Rikkoi äänivallin

Anonyymi

Muistatteko "vanhemmat lukijat" kuinka joskus 60 luvulla kun neuvostiliittolaiset hävittäjät lensivät ainakin pohjanmaan ylitse joka päivä.
Sen provoisoivan ja agressiivisen käyttäytymisen syytä en kysele, mutta kysyn, mikseivät nykyiset armeijan koneet aiheuta sellaista pamausta, jota vasta sitten seuraa lentokoneen oma ääni? Onko nykyään kielletyä rikkoa äänivalli?

18

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      onon

    • "Neuvostoliittolaiset hävittäjät" olivat Suomen ilmavoimien Neuvostoliitossa valmistettuja Mig 21 -hävittäjiä.

      Kun lentokoneen nopeus ylittää äänennopeuden, kuuluu voimakas pamaus. Pohjanmaalla oli paljon minkkitarhoja. Pamauksen johdosta minkit hätääntyivät niin, että söivät omat poikasensa. Ilmeisesti kyseessä on biologisesti selitettävissä oleva reaktio.

      Pamaus oli niin voimakas, että minkit luulivat, ettei mitään ollut enää tehtävissä poikasten pelastamiseksi, mutta syömällä ne, ainakin energiansaanti oli varmempi kuin muuten.

      Valtio joutui maksamaan tuhokorvauksia, kunnes saatiin määräys, että äänivallin murtaminen tuli tapahtua niin korkealla, ettei äänihaittaa enää ollut ja ettei minkkitarhojen yllä muutenkaan lennetty säädettyä korkeutta matalammalla.

    • Anonyymi

      Muistaako vanhimmat palstalaiset, kun vielä 70-luvulla neuvostoliittolaiset autot ajelivat maamme teitä ristiin rastiin?

      • Anonyymi

        En muista muita kuin Neuvostoliiton suurlähettilään mustan Volgan. Turisteina ei ollut. Ryskylässä valmistettuja oli esim. Gaz, jolla tuli ajettua.


      • Muistaapa hyvin. Kouluun oli 50-luvulla 2 km. Melkein kaikki henkilöautot matkan varrella oli neuvostolaisia merkkiään Pobeda. Naapurillakin oli sellainen.

        Vielä oma poikanikin huruutteli avolavapaketilla ИЖ eli IŽ. Oli tehty Iževskissä, missä ensimmäiset suomalaiset sähköveturitkin. Samalla nokalla olevaa henkilöautoa markkinoitiin nimellä Elite. Sitä taas valmisti moskovalainen autotehdas Moskvitš.


      • Anonyymi

        " . . . autot ajelivat maamme teitä . . ."
        Onnitteluni siitä, että rohkenit ottaa autot puheeksi, kun oli avattu palsta lentokoneista.

        Sivujen säännöissä taisi kuitenkin olla vinkki hyvästä keskustelusta, johon liittyy aiheessa pysyminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " . . . autot ajelivat maamme teitä . . ."
        Onnitteluni siitä, että rohkenit ottaa autot puheeksi, kun oli avattu palsta lentokoneista.

        Sivujen säännöissä taisi kuitenkin olla vinkki hyvästä keskustelusta, johon liittyy aiheessa pysyminen.

        Maassamme on monia asioita joihin neuvostoliittolaiset voi liittyä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " . . . autot ajelivat maamme teitä . . ."
        Onnitteluni siitä, että rohkenit ottaa autot puheeksi, kun oli avattu palsta lentokoneista.

        Sivujen säännöissä taisi kuitenkin olla vinkki hyvästä keskustelusta, johon liittyy aiheessa pysyminen.

        Et ymmärtänyt että aloituksen pointti oli Neuvostoliitto, ei lentokoneet.


      • Anonyymi

        Lada, Volga ja Mosse olivat aikaansa nähden hinta/laatu-suhteessa ihan kelpo autoja.. Toimivat pakkasellakin. Mossen laturissa oli niin hirveä vottimäärä, että olisi startannut varmaan, vaikka tankissa olisi ollut vettä ;-). Volgassa piti ekaksi tarkistaa, ottavatko jarrupalat ollenkaan kiinni jarulevyihi; iso maa - isot toleranssit. Ovetkin menivät neukkuautoissa yleensä kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lada, Volga ja Mosse olivat aikaansa nähden hinta/laatu-suhteessa ihan kelpo autoja.. Toimivat pakkasellakin. Mossen laturissa oli niin hirveä vottimäärä, että olisi startannut varmaan, vaikka tankissa olisi ollut vettä ;-). Volgassa piti ekaksi tarkistaa, ottavatko jarrupalat ollenkaan kiinni jarulevyihi; iso maa - isot toleranssit. Ovetkin menivät neukkuautoissa yleensä kiinni.

        Tuskin oli Volgassa levyjarruja.


    • Anonyymi

      Mig-koneet siis oli valmistettu Neuvostoliitossa. Koneet olivan kuitenkin Suomen ilmavoimien koneita.

      Muita konetyyppejä oli Fouga Magister ja myöhemmin Draken.

      Pamaukset muistan, ja äänivallin rikkomisestahan on nykyisin tarkat säännöt. Vaikuttava äänivallin rikkoja oli Concorde-matkustajakone Atlantin yllä.

      • Fouga Magister oli ranskalaista suunnittelua, mutta rakennettiin Suomessa. Kun luokkamatkalla piipahdimme vuonna 1962 Tampereen lentokonetehtaalla, siellä oli juuri meneillään Fugien kokoamineen.

        Kun British Airways avasi lentoreitin Suomeen, se tehtiin Concordella. Kun kuulimme asiasta varasin pojalleni heti lipun. Pohjanmeren yllä kone oli ylittänyt kaksinkertaisen äänennopeuden. Muut matkustajat, pääasiassa liikemiehiä, yrittivät viilipyttyillä, mutta silloin repesi. Pukumiehet olivat olleet kuin pikkupoikia. Minulla on edelleen kaapisssani pieni purkki poikani tuomaa "yliäänihilloa".


    • Anonyymi

      Hidas tuo ääni

    • Anonyymi

      Neuvostoliittolaisten koneiden vierailuista suomen alueella menneinä vuosikymmeninä on näyttöä.Savon Sanomat kirjoitti muutama vuosi sitten jutun,jossa haastateltiin Kuopion Rissalan lentokentällä toiminutta henkilöä.Hän kertoi tapahtumista,joissa "tuntematon lentokone havaittiin"ja josta raportoitiin Helsinkiin,sen aikaiset naapurisuhteet eivät aiheuttaneet enempää aihetta tutkia.Sinänsä ymmärrettävää kun nykyäänkin ilmatilaloukkauksia on venäjän puolelta,miksei silloin kun nykyäänkin.savon sanomat arkistosta varmaan juttu löytyy.Joten jos ei meidän taivaalla lennä omat koneet,niin sitten toisten valtioiden.

    • Anonyymi

      Varmaan kannattaisi käydä korjaamassa äänivalli ettei se kokonaan luhistu. On se sentään aika monesta kohdasta puhkaistu.

      • Anonyymi

        Mitä luulet purjekoneiden tekevän, ne kiertelevät paikkailemassa äänivallia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet purjekoneiden tekevän, ne kiertelevät paikkailemassa äänivallia...

        Juu. kyl me niinku paikkaillaan, mut me nykyään lennetään enämpi rooneilla. 👻


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet purjekoneiden tekevän, ne kiertelevät paikkailemassa äänivallia...

        Juu, purjekankaasta saa hyvät paikat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe