Rautaköliin sinkki, toisenlainen maalikäsittely

Kävin läpi menneiden vuosien keskustelut rautakölin kunnostuksesta. Kokeneilta ja viisastuneilta pyytäisin neuvot seuraaviin:

1. Onko kokemusta sinkin asennuksesta purjeveneen eväköliin? Onnistuuko pulttireikien poraus ja millaisin vehkein? RST-pultein, helixillä, hitsaten? Kannattiko? - Paikaksi olen ajatellut kölin keskiosaa lähellä runkoa, jotta jättövirtaukset eivät häiriintyisi pahasti.

2. Hiekka/soodapuhallus ei onnistu kerhon talvisäilytyspaikalla ja aikaa on tehdä kaikki itsekin. Ajattelin hioa lamellilaikalla irtoruosteet pois, poistaa/neutraloida loput ruosteet IKH:n fosforihapolla, maalata usea kerros Hempelin yksikomponenttista Underwater Primeria ja sen päälle sopiva antifouling. Epoksipakkelia ensimmäisen primerkerroksen päälle syvimpien kolojen kohdalle. Miltä kuulostaa?

3. Kokemukset sinkkimaalin tai Bilteman ruosteensuojan käytöstä ruostekohtien ensiapuna kölissä olisivat tervetulleita.

Vene on 90-luvun puolestavälistä, meille uusi. Alustastaan helposti irtoava epoksimaalikerros lähtee isoina lastuina allaolevasta ohuesta harmaasta primerikerroksesta. Ruostetta useassa paikassa, mutta ei syvinä rokonarpina. Epäilen, että kölille on tehty perusteellinen kunnostus alle kymmenen vuotta sitten.

Tavoitteena ei ole täydellinen pinta ja kuori kymmeniksi vuosiksi, koska pohjakosketuksia köliin tulee kuitenkin. Edelliseen veneeseen ehdin tein tällaisen ja heti seuraava kesänä kolahti. Yksikomponenttisella primerilla ei tarvitse odottaa lämmintä toukokuuta ja kölin täydellistä lämpeämistä, fiksaukset voi tehdä viileämpänä vuodenaikana.

7

951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aika haastavia kysymyksiä eikä yhtä oikeaa vastausta tule löytymään.
      1. Sinkin kiinnitysreät saa poralla. Jengojen vääntämisen sijaan minun rautaköliin tehtiin aivan evän takaosaan läpireikä ja molemmille puolille matala " virtaviivainen " sinkkilautanen. Luulen helpommaksi ja hydrodynaamisesti paremmaksi kuin keskiköliin asentaminen. Takareunassa on joka tapauksessa jättöturbulenssi ja keskikölin virtaus laminaarisempi. Jos nyt tekisin niin asentaisin pienet sinkit aivan jättöreunaan ja vaihtelisin kulutuksen mukaan useammin. Kulutus suolaisessa vedessä on ollut 50-100 gr/ v yli 10v ajalla.
      2. Vieressäni Hollannissa lasketaan tusinan verran veneitä päivittäin jatkuvasti. Suosituin rautakölien kunnostus näyttää olevan kulmahiomakoneella pinnan läpikäyminen nopeasti ja heti epoksi päälle 1. vrk. Toinen primeri 2. pv aamulla ja myrkky illalla. 3. pv veteen . Pinta on rosoa ja käsittely uusittava ehkä jopa vuosittain.
      Itse olen käyttänyt fosforihappoa käsihionnan jälkeen, epoksia, epoksipakkelua, hiontaa, useita epoksiprimereitä ennen myrkkyä. Toimii 2-3 v. En osaa sanoa kumpi parempi koska jälkimmäisessä menee aikaa, vaivaa ja rahaa. Ehkä pikakäsittely huonoon pintaan ja vaivalloisempi alkavaan ongelmaan?.
      3. Ei taida maksaa vaivaa, ei kokemusta. Joku auton rusteenestomaali tukki heti hiomalaikat ( Noroxin tms?)
      Työn iloa!
      seppomartti

      • Anonyymi

        Vastoin luuloani ei ole muita mielipiteitä kirvonnut. Aloituksen lopussa mainitaan 1- komponenttiprimerit. Olen käyttänyt Primoconia. Se soveltuisi aloittajan niihin alueisiin paikkamaalauksen pohjustukseen, " missä maali irtoaa levyinä mutta alla on ehjä epoksiprimer. Eli tartunta primeriin pettänyt tai maalikerroksia on liian paksusti. Reunojen irtoava maalikerros pois ja hiukan hiontaa reunaan. 2-3 x Primoconia. Myrkyt tarttuvat hyvin. Haittana on hinta ja nihkeä Primocon tukkii kuivahionnassa paperi heti, jos myöhemmin joutuu hiomaan.
        seppomartti


    • Anonyymi

      Katsoitko vanhoista keskusteluista Zinga-jutut?
      Se on varsinainen sinkkimaali, jonka käyttö on helppoa. Ei ehkä sovi hifistelyyn mutta toimii.

      • Anonyymi

        Pistätkö Zingan rautaan ennen muita kerroksia?. Montako kautta povaat jos " toimii"?
        Lueskelin ja harkitsi muttei enää ole ollut tarvetta, oma kokemus =0.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistätkö Zingan rautaan ennen muita kerroksia?. Montako kautta povaat jos " toimii"?
        Lueskelin ja harkitsi muttei enää ole ollut tarvetta, oma kokemus =0.
        seppomartti

        Minä laitoin Zingan rautakölin pintaan heti kun olin sen lamellilaipalla hionut ja sen sen jälkeen vielä asetonilla pyyhkinyt Sen päälle myrkkyväri. Vene oli kaksi kesää meressä. Pieniä ruostekukkia syntyi. Ei sen pidempää kokemusta. Tämä juttu oli palstalla aikanaan osa "Rautaköli kuntoon" keskustelua.


    • Tein vastaavan homman 12v. sitten, lasikuituvene. Nyt täytyy uusia pohjan ja rautakölin maalaus.
      Maalasin Tikkurilan Temacoat RM 40 pohja ja Temadur 50/90 vesirajan yläpuolella.
      1. Nyt suunnittelen maalaavani rautakölin Zinga sinkkimaalilla ja jätän kölin pinnan pelkälle sinkkimaalille, väri harmaa. Ajatus on siinä että kun tulevina vuosina tulee paikkauksen tarvetta, niin vedän vain uutta sinkkimaalia vanhan päälle, ilman sen suurempia pohja töitä. Tämän pitäisi onnistua. Köli jää siis eriväriseksi kuin veneen runko.

      2. Pitääkö Fosforihapon käytön jälkeen, ennen maalausta jotenkin putsata köli, vai maalataanko suoraan fosforihapon päälle uusi maali.

      3. Niille jotka veneilevät järvellä, paras anodi köliin on mangnesium anodi.

      4. Maalasin Tikkurilan maalin ruiskulla, koska se kuivui niin nopeasti etten saanut hyvää pintaa maalisudilla/telalla/maalityynyllä. Onko kellään kokemusta kuinka saisin tämän maalin kuivumaan hitaammin. Jos tiedätte, niin laittakaa aineen nimi. Lähden sitä sitten netin kautta etsimään.

      Gullervo20

    • Anonyymi

      Oman kokemuksen mukaan ainoa tapa, jolla rautakölin saa pysymään useamman vuoden siistinä, on täydellinen puhdistus hiekkapuhaltamalla tai kulmahiomakoneella ja lamellilaikalla. Heti perään monta kerrosta epoksia. 2 tai 3 kerrosta ei riitä alkuunkaan. Kalvopaksuuden pitää olla riittävä. Olen kuullut, että paras tulos tulisi laminoimalla ohut lasikuitukudos kölin pintaan epoksihartsilla. Kudos varmistaa kalvopaksuuden. Tiedä häntä.

      Toinen vaihtoehto on paikkailla joka kevät ties millä sotkuilla. Toimii se niinkin, jos ei välitä kölin muodosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      213
      1722
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      141
      1455
    3. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      72
      1238
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1173
    5. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      74
      1065
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      109
      999
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      960
    8. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      6
      921
    9. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      870
    10. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      850
    Aihe