Vitara renkaiden kuluminen?

Anonyymi

Vitaran pitäisi olla "auto" asennossa kuin etuvetoinen ja takarenkaiden pitäisi osallistua eteenpäinviemiseen vain kun eturenkaat lipsuvat?

Menikö oikein?

Jos ja kun neliveto toimisi näin. voisi olettaa että eturenkaat kuluisivat kuin etuvetoisella, eli selvästi enemmän. Vaan kuin eivät kulu! Uratulkilla ja työntömitalla mitattuna renkaat kuluvat hämmästytävän tasaisesti, siis itsellä.

Mistä johtuu, ja miten toisilla? Mielestäni positiivinen ongelma, mutta ei mielestäni sovi kuvaukseen nelivedon toiminnasta. Liukkaalla kun ajaa auto-asennossa paikkaan jossa saa eturenkaat lipsahtamaan, niin takarenkaiden mukaantulon huomaa lähes kuulumattomana napsauksena. Tätä ei huomaa jos on snow-mode valittuna, luonnolisesti... eli toisaalta neliveto toimisi kuten kerrottu, mutta renkaiden tasainen kuluminen ei kättele tämän kanssa?

8

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa tarkastaa pyöränkulmat. Esim. jos takana on auraus pielessä, lisääntyy takarenkaiden kuluminen.

      Eturenkaat kuluisivat enemmän, vaikka neliveto olisi täysin päällä kokoajan, sillä takarenkaat eivät saa eturenkaita enemmän voimaa, ja takana on vähemmän painoa.

    • Anonyymi

      Vanha sanonta on että jos pyörä ei vedä, se jarruttaa.
      Pitää edelleen paikkaansa.
      Suzukia ei ole itsellä ollut, mutta ymmärrän tuon periaatteen.
      Kun takapyörien veto ei ole kytkettynä normaalitilanteessa pitävällä alustalla, pyörien kautta pyöritetään takaperää ja ehkä myös kardaania, riippuen missä kohdassa takavedon kytkin on. Vastus on toki aika vähäinen, mutta on kuitenkin.

    • Anonyymi

      Minusta kyse on siitä että takapyörät tulevat mukaan siinä vaiheessa kun automatiikka havaitsee lipsumista jolloin veto kytkeytyy heti päälle.

      Jos auto on etuvetoinen, sen eturenkaat kuluvat enemmän kahdesta syystä. Ensinnäkin etupyörät voivat luistaa joissakin tilanteissa. Toisekseen, etuvetoinen auto on yleensä aliohjautuva jolloin kaarteessa etupyörät alkavat hiukan luistaa asvaltillakin. Takapyörät eivät normaalissa ajossa juurikaan joudu luistoon. Jokainen etuvetoisen auton ajaja joutuu renkaiden epätasaisen kulumisen totetamaan jossain vaiheesa ja vaihtamaan renkaat edestä taakse tasaamaan sitä.

      Automaattinen neliveto estää luiston Vitarassa. Vain jossain äärimmäisen liukkaassa tilanteessa saattaa ote irrota ja auto on nelipyöräluistossa, muuten ilmeisesti ei koskaan missään olosuhteissa pyörät ala luistaa. Tärkeimmäksi renkaita kuluttavaksi tekijäksi taitaa jäädä Vitarassa aliohjautuvuus. Olen omassa Vitarassa havainnut että eturenkaat kuluvat hiukan enemmän. Määrä on ollut minusta suhteellisen vähäinen.

      On syytä muistaa että kova kaarreajo kuluttaa renkaita paljon ja silloin eturenkaat ennenkaikkea joutuvat koville, etuvetoinen, takavetoinen tai nelivetoinen, kaikille tulee kulutusta paljon.

    • Anonyymi

      Jos takuuta jäljellä niin tarkistuta takapyörien kulmat huollossa alkupään mallisarjoissa oli aurausta takapyörissä kuluivat ulkosyrjiltä korjasivat niitä takuuna .t:Vitaristi

      • Anonyymi

        Avaukseni pointti oli siinä, miksi Vitara ei kuluta tavallisen etuvetoisen tapaan enemmän eturenkaita, vaikka "auto" modessa tavallisesti ja valtaosin ajaessa auton pitäisi olla kuin etuvetoinen. Silloinhan eturenkaidenkin pitäisi kulua enemmän, vaan kun eivät kulu. Mikään rengas ei kulu enempää reunasta tai keskeltä, tai mistään, ei enempää edestä kuin takaa.... Siis onkos takaveto enemmän mukana kuin voisi arvata?


      • Anonyymi

        Vitarassa ei takapyörien aurauskulma ole säädettävissä vaan lähtee koko akselisto vaihtoon. Kokemusta on ja takuuseen meni. Oli tappopeli ajettaessa liukkaalla jäällä mutta onneksi asia tuli kuntoon. Tuo on ainoa pettymys vitaraan. Muuten olen ollut täysin tyytyväinen.
        Mikälie maanantai kappale sitten sattui alle heti uutena ja jos tästä joku saa trollaus iloa niin saakoot. Eipähän maksanut mitään.
        Ja mitä avaukseen tulee niin eihän normi etuvedolla etenevässä vitarassa renkaat voi epätasaisesti kulua jos automatiikka havaitsee liukkautta niin taka pyörästö lähtee heti mukaan. Tottakai pelkässä etuvedossa eturenkaat kuluvat enemmän kun liikkeelle lähdöt helposti kuluttavat sutimalla enemmän eturenkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaukseni pointti oli siinä, miksi Vitara ei kuluta tavallisen etuvetoisen tapaan enemmän eturenkaita, vaikka "auto" modessa tavallisesti ja valtaosin ajaessa auton pitäisi olla kuin etuvetoinen. Silloinhan eturenkaidenkin pitäisi kulua enemmän, vaan kun eivät kulu. Mikään rengas ei kulu enempää reunasta tai keskeltä, tai mistään, ei enempää edestä kuin takaa.... Siis onkos takaveto enemmän mukana kuin voisi arvata?

        Jos ajelet hyvin varovasti niin ei siinä paljoa tehoja tarvita eikä kaarreajostakaan tule kulutusta, joten aika neutraaliahan se silloin on. Heti jos nostat nopeuksia ja ajat pikikaarteisiin lujaa renkaat huutaen niin johan alkaa kulumaan eturenkaat. Mutta vain hönöt ajavat siten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitarassa ei takapyörien aurauskulma ole säädettävissä vaan lähtee koko akselisto vaihtoon. Kokemusta on ja takuuseen meni. Oli tappopeli ajettaessa liukkaalla jäällä mutta onneksi asia tuli kuntoon. Tuo on ainoa pettymys vitaraan. Muuten olen ollut täysin tyytyväinen.
        Mikälie maanantai kappale sitten sattui alle heti uutena ja jos tästä joku saa trollaus iloa niin saakoot. Eipähän maksanut mitään.
        Ja mitä avaukseen tulee niin eihän normi etuvedolla etenevässä vitarassa renkaat voi epätasaisesti kulua jos automatiikka havaitsee liukkautta niin taka pyörästö lähtee heti mukaan. Tottakai pelkässä etuvedossa eturenkaat kuluvat enemmän kun liikkeelle lähdöt helposti kuluttavat sutimalla enemmän eturenkaita.

        siis mikä akselisto? Vitarassahan on erillisjousitus kaikissa pyörissä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1294
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      679
    9. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      665
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      657
    Aihe