Ohitettaessa ylinopeus sallittava

Harski

Jotta ohitus tapahtuisi mahdollisimman nopeasti olisi ylinopeus tuolloin sallittava. Esim.jos ohittaa 100 km/h tiellä 90 km/h ajavaa naista niin ohitusmatka venyy vaarallisen pitkäksi jos ei aja ylinopeutta. On turvallisempaa kun ohitus tapahtuu nopeasti. Ohitettaessa pitää siis sallia esim.20 km/h ylinopeus niin turvallisuus paranee.

21

2574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoilija

Mikset aja 90 km/h tunnissa sen edellisen perässä. Kukaan ei pakota ohittamaan.

• Harski

pakota mutta pointti on siinä että jos on tarve ohittaa niin miksei sitä voi tehdä mahdollisimman turvallisesti ? Miksi kaikkien on sovitettava nopeus hitaimmin ajavan mukaan ?

• nainen

.... ohitusmatka lyhyempi jos ohittaa miestä :D

Voi Sua, on Sulle ylipääsemätön juttu, että me naiset vaan ajetaan tuolla teillä, eikä pyydellä sitä keltään anteeksi, eikä tarvita siihe Sun suostumustasi.

*naureskellaan täällä miehen kanssa Sun rimpuilullesi*

• -S-

Ylinopeus ei ole sallittua eikä se myöskään tule koskaan sitä olemaankaan. Silti 90% varmaan autoiljoista ajaa ainakin sen mittarin mukaan ylinopeutta :) Tiellä olevat rajoitukset on suurimpia sallittuja nopeuksia joita saa ajaa.

Mutta sitten voimme järjen riittävyyden mukaan soveltaa ja ajaa ohi sääntöä rikkoen kunhan tajuaa mitä tekee ja myös tietää saako ohituksella mitään
      hyötyä. Säännöthän on tehty että suurinosa liikenteessä olijoista pystyy pärjäämään liikenteessä ja on yhteiset sovitut pelisäännöt.
      Näistä poikkeaminen on rangaistava teko mutta valvonta vähäistä eli kokemukseen pohjautuen kun tietoa on tarpeeksi tajuaa mitkä teot liikenteessä on vaarallisia ja mitkä ei ja myös mitkä teot on haitaksi muulle liikenteelle ja mitkä ei. Se minä minä ensin ei ole kovin hyvä asia muulle liikenteelle yleensä.

Miten voidaan määritellä sallittu jokin ylinopeus ohituksessa, kuinka paljon se ylinopeus voi olla?
      Liian vaikeaa :( Otetaan se riski että tutkaa ei ole ja tajutaan mitä tehdään yleensäkin kuin ajetaan, se tilanne nopeus!

Poliisit tavallaan toimii ja ei toimi oikein kun joskus ainakin ovat pitäneet tutkaa ohituskaista osuuksilla ja sitten kun joku siellä ajaa jonkun tietyn määrän ylinopeutta saa siitä sakon :) Samoin tutkien pito moottoriteillä.

• perse

ne on vähimmäis nopeuksia....
        mutta ei sen puoleen itesellänin on mukavaa kunsain matkan varrelle uuden alennetun nopeus rajoituksen ja kyse jyrkästä ylä mäestä..on siinä mukava pusittaa linja-autot mäkeen sitä alinta nopeutta mitä saa ajaa eli 60:tä ennen oli 100 ja linja-autot ottivat vauhtia jotta päseevät ylös ilma matelu vauhtia...nyt pistän linikat juntturiin mäkeen mutta muuten tyhjällä tiellä ajelen nopeutta laskematta....hienoa palautetta eikö totta ?

• Urogan

Kuinkahan paljon tuon "löpön" hinta pitäisi nousta, että tuollaisetkin ihmiset tajuaisivat kuinka kallista on ohitella. Siis jos ohitus tapahtuu liiempiä kiihdyttelemättä, lompakko ei pahemmin kevene.Kuitenkin kun aletaan repimään nopeutta noinkin paljon lisää kuin esimerkissä oli,lompakko kyllä kummasti keveneekin...

Tuo kumma "pakko ohittaminenkin".Miksi on pakko ohittaa ja mitä hyötyä siitä on. Kokeileppa muutaman kerran ottaa kellolla aikaa samalta matkalta kuin ajat "pakko ohituksilla" ja jonossa tasaisesti ajaen.Jos voitat siinä minuutin, niin voithan juosta perille päästyäsi parkkipaikalta kohteeseesi.Monta kertaa nähnyt kun autoilija kaahaa renkaat sutien johonkin tapaamiseen ja sitten vain rauhallisesti kävelee autolta pois.Tuosta sitä aikaa paljon helpommin ja vaarattomammin saisi pois kuin kaahailemalla autolla yleisillä teillä.

• Äksviis

Jos ohittaminen on kallista, niin ehkä kannattaisi siirtyä julkisiin liikennevälineisiin. Se ohittamisen aiheuttama kulu on aika olematon verrattuna autoilun kokonaiskustannuksiin.

• Urogan
        Äksviis kirjoitti:

Jos ohittaminen on kallista, niin ehkä kannattaisi siirtyä julkisiin liikennevälineisiin. Se ohittamisen aiheuttama kulu on aika olematon verrattuna autoilun kokonaiskustannuksiin.

Jos on tuollainen kanta kuin sinulla, niin alkaa kaikki autosi kustannukset nousta.Et siis halua säästää missään,vaan ostat aina kaikkein kalleinta autoosi.Kalleimmat renkaat, vakuutukset,öljyt jne. Tietenkin et itse autoasi laita vaan viet sen kaikkein kalliimmalle korjaamolle.No kun sitä rahaa tuntuu sinulla olevan,niin siitä vaan.

Itse ajan autoa säästellen ja käytän huokeimpia vaihto ehtoja mitä on saatavilla.Ehkä juuri siksi autoon kertyy aina vähintään 200 000km. Ennen kuin joudun mitään isompaa remonttia tai auton vaihtoa tekemään.Kun ajaa autolla tasaisesti niin jopa heikompi laatuinenkin auto kestää.

Ohittaahan voi jos haluaa, nätisti ilman hirveitä repimisiä jos sellainen tilanne vastaan tulee. Tosin mielestäni kun siinä ei aikaa paljoa voita,vaarantaa vain itsensä ja toisten turvallisuuden niin eikös se ole vähän tyhmää.

Eri asia on jos toinen köröttelee reippaasti alle nopeusrajoitusten,nyt puhuttin tuosta satasen alueella ajettavaa 90km/h. Tuolla nopeudellahan on kaikkein järkevintä taloudellisestikin ajaa.Paras hyötysuhde ajatellen nopeuden/kulutuksen suhdetta.Pienemmällä kulutuksella tietenkin pääsee jos ajaa hitaammalla nopeudella.Silloinhan tuo hyötysuhde huononee.

• Runttaaja

Eikös Ranskassa tuollainen laki olekin olemassa, että ohitustilantaassa sallitun nopeuden saa ylittää...olikos se 20, vai 30 km/h? Oli ainakin joskus, en tiedä onko voimassa enää. No, jos on ja Ranskahan on EU-maa, joten jospa ajaisivat joskus saman lain voimaan muihinkin EU-maihin. Tuohan on hyvä ja turvallisuutta lisäävä asia, käytössä usein Suomessakin, vaikka laiton onkin jostain käsittämättömästä syystä (ei niinkään käsittämättömästä, kun muistelee viranomaisten suhtautumista lisäjarruvaloihin ja tuulilasien ns, turvauriin).

• ON MUUTOINKIN(näkyvyyttä riittävästi) RIITTÄVÄN TURVALLINEN NIIN SE SATANEN ON VARMASTI TURVALLISEMPI NOPEUS ohittamiseen ,joidenkin (varsinkin miesten) se vaan on vaikea ymmärtää.
      Esim. keliolosuhteet jolloin siinä ohittelussa ei muutenkaan ole mitään järkeä.

• .....

Mä kannatan kans tota ylinopeuden sallimista ohitettaessa. Esim. Saksassa ei moista lakia tarvi, koska suurin osa maanteistä on moottoritietä, siinä ohittaminen on aina helppoa useamman samansuuntaisen kaistan vuoksi. Suomessa kun useampikaistaiset tiet ovat harvassa, tarvitaan turvalliseesn ohitukseen reilu nopeusero.

• shunlan

Tämä ehdotuksesi on ihan täyttäasiaa,tosin täällä ovat jotkin tahallisesti vääristelleet aiheeseen liittyviä juttuja,kyllä noita tilanteita riittää jolloin pitäisi ohi päästä mutta ei oikein viitsisi sakon uhalla painaa.

Ihmiset eivät todellakaan tajua että heidän autonsa mittari näyttää VÄÄRIN mutta halutaan silti leikkiä poliisia asenteella JA MINUN OHI ET KYLLÄ MENE on sallittu pieni toleranssi nopeudessa,esim satasen alueella voi huoletta (ainakin) hetkellesisesti huristella 110 kmh ja tällöin tulee jo aika iso nopeusero siihen 90 kmh ajavaan.

Mutta kaikkihan tiedämme ettei teoria ja käytäntö ole sama asia,rehellisesti sanoen ei kukaan meistä ohitus tilanteessa katsele nopeusmittaria!ja olen samaa mieltä kanssasi turvallisuuden lisääntymisestä nopeutta lisäämällä,kunhan se sitten ohituksen jälkeen taas sovitetaan sekä olosuhteisiin että rajoituksiin sopivaksi.

Ja poliisit oikeisiin töihin! eikä kyttäämään ohitus kaistojen viereen, kyllä muuten ottaa pattiin kun ensin ajellaan kymmeniä kilometrejä tommosen alinopeudella ajavan perässä MUTTA kun ohituskaista alkaa niin kyllähän löytyy vauhtia heti se on ilmiselvästi toisten häirintää! onko ihme jos joku takaa tuleva sitten painaa tallan pohjaan että varmasti pääsisi ohitse, ja tämä on faktaa jos joku väittää toisin sopii mennä ajelemaan tonne maanteille ja tarkkailemaan tilannetta.

Mutta voi himputti sentään!!!! siellähän onkin POLIISI odottamassa sen ohitus kaistan jälkeen.

Päivää, ajoitte reilua ylinopeutta!!!!!!

• ohituksiin

Kyllä ohittaminen on vielä Suomessa sallittua ja joustavan liikenteen kannalta vieläpä toivottavaa. Jos sen suorittaa harkitusti ja riskittömästi ja niin ettei siitä koidu häiriötä muuille kanssaliikkujillle, niin ei sen pitäisi aihettaa ongelmia. Sen olen minäkin havainnut, että ohituskaistateillä löytyy kuskeja, jotka kaistan alkaessa nostavat nopeuttaan aiheuttaen tällöin ohittajalle pakkotilanteen ajaa reilua ylinopeutta. Ei ohitettavan tarvitse keskittyä ohittajan auttamiseen, kunhan ei pyri sitä hankaloittamaankaan.

• Ajaja

Jos jono on pitkä niin kannattaa säätää cruise siihen vauhtiin mitä jono menee koska silloin ei voita mitään ohittelemalla. Jos matka on pitkä eikä ole jonoa niin ohi vaan koska itse tiedät parhaiten mitä nopeutta on kivaa ajaa. 60km/h ja 80km/ 100km/h ja 120km/h on helpoa ajaa koska silmä on siihen tottunut ja ajan silloin paremmin. Vaikka jää jonkun taakse kunnon turvavälillä niin 60/100 se on joku ajaa polkuautolla. Vauhti ei pysy samana ei millään ja joudut koko ajan säätämään itse vauhdin jolloin bensaa kuluu huomattavasti enemmän kuin ajaisit ohi. Ohittamine kuuluu ajotaitoon. Jos et uskalla/osaa ohittaa = et osaa ajaa. Toisen nykivään ajotyyliin on vaikeata sopeutua. Näin on ja jos ohi meet niin 100m jos ajat ylinopeutta niin Who cares

• ymmärrä

näitä täydellisiä "ajan paremmin"-autoilijoita. Naurattaisi ellei kysymys olisi elämästä ja kuolemasta.

Kuinkahan monen kaaharin hengen olen pelastanut hiljentämällä, että arvon herrat/naiset pääsevät turvallisesti ohi. Aika monen uskallan sanoa.

En ymmärrä tätä jankutusta alinopeudesta. Ajakaa mitä nopeutta haluatte kunhan ette vaaranna toisten tielläliikujien henkeä.

• Ajaja
        ymmärrä kirjoitti:

näitä täydellisiä "ajan paremmin"-autoilijoita. Naurattaisi ellei kysymys olisi elämästä ja kuolemasta.

Kuinkahan monen kaaharin hengen olen pelastanut hiljentämällä, että arvon herrat/naiset pääsevät turvallisesti ohi. Aika monen uskallan sanoa.

En ymmärrä tätä jankutusta alinopeudesta. Ajakaa mitä nopeutta haluatte kunhan ette vaaranna toisten tielläliikujien henkeä.

Kuka väitti että kaahailen? Sanoin vain että jos et osaa ohittaa niin et osaa ajaa. Jos vastaantuleva on liian lähellä ja lähdet ohittamaan et osaa ajaa. Turvallisesti, nopeasti ja harkitetusti tehty ohitus on oikea tapa ohittaa.

• shunlan
        ymmärrä kirjoitti:

Oli pakko kommentoida kysymystäsi "en ymmärrä jankutusta alinopeudesta" henkilö joka ei paljoakaan autolla aja eikä varsinkaan maantie ajoa, ei ymmärrä sitä tosiasiaa ettei tiellä olla sunnuntai ajelulla ja huuhailla kun mulla ei ole kiire minnekkään NIIN EI VARMAAN MUILLAKAAN voin siis hyvin 100 rajoitus aluella körötellä 80 kmh enkä varmasti anna mahdollisuutta mennä ohitseni (pilaa vielä) mun maiseman katselu nautinnon!

Joko alkaa valjeta? mitä se alinopeus tarkoittaa! jos olosuhteet sallii niin on todellakin toisten turvallisuuden vaarantamista körötellä huomattavasti rajoitusta hitaammalla nopeudella! se on jopa huomattavasti vaarallisenpaa kuin lievä ylinopeus,se jos mikä aiheuttaa niitä vaaratilanteita kun ja varmasti jonkun kärsivällisyys pettää jonossa sellaisen körötteliän perässä.

• Ohittaja
        ymmärrä kirjoitti:

"Naurattaisi ellei kysymys olisi elämästä ja kuolemasta."

Huh-huh, voiko tällaisia tyyppejä päästää ikinä auton rattiin...?

• shunlan
        Ohittaja kirjoitti:

"Naurattaisi ellei kysymys olisi elämästä ja kuolemasta."

Huh-huh, voiko tällaisia tyyppejä päästää ikinä auton rattiin...?

Sorry vaan mutta minä ainakin aion vielä jatkaa autoiluani, kommentistasi huolimatta.Turvallista matkaa vaan!!!!

• Ajaja
        shunlan kirjoitti:

Sorry vaan mutta minä ainakin aion vielä jatkaa autoiluani, kommentistasi huolimatta.Turvallista matkaa vaan!!!!

viesti ei ollut sulle? vaan sille "En ymmärrä alinopeudesta jankuttaminen.

• ???????
        shunlan kirjoitti:

Oli pakko kommentoida kysymystäsi "en ymmärrä jankutusta alinopeudesta" henkilö joka ei paljoakaan autolla aja eikä varsinkaan maantie ajoa, ei ymmärrä sitä tosiasiaa ettei tiellä olla sunnuntai ajelulla ja huuhailla kun mulla ei ole kiire minnekkään NIIN EI VARMAAN MUILLAKAAN voin siis hyvin 100 rajoitus aluella körötellä 80 kmh enkä varmasti anna mahdollisuutta mennä ohitseni (pilaa vielä) mun maiseman katselu nautinnon!

Joko alkaa valjeta? mitä se alinopeus tarkoittaa! jos olosuhteet sallii niin on todellakin toisten turvallisuuden vaarantamista körötellä huomattavasti rajoitusta hitaammalla nopeudella! se on jopa huomattavasti vaarallisenpaa kuin lievä ylinopeus,se jos mikä aiheuttaa niitä vaaratilanteita kun ja varmasti jonkun kärsivällisyys pettää jonossa sellaisen körötteliän perässä.

Sitä helpompaahan, ja turvallisempaa ohitus on, mitä isompi on ohittajan, ja ohitettavan nopeusero. Jonkun traktorin ohitus suoraan takaa samasta vauhdista, ei vie kiihtyvällä autolla sataa (100) metriä. Satasen nopeudella siitä heittää ohi, kun nopeuseroa on n. 60 km/h. Ja on turvallista, kun sen tekee oikeassa paikassa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      123
      3500
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2316
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1701
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1463
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1418
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1291
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1236
    Aihe