Hiljainen viikko, Kärsimysviikko, Suuri viikko lähestyy.
Se alkaa palmusunnuntaina kun lapset kulkevat virpomassa meitä tuoreiksi ja terveiksi.
Pääsiäinen on kristikunnan suurin juhla ja sitä edeltävät monet valmistelut:
Pääsiäisruoho edustaa uutta elämää. Pääsiäislilja on puhtauden ja viattomuuden tunnus. Narsissi viittaa kuoleman voittamiseen. Mämmi on happamattoman taikinan muisto. Kananmuna kuvaa uuden elämän syntymistä. lisäksi on monia muita perinteitä.
Pitkäperjantai oli lapsuudessani pitkä, koska silloin ei saanut käydä missään tai mennä kylään ja useimmiten päivä oli muistini mukaan myös harmaan ja sumuinen ja ikävä.
Silloin tapahtui se ihmiskunnan suuri oikeusmurha. Hauta, suru. Piinaviikko on samalla koko ihmiskunnan kärsimysviikko.
Kaikki huipentuu Pääsiäis- aamuun, jota parhaiten kuvaa ortodoksien pääsiäismessu:
”Kristus nousi kuolleista,/ kuolemalla kuoleman voitti/ ja haudoissa oleville elämän antoi.”
Mikäli tämä kuului uskontopalstalle voimme kuitenkin kaikki näin kevään korvalla iloita uuden elämän alkamisesta, kukoistuksen puhkeamisesta ja yhtyä auringon tanssiin.
Aurinkokin tanssii
0
189
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622947
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802283
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361693- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450