termi "kuollut usko"? osaisiko joku kertoa lyhyesti ja ytimekkäästi?
mitä
118
6052
Vastaukset
- Debora
Vl-ihmiset käsittävät tämän termin niin, että kaikki muu kristinusko heidän omaa uskoaan lukuunottamatta on "kuollutta uskoa", eli siinä ei ole Pyhää Henkeä eikä se niin ollen ole elävää uskoa, joka veisi Taivaaseen.
Minun käsitykseni mukaan kuollut usko on sellaista, jossa luotetaan omiin tekoihin ja siihen, että Jumala katsoo "sormien läpi" meidän puutteellisuuksiamme ja antaa anteeksi sen, mitä emme ole pystyneet tekemään, eli täyttämään lakia.
Elävä usko taas on sellaista, että uskomme siihen, ettei kukaan meistä pysty mitenkään tekemään Taivaallisen isämme tahtoa, vaan olemme kaikki joka hetki poikenneet pois ja tarvitsemme täydellisen armon, Jeesuksen sovintotyön kohdallemme ja kun sen uskomme, niin syntimme ja vikamme ovat anteeksi annetut ja olemme armahdettuja syntisiä ja elävässä uskossa.- Nimetön
Kuollut usko on sellaista uskoa joka ei pelasta ihmista, eli mille ei ole raamatun mukaan perusteita.
- Kaisla.
ja lisään, että mielestäni kuolleella uskolla tarkoitetaan myös sitä, että ennen elävässä uskossa ollut ihminen ikään kuin hiljalleen menettää uskonsa. Muuttuu "penseäksi", mikään uskoon liittyvä ei kiinnosta, henkilökohtainen Jumala-suhde katoaa ja loppujen lopuksi ihminen onkin ajautunut kokonaan pois Jumalan luota. Silti hän voi päällepäin vaikuttaa hyvinkin uskovaiselta.
Usko muuttuu kuolleeksi, jos sitä ei millään tavalla hoida. Jos ei ole keskusteluyhteydessä Luojaansa, ei ole seurakuntayhteyttä, ei lue eikä kuule Jumalan sanaa, ei ole ehtoollisyhteyttä jne., niin helposti näin käy. Yksinäinen puu ei kauan pala.- Uskova_
Tarkoitatko sitä että ellei ihminen ITSE hoida OMAA uskoaan hän olisi muka kuollutuskoinen?
Jumala onkin siis mielestäsi hyvin pieni ja voimaton hoitamaan omien lastensa uskoa.
Minä sanoisin että esittämäsi ajatuskulku on puhtaaksi viljeltyä omavanhurskautta ja omavoimaisuutta. Se on ihmisen pyrkimystä itse hallia, paitsi omaa elämäänsä niin myöskin hallita ja varmistaa iankaikkista pelastustaan.
Autuus on vain uskolla omistettava ja lahjaksi.
Jumalalta sen saa lahjaksi Jeesuksen Kristuksen kautta, jos uskoo.
Sitten kun usko ihmiseltä vähenee, niin konstit alkavat, eli ihminen alkaa tavalla tai toisella tienata pelastustaan, yrittämällä miellyttää monin eri tavoin vihaista Jumalaansa. - Kaisla.
Uskova_ kirjoitti:
Tarkoitatko sitä että ellei ihminen ITSE hoida OMAA uskoaan hän olisi muka kuollutuskoinen?
Jumala onkin siis mielestäsi hyvin pieni ja voimaton hoitamaan omien lastensa uskoa.
Minä sanoisin että esittämäsi ajatuskulku on puhtaaksi viljeltyä omavanhurskautta ja omavoimaisuutta. Se on ihmisen pyrkimystä itse hallia, paitsi omaa elämäänsä niin myöskin hallita ja varmistaa iankaikkista pelastustaan.
Sitten kun usko ihmiseltä vähenee, niin konstit alkavat, eli ihminen alkaa tavalla tai toisella tienata pelastustaan, yrittämällä miellyttää monin eri tavoin vihaista Jumalaansa.että uskoaan kannattaa ja pitää hoitaa, jotta se ei kuole!
Ei ole kyse mistään omavanhurskaudesta, vaan itsestäänselvyydestä;) Kuinka Jumala muuten hoitaakaan ihmisiä paremmin kuin Sanansa kautta?! Ja jos sinä et tuota sanaa lue tai et koskaan käy missään, missä sanaa kuulet, jos et koskaan rukoile, niin miten ihmeessä usko pysyy hengissä?
Kysymys sinulle: millaista uskoa se sellainen usko on, joka ei tarvitse sanaa ja sakramentteja tai yhteyttä Jumalaan? Onko se sinusta elävää uskoa?
Jumala hoitaa sanansa kautta. Lohduttaa, vahvistaa ja johdattaa. Sanansa kautta Jumala vakuuttaa, että kelpaamme hänelle NIMENOMAAN USKON KAUTTA, Kristuksen sovitustyön turvin!!! Sanansa kautta Jumala "ruokkii" uskoamme ja pitää sen elävänä. Uskovien yhteys on se, mikä pitää liekkiä yllä, ja aivan yhtä lailla kuin Sanakin, myös uskovien yhteys hoitaa.
Ja höpöhöpö viimeiseen kappaleeseen, jonka kirjoitit. Yllämainitsemani asia ei ole minkään vihaisen jumalan miellyttämistä! Kun ihmisellä on elävä usko Jeesuksen Kristuksen kautta, LAHJANA SAATU, niin ihminen KAIPAA Jumalan luokse. Hänen yhteyteensä. Ihminen tarvitsee Sanaa. Siitä on kyse. Oma usko on heikko, mutta Jumalan sana on väkevä ja ikuinen. - Uskova_
Kaisla. kirjoitti:
että uskoaan kannattaa ja pitää hoitaa, jotta se ei kuole!
Ei ole kyse mistään omavanhurskaudesta, vaan itsestäänselvyydestä;) Kuinka Jumala muuten hoitaakaan ihmisiä paremmin kuin Sanansa kautta?! Ja jos sinä et tuota sanaa lue tai et koskaan käy missään, missä sanaa kuulet, jos et koskaan rukoile, niin miten ihmeessä usko pysyy hengissä?
Kysymys sinulle: millaista uskoa se sellainen usko on, joka ei tarvitse sanaa ja sakramentteja tai yhteyttä Jumalaan? Onko se sinusta elävää uskoa?
Jumala hoitaa sanansa kautta. Lohduttaa, vahvistaa ja johdattaa. Sanansa kautta Jumala vakuuttaa, että kelpaamme hänelle NIMENOMAAN USKON KAUTTA, Kristuksen sovitustyön turvin!!! Sanansa kautta Jumala "ruokkii" uskoamme ja pitää sen elävänä. Uskovien yhteys on se, mikä pitää liekkiä yllä, ja aivan yhtä lailla kuin Sanakin, myös uskovien yhteys hoitaa.
Ja höpöhöpö viimeiseen kappaleeseen, jonka kirjoitit. Yllämainitsemani asia ei ole minkään vihaisen jumalan miellyttämistä! Kun ihmisellä on elävä usko Jeesuksen Kristuksen kautta, LAHJANA SAATU, niin ihminen KAIPAA Jumalan luokse. Hänen yhteyteensä. Ihminen tarvitsee Sanaa. Siitä on kyse. Oma usko on heikko, mutta Jumalan sana on väkevä ja ikuinen.Sinä vai minä, vai ei kumpikaan meistä.
---------------------------------------
Kyllä oudoksi menee jos minusta tehdään uskoni alkaja ja sen päättjä, sekä sen hoitaja.
Tämä esittämäsi ajatus on selkeästi omaa vanhurskautta.
Ef. 3:8 Minulle, kaikista pyhistä halvimmalle, on annettu tämä armo: julistaa pakanoille evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta
Ef. 3:9 ja saattaa kaikille ilmeiseksi, mitä on sen salaisuuden taloudenhoito,....
....joka ikuisista ajoista asti on ollut kätkettynä....
....Jumalassa, kaiken Luojassa,
Ef. 3:10 että Jumalan moninainen viisaus.,,
...seurakunnan kautta...
...nyt tulisi taivaallisten hallitusten ja valtojen tietoon
Ef. 3:11 sen iankaikkisen aivoituksen mukaisesti, jonka...
...hän..
...oli säätänyt Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme,
Ef. 3:12 jossa meillä,....
...uskon kautta häneen,....
on uskallus ja luottavainen pääsy Jumalan tykö.
Ef. 3:13 Siksi minä pyydän, ettette lannistuisi niiden ahdistusten vuoksi, joita minä teidän tähtenne kärsin, sillä ne ovat teidän kunnianne.
Ef. 3:14 Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä, - piip piip
Uskova_ kirjoitti:
Sinä vai minä, vai ei kumpikaan meistä.
Kyllä oudoksi menee jos minusta tehdään uskoni alkaja ja sen päättjä, sekä sen hoitaja.
Ef. 3:8 Minulle, kaikista pyhistä halvimmalle, on annettu tämä armo: julistaa pakanoille evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta
Ef. 3:9 ja saattaa kaikille ilmeiseksi, mitä on sen salaisuuden taloudenhoito,....
...seurakunnan kautta...
...hän..
Ef. 3:13 Siksi minä pyydän, ettette lannistuisi niiden ahdistusten vuoksi, joita minä teidän tähtenne kärsin, sillä ne ovat teidän kunnianne.
Ef. 3:14 Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä,Kuka sinun jäseniäsi hallitsee, sinä vai joku tuntematon.
- Uskova_
piip piip kirjoitti:
Kuka sinun jäseniäsi hallitsee, sinä vai joku tuntematon.
En siis hallitse minä, eikä jokin minulle tuntematon, vaan minussa asuva Jeesus Kristus Jumala poika.
Hän on Vapahtajani ja edesvastaajani Jumalan edessä. Aamen! - Kaisla.
Uskova_ kirjoitti:
Sinä vai minä, vai ei kumpikaan meistä.
...seurakunnan kautta...
...hän..
Ef. 3:14 Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä,Vaikuttaa pahasti siltä;)
JUMALA hoitaa!!! Niinhän minä kirjoitin.
Kysymys kuuluu: Miten hän hoitaa?
Vastaus: SANANSA kautta.
Miten Jumala hoitaa sanansa kautta?
Siten, että minä menen Sanan sateen alle!!! Eli menen sanan kuuloon tai avaan Raamatun. Aika harvat kuulee Jumalan äänen jylisevän, kun tekee makaroonilaatikkoa kotona tai kun istuu bussissa (vaikka näinkin saattaa käydä). Meidän tehtävämme on mennä sinne MISSÄ JUMALA VOI USKOAMME HOITAA.
Toki hän hoitaa meitä ihan arjessakin. Monella tavalla. Luonnon kauneus julistaa hänen Kaikkivaltiuttaan, toisen ihmisen kautta Jumala puhuttelee ja hoitaa. Mutta tarvitsemme myös ihan sanan julistusta, muodossa tai toisessa.
Kirjoittamasi Raamatunkohdat tukevat tätä ajatusta täysin! Paavali puhuu JULISTAMISESTA. Miksi hän julistaisi, jos sinun mielestäsi kenenkään ei tarvitse tuota julistusta kuulla, kun Jumala hoitaa ja synnyttää uskoa ilman sitäkin?
Kyllähän höpöjä juttelet minun mielestäni.
Itse siteeraat Paavalia: "Jumalan moninainen viisusu...seurakunnan kautta...nyt tulisi..tietoon".
Mutta eihän sinun mielestäsi tarvita seurakuntaa? Sehän on omavanhurskautta, kun itse kipittelee sinne omilla jaloillaan pitämään huolta uskostaan???? Näinkö sinä ajattelet?
Sinä et edes tiedä, mitä on omavanhurskaus, jos seurakunnassa käyntiä ja sanan kuuloon menemistä pidät omavanhurskautena. Olet aivan hakoteillä.
Mutta vl:thän tunnetusti heittelevät ko. fraasia jokaiselle ei-vl:lle, aivan sama, mitä tämä sanoisi;)))) - Kaisla.
Kaisla. kirjoitti:
Vaikuttaa pahasti siltä;)
Siten, että minä menen Sanan sateen alle!!! Eli menen sanan kuuloon tai avaan Raamatun. Aika harvat kuulee Jumalan äänen jylisevän, kun tekee makaroonilaatikkoa kotona tai kun istuu bussissa (vaikka näinkin saattaa käydä). Meidän tehtävämme on mennä sinne MISSÄ JUMALA VOI USKOAMME HOITAA.
Toki hän hoitaa meitä ihan arjessakin. Monella tavalla. Luonnon kauneus julistaa hänen Kaikkivaltiuttaan, toisen ihmisen kautta Jumala puhuttelee ja hoitaa. Mutta tarvitsemme myös ihan sanan julistusta, muodossa tai toisessa.
Kirjoittamasi Raamatunkohdat tukevat tätä ajatusta täysin! Paavali puhuu JULISTAMISESTA. Miksi hän julistaisi, jos sinun mielestäsi kenenkään ei tarvitse tuota julistusta kuulla, kun Jumala hoitaa ja synnyttää uskoa ilman sitäkin?
Itse siteeraat Paavalia: "Jumalan moninainen viisusu...seurakunnan kautta...nyt tulisi..tietoon".
Mutta eihän sinun mielestäsi tarvita seurakuntaa? Sehän on omavanhurskautta, kun itse kipittelee sinne omilla jaloillaan pitämään huolta uskostaan???? Näinkö sinä ajattelet?
Sinä et edes tiedä, mitä on omavanhurskaus, jos seurakunnassa käyntiä ja sanan kuuloon menemistä pidät omavanhurskautena. Olet aivan hakoteillä.
Mutta vl:thän tunnetusti heittelevät ko. fraasia jokaiselle ei-vl:lle, aivan sama, mitä tämä sanoisi;))))...väännän vähän rautalangasta.
Kuvittele, että tarvitset fysioterapeuttia. Päätät pitää kunnostasi huolta, ja lähdet fysioterapeutin vastaanotolle hoitoon. Fysioterapeutti tekee tarvittavat hoidot ja olosi helpottuu.
Kuka sinua hoiti tuossa tilanteessa? Fysioterapeutti, eikö totta? Mutta SINÄ ITSE PIDIT ITSESTÄSI huolta, kun menit fysioterapeutille. Itse et olisi voinut saada aikaan sitä hoitoa, minkä fysioterapeutti sai aikaan.
Sama asia uskossa: Jumala hoitaa, Jumala synnyttää uskon, hän pitää sitä yllä. Mutta on sinun on pidettävä AIVAN ITSE huolta siitä, että ANNAT Jumalan hoitaa sinua. Toki et voi uskoa tai ottaa uskoa vastaan, ellei Jumala ensin kutsu, mutta tuohon kutsuunkin sinun on vastattava.
Jos väität, että tämä ajatus on omavanhurskautta, niin silloin koko Raamattu, Lutherin julistus, Laestadiuksen julistus yms. oli omavanhurskautta. - Uskova_
Kaisla. kirjoitti:
Mutta vl:thän tunnetusti heittelevät ko. fraasia jokaiselle ei-vl:lle, aivan sama, mitä tämä sanoisi;))))...metkut. Ihmiskunniaa ja näkyvää kunniaa ihmisten edessä se etsii.
Annamme sen sijaan KAIKEN kunnian kaikesta Jumalalle.
Herran on maa ja kaikki mitä siinä on.
Me olemme hänen tekonsa.
Ja kaiken (teot) mitä hän meissä uskon kautta vaikuttaa, ne teot ovat Hänen tekojaan.
Kiitos Jumalalle! Kunnia Jumalalle! - Uskova_
Kaisla. kirjoitti:
...väännän vähän rautalangasta.
Kuvittele, että tarvitset fysioterapeuttia. Päätät pitää kunnostasi huolta, ja lähdet fysioterapeutin vastaanotolle hoitoon. Fysioterapeutti tekee tarvittavat hoidot ja olosi helpottuu.
Kuka sinua hoiti tuossa tilanteessa? Fysioterapeutti, eikö totta? Mutta SINÄ ITSE PIDIT ITSESTÄSI huolta, kun menit fysioterapeutille. Itse et olisi voinut saada aikaan sitä hoitoa, minkä fysioterapeutti sai aikaan.
Sama asia uskossa: Jumala hoitaa, Jumala synnyttää uskon, hän pitää sitä yllä. Mutta on sinun on pidettävä AIVAN ITSE huolta siitä, että ANNAT Jumalan hoitaa sinua. Toki et voi uskoa tai ottaa uskoa vastaan, ellei Jumala ensin kutsu, mutta tuohon kutsuunkin sinun on vastattava.
Jos väität, että tämä ajatus on omavanhurskautta, niin silloin koko Raamattu, Lutherin julistus, Laestadiuksen julistus yms. oli omavanhurskautta.Lue ensin itse mitä kirjoitit, ja keskustellaan vasta sitten minun -luetun ymmärtämisestäni jooko.
---------------------------------------------
Tarkoitan todellakin,
Kirjoittanut: Kaisla. 16.3.2005 klo 20.58
--------------------------------------------
Eihän omaa vanhurskautta voi kai enää selkeämmin kuvata! Eli -minä- hoidan ja huseeraan, jotta uskoni ei vain kuolisi.
Saataa tuntua saivartelulta? Tämä on kuitenkin tärkeätä tuoda esiin siksi, että ei ole yksi eikä kaksi kristittyä, jotka ovat seonneet vihollisen eksyttäminä tekojen oppiin, pelkän uskon sijasta. Niitä on miljoonia!
Samasta syystä syntyvät myöskin kaikki sadat eri uskonnolliset lohkot ja lahkot.
Jeesus on Herra! - Kaisla.
Uskova_ kirjoitti:
Lue ensin itse mitä kirjoitit, ja keskustellaan vasta sitten minun -luetun ymmärtämisestäni jooko.
Tarkoitan todellakin,
Eihän omaa vanhurskautta voi kai enää selkeämmin kuvata! Eli -minä- hoidan ja huseeraan, jotta uskoni ei vain kuolisi.
Saataa tuntua saivartelulta? Tämä on kuitenkin tärkeätä tuoda esiin siksi, että ei ole yksi eikä kaksi kristittyä, jotka ovat seonneet vihollisen eksyttäminä tekojen oppiin, pelkän uskon sijasta. Niitä on miljoonia!
Samasta syystä syntyvät myöskin kaikki sadat eri uskonnolliset lohkot ja lahkot.
Jeesus on Herra!Jankkaat ja saivartelet ihan tosissaan. Tosiaan sinulla on aikamoisia hankaluuksia ymmärtää kirjoitettua tekstiä. Tai sitten saivartelet huvin vuoksi termeillä.
Jos et ymmärtänyt, mitä kirjoitin, niin sitten et ymmärrä. Se ei minun päätäni ihan hirveästi pakota;)
Jätä sinä vain "hoitamatta" uskonelämääsi, jos haluat. Eli älä mene seuroihin, älä käy jumalanpalveluksessa, älä rukoile, älä ole uskovaisten ihmisten kanssa ollenkaan, älä vahingossakaan tee mitään, mikä ravitsisi sieluasi ja uskoasi.
Veikkaan, että aika pian olet jo matkalla maailmaan.
Minun sieluni on minulle niin arvokas, että haluan, että se saa virkistyä Jumalan sanasta. Minun uskoni sattuu olemaan niin heikko, että ellei Jumala saa uskoani vahvistaa ja hoitaa, niin se kuihtuu ja näivettyy. Itse en pysty pitämään uskoa yllä, tarvitsen Jumalaa. Siksi haluan pysyä Sanan alla.
Ja jos et vieläkään käsitä, mitä tarkoitan sillä, että tulee hoitaa uskonelämäänsä, niin lue fysioterapeutti vertaus huolella uudelleen:)
Parempi ilmaisu olisi, pitää HUOLTA uskostaan. Jumala yksin hoitaa. - Kukka
Kaisla. kirjoitti:
Mutta vl:thän tunnetusti heittelevät ko. fraasia jokaiselle ei-vl:lle, aivan sama, mitä tämä sanoisi;))))Hienosti ilmaisit asiat. Tuollaisia saivartelevia uskovia nyt aina löytyy, mutta onneksi niistä ei tarvitse välittää.
- Uskova_
Kaisla. kirjoitti:
Jankkaat ja saivartelet ihan tosissaan. Tosiaan sinulla on aikamoisia hankaluuksia ymmärtää kirjoitettua tekstiä. Tai sitten saivartelet huvin vuoksi termeillä.
Jos et ymmärtänyt, mitä kirjoitin, niin sitten et ymmärrä. Se ei minun päätäni ihan hirveästi pakota;)
Jätä sinä vain "hoitamatta" uskonelämääsi, jos haluat. Eli älä mene seuroihin, älä käy jumalanpalveluksessa, älä rukoile, älä ole uskovaisten ihmisten kanssa ollenkaan, älä vahingossakaan tee mitään, mikä ravitsisi sieluasi ja uskoasi.
Veikkaan, että aika pian olet jo matkalla maailmaan.
Minun sieluni on minulle niin arvokas, että haluan, että se saa virkistyä Jumalan sanasta. Minun uskoni sattuu olemaan niin heikko, että ellei Jumala saa uskoani vahvistaa ja hoitaa, niin se kuihtuu ja näivettyy. Itse en pysty pitämään uskoa yllä, tarvitsen Jumalaa. Siksi haluan pysyä Sanan alla.
Ja jos et vieläkään käsitä, mitä tarkoitan sillä, että tulee hoitaa uskonelämäänsä, niin lue fysioterapeutti vertaus huolella uudelleen:)
Parempi ilmaisu olisi, pitää HUOLTA uskostaan. Jumala yksin hoitaa.Tunnen saatana syvyydet paremmin kuin sinä, se johtuu koettelemuksistani, ja siitä että minulla on sinua vanhempia lapsiakin jo.
En todellakaan saivartele, sillä saatana ei ole mikään leikkikalu, jolla ihmislapsi voisi leikitellä. - Uskova_
Kukka kirjoitti:
Hienosti ilmaisit asiat. Tuollaisia saivartelevia uskovia nyt aina löytyy, mutta onneksi niistä ei tarvitse välittää.
Ihmisen hyvyys ja kirjallinen kyky eivät auta silloin kun kavala saatana käy eksyttämään ihmistä omaan vahhuskauteen.
Mutta ymmärrän toki sen, että sellaiset ihmiset joilla on hyvin vähän ikää, ja vähän koettelemuksiakin, eivat he vielä tunne saatanan syvyyksiä ja hänen oveluuttaan.
Ilman Kristusta me olemme jokainen hukassa ja Jumala on hyvin pikkutarkka kunniastaan. Ei Jumalan itsensä vuoksi, vaan se on ihmiselle elintärkeä asia, antaa kaikki kunnia Jumalalle. - Kaisla.
Uskova_ kirjoitti:
Tunnen saatana syvyydet paremmin kuin sinä, se johtuu koettelemuksistani, ja siitä että minulla on sinua vanhempia lapsiakin jo.
En todellakaan saivartele, sillä saatana ei ole mikään leikkikalu, jolla ihmislapsi voisi leikitellä.minun koettelemuksistani.
Ja epäilen erittäin vahvasti, että sinulla on minua vanhempia lapsia;) Se on toki mahdollista, mutta syystä epäilen sitä.
Saatana ei ole leikkikalu, siitä olemme samaa mieltä. Kavahda myös kuin ruttoa niitä Saatanan juonia, jotka saavat ihmisen tuomitsemaan toisen uskovaisen ihmisen omavanhurskaaksi syyttä suotta.
SINÄ et tiedä, kuka on omavanhurskas ja kuka ei. Omavanhurskas ei ole AINOAKAAN ihminen, joka tuntee oman syyllisyytensä ja joka tietää, ettei voi itse itseään ikinä millään pelastaa. Minulla (ja monella täällä) ei ole viimeisellä tuomiolla mitään muuta "meriittiä" tai vetoomusta Jumalalle annettavana, kuin Jeesuksen sovitustyö.
Mutta tällä palstalla ihmiset rinta rottingilla julistavat helvettiin Jumalan lapsia. Se ei ole minkään sortin uutuus. Mutta näitä rintarottinki-ihmisiä minä ihmettelen sieluni syvyydestä saakka.
Mistä nousee tuo hengellinen ylpeys? Minulle se kertoo paljon. - Uskova_
Kaisla. kirjoitti:
minun koettelemuksistani.
Ja epäilen erittäin vahvasti, että sinulla on minua vanhempia lapsia;) Se on toki mahdollista, mutta syystä epäilen sitä.
Saatana ei ole leikkikalu, siitä olemme samaa mieltä. Kavahda myös kuin ruttoa niitä Saatanan juonia, jotka saavat ihmisen tuomitsemaan toisen uskovaisen ihmisen omavanhurskaaksi syyttä suotta.
SINÄ et tiedä, kuka on omavanhurskas ja kuka ei. Omavanhurskas ei ole AINOAKAAN ihminen, joka tuntee oman syyllisyytensä ja joka tietää, ettei voi itse itseään ikinä millään pelastaa. Minulla (ja monella täällä) ei ole viimeisellä tuomiolla mitään muuta "meriittiä" tai vetoomusta Jumalalle annettavana, kuin Jeesuksen sovitustyö.
Mutta tällä palstalla ihmiset rinta rottingilla julistavat helvettiin Jumalan lapsia. Se ei ole minkään sortin uutuus. Mutta näitä rintarottinki-ihmisiä minä ihmettelen sieluni syvyydestä saakka.
Mistä nousee tuo hengellinen ylpeys? Minulle se kertoo paljon.Sopiihan sinun sitä (minua) epäillä.
Omavanhurskas on henkilö joka yrittää vaikkapa etusormeaan heilauttamalla vaikuttaa pelastukseensa.
Siis kaikki pyrkimykset itse itsensä vanhurskauttamiseen omin teoin, on omaa vanurskautta.
Vanhurskaaksi voi tulla ainoastaan uskomalla Kristuksen vanhurskaus täydellisenä syntisenä täydellisesti omakseen.
Uskoa ei voi yhtään ottaa, se annetaan kenelle se Jumalalta annetaan. Joka ei usko se on jo tuomittu. Vain harvat pelastuvat, kuten Raamattu sanoo. - Jaakko
Uskova_ kirjoitti:
Lue ensin itse mitä kirjoitit, ja keskustellaan vasta sitten minun -luetun ymmärtämisestäni jooko.
Tarkoitan todellakin,
Jeesus on Herra!Viisastelkaa ja filosofioikaa vaikka kuinka paljon uskominen jää kuitenkin kilvoitteluun. Siinä on meidän uskomisemme, jos makaamaan jäät paikallesi uskosi hiipuu aivan varmasti.
- Uskova_
Jaakko kirjoitti:
Viisastelkaa ja filosofioikaa vaikka kuinka paljon uskominen jää kuitenkin kilvoitteluun. Siinä on meidän uskomisemme, jos makaamaan jäät paikallesi uskosi hiipuu aivan varmasti.
Usko Herraan Jeesukseen, niin sinäkin pääset taivaaseen.
Kyllä Jeesus sinullekin antaa sitten voimaa uskoa ja uskossa kilvoitella, kunhan ensin nöyrryt ottamaan hänet lahjana vastaan. - neuvoa
Uskova_ kirjoitti:
Tunnen saatana syvyydet paremmin kuin sinä, se johtuu koettelemuksistani, ja siitä että minulla on sinua vanhempia lapsiakin jo.
En todellakaan saivartele, sillä saatana ei ole mikään leikkikalu, jolla ihmislapsi voisi leikitellä.Siinä tapauksessa kysyisit neuvoa viisaammilta lapsiltasi, jottei tarvitsisi sentään riidellä kanssa ihmisten kanssa.
- A. Acimlainen
Uskova_ kirjoitti:
Sitten kun usko ihmiseltä vähenee, niin konstit alkavat, eli ihminen alkaa tavalla tai toisella tienata pelastustaan, yrittämällä miellyttää monin eri tavoin vihaista Jumalaansa.Tähän yhteyteen sopiva termi. Mitä Raamattu sanoo kilvoittelusta?
- saivarrella
Uskova_ kirjoitti:
Sitten kun usko ihmiseltä vähenee, niin konstit alkavat, eli ihminen alkaa tavalla tai toisella tienata pelastustaan, yrittämällä miellyttää monin eri tavoin vihaista Jumalaansa.Nuin se vaan saivartelee toisten kirjoitusten perässä, mieluimmin kuin toisi jotain uutta ja rakentavaa tilalle.
- Uskova_
A. Acimlainen kirjoitti:
Tähän yhteyteen sopiva termi. Mitä Raamattu sanoo kilvoittelusta?
1. Tim. 6:12 Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus.......
..tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.
1. Tim. 6:13 Jumalan edessä, joka kaikki eläväksi tekee, ja
Kristuksen Jeesuksen edessä, joka Pontius Pilatuksen edessä todisti, tunnustaen hyvän tunnustuksen, minä kehoitan sinua,
1. Tim. 6:14 että tahrattomasti ja moitteettomasti...
...pidät käskyn...
meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka,
1. Tim. 6:15 jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra,
1. Tim. 6:16 jolla....
...ainoalla...
...on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen. - heikki
Uskova_ kirjoitti:
Sitten kun usko ihmiseltä vähenee, niin konstit alkavat, eli ihminen alkaa tavalla tai toisella tienata pelastustaan, yrittämällä miellyttää monin eri tavoin vihaista Jumalaansa.kun kerran eläessään lausuu vaikka sanan Jeesus, niin senjälkeen tie taivaaseen on varmuudella auki. Jumala kyllä johdattaa vaikka elämä olisi mitä. Näitä ihmisiä on kuule miljardeja jotka kuvittelevat, että taivaanportit on selällään katumattomille ja kaikille joiden huulilla vain käväiseekin sana Jeesus. Kyllä me Kristityt kuule sut tunnetaan jo oman sydämenkin kautta. Ei se oo mitään kovin ihmeellistä toi sun kuolema.
- Sulo
heikki kirjoitti:
kun kerran eläessään lausuu vaikka sanan Jeesus, niin senjälkeen tie taivaaseen on varmuudella auki. Jumala kyllä johdattaa vaikka elämä olisi mitä. Näitä ihmisiä on kuule miljardeja jotka kuvittelevat, että taivaanportit on selällään katumattomille ja kaikille joiden huulilla vain käväiseekin sana Jeesus. Kyllä me Kristityt kuule sut tunnetaan jo oman sydämenkin kautta. Ei se oo mitään kovin ihmeellistä toi sun kuolema.
Tämä on juuri tuota Mellerin matematiikkaa, jota hän julistaa 1 1=3.
- Uskova_
heikki kirjoitti:
kun kerran eläessään lausuu vaikka sanan Jeesus, niin senjälkeen tie taivaaseen on varmuudella auki. Jumala kyllä johdattaa vaikka elämä olisi mitä. Näitä ihmisiä on kuule miljardeja jotka kuvittelevat, että taivaanportit on selällään katumattomille ja kaikille joiden huulilla vain käväiseekin sana Jeesus. Kyllä me Kristityt kuule sut tunnetaan jo oman sydämenkin kautta. Ei se oo mitään kovin ihmeellistä toi sun kuolema.
Voisitte tekin iloita autuudestanne ja ylistää Kristusta.
Ei tarvitsisi enää rakennella lohdutukseksenne omasta mielikuvituksestanne valhe-identiteettiä muiden uskovien uskosta.
Jos tietäisille missä ilossa ja ylistyksessä oikea Kristukseen uskova elää, niin te etsisitte Kristuksen kasvoja, oman vanhurskautenne sijaan.
On se niin surkea ja kuiva oppi etsiä autuutta itsestään, ja valehdella muista kristityistä. Säälittävää on!!!
Kunnia Herralle, kiitos Herralle, Jeesuksen Kristuksen minun Herrani kautta. Kiitos Jeesus. - emmekä turvaa lihaan...
Uskova_ kirjoitti:
Voisitte tekin iloita autuudestanne ja ylistää Kristusta.
Ei tarvitsisi enää rakennella lohdutukseksenne omasta mielikuvituksestanne valhe-identiteettiä muiden uskovien uskosta.
Jos tietäisille missä ilossa ja ylistyksessä oikea Kristukseen uskova elää, niin te etsisitte Kristuksen kasvoja, oman vanhurskautenne sijaan.
On se niin surkea ja kuiva oppi etsiä autuutta itsestään, ja valehdella muista kristityistä. Säälittävää on!!!
Kunnia Herralle, kiitos Herralle, Jeesuksen Kristuksen minun Herrani kautta. Kiitos Jeesus.Oikea itsensä tunteminen näyttää puuttuvan, minä vaivainen syntinen, kuka päästää minut tästä kuoleman ja synnin ruumiista.
- Uskova_
emmekä turvaa lihaan... kirjoitti:
Oikea itsensä tunteminen näyttää puuttuvan, minä vaivainen syntinen, kuka päästää minut tästä kuoleman ja synnin ruumiista.
Olet tosi pimeä väittäessäsi ihmisen palastuvan itsensä tuntemisella! Vain hän joka ON Jeesuksessa Kristuksessa, pääsee taivaaseen.
Sokea, joka tuntee hivenen itseään, eikä Jeesusta ollenkaan, ja sillä tietämättömyydellään ja epäuskollaan vielä leuhkii, ei tosiaankaan ole viisas.
Kristus meidät pelastaa, ei suinkaan mikään itsemme tunteminen.
Ja joka on Kristuksen vastaan ottanut ja tuntee hänet, on käynyt jo lain seulan lävitse, tietäen täydellisen mahdottomuutensa lain täyttämiseen.
Koetelkoon sokea itseänsä ja kaivakoon maata kynsillänsä kuinka paljon hyvänsä, niin ei tule sieltä mullasta aarnihautaa löytämään.
Joten nöyrtykää ottamaan Kristuksen vanhurskaus nyt lahjaksi, niin ei teidän raukkojen tarvitse enää yrittää sitä mullasta kaivaa, eikä itse yrittää tienata. - ierikka
heikki kirjoitti:
Minun puolestani taivaan portit saa olla aivan
auki kaikille. Mutta siitä menevät vain ne, jotka uskovat Kristukseen.
Minulla ei ole tarvetta(heikin tavoin) toimia veräjänvahtina, että kuka pääsee ja kuka ei.
Perilestadiolaiselle ajattelulle on tyypillistä se, että, selitetään vanhurskauttamisoppia toisen ihmisen kohdalle ja on jokin suuri tarve tietää,
onko toi toinen nyt varmasti elävässä uskossa.
Ja varsinkin osoittaa, että ei ole.
Minä olen niin suuri syntinen, että minulla on kysymys siitä, että olenko minä vanhurskautettu.
Sen kyllä uskon Kristuksen tähden. - heikki
ierikka kirjoitti:
Minulla ei ole tarvetta(heikin tavoin) toimia veräjänvahtina, että kuka pääsee ja kuka ei.
Perilestadiolaiselle ajattelulle on tyypillistä se, että, selitetään vanhurskauttamisoppia toisen ihmisen kohdalle ja on jokin suuri tarve tietää,
Minä olen niin suuri syntinen, että minulla on kysymys siitä, että olenko minä vanhurskautettu.
Sen kyllä uskon Kristuksen tähden.joilla usko on todella vain huulilla ei sydämessä. Sellainen ihminen elää täysin maailman tavan mukaan välittämättä Jumalan tahdosta. Olen todella läheltä nähnyt mitä tuollainen elämä on, ja voin täydestä sydämestä sanoa, että he palvelevat suoraan perkelettä.
Mutta kuitenkin saattavat taas laulaa Jeesuksesta
täysin rinnoin ja seuraavana päivänä olla kännissä kuin käki.
Kyllä minunkin puolestani taivaanportit saisivat olla auki vaikka jokaiselle joka hoksaa joskus
elämänsä vaiheessa sanoa "Jeesus".
Mutta, kun se ei ole meidän asia, eikä meidän päätettävissä. Se asia kuuluu Jumalalle. - ierikka
heikki kirjoitti:
joilla usko on todella vain huulilla ei sydämessä. Sellainen ihminen elää täysin maailman tavan mukaan välittämättä Jumalan tahdosta. Olen todella läheltä nähnyt mitä tuollainen elämä on, ja voin täydestä sydämestä sanoa, että he palvelevat suoraan perkelettä.
Kyllä minunkin puolestani taivaanportit saisivat olla auki vaikka jokaiselle joka hoksaa joskus
Mutta, kun se ei ole meidän asia, eikä meidän päätettävissä. Se asia kuuluu Jumalalle.On pakko tähän lainata Laestadiuksen Luther- sitaattia(Panulap. 138 toinen tutkistelemus).
Tee vielä enemmän syntiä,mutta usko vielä vahvemmasti. Syntiä meidän täytyy tehdä niin kauan,kuin me elämme. Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit, Hänestä ei pidä synti meitä erottaman, jos me vielä tuhannen kertaa tuhannen päivässä tekisimme huorin ja murhaisimme.
"heikki" laita kiittimet ristiin ja kiitä Taivaan Isää, jos et ole joutunut mainitsemiesi syntien kanssa taistelemaan. Juuri se, joka joutuu noihin
synteihin ja joka saattaa itkun kanssa kaataa sitä
pulloa sisäänsä tuntien voimattomuuta, tarvitsee
armon sanaa.
Muistanet kertomuksen Raattamaan ajoilta yhdestä
tällaissta, josta sanottin Raattamaalle:" vieläkö
tuolle vanhalle juopolle saarnattgan synnit anteeksi"? Johon Raattamaa totesi: "missä on teidän sydämenne".
On helppo olla armoton, jos itsellä on mennyt
sillä tavalla koko lailla hyvin, ettei ole tarvinnut näkyviä karkeita syntejä tehdä. ierikka kirjoitti:
On pakko tähän lainata Laestadiuksen Luther- sitaattia(Panulap. 138 toinen tutkistelemus).
Tee vielä enemmän syntiä,mutta usko vielä vahvemmasti. Syntiä meidän täytyy tehdä niin kauan,kuin me elämme. Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit, Hänestä ei pidä synti meitä erottaman, jos me vielä tuhannen kertaa tuhannen päivässä tekisimme huorin ja murhaisimme.
"heikki" laita kiittimet ristiin ja kiitä Taivaan Isää, jos et ole joutunut mainitsemiesi syntien kanssa taistelemaan. Juuri se, joka joutuu noihin
armon sanaa.
tuolle vanhalle juopolle saarnattgan synnit anteeksi"? Johon Raattamaa totesi: "missä on teidän sydämenne".
sillä tavalla koko lailla hyvin, ettei ole tarvinnut näkyviä karkeita syntejä tehdä.Vaikkei elämässä olekaan näkyvissä noita karkeita syntejä, niin silti Täydellisen Armon uskominen omalle kohdella tuntuu ainoalta oikealta. Muuta tietä ei ole pelastukseen.
Kun tuntee itse jossakin onnistuneeksi ja varsinkin jos toisetkin sen huomaavat, niin silloin vasta helposti syntiin joutuukin. Ei enää tarvitsekaan kokonaista armoa, vaan itsellä on pikkuriikkisen omaakin annettavaa. Ja mitä se sitten on? Se on sitä saastaista vaatetta, josta Raamattu varoittaa. Omavanhurskautta.
Kun tästä puhuu, niin ne, jotka ovat ottaneet syntien välttämisen uskonnolliseen elämäänsä perusasiaksi, väittävät ja syyttävät heti, että Täydelliseen Armoon turvautuja on synninluvallisuudessa eläjä.
Eli välttäessään selviä tekosyntejä hän kerääkin jotain pientä tavaraa autuutensa eteen. Vaikka se on väärin ja syntiä sekin!
Sitten mielellään uskotellaan olevansa puhtaampia ja Jumalalle jotenkin kelvollisempia kuin muut. Sehän on farisealaisuutta.- heikki
ierikka kirjoitti:
On pakko tähän lainata Laestadiuksen Luther- sitaattia(Panulap. 138 toinen tutkistelemus).
armon sanaa.
sillä tavalla koko lailla hyvin, ettei ole tarvinnut näkyviä karkeita syntejä tehdä.että ihmisellä saattaa olla halu elää Jumalan tahdon jälkeen, mutta elää kuin maailmassa, sen iloissa ja riennoissa. Sellainen ei ole kristitty. Jokaisella on varmasti, uskoisin, että aivan VARMASTI halu päästä taivaaseen, mutta se pelkkä halu tai tahto ei riitä Jumalalle. Siihen tarvitaan USKO.
Se on vähänkuin seisoisit Näsinneulan huipulla ja monet sanoisivat, että se ilmalento on sitten
tosi makeeta, vauhdinhurmaa ja ajatuskin viehättää.
MUTTA, jokainenhan uskomme kuinka se päättyy, siitä ei kannata enempää mainita. Nyt jos olet
esim. huumeissa ja et tajua, siis et usko kuinka lopulta käy, saatat hypätä alas. Aivan sama asia on hengellisessä mielessä. Jos ei ole uskoa, silloin lankeaa syntiin ja synti vie pois Jumalasta ja lopulta se vie koko elävän uskon, siksi synti on vaarallinen.
Siis pelkkä halu, tahto tai tieto uskosta ei riitä pelastukseen, siihen tarvitaan vain ja ainoastaan usko.
Olen aivan samaa mieltä tuosta juoppojutusta josta mainitsit, mutta tämä juoppo jos joutuu
lähtemään langenneessa tilassa, se ei pääse taivaaseen. Katuvalle saarnataan aina synnit anteeksi. - Uskova_
ierikka kirjoitti:
Sen kyllä uskon Kristuksen tähden.Omavanhurskaushan se porttivahti on, se vanhempi veli, joka multaisin saappain on harpponut jälleen paheksumaan sinne missä iloitaan ja riemuitaan yhdessä kaikkien tuhlaajapoikien ja tyttärien kanssa, syötetyn vasikan ympärillä.
Kiitos ierikka, ja kiitos Jumala näistä SINUN rohkeista todistajistasi.
Ole rohkea veljeni, Jeesus elää sinunkin sydämessäsi. Hänestä suusi todistaa. Ole rohkea ja turvaa yksin Kristukseen, sillä omavanhurskaus on todella vaarallinen ja hyvin vihainen kaikille Jeesuksen todistajille.
Siunausta sinulle veljeni Herrassa! - Uskova_
heikki kirjoitti:
joilla usko on todella vain huulilla ei sydämessä. Sellainen ihminen elää täysin maailman tavan mukaan välittämättä Jumalan tahdosta. Olen todella läheltä nähnyt mitä tuollainen elämä on, ja voin täydestä sydämestä sanoa, että he palvelevat suoraan perkelettä.
Mutta, kun se ei ole meidän asia, eikä meidän päätettävissä. Se asia kuuluu Jumalalle.Keneen sinä sitten uskot?
Ahkera sinä olet kyllä valehtelemaan toisten uskosta, mutta keskity enemmän todistamaan omasta uskostasi, niin mekin voimme uskoa sinun uskovan.
Saatana on kyllä kaiken valheen isä, se on varmaa. Etkä sinä todellakaan tiedä toisen tydämen uskosta mitään, kun et usko hänen suunsa tunnustusta.
Jos et voi todistaa omasta uskostasi mitään, niin ole silloin hiljaa, siinä jää silloin monta ehdollista syntiä tekemättä. - Uskova_
ierikka kirjoitti:
armon sanaa.
sillä tavalla koko lailla hyvin, ettei ole tarvinnut näkyviä karkeita syntejä tehdä."On helppo olla armoton, jos itsellä on mennyt
sillä tavalla koko lailla hyvin, ettei ole tarvinnut näkyviä karkeita syntejä tehdä. "
Ja kuinka helppoa onkaan alkaa rakentamaan sen oman onnistumisensa päälle omaa vanhurskautta.
Kyllä saa heti rekrytoitua omanvanhurskauden saatanasta itselleen todella ahkeran hantlankarin. Eikä hän pyydä edes näkyvää hintaa siitä työstään. Sen hantlankarin työn huomaa vasta sitten itsessään, kun elää omavanhuskaan ihmisen hengellisesti kuivaa ja kitkerää elämää. - Uskova_
x-vl kirjoitti:
Vaikkei elämässä olekaan näkyvissä noita karkeita syntejä, niin silti Täydellisen Armon uskominen omalle kohdella tuntuu ainoalta oikealta. Muuta tietä ei ole pelastukseen.
Kun tuntee itse jossakin onnistuneeksi ja varsinkin jos toisetkin sen huomaavat, niin silloin vasta helposti syntiin joutuukin. Ei enää tarvitsekaan kokonaista armoa, vaan itsellä on pikkuriikkisen omaakin annettavaa. Ja mitä se sitten on? Se on sitä saastaista vaatetta, josta Raamattu varoittaa. Omavanhurskautta.
Kun tästä puhuu, niin ne, jotka ovat ottaneet syntien välttämisen uskonnolliseen elämäänsä perusasiaksi, väittävät ja syyttävät heti, että Täydelliseen Armoon turvautuja on synninluvallisuudessa eläjä.
Eli välttäessään selviä tekosyntejä hän kerääkin jotain pientä tavaraa autuutensa eteen. Vaikka se on väärin ja syntiä sekin!
Sitten mielellään uskotellaan olevansa puhtaampia ja Jumalalle jotenkin kelvollisempia kuin muut. Sehän on farisealaisuutta.Nehän ovat vain jäävuoren huippu miljoonista muista synneistämme, joita me teemme jokainen sekunnista toiseen.
Tätä edellä mainitsemaani tarkoittavat sanat olen syntinen, Herra johdata Herra pelasta Herra armahda nimesi kunniaksi. Poikasi Jeeuksen Kristuksen tähden!!! Aamen! - Nisse
Uskova_ kirjoitti:
Keneen sinä sitten uskot?
Ahkera sinä olet kyllä valehtelemaan toisten uskosta, mutta keskity enemmän todistamaan omasta uskostasi, niin mekin voimme uskoa sinun uskovan.
Saatana on kyllä kaiken valheen isä, se on varmaa. Etkä sinä todellakaan tiedä toisen tydämen uskosta mitään, kun et usko hänen suunsa tunnustusta.
Jos et voi todistaa omasta uskostasi mitään, niin ole silloin hiljaa, siinä jää silloin monta ehdollista syntiä tekemättä.Heikkihän on juuri tunnustanut uskonsa aivan kuin tekin, mutta näyttää teillä olevan eri henki. Teillä näyttää olevan valheenisä johdattajana siksi paljon täytyy tehdä työtä repiäkseen kaiken totuuden jalkoihin ja polkea totuutta jalkojen alle, Ettei vain totuutta kaipaavat sielut saisi mitään ravintoa sieluilleen. Näin toimii maailman lapset heille totuus on valhetta ja valhe totuutta.
- heikki
Uskova_ kirjoitti:
Keneen sinä sitten uskot?
Jos et voi todistaa omasta uskostasi mitään, niin ole silloin hiljaa, siinä jää silloin monta ehdollista syntiä tekemättä.mutta ei tosin kaikilla. Monilla usko saatanaan
näkyy myös elämässä.
Turha minun on uskostani teille mitään todistaa, ette usko kuitenkaan muuhun kuin itseenne. - ierikka
heikki kirjoitti:
että ihmisellä saattaa olla halu elää Jumalan tahdon jälkeen, mutta elää kuin maailmassa, sen iloissa ja riennoissa. Sellainen ei ole kristitty. Jokaisella on varmasti, uskoisin, että aivan VARMASTI halu päästä taivaaseen, mutta se pelkkä halu tai tahto ei riitä Jumalalle. Siihen tarvitaan USKO.
Se on vähänkuin seisoisit Näsinneulan huipulla ja monet sanoisivat, että se ilmalento on sitten
tosi makeeta, vauhdinhurmaa ja ajatuskin viehättää.
MUTTA, jokainenhan uskomme kuinka se päättyy, siitä ei kannata enempää mainita. Nyt jos olet
esim. huumeissa ja et tajua, siis et usko kuinka lopulta käy, saatat hypätä alas. Aivan sama asia on hengellisessä mielessä. Jos ei ole uskoa, silloin lankeaa syntiin ja synti vie pois Jumalasta ja lopulta se vie koko elävän uskon, siksi synti on vaarallinen.
Siis pelkkä halu, tahto tai tieto uskosta ei riitä pelastukseen, siihen tarvitaan vain ja ainoastaan usko.
Olen aivan samaa mieltä tuosta juoppojutusta josta mainitsit, mutta tämä juoppo jos joutuu
lähtemään langenneessa tilassa, se ei pääse taivaaseen. Katuvalle saarnataan aina synnit anteeksi.Se oikea halu ei olekaan ihmisestä, vaan Kristuk-
sen rakkauden aikaan saama. Tämä on luonnollisesti
tuntematon asia niille, jotka eivät ole tulleet
vielä osalliseksi Kristuksen sovitustyön armosta.
He eivät voi tajuta mitä on armahdetuksi tuleminen.
Sen ymmärtämiseeneikasvatuskristillisyysuluonol-
lisestikkaan auta. Sehän on oikeasti varsianaista järkiuskoa. Sitä on valitettavasti paljon Esikoisuudessa.
On mielenkiintoista,kun kysytään kasvatus- kristyiltä,mitä se maailamssa eläminen on, vastaukseksi tulee asioita, joita mainitaan mm. Nilivaaran kirjeessä.
Siis asioita, joita ei voi Raamatulla osoittaa
synniksi.
Tuo lankeemuksen käsite on sellainen, jota ei kan-
nattaisi paljon viljellä, koska se ymmärretään
useimmiten väärin.
Toisaalta langeneeellekin kuuluu vakuutus, että saat uskoa aivan armosta autuaaksi juuri sellaisena kun olet.
Tuo Laestadiuksen saarna on juuri sitä onnistuneneen vaelluksen oppia e. laillisuutta.
Se voi olla juuri niitä saarnoja, joita Laestadius
on pitänyt "ei kristytyille" ja niitä ei pitäisi
kristityille ososittaa ja lukea ollenkaan.
Laestadius ei nimittäin puhu kristitystä, joka
elää näin, vaan ihmisestä, joka ei ole vielä tul-
lut osalliseksi elävästä uskosta ja Kristuksen raakaudesta. heikki kirjoitti:
mutta ei tosin kaikilla. Monilla usko saatanaan
näkyy myös elämässä.
Turha minun on uskostani teille mitään todistaa, ette usko kuitenkaan muuhun kuin itseenne.Minulla heräsi kiinnostus uskoosi. Vaikka tunnetkin, että todistaminen uskostasi on meille turhaa, niin voisit silti hieman valottaa oman uskosi näkymistä.
Sanoithan, että usko näkyy elämässä. Kerro esimerkkejä, jotka paljastavat uskosi. Ihan käytännön esimerkkejä.
Voisimme laittaa sitten rinnakkain, kenellä täällä näkyy usko kaikista kirkkaimmin elämässä!
Ehkä emme yllä pylväspyhimysten tasolle kukaan, mutta kieltäymisen tiellä on varmaan hyviä kilvoittelijoita ja synnin välttäjiä tänäänkin.
Vielä pahempi/parempi (!), jos kilvoittelun ohjeet ja synnin määritelmät on saatu seurakunnalta, jolle puhtauden tavoite on tärkein. Siis puhtaus näkyvistä ja ulkoisista "synneistä"!
Niitä on helppo arvioida ja arvostella. Niillä on helppo mitata uskon määrää ja syvyyttä.
Minä taidan luovuttaa jo ennen alkulaukausta, sillä tiedän, ettei konttaamalla kannata pikamatkalle lähteä.
Hyvä uskonkilvoittelu on pakko ajatella muuten kuin tuollaisen kilpailuvertauksen avulla.
Paremmin sopii se lammasvertaus, jossa lammas saa olla Paimenen sylissä ja hänet kannetaan kotiin.- heikki
ierikka kirjoitti:
Se oikea halu ei olekaan ihmisestä, vaan Kristuk-
sen rakkauden aikaan saama. Tämä on luonnollisesti
tuntematon asia niille, jotka eivät ole tulleet
vielä osalliseksi Kristuksen sovitustyön armosta.
He eivät voi tajuta mitä on armahdetuksi tuleminen.
Sen ymmärtämiseeneikasvatuskristillisyysuluonol-
lisestikkaan auta. Sehän on oikeasti varsianaista järkiuskoa. Sitä on valitettavasti paljon Esikoisuudessa.
On mielenkiintoista,kun kysytään kasvatus- kristyiltä,mitä se maailamssa eläminen on, vastaukseksi tulee asioita, joita mainitaan mm. Nilivaaran kirjeessä.
Siis asioita, joita ei voi Raamatulla osoittaa
synniksi.
Tuo lankeemuksen käsite on sellainen, jota ei kan-
nattaisi paljon viljellä, koska se ymmärretään
useimmiten väärin.
Toisaalta langeneeellekin kuuluu vakuutus, että saat uskoa aivan armosta autuaaksi juuri sellaisena kun olet.
Tuo Laestadiuksen saarna on juuri sitä onnistuneneen vaelluksen oppia e. laillisuutta.
Se voi olla juuri niitä saarnoja, joita Laestadius
on pitänyt "ei kristytyille" ja niitä ei pitäisi
kristityille ososittaa ja lukea ollenkaan.
Laestadius ei nimittäin puhu kristitystä, joka
elää näin, vaan ihmisestä, joka ei ole vielä tul-
lut osalliseksi elävästä uskosta ja Kristuksen raakaudesta.synnin välttäminen on Jumalan voimasta mahdollista. Ja niinkuin tekstistäsi selkeästi näkyy, et ole tullut tuntemaan Pyhän Hengen voimaa sydämessäsi. Sellainen ihminen kuin sinä,
olet todennäköisesti yrittänyt taistella kiusauksia vastaan omalla voimallasi ja et ole onnistunut. En onnistunut minäkään silloin kun yritin omin voimin. Ja silloin ihminen on juuri sellaisella mielellä kuin sinä, että "Tuo Laestadiuksen saarna on juuri sitä onnistuneneen vaelluksen oppia e. laillisuutta".
Kyllä minulle Jumalan laki on ojennusnuora elämässä. Sillä erotuksella, että se ei tuomitse.
Jos se tuomitsisi, silloin ei olisi mitään mahdollisuutta.
Nythän on kysymys siitä, että onko meillä halu ja tahto elää Jumalan tahdon mukaan. Ja jos on,
ja me Jumalalta rukoilemme voimia synnin taistelussa, niin me sitä saamme. On kokonaan eri asia elää synnissä kuin joutua syntiin.
Lestadius muuten eräässä saarnassaan sanoo myöskin sen, että kristitty joka ei puhu uskosta
aina kun se on mahdollista, ei ole kristitty.
No kokemukseni mukaan kun olen tavannut "kristittyjä", niin puhe kulkee lähes poikkeuksetta aivan maallisissa asioissa eikä alkuunkaan hengellisissä. Siis sen mukaan kristittyjä en ole tavannut kuin hyvin pienen osan, ehkä noin 10-20%. Siis sen mukaan laki kuuluu lopuille 80%. Ja nyt monet vaativat, että lakia ei tulisi saarnata ollenkaan.
Olen myöskin tehnyt sen havainnon, että sellaisilla joille maailma ja sen tavat, koreus ja hekuma on tullut rakkaaksi, niille ei oikein
kelpaa Jumalansanasta keskusteleminen, se on ilmeisesti hieman raskas aihe. Olisi heille varmaan kevyempää kuulla vain suloista evankeliumia. "Te Rakkaat Jumalan lapset". - Uskova_
heikki kirjoitti:
synnin välttäminen on Jumalan voimasta mahdollista. Ja niinkuin tekstistäsi selkeästi näkyy, et ole tullut tuntemaan Pyhän Hengen voimaa sydämessäsi. Sellainen ihminen kuin sinä,
olet todennäköisesti yrittänyt taistella kiusauksia vastaan omalla voimallasi ja et ole onnistunut. En onnistunut minäkään silloin kun yritin omin voimin. Ja silloin ihminen on juuri sellaisella mielellä kuin sinä, että "Tuo Laestadiuksen saarna on juuri sitä onnistuneneen vaelluksen oppia e. laillisuutta".
Kyllä minulle Jumalan laki on ojennusnuora elämässä. Sillä erotuksella, että se ei tuomitse.
Nythän on kysymys siitä, että onko meillä halu ja tahto elää Jumalan tahdon mukaan. Ja jos on,
ja me Jumalalta rukoilemme voimia synnin taistelussa, niin me sitä saamme. On kokonaan eri asia elää synnissä kuin joutua syntiin.
Lestadius muuten eräässä saarnassaan sanoo myöskin sen, että kristitty joka ei puhu uskosta
No kokemukseni mukaan kun olen tavannut "kristittyjä", niin puhe kulkee lähes poikkeuksetta aivan maallisissa asioissa eikä alkuunkaan hengellisissä. Siis sen mukaan kristittyjä en ole tavannut kuin hyvin pienen osan, ehkä noin 10-20%. Siis sen mukaan laki kuuluu lopuille 80%. Ja nyt monet vaativat, että lakia ei tulisi saarnata ollenkaan.
Olen myöskin tehnyt sen havainnon, että sellaisilla joille maailma ja sen tavat, koreus ja hekuma on tullut rakkaaksi, niille ei oikein
kelpaa Jumalansanasta keskusteleminen, se on ilmeisesti hieman raskas aihe. Olisi heille varmaan kevyempää kuulla vain suloista evankeliumia. "Te Rakkaat Jumalan lapset".ierikka on Pyhässä Hengessä vaan sinä et.
Sinä olet vielä omassa vanhurskaudessa lain tekojen alla. Tämä on totuus! - Uskova_
heikki kirjoitti:
mutta ei tosin kaikilla. Monilla usko saatanaan
näkyy myös elämässä.
Turha minun on uskostani teille mitään todistaa, ette usko kuitenkaan muuhun kuin itseenne.Sinä poika uskot vain itseesi, mutta tulkoon haaksirikko sinullekin omavoimaisuudessasi että voisit huutaa Jeesusta avuksi.
- Uskova_
x-vl kirjoitti:
Minulla heräsi kiinnostus uskoosi. Vaikka tunnetkin, että todistaminen uskostasi on meille turhaa, niin voisit silti hieman valottaa oman uskosi näkymistä.
Sanoithan, että usko näkyy elämässä. Kerro esimerkkejä, jotka paljastavat uskosi. Ihan käytännön esimerkkejä.
Voisimme laittaa sitten rinnakkain, kenellä täällä näkyy usko kaikista kirkkaimmin elämässä!
Ehkä emme yllä pylväspyhimysten tasolle kukaan, mutta kieltäymisen tiellä on varmaan hyviä kilvoittelijoita ja synnin välttäjiä tänäänkin.
Vielä pahempi/parempi (!), jos kilvoittelun ohjeet ja synnin määritelmät on saatu seurakunnalta, jolle puhtauden tavoite on tärkein. Siis puhtaus näkyvistä ja ulkoisista "synneistä"!
Niitä on helppo arvioida ja arvostella. Niillä on helppo mitata uskon määrää ja syvyyttä.
Minä taidan luovuttaa jo ennen alkulaukausta, sillä tiedän, ettei konttaamalla kannata pikamatkalle lähteä.
Hyvä uskonkilvoittelu on pakko ajatella muuten kuin tuollaisen kilpailuvertauksen avulla.
Paremmin sopii se lammasvertaus, jossa lammas saa olla Paimenen sylissä ja hänet kannetaan kotiin.Uskovat tunnetaan valittujen lasten Hengestä, jossa me huudamme Abba, rakas Isä. Se Henki todistaa meidän henkemme kanssa että me olemme Jumalan lapset.
Se Henki myös rukoilee meidän edestämme sanomattomilla huokuksilla Isän tykö, sillon jos meillä on syystä tai toisesta vaikeaa.
Jumalamme ei ole sääntöjä keksivä heikko pelle, sellaiset apusiivekkeiksi rakennetut säännöt on kotoisin ihmisistä.
Meillä on Jumalan Pyhä ja iankaikkisesti pysyvä Sana, jonka me Kristukseen uskovat uskomme. - qwerty
heikki kirjoitti:
synnin välttäminen on Jumalan voimasta mahdollista. Ja niinkuin tekstistäsi selkeästi näkyy, et ole tullut tuntemaan Pyhän Hengen voimaa sydämessäsi. Sellainen ihminen kuin sinä,
kelpaa Jumalansanasta keskusteleminen, se on ilmeisesti hieman raskas aihe. Olisi heille varmaan kevyempää kuulla vain suloista evankeliumia. "Te Rakkaat Jumalan lapset".Heikki kirjoittaa:
"No kokemukseni mukaan kun olen tavannut "kristittyjä", niin puhe kulkee lähes poikkeuksetta aivan maallisissa asioissa eikä alkuunkaan hengellisissä. Siis sen mukaan kristittyjä en ole tavannut kuin hyvin pienen osan, ehkä noin 10-20%. Siis sen mukaan laki kuuluu lopuille 80%. Ja nyt monet vaativat, että lakia ei tulisi saarnata ollenkaan.
kelpaa Jumalansanasta keskusteleminen, se on ilmeisesti hieman raskas aihe. Olisi heille varmaan kevyempää kuulla vain suloista evankeliumia. "Te Rakkaat Jumalan lapset". "
= Kiitos Jumala, kun en ole kuten nuo syntiset - ierikka
Uskova_ kirjoitti:
"On helppo olla armoton, jos itsellä on mennyt
sillä tavalla koko lailla hyvin, ettei ole tarvinnut näkyviä karkeita syntejä tehdä. "
Ja kuinka helppoa onkaan alkaa rakentamaan sen oman onnistumisensa päälle omaa vanhurskautta.
Kyllä saa heti rekrytoitua omanvanhurskauden saatanasta itselleen todella ahkeran hantlankarin. Eikä hän pyydä edes näkyvää hintaa siitä työstään. Sen hantlankarin työn huomaa vasta sitten itsessään, kun elää omavanhuskaan ihmisen hengellisesti kuivaa ja kitkerää elämää.Voimia ja rohkeutta Jumalalta valkeuden isältä myös Sinulle rakas veljeni herrassa "uskova".
Kannan sinua Kristuksen tykö rukouksissani.
On käynyt se selville, kuinka omavanhurskaus nostaa vihan niitä julistajia kohtaan, jotka julistavat oikeaa vanhurskauttamisoppia Raamatun ja Lutherin mukaan. Nimittäin sitä oppia ,jossa kaikki tulee uskosta kristukseen. G.Jönsson puhui aikanaan tästä Helsingissä 1978 puhuessaan vainosta vanhurskauden tähden. Hän totesi,että on kysymys juuri siitä oikeasta vanhurskauttamis opista missä uskon edelle ei saa laittaaa mitään.
Sen julistajia kohtaan omavanhurskaus on kautta
aikojen nostanut vihan.
Näin tälläkin ajalla varsinkin viime vuosikymmene-
nä E.Halmetta, O.Simolinia, H.Purtasta ja S.Siltalaa kohtaan, joitakin nimiä mainitakseni.
Mutta heillä on Herrassa väkevät esirukoilijat,
ja Jumalan antama rukouksen voima.
Uskokaa sen tähden rakkaat Kristukseen uskovat, että rukouksemme menee vieläkin huutona Taivaan
Isän korviin ja ei Jumala ole hyljännyt tätä
kristillisyyttä täysin omavanhurskauden syliin. - ierikka
heikki kirjoitti:
kelpaa Jumalansanasta keskusteleminen, se on ilmeisesti hieman raskas aihe. Olisi heille varmaan kevyempää kuulla vain suloista evankeliumia. "Te Rakkaat Jumalan lapset".Minulla on Kristuksen rakkauden laki ojennusnuorana.
Toinen asia on se, että minulle L.L.L ei ole auktoriteeti, koska on selkeästi osoitettavissa ja
osoitettu, että Lutherin ja Laestadiuksen opissa on eroja. Ja tietinkin Luther on lähempänä Raaamattua. ierikka kirjoitti:
Minulla on Kristuksen rakkauden laki ojennusnuorana.
Toinen asia on se, että minulle L.L.L ei ole auktoriteeti, koska on selkeästi osoitettavissa ja
osoitettu, että Lutherin ja Laestadiuksen opissa on eroja. Ja tietinkin Luther on lähempänä Raaamattua.Minulle riittää myös tuo Kristuksen rakkauden laki.
Jos joku pelkää, että se vie ns. synninluvallisuuteen, niin ketä hän epäilee????
Itse Kristusta ja Hänen Sanojaan ja Lupauksiaan!- Uskova_
x-vl kirjoitti:
Minulle riittää myös tuo Kristuksen rakkauden laki.
Jos joku pelkää, että se vie ns. synninluvallisuuteen, niin ketä hän epäilee????
Itse Kristusta ja Hänen Sanojaan ja Lupauksiaan!Aamen.
On häpeällistä olla niin ylpeä, että luottaa omaan voimaansa enemmän kun Kristuksen voimaan.
Ja seuraukset tästä synnistään tuntee kyllä nahoissaan, sen tiedän omasta kokemuksestani. - Kasvaa
Uskova_ kirjoitti:
Aamen.
On häpeällistä olla niin ylpeä, että luottaa omaan voimaansa enemmän kun Kristuksen voimaan.
Ja seuraukset tästä synnistään tuntee kyllä nahoissaan, sen tiedän omasta kokemuksestani.Taitaa tulla kovin paksunahkaiseksi, ettei enään taivu, eikä tarvitse parannusta kohdalleen.
- Uskova_
Kasvaa kirjoitti:
Taitaa tulla kovin paksunahkaiseksi, ettei enään taivu, eikä tarvitse parannusta kohdalleen.
Kyllä Jeeuksella on kuule voimaa pehmittää vielä sinunkin nahkasi. Niin paksu se ei voi olla.
Mutta ylpeille ei Jumalakaan voi mitään, jos sinulle ei syntisenä armo kelpaa, niin hukassa sinä olet ressukka.
Kiitos Jeesukselle hän pelasti minut oman vanhurskauden rautahäkistä, siitä ole kovin onnellinen ja siksi haluan kertoa siitä muillekin.
Omasta vanhurskaudestakin voi parantua niin, että sekin synti tulee ihmiselle synniksi. Kasvaa kirjoitti:
Taitaa tulla kovin paksunahkaiseksi, ettei enään taivu, eikä tarvitse parannusta kohdalleen.
Hyvä, jos tulisikin niin paksunahkaiseksi, ettei väärän edessä taipuisi tekemään parannusta sellaisista synneistä, jotka ovat ihmisten tai seurakunnan itsensä määrittelemiä ja isäin perinnäissääntöjä, jotka vievät tekojen oppiin.
Kunpa kasvaisikin niin paksunahkaiseksi, ettei tuollaiset ojentelijat ja vaatijat saisi Henkeä murheelliseksi. Kristityn vapaus on kaukana ja kahleitten kolina kuuluu.
Mutta jos niitä rakastaa oman turvallisuutensa tähden, niin taitaa Vapauttava Sanoma olla turhaa?
On olemassa ns. väärää rauhaa ja turvallisuutta! Tiesit varmaan?- Uskova_
x-vl kirjoitti:
Hyvä, jos tulisikin niin paksunahkaiseksi, ettei väärän edessä taipuisi tekemään parannusta sellaisista synneistä, jotka ovat ihmisten tai seurakunnan itsensä määrittelemiä ja isäin perinnäissääntöjä, jotka vievät tekojen oppiin.
Kunpa kasvaisikin niin paksunahkaiseksi, ettei tuollaiset ojentelijat ja vaatijat saisi Henkeä murheelliseksi. Kristityn vapaus on kaukana ja kahleitten kolina kuuluu.
Mutta jos niitä rakastaa oman turvallisuutensa tähden, niin taitaa Vapauttava Sanoma olla turhaa?
On olemassa ns. väärää rauhaa ja turvallisuutta! Tiesit varmaan?Vapaus onkin ensin alkuun hyvinkin pelottava asia. Varsinkin jos on tottunut pitkään kantamaan painavia kahleita,
- heikki
Uskova_ kirjoitti:
Vapaus onkin ensin alkuun hyvinkin pelottava asia. Varsinkin jos on tottunut pitkään kantamaan painavia kahleita,
ja se näkyy useinpien kirjoituksista. Sama oli itselläni, mutta kun vapaus tuli, lähti myös pelko.
heikki kirjoitti:
ja se näkyy useinpien kirjoituksista. Sama oli itselläni, mutta kun vapaus tuli, lähti myös pelko.
Minusta tuntuu, että puhumme ihan eri asiasta.
Minä ajattelin orjan kahleita, joita hän joutuu kantamaan, ettei pääsisi karkuun tai pinnaisi työssään. Isäntä on ne laittanut ja vaatii kuuliaisuutta ja raatamista. Ei tunne sääliä eikä anna armoa.
Raamattu varoittaa, ettemme antaisi itseämme uudelleen orjuuttaa, jos olemme vapaiksi päässeet ja saaneet vapaudesta nauttia.
Omavanhurskauteen ja teko-oppiin johdattaminen ovat tätä orjuuttamista. Kahleita, joihin saatamme jopa mielistyä! Jotain houkuttelevaa niissä lienee, koska niistä on pitänyt varoituksia antaa?
Kerro sinä nyt niistä kahleista, joita sinä tarkoitit.- heikki
x-vl kirjoitti:
Minä ajattelin orjan kahleita, joita hän joutuu kantamaan, ettei pääsisi karkuun tai pinnaisi työssään. Isäntä on ne laittanut ja vaatii kuuliaisuutta ja raatamista. Ei tunne sääliä eikä anna armoa.
Raamattu varoittaa, ettemme antaisi itseämme uudelleen orjuuttaa, jos olemme vapaiksi päässeet ja saaneet vapaudesta nauttia.
Omavanhurskauteen ja teko-oppiin johdattaminen ovat tätä orjuuttamista. Kahleita, joihin saatamme jopa mielistyä! Jotain houkuttelevaa niissä lienee, koska niistä on pitänyt varoituksia antaa?
Kerro sinä nyt niistä kahleista, joita sinä tarkoitit.niitä ei tarvitse kantaa. Niitä voi panna pois. Siis anoa syntejä anteeksi. Mutta kaikki eivät edes halua anoa, se on kuulemma omaa vanhurskautta. Pitäis antaa mennä vain niinkuin maailman tuulessa, aina sinne minne se kulloinkin vie. Synnin kahleisiin minäkin mielistyin ja en päässyt vapaaksi vaikka kuinka yritin todistella itselleni, että olen vapaa, olen vapaa, olken vapaa....,
MUTTA, kun vaan en ollut, niin en ollut.
Mutta nyt olen. Kun Jumala sai johdattaa.
Raamattu varoittaa, etten antaisi itseäni uudelleen orjuuttaa, koska olen vapaaksi päässyt.
Siksi tulee aina kavahtaa syntiä ja synnin houkutuksia. Se nimittäin sitoo ja ottaa koukkuun
Niistä kahleista ei ole helppo tulla vapaaksi.
Kristitty saa vapautua teko opista. Ei tarvitse olle synnin orja ja tekemällä tehdä syntiä.
Siihen on todella helppo mielistyä, kuten mainitsit ja varoituksia synnillä leikkimisestä
kuuluu kristitylle antaa. Jumalahan se on joka
selkeästi tahtonsa sanassa näyttää, vaikka jotkut haluavat selkeitä Jumalan neuvoja väännellä mielensä mukaan. Siis aivan selkeitä lauseita vääntää aivan päinvastaiseen merkitykseen. - Uskova_
x-vl kirjoitti:
Kerro sinä nyt niistä kahleista, joita sinä tarkoitit....oman vanhurskauden rautavitjoista.
Vain uskon vanhurskaudessa elävä runtee oman vanhurskauden synnin ja sen tuomat kiusaukset.
Han tietää ja tuntee oman vanhurskauden harjoittamisen synniksi.
Tekojen vanhurskaudessa elävä on sillä kohdalla sokea. Tekojen vanhurskaudessa elävä panee syntejä pois, kun taas uskonvanhurskaudessa elävä -uskoo- syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
Siinä on valtava ero, vaikka se vaikuttaisi äkkipäätään siltä, ettei siinä ole eroa.
Selkeämmin tämän huomaa esimerkiksi ripin ymmärtämisessä. Uskonvanhurskaudessa elävällä rippi on lahja jota voi käyttää ellei jaksa syystä tai toisesta antaa itselleen anteeksi vaikka Kristus on sovittanut koko maailman synit yhdellä kerralla, eikä toista uhria tarvita, vain USKO HÄNEEN. Lain- eli tekojenvanhurskaudessa rippi on pakko, koska hän ei usko syntejään anteeksi Kristuksen tähden, vaan ripittäytymisen tähden. Hän tarvitsee näkyvän jumalankauvan ja hänen sanansa, ennen kun voi uskoa syntinsä anteeksi. Silloinkin hän uskoo kuten hän sanookin, eli hän pani synnin pois.
No me tiedämme sen ettei kukaan saa koskaan tehtyä tekemättömäksi, ei edes synnin poispanija.
Vaan me voimme saada syntimme anteeksi jos me uskomme JUMALAN SYNTUHRIIN, JOKA ON JUMALAN POJAN JEESUKSEN KRISTUKSEN RUUMIS JA VERI.
Siis Kristus joka on sinun nja minun puolesta kuollut ja sovittanut minun syntini.
Jumala ei siis näe syntejämme, koska hän katsoo Rakkaaseen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen, johon hän on mielistynyt. Vain Kristuksen täydellinen teko kelpaa Jumalalle, ja syntinen voi pelastua ainoastaan omistamalla Kristuksen vanhurskauden USKOLLA omakseen.
Muuta pelastustietä ei ole. Kaikki muu on oman vaNHURSKAUDEN VALHETTA.
Tämä on OIKEA vanhurskauttamisoppi ja uskonvanhurskaus. Siinä autuus tulee kokonaan uskon kautta Herraan Jeesukseen Kristukseen.
SIIS YKSIN USKOSTA YKSIN ARMOSTA YKSIN kRISTUKSEN TÄHDEN.
Jolta tämä edelläkuvaamani usko puuttuu hän on lain- eli kasvattajan alainen. Hän on kyllä lapsi mutta hän on alaikäinen lapsi.
----------------------------------------------
Gal. 3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Gal. 3:20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
Gal. 3:21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
Gal. 3:22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
Gal. 3:23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
Gal. 3:24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
Gal. 3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
Gal. 3:26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
Gal. 3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
- s.aviruukku
Kuollutta uskoa sanotaan usein farisealaiseksi. Raamatussa on Jeesuksen sekä Fariseusten ja kirjanoppineiden keskusteluja, joissa Jeesus osoittaa farisealaisten ulkokullatun uskon olevan kuollutta ja siten Jumalalle kelpaamatonta.
Hyvä vertaus on, jossa Fariseus rukoilee publikaanin kanssa temppelissä (Fariseus edessä ja publikaani taaempana). Fariseus kiittää Jumalaa, ettei ole niinkuin tuo publikaani. Publikaani taas lyö rintoihinsa ja pyytää Jumalaa armahtamaan hänet syntisen.
Fariseuksella on paljon omaa uskoa. Publikaanilla ei ole mitään omaa, ja hän joutuu pyytämään armoa Taivaalliselta Isältä. Publikaanin huokaus on lähempänä Isän sydäntä, ja niin tämä meni hurskaampana kotiinsa.
Jumalan sana riisuu meidät aseista, ja paljastaa sen minkä varaan me itsemme laitamme. Meidän tulisi heittäytyä samaan asemaan kuin hukkuva veden varassa: Me emme pelastu jos meitä ei kukaan pelasta, emmekä saa rimpuilla pelastettaessa, koska se tekee pelastamisemme vaikeammaksi. Uskova uskoo ja luottaa siihen, että Jumalan Poika tulee hänet pelastamaan Isän lupausten mukaisesti.
Kuolleessa uskossa ihminen taas luottaa siihen, että hän hädän hetkellä kykenee itsensä pelastamaan.- Uskova_
Siitä sen sittentunnistaa vaikkapa itsessään?
Paljosta ruikuttamisesta, oman huonouden voihkimisesta, pelosta, häpeästä ja epäilysitä, muista syntisistä piittaamattomuudesta, ylistämättömyydestä, kiittämättömyydestä, itsehalveksunnasta, toisten halveksimisesta, vihasta, ylpeydestä, eristäytyneisyydestä, itsehyväisyydestä, itsekeskeisyydestä, tuomiohengestä, rakastamattomuudesta etc etc. - s.aviruukku
Uskova_ kirjoitti:
Siitä sen sittentunnistaa vaikkapa itsessään?
Paljosta ruikuttamisesta, oman huonouden voihkimisesta, pelosta, häpeästä ja epäilysitä, muista syntisistä piittaamattomuudesta, ylistämättömyydestä, kiittämättömyydestä, itsehalveksunnasta, toisten halveksimisesta, vihasta, ylpeydestä, eristäytyneisyydestä, itsehyväisyydestä, itsekeskeisyydestä, tuomiohengestä, rakastamattomuudesta etc etc.En ole varma, oliko vastauksesi kommentti vai kysymys, mutta lue UT:sta Matteuksen evankeliumista vuorisaarna, jossa Jeesus luettelee autuuden pääkohdat. Nämä ovat välttämättömiä ihmiselle, joka haluaa saada elävän uskon.
- Uskova_
s.aviruukku kirjoitti:
En ole varma, oliko vastauksesi kommentti vai kysymys, mutta lue UT:sta Matteuksen evankeliumista vuorisaarna, jossa Jeesus luettelee autuuden pääkohdat. Nämä ovat välttämättömiä ihmiselle, joka haluaa saada elävän uskon.
Älä viitsi vanhaa naurattaa. USKOSTA KAIKKI VOIMA JÄHTEE.
KAIKKI MUU PUHE ON IHMISTEN KEKSIMÄÄ SATUA JA OMAAVANHURSKAUTTA.
Hepr. 11:6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät. - s.aviruukku
Uskova_ kirjoitti:
Älä viitsi vanhaa naurattaa. USKOSTA KAIKKI VOIMA JÄHTEE.
KAIKKI MUU PUHE ON IHMISTEN KEKSIMÄÄ SATUA JA OMAAVANHURSKAUTTA.
Hepr. 11:6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.Tarkennan, ettei jää epäselväksi. Ei sinun eikä minun tarvitse tehdä mitään autuuden eteen. Tulkintasi vastauksestani on virheellinen.
Autuuden pääkohdista 6 ensimmäistä vaikuttaa Jumala ihmisessä, ja 2 viimeistä ihminen ottaa vastaan Jumalan lapsena.
Matt 5.
3 "Autuaita ovat hengessään köyhät, (1)
sillä heidän on taivasten valtakunta.
4 Autuaita murheelliset: (2)
he saavat lohdutuksen.
5 Autuaita kärsivälliset: (3)
he perivät maan.
6 Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja
jano: (4)
heidät ravitaan.
7 Autuaita ne, jotka toisia armahtavat: (5)
heidät armahdetaan.
8 Autuaita puhdassydämiset: (6)
he saavat nähdä Jumalan.
9 Autuaita rauhantekijät: (7)
he saavat Jumalan lapsen nimen.
10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta. (8)
Näihin ei tekoja sisälly, jos oikein syvennyt asiaa miettimään.
Ei olla ilmeisesti samoilla aaltopituuksilla, koska haluat ymmärtää kirjoitukseni päinvastoin, joten en jatka ketjua tämän enempää. - Uskova_
s.aviruukku kirjoitti:
Tarkennan, ettei jää epäselväksi. Ei sinun eikä minun tarvitse tehdä mitään autuuden eteen. Tulkintasi vastauksestani on virheellinen.
Autuuden pääkohdista 6 ensimmäistä vaikuttaa Jumala ihmisessä, ja 2 viimeistä ihminen ottaa vastaan Jumalan lapsena.
Matt 5.
3 "Autuaita ovat hengessään köyhät, (1)
sillä heidän on taivasten valtakunta.
4 Autuaita murheelliset: (2)
he saavat lohdutuksen.
5 Autuaita kärsivälliset: (3)
he perivät maan.
6 Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja
jano: (4)
heidät ravitaan.
7 Autuaita ne, jotka toisia armahtavat: (5)
heidät armahdetaan.
8 Autuaita puhdassydämiset: (6)
he saavat nähdä Jumalan.
9 Autuaita rauhantekijät: (7)
he saavat Jumalan lapsen nimen.
10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta. (8)
Näihin ei tekoja sisälly, jos oikein syvennyt asiaa miettimään.
Ei olla ilmeisesti samoilla aaltopituuksilla, koska haluat ymmärtää kirjoitukseni päinvastoin, joten en jatka ketjua tämän enempää.Sinäkö ne pääkohdat teet? ET! Ja kuin niin välttämättömiä? Sinäkö ne määrittelet välttämättömiksi sulkeaksesi monia uskovia taivaasta himojesi jälkeen etsiessäsi edellyttämiäsi merkkeja tuosta uskovasta?
Kyllä minä hyvin oman vanhurskauden kommervenkit ja opetukset tiedän, ja luettelot heidän välttämättömyyksistään.
He kurittavat itseään ja käyvät kumarassa kuin rannan kaislat pää tuhkalla ripoteltuna, ollen epäilysissä Jumalan armosta tämän tästä, heidän välttämätömyysiensä kanssa ja keskellä. Hyvää matkaa vaan, ei sillä.
Mutta kun JUMALA ANTAA lahjaksi USKON, Jeesukseen Kristukseen ja hänen vanhurskautensa meille omaksi, niin silloin siitä seuraa mitä seuraa, aivan tapauksesta riippuen. Eivätkä ne silloin ole ihmisten muille määrittelemiä välttämättömyyksiä ja omia tikapuita taivaaseen.
>>
termi "kuollut usko"?
>>
Raamattu kertoo:
Jaakobin kirje 2:
"24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut"
Raamattu kertoo myös että usko on kaksiosainen:
Hepr. 11:1
Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
Kuolleesta uskosta uupuu siis ojentautuminen tuon uskon mukaan arkipäivän elämässä.
Vaikka pelastummekin yksin armosta uskon kautta, niin Jumalalle usko on tekoja ja teot uskoa. Toisin sanoen ilmennämme uskoa teoissamme. Mitä merkitystä uskollamme on, jos se ei näy toiminnassamme. Mikäli usko ei näy toiminnassamme, niin onko se uskoa?ei Jumalaa varten. Jumala ei meidän tekojamme tarvitse. Elävässä uskossa teemme näitä tekoja, vaikka emme sitä aina edes huomaa. Kuollut usko on sitä, että me teoillamme kiellämme uskon vaikka suullamme saatamme tunnustaa.
- Martti Luther
ElDorado kirjoitti:
ei Jumalaa varten. Jumala ei meidän tekojamme tarvitse. Elävässä uskossa teemme näitä tekoja, vaikka emme sitä aina edes huomaa. Kuollut usko on sitä, että me teoillamme kiellämme uskon vaikka suullamme saatamme tunnustaa.
Ja ainostaan mielettömät ihmiset tahtovat väittää, että kaikki, jotka kerran ovat vastaanottaneet syntein anteeksi antamuksen, pysyvät uskossa, silloinkin kun jälleen synteihinsä lankeavat.
Sillä kirjoitettu on: Jokainen kun Jumalasta syntynyt on, ei se syntiä tee, 1. Joh. 3:9, ja parannukseen kuuluu, että rakkaudesta Jumalaan vihaamme ja kartamme syntiä: mutta tämäpä ei olekaan helppo asia.
Sen tähden on ylen tarpeellista että ankarasti nuhdellaan sitä rietasta menoa, joka tämän suhteen on levinnyt yleensä maailmaan ja joka suureksi osaksi tulee vääristä ajatuksista uskon suhteen, kun useat, jotka ovat kuulleet, että heidän tulee uskoa ja että siten kaikki heidän syntinsä annetaan heille anteeksi, lankeavat jumalattomaan ja riettaasen suruttomuuteen.
Sen tähden on joka paikassa saarnattava,että totista uskoa ei ensinkään voi olla siellä, missä ei totista katumusta ja oikeaa pelkoa ja vapistusta Jumalan vihan edessä ole olemassa.
Niinkun Herra itsekin lausuu ankaran tuomion niille, jotka kyllä lohduttavat ihmisiä ja puhuvat heille paljon uskosta, mutta eivät virka heille mitään parannuksesta, Jumalaa pelkäämisestä sekä tuomiosta. Hes. 3:16 - 21.
Parannus on siis siinä, että tunnustetaan syntinsä, se on, kadutaan ja surraan niitä, sydämestä peljätään Jumalan vihaa ja tuomiota, ja sitte parataan itsensä ja luovutaan synneistä. - el-kirahwi
Juuri noin, Admata! :) Sekä usko että teot ovat ihmisessä asunnon ottaneen Jumalan, eli Kristuksen, ilmentymiä.
Jaakob sanoo, että "usko ilman tekoja on kuollut" (Jaak. 2:26), Paavali sanoo, että usko ilman rakkautta ei ole mitään (1. Kor. 13:2), Johannes sanoo, että "Jumalan on rakkaus" (1. Joh 4:16). Kun Jumala ottaa asunnon ihmisessä, niin se vaikuttaa automaattisesti, ehdottomasti ja väistämättä sekä uskon, rakkauden että teot.
Mutta tärkeää on kuitenkin se, että kaiken alku ja juuri on ihmiseen asumaan tuleva Jumalan voima. Vaikka kuinka yrittäisi opetella oikean opin ja vahtisi sitä kepin ja vitsan kanssa, ja vaikka kuinka yrittäisi otsa rypyssä tehdä hyviä tekoja, niin niillä ei kuitenkaan voi täyttää kuollutta tyhjyyttä sisällään. Sen tyhjyyden täyttäjäksi tarvitaan Kristus elämän antaja, ja Kristus tuo niin uskon, rakkauden kuin teotkin. - Simon
Viimeisellä tuomiolla he sanovat Emmekö sinun nimessäsi tehneet monia ihmetekoja, parantaneet sairaita ym. juuri näihin hyviin tekoihin tuo kuollutusko perustaakin koko autuutensa. Maailmanlapset ovat toimellisempia kuin valon lapset.
- el-kirahwi
Simon kirjoitti:
Viimeisellä tuomiolla he sanovat Emmekö sinun nimessäsi tehneet monia ihmetekoja, parantaneet sairaita ym. juuri näihin hyviin tekoihin tuo kuollutusko perustaakin koko autuutensa. Maailmanlapset ovat toimellisempia kuin valon lapset.
Pointti siinä kertomuksessa ei ole suinkaan tekojen määrä, koska sekä kirotut että siunatut tekivät tekoja, vaan se mistä lähteestä ne tulevat. Jos tekojen lähteenä ei ole ihmisessä asuva Jumalan voima, eli Kristus, ei niillä voi mitenkään korvata Kristuksen puuttumista. Sen sijaan jos ihmisessä asuu Jumalan voima, eli Kristus, se vaikuttaa automaattisesti myös tekoja rakkauden vaikuttamana. Huomattavaa on myös, että kirotut korostivat omia tekojaan kun taas siunatut ihmettelivät milloin he olivat tehneet niitä.
- Uskova_
el-kirahwi kirjoitti:
Juuri noin, Admata! :) Sekä usko että teot ovat ihmisessä asunnon ottaneen Jumalan, eli Kristuksen, ilmentymiä.
Jaakob sanoo, että "usko ilman tekoja on kuollut" (Jaak. 2:26), Paavali sanoo, että usko ilman rakkautta ei ole mitään (1. Kor. 13:2), Johannes sanoo, että "Jumalan on rakkaus" (1. Joh 4:16). Kun Jumala ottaa asunnon ihmisessä, niin se vaikuttaa automaattisesti, ehdottomasti ja väistämättä sekä uskon, rakkauden että teot.
Mutta tärkeää on kuitenkin se, että kaiken alku ja juuri on ihmiseen asumaan tuleva Jumalan voima. Vaikka kuinka yrittäisi opetella oikean opin ja vahtisi sitä kepin ja vitsan kanssa, ja vaikka kuinka yrittäisi otsa rypyssä tehdä hyviä tekoja, niin niillä ei kuitenkaan voi täyttää kuollutta tyhjyyttä sisällään. Sen tyhjyyden täyttäjäksi tarvitaan Kristus elämän antaja, ja Kristus tuo niin uskon, rakkauden kuin teotkin...ja osoittakaa minulle tekojen mittari josta, voimme tarkistaa riittävätkö tekoni taivaaseen asti.
Vai riittävätkö kenties teidän tekonne?
Vanhurskaus on maailman loppuun asti pelkästään Jumalan lahja Jeesuksen Kristuksen kautta tullut ja tulee.
Jos USKON KAUTTA jotakin tekoja tulee, ne ovat
-uskon- tekoja, eivät siis meidän tekojamme. - admata.
Uskova_ kirjoitti:
..ja osoittakaa minulle tekojen mittari josta, voimme tarkistaa riittävätkö tekoni taivaaseen asti.
Vai riittävätkö kenties teidän tekonne?
Vanhurskaus on maailman loppuun asti pelkästään Jumalan lahja Jeesuksen Kristuksen kautta tullut ja tulee.
-uskon- tekoja, eivät siis meidän tekojamme.>>
-uskon- tekoja, eivät siis meidän tekojamme.
>>
Avauksessa kysyttiin mitä tarkoittaa 'kuollut usko'. Elävä usko näkyy ja ilmenee teoissa ja käytännön elämässä. Kuolleessa uskossa usko ja käytännön toiminta ovat ristiriidassa.
Kun lukee minun ja Kirahwin kommentit tarkasti, niin emme missään tapauksessa kerro että omilla teoilla pitäisi jotain ansaita, vaan nimenomaan elävä usko synnyttää uskovan teot.
Kommenttien kertausta:
Vaikka pelastummekin yksin armosta uskon kautta, niin Jumalalle usko on tekoja ja teot uskoa.
Kirahwi:
"tärkeää on kuitenkin se, että kaiken alku ja juuri on ihmiseen asumaan tuleva Jumalan voima." - Uskova_
admata. kirjoitti:
>>
-uskon- tekoja, eivät siis meidän tekojamme.
>>
Avauksessa kysyttiin mitä tarkoittaa 'kuollut usko'. Elävä usko näkyy ja ilmenee teoissa ja käytännön elämässä. Kuolleessa uskossa usko ja käytännön toiminta ovat ristiriidassa.
Kun lukee minun ja Kirahwin kommentit tarkasti, niin emme missään tapauksessa kerro että omilla teoilla pitäisi jotain ansaita, vaan nimenomaan elävä usko synnyttää uskovan teot.
Kommenttien kertausta:
Vaikka pelastummekin yksin armosta uskon kautta, niin Jumalalle usko on tekoja ja teot uskoa.
Kirahwi:
"tärkeää on kuitenkin se, että kaiken alku ja juuri on ihmiseen asumaan tuleva Jumalan voima."Ei ole kerta eikä kaksi, kun minä olen saanut seurata säälittävää keskustelua siitä, kuinka joku toinen ei ole toisen mielestä todistanut riittävästi uskostaan omilla teoillaan.
Ja tätä säälittävää, itseä ja omia tekojaan muihin vertailevaa keskustelua ovat käyneet sellaiset ihmiset, jotka eivät lainkaan tunne toisiaan, eivätkä niin muodoin edes tiedä toisten teoista yhtikäs mitään.
He ovat siis vertailleet kahta ihan
oman mielikuvituksensa tuotetta kekenään, ja koht' siltään he ovat tuominneet toisen uskovan helvettiin, kun hänen tekonsa eivät ole heille riittäneet, eivätkä heidän asettamiaan mittoja täyttäneet.
--------------------------------------
Saatana on hyvin kavala ja viisas, uskokaa huviksenne. Näillä sanoilla ei pidä yhtään lweikitellä eikä improvisoida niitä. Se on jus' eikä melkein! Siksi on -äärimmäisen- tärkeätä ymmärtää lain-, eli tekojen vanhurskauden, ja uskonvanhurskauden välinen ero.
Jos tässä, siis vanhurskauttamisopissa on vika, niin silloin koko rakennus nousee auttamatta vinoon. - Simon
el-kirahwi kirjoitti:
Pointti siinä kertomuksessa ei ole suinkaan tekojen määrä, koska sekä kirotut että siunatut tekivät tekoja, vaan se mistä lähteestä ne tulevat. Jos tekojen lähteenä ei ole ihmisessä asuva Jumalan voima, eli Kristus, ei niillä voi mitenkään korvata Kristuksen puuttumista. Sen sijaan jos ihmisessä asuu Jumalan voima, eli Kristus, se vaikuttaa automaattisesti myös tekoja rakkauden vaikuttamana. Huomattavaa on myös, että kirotut korostivat omia tekojaan kun taas siunatut ihmettelivät milloin he olivat tehneet niitä.
Täsmälleen olen tuosta samaa mieltä epäuskoiset rakentavat autuutensa hyvien tekojen päälle. Kaikki mikä on epäuskosta on syntiä.
Elävät kristityt taas sanovat Herra milloinka me teimme, he eivät omistaneet niitä töitä omakseen koska ne työt tulivat uskosta, eikä itsellä ole niihin mitään ansiota.
Tuolla vain tuli väite etteivät omanvanhurskauden palvelijat tekisi töitä, mutta niissä he juuri elävät ja rakentavat niiden päälle autuutensa.
- ellinora
Elävä usko on kuolleen uskon vastakohta ja tarkoittaa, sitä että ihminen uskoo kyllä Jumalan olevan olemassa ja raamattuun, kuuluu seurakuntaan, mutta ei elä jokapäiväisessä yhteydessä Jumalaan taistellen syntiä vastaan. Jokainen uskovainen voi joutua siihen tilaan, jollei valvo. Pitää olla hereillä eli tuntea miten vihollinen kokoajan yrittää viedä ihmistä joko tekemään syntiä tai tulemaan pyhäksi ja hyväksi omissa silmissään. Elävä usko on Jumalasta eikä sitä voi itse ottaa vaan armosta annetaan sellaiselle, joka totisesti haluaa Jeesusta seurata. Kukaan toinen ei tietenkään voi mitata toisen uskoa.
- Uskova_
Voi mitkä muskelit on ellinooralla?
Näinkö huonosti olet Raamattusi lukenut ellinoora.
Vanhurskaus tulee pelkästään uskon kautta, tämä paina nyt mieleesi tästä hetkestä aina elämäsi viimeiseen hengenvetoon asti. Sitä USKOA et tule koskaan latumaan. Jos Jumala armossaan jotakin sinunn kauttasi tekee ja tahtoo tehdä, niin ole siinä uskollinen.
Mutta älä enää puhu ihmisen musculuksista elon tiellä, se on valhetta, vaikka se onkin kaunista ja ihmis- silmissä arvostettua. - Kaisla.
Uskova_ kirjoitti:
Vanhurskaus tulee pelkästään uskon kautta, tämä paina nyt mieleesi tästä hetkestä aina elämäsi viimeiseen hengenvetoon asti. Sitä USKOA et tule koskaan latumaan. Jos Jumala armossaan jotakin sinunn kauttasi tekee ja tahtoo tehdä, niin ole siinä uskollinen.
Mutta älä enää puhu ihmisen musculuksista elon tiellä, se on valhetta, vaikka se onkin kaunista ja ihmis- silmissä arvostettua.Uskova_ on siis sitä mieltä, että saa tehdä syntiä niin paljon kuin lystää, kunhan vaan uskoo vähän Jeesukseen siinä sivussa...?
Esitän sinulle muutaman olennaisen kysymyksen:
-Mitä on elävä usko?
-Mitä ovat uskon hedelmät, joista Raamattu puhuu?
-Miksi Raamatussa kehoitetaan aina ja aina uudelleen vastustamaan syntiä? - Uskova_
Kaisla. kirjoitti:
Uskova_ on siis sitä mieltä, että saa tehdä syntiä niin paljon kuin lystää, kunhan vaan uskoo vähän Jeesukseen siinä sivussa...?
Esitän sinulle muutaman olennaisen kysymyksen:
-Mitä on elävä usko?
-Mitä ovat uskon hedelmät, joista Raamattu puhuu?
-Miksi Raamatussa kehoitetaan aina ja aina uudelleen vastustamaan syntiä?En sanonut, sillä yhtään syntiä ei saa tehdä, taikka joutuu kadotukseen, sillä Jumala vihaa syntiä.
Myös omavanhurskaus, jota sinä nyt yrität tosin tietämättäsi rakentaa, on syntiä ja ansaitsee tulla tuomituksi.
Elikkä siskoni ottaa nyt Jeesuksen vastaan lahjaksi ja KOKOSYNTISENÄ aivan ARMOSTA.
Muuta mahdollisuutta ei todellakaan ole.
Tämä on tosiasia.
Tiedän jotakin sinusta enkä ole sinulle ilkeä, ainoastaan herättelen näin kovalla äänellä,
huomaamaan mistä USKONVANHURSKAUDESSA on kysymys.
Hyvää ihmistä kun ei valitettavasti ole. Minäkin olisin NIIN mielelläni hyvä!
Toivotan hyvän Jumalan siunausta ja johdatusta sinulle elämäsi tiellä. - Edla
Uskova_ kirjoitti:
Mutta älä enää puhu ihmisen musculuksista elon tiellä, se on valhetta, vaikka se onkin kaunista ja ihmis- silmissä arvostettua.Minusta Ellinora puhuu asiaa, aivan Raamatun mukaisesti. Ei siinä tarvitse vielä mikään uskonurheilija olla, jos on valvovalla mielellä ja elämän valintatilanteissa toimii kuten kristityn täytyy toimia. Mutta onko sekään mitenkään vastoin Raamattua, vaikka joku uskonurheilija olisikin, musculuksineen kaikkineen?
Kirjoittaahan apostoli Paavali Timoteukselle (2Tim.4:7): "Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt." - Niin se apostoli Paavalikin luulee, että hän hyvänä taistelijana ja uskon kilvoittelijana pelastuu.
Mutta ehei, ei "Uskovan" mielestä Paavalikaan - toisin kuin luulee - pelastu. "Uskova" kyllä tietää - vai kuinka? - Uskova_
Edla kirjoitti:
Minusta Ellinora puhuu asiaa, aivan Raamatun mukaisesti. Ei siinä tarvitse vielä mikään uskonurheilija olla, jos on valvovalla mielellä ja elämän valintatilanteissa toimii kuten kristityn täytyy toimia. Mutta onko sekään mitenkään vastoin Raamattua, vaikka joku uskonurheilija olisikin, musculuksineen kaikkineen?
Kirjoittaahan apostoli Paavali Timoteukselle (2Tim.4:7): "Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt." - Niin se apostoli Paavalikin luulee, että hän hyvänä taistelijana ja uskon kilvoittelijana pelastuu.
Mutta ehei, ei "Uskovan" mielestä Paavalikaan - toisin kuin luulee - pelastu. "Uskova" kyllä tietää - vai kuinka?Mitä nopeammin luovutte omasta vanhurskaudestanne, sen parempi.
Vanhurskaus samoin kun kaikki teot jotka uskosta tulevat, ne ovat Jumalan tekoja. Turha on pullistella hengen lihaksiaa, liha on lihaa ja lihana pysyy.
VAIN hENGESTÄ JA VEDESTÄ UUDESTISYNTYNEET Jumalan lapset PELASTUVAT TAIVAASEEN.
Liha ei mitään hyödytä, näyttäkööt lihan
teot kuinka kauniilta hyvänsä!!! - Edla
Uskova_ kirjoitti:
Mitä nopeammin luovutte omasta vanhurskaudestanne, sen parempi.
Vanhurskaus samoin kun kaikki teot jotka uskosta tulevat, ne ovat Jumalan tekoja. Turha on pullistella hengen lihaksiaa, liha on lihaa ja lihana pysyy.
VAIN hENGESTÄ JA VEDESTÄ UUDESTISYNTYNEET Jumalan lapset PELASTUVAT TAIVAASEEN.
Liha ei mitään hyödytä, näyttäkööt lihan
teot kuinka kauniilta hyvänsä!!!"Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt", kirjoittaa Paavali. Kyllä hän vertaa uskonkilvoittelua urheiluun, juoksuun.
Mutta "uskova" tulkoon sillä uskolla autuaaksi, minkä on saanut. Jos hän tuntee paremmin uskonasiat kuin Paavali, niin siitä vain.
Onko Paavalikin hänestä omavanhurskas? - ierikka
Edla kirjoitti:
"Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt", kirjoittaa Paavali. Kyllä hän vertaa uskonkilvoittelua urheiluun, juoksuun.
Mutta "uskova" tulkoon sillä uskolla autuaaksi, minkä on saanut. Jos hän tuntee paremmin uskonasiat kuin Paavali, niin siitä vain.
Onko Paavalikin hänestä omavanhurskas?Paavali sanoo Room. 7.luvussa, että ihmisellä on
viha Jumalaa vastaan. IHMINEN EI SIIS VOI VAIKUT-
TAA USKON SAAMISEEN. Joka toisin ajattelee, ei tunne
itseään oikein.
Mitä tulee elävään uskoon! Se on lahja niinkuin
Room 3.luvussa sanotaan. Se on yksinkertaisesti
Kristukaseen turvautumista täysin Jumalan antamalla
voimalla. Puhuttaessa e-uskosta ei pitäisi puhua samaan aikaan teoista, koska se sekottaa.
Teot tulevat Jumalan rakkaudesta. Ihmisen lankeamattomuus on täysin Jumalan käsissä, ei
ihmisen onnistumisessa. ON SIIS KYSYMYS JUMALAN
ARMOSTA. - Uskova_
Edla kirjoitti:
"Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt", kirjoittaa Paavali. Kyllä hän vertaa uskonkilvoittelua urheiluun, juoksuun.
Onko Paavalikin hänestä omavanhurskas?Lukekaapa uudelleen mutta oikein:
"Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, sillä minä olen uskoni Jeesukseen Kristukseen säilyttänyt".
Paavali ei siis kerro tässä suinkaan urheilusuorituksistaan, vaan hän ylistää uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen. - Uskova_
ierikka kirjoitti:
Paavali sanoo Room. 7.luvussa, että ihmisellä on
viha Jumalaa vastaan. IHMINEN EI SIIS VOI VAIKUT-
TAA USKON SAAMISEEN. Joka toisin ajattelee, ei tunne
itseään oikein.
Mitä tulee elävään uskoon! Se on lahja niinkuin
Room 3.luvussa sanotaan. Se on yksinkertaisesti
Kristukaseen turvautumista täysin Jumalan antamalla
voimalla. Puhuttaessa e-uskosta ei pitäisi puhua samaan aikaan teoista, koska se sekottaa.
Teot tulevat Jumalan rakkaudesta. Ihmisen lankeamattomuus on täysin Jumalan käsissä, ei
ihmisen onnistumisessa. ON SIIS KYSYMYS JUMALAN
ARMOSTA.Room. 3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
Room. 3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
Room. 3:25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
Room. 3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen,...
....jolla on usko Jeesukseen.
Room. 3:27 Missä siis on kerskaaminen?
- Se on suljettu pois.
Minkä lain kautta?
Tekojenko lain?
Ei, vaan uskon lain kautta.
Room. 3:28 Niin päätämme siis, että ihminen
...vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. - kilvoitus
Edla kirjoitti:
Onko Paavalikin hänestä omavanhurskas?Nuin se vaan on, että jos me kuolleeseen uskoon turvaudumme, niin sieltä neuvotkin ongimme.
"Kilvoittele hyvä USKONKILVOITUS, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä". 1.Tim 6:12
Tässä Paavali käskee kilvoittelemaan ja tarttumaan iankaikkiseen elämään johon Timoteus on kutsuttu ja kaiken lisäksi hänen uskollaan on vielä seurakunnankin todistus. - Luck
Uskova_ kirjoitti:
Lukekaapa uudelleen mutta oikein:
"Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, sillä minä olen uskoni Jeesukseen Kristukseen säilyttänyt".
Paavali ei siis kerro tässä suinkaan urheilusuorituksistaan, vaan hän ylistää uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen.Siinäpä se onkin, siinä juuri tarvitsemme kilvoitusta ja juoksua että säilytämme uskon Kristukseen. Eikö Perkele juuri tahtoisikin riistää tuon uskon Kristukseen ja valhetellen kääntää uskon kuolleeksi. Tässä on uskon kilvoituksemme, ei ehkä sinun.
Luet ja väännät kirjoituksia pois totuudesta niin kuin pirukin on tehnyt kautta aikojen. Selvätkin asiat väännät täysin päälaelleen omien korvasyyhyjesi mukaan. - Uskova_
Luck kirjoitti:
Siinäpä se onkin, siinä juuri tarvitsemme kilvoitusta ja juoksua että säilytämme uskon Kristukseen. Eikö Perkele juuri tahtoisikin riistää tuon uskon Kristukseen ja valhetellen kääntää uskon kuolleeksi. Tässä on uskon kilvoituksemme, ei ehkä sinun.
Luet ja väännät kirjoituksia pois totuudesta niin kuin pirukin on tehnyt kautta aikojen. Selvätkin asiat väännät täysin päälaelleen omien korvasyyhyjesi mukaan.Saatana puhuu juuri noin, hän kääntää silmät nurin.
Me nimittäin tarvitsemme nimenomaan uskoa Kristukseen, jaksaaksemme kilvoitella, eikä päinvastoin, kuten sinä valheellisesti väität.
Sääli vaan että pitää ihmisen noin sokeana elää.
Huutaist sinäkin Jeesusta avuksesi selvittämään nämä vihillisen vyyhdet jihin sinä olet kietoutunut! Kyllä Jeesus kuulee sinuakin.
Kai sinä hevosenkin valjastat vankkurien taakse, niin että hevonen työntää niitä edellään.
Me emme vedä Kristusta, vaan Kristus vetää meitä.
Näin kuvallisesti sanottuna. - Uskova_
kilvoitus kirjoitti:
Nuin se vaan on, että jos me kuolleeseen uskoon turvaudumme, niin sieltä neuvotkin ongimme.
"Kilvoittele hyvä USKONKILVOITUS, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä". 1.Tim 6:12
Tässä Paavali käskee kilvoittelemaan ja tarttumaan iankaikkiseen elämään johon Timoteus on kutsuttu ja kaiken lisäksi hänen uskollaan on vielä seurakunnankin todistus.Kun noin olet joutunut oman vanhurskauden verkkoon, niin huuda ihmeessä Jeesusta apuun,
et sinä sieltä omin voimin selviä. Jeesus minutkin sieltä pelasti. Kiitos Jeesus!
Jeesus elää tänäänkin, tule sinäkin Herran pöytään, sillä kaikki on valmistettu. - Unto
Uskova_ kirjoitti:
Saatana puhuu juuri noin, hän kääntää silmät nurin.
Me nimittäin tarvitsemme nimenomaan uskoa Kristukseen, jaksaaksemme kilvoitella, eikä päinvastoin, kuten sinä valheellisesti väität.
Huutaist sinäkin Jeesusta avuksesi selvittämään nämä vihillisen vyyhdet jihin sinä olet kietoutunut! Kyllä Jeesus kuulee sinuakin.
Kai sinä hevosenkin valjastat vankkurien taakse, niin että hevonen työntää niitä edellään.
Näin kuvallisesti sanottuna.Ei mitään valhetta, tuolla joillakin aloituksilla jo useampi kirjoittaja on tehnyt saman havainnon, mene nyt hyvä poika jo itseesi ja tunnusta omat valheesi.
- Armon muru
Uskova_ kirjoitti:
Room. 3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
Room. 3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
Room. 3:25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
Room. 3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen,...
....jolla on usko Jeesukseen.
Room. 3:27 Missä siis on kerskaaminen?
- Se on suljettu pois.
Minkä lain kautta?
Tekojenko lain?
Ei, vaan uskon lain kautta.
Room. 3:28 Niin päätämme siis, että ihminen
...vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.Keitäs ne ovat jotka käyvät luvatta isännän pöydältä napsimassa omia aikojaan lahjaako.?
- ierikka
Armon muru kirjoitti:
Keitäs ne ovat jotka käyvät luvatta isännän pöydältä napsimassa omia aikojaan lahjaako.?
Taitaa nimerkki Armon muru tarkoittaa peri-lestadiolaista käsitystä armonvarkaista.
Tuo käsite ei tarkoita yhtään mitään, koska kukaan
ei pysty isännän pöydästä ottamaan mitään, jos
Isäntä ei itse armosta anna. Tuossa armonvaras -
ajattelussa on Laestadius kehittänyt oman opin.
Eri asia on, jos ihminen yrittää omilla töillä
kelvata Jumalalle tai tuo on luulottetun hyvyytensä
hinnaksi.
Se on itsensä vanhusrskauttamista ja pahinta Jumalan edessä. - ierikka
kilvoitus kirjoitti:
Nuin se vaan on, että jos me kuolleeseen uskoon turvaudumme, niin sieltä neuvotkin ongimme.
Tässä Paavali käskee kilvoittelemaan ja tarttumaan iankaikkiseen elämään johon Timoteus on kutsuttu ja kaiken lisäksi hänen uskollaan on vielä seurakunnankin todistus.Oikeastaan sana kilvoitella, antaa väärän käsityksen
koko asiasta ja luo mielukuvan ihmisen suorituksesta.
kun Luther määritteli uskossa olemisen Rakkauden
kaksoiskäskyn avulla, hän sanoi, että se uskomista
Jumalaan ja lähimmäisten rakastamista.
Muuta kilvoitusta ei ole. Ja vaikka me kuinka rakastaisimme lähimmäistämme, se ei kelpaa sellai-
senaan autuuden perustaksi.
Mitä tulee uskon säilymiseen: se ei ole yhtään
meistä kiinni, vaan Jos Jumala suo.
KATSOKAA USKON ALKAJAN JA PÄÄTTÄJÄN KRISTUKSEN PÄÄLLE. - Armon muru
ierikka kirjoitti:
Taitaa nimerkki Armon muru tarkoittaa peri-lestadiolaista käsitystä armonvarkaista.
Tuo käsite ei tarkoita yhtään mitään, koska kukaan
ei pysty isännän pöydästä ottamaan mitään, jos
Isäntä ei itse armosta anna. Tuossa armonvaras -
ajattelussa on Laestadius kehittänyt oman opin.
Eri asia on, jos ihminen yrittää omilla töillä
kelvata Jumalalle tai tuo on luulottetun hyvyytensä
hinnaksi.
Se on itsensä vanhusrskauttamista ja pahinta Jumalan edessä.Uskon Lestadiuksen olleen enemmän oikeassa kuin nimimerkki ierikka. Lestadius oli suuri Jumalan sota-ase Herran viinimäessä, mutta ierikka ei.
- Hupsis
ierikka kirjoitti:
Oikeastaan sana kilvoitella, antaa väärän käsityksen
koko asiasta ja luo mielukuvan ihmisen suorituksesta.
kun Luther määritteli uskossa olemisen Rakkauden
kaksoiskäskyn avulla, hän sanoi, että se uskomista
Jumalaan ja lähimmäisten rakastamista.
Muuta kilvoitusta ei ole. Ja vaikka me kuinka rakastaisimme lähimmäistämme, se ei kelpaa sellai-
senaan autuuden perustaksi.
Mitä tulee uskon säilymiseen: se ei ole yhtään
meistä kiinni, vaan Jos Jumala suo.
KATSOKAA USKON ALKAJAN JA PÄÄTTÄJÄN KRISTUKSEN PÄÄLLE.Tämä on tätä Mellerin matematiikkaa.
- syntinen
Uskova_ kirjoitti:
Saatana puhuu juuri noin, hän kääntää silmät nurin.
Näin kuvallisesti sanottuna.kumpi on vaikeampaa antaa anteeksi sille joka on rikkunut minua vastaan;vai tunnustaa toiselle esim:puhuneensa tästä pahaa seläntakana ja anoa tätä anteeksi?
- Unto
syntinen kirjoitti:
kumpi on vaikeampaa antaa anteeksi sille joka on rikkunut minua vastaan;vai tunnustaa toiselle esim:puhuneensa tästä pahaa seläntakana ja anoa tätä anteeksi?
Kyllä tuo jälkimmäinen tuntuu paljon vaikeammalta onhan siinä itse teoillaan rikkonut toista. Ensimmäisessä tapauksessa ei välttämättä osaa eikä arpaa. Jälkimmäisessä vaaditaan oikeaa nöyryyttä ja itsensä alentamista jotta se olisi mahdollista. Mielellään sen unohtaa jos vastapuoli ei ota puheeksi toisen rikkomusta, eikä ole varma onko hän siitä tietoinen.
- Uskova_
Unto kirjoitti:
Ei mitään valhetta, tuolla joillakin aloituksilla jo useampi kirjoittaja on tehnyt saman havainnon, mene nyt hyvä poika jo itseesi ja tunnusta omat valheesi.
Kuinka sinä kehtaat halveksia Kristuksen vanhurskautta?
Röyhkeä tyyppi, tee sinäkin parannus ja usko evankeliumi Kristuksesta.
Kauniit kevätjuhlaliikkeet eivät pelasta ketään, vaan ainoastaan usko Kristukseen.
Minua ei sinun tarvitse pojitella ollenkaan,
olet siihen aivan liian ylpeä ihminen. - Voisitko
Armon muru kirjoitti:
Uskon Lestadiuksen olleen enemmän oikeassa kuin nimimerkki ierikka. Lestadius oli suuri Jumalan sota-ase Herran viinimäessä, mutta ierikka ei.
Voisitko jäsentää ja selvittää käsitteen Herran viinimäki, että tietämätönkin ymmärtäisi mistä on kysymys!
- pölyttyisi
Voisitko kirjoitti:
Voisitko jäsentää ja selvittää käsitteen Herran viinimäki, että tietämätönkin ymmärtäisi mistä on kysymys!
Onko raamattusi hiukan päässyt pölyttymään kirjahyllyssäsi.
- Uskova_
Armon muru kirjoitti:
Keitäs ne ovat jotka käyvät luvatta isännän pöydältä napsimassa omia aikojaan lahjaako.?
Älä sinä yritä ollenkaan, lahja on uskolla vapaasti otettavissa vastaan. Ja vain USKOLLA!!!
Mutta jos Herra ei uskoa anna, eli jos ihminen on niin ylpeä, ettei hänelle lahja kelpaa, niin omavanhurskaus ja sen rakentaminen
ei mitään auta.
Oman vanhurskauden tuntomerkki on juuri siinä, että ihminen yrittää jotenkin omilla teoillaan osittain ansaita Jumalan armoa! - että
pölyttyisi kirjoitti:
Onko raamattusi hiukan päässyt pölyttymään kirjahyllyssäsi.
Tarkoitatko että viinimäki on samaa tarkoittava kuin mäki, jonka rinteillä kasvaa viininviljelmiä????
- kaikki
Uskova_ kirjoitti:
Älä sinä yritä ollenkaan, lahja on uskolla vapaasti otettavissa vastaan. Ja vain USKOLLA!!!
Mutta jos Herra ei uskoa anna, eli jos ihminen on niin ylpeä, ettei hänelle lahja kelpaa, niin omavanhurskaus ja sen rakentaminen
ei mitään auta.
Oman vanhurskauden tuntomerkki on juuri siinä, että ihminen yrittää jotenkin omilla teoillaan osittain ansaita Jumalan armoa!Kas vain täällä jo myönnät omanvanhurskauden tiet, alat poika oppimaan vähitellen huomaan.
- Uskova_
kaikki kirjoitti:
Kas vain täällä jo myönnät omanvanhurskauden tiet, alat poika oppimaan vähitellen huomaan.
Tee parannus, usko evankeliumi, niin toista tiedät!
- ierikka
Hupsis kirjoitti:
Tämä on tätä Mellerin matematiikkaa.
En tunne mellerin matematikkaa, joten voisitko selventää ystävällisesti mitä tarkoitat.
- Pilkkaa
ierikka kirjoitti:
En tunne mellerin matematikkaa, joten voisitko selventää ystävällisesti mitä tarkoitat.
Julistä sinä rohkeasti veli/sisko Kristusta, iloitsen kirjoituksistasi. Jumala sinua armonsa tuntemisella siunatkoon!
Mellerillä on oma matematiikkansa joka ei ole meidän martematiikkaamme. Pilkkaaja haluaa ainoastaan sekoittaa asioita. Saatana nimen yksi merkitys onkin juuri sekoittaja.
Puhdasta evankeliumia saatana vihaa aivan pohjattomasti ja julmasti. Moni raukka täällä ei tiedä olevansa oman vanhurskauden vanki ja hänen uskollinen lähettinsä.
Oikein sattuu sydämeen monet kirjoitukset täällä, kun tietää millainen hengellinen sokeus ja vihollisen orjuus niiden takana on. - Simon
Pilkkaa kirjoitti:
Julistä sinä rohkeasti veli/sisko Kristusta, iloitsen kirjoituksistasi. Jumala sinua armonsa tuntemisella siunatkoon!
Mellerillä on oma matematiikkansa joka ei ole meidän martematiikkaamme. Pilkkaaja haluaa ainoastaan sekoittaa asioita. Saatana nimen yksi merkitys onkin juuri sekoittaja.
Puhdasta evankeliumia saatana vihaa aivan pohjattomasti ja julmasti. Moni raukka täällä ei tiedä olevansa oman vanhurskauden vanki ja hänen uskollinen lähettinsä.
Oikein sattuu sydämeen monet kirjoitukset täällä, kun tietää millainen hengellinen sokeus ja vihollisen orjuus niiden takana on.Säälittävää lukea, että se joka on korviaan myöten omanvanhurskauden liekassa tuomitsee toisia eläviä kristittyjä, sekä arvostelee oikeita Jumalan sanan neuvoja. Mutta se johtuu siitä että ei opiskelemalla voi saavuttaa sitä ymmärrystä, jolla aukenisi Jumalan sanan sisältö. Mutta sen jälkeen kun saa käydä oven kautta sisälle, siellä avautuu oikea ymmärrys ja he ovat lammasten paimenia. Muutoin he ovat ulkopuolella eivätkä rakenna vaan hajottavat.
- ierikka
Pilkkaa kirjoitti:
Oikein sattuu sydämeen monet kirjoitukset täällä, kun tietää millainen hengellinen sokeus ja vihollisen orjuus niiden takana on.Moni on todellakin pahasti omanvanhurskauden hengen sokaisema ja sen ahdistama.
Siksi Sana Kristuksesta on oltava näkyvillä, ettei kukaan uupuisi tuon hirvittävän kuorman alla.
Minä tahdon kirkastaa Kristusta, jos Jumala minulle siihen voimia antaa. - qwerty
ierikka kirjoitti:
Moni on todellakin pahasti omanvanhurskauden hengen sokaisema ja sen ahdistama.
Siksi Sana Kristuksesta on oltava näkyvillä, ettei kukaan uupuisi tuon hirvittävän kuorman alla.
Minä tahdon kirkastaa Kristusta, jos Jumala minulle siihen voimia antaa.Jumalan armo ja rauha.
Voimia sinulle!
- kirjoitettusana
Voisiko kuolleen uskon samaistaa luulouskoksi?
Luullaan uskottavan Kristukseen ja turva onkin omissa töissä tai jonkin liikkeen tunnustuksessa.
Myös omaan valintaan turvaaminen, Jumalan armovalinnan sijasta.
Yksi tuntomerkki on myös ajatus; usko, toivo ja totuus, ja totuus näistä suurin.
Tämänkin palstan keskusteluissa on helppo havaita oikeassa olemisen tarve, kuka meistä olisi vapaa tästäkään?
Mitä onkaan totuus ilman rakkautta?- Uskova_
Vedäpä rakkautesi näytille tähän tiskille!
Ja me tulemme näkemään siinä vain palan ihmisen turmeltunutta lihaa.
Sinuna en leuhkisi rakkaudellasi. Ei se tule riittämään autuuteen, unohda koko juttu ja ano armoa Kristukselta!!!
Vain Jeesus pelastaa! Kiitos Jeesus! Kunnia Herralle. - kirjoitettusana
Uskova_ kirjoitti:
Sinuna en leuhkisi rakkaudellasi. Ei se tule riittämään autuuteen, unohda koko juttu ja ano armoa Kristukselta!!!
Vain Jeesus pelastaa! Kiitos Jeesus! Kunnia Herralle.1.Kor. 13:1-2 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki saaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisi siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään....
Mitä tulee ihmisen pelastumiseen uskon että olemme aivan samaa mieltä; vain usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa.
Mutta mitä mieltä olemme suhtautumisesta lähimmäiseen en ole vakuuttunut. Eikö uskon hedelmä ole lähimmäisen rakkaus. (Joka vihaa veljeään ei se ole meistä..) Eikö kaikki ole lähimmäisiämme, myös oman vanhurskauden alla olevat? Kunnioittakaamme toinen toisiamme! - lihaa
Uskova_ kirjoitti:
Vain Jeesus pelastaa! Kiitos Jeesus! Kunnia Herralle.Taidat olla yhden sortin Ossi
- Uskova_
lihaa kirjoitti:
Taidat olla yhden sortin Ossi
Miksi sinä kedehdit ja pilkkaat Kristuksessa vapautettua ihmistä? Mieti sitä ennen kun käyt pilkkaamaan?
- milla
Uskova_ kirjoitti:
Miksi sinä kedehdit ja pilkkaat Kristuksessa vapautettua ihmistä? Mieti sitä ennen kun käyt pilkkaamaan?
Olet vuorille eksynyt, rauhattomuuden kylväjä.
- Uskova_
Usko joka ei pitäydy...
Kirjoittanut: kamael 20.3.2005 klo 23.05
Yksin Kristukseen??? Etsikää ensin Jumalanvaltakunta ja sen vanhurskaus, sen ohessa saatte kaiken, jotenkin näin sanoo Raamattu.
Jolla Jumala Isänä Taivaassa,Poika sovittajana synneistä, ja Pyhä henki opettajana niin hänellä on silloin KAIKKI ja Taivas myös,kun velat on pesty Karitsan verellä,ei mikään tule silloin kanteeksi.Näin opettaa Raamattu.Elämme uskonkuuliaisuudessa. Sillä uskomiseen se jää sinulla ja minulla,ei ole tekoja tuotavana Jumalalle,sillä omat teot ovat "saastainen vaate" Jumalan silmissä!
-------------------------------------------
Et tunne Jumalan ilmoitusta Raamattua!
Nimenomaan sinä ET ole vielä löytänyt Jumalan valtakuntaa. Jumala antoi vallan Pojalleen ja Poika antoi sen jokaiselle joka uskoo.
Luuk. 17:20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi:
--------------------------------
*) "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
Luuk. 17:21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."
--------------------------------
Luuk. 17:22 Ja hän sanoi opetuslapsillensa: "Tulee aika, jolloin
*) te halajaisitte nähdä edes yhtä Ihmisen Pojan päivää,
mutta ette saa nähdä.
Luuk. 17:23 Ja teille sanotaan:
------------------------------------
'Katso, tuolla hän on!' 'Katso, täällä!' Älkää menkö sinne älkääkä juosko perässä.
------------------------------------
Luuk. 17:24 Sillä niinkuin salaman leimaus
loistaa taivaan äärestä taivaan ääreen,
*) niin on Ihmisen Poika päivänänsä oleva.
----------------------------------------
Etsi siis Kristusta äläkä mainosta yhdistystäsi joka opettaa ihmisiä omaan vanhurskautta palvelemaan.
--------------------------------------- ...raamattusi hiukan tarkemmin.
K.o. paikassa sanotaan: "etsikää ensin JUMALAN valtakuntaa ja HÄNEN vanhurskauttaan..."
Siinä on vallan suuri ero....viestini tuli väärään paikkaan.
Se oli tarkoitettu vastaukseksi viestiin, jossa sanottiin: "etsikää ensin Jumalanvaltakuntaa ja sen vanhurskautta".
SRK:han käyttää itsestään tätä nimitystä ja sen vanhurskaus ei kelpaa Jumalan edessä.
Ketjusta on poistettu 31 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih547168Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113314Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1421605Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2451424- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 891220
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124