oli taas, kun annoin koirilleni matokuurit...! Kumpaas te mieluummin käytätte koirillanne matokuureina, pillereitä vai tahnaa? Itse pistän mieluummin tahnaa niille ruiskusta, kuin tappelen pillereiden kanssa.. Meillä kun ei mitään ylimääräistä ilman taistelua niellä! ;-D Laitatteko ruuan sekaan vai muuten annatte? Mä otin kuonosta kiinni, avasin suun ja ruisku kurkkuun ja sinne meni... -ainakin melkein! ;-D Ruuan seassa antaminen ei meillä onnistu, nuo vilperit löytävät lääkkeet sieltäkin vaikka kuinka yrittäisi sekoittaa.. Miten on teillä?
Tahtojen taisto
40
1345
Vastaukset
- jonna
meillä pentu söi suoraan tahnan minun sormenpäästä=)
Ja näytti maistuvan..
ota lusikallinen jogurttia ja siihen sekaan tahnaa... pillereinä paitsi pennuilla. Väkisin saa ne pilleritkin antaa. Ei myöskään saa edes oikein haisevan juuston sekaan piiloitettuna. Juusto häviää pilleri jää.
- wuffis
Ruoan kansa menee tai sitten makkaran palaan piilotettuna näillä nykyisillä. Sitäkin on nähty että pilleri on kyllä kaivettu lenkkimakkarankin sisällä ja eräs tapaus otti pillerin koppina ilmasta ja suoraan mahaan maistelematta!
- koirax2
on meidän koirat... Kyllä meidän koirat kinkun sisään käärittynä ottaisi pillerinkin, mutta eikös niitä pillereitä anneta useamman päivän, kolme tai jotain? Tahnan kanssa pääsee yhdellä kerralla sentään jos ei tarvitse uusia viikon perästä. ;-D Ja kun Ressu nyt kuitenkin joutui antibioottikuurillekin (se on toinen juttu..), niin en sitten viitsinyt ottaa vielä matokuuriakin pillereinä... Nyt jo menee kinkkua, kun kymmenen päivän pillerikuuri on päällä.. ;-D Ja aamulla löysi pillerin kinkun sisästä, syömättä se jäi... Ei muuta kuin taas kuonosta kiinni ja pilleri kurkkuun... Voi kamala, mähän suorastaan rääkkään mein koiria, aina kuonossa kiinni...! ;-D
- Ruppis
koirax2 kirjoitti:
on meidän koirat... Kyllä meidän koirat kinkun sisään käärittynä ottaisi pillerinkin, mutta eikös niitä pillereitä anneta useamman päivän, kolme tai jotain? Tahnan kanssa pääsee yhdellä kerralla sentään jos ei tarvitse uusia viikon perästä. ;-D Ja kun Ressu nyt kuitenkin joutui antibioottikuurillekin (se on toinen juttu..), niin en sitten viitsinyt ottaa vielä matokuuriakin pillereinä... Nyt jo menee kinkkua, kun kymmenen päivän pillerikuuri on päällä.. ;-D Ja aamulla löysi pillerin kinkun sisästä, syömättä se jäi... Ei muuta kuin taas kuonosta kiinni ja pilleri kurkkuun... Voi kamala, mähän suorastaan rääkkään mein koiria, aina kuonossa kiinni...! ;-D
meillä käytetään. Tabletteja on nykyisin myös kerta-annoksena, eli ei tarvitse montaa päivää syöttää. Lisäksi, kun on isokokoinen koira, on tuo kerta-annostabletti todella käytännöllinen. Ei tarvitse "litratolkulla" tahnaa yrittää väkisin antaa.
- koirax2
Ruppis kirjoitti:
meillä käytetään. Tabletteja on nykyisin myös kerta-annoksena, eli ei tarvitse montaa päivää syöttää. Lisäksi, kun on isokokoinen koira, on tuo kerta-annostabletti todella käytännöllinen. Ei tarvitse "litratolkulla" tahnaa yrittää väkisin antaa.
kuin Canex vet, se on paljon kätevämpi sitten taas tahnoista, kuin se toinen jonka merkkiä en muista... Siinä ruiskussa on merkitty kilot 24 kiloon asti, eli meidän Taru on esimerkiksi 18 kiloinen, niin johonkin n. 20 kiloon asti antaa sitä tahnaa, niin varmasti riittää... Kun sitten taas siinä toisen merkkisessä piti laskea kuinka paljon painokiloa kohti pitää antaa sitä tahnaa -hankalaa... Todella sekavasti taas selostettu, mutta ymmärsitte varmasti mitä tarkoitin...? Täytyy seuraavalla kerralla kokeilla vaikka niitä pillereitäkin sitten, mutta nyt tosiaan en viitsinyt Ressulle vielä antibioottikuurin päälle ottaa toisia pillereitä, pilleristikoira..! ;-D
- sudenkorento75
laitetaan pillerit suoraan takaosaan kieltä, yleensä menee tosi hyvin kun vielä antaa juustoa kyytipojaksi.
- Tietäväinen
Minä olen antanut koirillemme matokuurin jauheena - helppo sekoittaa ruoan sekaan, - tahnana - sama juttu, kuin edellisessä, - pillereinä - hieman hankalampi juttu, koirat sylkee pillereitä ruoan seasta, ja piikkinä - ehdottomasti helpoin tapa, tappaa sekä ulko- että sisäloiset.
Tahnan ja jauheen sekoitan koiranmakkaraan niin, ettei lääkettä pysty erottelemaan ruoan seasta ollenkaan. Pillerit joutuu usein survomaan kurkkuun eikä se ole minusta tai koirista kivaa. Sakuni saan käskemällä syömään pillerin kuin pillerin, mutta muut koirani eivät siihen suostu ;) - milie81
Molemmat syö matokuurit tabletteina. Taas pitäis torstaina antaa ja 3 päivän kuuri eli axiluria. Niitähän meneekin sitten ihan riittävästi kun toinen on 50kg ja toinen 70kg... =)
Eli meillä keskari syö ihan kädestä antamalla ja pyrrelle joutuu sen suun aukaisemaan ja laittamaan sinne kurkkuun tai sitten sekoittaa ruokaan. Helppo homma... =) Juuri viimme viikolla annoin sekä koiralle että kissoille matoläkkeet piikkinä. Todella helppoa! Koira ei edes huomannut!
- koirax2
uutta! En ole tiennytkään, että matolääkkeitä saa myös piikkinä... Tosin ei ole kyllä ell sellaista edes maininnut, eikä apteekissakaan ole sellaisista puhuttu, niin että... Täytyypä ihan kokeeksi joskus kysyä eläinlääkäriltä sellaisesta piikistä.
koirax2 kirjoitti:
uutta! En ole tiennytkään, että matolääkkeitä saa myös piikkinä... Tosin ei ole kyllä ell sellaista edes maininnut, eikä apteekissakaan ole sellaisista puhuttu, niin että... Täytyypä ihan kokeeksi joskus kysyä eläinlääkäriltä sellaisesta piikistä.
Mä käyn hakemassa matopiikin tutulta ell. Voi olla ettei kaikki ell. myö niitä muuten kuin että itse laittavat. Mulla on on hieman käytännön kokemusta ell:llä työskentelystä ja sitä kautta annan itse piikit koirille ja kissoille.
- se piikki
tassuttelija kirjoitti:
Mä käyn hakemassa matopiikin tutulta ell. Voi olla ettei kaikki ell. myö niitä muuten kuin että itse laittavat. Mulla on on hieman käytännön kokemusta ell:llä työskentelystä ja sitä kautta annan itse piikit koirille ja kissoille.
olen umalehtinen kirjautumisen kanssa taas hankalaa. Niin eikö se matopiikki ole sellainen jota ei missään nimessä saa antaa Collieille ja Collie sukuisille koirille.
- koirax2
tassuttelija kirjoitti:
aivan, no sitten ei varmasti kannata kysellä.. Yleensä on toi Canex vet tehonnut, taidan jatkossakin käyttää sitä.. ;-D
- issu56
loishäätöpiikkiä?
- issu56
se piikki kirjoitti:
olen umalehtinen kirjautumisen kanssa taas hankalaa. Niin eikö se matopiikki ole sellainen jota ei missään nimessä saa antaa Collieille ja Collie sukuisille koirille.
eli että kyseessä on loishäätöpiikki, eikä varsinainen matokuuri! Ja tosiaan colliesukuisille sitä ei missään nimessä pidä antaa, sillä saattavat siihen jopa menehtyä!!
- koirax2
issu56 kirjoitti:
loishäätöpiikkiä?
ei varsinaisesti ole matopiikki? Tai mikä se oikea nimitys sitten onkaan...? On ollut kyllä tosi mukava lukea teidän kaikkien juttuja, ja täytyy myöntää, että osalla on aika erikoisia koiria, kun ihan vapaaehtoisesti ottavat lääkkeet/pillerit.. ;-D Meillä pistetään kyllä viimeiseen asti hanttiin.. Siksi täytyy olla rajummat otteet, onneksi koirat eivät pure helposti... ;-D
- issu56
koirax2 kirjoitti:
ei varsinaisesti ole matopiikki? Tai mikä se oikea nimitys sitten onkaan...? On ollut kyllä tosi mukava lukea teidän kaikkien juttuja, ja täytyy myöntää, että osalla on aika erikoisia koiria, kun ihan vapaaehtoisesti ottavat lääkkeet/pillerit.. ;-D Meillä pistetään kyllä viimeiseen asti hanttiin.. Siksi täytyy olla rajummat otteet, onneksi koirat eivät pure helposti... ;-D
varsinainen matopiikki, vaan loishäätöpiikki! Meillä nyt varmasti vaikuttaa hyvin pitkälle se, että niitä on monta ja jokainen kuvittelee toisen saavan jonkin herkkupalan ja siksi se nykyisin on niin helppoa. Vaan sille "Ässälle" tosiaankin piti työntää syvälle. Kun pakosti pitää pilleri antaa, niin itse tein niin, että avasin koiran suun lähes ammolleen ja sujautin pillerin tasan niin syvälle koiruuden nieluun, että sen kakiminen pois oli mahdotonta.
Yksi hyvä konsti on myös musertaa pilleri vaikka morttelilla ihan pieneksi ja sekoittaa se jauhelihan palaan, niin johan koiruus sen mielellään ottaa! - koirax2
issu56 kirjoitti:
varsinainen matopiikki, vaan loishäätöpiikki! Meillä nyt varmasti vaikuttaa hyvin pitkälle se, että niitä on monta ja jokainen kuvittelee toisen saavan jonkin herkkupalan ja siksi se nykyisin on niin helppoa. Vaan sille "Ässälle" tosiaankin piti työntää syvälle. Kun pakosti pitää pilleri antaa, niin itse tein niin, että avasin koiran suun lähes ammolleen ja sujautin pillerin tasan niin syvälle koiruuden nieluun, että sen kakiminen pois oli mahdotonta.
Yksi hyvä konsti on myös musertaa pilleri vaikka morttelilla ihan pieneksi ja sekoittaa se jauhelihan palaan, niin johan koiruus sen mielellään ottaa!hyvä että korjasitte väärin käsitykseni ;-D. Niin, en omista morttelia, mutta ehkä veitsen terällä sen pystyisi musertamaan...? No, kuitenkin, tässä Ressulle antibioottikuuria antaessani olen huomannut, että kun käärin pillerin kinkkusiivun sisään ja annan sen Ressulle, minulla on melkein puoli kättä koiran suussa, eikä se kyllä huomaa mitään outoa yllätystä siellä siivun sisällä... Tosin ne pillerit ei maistu millekään, joten siksi varmasti niin helppoa... ;-D Hyviä konsteja olette kyllä antaneet, kiitos siitä! Jos seuraava madotus olisi huomattavasti helpompi meidän kahden aasin ja pässin risteytyksen kanssa...! ;-D
issu56 kirjoitti:
eli että kyseessä on loishäätöpiikki, eikä varsinainen matokuuri! Ja tosiaan colliesukuisille sitä ei missään nimessä pidä antaa, sillä saattavat siihen jopa menehtyä!!
anteeksi kai se sitten on loishäätö, mutta se tehoaa todella moniin, punkkeihin, matoihin yms. Ja en tarkoita ivomecia, sitä ei missään nimessä saa antaa collielle tai sen sukuisille koirille! Ell. on monia muitakin loishäätö aineita. Aine jota nyt annoin oli drongit ja tehoaa myös nenäpunkkiin kuten tuo ivomec.
- hauva2
koirax2 kirjoitti:
hyvä että korjasitte väärin käsitykseni ;-D. Niin, en omista morttelia, mutta ehkä veitsen terällä sen pystyisi musertamaan...? No, kuitenkin, tässä Ressulle antibioottikuuria antaessani olen huomannut, että kun käärin pillerin kinkkusiivun sisään ja annan sen Ressulle, minulla on melkein puoli kättä koiran suussa, eikä se kyllä huomaa mitään outoa yllätystä siellä siivun sisällä... Tosin ne pillerit ei maistu millekään, joten siksi varmasti niin helppoa... ;-D Hyviä konsteja olette kyllä antaneet, kiitos siitä! Jos seuraava madotus olisi huomattavasti helpompi meidän kahden aasin ja pässin risteytyksen kanssa...! ;-D
Itse olen murskannut pillerit tasapohjaisen juomalasin avulla. Toimii hyvin!
- issu56
hauva2 kirjoitti:
Itse olen murskannut pillerit tasapohjaisen juomalasin avulla. Toimii hyvin!
myös kahdella ruokalusikalla.
- koirienystävä
koirax2 kirjoitti:
hyvä että korjasitte väärin käsitykseni ;-D. Niin, en omista morttelia, mutta ehkä veitsen terällä sen pystyisi musertamaan...? No, kuitenkin, tässä Ressulle antibioottikuuria antaessani olen huomannut, että kun käärin pillerin kinkkusiivun sisään ja annan sen Ressulle, minulla on melkein puoli kättä koiran suussa, eikä se kyllä huomaa mitään outoa yllätystä siellä siivun sisällä... Tosin ne pillerit ei maistu millekään, joten siksi varmasti niin helppoa... ;-D Hyviä konsteja olette kyllä antaneet, kiitos siitä! Jos seuraava madotus olisi huomattavasti helpompi meidän kahden aasin ja pässin risteytyksen kanssa...! ;-D
että kannattaa tarkastaa siitä pakkauksesta saako sitä pilleriä rikkoa. kaikkia matolääkkeitä ei saa! ne on vaan sisulla annettava kokonaisina.
- Hömelö
Meillä pillerit popsitaan riAmulla. Oikein pureksitaan ja kerjätään lisää. Näin ahnetta koiraa en ole koskaan aikaisemmin tavannut..:D
- koirienystävä
on meillä paras. laitan kuonon isosti auki ja sinne perälle ja alas menee. joskus olen kokeillut laittaa tabletin makkaransiivun sisään, mutta se pitää sitten tehdä niin, ettei koira nää, muuten jättää syömättä. samoin on masulääkkeen kanssa jonka sekoitan ruuan joukkoon. jättää syömättä jos näkee, että jotain epämääräistä sinne laitetaan.
- SilverFox
pillerit ja tahnat maistuu tuosta vaan.. tahnalla saa tehdä ruoan koristeeksi vaikak kukkasia, maistuu hyvin.. tai sitten ihan ilman mitään.¨
pillerit menevät alas kun heittelee lattialle, koiruuteni jahtaa ne kiinni ja lipaisee suuhunsa.. sitten ne ovatkin jo mahassa. - Oili
Meillä pillerit pistetään juustosiivun sisälle ja koirat hotkaisee ne ilman mitään epäilyjä.
- Riva
syö suoraan tuubista Canexia.
- hauva2
Molemmille olen murentanut pillerit jauhoksi ja sekoittanut jauhon jogurttiin, kermaviiliin tai piimään. Helposti menee alas, eivät huomaa mitään!
- issu56
pennuille aina tahnaa, mutta isommille pillereitä. Näille herkkupeffoille on helppo antaa, kun kuvittelevat saavansa hyväskää ja jonottavat sitten innolla vuoroaan. "Ässälle" tosin jouduin työntämään matopillerin melkein mahalaukkuun asti ;=)
- realist56
on meillä menneet kaikille koirille hyvin alas,
juustoviipaleeseen käärittynä. Juustoviipale vaan ei saa olla liian suuri, niin pieni, että pillerin saa sinne juuri ja juuri piiloon, näin koira hotkaisee sen rakastamansa juustoherkun purematta ja pilleri menee siinä samalla.
Varmempaa on vielä kun puolittaa pillerin niin riski, että koiruus sen hiffaa, pienenee.meilläkin menisi. Juusto on todellista herkkua ja kyllä ne peijoonit sen pillerin sieltä sylkevät, vaikka eivät edes näkisi piilottelua.
Kyllä niille kuitenkin suht helppo on väkisin ne pillerit antaa. Koira kainaloon ja toisella kädellä suu auki ja toisella äkkiä mahdollisimman syvälle se pilleri ja sen jälkeen taas suu kiinni ja sitten alkaa se tahtojen taistelu, uskaltaako sen kakoa sieltä ulos vai ei. Muuten Griffoni on lahjakas sylkijä ja poskessa säilyttäjä, ja kärsivällinen tuijottaja ilme sen näköisenä meni jo, vaikka minä tyhmä ihminen tiedän ei mennyt.- hauva2
umalehtinen kirjoitti:
meilläkin menisi. Juusto on todellista herkkua ja kyllä ne peijoonit sen pillerin sieltä sylkevät, vaikka eivät edes näkisi piilottelua.
Kyllä niille kuitenkin suht helppo on väkisin ne pillerit antaa. Koira kainaloon ja toisella kädellä suu auki ja toisella äkkiä mahdollisimman syvälle se pilleri ja sen jälkeen taas suu kiinni ja sitten alkaa se tahtojen taistelu, uskaltaako sen kakoa sieltä ulos vai ei. Muuten Griffoni on lahjakas sylkijä ja poskessa säilyttäjä, ja kärsivällinen tuijottaja ilme sen näköisenä meni jo, vaikka minä tyhmä ihminen tiedän ei mennyt... pillereiden murskaamista ja sekoittamista vaikka jogurttiin! Meillä menee ihan kuumille kiville vaikka mitkä lääkkeet.
hauva2 kirjoitti:
.. pillereiden murskaamista ja sekoittamista vaikka jogurttiin! Meillä menee ihan kuumille kiville vaikka mitkä lääkkeet.
täytyy kokeilla vaikka epäilen. Meillä kun ei kaikki pidä jugurtista ja kääpiöitä kun ovat ja vielä valikoivia sen syömisensä suhteen, puhumattakaan parran lykkäämisestä lautaseen, ja sen jälkeen tapahtuvasta pesusta, ja laumani tuntijana epäilen. Ja ne mokomat tuntevat meikäläisen ja ainakin sen madoitus, kynsien leikkuun trimmin pesun jne aikataulun, niin häpeä tunnustaa ,en ole montaakaan kertaa tämän pitkän ajan kuluessa onnistunut huijaamaan Griffonia.
- hauva2
umalehtinen kirjoitti:
täytyy kokeilla vaikka epäilen. Meillä kun ei kaikki pidä jugurtista ja kääpiöitä kun ovat ja vielä valikoivia sen syömisensä suhteen, puhumattakaan parran lykkäämisestä lautaseen, ja sen jälkeen tapahtuvasta pesusta, ja laumani tuntijana epäilen. Ja ne mokomat tuntevat meikäläisen ja ainakin sen madoitus, kynsien leikkuun trimmin pesun jne aikataulun, niin häpeä tunnustaa ,en ole montaakaan kertaa tämän pitkän ajan kuluessa onnistunut huijaamaan Griffonia.
on älykkäitä koiria! ;) En tosiaankaan tullut ajatelleeksi, että griffoneiden naamat on varmaan aika törkyiset jogurtin syömisen jälkeen, minulla kun on noita helposti puhdistettavia lyhytkarvaisia, ei-parrakkaita rotuja!
- koirax2
hauva2 kirjoitti:
on älykkäitä koiria! ;) En tosiaankaan tullut ajatelleeksi, että griffoneiden naamat on varmaan aika törkyiset jogurtin syömisen jälkeen, minulla kun on noita helposti puhdistettavia lyhytkarvaisia, ei-parrakkaita rotuja!
kuvitella, minkä näköisiä ne koirat olisivat naamat jugurtissa.. ;-D Meilläkin suhtaudutaan epäluuloisesti jos jotain hyvää annetaan tuosta vaan (pilleri sisällä..) Kyllä ne epelit osaa kaivaa ne lääkkeet pois ruuasta kuin ruuasta tai sitten jätetään syömättä... ;-D Nyt on Ressu ihan helisemässä, kun kahta eri laatua pilleriä tungetaan kitaan ja vielä kaksi kertaa päivässä (antibiootti 1½ tabl. 2 x pvä ja nesteenpoisto 1 tabl. 1 x pvä...) Onhan sitä siinä vanhalla nielemistä, onneksi nesteenpoistopilleri on pieni, että sen se nielee helpommin..!
- koirienystävä
hauva2 kirjoitti:
.. pillereiden murskaamista ja sekoittamista vaikka jogurttiin! Meillä menee ihan kuumille kiville vaikka mitkä lääkkeet.
mitä merkkiä syöttää. kaikkia matolääkkeitä ei saa murskata vaan täytyy antaa kokonaisina.
- syödään
meillä,vanhemman kanssa tuli vuosi sitten hetkex aikaa epäluuloja kun annoin kännystä antibiootteja,oma moka ois pitäny pistää ne ruoan sekaan kun kerran haisivatkin pahalle.
Jouduttiin opettelemaan uudestaan luottamushommelit ennenkuin taas otti matolääkkeet kädestä. - koirax2
ollutkaan kaikki ihan kunnossa... :-( Olipa hyvä, etten antanut vahvempaa matolääkettä... Kävin uudelleen vielä ell:n luona, kun Ressulta silloin taannoin otettiin verikoe, ihan vaan tarkistaaksemme, että kaikki todellakin on kunnossa, vanha koira kuitenkin jo.. Siitä ilmeni, että maksa-arvot on koholla, vähän, mutta kuitenkin.. :-/ Käytiin tänään röntgenissä, ja siitä ilmeni, että Ressun sydän on vähän laajentunut ja se pumppaa ilmeisesti liikaa nestettä, koska kurkunpää on ärtynyt. Ei siinä mitään, Ressu aloittaa tänään kevyemmän maksavikaiselle koiralle tarkoitetun ruokavalion ja nesteenpoistolääkityksen. Elinvuosia toivon niiden tuovan vähän lisää vielä, ettei lähtö tule liian pikaisesti, kun Ressu on muuten tosi leikkisä ja pentumainen vielä. Niin, se ell kertoi, että jos on maksa-arvot koholla ja antaa liian vahvaa matolääkettä se maksa voi räjähtää...! Parille kissalle on kuulemma niin käynyt. Kamala, olen nyt tyytyväinen itseeni että otin miedomman vaihtoehdon kuitenkin :-). Teidän jutut on olleet mielenkiintoisia lukea, kertoilkaa lisää koiristanne, tässä oli tämänpäivän uutiset Ressulta. Taru oli sen aikaa yksin kotona ja voi sitä jälleennäkemisen riemua (Tarun puolelta) Ressu on vähän tokkurassa vielä, kun rauhoitettiin röntgeniä varten... Kohta on varmaan krapula ;-D Onneksi ei ollut mitään vakavampaa.
- Minkeli
Menee pillereinä ihan helposti kääräistynä esim. juustosiivuun tms. Ja kauheasti kehuja. Onneksi näin helppoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496665Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6732876Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.961238- 841225
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611123- 891120
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371100- 721002
- 238906