Raamatun kahden luomismyytin ihmisen jälkeläiset

Huomaisin taas pienen ristiriidan Raamatun kahdessa luomismyytissä ihmisen jälkeläisistä. Ristiriita liittyy siihen, kuka nimesi ihmisen/Adamin jälkeläisen Setin.

Ensimmäisessä luomismyytissä Jumala luo ihmisen (adam). Toisessa luomismyytissä Jumala luo henkilön Adam. Tämä ihmistä tarkoittavan yleisnimen ja henkilön erisnimen samanlaisuus aiheuttaa sekaannusta ja hämärtää sitä, että kyseessä on kaksi eri luomismyyttiä. Toisen luomismyytin Adam ja Eva saavat jälkeläisinä Kainin ja Abelin. Kain tappaa Abelin ja veljesten tarina päättyy siihen. Kainia ja Abelia ei mainita 1.Moos 4. luvun jälkeen missään kohtaa Vanhaa Testamenttia.

1. Luomismyytti jatkuu 1.Moos 5.luvusta, jossa nimetään ihmisen eli adamin jälkeläiset. Ihmisen ensimmäinen jälkeläinen on Set, jolle adam antoi nimen.

3Kun Aadam oli elänyt 130 vuotta, hänelle syntyi poika, joka oli hänen näköisensä, hänen kaltaisensa, ja hän antoi pojalle nimen Set.

Toisen luomismyytin loppuun on kirjoitettu silta, joka yhdistää nämä myytit toisiinsa. Tuohon yhdistävään siltaan on lipsahtanut ristiriidan aiheuttava virhe. Siinä Eva nimeää Setin. Tämä ristiriita on yksi kirjalliseen rakenteeseen perustuva lisätodiste, joka osoittaa VT:n alussa olevan kaksi erillistä luomismyyttiä.

25Aadam yhtyi taas vaimoonsa, ja tämä synnytti pojan. Eeva antoi hänelle nimen Set.

28

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tällaiset epäloogisuudet ovat aina olleet eksegetiikkaa lukeneiden ja tutkineiden teologien tiedossa. Siksi kai teologit niin harvoin ovat nuoren Maan kreationisteja.

      • Anonyymi

        Mitä väliä sillä on kuka nimesi kenetkin?


      • Anonyymi

        Parempi ,että lopetat virheiden epätoivoisen etsimisen Raamatusta ,koska et niitä näköjään löydä.Näissä keskusteluissa tarjotaan usein Pyhänkirjan "virheitä",mutta jokaiseen löytyy selitys jos viitsit etsiä.Lue vähän pitemmälle ,tai muistele aiemmin lukemaasi,niin huomaat.että Raamattu on virheetön.On samantekevää kuka nimesi kenetkin .Kuten evankeliumeissa on samat asiat kerrottu hieman eri tavalla, koska jokaisella on oma näkemys asioista tai ollut eri paikoissa tapahtumien aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi ,että lopetat virheiden epätoivoisen etsimisen Raamatusta ,koska et niitä näköjään löydä.Näissä keskusteluissa tarjotaan usein Pyhänkirjan "virheitä",mutta jokaiseen löytyy selitys jos viitsit etsiä.Lue vähän pitemmälle ,tai muistele aiemmin lukemaasi,niin huomaat.että Raamattu on virheetön.On samantekevää kuka nimesi kenetkin .Kuten evankeliumeissa on samat asiat kerrottu hieman eri tavalla, koska jokaisella on oma näkemys asioista tai ollut eri paikoissa tapahtumien aikaan.

        Seli seli seli. Jos jossakin kohtaa Raamattua ilmoitettaisiin että kaksi ynnä kaksi on seitsemän, uskolla päänsä sekoittaneet inttäisivät silti että Raamatussa ei ole ainoatakaan virhettä eikä ristiriitaa.

        Mitä uskonsuuntaa tai lahkoa muuten edustat ja oletko varma että juuri sinun tulkintasi on oikea?


    • Anonyymi

      Aatami ehdotti ja Eeva päätti, näinhän se usein menee.

      • Anonyymi

        Raamatun naiset ovat päättäneet aika vähän asioita, joten tuo spekulaatiosi on pelkkää toiveajattelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun naiset ovat päättäneet aika vähän asioita, joten tuo spekulaatiosi on pelkkää toiveajattelua.

        Elivät ennen raamattua ja syntiinlankeemusta jonka jälkeen naisen asema muuttui.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elivät ennen raamattua ja syntiinlankeemusta jonka jälkeen naisen asema muuttui.

        Montako lasta Eeva Raamatussa synnyttää ennen syntiinlankeemusta?


    • Anonyymi

      Mitään ristiriitaa ei ole. Raamatunkaäännöksessä 1933/1938 mainitut jakeet kuuluvat:

      1.Moos.4:25 "Ja Aadam yhtyi taas vaimoonsa, ja tämä synnytti hänelle pojan ja antoi hänelle nimen Seet, sanoen: Jumala on suonut minulle toisen pojan Aabelin sijaan, koska Kain hänet surmasi."

      1.Moos.5:3 "Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet."

      Kummassakaan kohdassa ei väitetä, että Eeva olisi antanut nimen Seetille.
      Raamatussa ei myöskään ole mitään luomismyyttejä. Siinä on yksi ja sama luomiskertomus, josta kerrotaan useassa eri raamatunkohdassa.

      • >>Kummassakaan kohdassa ei väitetä, että Eeva olisi antanut nimen Seetille.<<

        "...tämä synnytti hänelle pojan ja antoi hänelle nimen Seet, sanoen..."

        Sana 'tämä' viittaa kyllä kys. raamatunkohdassa aivan selkeästi Eevaan. TÄMÄ synnytti... ja antoi hänelle nimen Seet.

        Vai väitätkö että kys. raamatunkohdan mukaan synnyttäjä olikin Aadami?


      • Engl., saksan ja ruotsinkieliset (kieliä joissa on eri pronominit miehelle ja naiselle) käännökset yksiselitteisesti kertovat Eevan nimeävän Setin kohdassa 1.Moos.4:25.


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Engl., saksan ja ruotsinkieliset (kieliä joissa on eri pronominit miehelle ja naiselle) käännökset yksiselitteisesti kertovat Eevan nimeävän Setin kohdassa 1.Moos.4:25.

        Kas kummaa, Mark5 ei tunne Raamattua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kas kummaa, Mark5 ei tunne Raamattua.

        Ei mitään "kas kummaa"...


    • Anonyymi

      Jaa olisihan se eriskummalista jos vanhemmat antaisivat pojalleen eri nimet. Usein kun kysytään kuka antoi sinulle nimesi vastataan tähän vanhemmat. En ole koskaan kuullut että kukaan vastaisi että vanhempi.

      • "En ole koskaan kuullut että kukaan vastaisi että vanhempi."

        No Raamatun luomismyytit kuitenkin näin tekevät. Keskenään ristiriitaisissa myyteissä Adam ja Eva antavat vuoroin nimeä pojalleen.


    • Anonyymi

      Mielestäni on normaalia että molemmat vanhemmat kutsuvat (called) lastaan samalla nimellä.

      Mutta on kyllä erikoista, jos Kampleatutkija tutkii Raamattua ja yrittää löytää sieltä ristiriitoja. Aika erikoista kyllä, mistä tuollainen into tulee.

      • "Mielestäni on normaalia että molemmat vanhemmat kutsuvat (called) lastaan samalla nimellä. "

        Etkö ymmärrä mitä eroa on kutsumisella ja nimeämisellä? Raamatun luomismyytit puhuvat nimeämisestä. Luomismyytti kertoo eksplisiittisesti sen, että toinen vanhemmista nimeää pojan Setiksi. Nimeämisen jälkeen molemmat varmaan kutsuivat poikaa Setiksi.

        "Mutta on kyllä erikoista, jos Kampleatutkija tutkii Raamattua ja yrittää löytää sieltä ristiriitoja. "

        Kampelatutkija on samoilla linojoilla eksegetiikan tutkijoiden kanssa. Raamatun myytit koostuvat useista lähteistä ja näiden erillisten lähteiden todistuksena on nämä hienoiset ristiriidat. Toki Raamattu on merkittävä kirjallinen artefakti ihmiskunnan historiassa, mutta se ei ole missään tapauksessa yhtenäinen, erehtymätön ja jumalallista alkuperää. Se on vajavaisten ihmisten kutoma myyttikokoelma.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        "Mielestäni on normaalia että molemmat vanhemmat kutsuvat (called) lastaan samalla nimellä. "

        Etkö ymmärrä mitä eroa on kutsumisella ja nimeämisellä? Raamatun luomismyytit puhuvat nimeämisestä. Luomismyytti kertoo eksplisiittisesti sen, että toinen vanhemmista nimeää pojan Setiksi. Nimeämisen jälkeen molemmat varmaan kutsuivat poikaa Setiksi.

        "Mutta on kyllä erikoista, jos Kampleatutkija tutkii Raamattua ja yrittää löytää sieltä ristiriitoja. "

        Kampelatutkija on samoilla linojoilla eksegetiikan tutkijoiden kanssa. Raamatun myytit koostuvat useista lähteistä ja näiden erillisten lähteiden todistuksena on nämä hienoiset ristiriidat. Toki Raamattu on merkittävä kirjallinen artefakti ihmiskunnan historiassa, mutta se ei ole missään tapauksessa yhtenäinen, erehtymätön ja jumalallista alkuperää. Se on vajavaisten ihmisten kutoma myyttikokoelma.

        > Etkö ymmärrä mitä eroa on kutsumisella ja nimeämisellä? Raamatun luomismyytit puhuvat nimeämisestä. Luomismyytti kertoo eksplisiittisesti sen, että toinen vanhemmista nimeää pojan Setiksi. Nimeämisen jälkeen molemmat varmaan kutsuivat poikaa Setiksi.

        Jos tulkitaan niin, että kyse on nimen antamisesta, ei Raamattu ole silti välttämättä väärässä tässä kohtaa, koska on mahdollista, että molemmat ovat antaneet lapselle nimen Seth.


    • Anonyymi

      Onkohan aloittaja tutkinut kumpi hänelle antoi nimen, isä vai äiti?

      Eiväthän he molemmat tietenkään antaneet nimeä, eivätkä yhdessä päättäneet! Siitähän olisi tullut riita!

      • Anonyymi

        "Eiväthän he molemmat tietenkään antaneet nimeä, eivätkä yhdessä päättäneet! "

        Aivan, siksipä ensimmäisessä luomiskertomuksessa nimen antoi isä ja toisessa äiti.

        "Siitähän olisi tullut riita!"

        Nythän tuli ristiriita!


    • Anonyymi

      Molemmat antoi nimen.

    • Anonyymi

      Ristiriita on aloittajan omassa Raamatun tulkinnassa, Aadamin elämästä kertomus jatkuu 5 luvussa.

      • Eikö se aiempi juttu, missä Eeva antaa Seetille nimen, sitten kertonutkaan Aadamin elämästä?


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Eikö se aiempi juttu, missä Eeva antaa Seetille nimen, sitten kertonutkaan Aadamin elämästä?

        RK:lle 4:25 Aadam yhtyi taas vaimoonsa. Tämä synnytti pojan, antoi hänelle nimen Seet ja sanoi: "Jumala on suonut minulle toisen pojan Aabelin sijaa, jonka Kain surmasi.

        1Moos.5:3. Kun Aadam oli elänyt satakolmekymmentä vuotta, hänelle syntyi poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen näköisensä, ja hän antoi tälle nimen Seet.

        Näistä saa käsityksen että Aadamille synnytettiin ja syntyi poika, eikä Eeva välttämättä nimennyt poikaansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        RK:lle 4:25 Aadam yhtyi taas vaimoonsa. Tämä synnytti pojan, antoi hänelle nimen Seet ja sanoi: "Jumala on suonut minulle toisen pojan Aabelin sijaa, jonka Kain surmasi.

        1Moos.5:3. Kun Aadam oli elänyt satakolmekymmentä vuotta, hänelle syntyi poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen näköisensä, ja hän antoi tälle nimen Seet.

        Näistä saa käsityksen että Aadamille synnytettiin ja syntyi poika, eikä Eeva välttämättä nimennyt poikaansa.

        "Aadam yhtyi taas vaimoonsa. Tämä synnytti pojan, antoi hänelle nimen Seet"

        Tämä-sana viittaa kiistattomasti Aadamin vaimoon. Jos haluat kiistellä Raamatun kieliopillisista seikoista, tee se Kotimaisten kielten keskuksen asintuntijoiden kanssa.

        https://www.kotus.fi/


      • Anonyymi kirjoitti:

        RK:lle 4:25 Aadam yhtyi taas vaimoonsa. Tämä synnytti pojan, antoi hänelle nimen Seet ja sanoi: "Jumala on suonut minulle toisen pojan Aabelin sijaa, jonka Kain surmasi.

        1Moos.5:3. Kun Aadam oli elänyt satakolmekymmentä vuotta, hänelle syntyi poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen näköisensä, ja hän antoi tälle nimen Seet.

        Näistä saa käsityksen että Aadamille synnytettiin ja syntyi poika, eikä Eeva välttämättä nimennyt poikaansa.

        Kuten ylempänä on jo todettu, myös merkittävät länsimaiset raamatunkäännökset selkeästi ilmaisevat asian Kampelatutkijan aloituksessa kuvaamalla tavalla.

        Asia on varsin selvä, joten mistä moinen kitinä.


    • Anonyymi

      Ketä kiinnostaa satukirja, raamattu? Sama kuin pähkältäisiin täällä kalevalaa viikosta toiseen!

    • Anonyymi

      Hyi on se iljettävä persoona tuo Päivi.Sotkee Raamatun kaikkeen keskusteluun.

      Päivi ei muista,että naisentulee vaieta seurakunnassa ja olla ns.nyrkin ja hellan välissä.

      Millaistahan jälkikasvua tuolla opetuksella on tullut,ei varmaan kovin vakaita henkilöitä kun isä on kasvattanut ja Päivi rienaa vähemmistöjä ja harjoittaa Raamatun tulkintaa omilla opeillaan.

      Kuka on valinnut hänet eduskuntaan,jokin ääliökö kannataja joukko, tuollaise tpois lietsomasta vihaa ja epäsopua maailmaan hyi sentään iljettävää.

      Tällaiseen käytetään aikaa kun yksi epävakaa lietsoo vihaa Raamatun ja Uskon kanssa sekä erottaa ihmisiä Kirkosta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3366
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3097
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2594
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2383
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2343
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2046
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      21
      1679
    9. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      36
      1590
    Aihe