Haluan vaihtaa solujen tietyt merkit toisiin. Esim, jos solussa on abc, niin haluan vaihtaa a-kirjaimet kirjaimeen z, b-kirjaimet kirjaimeen x ja c-kirjaimet kirjaimeen y.
Eli abc näkyisi uudessa solussa muodossa xyz. Löysin KORVAA toiminnon, mutta sillä saa vaihdettua vain yhden merkin kerrallaan.
Merkkien vaihtaminen solussa?
4
109
Vastaukset
- Anonyymi
Melkein tuohon kannattaa oma funktio kirjoittaa.
- Anonyymi
Sub vaihda()
' Vaihtaa valitulla alueella vanhat merkit vastaaviin uusiin.
vanha = Split("a b c", " ")
uusi = Split("x y z", " ")
Dim solu As Range
For Each solu In Selection
For i = 0 To UBound(vanha)
Debug.Print vanha(i) & " " & uusi(i)
solu.Value = WorksheetFunction.Substitute(solu, vanha(i), uusi(i))
Next i
Next
End Sub
- Anonyymi
Jos ei tiedä etukäteen kuinka monta eri korvattavaa merkkiä tarvitaan, niin voidaan käyttää VBA:n ParamArrayta parametrinä. Sitten vaan loopissa käy ne läpi jo vaihtaa alkuperäiseen.
http://www.tushar-mehta.com/publish_train/xl_vba_cases/1005 ParamArray.shtml ilman turhia luuppauksia
Sub Korvaa()
Dim originaalit As Variant
Dim korvaavat As Variant
Dim x As Long
originaalit = Array("A", "B", "C", "a", "b", "c")
korvaavat = Array("X", "Y", "Z", "x", "y", "z")
For x = LBound(originaalit) To UBound(originaalit)
Selection.Replace What:=originaalit(x), Replacement:=korvaavat(x), _
LookAt:=xlPart, MatchCase:=True
Next
End Sub
Keep EXCELing
@Kunde
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712983
- 462604
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322245- 792158
- 951966
- 321732
- 121546
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171497Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil271308