Kauan sitten näimme samassa hautakivessä kahden nuorena kuolleen lapsen nimet ja saman kuolinpäivän. Kiven ylänurkkaa koristivat lentävät pikkulinnut. Lapset utelivat: ”Isä, miksi tuossa on linnun kuva?”
Sain muotoiltua liikutukseni sanoiksi: ”Näyttää siltä kuin näiden nuorten vanhemmat saivat voimaa ajatella, että nuorten sielut ovat päässeet vapaiksi tämän elämän rajoituksista.”
Voi vain aavistella, kuinka monen haudan äärellä on kyselty uuvuttavia miksi-kysymyksiä. Montako kertaa ja millä mielellä on päädytty ”en ymmärrä” -toteamukseen?
Itse kiinnostun Jumalan ajatuksista silloin, kun omat ajatukseni eivät toteudu. Joudun turvautumaan siihen, että Jumala tietää, mitä ja miksi on tapahtunut. Oliko tämä Jumalan tahto ja haluanko edes tyytyä siihen? Mieltä kalvavia ovat kysymykset, miksi hän tahtoi näin: Onko minussa jotakin vikaa? Miksi toisille on suotu toisin?
Job joutui aikanaan tällaisten kysymysten äärelle. Miksi hän, hurskas mies, menetti omaisuutensa, lapsensa ja terveytensä? Oliko Jumala oikeamielinen? Keskustelussa ystäviensä kanssa Job etsi vastausta kysymykseen, oliko hän hurskas ja saattoiko hän siksi odottaa tietynlaista ajallista siunausta. Elämänsä aikana Job oli tuudittautunut ajatukseen, että hyville ihmisille tapahtuu hyviä asioita.
Ansionsa mukaan saaminen nousi esille myös Uuden testamentin kirjoituksissa, kun opetuslapset kysyivät Jeesukselta: ”Rabbi, kuka on tehnyt sen synnin, jonka vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän itsekö vai hänen vanhempansa?” (Joh. 9:2.)
Niin Raamatun aikana kuin nytkin ihmisajatus lähtee siitä, että paha saa palkkansa ja oikein tekeviä suojellaan. Näin tapahtuu ainakin periaatteessa esimerkiksi kouluissa ja lainsäädännössä.
Ei siis ihme, että tällainen ajatus hiipii mieleen silloinkin, kun ajattelee suhdetta Jumalaan.
Onhan Jumala sanonut: ”Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.” (2. Moos 20: 5–6.)
Mitä siis on Jumalan siunaava ajatus? Viisas Salomo kirjoitti: ”Ennen muuta varjele sitä, mikä on sydämessäsi – – siellä on koko elämäsi lähde” (Sananl. 4:23). Ihminen ei voi hallita moniakaan asioita elämässään. Se, minkä voi ja mistä on annettu vastuu, on oma sydän.
Jumalan lupaama siunaus koskee sydämen tilaa, sielun pelastusta. Siunausta on uskon lahja, hyvä omatunto ja iankaikkinen elämä.
Apostoli Paavali sanoo Jumalan valtakunnasta: ”Jumalan valtakunta ei ole syömistä eikä juomista, vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa, jotka Pyhä Henki antaa” (Room. 14:17).
Tätä Herra tahtoi kirkastaa Jobille, kun hän otti surevan Jobin puhutteluun ja kysyi: "Missä sinä olit silloin kun minä laskin maan perustukset? Kerro, miten se tapahtui, jos osaat! Kuka määräsi maan mitat? Tiedätkö sen?” (Job 38:4–5.)
Job nöyrtyi Kaikkivaltiaan puhuttelussa ja totesi lopulta: ”Olen puhunut mitään ymmärtämättä asioista, joita en käsitä – – ne ovat minulle liian ihmeellisiä” (Job 42:3).
Läheskään kaikki asiat eivät ole ihmisten hallinnassa. Kysyy uskoa hylätä miksi-kysymykset ja päätyä luottavaisesti päätelmään, ettei kukaan voi tuntea Jumalan ajatuksia.
Matti Kontkanen
Kysyy uskoa hylätä miksi-kysymykset
10
50
Vastaukset
Kyllä Jumala ihmisten kysymykset kestää. Huonompi juttu ovat ihmiset jotka keksivät itse vastauksetkin.
- Anonyymi
Nimimerkki vaitovainen on tunnettu siitä, että hän ei kyseenalaista mitään SRK- kultin oppeja.
Huonompi juttu ovat ihmiset (vaitovaisen kaltaiset) jotka levittävät vahingollisen lahkolaisuuden orjuutussanomaa. - Anonyymi
Kestää, mitä kestää, mutta on huomioitava, ettei Jumala ole juuri pakanoille koskaan puhunut mitään.
Valta on Jeesuksen (toki VL luulee olevansa Jeesuksen yläpuolella) ja siihen Hän vastaa;Joh. 14:6
Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
- Anonyymi
Job.23:3-5 Oi, jospa tietäisin, kuinka löytää hänet, jospa pääsisin hänen asunnolleen! Minä esittäisin hänelle riita-asian ja täyttäisin suuni todisteilla. Tahtoisipa tietää, mitä hän minulle vastaisi, ja kuulla, mitä hän minulle sanoisi.
Kyllä kaikista kysymyksistä keskeisin on juuri tuo 'miksi'!
- Anonyymi
Letstaatiolaisten jumala on pesunkestävä narsisti. Sitä heppua pitäisi kiittää kaikesta hyvästä, mutta mistään pahasta sitä samaista heppua ei saa syyttää.
Oi miksi?- Anonyymi
Voi sitä syyttää jos haluaa mutta ei siitä mitään hyötyä ole.
- Anonyymi
Kaiken pahuuden alulle on selitettu oma vapaa tahto sekä enkeleitten että ihmisten puolelta,Aivan liian yksinkertainen selitysmalli koko paskalle.
- Anonyymi
Niin paljon olen saanut pahaa että ei jaksa edes kiittää siitä hyvästä mitä olen saanut,Kaikki se paha mitä olen joutunut ottaan vastaan varjostaa mun elämää niin paljon että se hyvä mitä saan ei tunnu enää hyvältä.
- Anonyymi
Kysyy uskoa hylätä miksi kysymykset?
Mun usko ei ole hylännyt miksi kysymystä eikä se koskaan hylkää,Jos mun usko hylkää miksi kysymykset olen tekopyhä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527090Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7103228Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1251455Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2231259Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081