Minua ihmetyttää kun USA ei puutu Chilen tapahtumiin, ja ala järjestää presitettiä pois virasta. kuten teki Alienden aikana. Kait tähän täytyy joku syy olla. Aliende oli vaalilla valittu johtaja mutta USA:lle se ei sopinut niin piti järjestää vallankaappaus silloin. Mutta missä viipyy nyt USA toimen jossa tukisi kansaa saamaan nykyisen johtajan pois virasta?. On se niin ihmeellistä.
Miksi USA ei puutu?
1
75
Vastaukset
- Anonyymi
Kylmän sodan aikaan maailmassa käytiin kaksinapaista taistelua sosialismin ja demokratian ja markkinatalouden välillä.
Valtiot jakautuivat kahteen etupiiriin, Neuvostoliiton tukemiin sosialistimaihin ja USA:n tukemiin demokraattisiin maihin. USA tuki Chilen sotilasvallankaappausta, koska Allende oli sosialisti, ja se olisi vienyt Chilen Nliiton leiriin.
Kylmän sodan päättymisen jälkeen yksittäiset sosialismiin kallistuvat valtiot eivät ole enää USA:lle uhka, sillä niiden taustalla ei ole suurta ja mahtavaa Neuvostoliittoa. Tämän päivän uhkakuvat ovat toisia. Sotilaalliset operaatiot ovat vuoden 2001 jälkeen keskittyneet lähinnä terrorismin vastaiseen taisteluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1023484
- 623137
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342644- 802433
- 842406
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422094- 962086
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil491701Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221700- 121686