Parannus on kristillisessä terminologiassa yksilön ja Jumalan toimintaa, joka kuuluu osana yksilön muuttumiseen Jumalalle otolliseksi. Parannuksen ja uskon suhde kuuluu olennaisena osana vanhurskauttamisoppiin. Vaikka kristittyjen kesken vallitsee varsin suuri yksimielisyys siitä, että Jeesus Kristus vapahtaa syntisen ihmisen, eri kirkkokunnilla on hyvinkin erilaiset näkemykset yksilön pelastumisen mekanismista.
Luterilaisessa teologiassa parannus on uskon aikaan saama ilmiö, jossa yksilö luopuu Pyhän Hengen johdattamana synnillisestä elämästä ja tekee lähimmäisilleen rakkauden tekoja. Parannusta edeltää usein Jumalan lain tuntemuksen aiheuttama kauhu, josta usko Jeesuksen sovitustyöhön vapauttaa. Luterilaisessa teologiassa jo pelkkä usko on riittävä ehto pelastumiselle, mutta se aiheuttaa pelastuneessa mielenmuutoksen, joka näkyy hyvänä elämänä. Koska yksilö on kuitenkin altis pahaan läpi elämänsä, parannus jää väistämättä epätäydelliseksi. Tämä ei kuitenkaan haittaa, sillä Jeesuksen sovitustyö tekee yksilöstä Jumalan edessä täydellisen.
Parannuksen teko on kääntymystä sovittajamme Jeesuksen Kristuksen puoleen synnissä, jossa olemme itse voimattomia peseytymään puhtaaksi, muutoin kuin Herramme Jeesuksen Kristuksen Sovintoveren kautta. Siis myöntäminen siihen, että me emme voi itse pelastua Puhtauteen Kristuksen kaltaisuudessa omien toiveidemme kautta, vaan tarvitsemme syntiuhriksemme täysin puhtaan, eli Jumalan itsensä Pojan Sovituksen omaksi sovitukseksemme Luojamme kasvojen edessä. "Sillä mikään epäpyhä ei kestä Herramme Kirkkauden edessä".
Wikipediasta
Parannus...
5
<50
Vastaukset
Kylläpä kuulostaa monimutkaiselta. Minulle riittäisi, että joku tekisi minulle parannuksen ja oikaisisi sieluuni ja ruumiiseeni vuosien kuluessa kertyneet vammat.
- Anonyymi
Tee parannus! Tuttu sanonta. Tarkoittaa sitä, että ihminen alkaa itse tekemään ja parantamaan itseään, ja sen johdosta huomaisi kuinka suuri syntinen sitä onkaan ja oppisi ymmärtämään, että omasta parannuksesta pitää luopua ja antaa se tehtävä Jumalalle.
- Anonyymi
Uuden Testamentin aikana parannus on jättää entinen elämä ja uskoa Jeesus luvatuksi Messiaaksi, sekä lähteä seuraamaan Häntä.
Vanhan Testamentin aikana Jumala oli Herra, Israelille, pakanoilla oli omansa.
Mutta Teologisesti Paavali teki Parannuksen Jumalasta (fariseus) Jeesukseen Damaskin tiellä.
Näin pitää Kristitynkin tehdä, ottaa Jeesus sydämeensä, ja julistaa Häntä teillä ja aitovierillä.
Johannes 1 kirjoittaa fariseuksista (Suomessa lähinnä Häntä on SRK), etteivät he ottaneet Jeesusta vastaan, sama on lestadiolaisilla. Jopa pappeja erotetaan liiallisesta Jeesus uskosta.
6 Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes.
7 Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen.
8 Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.
9 Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
10 Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä.
11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.
Siinä on todellinen parannus, lestadiolaisuudessahan se on "parannuksen armo", joka on jäsenmaksun maksamista SRK;lle.
Jatkan vielä. Jumala ei kuule teitä, sillä Jeesuksella on kaikki valta (Matt 28;17) ja tie Hänen luo käy VAIN Jeesuksen kautta.
Jumala ei ole koskaan puhunut ydellekään pakanalle saakaan, ei edes lestadiolaisille.
Karmaisevaa separatismia.- Anonyymi
No onpa Kesitaksella taas sekavat selitykset.
Onko parannuksen tekeminen jäänyt puolitiehen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onpa Kesitaksella taas sekavat selitykset.
Onko parannuksen tekeminen jäänyt puolitiehen?En tunne Kesitasta, mutta minulla asia on kunnossa.
Mistä viha kumpuaa kirjoittajaa kohtaan, ja missä Hän on väärässä.
Tarkoitatko parannuksen armoa, vai parannusta? Onko se sinulla kumpi, joka on vajaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564810Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031424
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231336- 881332
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1301131Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681065Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi253950- 72947