lenteri = Dogmatikos.rereg

Olin niin sairas, etten luullut enää pystyväni kirjoittamaan. Poistin nikkini. Kun toivuin jonkin verran, aloitin nikillä lenteri. Kaikille ei varmaan tullut selväksi, että olen sama henkilö.

Keksin, että kun lisäsin päätteen -rereg, kone suostui ottamaan rekisteröitymisen vastaan.

x x x

Olen ilokseni huomannut, että moderaattorit huomauttavat palstan olevan tarkoitettu luterilaisuudesta keskusteluun. Kirkko pitää pappisviran edellytyksenä yliopiston teologisen tutkinnon suorittamista, joten siihenkin rohkenen viitata.

181

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ahaa. No, hyvä että paranit. 💐

• Kiitos! Toivotaan, että jaksan vielä kirjoittaa.

• Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

Kiitos! Toivotaan, että jaksan vielä kirjoittaa.

Tekstisi vaikuttivatkin kivan tutuilta. Kiitos, että palasit! Palsta ei ole siistiytynyt juurikaan poissaolosi aikana, ajatuksiasi onkin ollut ikävä.

• Anonyymi kirjoitti:

Tekstisi vaikuttivatkin kivan tutuilta. Kiitos, että palasit! Palsta ei ole siistiytynyt juurikaan poissaolosi aikana, ajatuksiasi onkin ollut ikävä.

Kiitoksia ystävällisista sanoista!

• Dogmatikos.rereg kirjoitti:

Kiitoksia ystävällisista sanoista!

Tervetuloa takaisin minunkin puolestani! Kohta alkaa paskaa sataa ”tietyltä suunnalta”, mutta siihenhän ehdit jo tottua. 😏

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Tervetuloa takaisin minunkin puolestani! Kohta alkaa paskaa sataa ”tietyltä suunnalta”, mutta siihenhän ehdit jo tottua. 😏

Joo, olen kyllä varautunut siihen, että ne jotka yrittävät kiristää ihmisiä, hyökkäävät kuin kiljuva jalopeura. Terkkuja sinulle.

• Anonyymi

Joo, olen kyllä varautunut siihen, että ne jotka yrittävät kiristää ihmisiä, hyökkäävät kuin kiljuva jalopeura. Terkkuja sinulle.

Hienoa, että olet ateistien kanssa samaa pataa, eivät ainakaan hyökkää kimppuusi ;))

• Anonyymi kirjoitti:

Hienoa, että olet ateistien kanssa samaa pataa, eivät ainakaan hyökkää kimppuusi ;))

Ystäviä ovat niin ateistit, vieraitten uskontojen edustajat kuin kristilliset fundamentalistitkin. Lähimmäisiä kaikki.

Ystäviä ovat niin ateistit, vieraitten uskontojen edustajat kuin kristilliset fundamentalistitkin. Lähimmäisiä kaikki.

Muistaakseni tuo kristinuskonharhan velvoittama lähimmäisenrakkaus katoaa heti kun sinulta kysytään miten nukut yösi valehdeltuasi epäjumalastasi ja vieläpä saatuasi valehtelustasi elantosi.

Ei silti, mukava kuulla että henki vielä kulkee!

• he-ma kirjoitti:

Muistaakseni tuo kristinuskonharhan velvoittama lähimmäisenrakkaus katoaa heti kun sinulta kysytään miten nukut yösi valehdeltuasi epäjumalastasi ja vieläpä saatuasi valehtelustasi elantosi.

Ei silti, mukava kuulla että henki vielä kulkee!

Nukun yöni erittäin katkonaisesti ja pahaa oloa tuntien. Päivällä yleensä nukun katkonaisesti, pahaa oloa tuntien, mutta erittäin runsaasti. Paha olo johtuu monista sairauksista ja lääkkeitten sivuvaikutuksista.

Viime aikoina olen ollut hiukan paremmassa kunnossa. Pyrin tuomaan lohtua ja iloa niille, jotka joutuvat pelottelijoiden painostuksen alaisiksi.

• Anonyymi

Juuri noin sanoo kunnon eksyttäjä.

• Minulla on kaulassa riipus, johon on kaiverrettu nimeni, henkilötunnukseni ja kirjaimet DNR (= Do not resuscitate. Ei saa elvyttää.). Olen tehnyt jo 80-luvulla hoitotestamentin, jossa kielletään antamasta muuta kuin kipua ja ahdistusta poistavaa riittävää lääkitystä. Joitakin lääkkeitä tosin syön, jos ne varmasti parantavat oloa, mutteivät pidennä ikää.

• Anonyymi kirjoitti:

Fiksujen ihmisten kesken ei uskonnollinen vakaumus tai sen puuttuminen ole mikään rajaava tekijä. Kukaan kun ei väitä olevansa muita viisaampi, kukaan ei dissaa muita, kaikkia kunnioitetaan ja jokaista kuunnellaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri noin sanoo kunnon eksyttäjä.

Ja juuri noin totaalinen paskiainen.

Minulla on kaulassa riipus, johon on kaiverrettu nimeni, henkilötunnukseni ja kirjaimet DNR (= Do not resuscitate. Ei saa elvyttää.). Olen tehnyt jo 80-luvulla hoitotestamentin, jossa kielletään antamasta muuta kuin kipua ja ahdistusta poistavaa riittävää lääkitystä. Joitakin lääkkeitä tosin syön, jos ne varmasti parantavat oloa, mutteivät pidennä ikää.

Minulla myös elvytyskielto siellä kelan kannassa.

Lisään varmaan huomenna hengityskonekiellon ja muun elämää ylläpitävän kiellon sekä irrotuskäskyn jos minua nuoremmat niitä tarvitsevat. Poikkeuksena taidan kylläkin mainita kirkkoon tai muuhun uskonnolliseen yhteisöön kuuluvat sekä muut taikauskoiset.

Fiksujen ihmisten kesken ei uskonnollinen vakaumus tai sen puuttuminen ole mikään rajaava tekijä. Kukaan kun ei väitä olevansa muita viisaampi, kukaan ei dissaa muita, kaikkia kunnioitetaan ja jokaista kuunnellaan.

Juuri näin, veljeni. Kuin Paavali Areiopagilla ateenalaisille: "Miehet, veljet, minä kaikesta näen, että te suuresti kunnioitatte jumalia."

• Anonyymi

Juuri näin, veljeni. Kuin Paavali Areiopagilla ateenalaisille: "Miehet, veljet, minä kaikesta näen, että te suuresti kunnioitatte jumalia."

Ateisti-veljet lyövät kättä 🤝.

• Anonyymi

Nukun yöni erittäin katkonaisesti ja pahaa oloa tuntien. Päivällä yleensä nukun katkonaisesti, pahaa oloa tuntien, mutta erittäin runsaasti. Paha olo johtuu monista sairauksista ja lääkkeitten sivuvaikutuksista.

Viime aikoina olen ollut hiukan paremmassa kunnossa. Pyrin tuomaan lohtua ja iloa niille, jotka joutuvat pelottelijoiden painostuksen alaisiksi.

Muistatko?
        10.2. 2007 mediuutisissa tosin kerrottiin suomalaisesta väitöksestä:

"Tuoreen tutkimuksen mukaan uudet ja vanhat tulehduskipulääkkeet ovatkin haitoiltaan samanlaisempia kuin on luultu.

Uudet tulehduskipulääkkeet eli koksibit aiheuttavat yhtä paljon ruuansulatuskanavan vuotoja kuin tavanomaiset tulehduskipulääkkeet, todetaan LL Arja Helin-Salmivaaran väitöstutkimuksessa. Tavanomaisten ja uusien tulehduskipulääkkeiden käyttäjillä on myös yhtä suuri riski saada sydäninfarkti..

Helin-Salmivaara havaitsi, että tulehduskipulääkkeitä käyttävillä on kolminkertainen ruuansulatuskanavan vuodon riski verrattuna lääkkeitä käyttämättömiin. Tulos on yhdenmukainen aiempien epidemiologisten tutkimusten kanssa. Riski oli koksibeilla samaa luokkaa, kun analyysissa huomioitiin muu sairastavuus ja lääkkeiden käyttö.

Koksibien on todettu kliinisissä tutkimuksissa lisäävän sydäninfarktin vaaraa. Helin-Salmivaara havaitsi, että myös muiden, pitkään markkinoilla olleiden tulehduskipulääkkeiden käyttö suurentaa sydäninfarktin riskiä. Tulehduskipulääkkeiden käyttäjillä oli 1,4-kertainen sydäninfarktin riski lääkkeitä käyttämättömiin verrattuna."

• Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Samaa mieltä Repen kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistatko?

"Tuoreen tutkimuksen mukaan uudet ja vanhat tulehduskipulääkkeet ovatkin haitoiltaan samanlaisempia kuin on luultu.

Uudet tulehduskipulääkkeet eli koksibit aiheuttavat yhtä paljon ruuansulatuskanavan vuotoja kuin tavanomaiset tulehduskipulääkkeet, todetaan LL Arja Helin-Salmivaaran väitöstutkimuksessa. Tavanomaisten ja uusien tulehduskipulääkkeiden käyttäjillä on myös yhtä suuri riski saada sydäninfarkti..

Helin-Salmivaara havaitsi, että tulehduskipulääkkeitä käyttävillä on kolminkertainen ruuansulatuskanavan vuodon riski verrattuna lääkkeitä käyttämättömiin. Tulos on yhdenmukainen aiempien epidemiologisten tutkimusten kanssa. Riski oli koksibeilla samaa luokkaa, kun analyysissa huomioitiin muu sairastavuus ja lääkkeiden käyttö.

Koksibien on todettu kliinisissä tutkimuksissa lisäävän sydäninfarktin vaaraa. Helin-Salmivaara havaitsi, että myös muiden, pitkään markkinoilla olleiden tulehduskipulääkkeiden käyttö suurentaa sydäninfarktin riskiä. Tulehduskipulääkkeiden käyttäjillä oli 1,4-kertainen sydäninfarktin riski lääkkeitä käyttämättömiin verrattuna."

En voi käyttää tulehduskipulääkkeitä perussairauteni vuoksi. Muita pakollisia lääkkeitä on siunaantunut kyllä riittävästi. Tietyissä sairauksissa sydäninfarkti on paras ystävä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ateisti-veljet lyövät kättä 🤝.

Onko sinulla usko.vainen yhtään minkäänlaista hajua, mitä jatkuvasti lahkohaukkumasanana hokemasi ateisti tarkoittaa? Ilmeisesti ei.

Vinksahtaneessa todellisuudessasi se ilmeisesti on ihminen, joka ei usko kristinuskon Jumalaan sinun ja viitejoukkosi kannattamalla fundamentalistisella tavalla.

Kuitenkin se oikeasti tarkoittaa ihmistä, joka ei usko minkäänlaisiin jumaliin eikä yleensä pidä sellaisia edes mahdollisina.

Esimerkiksi hindut ovat uskomisissaan hyvin kaukana kristinuskosta, mutta eivät tietenkään missään tapauksessa ateisteja.

• Anonyymi kirjoitti:

Muistatko?

Vain hämärästi muistan, mutta en juuri muutenkaan käytä uusia enkä vanhoja kipulääkkeitä, koska ne ovat erittin tehottomia.

Sydäninfarktin toivottaisin mielelläni tervetulleeksi, paljon mieluummin kuin riutumisen tai kaikkein vähiten tukehtumisen.

• Jos saisimme mistä tahansa uskonyhteisöstä vain virallisen opillisen selostuksen, saisimme aivan väärän kuvan.

Luterilaisen kirkon oppi on kuvattuna tunnustuskirjoissa, mutta todellisen uskon käytäntö eroaa siitä radikaalisti. Tätä tutkii etenkin kirkon tutkimuskeskus. Vajaa kolmasosa sanoo uskovansa, miten kirkko opettaa, mutta harva todellisuudessa tietää, miten kirkko opettaa.

Kirkko ei opeta tunnustuskirjojen mukaan, ja monista asioista vaikenee lähes kokonaan. Seurakunnassa, jossa olin, kukaan muu pappi ei rohjennut sanoa helvetistä mitään. ei siis mitään. Ainoana tein poikkeuksen, kun sanoin, että en tunne ketään, joka olisi peruuttamattoman paatunut. Yksin Jumala tuomitsee.

Suurin osa suomalaisista ei usko helvettiin, ei kansasta, eikä papeista. Kirkon todellinen kanta on luettavissa enemmän rivien välistä kuin riveiltä.

Kun runsaat 20 vuotta sitten eräs pappi julisti, että kaikki pääsevät taivaaseen, piispa kutsui hänet luokseen. Mitä lieneekään keskusteltu, mutta sen jälkeen pappi julisti entistä innokkaammin. Voi vain kuvitella, että piispa saattoi neuvoa, ettei kaikkea pidä sanoa, jottei ennestäänkin runnellussa kirkossa syntyisi vahingollinen älämölö.

Rooman piispa, paavi, on sanonut saman hiukan toisin: helvetti on suljettu. 20 -30 -luvun merkittävä ja erittäin vanhoillinen suomalainen teologi selitti katastasis-opin mukaisesti, että kaikki lopulta pelastuvat, kun "kaikki jälleen kohdalleen asetetaan". Tosin oppi oli kirkolliskokouksessa todettu vääräksi, mutta Lutherhan opetti, että kirkolliskokous voi erehtyä.

Ts. kun lukee rivien välistä, mikä jää sanomatta, voi havaita, mikä on kirkon todellinen kanta. Edes kirkolliskokous, joka lienee kirkon vanhoillisin elin, ei noudata tunnustuskirjoja.

Sama on myös kirkon seksilinjan laita. Ei enää kuulu asiaan, että kirkko moittisi muusta kuin toisen vahingoittamisesta, ei itse seksistä, joka nykyisen ajattelun mukaan täydelleen yksityisasia. Vaikeneminen kertoo, että kirkko on väestön enemmistön kannalla.

• Anonyymi

"Vaikeneminen kertoo, että kirkko on väestön enemmistön kannalla."

"Saul sanoi Samuelille: "Minä olen tehnyt syntiä, kun olen rikkonut Herran käskyn ja sinun sanasi; sillä minä pelkäsin kansaa ja kuulin heidän ääntänsä... Samuel sanoi Saulille: "Minä en palaja sinun kanssasi; sillä sinä olet hyljännyt Herran sanan, ja Herra on myös hyljännyt sinut," 1.sam15:24

• Anonyymi kirjoitti:

"Vaikeneminen kertoo, että kirkko on väestön enemmistön kannalla."

"Saul sanoi Samuelille: "Minä olen tehnyt syntiä, kun olen rikkonut Herran käskyn ja sinun sanasi; sillä minä pelkäsin kansaa ja kuulin heidän ääntänsä... Samuel sanoi Saulille: "Minä en palaja sinun kanssasi; sillä sinä olet hyljännyt Herran sanan, ja Herra on myös hyljännyt sinut," 1.sam15:24

Kun kirjoitin, että kirkko ja kansa on samalla linjalla. tarkoitin, että kumpikin noudattaa Herran sanaa.

Jos VT:n kuningas joutui kansan kanssa eri linjalle, se ei ole nykyisyyden kanssa missään tekemisissä. Kuningas oli eri asia kuin kirkko ja kansa on eri kuin Suomen kansa.

• Anonyymi

Kun kirjoitin, että kirkko ja kansa on samalla linjalla. tarkoitin, että kumpikin noudattaa Herran sanaa.

Jos VT:n kuningas joutui kansan kanssa eri linjalle, se ei ole nykyisyyden kanssa missään tekemisissä. Kuningas oli eri asia kuin kirkko ja kansa on eri kuin Suomen kansa.

Vai noudataa Suomen kansa Herran sanaa. Ateistit ovat varmaan kanssasi samaa mieltä ;))
        Kunhan nyt ensin itsekin noudattaisit.

• Anonyymi kirjoitti:

Vai noudataa Suomen kansa Herran sanaa. Ateistit ovat varmaan kanssasi samaa mieltä ;))
        Kunhan nyt ensin itsekin noudattaisit.

Joo, kansa, minä mukana, noudattaa sen, minkä pystyy. Ja sanomme: "Olen ansioton palvelija."

• En tiedä Jeesuksen sanoneen sellaista, mutta siitä huolimatta useimmat ihmisen tappelevat itsensä kanssa, yrittävät olla hyviä, mutta sortuvat uudestaan ja uudestaan. Myös minä.

En palvele saatanaa.

• Anonyymi

En tiedä Jeesuksen sanoneen sellaista, mutta siitä huolimatta useimmat ihmisen tappelevat itsensä kanssa, yrittävät olla hyviä, mutta sortuvat uudestaan ja uudestaan. Myös minä.

En palvele saatanaa.

Sinä et tiedä mitään. Olet ilmeisesto joku teologisen tiedekunnan etäpesäke.

• Mikä saa sinut vihaviestittelemään tuolla tavalla? Ei kai vain Saatana? 👿

• Usko.vainen kiihtyy ja sitten alkaa pukata kirjoitusvirheitä.

• Anonyymi

Mikä saa sinut vihaviestittelemään tuolla tavalla? Ei kai vain Saatana? 👿

Saatana vaikuttaa fundamentalistien mielessä. Se sumentaa heidän aivot ja saa heidät käyttäytymään kuin fariseukset.

• Anonyymi

Missä Jeesus tai raamattu sanoo, että ihminen pystyy noudattamaan Jumalan käskyjä täydellisesti? Dogmatikos on hengellisessä käsityskyvyssä valovuosia sinun edelläsi. Sinä osaat vain räkyttää ja tuomita .

• Anonyymi

Minusta Teemu Laajasalon tulisi puuttua luterilaisten käyttäytymiseen.

Nimittäin Uudenmaan sulun jälkeen on ainakin 700 autoa käännytetty, mikä tarkoittaa, että yli 1000 ihmistä joista yli puolet täytyy olla luterilaisia, ovat pyrkimässä mahdollisesti levittämään koronaa köyhiin ja vanhoihin maakuntien ihmisiin. On suorastaan törkeää toimintaa ihmisten hengellä eikä kirkko näytä puuttuvan yhtään mitä heidän lampaansa ihmisten tuhoksi ovat valmiita puuhaamaan.

• Hienoa että olet tervehtynyt ja jaksat kirjoitella!

• Kiitos! En nyt toki parantunut, mutta paremmissa voimissa. Kiitos sinulle, että olet jaksanut pitää valoisaa evankeliumia esillä.

Kiitos! En nyt toki parantunut, mutta paremmissa voimissa. Kiitos sinulle, että olet jaksanut pitää valoisaa evankeliumia esillä.

Mukavaa että jaksat paremmin. Sinunlaisia kirjoittajia täällä kaivataankin.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Mukavaa että jaksat paremmin. Sinunlaisia kirjoittajia täällä kaivataankin.

Minä en ainakaan kaipaa teistä kumpaakaan. Olette molemmat liberaaliteologian uhreja ja eksyttäjiä.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä en ainakaan kaipaa teistä kumpaakaan. Olette molemmat liberaaliteologian uhreja ja eksyttäjiä.

Tämä on luterilainen palsta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketä kiinnostaa? Sinä et omista tätä palstaa.

• Anonyymi

Kiitos! En nyt toki parantunut, mutta paremmissa voimissa. Kiitos sinulle, että olet jaksanut pitää valoisaa evankeliumia esillä.

Ei mummomuori ole puhunut mitään Jeesuksen sovitustyöstä ristillä.

• Anonyymi

Ei vaan luterilaisuuspalsta. Mutta MITÄ sitten?

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketä kiinnostaa? Sinä et omista tätä palstaa.

Sinua näytti kiinostavan vaikka et omistakaan tätä palstaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Tarkoittaa sitä, että täällä erityisesti pyritään tuomaan esiin luterilaisuuden ideaa ja nykyistä käytäntöä.

• Anonyymi

Tarkoittaa sitä, että täällä erityisesti pyritään tuomaan esiin luterilaisuuden ideaa ja nykyistä käytäntöä.

Tuo on ihan omaa skeidaasi.
        Sinä et muuten ole mikään luterilainen koska et tunnusta luterilaisen kirkon uskontunnustuksia. Sinulla on niistä räisäsläinen tulkinta.

• Anonyymi

Nyt"pyritään tuomaan esiin luterilaisuuden ideaa ja nykyistä käytäntöä"
        Sehän selvästi merkitsee sitä, että nyt halutaan hylätä lähes kaikki, mitä kirkossa ennen pääosin julistettiin. Eikö ihmiset ole lukeneen, että Jumala on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Hän on antanut Sanansa, joka pysy sukullvesta polveen. Nyt Kiinassa kyhätään uutta Raamattua. Sellainen Raamattu on riivaajien oppikirja. "Nykyinen käytäntö" miellyttää ihmisen lihallista mieltä, EIKÄ OLE RAAMATULLINEN, joten se eksyttää kansalaisia kadotukseen.

Nuoret eivät tiedä, mistä on kyse. Ennen oli pappeja, joilla oli Herran Sana ja näin monet kansasta nousivat uuteen, puhtaaseen elämää, kuten Raamatussa sanotaan: "pimeydestä valkeuteen". Muistan rovasti Urho Muroman. Hän julisti: " Kun kristinuskon tultua valtion uskonnoksi, suuret määrät maailman ihmisiä, kääntymättömiä, synnissä eläviä, siirtyi kirkon piiriin eikä kirkolla ollut voimaa julistaa evankeliumia niin, että he olisivat kokea uudestisyntymisen armon, niin kirkko selviytyi tästä vankeudesta opettamalla, että kaste muodollisesti eli ulkonaisesti toimitettuna omasi voiman uudestisynnyttää ihmiset, joilla ei ollut mitään uskoa. Tällä tavalla on tuhansia ihmisiä petetty. Toiset kyllä kuoliinvuoteellansa heräävät huomaamaan, missä hirvittävässä erehdyksessä he ovat eläneet. Toiset eivät tule huomaamaan sitä ennenkuin tuomiopäivänä . . ."

Kun totuutta julistetaan, Kuten Muroma saarnasi, silloin synti julistetaan synniksi ja ihmiset pääsivät niistä vapaiksi ja taivaan kansalaisiksi. Muroman julistuksen seurauksena syntyi herätys, joka vielä vaikuttaa.

Uutta elämää ei synny muutoin kuin syntymisen kautta. Jumalan lapseksi täytyy syntyä. Jeesus sanoi Joh. 3:3: "joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaan". Jon haluat päästä ikuseen elämään, varmista, että olet uudestisyntynyt. Pelkkä kaste ei ketään pelasta ketään, VAIKKA OLISI KASTETTU LAPSENA TAI AIKUISENA, vaan "joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu", Room. 10:13. Alkuseurakunta kastoi vain uskoon tulleita.

• Anonyymi kirjoitti:

Nyt"pyritään tuomaan esiin luterilaisuuden ideaa ja nykyistä käytäntöä"
        Sehän selvästi merkitsee sitä, että nyt halutaan hylätä lähes kaikki, mitä kirkossa ennen pääosin julistettiin. Eikö ihmiset ole lukeneen, että Jumala on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Hän on antanut Sanansa, joka pysy sukullvesta polveen. Nyt Kiinassa kyhätään uutta Raamattua. Sellainen Raamattu on riivaajien oppikirja. "Nykyinen käytäntö" miellyttää ihmisen lihallista mieltä, EIKÄ OLE RAAMATULLINEN, joten se eksyttää kansalaisia kadotukseen.

Nuoret eivät tiedä, mistä on kyse. Ennen oli pappeja, joilla oli Herran Sana ja näin monet kansasta nousivat uuteen, puhtaaseen elämää, kuten Raamatussa sanotaan: "pimeydestä valkeuteen". Muistan rovasti Urho Muroman. Hän julisti: " Kun kristinuskon tultua valtion uskonnoksi, suuret määrät maailman ihmisiä, kääntymättömiä, synnissä eläviä, siirtyi kirkon piiriin eikä kirkolla ollut voimaa julistaa evankeliumia niin, että he olisivat kokea uudestisyntymisen armon, niin kirkko selviytyi tästä vankeudesta opettamalla, että kaste muodollisesti eli ulkonaisesti toimitettuna omasi voiman uudestisynnyttää ihmiset, joilla ei ollut mitään uskoa. Tällä tavalla on tuhansia ihmisiä petetty. Toiset kyllä kuoliinvuoteellansa heräävät huomaamaan, missä hirvittävässä erehdyksessä he ovat eläneet. Toiset eivät tule huomaamaan sitä ennenkuin tuomiopäivänä . . ."

Kun totuutta julistetaan, Kuten Muroma saarnasi, silloin synti julistetaan synniksi ja ihmiset pääsivät niistä vapaiksi ja taivaan kansalaisiksi. Muroman julistuksen seurauksena syntyi herätys, joka vielä vaikuttaa.

Uutta elämää ei synny muutoin kuin syntymisen kautta. Jumalan lapseksi täytyy syntyä. Jeesus sanoi Joh. 3:3: "joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaan". Jon haluat päästä ikuseen elämään, varmista, että olet uudestisyntynyt. Pelkkä kaste ei ketään pelasta ketään, VAIKKA OLISI KASTETTU LAPSENA TAI AIKUISENA, vaan "joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu", Room. 10:13. Alkuseurakunta kastoi vain uskoon tulleita.

Olisi ollut asiallista mainita myös, että Muroma tervehti ilolla Saksan kansallissosialistista järjestystä. Sekä Helsingin Raamattukoulu että Kansan Raamattuseura häpeävät tätä syvästi.

• Anonyymi

Olisi ollut asiallista mainita myös, että Muroma tervehti ilolla Saksan kansallissosialistista järjestystä. Sekä Helsingin Raamattukoulu että Kansan Raamattuseura häpeävät tätä syvästi.

Sekö tekee hänestä väärän opettajan?

• Anonyymi kirjoitti:

Painupa sitten esimerkiksi vit*uun. Ei sinuakaan kukaan kaipaa. Tuskin missään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mummomuori ole puhunut mitään Jeesuksen sovitustyöstä ristillä.

Eiköhän kaikki ole siitä jo kuulleet riittävästi. Ei tämä ole saarnaamispalsta vaan keskustelua varten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän kaikki ole siitä jo kuulleet riittävästi. Ei tämä ole saarnaamispalsta vaan keskustelua varten.

Kunpa keskustelisikin mutta postaa vain wikiä.

• Anonyymi

Voimia sinulle. Mukavaa että jaksat taas kirjoitella. Arvostan tyyliäsi.

• Nöyristelevät ja sulimmat kiitokset ystävällisistä sanoistasi. 🙄

• Anonyymi

Nöyristelevät ja sulimmat kiitokset ystävällisistä sanoistasi. 🙄

Kiitä itseäsi vaan ;))

• Anonyymi

Nöyristelevät ja sulimmat kiitokset ystävällisistä sanoistasi. 🙄

Ole, hyvä kaipaamme teitä liberaaleja Räisäsen opetuslapsia taistelemaan kirkon maallistumiseksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Ole, hyvä kaipaamme teitä liberaaleja Räisäsen opetuslapsia taistelemaan kirkon maallistumiseksi.

En ole Räisäsen opetuslapsi. Kun alkoholismin takia jouduin keskeyttämään opintoni, Räisänen ei ollut vielä teologisen opettajana. Kun pääsin kuiville ja jatkoin opintojani, olin jo suorittanut luennot.

En ole myöskään liberaaliteologi, vaan noudatan kirkon kantaa. Liberaaliteologiasta ks.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Liberaaliteologia

• Anonyymi

En ole Räisäsen opetuslapsi. Kun alkoholismin takia jouduin keskeyttämään opintoni, Räisänen ei ollut vielä teologisen opettajana. Kun pääsin kuiville ja jatkoin opintojani, olin jo suorittanut luennot.

En ole myöskään liberaaliteologi, vaan noudatan kirkon kantaa. Liberaaliteologiasta ks.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Liberaaliteologia

Sinä olet räisäsläinen koska olet samaa oppia posmittava.

• Hienoja jos vointi on parempi. Kirjoituksesi ovat olleet fiksuja.

• Kiitos ystävällisistä sanoistasi.

• <<Olemme aina ystävälllisiä homottajille.<<

Aina myös heille!

• Anonyymi

<<Olemme aina ystävälllisiä homottajille.<<

Aina myös heille!

Emmekä kehoita heitä tekemään parannusta.

• Anonyymi kirjoitti:

Emmekä kehoita heitä tekemään parannusta.

Aivan niin. Homottaja ei liene yleiskielen sana, mutta olen ymmärtänyt, että homouden vastustajat tarkoittavat sanalla yleisesti suuntautunutta, joka pitää homoutta täysin sallittuna.

Jos tämä on oikea tulkinta, minäkin olen homottaja. Homottajien ei tarvitse tehdä mitään parannusta. Lähimmäisenrakkaudesta ei pidä, mutta homokielteisyydestä ja muiden vähemmistöjen vieromisesta tulee tehdä totinen parannus Jeesuksen Kristuksen nimissä.

• Anonyymi

Aivan niin. Homottaja ei liene yleiskielen sana, mutta olen ymmärtänyt, että homouden vastustajat tarkoittavat sanalla yleisesti suuntautunutta, joka pitää homoutta täysin sallittuna.

Jos tämä on oikea tulkinta, minäkin olen homottaja. Homottajien ei tarvitse tehdä mitään parannusta. Lähimmäisenrakkaudesta ei pidä, mutta homokielteisyydestä ja muiden vähemmistöjen vieromisesta tulee tehdä totinen parannus Jeesuksen Kristuksen nimissä.

Juuri näin, minä ja sinä haluamme, että homot menevät suoraan helvettiin siinä luulossa, että eivät ole tehneet syntiä.

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin, minä ja sinä haluamme, että homot menevät suoraan helvettiin siinä luulossa, että eivät ole tehneet syntiä.

Arvatkaas kenellä on tapana varustaa puheenvuoronsa heti ylöspeukulla.

• Anonyymi

Voitko jo vihdoinkin kertoa mistä sinun intohimosi liittää kaikkeen keskusteluun aina homoseksuaalisuus, siis puhutteko te omissa seurakunnissanne evankeliumista tai yleisesti ottaen mistään muusta kuin homoseksuaalisuudesta yhtään mitään.
        Ai niin, et tainnut lempiaiheesi kanssa olla aborttikeskusteluissa mukana lainkaan... vai onnistuitko sinnekin liittämään salaisen haaveesi?
        -ihan heterona kyselen-

Tämä ties missä laitalahkossa lanseerattu termi "homottaja" kuvaa sellaista arvoiltaan suomalaista keskivertokansalaista.

Suomalaiset ovat siis "homottaja" kansaa. Sama porukka on määritellyt myös itseään liberaalimmat Jumalaan uskovat papit ja kansalaiset ateisteiksi.

• Anonyymi

Sinä olet hyvä työmyyrä joka ajaa meidän asiaamme Raamatun sanaa vastaan.

t. setalainen

• En ole havainnut Setan toiminnassa mitään moitittavaa.

• Anonyymi

En ole havainnut Setan toiminnassa mitään moitittavaa.

Se ei ole meille mikään uutinen. Kuten ei myöskään se että olet kaiken aikaa tällä välilläkin enemmän tai vähemmän eri nikeillä ja täysanonyymina kylvänyt palstalle epäuskoosi perustuvaa inhottavaa myrkkyä jota jokainen oikea kristitty karttaa ja inhoaa.

Epäuskoisille sanomasi kyllä kelpaa ja heissä sinulla onkin "seurakuntasi". Jeesuksen sanalla, kirkollamme ja Jumalan evankeliumilla taas ei oikein ole muuta kosketuspintaa viesteihisi paitsi että sellaisista varoitetaan Raamatussa ja kirkkomme opissa.

• Anonyymi

En ole havainnut Setan toiminnassa mitään moitittavaa.

Raamatun sanoma ja Setan sanoma ovat sovittamattomassa ristiriidassa keskenään. Katolinen kirkko ja ortodoksiset patriarkaatitit ovat vielä Raamatun sanoman takana. Luterilaisilla kirkoilla puolestaan ei ole yhtenäistä linjaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Se ei ole meille mikään uutinen. Kuten ei myöskään se että olet kaiken aikaa tällä välilläkin enemmän tai vähemmän eri nikeillä ja täysanonyymina kylvänyt palstalle epäuskoosi perustuvaa inhottavaa myrkkyä jota jokainen oikea kristitty karttaa ja inhoaa.

Epäuskoisille sanomasi kyllä kelpaa ja heissä sinulla onkin "seurakuntasi". Jeesuksen sanalla, kirkollamme ja Jumalan evankeliumilla taas ei oikein ole muuta kosketuspintaa viesteihisi paitsi että sellaisista varoitetaan Raamatussa ja kirkkomme opissa.

Päätelmäni perustuvat:

1. tyyliisi
        2. myrkky-sanan toistamiseen
        3. kiivauteesi
        4. taipumukseesi arvailla nikkejä
        5. kirkon vähäiseen tuntemukseesi
        6. vainoharhaiseen henkiseen rakenteehesi
        Vaikuttaa siltä, että jäljet johtavat sylttytehtaalle.

Onko sinulla tänka på, oletko riitautunut viiteryhmäsi kanssa? Taipumuksesi riitelyyn viittaa siihen, että nyt on jo aika.

• Anonyymi

Päätelmäni perustuvat:

1. tyyliisi
        3. kiivauteesi

Onko sinulla tänka på, oletko riitautunut viiteryhmäsi kanssa? Taipumuksesi riitelyyn viittaa siihen, että nyt on jo aika.

Ei ole riitelyä sanoa sinusta suorat saavat. Et sinä uskovia petä!

Päätelmäni perustuvat:

1. tyyliisi
        3. kiivauteesi

Niin. Olen todella ollut pitkäaikaisesti pois palstalta. En toivoisi, että olen jonkun harhakuvitelmissa vaanimassa joka nurkan takana.

• Anonyymi

Niin. Olen todella ollut pitkäaikaisesti pois palstalta. En toivoisi, että olen jonkun harhakuvitelmissa vaanimassa joka nurkan takana.

Juuri sinun kaltaistesi takia minä ja monet ystäväni olemme eronneet kirkosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mahtaakohan sinun ulosannillasi läheisyydestäsi löytyä ystäviä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla ei ilmeisesti ole ketään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen huomannut palstallakin totuuden kuulemisen saattavan tosiaankin satuttaa joskus niin kovin, että ovat kertoneet eronneensa Kirkosta... toivottavasti sinä löysit itseäsi palvelevan uskomuksen ja rauhan mielellesi, kirjoituksistasi päätellen näin ei ole päässyt käymään..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen huomannut palstallakin totuuden kuulemisen saattavan tosiaankin satuttaa joskus niin kovin, että ovat kertoneet eronneensa Kirkosta... toivottavasti sinä löysit itseäsi palvelevan uskomuksen ja rauhan mielellesi, kirjoituksistasi päätellen näin ei ole päässyt käymään..

Mikä sinua nyt nyppii!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omasta päästä ehkä useitakin?

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ole riitelyä sanoa sinusta suorat saavat. Et sinä uskovia petä!

Mitkä Helvetin saavat, usko.vainen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omasta päästä ehkä useitakin?

Olet varmaan sen takia ihan päätön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla ei ilmeisesti ole ketään.

Kyllä minulla on Hyviä Ystäviä ja olen heistä jokaisesta kiitollinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä sinua nyt nyppii!

Huvittaa lähinnä nuo sinun kommenttisi ja toivon sinun löytävän rauhan mielellesi.

• Anonyymi kirjoitti:

Hekin varmaan kaikki Anonyymeja. 😏

• Jaksamisia tv qwertyilija

• Anonyymi

Nyt on kaikki ateistit tunnustaneet hänet feikiksi. .

• Kiitos, toivotaan, että jaksan, mutta en minä ole korvaamaton.

• Anonyymi

Kiitos, toivotaan, että jaksan, mutta en minä ole korvaamaton.

Kyllä sinä jaksat kun ateistit tulevat sinua.

• Anonyymi

Aina tulee uusi eksyttäjä tilallesi, ole huoleti.

Historia osoittaa, ettei kukaan ole ollut korvaamaton.
        Joka on itseasiassa aika lohdullista.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä sinä jaksat kun ateistit tulevat sinua.

Tulevat sinua? 😮
        Usko.vainenon taas maniavaiheessa ja jutut tavanomaistakin käsittämättömämpiä.😬

• Jos ei tietäisi niin ei voisi uskoa, minkä paskamyrskyn Dogmatikos sai taas niskaansa. Tosiuskovaisten viha suorastaan hehkuu kuin Helvetin kekäle. Eipä ihme että ääriopit eivät enää kiinnosta kuin kaikkein vittumaisimpia mulkkuja.

• Kummat lie vastenmielisempiä, Putlerin vai nämä palstan Patmoksen trollit?

• Anonyymi

Kurjaa kun kukaan ei pidä sitä aitona uskovaisena 😢.

• Anonyymi kirjoitti:

Kurjaa kun kukaan ei pidä sitä aitona uskovaisena 😢.

On suuri kunnia, jos ihmistä ei pidetä aitouskovaisena. Se on paha leima. Tällä palstalla(kaan) ei taida seikkailla yhtäkään hyvin ja sosiaalisesti käyttäytyvää aitouskovaista.

• Anonyymi

Älä vaihda aihetta. Vain ateistit komppaa tuota homottajaa.

• Anonyymi

On suuri kunnia, jos ihmistä ei pidetä aitouskovaisena. Se on paha leima. Tällä palstalla(kaan) ei taida seikkailla yhtäkään hyvin ja sosiaalisesti käyttäytyvää aitouskovaista.

Ihan varmaan ateistille onkin.

• Anonyymi

Vain ateistit komppaa tuota tyyppiä. Sama kuin mummelin kohdalla.

• Anonyymi

Palaako käämisi kun pitää RPstmos tähän vetää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan varmaan ateistille onkin.

Onko homostelu synti. Siihen vastaus kertoo onko vastaaja uskovainen vai feikki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vain ateistit komppaa tuota tyyppiä. Sama kuin mummelin kohdalla.

Tämä rienaaja Dogmatikos pitää kovaa ääntä itsestään, täyttää palstan jumalattomuudellaan ja valheillaan ja nauttii kun häntä kehutaan. Irtopisteitä saa tietysti mainostamalla toistuvasti omaa sairaalloisuuttaan ja kiittelemällä vuolaasti kaikkia jotka imartelevat hänen turhamaisuuttaan.

Se hänelle suotakoon sillä hänen palkkansa on epäuskoisten ihmisten kunnia. Siitä joukosta, joka kulkee Jeesuksen seurassa, hänellä ei juuri ole ystäviä. Missä ihmisen sydän on, siellä hänen aarteensa on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä rienaaja Dogmatikos pitää kovaa ääntä itsestään, täyttää palstan jumalattomuudellaan ja valheillaan ja nauttii kun häntä kehutaan. Irtopisteitä saa tietysti mainostamalla toistuvasti omaa sairaalloisuuttaan ja kiittelemällä vuolaasti kaikkia jotka imartelevat hänen turhamaisuuttaan.

Se hänelle suotakoon sillä hänen palkkansa on epäuskoisten ihmisten kunnia. Siitä joukosta, joka kulkee Jeesuksen seurassa, hänellä ei juuri ole ystäviä. Missä ihmisen sydän on, siellä hänen aarteensa on.

Aarteesi on hanurissasi, mistä Reiska kaivaa sen illalla esiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aarteesi on hanurissasi, mistä Reiska kaivaa sen illalla esiin.

Ei meillä niin kuin teillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kommentti pyydetty poistoon.

>> Missä ihmisen sydän on, siellä hänen aarteensa on. <<

Sinulla se on samassa paikassa kuin jälkiviisaalla silmä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri noin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko homostelu synti. Siihen vastaus kertoo onko vastaaja uskovainen vai feikki.

Aivan yhtä varmasti kyseisen kysymyksen esittäjä kertoo itsestään kaiken tarpeellisen.
        Kerrotaanko Raamatussa homostelusta tai homoseksuaalisista ihmisistä, palstalla tähän mennessä esitetyissä kohdissa on kerrottu muunlaisen seksuaalisuuden omaavista ihmisistä?
        -ihan heterona kyselen-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Dogmatikos kirjoittaa asiaa johon toivoisin näkeväni palstalla asiallisia kriittisiäkin kannanottoja, tässäkin ketjussa esitetyt jotkin kommentit antavat kuvaa kommentoijan omasta epävarmuudesta uskossaan mitä ei haluta myöntää.
        Uskossaan vahvan ei tarvitse toista ihmistä lyödä millään tavoin, vajavaisia olemme uskossammekin jokainen, ei sitä tarvitse enempää julistaa ikävillä ilmaisuilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Dogmatikos kirjoittaa asiaa johon toivoisin näkeväni palstalla asiallisia kriittisiäkin kannanottoja, tässäkin ketjussa esitetyt jotkin kommentit antavat kuvaa kommentoijan omasta epävarmuudesta uskossaan mitä ei haluta myöntää.
        Uskossaan vahvan ei tarvitse toista ihmistä lyödä millään tavoin, vajavaisia olemme uskossammekin jokainen, ei sitä tarvitse enempää julistaa ikävillä ilmaisuilla.

Kertoisitko vielä missä joku on "lyönyt" aloittajaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rivien välistä näyttää mahdolliselta, että ko. kommentaattori on joutunut kriisiin riitauduttuaan viiteryhmänsä kanssa. Henkilö on sangen kiihkeä ja joutuu helposti hakaukseen. Toivottavasti olen väärässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarvitseeko uskossaan vahvan kysyä sellaista mitä ei ole tapahtunut?

• Anonyymi kirjoitti:

Onneksi ei ole lyöty, koska keskustelemme netitse, mutta olen ollut huomaavinani että piuhat hehkuvat joidenkin kommenttien vaikutuksesta.

• Anonyymi kirjoitti:

Rivien välistä näyttää mahdolliselta, että ko. kommentaattori on joutunut kriisiin riitauduttuaan viiteryhmänsä kanssa. Henkilö on sangen kiihkeä ja joutuu helposti hakaukseen. Toivottavasti olen väärässä.

Anteeksi, lähetin vahingossa edellisen kommentin anonyyminä.

Tampereen (muistaakseni) yliopiston tutkimuksen mukaan 4/5 ihmisitä suhtautuu "aitouskovaisuuteen" kielteisesti.

• a-teisti kirjoitti:

Tampereen (muistaakseni) yliopiston tutkimuksen mukaan 4/5 ihmisitä suhtautuu "aitouskovaisuuteen" kielteisesti.

Vastaa aika hyvin näppituntumaa.

• a-teisti kirjoitti:

Yliopistot ovat jumalattomuuden pesäpaikkoja. Aitouskova saa tarvitsemansa opin saarnaajilta ja raamattuopistosta, ei maailmasta.

• Kumpi ensin, muna vaiko kana: äärivittumaisuus vai aitouskovaisuus? Varmaan sekä että, osa on alkujaankin äärivittumaisia ja solahtaminen aitouskovien maailmaan on helppoa ja uivat siellä kuin kala vedessä. Osasta sitten aitouskovaisuus tekee sellaisia, ovat itsekin siis uhreja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastaavaa esiintymistapaa havaitsin joskus joillakin ulkomaalaisilla uskonnollisilla henkilöillä, siellä vain sanat muuttuivat helposti teoiksi.
        Jostakin syystä näyttää ottaneen sinut kohteekseen, toivotaan rauhoittuvan.

• Anonyymi
        a-teisti kirjoitti:

Kumpi ensin, muna vaiko kana: äärivittumaisuus vai aitouskovaisuus? Varmaan sekä että, osa on alkujaankin äärivittumaisia ja solahtaminen aitouskovien maailmaan on helppoa ja uivat siellä kuin kala vedessä. Osasta sitten aitouskovaisuus tekee sellaisia, ovat itsekin siis uhreja.

Onko kurjaa kun saatte takaisin vittuiluitanne?

• Anonyymi
        a-teisti kirjoitti:

Ihan sama suhde on ollut Jeesuksen ajoista lähtien, ei mitään uutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Dogu kirjoittaa samaa huttu kuin kaikki muutkin liberaalit. Mitä sitä vatkaamaan....

• Anonyymi

Ethän ole ennenkään sitä anteeksi pyytänyt 😅😂🤣.
        Ei se sormi vahingossa sitä täppää laita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan yhtä varmasti kyseisen kysymyksen esittäjä kertoo itsestään kaiken tarpeellisen.
        Kerrotaanko Raamatussa homostelusta tai homoseksuaalisista ihmisistä, palstalla tähän mennessä esitetyissä kohdissa on kerrottu muunlaisen seksuaalisuuden omaavista ihmisistä?
        -ihan heterona kyselen-

Kerrotaan monessakin paikassa.
        Esim. Room 1:26->

• Anonyymi kirjoitti:

Onko sekään mitään uutta, että se mitä täällä tarkoitetaan "aitouskovaisuudella" ei todellakaan ole mikään uskomisen mittari? Ei nimittäin ole.

• Anonyymi kirjoitti:

Vastaavaa esiintymistapaa havaitsin joskus joillakin ulkomaalaisilla uskonnollisilla henkilöillä, siellä vain sanat muuttuivat helposti teoiksi.

Toivotaan kyllä, mutta ei odoteta, niin tapahtuvan. Hän on poikkeuksellisen kireä.

• Anonyymi

Toivotaan kyllä, mutta ei odoteta, niin tapahtuvan. Hän on poikkeuksellisen kireä.

Ei ole kireyttä todistaa sinut eksyttäjäksi. Se on hyvin vapauttavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä osoitat väitteesi Raamatun Sanoilla ja verrataan yhdessä mitä sanakirja asiasta sanoo.

• Anonyymi
        a-teisti kirjoitti:

Onko sekään mitään uutta, että se mitä täällä tarkoitetaan "aitouskovaisuudella" ei todellakaan ole mikään uskomisen mittari? Ei nimittäin ole.

Mittari? On vain Jeesuksen omia ja ei Jeesuken omia.

• Anonyymi
        a-teisti kirjoitti:

Mittari? On vain Jeesuksen omia ja ei Jeesuksen omia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Dogu kirjoittaa samaa huttu kuin kaikki muutkin liberaalit. Mitä sitä vatkaamaan....

Sanoistaan mies tunnetaan, jonninjoutavista heitoista vanha Erkkikään erota mikä ihmisen mieli on. Paljon elämää nähneen ja kokeneen sanoja Hän käyttää, niistä ymmärtää mitä kulloinkin tarkoitetaan. Valitse sinä sanasi samoin.

• Anonyymi
        a-teisti kirjoitti:

Kumpi ensin, muna vaiko kana: äärivittumaisuus vai aitouskovaisuus? Varmaan sekä että, osa on alkujaankin äärivittumaisia ja solahtaminen aitouskovien maailmaan on helppoa ja uivat siellä kuin kala vedessä. Osasta sitten aitouskovaisuus tekee sellaisia, ovat itsekin siis uhreja.

Jos paljastaa sanojen taakse piiloutuvan, omasta mielestään tosiasioita laukovan, heikosti perustellen tieteeseen uskovan ja tieteen argumentointiin heikosti pystyvän ateistin, niin ottaahan se tietämätöntä, ehkä jopa luonnehäiriöistä ateistia päähän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanoistaan mies tunnetaan, jonninjoutavista heitoista vanha Erkkikään erota mikä ihmisen mieli on. Paljon elämää nähneen ja kokeneen sanoja Hän käyttää, niistä ymmärtää mitä kulloinkin tarkoitetaan. Valitse sinä sanasi samoin.

Huttua en kirjoita!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huttua en kirjoita!

Se on hyvä päätös ja tekee keskustelusta asiallista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä sinulle on tullutkin mieleen, että kyseisessä kohdassa kirjoitettaisiin homoseksuaalisista ihmisistä? Jokin uskonnollinen eheyttäjä tai saarnamies ehkä, Kuka?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä sinulle on tullutkin mieleen, että kyseisessä kohdassa kirjoitettaisiin homoseksuaalisista ihmisistä? Jokin uskonnollinen eheyttäjä tai saarnamies ehkä, Kuka?

Ihan siitä, että siinä kirjoitetaan heistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan siitä, että siinä kirjoitetaan heistä.

Erityisesti ihmetyttää miksi Sana ei kelpaa sinulle sellaisenaan, miksi pitää yrittää muuttaa Raamatun kirjoituksien merkitystä sanamuodoista poikkeavalla tavalla?
        Vastuuta on myös lukijalla ottaa Sanat sellaisina kuin ne on kirjoitettu.

• Anonyymi kirjoitti:

Tarkoittanet, että ottivat kohteekseen dogmatikoksen.

• Anonyymi kirjoitti:

Onko kurjaa kun saatte takaisin vittuiluitanne?

Mitä Dogmatikos on vittuillut? Varsin esimerkillisestihän hän käyttäytyy, usko.vainen.

• Anonyymi kirjoitti:

Tosin Jeesuksen aikoina oli koko maapallolla vain muutama kymmenen sellaista ihmistä, joita myöhemmin kutsuttaisiin kristityiksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Ethän ole ennenkään sitä anteeksi pyytänyt 😅😂🤣.
        Ei se sormi vahingossa sitä täppää laita.

Jopa anteeksipyytäminen on synti, kun aitouskova oikein tuomitsee.

Siksipä aitouskova ei koskaan keneltäkään anteeksi pyydäkään.

• Anonyymi kirjoitti:

Mittari? On vain Jeesuksen omia ja ei Jeesuksen omia.

Jotka määritellään jollain mittarilla.

• Anonyymi

Oikeastaan tarkoitin esimerkkiä miten eri tavalla jostakin asiasta ajattelevaan kohdistettiin uskolla perustellen vihaa niin sanoin kuin teoinkin.
        Meillä suomessa monet asiat ovat todella hyvin, siksi oudoksuttaa vihamielinen suhtautuminen toisen ihmisen uskoon maassa jossa on uskonnonvapaus.

Palstafundisten raivo on olut rajaton. Ilmiötä sanotaan nykyisin maalittamiseksi. Takavuosina muutkin papit esiintyivät palstalla. Palstafundikset iloitsivat, että taas on saatu pappi pois palstalta.

Virallinen kirkko yritti vastailla palstalla kysymyksiin. Ystävälliset pappissisaret joutuivat ennennäkemättömän maalittamisen kohteeksi ja saivat kirkolta vapautuksen tehtävästä esiintyä palstalla. Jos vain joku palstalainen ilmoittautuu papiksi, alkaa palstafundisten kampanjanomainen maalittaminen.

Palstafundikset eivät kuitenkaan ole "voittaneet". Ihmiset ovat nähneet heidän raivonsa. Jokainen ihminen tietää TARKOIN, että se ei ole kristillisen hyveen mukaista. Suurin osa ihmisistä ei pidä heitä siksi ollenkaan kristittyinä. Me tosin pidämme, mutta pahoin erehtyneinä kristittyinä.

Erityinen kiitos on syytä lausua maltillisille kristityille ja niille, jotka eivät vielä tai enää tunne olevansa kristittyjä. Palstafundikset ovat tuoneet vierasta tulta alttarille. Te jaksatte olla vastavoimana ja esimerkkinä.

Palstafundisten käytöksen takia, ei tule luulla, että tavalliset fundamentalistit olisivat sellaisia. He ovat kohteliaita kunnon kristittyjä.

Palstafundisten raivo on olut rajaton. Ilmiötä sanotaan nykyisin maalittamiseksi. Takavuosina muutkin papit esiintyivät palstalla. Palstafundikset iloitsivat, että taas on saatu pappi pois palstalta.

Virallinen kirkko yritti vastailla palstalla kysymyksiin. Ystävälliset pappissisaret joutuivat ennennäkemättömän maalittamisen kohteeksi ja saivat kirkolta vapautuksen tehtävästä esiintyä palstalla. Jos vain joku palstalainen ilmoittautuu papiksi, alkaa palstafundisten kampanjanomainen maalittaminen.

Palstafundikset eivät kuitenkaan ole "voittaneet". Ihmiset ovat nähneet heidän raivonsa. Jokainen ihminen tietää TARKOIN, että se ei ole kristillisen hyveen mukaista. Suurin osa ihmisistä ei pidä heitä siksi ollenkaan kristittyinä. Me tosin pidämme, mutta pahoin erehtyneinä kristittyinä.

Erityinen kiitos on syytä lausua maltillisille kristityille ja niille, jotka eivät vielä tai enää tunne olevansa kristittyjä. Palstafundikset ovat tuoneet vierasta tulta alttarille. Te jaksatte olla vastavoimana ja esimerkkinä.

Palstafundisten käytöksen takia, ei tule luulla, että tavalliset fundamentalistit olisivat sellaisia. He ovat kohteliaita kunnon kristittyjä.

>> Palstafundisten käytöksen takia, ei tule luulla, että tavalliset fundamentalistit olisivat sellaisia. He ovat kohteliaita kunnon kristittyjä. <<

Totta, kaksi ei ole kaikki. Parhaan keskusteluni kävin itsensä fundamentalistiksi määritelleen henkilön kanssa.

Vastaavaa riman ali menemistä (nettiraivo vs. rattiraivo) löytyy toki toisestakin ääripäästä.

ps ääripäiden purkauksiin vastaaminen vain lisää niiden määrää, ei vähennä

pps jos suosion mittarina käytettäisiin kommenttien määrää, niin olet todella suosittu ;-)

• qwertyilija kirjoitti:

>> Palstafundisten käytöksen takia, ei tule luulla, että tavalliset fundamentalistit olisivat sellaisia. He ovat kohteliaita kunnon kristittyjä. <<

Totta, kaksi ei ole kaikki. Parhaan keskusteluni kävin itsensä fundamentalistiksi määritelleen henkilön kanssa.

Vastaavaa riman ali menemistä (nettiraivo vs. rattiraivo) löytyy toki toisestakin ääripäästä.

ps ääripäiden purkauksiin vastaaminen vain lisää niiden määrää, ei vähennä

pps jos suosion mittarina käytettäisiin kommenttien määrää, niin olet todella suosittu ;-)

Niin, maalittajien kohteena olo ei kerro suosiosta.

Kirkon suosiosta kertoo ehkä eniten, että melkein kaikki vainajat siunataan kirkossa, myös kirkkoon kuulumattomat. Jos tiedämme, että vainaja on eläessään toivonut, ettei häntä siunattaisi, vainajan tahto on laki.

Näyttää yhä todennäköisemmältä, että kommentaattori on todella joutunut hakaukseen viiteryhmässään, joka on LHPK Lähetyshiippakunta. Netti kertoo: "Suomen evankelisluterilainen lähetyshiippakunta, lyhyesti Lähetyshiippakunta, on Luther-säätiön ja eräiden muiden hengellisten yhteisöjen perustama itsenäinen luterilainen kirkko. Sen toimintaa ohjaa oma hiippakuntajärjestys ja hallintoasioita toteuttaa hiippakuntaneuvosto."

Lähetyshiippakunta vastustaa naispappeutta ja korostaa luterilaisten tunnustuskirjojen merkitystä, on siis vanhaluterilainen. Monet sen papeista on kirkossa vihitty papeiksi. Ovat tiukempia kuin papit keskimäärin, mutta eivät likikään niin tiukkoja, kuin mainittu kommentaattori. Hänen luonteensa on niin riitainen, etten usko, että hän kotiutuu minnekään.

Ennen hän kirjoitti nimimerkeillä, mutta nyt vain anonyyminä ja harvoin. Suhdettaan LHPK:hon hän ei kommentoi enää lainkaan. Se juuri ja kiivas luontonsa ovat herättäneet epäilykseni, mutta varma en ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikeastaan tarkoitin esimerkkiä miten eri tavalla jostakin asiasta ajattelevaan kohdistettiin uskolla perustellen vihaa niin sanoin kuin teoinkin.
        Meillä suomessa monet asiat ovat todella hyvin, siksi oudoksuttaa vihamielinen suhtautuminen toisen ihmisen uskoon maassa jossa on uskonnonvapaus.

"Meillä suomessa monet asiat ovat todella hyvin, siksi oudoksuttaa vihamielinen suhtautuminen toisen ihmisen uskoon maassa jossa on uskonnonvapaus."

Erityisesti kun siihen syyllistyy henkilö, joka väittää olevansa usko.vainen.

• Anonyymi

"Palstafundikset eivät kuitenkaan ole "voittaneet". Ihmiset ovat nähneet heidän raivonsa. Jokainen ihminen tietää TARKOIN, että se ei ole kristillisen hyveen mukaista. Suurin osa ihmisistä ei pidä heitä siksi ollenkaan kristittyinä. Me tosin pidämme, mutta pahoin erehtyneinä kristittyinä."

Naulan kantaan!

• Anonyymi kirjoitti:

"Meillä suomessa monet asiat ovat todella hyvin, siksi oudoksuttaa vihamielinen suhtautuminen toisen ihmisen uskoon maassa jossa on uskonnonvapaus."

Erityisesti kun siihen syyllistyy henkilö, joka väittää olevansa usko.vainen.

Aitouskoville uskonnolliset leirit käyvät jatkuvaa kilpailua, jota voisi luonnehtia taisteluksikin. Islam vetoaa juuri sääntö-, auktoriteetti- ja maailmanselityskaipuisiin, joten se on täkäläisestä pienuudestaan huolimatta vaarallinen uhka fundiskristillisyydelle. Liberaali kristillisyys taas on paha siksi, että sen sanoma kuulostaa paljon rakkaudellisemmalta kuin fundamentalismin ankaran monoliittinen viesti.

• Anonyymi

Tämä lenteri-Dogmatikos valehtelee hyvin paljon ja hän kuvittelee, että tieteellisyyden naamarin takaa saakin valehdella.

• Anonyymi

Oletko itse vakuuttunut sanoistasi?
        Näin vierestä asia vaikuttaa kuin yrittäisit purkaa omaa epävarmuuttasi Häneen.

• Anonyymi

Joo, se on olevinaan pappi 😅😂🙃

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja sinä olet olevinasi mikä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Dogmatikos ON PAPPI, mutta sinä et ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Dogmatikos ON PAPPI, mutta sinä et ole.

Minä en ole pappi vaan oikea uskovainen.

• Hyvä ystävä kuoli vajaa viikko sitten. Hänenkin kohdallaan on voimassa Jeesuksen sana. jonka hän sanoi ristin ryövärille: "Tänä päivänä olet oleva minun kanssani paratiisissa."

Hän oli fundamentalisti, uskoi Raamatun kirjaimeen. Hän oli myös Israelin ystävä. Emme toisiltamme salanneet, että olimme monistakin asioista eri mieltä. Pidin häntä epäilemättä kristittynä ja hän minua.

Myös hänen vaimonsa on fundamentalisti. Omani on tavallinen harras kristitty. He ovat päivittäin tekemisissä ainakin puhelimitse, koska ovat molemmat liikkumisrajoitusten alaisina korona-aikana.

Todelliset fundamentalistit ovat laatukristittyjä, mutta palstafundikset herättäisivät kauhua sivukadullakin, jos käyttäisivät samanlaista kieltä kuin tällä palstalla.

Myös vapaitten suuntien saarnaajat ja seurakuntaväki suhtautuvat meihin kirkon pappeihin ja seurakuntaväkeen sisarina ja veljinä Kristuksessa. Niin me myös heihin. Heidän saarnaajansa ovat seurakunnan kutsumia. Palstafundiksia ei ole kutsunut kukaan.

• Anonyymi

Tarkoittanet tätä, lainaus Matteuksen Evankeliumista:
        23:5 Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi
        23:6 ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa,
        23:7 ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi.' 
        23:8 Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä. 
        23:9 Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa. 
        23:10 Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus. 
        23:11 Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne. 
        23:12 Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.

• Anonyymi kirjoitti:

Tarkoittanet tätä, lainaus Matteuksen Evankeliumista:
        23:5 Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi
        23:6 ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa,
        23:7 ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi.' 
        23:8 Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä. 
        23:9 Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa. 
        23:10 Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus. 
        23:11 Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne. 
        23:12 Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.

Tämä on selkeä ja vastaansanomaton raamatunkohta.

• Anonyymi

Olen hieman eri mieltä. Palstafundikset täällä ovat juuri sellaisia kuin ovat. Täällä voi nimimerkillä tai nimettömänä sanoa mitä mielessä liikkuu. Muualla ollaan vieraskoreita ja erityisesti papille mielistellään vaikka ajateltaisiin mitä.

• Palstan pari fundista ovat korottaneet itse itsensä ties miksi. Traumaattinen lapsuus voisi olla syynä. Ei kukaan päätä alkaa inhottavaksi ja loukkaavaksi, mutta osasta tulee sellaisia tahtomattaan, ajattelen.

• qwertyilija kirjoitti:

Palstan pari fundista ovat korottaneet itse itsensä ties miksi. Traumaattinen lapsuus voisi olla syynä. Ei kukaan päätä alkaa inhottavaksi ja loukkaavaksi, mutta osasta tulee sellaisia tahtomattaan, ajattelen.

Samoin arvelen. Ei kukaan halua tehdä itseään inhottavaksi. Se vain on suuri tahaton onnettomuus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen hieman eri mieltä. Palstafundikset täällä ovat juuri sellaisia kuin ovat. Täällä voi nimimerkillä tai nimettömänä sanoa mitä mielessä liikkuu. Muualla ollaan vieraskoreita ja erityisesti papille mielistellään vaikka ajateltaisiin mitä.

Olen nähnyt monta uskovaista jotka ovat olevinaan niin pyhiä että, mutta tietyissä tilanteissa heidän todellinen minänsä paljastuu. Tämä on nähtävissä esimerkiksi palstan vakitrollista "usko.vaisesta". Kun oma korttitalo uhkaa sortua, alkaa jankutus ja sukupuolielinten nimiä yms.

• Anonyymi
        qwertyilija kirjoitti:

Palstan pari fundista ovat korottaneet itse itsensä ties miksi. Traumaattinen lapsuus voisi olla syynä. Ei kukaan päätä alkaa inhottavaksi ja loukkaavaksi, mutta osasta tulee sellaisia tahtomattaan, ajattelen.

Sinuna en opettaisi ketään parempaan käytökseen huonon käytöksen historiasi valossa. Vai traumaattinen lapsuusko se ajaa qwertyilijaa vainoamaan kristittyjä palstalla? Tiede kertoo millaisia nämä vainoajat todellisuudessa ovat.

• Anonyymi

Tämä on selkeä ja vastaansanomaton raamatunkohta.

Matteuksen Evankeliumi:
        5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen nähnyt monta uskovaista jotka ovat olevinaan niin pyhiä että, mutta tietyissä tilanteissa heidän todellinen minänsä paljastuu. Tämä on nähtävissä esimerkiksi palstan vakitrollista "usko.vaisesta". Kun oma korttitalo uhkaa sortua, alkaa jankutus ja sukupuolielinten nimiä yms.

Uskis on jotenkin häiriintynyt eikä siitä voi tehdä yleistyksiä muihin uskoviin.

Samoin arvelen. Ei kukaan halua tehdä itseään inhottavaksi. Se vain on suuri tahaton onnettomuus.

Päädyin parikymppisenä jopa niin pitkälle, että oletin vapaan tahdonkin puuttuvan meiltä ihmisiltä.
        (tosin silloin oletin olevani johtopäätöksessäni varmasti väärässä, enää en ole)

Pohjolan Poikakodin poikien brutaalit lapsuudet oli se syy, josta sain syyn pohtia tuota dilemmaa useamman kuukauden 24/7. Mielestäni se brutaali lapsuus kun selitti lähes täysin sen, miksi niin suuresta osasta noista pojista tulisi ammattirikollisia ja muita epäsosiaalisia tyyppejä.

Ei nekään saaneet valita.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinuna en opettaisi ketään parempaan käytökseen huonon käytöksen historiasi valossa. Vai traumaattinen lapsuusko se ajaa qwertyilijaa vainoamaan kristittyjä palstalla? Tiede kertoo millaisia nämä vainoajat todellisuudessa ovat.

Minun silmin ja korvin qwertyija on moninverroin asiallisempi kun palstafundikset.

• Anonyymi kirjoitti:

Uskis on jotenkin häiriintynyt eikä siitä voi tehdä yleistyksiä muihin uskoviin.

Suurin osa erityisuskovista on tervettä ja miellyttävää väkeä, mutta tällä palstalla käy todellakin pari vahvasti häiriintynyttä

• qwertyilija kirjoitti:

Päädyin parikymppisenä jopa niin pitkälle, että oletin vapaan tahdonkin puuttuvan meiltä ihmisiltä.
        (tosin silloin oletin olevani johtopäätöksessäni varmasti väärässä, enää en ole)

Pohjolan Poikakodin poikien brutaalit lapsuudet oli se syy, josta sain syyn pohtia tuota dilemmaa useamman kuukauden 24/7. Mielestäni se brutaali lapsuus kun selitti lähes täysin sen, miksi niin suuresta osasta noista pojista tulisi ammattirikollisia ja muita epäsosiaalisia tyyppejä.

Ei nekään saaneet valita.

Minä en vieläkään vanhana miehenä usko vapaaseen ratkaisuvaltaan. Sekä geenit että ympäristötekijät vaikuttavat, emmekä voi niitä valita. Luonnontieteilijät eivät myöskään usko, mutta humanistisissa piireissä ja common sensissa hypoteesi on suosittu.

Minä en vieläkään vanhana miehenä usko vapaaseen ratkaisuvaltaan. Sekä geenit että ympäristötekijät vaikuttavat, emmekä voi niitä valita. Luonnontieteilijät eivät myöskään usko, mutta humanistisissa piireissä ja common sensissa hypoteesi on suosittu.

Niinpä, on ilmeisen helppo elää illuusiossa, että jokainen voi tehdä ja päättää mitä tahansa, ohjatakseen oman elämänsä onnellisuuden satamaan. Mutta jos se jotenkin noin menisi, niin todella monet ihmiset olisivat käsittämättömän epämukavuudenhaluisia, jopa masokistisia.

• Anonyymi
        qwertyilija kirjoitti:

Niinpä, on ilmeisen helppo elää illuusiossa, että jokainen voi tehdä ja päättää mitä tahansa, ohjatakseen oman elämänsä onnellisuuden satamaan. Mutta jos se jotenkin noin menisi, niin todella monet ihmiset olisivat käsittämättömän epämukavuudenhaluisia, jopa masokistisia.

Minä en usko vapaaseen ratkaisuvaltaan eli siihen että ihmisen tahto olisi vapaa. Kaikkein vähiten ihmisen tahto on vapaa karismaattisen uskonliikkeen herätyskokouksessa jossa hän tulee manipuloiduksi tekemään mitä hyväpuheinen pastori sanoo vaikka ihminen itse kuvittelee käyttävänsä vapaata tahtoaan. Tässä mielessä olen vahvasti luterilainen.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä en usko vapaaseen ratkaisuvaltaan eli siihen että ihmisen tahto olisi vapaa. Kaikkein vähiten ihmisen tahto on vapaa karismaattisen uskonliikkeen herätyskokouksessa jossa hän tulee manipuloiduksi tekemään mitä hyväpuheinen pastori sanoo vaikka ihminen itse kuvittelee käyttävänsä vapaata tahtoaan. Tässä mielessä olen vahvasti luterilainen.

Arkkipiispa Ilmari Salomies kertoi, kuinka tuomiokapituliin tuli kaksi kansallispukuista miestä ja nainen lapsensa kanssa. Istuivat penkille ja sanoivat, että lapsi pitäisi kastaa.

Salomies sanoi, että enhän toki voi kastaa, kun en edes tiedä, oletteko luterilaisia. Miehet ponnahtivat pystyyn: "Vahvoja luterilaisia."

Salomies: "No, täytyy sitten kastaa."

• Anonyymi

Suurin osa erityisuskovista on tervettä ja miellyttävää väkeä, mutta tällä palstalla käy todellakin pari vahvasti häiriintynyttä

Väitän vahvasti, että et pysty tämän palstan perusteella arvioimaan puutteellisten tietojesi ja kykyjesi vuoksi kenenkään häiriintyneisyysastetta. Arviosi ovat vain puhdasta manipulointia muutaman tämän palstan ateistin tapaan.

• Anonyymi

Minun silmin ja korvin qwertyija on moninverroin asiallisempi kun palstafundikset.

Qwertyilijällä on historiaa jo "kirkko kuulolla"-palstan ajoilta, jolloin hänen käytöksensä uskovaisia kohtaan oli törkeää. Kieltämättä hän on rauhoittunut niistä vuosista, mutta edelleenkin hänellä on taipumusta henkilöhyökkäyksiin itse asian käsittelyn sijaan. Itse käyn vain satunnaisesti palstalla jopa vuoden taukoja pitäen, joten en tiedä palstan kaikkia vaiheita. Viime vaiheiden perusteella näyttää siltä, että palstafundikset ovat hyökänneet antaen joillekin ateisteille samalla mitalla ja tämä vastahyökkäys on hämmentänyt fundisateistit ja luonut väärää tilannekuvaa uskovaisten tilanteesta vähän samaan tapaan kuin kuva Jeesuksesta muuttuu hänen kaataessaan rahanvaihtajien pöydät temppelissä. Tuossakin tilanteessa Jeesus toimi jo silloin nykyisen tieteellisen tiedon valossa oikein tietynluonteisia ihmisiä vastaan. Ihmisten luonteissa näet on eroja tieteellisen tiedon perusteella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väitän vahvasti, että et pysty tämän palstan perusteella arvioimaan puutteellisten tietojesi ja kykyjesi vuoksi kenenkään häiriintyneisyysastetta. Arviosi ovat vain puhdasta manipulointia muutaman tämän palstan ateistin tapaan.

Arvioit kommentoimasi kirjoittajan tietotasoa sekä kykyä osoittamatta itse siihen kyvykkyyttä ja lisäksi päädyt esittämään väitteen jolta niinikään puuttuvat perusteet.
        Tunnetko sinulla olevan tarvetta hallita kyseisen kommentoijan tunteita ja ajatuksia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Arvioit kommentoimasi kirjoittajan tietotasoa sekä kykyä osoittamatta itse siihen kyvykkyyttä ja lisäksi päädyt esittämään väitteen jolta niinikään puuttuvat perusteet.
        Tunnetko sinulla olevan tarvetta hallita kyseisen kommentoijan tunteita ja ajatuksia?

Hän ei perustellut näkemyksiään ottaen huomioon nykyistä tieteellistä tietämystä ihmisten erilaisista luonne-eroista millään tavalla vaan hän näytti tekevän johtopäätökset ihmisistä pelkästään oman liberaalistyyppisen uskonnollisen vakaumuksensa perusteella ja tähän liittyvän uskonnolllisten päättelyketjujen kautta. Mitään kovia tieteellisiä perusteita hän ei itse esittänyt väitteilleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin voidaan väittää lähes jokaisesta mihin tahansa ketjuun kirjoitetusta kommentista. Hyvin perustellun kommentin kirjouttaminen kaikkine oheistietoineen veisi valtavasti aikaa ja tilaa. Sama koskee tietysti omaa itse kirjoittamaasi kommenttiasi yrityksestä toisen tunteiden ja ajatusten hallitsemisesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hän ei perustellut näkemyksiään ottaen huomioon nykyistä tieteellistä tietämystä ihmisten erilaisista luonne-eroista millään tavalla vaan hän näytti tekevän johtopäätökset ihmisistä pelkästään oman liberaalistyyppisen uskonnollisen vakaumuksensa perusteella ja tähän liittyvän uskonnolllisten päättelyketjujen kautta. Mitään kovia tieteellisiä perusteita hän ei itse esittänyt väitteilleen.

Tarkoitatko sinulla olevan tietoa kyseisen kommentoijan tieteellisestä tietämyksen tasosta ihmisten erilaisista luonne-eroista? Kykenetkö sinä tekemään luotettavalla tavalla arvioita toisten kommentoijien uskonnolliseen vakaumukseen liittyvän päättelyketjun johtopäätöksistä tällaisten palstakommenttien perusteella?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin voidaan väittää lähes jokaisesta mihin tahansa ketjuun kirjoitetusta kommentista. Hyvin perustellun kommentin kirjouttaminen kaikkine oheistietoineen veisi valtavasti aikaa ja tilaa. Sama koskee tietysti omaa itse kirjoittamaasi kommenttiasi yrityksestä toisen tunteiden ja ajatusten hallitsemisesta.

Tottakai voidaan, silloin tosin jätetään vastaanottajille vapaus valita arvion luotettavuus ja kyseenalaistaa johtopäätökset vastaavalla tavalla perustelematta.
        Voitko vielä kertoa miten päädyit esittämääsi kommenttiin kysymykseni pohjalta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitatko sinulla olevan tietoa kyseisen kommentoijan tieteellisestä tietämyksen tasosta ihmisten erilaisista luonne-eroista? Kykenetkö sinä tekemään luotettavalla tavalla arvioita toisten kommentoijien uskonnolliseen vakaumukseen liittyvän päättelyketjun johtopäätöksistä tällaisten palstakommenttien perusteella?

Tämä onkin keskustelupalsta eikä mikään väitöstilaisuus tietystä suppeasta erityisalasta, jos et sattunut sitä huomaamaan. Vielä kerran, hän ei esittänyt kommentissaan mitään mikä paljastaisi hänen edes välittävän oman erikoisalansa ulkopuolisesta kaikesta saatavilla olevasta tiedosta muuten kuin sillä tavalla, miten se sopii hänen eräänlaiseen liberaalistyyppiseen uskonnolliseen vakaumukseensa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä onkin keskustelupalsta eikä mikään väitöstilaisuus tietystä suppeasta erityisalasta, jos et sattunut sitä huomaamaan. Vielä kerran, hän ei esittänyt kommentissaan mitään mikä paljastaisi hänen edes välittävän oman erikoisalansa ulkopuolisesta kaikesta saatavilla olevasta tiedosta muuten kuin sillä tavalla, miten se sopii hänen eräänlaiseen liberaalistyyppiseen uskonnolliseen vakaumukseensa.

Jätit nyt nähdäkseni oleellisen asian käsittelemättä; miksi kyseisen kommentoijan siis tulisi täyttää esittämäsi vaatimukset, kun et itsekään niin tee?
        Mainitset jälleen kerran kyseisen kommentoijan vakaumuksen, millä tavoin se vaikuttaa sinun suhtautumiseesi Häneen ja Hänen kirjoitteluunsa?

Ketjusta on poistettu 35 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6763
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      674
      2932
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1270
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1261
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1235
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1144
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1130
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1110
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1012
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223