Lukio yli puolessa välissä ja aloin tässä miettimään, että lukion jälkeen olisi kiva alkaa opiskelemaan johonkin tiettyyn ammattiin, ns. amistyyliin.
Kannattikohan lukioon meno minun osaltani? YO-lakin hyöty tälläisessä tilanteessa? Lukion valinta tuntui sillon ysillä niin itsestään selvältä.
Kannattiko Lukioon mennä?
7
904
Vastaukset
- Nippe.,.
Jos et yliopistoon aio niin lukio on turha. Ammattioppilaitoksen kautta on hyvä lähtee lukeen vaikka insinööriksi jne. eikä aikaa haaskaannu lukiossa. Totuus on että suurin osa käy lukion ihan turhaan. Valkolakki on ihan yliarvostettu juttu.
- tuleva inssi
Ei lukio oo turha juttu. Totta on että yo-lakin arvostus on laskenu, mutta kyllä lukio niin paljon antaa yleissivistystä, että ei se lakki turhaa päässä keiku vappuna. Opiskelen amk:ssa insinööriks ja huomattu on, että teoreettisissa aineissa ylioppilaat on omaa luokkaansa, kun taas käytäntö on aivan hukassa. Kaksointutkinto ois aika kova sana. Mutta kuka jaksaa ja kuka tietää yläasteella mitä tulevaisuus tuo tullessaa?
Pohjakoulutusta katsotaan pyritpä mihin tahansa työpaikkaan ja kyllä se on aina iso plus että on lukion käynyt. Ja tietysti lisää plussaa jos on kirjoittanut ylioppilaaksi. Ja VIELÄ plussaa jos on saanut hyvät paperit.. mutta niitä katsotaan sitten enää yliopistoissa tai ammattikorkeaan pyrittäessä.
Eli hukkaan et missään nimessä ole aikaasi tuhlannut!! Ei muutakuin tsemppiä loppua kohden:)
p.s Muistahan Vanhojen Tanssit (ite kävin 2 kertaa)
nm. PaleBoy on yo vm. 2001, paperit .. ovat paperia- 18wee
ite menin syksyllä lukioon, suuripiirtein joka päivä siellä ollessa mietin et kantsiiko tääl olla? jne.. no, kävin lukiota ahkerasti kaikesta ressistä ym. huolimatta ja ajttelin et kyllä se keväällä helepotttaa ku saa olla melekeen kollme viikkoo joululomal.. koulu jatku tammikuussa, taas samat miettimiset päivittäin. välil meni päivä tai pari ihan jees mut sit taas seuraavana päivänä tuli semmonen kauhee ahhistus sitä lukiota kohtaa.. sit lopulta useita öitä valvottuani ja mietittyäni tein päätöksen että nyt se loppuu, tän viikon jälkeen.. en puhunu päätöksest kellekkää luokkakavereista, enkä kellee kkoko lukiost,, otin vaa iha rennosti (KERRANKI) siel lukionpenkil.. ja olin aivan mielissää ku koitti perjantai iltapäivä! oi sitä autuutta ja vapauden tuntoa!!! mulla alko elämä sen jälkee.. ei enää jotai tyhmää ressiä, jonku tuhasen lukion takia!
Nautin siitä et uskalsin lähtee sieltä pois, vaikka ulkoset paineet oli tosi kovat, ei kukaa jaksanu ymmärtää miks semmonen tyyppi heittää lukion kesken joka vetelee kursseista ysejä ja kymppejä!
mun mielest koulu on silti elämää varten eikä elämä kouluu varten! vietä hyvä elämä, ole onnellinen ja tyytyväinen ilman lukiota, se ei todellakaan ole AVAIN ONNEEN ! Lukiota arvostetaan aivan liikaa, amiksesta saat itelle ammatinki, lukiost et saa.. mut se kaikki riippuu aivan siitä mitä elämältäs haluat, ja mitkä on sulle tärkeitä asioita! MEnestystä vaan kaikille koulutusasteesta riippumatta! - ernesti
18wee kirjoitti:
ite menin syksyllä lukioon, suuripiirtein joka päivä siellä ollessa mietin et kantsiiko tääl olla? jne.. no, kävin lukiota ahkerasti kaikesta ressistä ym. huolimatta ja ajttelin et kyllä se keväällä helepotttaa ku saa olla melekeen kollme viikkoo joululomal.. koulu jatku tammikuussa, taas samat miettimiset päivittäin. välil meni päivä tai pari ihan jees mut sit taas seuraavana päivänä tuli semmonen kauhee ahhistus sitä lukiota kohtaa.. sit lopulta useita öitä valvottuani ja mietittyäni tein päätöksen että nyt se loppuu, tän viikon jälkeen.. en puhunu päätöksest kellekkää luokkakavereista, enkä kellee kkoko lukiost,, otin vaa iha rennosti (KERRANKI) siel lukionpenkil.. ja olin aivan mielissää ku koitti perjantai iltapäivä! oi sitä autuutta ja vapauden tuntoa!!! mulla alko elämä sen jälkee.. ei enää jotai tyhmää ressiä, jonku tuhasen lukion takia!
Nautin siitä et uskalsin lähtee sieltä pois, vaikka ulkoset paineet oli tosi kovat, ei kukaa jaksanu ymmärtää miks semmonen tyyppi heittää lukion kesken joka vetelee kursseista ysejä ja kymppejä!
mun mielest koulu on silti elämää varten eikä elämä kouluu varten! vietä hyvä elämä, ole onnellinen ja tyytyväinen ilman lukiota, se ei todellakaan ole AVAIN ONNEEN ! Lukiota arvostetaan aivan liikaa, amiksesta saat itelle ammatinki, lukiost et saa.. mut se kaikki riippuu aivan siitä mitä elämältäs haluat, ja mitkä on sulle tärkeitä asioita! MEnestystä vaan kaikille koulutusasteesta riippumatta!HEi!
Tein samoin, jätin lukion kesken vaikka sain hyviä numeroita. Olen samaa mieltä kanssasi, että lukio on yliarvostettu instituutio. Olenkin nyt kauppaoppilaitoksessa.
Yhdyn myös edellisten mielipiteeseen siitä, että hyvin monet käyvät lukion ihan turhaan.
En kuitenkaan ole samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa, jonka mukaan lukiosta saa todella hyvän yleissivistyksen. Sivistys on suhteellista, se riippuu ihmisestä itsestään. Asioita voi opiskella, ja asioista voi olla kiinnostunut koulun ulkopuolellakin. Tosiasia on se, että et opi kaikkea koulunpenkillä. Tiettyihin asioihin tarvitaan erinäistä harrastuneisuutta, jotta asian osaa.
Nykyään ammatilliseltä puolelta on todella hyvät jatko-opinto mahdollisuudet. - opiskelija
ernesti kirjoitti:
HEi!
Tein samoin, jätin lukion kesken vaikka sain hyviä numeroita. Olen samaa mieltä kanssasi, että lukio on yliarvostettu instituutio. Olenkin nyt kauppaoppilaitoksessa.
Yhdyn myös edellisten mielipiteeseen siitä, että hyvin monet käyvät lukion ihan turhaan.
En kuitenkaan ole samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa, jonka mukaan lukiosta saa todella hyvän yleissivistyksen. Sivistys on suhteellista, se riippuu ihmisestä itsestään. Asioita voi opiskella, ja asioista voi olla kiinnostunut koulun ulkopuolellakin. Tosiasia on se, että et opi kaikkea koulunpenkillä. Tiettyihin asioihin tarvitaan erinäistä harrastuneisuutta, jotta asian osaa.
Nykyään ammatilliseltä puolelta on todella hyvät jatko-opinto mahdollisuudet.Mä kävin lukion. Oli sillon itsestään selvä asia. Hain sit kerran sen jälkeen yliopistoon ja en päässy. En jaksanu heti kirjoitusten jälkeen lukea pääsykokeisiin kunnolla... No seuravaassa haussa menin ammattikorkeakouluun ja täällä sitä nyt opiskelen matkailua... Ite oon just tota alkanu miettiä et oliko järkee käydän lukioo vai ei. Tällä hetkellä tuntuu et ei. Ammattikorkeakouluunhan pääsee nekin joilla on toiseen asteen (esim. amis) tutkinto. Ja siitä on ainakin tällä alalla enemmän hyötyä kuin lukiosta. Ja oon kade kaikille noille muille opiskelijakavereille. Ne kun on olleet alan töissäkin silloin kun mä olin lukios... Eli saaneet siltä ajalta kunnon palkkaa. Osastaneet oman asunnon, osa perustanut perheenkin. No mikäs siinä kun silloin heillä oli vakityöpaikka jne. Ja nyt sit vaan opiskelevat lisää tätä alaa. Mut se kannaattaako lukioo käydä vai ei riippuu ihan mille alalle on aikonut. Ai niin mainittakoon vielä et mulla on ihan hyvät paperit (2 E:tä, 2 M:ää ja 1 C). Enkä todellakaan aio jäädä tälle matkailualalle... Oon täällä vaan sen takia ku satuin pääsee sisälle, ja tääl on ihan itteeni kiinnostavia juttuja...
- Susu
Jos saa lukiosta huonot paperit (huonommat kuin yläasteen) on valintasi ollu väärä.
Jos vaihdat alaa niin yo:ksi voit lukea missä elämäsi vaiheessa tahansa. Ei elämä nuoruuteen lopu!
Tsemppiä valintojen maailmaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565710Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141737
- 941566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391369Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121325Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3521286