen ystävällisesti antanut palautetta ja asiasta on keskusteltu, mutta aina vaan ongelma jatkuu.
Tässäkin ketjussa saamani palaute tyyliin "hoida itse jos ei kelpaa" ei ole asiallista, koska hoitakoti on ottanut hoidettavan vastuulleen.
Olen
He saavat hyvän korvauksen, joten maksava osapuoli sote-kuntayhtymä on myös kiinnostunut hoidon tasosta ja juuri nyt on selvitys valituksesta työn alla.
Valitus on tehty ennen omaiseni hoitokotiin muuttoa.Olen-sana joutaa pois.
- Anonyymi
minttupuu kirjoitti:
Voi v*ttujen kevät!
Haavaumat paranee, kun sh tulee töihin. Jaa kokonaista yks? Hoitokodin ainoa sh vai?
Ei oo ihme, että tulee valituksia, jos henkilökunnan määrä on tolla tasolla. Joka vuorossa on oltava ainakin yks sh.
Ja ne lähärit kyllä osaa perushoidon siinä missä sh:kin, elleivät paremmin.
Johto!! Se on se taho jossa ei osata, jos hoito on bersiistä ja henkilökunta vähäistä.Yksi sairaanhoitaja joka tekee hoitotyötä puolet ja toimistotyötä puolet työajasta.
Lähinnä toivon että sairaanhoitaja toimii vastaavana ja pitää hoitajia silmällä että nämä tekevät kunnolla sen osaamansa perushoidon. Nyt se ei ole sitä ollut, välinpitämätöntä menoa, kun kukaan ei ole valvonut työn laatua. siilivain kirjoitti:
siili
Kattaako nuo hoiva-ym maksut asukkaan koko eläkkeen?
Lääkkeetkö maksetaan säästötililtä.
Eli yli eläkkeen.
Entä jos ei ole säästöjä?siilivain kirjoitti:
Laitoksia on vielä ja niissä suu vanhuksia. Laitoksista ollaan luopumassa ja siirtymässä tehostettuun palveluasumiseen, oliko uutta tietoa?
siili
Kunnassamme ei ole laitospaikkoja
Sana outo.Anonyymi kirjoitti:
Yksi sairaanhoitaja joka tekee hoitotyötä puolet ja toimistotyötä puolet työajasta.
Lähinnä toivon että sairaanhoitaja toimii vastaavana ja pitää hoitajia silmällä että nämä tekevät kunnolla sen osaamansa perushoidon. Nyt se ei ole sitä ollut, välinpitämätöntä menoa, kun kukaan ei ole valvonut työn laatua.Edelleen! Joka vuorossa on oltava ainakin yks sh. Myös illalla ja viikonloppuna. Muuten koko lafka on laiton.
Puolet kenttätyötä ja puolet toimistotyötä tekevällä, nimike on yleensä osastonhoitaja.- Anonyymi
minttupuu kirjoitti:
Edelleen! Joka vuorossa on oltava ainakin yks sh. Myös illalla ja viikonloppuna. Muuten koko lafka on laiton.
Puolet kenttätyötä ja puolet toimistotyötä tekevällä, nimike on yleensä osastonhoitaja.Tässä hoitokodissa nimike on vastaava sairaanhoitaja ja vain yksi sairaanhoitaja koko lafkassa.
Anonyymi kirjoitti:
Olen hoitanut omaistani useita vuosia ja tiedän mitä hyvä hoito tarkoittaa.Ano
Omaisellani oli alaraajatukkotulehdus. Siis veritulppa halvaantuneessa jalassa.
Palvelutalon omalääkäri määräsi ultraan ja siellä selvisi.
Aloitettiin välittömästi lääkitys, ei marevan.
Joku uudempi ja helpompi kontroloida.
Kalliimpi kylläkin.
Hänelle laitetaan joka aamu kääreet jalkoihin.
Illalla oton jälken jalat rasvataan.
Omaiseni osaa pyytää.
Kiinnitin huomion siihen, kun kääreet olivat vain polven alapuolelta kiedottu.
Olen itse laittanut joillekin polven yläpuolelle puolireiteen asti.
Löytyi vastaus.
Hoitajat olivat ollet koulutuksessa ja nyt suositus on se, mitä he käyttävät.
Emme omaisina tiedä hoitajien koulutuksista tai uusista menetelmistä.2lesken kirjoitti:
siili
Eli yli eläkkeen.
Entä jos ei ole säästöjä?20.8.2019 11:10
"siilivain kirjoitti:
Tehostetusta palveluasumisessa yksityisellä ei tarvitse jäädä mitään omaan käyttöön."
"Ok. Kiitos tiedosta.
Ei voi siis lapsenlapsia muistaa synttärinä edes kympillä.
Ostoksillehan ei tehostetussa palveluasumiskunnossa oleva ihminen enää kykene."
Nämä kopiot siirsin Kela valvoo sivulta.
Ihmettelen samaa tuon siilin äidin kohdalla.
En ihan usko tuota tarinaa.
Rahaa pitää löytyä jostain, vaikka kaikki eläke menee hoivaan ja vuokraan.
Ainakin niihin lääkkeisiin.
Omaisellani on edunvalvoja ja aina kun tulee tasavuosisynttäreitä, yo- juhlia tai muuta.
Edunvalvoja siirtää omaisemme tilitä rahan joko suoraan saajalle tai lahjan antajalle.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Täysin vieraitako?Varmaan suurin osa on niitä, jotka käyvät töissä eivätkä pysty huonokuntoista ihmisestä huolehtimaan 24/7.
Palvelutaloihin tai hoivakoteihin pääsee/joutuu vasta kun on tosi huonossa kunnossa. Moni on omaishoitaja. Se on raskasta. Siihenkin voi uupua
niin paljon, että ei jaksa enää itsestään huolehtia saatikka omaisesta.
Riippuu hyvin paljon mikä hoidettavalla on pääoire.
Sekava huonokuntoinen liikuntarajoitteinen vanhus on lähes mahdoton hoidettava yksin 24/7.
Hoitaja ei saa nukutuksikaan, kun sekava ihminen huutelee yötä päivää.
Ilman unta ja lepoa ei jaksa toista hoitaa kauaakaan.
Sopii kokeilla joskus sitten, mitä se on ! Anonyymi kirjoitti:
Varmaan suurin osa on niitä, jotka käyvät töissä eivätkä pysty huonokuntoista ihmisestä huolehtimaan 24/7.
Palvelutaloihin tai hoivakoteihin pääsee/joutuu vasta kun on tosi huonossa kunnossa. Moni on omaishoitaja. Se on raskasta. Siihenkin voi uupua
niin paljon, että ei jaksa enää itsestään huolehtia saatikka omaisesta.
Riippuu hyvin paljon mikä hoidettavalla on pääoire.
Sekava huonokuntoinen liikuntarajoitteinen vanhus on lähes mahdoton hoidettava yksin 24/7.
Hoitaja ei saa nukutuksikaan, kun sekava ihminen huutelee yötä päivää.
Ilman unta ja lepoa ei jaksa toista hoitaa kauaakaan.
Sopii kokeilla joskus sitten, mitä se on !Ano
Ehkä tiedän asiasta jotain, kun olin mieheni omaishoitaja hänen kuolemaansa asti.2lesken kirjoitti:
siili
Kunnassamme ei ole laitospaikkoja
Sana outo.Aijaa. Kun me haimme äidillemme paikkaa ympärivuorokautisen hoitoon hakukaavakkeessa luki viedä Laitospaikkahakemus joten siinä sinulle outoa😁
2lesken kirjoitti:
siili
Eli yli eläkkeen.
Entä jos ei ole säästöjä?Riippunee siitä millaisesta paikasta kyse. Eri tuloiset maksavat samasta paikasta tulojen mukaan eri hinnan. Kun paikkaa haetaan täytyy olla tiedossa henkilön tulot sekä se kuinka paljon kukainenkin palvelujen tuottaja perii vuokrasta, hoivassa ja aterioista. Sen mukaan sitten lasketaan mihin vara. Kun pitää jäädä lääkkeisiin ja vaatteisiinkin rahaa.
Anonyymi kirjoitti:
Vai onko näin että he jotka ovat ko palvelulaitoksessa töissä eivät ehdi hoitamaan samalla tavoin heitä kaikkia esim pariakymmentä kuin sinä hoidat sitä yhtä tai kahta? Me olemme sopineet hoitajien kanssa mitä hoitajat pyrkivät tkekmään ja mikä on meidän omeisten vastuulla ja hyvin toimii. Ei tarvitse haukkua hoitajia eikä aiheuttaa siten myös hoidettavalle epäluuloa ja turvattomuutta.
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Omaisellani oli alaraajatukkotulehdus. Siis veritulppa halvaantuneessa jalassa.
Palvelutalon omalääkäri määräsi ultraan ja siellä selvisi.
Aloitettiin välittömästi lääkitys, ei marevan.
Joku uudempi ja helpompi kontroloida.
Kalliimpi kylläkin.
Hänelle laitetaan joka aamu kääreet jalkoihin.
Illalla oton jälken jalat rasvataan.
Omaiseni osaa pyytää.
Kiinnitin huomion siihen, kun kääreet olivat vain polven alapuolelta kiedottu.
Olen itse laittanut joillekin polven yläpuolelle puolireiteen asti.
Löytyi vastaus.
Hoitajat olivat ollet koulutuksessa ja nyt suositus on se, mitä he käyttävät.
Emme omaisina tiedä hoitajien koulutuksista tai uusista menetelmistä.Kerroit, että omaisellesi aloitettiin antibioottihoito, koska crp oli yli viitearvojen.
Miksi niin tehtiin?
Ultrassa todettiin, että hänellä on veritulppa jalassa ja sen olisi pitänyt näkyä jo verikokeissa.
Eihän veritulppaa antibiooteilla hoideta, ainakaan tietojeni mukaan, vaan antikoagulanteilla.
Jos tukos on syvässä laskimossa, niin siitä toipuminen ei tapahdu parissa viikossa.
Vaarana on, että osa verihyytymästä kulkeutuu keuhkoihin ja se onkin sitten pahempi juttu.
Kirjoitukseni on yksi pieni sipulisiivu sillisalaattiisi.
Kannattaa kuitenkin miettiä, miksi kieltäytyä verenpaine-ja kolesterilääkkeistä, kun lähisukulaisella on veritulppa.
Mitenkä siellä palvelutalossa, jossa halvaantunut omaisesi asuu, on toteutettu kuntoutusta? Onko siitä luovuttu kokonaan? Jos on, niin onko se omaisesi tahto vai fysioterapeutin laiminlyönti?
kylmätotuus
- Anonyymi
Hoitajatkin ovat vain ihmisiä, miksi sekin asia aina
tyrmätään - kun sairastuneita hoitaa on joskus itsekin alttiina kaikenmaailman tartunnoille j os riittävää suojaa tai vastustuskykyä taudinaiheuttajia vastaan ei ole -joten kaikenlaiset mollaamiset saa toivottavasti sikseen sivuuttaa - kaikkien ei tarvitse nuorella iällä sairastua tuberkuloosiin eikä helicobakteerin aih. mahahaavaan - laitoksissa pöpöjä aina runsain mitoin tarjolla - on silti hyvä asia että alalle koulutetaan paljon uusia nuoria ihmisiä ja sairastuneita joskus edes päästetään ansaitulle lepolomalle - mun suvussa oli tuberkuloosia - kun olin syntymäpainoltani pieni -eikä lapsena sen vuoksi tavallista lasten rokotusohjelmaa kouluikäisenä - vastustusyky tautia vastaan piti hankkia vaihtoehtoisin menetelmin - mitä ne minäkin ikäkausina olivatkaan - kolmivuorotöitä eri laitoksissa alkaen 18v ikäisestä - nykyään 70v vanhushoitsu. - Anonyymi
-vasta aikuisikäisenä saanut eka kertaa rokotteet tubia ja nautaeläinten tbc-vastaan myös tarttuvia maksatulehduksia vastaan - viimeksi mainittu rokote -kai jonkinlainen testirokote kun jossain maassa nuoria tyttöjä oudosti menehtyny ja epäilty asiaa rokotuksen syyksi -maa taisi olla Filippiinit - rokotuksen sai ilmaislahjana kun oli osallistunut suolistosyöpäseulontaan.
Kopioin Kela valvoo ketjusta, kun en pysty älkkärilläni vastaamaan niin pitkään ketjuun
" Kerrot olevasi hyvin lääkevastainen, mutta toisaalta tunnustat käyttäväsi paria lääkettä, koska koet niitä tarvitsevasi.
Mitä tästä kommentistasi pitäisi ajatella?
Minä ajattelen niin, että pidät itseäsi tapauksena, joka syö lääkkeitä, koska ilman niitä et tule toimeen.
Eihän kukaan "täysipäinen" ihminen syö lääkkeitä, joita ei tarvitse.
Jos on todella lääkevastainen ihminen, niin silloinhan hän ei suostu ottamaan mitään lääkettä.
Ethän sinä todellisuudessa ole lääkevastainen, vaan otat lääkkeitä, joista koet olevan itsellesi hyötyä. Näinhän me jokainen toimimme.
Lisäksi natiset kelakorvauksista, joihin oikeasti lääkevastaisilla ei ole mitään sanomista, koska he eivät lääkkeitä käytä.
Vaihtoehtohoidot sopisivat sinulle paremmin, esim ruokasooda, yrttitee jne.
Yömaito on hyvä "lääke" unettomuuteen. Sitä saa ostaa ruokakaupasta ilman reseptiä, eikä kukaan kyttää, miten montaa litraa maitoa ostat viikossa.
Toinen aloittamasi ketju ei taida liittyä mitenkään Kelaan.
Minä odottelen vastauksia tässä aloituksessa esittämiini kysymyksiin, vaikka tiedänkin, etten niitä saa.
kylmätotuus"
Vastaan:
Totta on, että tarvitsen säännöllisen epäsäännöllisesti yhtä-kahta lääkettä.
Jos söisin kaikkia määrättyjä lääkkeitä, verenpaineista kolestroliin. niitä olisi monta.
Niitä saa apteekista helppeesti, kassikaupalla.
Ei yhtään nipoteta.
Tarkoittaen, etten kuolisi ilman näitä lääkkeitä, mutta kotoa en sitten hetkiin pystyisi lähtemään yhtään mihinkään.
Elikkä palvelutaloihin menot olisivat poissa kuvioista.
Bussiin meno mahdotonta.
Vaihtoehtolääkkeistä senverran, että olen juopotteluni aikana syönyt niin paljon ruokasoodaa, korvennukseen, että ei enää.
Tarkoitatko yömaidolla käsikauppatavaraa melatoniiniä.
Ei mitään tehoa.
Minulla on oma sairauteni, ollut koko ikäni ja vain lottovoitto tai kuolema pelastaa.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Kopioin Kela valvoo ketjusta, kun en pysty älkkärilläni vastaamaan niin pitkään ketjuun
" Kerrot olevasi hyvin lääkevastainen, mutta toisaalta tunnustat käyttäväsi paria lääkettä, koska koet niitä tarvitsevasi.
Minä ajattelen niin, että pidät itseäsi tapauksena, joka syö lääkkeitä, koska ilman niitä et tule toimeen.
Jos on todella lääkevastainen ihminen, niin silloinhan hän ei suostu ottamaan mitään lääkettä.
Ethän sinä todellisuudessa ole lääkevastainen, vaan otat lääkkeitä, joista koet olevan itsellesi hyötyä. Näinhän me jokainen toimimme.
Lisäksi natiset kelakorvauksista, joihin oikeasti lääkevastaisilla ei ole mitään sanomista, koska he eivät lääkkeitä käytä.
Yömaito on hyvä "lääke" unettomuuteen. Sitä saa ostaa ruokakaupasta ilman reseptiä, eikä kukaan kyttää, miten montaa litraa maitoa ostat viikossa.
Minä odottelen vastauksia tässä aloituksessa esittämiini kysymyksiin, vaikka tiedänkin, etten niitä saa.
kylmätotuus"
Vastaan:
Jos söisin kaikkia määrättyjä lääkkeitä, verenpaineista kolestroliin. niitä olisi monta.
Ei yhtään nipoteta.
Tarkoittaen, etten kuolisi ilman näitä lääkkeitä, mutta kotoa en sitten hetkiin pystyisi lähtemään yhtään mihinkään.
Bussiin meno mahdotonta.
Vaihtoehtolääkkeistä senverran, että olen juopotteluni aikana syönyt niin paljon ruokasoodaa, korvennukseen, että ei enää.
Ei mitään tehoa.
Minulla on oma sairauteni, ollut koko ikäni ja vain lottovoitto tai kuolema pelastaa.Vittusaatana olisit heti aloituksessa sanonut mitä nappeja vedät, tämä
on ihan turhaa kelaamista, ja kelan arvioimista.
Mäkin kysyin tyttäreltä ihan päivänselvää asiaa, niin se kysyi ensimmäiseksi
onko sulta rahat loppunut.
njjjjj Anonyymi kirjoitti:
Vittusaatana olisit heti aloituksessa sanonut mitä nappeja vedät, tämä
on ihan turhaa kelaamista, ja kelan arvioimista.
Mäkin kysyin tyttäreltä ihan päivänselvää asiaa, niin se kysyi ensimmäiseksi
onko sulta rahat loppunut.
njjjjjAno/ jonnajennijannajenny
Lääkkeistä on kokoajan ollut kysymys.
Turhaan meuhkaat omaa typeryyttäsi.
Mene muihin ketjuihin kiroilemaan.
Muista ottaa lääkkeesi.
Vain otettu lääke auttaa.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/ jonnajennijannajenny
Lääkkeistä on kokoajan ollut kysymys.
Turhaan meuhkaat omaa typeryyttäsi.
Mene muihin ketjuihin kiroilemaan.
Muista ottaa lääkkeesi.
Vain otettu lääke auttaa.joo nämä onkin kuin jotkut tupaillat, esität arvoituksia eikä
niillä ole tosiasioiden kanssa mitään tekemistä, ja oikeaa vastausta ei ole
njjjj Anonyymi kirjoitti:
joo nämä onkin kuin jotkut tupaillat, esität arvoituksia eikä
niillä ole tosiasioiden kanssa mitään tekemistä, ja oikeaa vastausta ei ole
njjjjAno/jannajonna
Ei voi mitään jos on idästä kotoisin.
Piukka pipo ja vähän leluja
Tiedätkö muuten mikä lääke on piuk pil- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/jannajonna
Tiedätkö muuten mikä lääke on piuk pilSehän on tietysti Kiri-Vit.
Tiedätkö sinä, mikä valmiste on nus vähän? - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/jannajonna
Tiedätkö muuten mikä lääke on piuk pilolisko joku seppo kääriäisen tupailta
njjj Anonyymi kirjoitti:
Sehän on tietysti Kiri-Vit.
Tiedätkö sinä, mikä valmiste on nus vähän?Ano
Olisko Sultan conture- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Olisko Sultan contureVäärin!
Se on monivitamiini nimeltään Pan-Hiven. - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
kylmätotuus"
Vastaan:
Ei yhtään nipoteta.
Bussiin meno mahdotonta.
Ei mitään tehoa.
Minulla on oma sairauteni, ollut koko ikäni ja vain lottovoitto tai kuolema pelastaa.Ei verenpaine-tai kolesterolilääkkeitä apteekista säkkikaupalla saa,
3 kk.:n annoksen vain.
Kysyin sinulta, miksi halusit ostaa unilääkettä lisää, vaikka sinulla oli 10 pilleriä jäljellä. Ei ole vastausta näkynyt.
Kelan lääkekorvauksista vielä vähän.
Kerroit saaneesi unilääkettä lisää ilman kelakorvausta.
Maksoit lääkkeestä 8€, mutta jos olisit saanut korvauksen, niin hinta olisi ollut 6,50€.
Tietääkseni peruskorvaus lääkkeistä on 40%. Niinpä kelakorvauksen jälkeen käyttämäsi lääkkeen hinta on 4,80€.
Edelleen olen sitä mieltä, että farmaseutti toimi väärin myydessään sinulle lääkkeen "tiskin alta". Hänen pitäisi saada varoitus toiminnastaan.
kylmätotuus
- Anonyymi
Saihan sitä hengitellä rauhassa joskus maan tuoksua ja havumetsien raikasta ilmaa kun sisko pyysi mukaan marja- tai sienienkeruureissulle - olen aina tykännyt syksyisestä metsästä - luonnossakin on aina paljon ihmeteltävää ja katseltavaa kepin kanssa köpöttelevälle mummuikäisellekin - aina jotain parempaa kin kuin viina- ja huumeporukoitten haahuilut eikä kukaan ole mätkimässä vanhuksiakaan turpiin tai johonkin toisenlaiseen uskoon.
- Anonyymi
mielestä syksyssa on aina jotain lumoavan kaunista luonnossa -paljon uusiakin asioita opittaviksi - on niin laaja aihealue.
- Anonyymi
miten toi syksy, niinkun tohon Kelaan liittyy ??
Valvooko kela myös syksyä ?Ano
Syksyn pimetessä porukat ovat ihan kuutamolla.
Kela tiukentaa valvontaa, kun nappikauppa lisääntyy.
- Anonyymi
Jos Jumala ei rankaise rankaiskoon henkilökunta.
- Anonyymi
Kiva.
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/uutissuomalainen-itä-ja-pohjois-suomen-työttömät-saavat-eu-rahaa-viisinkertaisen-määrän-länteen-ja-etelään-verrattuna/ar-AAG2TmX?li=BBr5KbI - Anonyymi
Keväällä sain lääkeresentin joka voimassa vuoteen 2021, eilen kävin apteekissa hakemassa lääkkeitä niin ilmoitti että tämän annoksen saat mutta sun pitää saada uusi lääkemääräys, eikö resetti olekkaan 2021 asti voimassa.
Käy Kannassa vilkasemassa. Menikö se ehkä tyhjäks?
On se kaks vee voimassa paitsi PKV-lääkkeet vuoden.- Anonyymi
Jos sulle on määrätty joku lääkepakkaus vaikka 1x30kpl pillereitä
voit hakea sen 2021 mennessä kerran. - Anonyymi
Voit uusia reseptin kanta.fi:ssä.
Tai jos se on yksityiseltä, myös soittamalla lääkärille.
Lääkäri uusii jos katsoo tarpeelliseksi. - Anonyymi
Nii joudun ottamaan lääkettä jatkuvasti 2xpäivässä, kävin viimekuussa konrollissa jolloin kysyin lääkäriltä joudunko syömään jatkuvasti, totesi joudun jollei myöhemmin muuteta, tosin viimeviikolla ilmoitti kirjeellä että lääkeannosmäärää piennetään vähän veriarvojen noustua, ei senpuoleen kyllä otan selvää missä mättää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nii joudun ottamaan lääkettä jatkuvasti 2xpäivässä, kävin viimekuussa konrollissa jolloin kysyin lääkäriltä joudunko syömään jatkuvasti, totesi joudun jollei myöhemmin muuteta, tosin viimeviikolla ilmoitti kirjeellä että lääkeannosmäärää piennetään vähän veriarvojen noustua, ei senpuoleen kyllä otan selvää missä mättää.
Uusi ajoissa.
Oman reseptini uusiminen vei viimeksi 7 päivää.
Äitini oli palveluasunnossa, entinen vanhainkoti muutti nimeään niin voitiin alkaa rahastamaan paremmin.
Hoito oli vaihtelevaa. Paljon riippui siitäkin ketkä hoitajat olivat vuorossa.
Hoitajissa on todella suuria eroja. On niitä jotka tekevät työtään sydämellä ja käyttävät työajan siihen mihin se on tarkoitettu.
Nämä toisenlaiset ovat hyvin äänekkäitä ja kovia valittamaan. Heidän aikansa menee puhelinta selaillessa.20.8.2019 22:59
"Hyvän tähden. Miten Kela liittyy lääkärien määräämiin lääkkeisiin ja niiden yli käyttöön? Kyllä ne lääkärit niitä pillereitä määräävät ei Kela. Toinen lääkäri määrää lääkettä edes katsomatta, mitä toinen lääkäri on määrännyt ja voi määrätä turhaan saman kaltaista lääkettä joka on jo käytössä, pahimmassa tapauksessa lääkettä, joka kumoaa toisen lääkkeen vaikutuksen. Kelassa päin vastoin koetetaan seurata ja valvoa lääkkeiden väärinkäyttöä ja saman tehoisten eri merkkisten lääkkeiden käyttöä. Kyllä itse pitää selvittää siltä hoitavalta lääkäriltä, onko omaiselle määrätty päällekkäisiä saman tehoisia tai turhia lääkkeitä."
Kopioin tämän Kela valvoo -
ketjusta
Jos sinulla on kahden eri lääkärin kirjoittama resepti samaan nukahtamislääkkeeseen.
Apteekissa sanotaan, että täällä on toinen loppu, menossa uusintaan.
Toisessa on jäljellä.
Apteekki myy, Kela korvaa, Lääkärit määräävät.
Potilas päättää loppupeleissä, mitä hän syö.Juuri osittain näiden päällekkäisten lääkkeiden määräämisen estämiseen perustettiin omakanta, josta näkyy sekä yksityisten että julkisen puolen lääkäriden määräämät lääkkeet ja olitpa missä päin suomea tahansa.
Eikö näin ole joka alalla että työntekijöiden suhtautuminen työhönsä on yksilöllistä. Toist käyvät töissä pelkän palkan vuoksi, toiset taas suhtautuvat työhönsä intohimoisemmin ja tämä kaikki on hyväksyttävä kunhan suoriutuu kuitenkin hyväksyttävyyden rajoissa. Ei hoitohenkilökunta ole yhtään sen kummempaa työvoimaa kuin muutkaan vaikka hotiala niin mediaseksikäs onkin. Ei missään yksikössä ole yli-ihmisiä töissä.
- Anonyymi
Siis toisinsanoen joku yritys osti ent. vanhainkodin ja hinnoittteli palvelunsa
omien kustannustensa ja voitontavoittensa mukaan. siilivain kirjoitti:
Juuri osittain näiden päällekkäisten lääkkeiden määräämisen estämiseen perustettiin omakanta, josta näkyy sekä yksityisten että julkisen puolen lääkäriden määräämät lääkkeet ja olitpa missä päin suomea tahansa.
siili
Apteekki näkee lääkärien määrämät lääkkeet.
Antaa ulos kahden eri lääkärin määräämät samanlaiset lääkkeet kelakorvauksineen.
Oli sitten kyseessä vaikka nukahtamislääkkeet.
Valta on siis lääkäreillä, ei Kelalla.2lesken kirjoitti:
siili
Antaa ulos kahden eri lääkärin määräämät samanlaiset lääkkeet kelakorvauksineen.
Valta on siis lääkäreillä, ei Kelalla.Noniinniin. Kun nyt kaikki reseptit on kannassa lääkäri näkee sieltä määrätyt lääkkeet ja ei kirjoita uudelleen ja toista reseptiä lääkkeestä josta on jo voimassaoleva resepti. Ennen ihmiset haki samaa lääkettä sekä yksityiseltä että julkiselta ja sitä oli vaikea valvoa.
siilivain kirjoitti:
Noniinniin. Kun nyt kaikki reseptit on kannassa lääkäri näkee sieltä määrätyt lääkkeet ja ei kirjoita uudelleen ja toista reseptiä lääkkeestä josta on jo voimassaoleva resepti. Ennen ihmiset haki samaa lääkettä sekä yksityiseltä että julkiselta ja sitä oli vaikea valvoa.
Kannan sivuilta ei lääkäri voi katsoa esim. yksityisen lääkärin kirjoittamia reseptejä jos ei anna lupaa.
Aina kun uusin reseptin netissä tulee kysymys: "Saako muualla kirjoitetut reseptit ym katsoa sivuiltasi. En muista sanamuotoa mutta tämä aoli asian ydin.
Tietenkin annan luvan, ei ole salattavaa.liekko kirjoitti:
Kannan sivuilta ei lääkäri voi katsoa esim. yksityisen lääkärin kirjoittamia reseptejä jos ei anna lupaa.
Aina kun uusin reseptin netissä tulee kysymys: "Saako muualla kirjoitetut reseptit ym katsoa sivuiltasi. En muista sanamuotoa mutta tämä aoli asian ydin.
Tietenkin annan luvan, ei ole salattavaa.Totta, lääkäri voi suostumuksellasi tarkistaa kokonaislääkityksesi ja ehkäistä lääkkeiden haitallisia yhteisvaikutuksia ja päällekkäisyyksiä. Kuitenkin kaikki sinulle määrätyt lääkkeet ovat siellä reseptikeskuksessa sinun itsesi nähtävillä. Omakannasta saat uusinnan vain jos sinulla on ollut jo aiemmin lääkemääräys ko lääkkeestä.
Tuota en tiedä että jos sinulla on samasta lääkkeestä jo voimassa oleva resepti, voiko toinen lääkäri kirjoittaa siitä uuden reseptin. Luulisi että apteekissa ainakin kiinnittäisivät huomion asiaan lääkettä ostaessasi.siilivain kirjoitti:
Totta, lääkäri voi suostumuksellasi tarkistaa kokonaislääkityksesi ja ehkäistä lääkkeiden haitallisia yhteisvaikutuksia ja päällekkäisyyksiä. Kuitenkin kaikki sinulle määrätyt lääkkeet ovat siellä reseptikeskuksessa sinun itsesi nähtävillä. Omakannasta saat uusinnan vain jos sinulla on ollut jo aiemmin lääkemääräys ko lääkkeestä.
Tuota en tiedä että jos sinulla on samasta lääkkeestä jo voimassa oleva resepti, voiko toinen lääkäri kirjoittaa siitä uuden reseptin. Luulisi että apteekissa ainakin kiinnittäisivät huomion asiaan lääkettä ostaessasi.Ilman sinun lupaasi lääkäri voi katsoa tietojasi vain hätätilanteessa. Poikkeus: Jos lääkäri määrää PKV- ja huumausainelääkkeen reseptin, hän voi katsoa niiden lääkkeiden reseptit.
https://www.kanta.fi/kuka-nakee-tietonisiilivain kirjoitti:
Noniinniin. Kun nyt kaikki reseptit on kannassa lääkäri näkee sieltä määrätyt lääkkeet ja ei kirjoita uudelleen ja toista reseptiä lääkkeestä josta on jo voimassaoleva resepti. Ennen ihmiset haki samaa lääkettä sekä yksityiseltä että julkiselta ja sitä oli vaikea valvoa.
siili
Mitä sinä nyt oikein horiset?
"Ennen haettiin yksityiseltä ja julkiselta."
Ja nytkö mukamas ei haeta.
Missähän satumaailmassa mahdat asua ja elää.
Porukat todellakin käyttävät montaa lääkäriä, vieläpä eri kaupeingeissa käydään.
Lääkäri on edelleenkin kunkku.
Jossain vaiheessa kela voi viheltää pelin poikki.
Eli ei anna kelakorvausta.
Mitä välii.liekko kirjoitti:
Tietenkin annan luvan, ei ole salattavaa.lie
Ihmettelen sitä kysymystä kannasta.
Miksi minun pitäisi se päättää.2lesken kirjoitti:
siili
Mitä sinä nyt oikein horiset?
"Ennen haettiin yksityiseltä ja julkiselta."
Ja nytkö mukamas ei haeta.
Missähän satumaailmassa mahdat asua ja elää.
Porukat todellakin käyttävät montaa lääkäriä, vieläpä eri kaupeingeissa käydään.
Lääkäri on edelleenkin kunkku.
Jossain vaiheessa kela voi viheltää pelin poikki.
Eli ei anna kelakorvausta.
Mitä välii.Kelakorvaukset saadaan lääkärin b-lausunnon perusteella senkin horisko. Ei sen toiminta mitään mielivaltaan perustuvaa ole.
Ostettiin lääkkeet keltä vaan lääkäriltä kaikki päätyy reseptikeskukseen.siilivain kirjoitti:
Kelakorvaukset saadaan lääkärin b-lausunnon perusteella senkin horisko. Ei sen toiminta mitään mielivaltaan perustuvaa ole.
Ostettiin lääkkeet keltä vaan lääkäriltä kaikki päätyy reseptikeskukseen.siili
Päätyköön vaikka honoluluun.
Jos minulla on kolmen /tai viiden eri lääkärin reseptit samasta lääkkestä, saan kaikki apteekista ulos.
Kelan korvauksilla.
Kela ei välitä hittojakaan tästä keissistä
Eikö Kelan nyt kuuluisi valvoa?
Lääkärit kävelevät Kelan sääntöjen yli tullen mennen.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
siili
Valta on siis lääkäreillä, ei Kelalla.Saattaa olla, että Länsi-Suomessa tuollainen menettely onnistuu, koska siellä tuntuu olevan ammattitaidottomia farmaseutteja.
Täällä Itä-Suomessa tahti on toinen, eikä moinen temppu onnistu.
Apteekeissa farmaseutit ovat tietoisia säännöistä, eivätkä ylitä valtuuksiaan.
Lääkäritkin ovat ottaneet tiukemman linjan esim. nukahtamis- ja opioidireseptejä kirjoittaessaan. Toki niitä saa ja kivunhoitoon suhtaudutaan vakavasti, mutta heppoisin perustein noita lääkkeitä ei enää määrätä.
Mielestäni se on oikea linjaus, koska molemmat lääkeryhmät aiheuttavat riippuvuutta.
En pidä sitä tiukkapipoisuutena vaan järkevyytenä.
Potilaat eivät ole lääkäreiden leluja.
kylmätotuus 2lesken kirjoitti:
siili
Päätyköön vaikka honoluluun.
Jos minulla on kolmen /tai viiden eri lääkärin reseptit samasta lääkkestä, saan kaikki apteekista ulos.
Kelan korvauksilla.
Kela ei välitä hittojakaan tästä keissistä
Eikö Kelan nyt kuuluisi valvoa?
Lääkärit kävelevät Kelan sääntöjen yli tullen mennen.Jonkun nesteenpostolääkkeen voit saada mutta lääkärin velvollisuus on valvoa ja hänellä on okeus katsoa pkv-lääkkeet ja opiaatit. Niitä tuskin saat kolmelta tai viideltä lääkäriltä. Ja noista lääkkeistähän ilmeisestikin aloituksessai on kysymys. Vaikutat provoillasi korppikselta.
Anonyymi kirjoitti:
Saattaa olla, että Länsi-Suomessa tuollainen menettely onnistuu, koska siellä tuntuu olevan ammattitaidottomia farmaseutteja.
Täällä Itä-Suomessa tahti on toinen, eikä moinen temppu onnistu.
Apteekeissa farmaseutit ovat tietoisia säännöistä, eivätkä ylitä valtuuksiaan.
Lääkäritkin ovat ottaneet tiukemman linjan esim. nukahtamis- ja opioidireseptejä kirjoittaessaan. Toki niitä saa ja kivunhoitoon suhtaudutaan vakavasti, mutta heppoisin perustein noita lääkkeitä ei enää määrätä.
Mielestäni se on oikea linjaus, koska molemmat lääkeryhmät aiheuttavat riippuvuutta.
En pidä sitä tiukkapipoisuutena vaan järkevyytenä.
Potilaat eivät ole lääkäreiden leluja.
kylmätotuusTotta ja nukhatamis ja kipulääkkeillä on annossuositukset joita ei saa ylittää ja varsinkaan ne eivät sitten niiltä osin saa joutua tuonne katukauppaan.
- Anonyymi
Antaa hoitajien tehdä työnsä rauhassa. Omainen ei saa ottaa valtuuksia hoidosta. Tiedän tapauksen, jossa omainen manipuloi vanhusta, et lääkkeet vaarallisia, ja sano et alkoholikin on parempi lääke. Vanhus, piilotti pillerit kielen alle, ei nielly ja sylki pois, kun hoitaja ei nähny. Tää neuvova omainen oli itse perso viinalle.
- Anonyymi
Ei sunkaan kukaan "ota valtuuksia hoidosta" !!!
Jos sulla on joku hullu manipuloija ja juoppo lähipiirissäsi
ei se tarkoita että kaikilla muilla on. Anonyymi kirjoitti:
Ei sunkaan kukaan "ota valtuuksia hoidosta" !!!
Jos sulla on joku hullu manipuloija ja juoppo lähipiirissäsi
ei se tarkoita että kaikilla muilla on.No onpas nähty näitäkin tapauksia että vaikka ihminen on hoidossa jossain hoivakodissa omaiset yrittävät ottaa määräysvallan ja alkavat päsmäröimään ko paikan käytänteitä. Kun ensin taistelet että saat omaisesi hoitoon, mikä ihme mättää siinä että sitten aletaan haullumaan hoitohenkilökuntaa ja arvostelemaan käytänteitä.
siilivain kirjoitti:
No onpas nähty näitäkin tapauksia että vaikka ihminen on hoidossa jossain hoivakodissa omaiset yrittävät ottaa määräysvallan ja alkavat päsmäröimään ko paikan käytänteitä. Kun ensin taistelet että saat omaisesi hoitoon, mikä ihme mättää siinä että sitten aletaan haullumaan hoitohenkilökuntaa ja arvostelemaan käytänteitä.
siis haukkumaan.........................
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
No onpas nähty näitäkin tapauksia että vaikka ihminen on hoidossa jossain hoivakodissa omaiset yrittävät ottaa määräysvallan ja alkavat päsmäröimään ko paikan käytänteitä. Kun ensin taistelet että saat omaisesi hoitoon, mikä ihme mättää siinä että sitten aletaan haullumaan hoitohenkilökuntaa ja arvostelemaan käytänteitä.
En ole joutunut todistamaan moista
mutta voisi olla että omaisilla on liian toiveikas kuva laitoshoidosta
ja sitten he pettyvät kun huomaavat aluksi
että siellä se pappa tai mamma makaakin koko päivän
samoissa vaipoissa, "espereissä" esimerkiksi
vaippaa pidettiin niin kauan kuin siinä yhtään vielä pysyy
kusta tai paskaa eli vaikka vuorokauden ympäri.
Ruokaa tilattiin vain kuudelle
kymmentä syöjää kohti
säästösyistä ts.
tulee enemmän voittoa
jne. Anonyymi kirjoitti:
En ole joutunut todistamaan moista
mutta voisi olla että omaisilla on liian toiveikas kuva laitoshoidosta
ja sitten he pettyvät kun huomaavat aluksi
että siellä se pappa tai mamma makaakin koko päivän
samoissa vaipoissa, "espereissä" esimerkiksi
vaippaa pidettiin niin kauan kuin siinä yhtään vielä pysyy
kusta tai paskaa eli vaikka vuorokauden ympäri.
Ruokaa tilattiin vain kuudelle
kymmentä syöjää kohti
säästösyistä ts.
tulee enemmän voittoa
jne.Tuo voi olla totta. Kuvitellaan että joivat tänäkin päivänä on jotain Pori ja olaksi--tyypistä. Tosiasiassa hoivilla on ne kaikkein huonokuntoisimmat vanhukset, joista ei toisilleen seuranpitäjäksi enää ole. Ja työvoimapula on ovella kolkuttelemassa.
siilivain kirjoitti:
Tuo voi olla totta. Kuvitellaan että joivat tänäkin päivänä on jotain Pori ja olaksi--tyypistä. Tosiasiassa hoivilla on ne kaikkein huonokuntoisimmat vanhukset, joista ei toisilleen seuranpitäjäksi enää ole. Ja työvoimapula on ovella kolkuttelemassa.
Siis opri-ja oleksi tyyppinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577250Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243418Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1581719Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3181682- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2491217- 811144