Oisko aiheellista vaihtaa moottoriöljyt tonikäseen massikkaa ku se on ollu meillä ny semmoset 20 vuotta ja en oo vaihtanu mitään öljyjä?
Oisin mää kyllä voinu vaihtaa vaan ku tuo isäntä on vähä hittaanlainen kaveri.
Miten ois luulisin että pitäs vaihtaa samalla ilmanputsariin ölijyt ku se on vissiin öljytäytteinen. Mistä sais tommosen suodattimen jos se on paskana niin sais vaihettua?
Oisko aiheellista putsata myös imu- ja pakosarija?
Mitä muita seikkoja kannattaa ottaa huomioo?
MF-65 vm.62
25
9550
Vastaukset
- Öljyt
Kyllä öljyt on syytä vaihtaa.
Tiedät varmaan, että moottori om oltava kuuma ja vaihto tehdään heti moottorin sammuttamisen jälkeen. Aja useita tunteja, jotta puhdistuu paremmin.
Ilmanpuhdistimeen käy sama öljy kuin moottoriin.
Öljyä siis puhdistimessa olevien pienten reikien tasalle.
Jos puhdistimessa oleva suodatin on rikki, niin niitä löytyy varmaan traktoripurkaamoilta. Paikkakuntalaiset tietävät tarkemmin myyntipaikat.
Imu- ja pakokosarjoja tuskin kannattaa mennä kaivelemaan, ellei niissä ole muuten ongelmia. Katso kuitenkin, että imusarjaan menevä putki on puhdas, mutta älä irrota imusarjaa.
Puhdista kesällä jäähdytysjärjestelmä, ja vaihda uudet nesteet.
Tarkista ja vaihda myös planeettapyörästön öljyt, jotka sijaitsevat taka-akselilla. Niissä on siis eri öljyt, kuin peräkotelossa. Sinne suosittelen vetopyöräöljyä.
Korjaa kesällä jarrut. Näen tänne asti, että siinä ei ole jarrut kunnossa. Siinä on kuivat jarrulevyt. Puhdista ja voitele jarrulevittimet.
Valot näkyy myös olevan hukassa..?
Ja vaihdekepin juureen uudet kumisuojat. Niistä pääsee muuten vettä vaihteistoon.
Ja laturi...mutta ethän sitä vielä edes kysynyt..?
Huollettutuna tuo kone kestää vielä sinunkin pojallesi!- VARMER
Kiitän noistä valaisevista riedoista.
Vaan nuo valot on kyllä semmonen sekamelska että niihin pitäs saaja jokunen kaavio minkä pohjalta pääsis vähä käsiksi.
Miksi et suosittele imu- ja pakosarjan putsaamista?
Luulen että ne on kyllä varmasti meleko siivosa kuitenki, että tekis mieli tehä kunnon puhistu koko konneeseen.
Mitä nää meinasit tuolla seuraavalla jutulla???
Tarkista ja vaihda myös planeettapyörästön öljyt, jotka sijaitsevat taka-akselilla. Niissä on siis eri öljyt, kuin peräkotelossa. Sinne suosittelen vetopyöräöljyä.
Pärä ja vaihteistoöljyt mun mielestä on samasa. - VARMER
Niin tosijaan ressannu jo jonku aikaa tosi paskavika siis käynnistysonkelma.
Solenoidi kyllä pyörii vaan se ei laita pyörimään tarttia (Kyllä se joskus sattuu kuitenki kohallee), että mitä tämän etteen vois tehä?
Pitäskö purkaa solenoidi ja tartti ja puhistaa ne vai hommata heti uudet tilalle?
Joo ja niistä valoista senverran että ne ois hyvä uusija kaikki sähköjohot varmaan samalla kertaa ku ne tuntuu olevan meleko kankeita ettei niitä palijo käännellä. - öljyt
VARMER kirjoitti:
Niin tosijaan ressannu jo jonku aikaa tosi paskavika siis käynnistysonkelma.
Solenoidi kyllä pyörii vaan se ei laita pyörimään tarttia (Kyllä se joskus sattuu kuitenki kohallee), että mitä tämän etteen vois tehä?
Pitäskö purkaa solenoidi ja tartti ja puhistaa ne vai hommata heti uudet tilalle?
Joo ja niistä valoista senverran että ne ois hyvä uusija kaikki sähköjohot varmaan samalla kertaa ku ne tuntuu olevan meleko kankeita ettei niitä palijo käännellä.Alkuperäinen latausjärjestelmä on mielestäni tiensä päässä. Suosittelen, että poistat tasavirtalaturin, latausreleen johtoineen yms siihen liittyvän. Jos teet siitä museotraktorin, niin asia on kokonaan toinen.
Laturin tilalle kannatta vaihtaa nykyaikainen laturi. Esim sellainen Bosch, jossa on säädin mukana. (tarvittaessa lisätietoja).
Samoin virtalukko kannattaa uusia, sillä uusi laturi ottaa virran virtalukosta merkkivalon kautta roottorin magnetoimiseen.Virtalukko on edullinen esim. Biltemassa. Vai arvasinko oikein, että olet Oulun lähikunnista..?
No eihän tuo imu-ja pakosarjojen puhdistus kiellettyä ole, mutta muista vaihtaa uudet tiivisteet.Tuskin vastaa kuitenkaan vaivaa, ellet täyskorjaamassa muuten konetta.
Sitten ne perä ja vaihteistoöljyt eivät ole samassa. Katso, niin huomaat, että takavanteen sisällä on akselissa paksumpi kohta. Siellä ovat planeettapyörät, ja ne on oikeassa paikassa. Siksihän Massikkaan ei tarvitse akseleita korjatakaan. Fordimiehet luulevat öljyjen olevan samassa, he kun tutustuvat öljyjen sijaintiin akselinvaihtojen yhteydessä.
Planeettapyörät vievät vielä kuormitukset usean hampaan kautta, joka on "poikaa" työkoneissa. Kyllä niidenkin öljyt kannatta 40:n vuoden välein katsoa?
Solenoidi ja startti kannattaa purkaa ja kunnostaa. Niitä saa myös tarvikkeina, esim.
http://www.ikh.fi/ikh2003/traktoripurkaamo_puretut.php
Ja kaikenlaista tietoa massikoista (englanniksi)..http://www.ssbtractor.com/tractors.cgi?m=massey.
Nuo valot on helpompi laittaa, kun poista kaikki koneesi johdot, ja vaihdat uusiksi. Ei kannata parsia entisiä.
Käynnistyksen estokin toimii siten, että vaihdelaatikon päällä on kytkin, jonka kautta käynnistysvirta (siis tietysti solenoidin virta) kulkee ainoastaan vaihteen ollessa vapaalla.
No tässä aluksi palautetta. VARMER kirjoitti:
Niin tosijaan ressannu jo jonku aikaa tosi paskavika siis käynnistysonkelma.
Solenoidi kyllä pyörii vaan se ei laita pyörimään tarttia (Kyllä se joskus sattuu kuitenki kohallee), että mitä tämän etteen vois tehä?
Pitäskö purkaa solenoidi ja tartti ja puhistaa ne vai hommata heti uudet tilalle?
Joo ja niistä valoista senverran että ne ois hyvä uusija kaikki sähköjohot varmaan samalla kertaa ku ne tuntuu olevan meleko kankeita ettei niitä palijo käännellä.jos todella ollut 20 vuotta samat öljyt!!!
Tässä suodattimien tyypit moottori 4-A-203 D
Moottoriöljyn suodatin on teho D 7 uusi no.= 5007 tai
FRAM CH 813 PL
polttoaine suodattimet teho D15 uusi no.=7015
ja toinen suodatin
teho D101 uusi no.=7102/jonka
vastaava cav 7111/296
Sitten yksi juttu joka kannattaa tarkistaa öjysuodatinta vaihdettaessa,onko siellä kotelon pohjalla se jousi ja tiivistysprikka tallessa
eli jääkö suodatin jonkin verran koholle kotelostaan ja joustaa painettaessa alaspäin.
Ilmanputsarin kotelon pohja kannattaa putsata kunnolla ja ne teräsverkkosuodattimet pestä esim. polttoöljyssä kunnolla.Tarkista kumiputkien kunto
samalla,ja tuulettajan hihna/vesipumppu laturi ja pari tippaa öljyä laturinpuslalle samalla.
Jäähdytys letkut kannattaa kanssa tarkistaa ja melko varmaan uusíakin samalla kun nesteet on vaihdossa.
Öljymäärä moottoriin 7.95 litraa
Jäähdytysneste n.11 L.
Vaihteisto/hydrauliikka n.30 litraa =mittatikun ylälaitaan
HUOM EI SAA LAITTAA EP-luokan (ns.perä) öljyä
vaan tavallista ylein-/moottoriöljy.
Takapyörien alennusvaihteet siellä on oma öljy ei samaa perän kanssa 0.946 L./kpl tänne voi laittaa sitä peräöljyäkin mutta yleisöljykin menettelee.
Ohjausvaihde (simpukka) 1.065 L yleisöljy käy.
Startille kannattaa tehdä täysremontti=katsoa mitä syönyt ja uusia tarpeelliset/koko startti jos paljon osatarvetta (melko veikeä purettava)
ja varsinkin kasattava jos ei ole itse perillä toiminnasta kannattaa käyttää osaajalla.
Sähköhommat on yksinkertaiset jos entiset johdot
tallella onnistuu keneltä vaan uusiminen, kannattaa laittaa samalla sulakepesä tulevan virtajohdon alkuun kaiken varalta,ja ei se päävirtakatkaisin siinä maajohdossa akun ja rungon välissä pahaa tee.
Tällä pitäis pärjätä ainakin jonkinaikaa.- VARMER
öljyt kirjoitti:
Alkuperäinen latausjärjestelmä on mielestäni tiensä päässä. Suosittelen, että poistat tasavirtalaturin, latausreleen johtoineen yms siihen liittyvän. Jos teet siitä museotraktorin, niin asia on kokonaan toinen.
Laturin tilalle kannatta vaihtaa nykyaikainen laturi. Esim sellainen Bosch, jossa on säädin mukana. (tarvittaessa lisätietoja).
Samoin virtalukko kannattaa uusia, sillä uusi laturi ottaa virran virtalukosta merkkivalon kautta roottorin magnetoimiseen.Virtalukko on edullinen esim. Biltemassa. Vai arvasinko oikein, että olet Oulun lähikunnista..?
No eihän tuo imu-ja pakosarjojen puhdistus kiellettyä ole, mutta muista vaihtaa uudet tiivisteet.Tuskin vastaa kuitenkaan vaivaa, ellet täyskorjaamassa muuten konetta.
Sitten ne perä ja vaihteistoöljyt eivät ole samassa. Katso, niin huomaat, että takavanteen sisällä on akselissa paksumpi kohta. Siellä ovat planeettapyörät, ja ne on oikeassa paikassa. Siksihän Massikkaan ei tarvitse akseleita korjatakaan. Fordimiehet luulevat öljyjen olevan samassa, he kun tutustuvat öljyjen sijaintiin akselinvaihtojen yhteydessä.
Planeettapyörät vievät vielä kuormitukset usean hampaan kautta, joka on "poikaa" työkoneissa. Kyllä niidenkin öljyt kannatta 40:n vuoden välein katsoa?
Solenoidi ja startti kannattaa purkaa ja kunnostaa. Niitä saa myös tarvikkeina, esim.
http://www.ikh.fi/ikh2003/traktoripurkaamo_puretut.php
Ja kaikenlaista tietoa massikoista (englanniksi)..http://www.ssbtractor.com/tractors.cgi?m=massey.
Nuo valot on helpompi laittaa, kun poista kaikki koneesi johdot, ja vaihdat uusiksi. Ei kannata parsia entisiä.
Käynnistyksen estokin toimii siten, että vaihdelaatikon päällä on kytkin, jonka kautta käynnistysvirta (siis tietysti solenoidin virta) kulkee ainoastaan vaihteen ollessa vapaalla.
No tässä aluksi palautetta.Joo eikö ne vaihteistoöljyt poisteta siitä lootan alla sivusa olevasta isokokoisesta ropusta, ja täytetään vaihekepin vieresä olevasta ropusta?
Mistä peräölijyt poistetaa ja täytetään?
Etuvalot soin pelaamaan vähä viksaamalla mutta takavalot meinaa olla vähä isompi onkelma, joten kaipaisin lisää tietoutta tähän asiaa ja mielellään kelpais jokin sähkökaavio nuista sähköpuolen kytkennöistä???
Pitää kai ruveta purkamaan tartti ja solenoidi ja kattua mikä siinä on menny vikaa, jos vain löytäisittä purkamiseen liittyvän piirroksen niin eihän siitä oo ku hyötyä kiitos vain näin etukäteen? - VARMER
öljyt kirjoitti:
Alkuperäinen latausjärjestelmä on mielestäni tiensä päässä. Suosittelen, että poistat tasavirtalaturin, latausreleen johtoineen yms siihen liittyvän. Jos teet siitä museotraktorin, niin asia on kokonaan toinen.
Laturin tilalle kannatta vaihtaa nykyaikainen laturi. Esim sellainen Bosch, jossa on säädin mukana. (tarvittaessa lisätietoja).
Samoin virtalukko kannattaa uusia, sillä uusi laturi ottaa virran virtalukosta merkkivalon kautta roottorin magnetoimiseen.Virtalukko on edullinen esim. Biltemassa. Vai arvasinko oikein, että olet Oulun lähikunnista..?
No eihän tuo imu-ja pakosarjojen puhdistus kiellettyä ole, mutta muista vaihtaa uudet tiivisteet.Tuskin vastaa kuitenkaan vaivaa, ellet täyskorjaamassa muuten konetta.
Sitten ne perä ja vaihteistoöljyt eivät ole samassa. Katso, niin huomaat, että takavanteen sisällä on akselissa paksumpi kohta. Siellä ovat planeettapyörät, ja ne on oikeassa paikassa. Siksihän Massikkaan ei tarvitse akseleita korjatakaan. Fordimiehet luulevat öljyjen olevan samassa, he kun tutustuvat öljyjen sijaintiin akselinvaihtojen yhteydessä.
Planeettapyörät vievät vielä kuormitukset usean hampaan kautta, joka on "poikaa" työkoneissa. Kyllä niidenkin öljyt kannatta 40:n vuoden välein katsoa?
Solenoidi ja startti kannattaa purkaa ja kunnostaa. Niitä saa myös tarvikkeina, esim.
http://www.ikh.fi/ikh2003/traktoripurkaamo_puretut.php
Ja kaikenlaista tietoa massikoista (englanniksi)..http://www.ssbtractor.com/tractors.cgi?m=massey.
Nuo valot on helpompi laittaa, kun poista kaikki koneesi johdot, ja vaihdat uusiksi. Ei kannata parsia entisiä.
Käynnistyksen estokin toimii siten, että vaihdelaatikon päällä on kytkin, jonka kautta käynnistysvirta (siis tietysti solenoidin virta) kulkee ainoastaan vaihteen ollessa vapaalla.
No tässä aluksi palautetta.Ei mua kiinnosta museoakaluksi tehä tyota vaan raakaan työhön. Oon aatellu laittaa vyötärövalos siihen lokasuojiin etupuolelle siten ettäne valaisee takarenkaan etupuolelle.
Harmivaan ku ei oo vielä tullu hommattua hitsijä ku oon vähä meinanu laittaa kopin siihen vaan se tulis olemaan melekonen homma ku ei taas kinnosta jättää sitä niinku puolitiehen meinaa että pitäs olla aikalailla tuulen pitävä.
Oikein arvasit että oon täsä Oulunläänisä Pohojos-pohojammaalla ja mielestäni parempi paikka ku piltema saattas olla tuo IKH:n myymälä Oulusa.
Täsä vuotaa tuo käsipumppu joka on ns. vänkärinpuolella ja sitte oon havainnu että vuotaa myös toisella puolen oleva kaasarin venttiiliku kääntelee kaasuvipua niin siitä juuresta tihkuu ainetta, arvelisin olevan aika vaikia kotikonstein korjata. Pitääköhän vaihtaa koko kaasari vai onko saatavilla josaki siihen tiivistettä. (luulisin että siittä on menny tiiviste, entiijä varmaa). Jos vaan tiedättä mistä sais tiivisteen siihen niin kitään. VARMER kirjoitti:
Joo eikö ne vaihteistoöljyt poisteta siitä lootan alla sivusa olevasta isokokoisesta ropusta, ja täytetään vaihekepin vieresä olevasta ropusta?
Mistä peräölijyt poistetaa ja täytetään?
Etuvalot soin pelaamaan vähä viksaamalla mutta takavalot meinaa olla vähä isompi onkelma, joten kaipaisin lisää tietoutta tähän asiaa ja mielellään kelpais jokin sähkökaavio nuista sähköpuolen kytkennöistä???
Pitää kai ruveta purkamaan tartti ja solenoidi ja kattua mikä siinä on menny vikaa, jos vain löytäisittä purkamiseen liittyvän piirroksen niin eihän siitä oo ku hyötyä kiitos vain näin etukäteen?on vasemmalla puolella alalaidassa toinen ratin kohdalla (vaihteisto) ja perän roppu istuimen kohdalla.Täyttö samasta molempiin vaihdekepin vierestä.
Se starttin purku ehkä kannattaa teettää muilla jotka sen hallitsee,jos vähänkin epäilet omia kykyjä,mutta voithan kokeilla.
Takavalot voit ottaa niistä etujohdoista ryöstäjäjjä tai liittimellä,jos vilkkuja rakennat
niin siihen tarvitset releen/katkaisijan lisäksi ja kärrypistikkeen johdon jos ei vielä ole.- VARMER
kawasaki250 kirjoitti:
on vasemmalla puolella alalaidassa toinen ratin kohdalla (vaihteisto) ja perän roppu istuimen kohdalla.Täyttö samasta molempiin vaihdekepin vierestä.
Se starttin purku ehkä kannattaa teettää muilla jotka sen hallitsee,jos vähänkin epäilet omia kykyjä,mutta voithan kokeilla.
Takavalot voit ottaa niistä etujohdoista ryöstäjäjjä tai liittimellä,jos vilkkuja rakennat
niin siihen tarvitset releen/katkaisijan lisäksi ja kärrypistikkeen johdon jos ei vielä ole.Selevän teki. Kiitän.
Eli jos laitan takavaloille vilkun niin releeltä tuleva johto kakstoimiseen kytkimeen ja siitä sitten niistä toisista navoista vain suorajoho valolle. siis näinkö? Vain miten??? VARMER kirjoitti:
Ei mua kiinnosta museoakaluksi tehä tyota vaan raakaan työhön. Oon aatellu laittaa vyötärövalos siihen lokasuojiin etupuolelle siten ettäne valaisee takarenkaan etupuolelle.
Harmivaan ku ei oo vielä tullu hommattua hitsijä ku oon vähä meinanu laittaa kopin siihen vaan se tulis olemaan melekonen homma ku ei taas kinnosta jättää sitä niinku puolitiehen meinaa että pitäs olla aikalailla tuulen pitävä.
Oikein arvasit että oon täsä Oulunläänisä Pohojos-pohojammaalla ja mielestäni parempi paikka ku piltema saattas olla tuo IKH:n myymälä Oulusa.
Täsä vuotaa tuo käsipumppu joka on ns. vänkärinpuolella ja sitte oon havainnu että vuotaa myös toisella puolen oleva kaasarin venttiiliku kääntelee kaasuvipua niin siitä juuresta tihkuu ainetta, arvelisin olevan aika vaikia kotikonstein korjata. Pitääköhän vaihtaa koko kaasari vai onko saatavilla josaki siihen tiivistettä. (luulisin että siittä on menny tiiviste, entiijä varmaa). Jos vaan tiedättä mistä sais tiivisteen siihen niin kitään.nimeltään siirtopumppu kannattaa ostaa uusi ei paljoa maksa.
Kaasaria?? Siinä ei ole vaan syöttöpumppu jota ei kannata itse mennä paljoa aukomaan.
Tuleeko se aine mistä,olisko ilmausruuvi? vai joku putkenlähtö löysällä tai väännetty joskus "nurin" tarkista ne ensin.
´Massikoiden huoltomiehiltä saat ehkä osista lisätietoa jos tarvitset.
SE hytti jos sitä haluat osta valmis jos jostain löydät käypäsen voi olla turvallisempikin kuin omatekele.Ja IHK.lta löytyy kanssa niitä osia jonkin verran.VARMER kirjoitti:
Selevän teki. Kiitän.
Eli jos laitan takavaloille vilkun niin releeltä tuleva johto kakstoimiseen kytkimeen ja siitä sitten niistä toisista navoista vain suorajoho valolle. siis näinkö? Vain miten???Kolmiasentoiseen (vas/ keski/oikea) katkaisimeen ja siitä lampuille (pyydä neuvot kytkennästä samalla kun haet tarvikkeita joko IHK tai muualta)
Pidä takavalot erillään vilkku kytkennöistä.- VARMER
kawasaki250 kirjoitti:
nimeltään siirtopumppu kannattaa ostaa uusi ei paljoa maksa.
Kaasaria?? Siinä ei ole vaan syöttöpumppu jota ei kannata itse mennä paljoa aukomaan.
Tuleeko se aine mistä,olisko ilmausruuvi? vai joku putkenlähtö löysällä tai väännetty joskus "nurin" tarkista ne ensin.
´Massikoiden huoltomiehiltä saat ehkä osista lisätietoa jos tarvitset.
SE hytti jos sitä haluat osta valmis jos jostain löydät käypäsen voi olla turvallisempikin kuin omatekele.Ja IHK.lta löytyy kanssa niitä osia jonkin verran.Siisn syöttöpumppu on se josa on se kaasutin vipu ja sammutin.
Se polttoöljy tihkuu siitä kaasutinvivun (eli onkose ny oikialta nimeltä polttoainehana, venttiili) siitä juuresta mikä näkyy päälleppäin. Siinä on jokukiristys ruuvi mutta en oo uskaltanu vääntää nurin sitä ja se muistaakseni jonkuverran liikkuu pystysuorassa.
Misä se kaasari oikein sitte on?
Tuohon korjausta senverran että se tarvikkeita myyvä kauppa on IKH= Isojoen konehalli. - VARMER
kawasaki250 kirjoitti:
Kolmiasentoiseen (vas/ keski/oikea) katkaisimeen ja siitä lampuille (pyydä neuvot kytkennästä samalla kun haet tarvikkeita joko IHK tai muualta)
Pidä takavalot erillään vilkku kytkennöistä.Katokku ne on semmoset ne polttimot joisa on samasa valon ja valkun langat (toki erilangat mutta samasa polttimosa).
Eli miten täsätappauksessa meneteltäs?
Ois hirviän hyvä jos jostaki löytys sähkökytkentöihin jokunen kaavio niin ois huomattavasti helpompaa tehä niitä kytkentöjä. VARMER kirjoitti:
Katokku ne on semmoset ne polttimot joisa on samasa valon ja valkun langat (toki erilangat mutta samasa polttimosa).
Eli miten täsätappauksessa meneteltäs?
Ois hirviän hyvä jos jostaki löytys sähkökytkentöihin jokunen kaavio niin ois huomattavasti helpompaa tehä niitä kytkentöjä.sinne takavaloille maajohto runkoon parkki siihen toiseen napaan mikä on himmeämpi lanka polttimossa ja vilkulle toinen se kirkkaampi lankanen (jos alkureräinen lamppu siinä ei välttämättä vilkkua ollut ja maadoitus oli toisessa ja parkkivirta toisessa johdossa tarkista ennen kytkentöjä tämä asia)meneekö johtoja riittävästi vilkut 1 1kpl parkki1 1 ja työvalo 1 mahdollisesti maadoitus, joudut uusimaan lamput jos alkuperäiset, saadaksesi vilkut toimimaan.
sieltä valokatkaisijalta sitten virta parkeille ja vilkkukatkaisijasta vilkuille ,laita sinne tulevalle virralle sulake väliin niin ei tarvitse "savun hälvettyä tarkistaaa kytkentää"
releen kytkennän saat varmasti liikkeestä mukaan,(on siinä releessäkin yleensä),
samoin kärrynpistokkeen kytkennän jos tarvitset ja siitä pistokkeesta saat tarvittaessa otettua kätevästi ne traktorinkin valot .Releiden numeroliittimet vaihtelee eri releillä jonkin verran.
Joo IKH on oikea lyhenne.- VARMER
kawasaki250 kirjoitti:
sinne takavaloille maajohto runkoon parkki siihen toiseen napaan mikä on himmeämpi lanka polttimossa ja vilkulle toinen se kirkkaampi lankanen (jos alkureräinen lamppu siinä ei välttämättä vilkkua ollut ja maadoitus oli toisessa ja parkkivirta toisessa johdossa tarkista ennen kytkentöjä tämä asia)meneekö johtoja riittävästi vilkut 1 1kpl parkki1 1 ja työvalo 1 mahdollisesti maadoitus, joudut uusimaan lamput jos alkuperäiset, saadaksesi vilkut toimimaan.
sieltä valokatkaisijalta sitten virta parkeille ja vilkkukatkaisijasta vilkuille ,laita sinne tulevalle virralle sulake väliin niin ei tarvitse "savun hälvettyä tarkistaaa kytkentää"
releen kytkennän saat varmasti liikkeestä mukaan,(on siinä releessäkin yleensä),
samoin kärrynpistokkeen kytkennän jos tarvitset ja siitä pistokkeesta saat tarvittaessa otettua kätevästi ne traktorinkin valot .Releiden numeroliittimet vaihtelee eri releillä jonkin verran.
Joo IKH on oikea lyhenne.Siinä on ollu parkki ja vilkku toiminto vaan ei oo ollukku kaks johtua luultavasti toinen virta ja toinen maajohto. vai miten???
Eli sinne pitäs mennä 4-johtua eli parkilta vira- ja maajohto ja vilkulta virta- ja maajohto. vai miten???
Eli sinä polttimon kannassa ei ole ku kaks nastaa varmaanki parkki ja vilkkunastat ja maadotuksena toimii se uloke/seinämä johon polttimo upotetaan. - VARMER
kawasaki250 kirjoitti:
sinne takavaloille maajohto runkoon parkki siihen toiseen napaan mikä on himmeämpi lanka polttimossa ja vilkulle toinen se kirkkaampi lankanen (jos alkureräinen lamppu siinä ei välttämättä vilkkua ollut ja maadoitus oli toisessa ja parkkivirta toisessa johdossa tarkista ennen kytkentöjä tämä asia)meneekö johtoja riittävästi vilkut 1 1kpl parkki1 1 ja työvalo 1 mahdollisesti maadoitus, joudut uusimaan lamput jos alkuperäiset, saadaksesi vilkut toimimaan.
sieltä valokatkaisijalta sitten virta parkeille ja vilkkukatkaisijasta vilkuille ,laita sinne tulevalle virralle sulake väliin niin ei tarvitse "savun hälvettyä tarkistaaa kytkentää"
releen kytkennän saat varmasti liikkeestä mukaan,(on siinä releessäkin yleensä),
samoin kärrynpistokkeen kytkennän jos tarvitset ja siitä pistokkeesta saat tarvittaessa otettua kätevästi ne traktorinkin valot .Releiden numeroliittimet vaihtelee eri releillä jonkin verran.
Joo IKH on oikea lyhenne.Tuli eilen iltapäivä värkättyä niitten valojenkanssa ja sain pelaamaan pelkät takavalot ja myös kaikki etuvalot mutta vilkkuja en saanu pelaamaa. Se on vissiin niin kytketty että sinne takavalolle ei mee ku se parkkivirtanen koska toinen johta joka tulee sieltä niin on maa ja lampun ohuempi lanka syttyy ku laittaa sen johon runkoon.
Joten pitäskö senne mennä vielä yks eli se vilkun katkasijalta se johto? Van miten sitte se maadotua?
- Paavo
vielä eturenkaat pysyneet mukana. Minulla oli joskus 60-luvulla samanlainen traktori. Pelasi hyvin muuten. Käyntiin sitä ei saanut kuin vetämällä ja tosiaan eturenkaat putoilivat vähintään kerran vuodessa. Hankkijan pojat sitä laitteli aina pari kertaa vuodessa, mutta ei se koskaan hyvä ollut. Kalliiksikin tuli. Luulen, että oli epäonnistunein Massikka kautta aikojen. Mitä meinaat mokomalla pelillä tehdä?
- Wiljami
Mitenkä eturenkaat voi pudota traktorista noin vain?
siinä on kyllä paikka valmiina,parhaimpia massikoita muuten käynnistymään.
Olisko käyttäjäkoulutukselle ollut aihetta.
Sori älä ota tätä liian vakavasti.- ei Massikka
65nen starttaa? Kotona samanlainen vm 62 ja aina kaynnistyy, vaikka ilman lohkoa ja kovastakin pakkasesta. Myohemmat fergut sitten huonompia startaamaan. Luulen etta oli aikanaan onnistuneimpia traktoreita kokoluokassaan. Kestaa kylla vertailun muihin samanikaisiin..
- VARVER
Se on siinä ja siinä. pitäs ruveta uusimaan kaikki nivelet ja kaikki ohjauslaitteistoon kuuluvat tangot. Ojanpuolen rengas vipottaa 2-3 cm eli melekonen välys. kalliiksihan se tietenki tullee.
- juhani_11
VARVER kirjoitti:
Se on siinä ja siinä. pitäs ruveta uusimaan kaikki nivelet ja kaikki ohjauslaitteistoon kuuluvat tangot. Ojanpuolen rengas vipottaa 2-3 cm eli melekonen välys. kalliiksihan se tietenki tullee.
Noissa on irronnut raidetankoja nivelistä. Ja ojaan mennään. Se voi mennä ympäri ja henki lähteä. Raidetangon päät uusiksi. Tai ajelet vain kävelyvauhtia.
- Paavo
Wiljami kirjoitti:
Mitenkä eturenkaat voi pudota traktorista noin vain?
laakerit hajosivat monta kertaa. Tulivat aivan murusina ulos. Olkatapit uusittiin myös molemmille puolille... olivat jotenkin epäonnistuneet karkaisussa, joten murtuivat metsäajossa. Jokainen näistä vioista aiheutti etupyörän potoamisen milloin missäkin tilanteessa. Ja alkuperäinen starttimoottori oli aika kehno. Volvosta (kuorma-auto) otettu ja massikkaan sovitettu startti pelasi kyllä sitten loppuksi aivan hyvin. Ei sitten enää tarvinnut kiskoa käyntiin. Moottorihan kyllä lähti nöyrästi käyntiin pakkasellakin, jos sen vain sai pyörimään jollakin tavalla.
- VARMER
Kytkin nuita etuvaloja viikonvaihteesa niin huomasin että lampuisahan oli myös pakkipolttimo ja parkit oli kytketty kuitenki polttimolta jakorasijalle vaan kytkimeltä ei menny minkäännäköstä johtua parkeille vaan pitkille ja lyhyille meni joten otin ja vetasin parkeillekki pihaset ja samalla huomasin että oli toinen parkki palanu.
- juhani_11
Jos se on tasapaksu möykky, siinä on solenoidi sisällä. Ensin "vapaasta" päästä panta irti. Sitten ne kaksi n. 2cm peltiprikka irti. Ne naputellaan vasaralla vähän kuopalle, ne kutistuvat ja lähtevät irti. Takaisin ne vain naputellaan suoriksi levyiksi taas. Niiden alla on ruuvit. Avaa ne. Sitten akselin päistä lukitukset auki. Siellä on kaikenlaista kuulaa ja jousta. Huomaat pian ettei tule oudolta onnistumaan. Ne käämien johtojen päät irtoavat siitä "kuparista", mihin hiilet hankaa. Se pitää sorvissa tasoittaa, mutta jos sen läpimitta menee liian pieneksi. Moottori pyörii liian nopeasti/hiilet ovat oikosulussa/ottavat useampaan kupariin kiinni. Eli ei toimi enää. Usein se esivastus on myös poikki. Se just' niiden peltiprikkojen alla. Se starttityyppi on ihan peestä.
Eipä tämä tainnut paljon auttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233440- 122266
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371935Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4111877Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211691Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681507- 1241408
Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301323En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101271- 141226