Vitara renkaiden kuluminen?

Anonyymi

Vitaran pitäisi olla "auto" asennossa kuin etuvetoinen ja takarenkaiden pitäisi osallistua eteenpäinviemiseen vain kun eturenkaat lipsuvat?

Menikö oikein?

Jos ja kun neliveto toimisi näin. voisi olettaa että eturenkaat kuluisivat kuin etuvetoisella, eli selvästi enemmän. Vaan kuin eivät kulu! Uratulkilla ja työntömitalla mitattuna renkaat kuluvat hämmästytävän tasaisesti, siis itsellä.

Mistä johtuu, ja miten toisilla? Mielestäni positiivinen ongelma, mutta ei mielestäni sovi kuvaukseen nelivedon toiminnasta. Liukkaalla kun ajaa auto-asennossa paikkaan jossa saa eturenkaat lipsahtamaan, niin takarenkaiden mukaantulon huomaa lähes kuulumattomana napsauksena. Tätä ei huomaa jos on snow-mode valittuna, luonnolisesti... eli toisaalta neliveto toimisi kuten kerrottu, mutta renkaiden tasainen kuluminen ei kättele tämän kanssa?

8

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa tarkastaa pyöränkulmat. Esim. jos takana on auraus pielessä, lisääntyy takarenkaiden kuluminen.

      Eturenkaat kuluisivat enemmän, vaikka neliveto olisi täysin päällä kokoajan, sillä takarenkaat eivät saa eturenkaita enemmän voimaa, ja takana on vähemmän painoa.

    • Anonyymi

      Vanha sanonta on että jos pyörä ei vedä, se jarruttaa.
      Pitää edelleen paikkaansa.
      Suzukia ei ole itsellä ollut, mutta ymmärrän tuon periaatteen.
      Kun takapyörien veto ei ole kytkettynä normaalitilanteessa pitävällä alustalla, pyörien kautta pyöritetään takaperää ja ehkä myös kardaania, riippuen missä kohdassa takavedon kytkin on. Vastus on toki aika vähäinen, mutta on kuitenkin.

    • Anonyymi

      Minusta kyse on siitä että takapyörät tulevat mukaan siinä vaiheessa kun automatiikka havaitsee lipsumista jolloin veto kytkeytyy heti päälle.

      Jos auto on etuvetoinen, sen eturenkaat kuluvat enemmän kahdesta syystä. Ensinnäkin etupyörät voivat luistaa joissakin tilanteissa. Toisekseen, etuvetoinen auto on yleensä aliohjautuva jolloin kaarteessa etupyörät alkavat hiukan luistaa asvaltillakin. Takapyörät eivät normaalissa ajossa juurikaan joudu luistoon. Jokainen etuvetoisen auton ajaja joutuu renkaiden epätasaisen kulumisen totetamaan jossain vaiheesa ja vaihtamaan renkaat edestä taakse tasaamaan sitä.

      Automaattinen neliveto estää luiston Vitarassa. Vain jossain äärimmäisen liukkaassa tilanteessa saattaa ote irrota ja auto on nelipyöräluistossa, muuten ilmeisesti ei koskaan missään olosuhteissa pyörät ala luistaa. Tärkeimmäksi renkaita kuluttavaksi tekijäksi taitaa jäädä Vitarassa aliohjautuvuus. Olen omassa Vitarassa havainnut että eturenkaat kuluvat hiukan enemmän. Määrä on ollut minusta suhteellisen vähäinen.

      On syytä muistaa että kova kaarreajo kuluttaa renkaita paljon ja silloin eturenkaat ennenkaikkea joutuvat koville, etuvetoinen, takavetoinen tai nelivetoinen, kaikille tulee kulutusta paljon.

    • Anonyymi

      Jos takuuta jäljellä niin tarkistuta takapyörien kulmat huollossa alkupään mallisarjoissa oli aurausta takapyörissä kuluivat ulkosyrjiltä korjasivat niitä takuuna .t:Vitaristi

      • Anonyymi

        Avaukseni pointti oli siinä, miksi Vitara ei kuluta tavallisen etuvetoisen tapaan enemmän eturenkaita, vaikka "auto" modessa tavallisesti ja valtaosin ajaessa auton pitäisi olla kuin etuvetoinen. Silloinhan eturenkaidenkin pitäisi kulua enemmän, vaan kun eivät kulu. Mikään rengas ei kulu enempää reunasta tai keskeltä, tai mistään, ei enempää edestä kuin takaa.... Siis onkos takaveto enemmän mukana kuin voisi arvata?


      • Anonyymi

        Vitarassa ei takapyörien aurauskulma ole säädettävissä vaan lähtee koko akselisto vaihtoon. Kokemusta on ja takuuseen meni. Oli tappopeli ajettaessa liukkaalla jäällä mutta onneksi asia tuli kuntoon. Tuo on ainoa pettymys vitaraan. Muuten olen ollut täysin tyytyväinen.
        Mikälie maanantai kappale sitten sattui alle heti uutena ja jos tästä joku saa trollaus iloa niin saakoot. Eipähän maksanut mitään.
        Ja mitä avaukseen tulee niin eihän normi etuvedolla etenevässä vitarassa renkaat voi epätasaisesti kulua jos automatiikka havaitsee liukkautta niin taka pyörästö lähtee heti mukaan. Tottakai pelkässä etuvedossa eturenkaat kuluvat enemmän kun liikkeelle lähdöt helposti kuluttavat sutimalla enemmän eturenkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaukseni pointti oli siinä, miksi Vitara ei kuluta tavallisen etuvetoisen tapaan enemmän eturenkaita, vaikka "auto" modessa tavallisesti ja valtaosin ajaessa auton pitäisi olla kuin etuvetoinen. Silloinhan eturenkaidenkin pitäisi kulua enemmän, vaan kun eivät kulu. Mikään rengas ei kulu enempää reunasta tai keskeltä, tai mistään, ei enempää edestä kuin takaa.... Siis onkos takaveto enemmän mukana kuin voisi arvata?

        Jos ajelet hyvin varovasti niin ei siinä paljoa tehoja tarvita eikä kaarreajostakaan tule kulutusta, joten aika neutraaliahan se silloin on. Heti jos nostat nopeuksia ja ajat pikikaarteisiin lujaa renkaat huutaen niin johan alkaa kulumaan eturenkaat. Mutta vain hönöt ajavat siten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitarassa ei takapyörien aurauskulma ole säädettävissä vaan lähtee koko akselisto vaihtoon. Kokemusta on ja takuuseen meni. Oli tappopeli ajettaessa liukkaalla jäällä mutta onneksi asia tuli kuntoon. Tuo on ainoa pettymys vitaraan. Muuten olen ollut täysin tyytyväinen.
        Mikälie maanantai kappale sitten sattui alle heti uutena ja jos tästä joku saa trollaus iloa niin saakoot. Eipähän maksanut mitään.
        Ja mitä avaukseen tulee niin eihän normi etuvedolla etenevässä vitarassa renkaat voi epätasaisesti kulua jos automatiikka havaitsee liukkautta niin taka pyörästö lähtee heti mukaan. Tottakai pelkässä etuvedossa eturenkaat kuluvat enemmän kun liikkeelle lähdöt helposti kuluttavat sutimalla enemmän eturenkaita.

        siis mikä akselisto? Vitarassahan on erillisjousitus kaikissa pyörissä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5327
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      546
      1876
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe