Väittely ja keskusteu

KESKUSTELUUN kuuluu, että heitellään koepalloja, joita yhdessä pohditaan. Ehkä valmista ei tule kerralla, mutta ajatukset jäävät pohdituttamaan senkin jälkeen, kun on erottu keskustelukumppanista.

VÄITTELYSSÄ on valittu kanta jo edeltä, ja pyritään TODISTAMAAN, että kanta on oikea.

Palstafundisten ajatusmaailma on valmis. Keskustelu on lähtökohtaisesti mahdoton.

Luterilaisuudesta keskustelevat toivoisivat todellista keskustelua, mutta palstafundikset pyrkivät sitä sotkemaan irrallisilla raamatunlauseilla ja luovuttamattomilla mielipiteillään.

30

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jees.

• Kun itse on aina oikeassa ja muut mielipiteet vääriä tai jopa pahuutta edustavia, voi keskittyä saarnaamaan ja vittuilemaan niille jotka kehtaavat väittää vastaan.

Kuunnella ei tarvitse ketään, paitsi niitä jotka jakavat oman mielipiteen, jos sitä nyt voi kuunteluksi sanoa.

• Anonyymi

"Kun itse on aina oikeassa ja muut mielipiteet vääriä tai jopa pahuutta edustavia, voi keskittyä saarnaamaan..."

Kutakuinkin näin. Kristinuskon suhteen olemme aina oikeassa ja tässä syystä keskustelu on tarpeetonta. Pahuutta ja vihaviestejä kuitenkin käytämme alustuksina evankeliointiin ja opetuksiin kuten varmaan ole jo huomannutkin.

• Anonyymi kirjoitti:

"Kun itse on aina oikeassa ja muut mielipiteet vääriä tai jopa pahuutta edustavia, voi keskittyä saarnaamaan..."

Kutakuinkin näin. Kristinuskon suhteen olemme aina oikeassa ja tässä syystä keskustelu on tarpeetonta. Pahuutta ja vihaviestejä kuitenkin käytämme alustuksina evankeliointiin ja opetuksiin kuten varmaan ole jo huomannutkin.

>Pahuutta ja vihaviestejä kuitenkin käytämme alustuksina evankeliointiin ja opetuksiin kuten varmaan ole jo huomannutkin.

Totisesti olen, ja on hienoa että sinä Korkkiruuvi myönnät pahuutenne ja vihaviestinne.

• >> Kuunnella ei tarvitse ketään, paitsi niitä jotka jakavat oman mielipiteen, jos sitä nyt voi kuunteluksi sanoa. <<

Eikä ne tarvitse edes yhteistä mielipidettä, riittää kun vastustavat samaa asiaa. Olkoot se sitten vaikka nykyinen hallitus tai avioliittolaki.

• qwertyilija kirjoitti:

>> Kuunnella ei tarvitse ketään, paitsi niitä jotka jakavat oman mielipiteen, jos sitä nyt voi kuunteluksi sanoa. <<

Eikä ne tarvitse edes yhteistä mielipidettä, riittää kun vastustavat samaa asiaa. Olkoot se sitten vaikka nykyinen hallitus tai avioliittolaki.

Juu, yhdenkin oman mielipiteen jakaminen riittää minimissään pitkälle.

• Anonyymi

"Palstafundisten ajatusmaailma on valmis. Keskustelu on lähtökohtaisesti mahdoton.
      "

Ei kai ole mahdoton koska jumalattomat niin paljon kuitenkin keskustelevat.

Jos tarkoitit sitä onko jumalattomien väitteillä merkitystä, niin uskovien kannalta ei ole yhtään merkitystä. Tässä mielessä ei synny keskustelua, mutta syntyy evankeliointia ja paljon opetusta jumalattomien huomautuksien kautta.

• >Ei kai ole mahdoton koska jumalattomat niin paljon kuitenkin keskustelevat.

Keskenään kyllä. Sekin voi olla tosi mukavaa. Teidänkin suuntaan yritetään keskustella, jotta ei päästäisi sanomaan ettei edes yritetty. 😏

• >> KESKUSTELUUN kuuluu, että heitellään koepalloja, joita yhdessä pohditaan. Ehkä valmista ei tule kerralla, mutta ajatukset jäävät pohdituttamaan senkin jälkeen, kun on erottu keskustelukumppanista. <<

Samaa mieltä ja Oikein hyvässä keskustelussa molemmat oppii jotain uutta.
      Näin vaikka ne kannat olisi erilaiset ja jälkeenpäin melkein samat kuin ennen keskustelua.

• Anonyymi

"Oikein hyvässä keskustelussa molemmat oppii jotain uutta. "

Nimenomaan näin, eikä tarkoitus ole toisen mielipiteen muuttaminen!

• 60-luvun lopussa meillä oli ylioppilaskodissa esitelmöimässä pastori Juhani Simojoki, viestinnän asiantuntija, joka oli ollut jo pari vuotta Kirkko ja kaupunki -lehden päätoimittaja.

Tutkimuksiin perustuen hän kertoi, minkälainen viestintä menee läpi ja minkälainen ei.

Oli havaittu, että ystävällisellä ja turvallisuuden tunnetta luovalla viestinnällä saatiin hyvät tulokset. Pelottelemalla ja kiristämällä tehdylle viestinnälle ihmiset eivät edes korvaansa kallistaneet. Simojoki tiivisti: "Ei siis kannata leiskutella helvetin liekkejä."

Eikö tämä tieto tutkimuksista ole vielä mennyt kaikille? Eräät tekevät "evankelioimistyötä", josta eivät he itse, eivätkä toiset voi korjata satoa. Lyövät vain päätänsä seinään ja uskovat, että ovat evankelioineet.

• >>>Oli havaittu, että ystävällisellä ja turvallisuuden tunnetta luovalla<<<

Eilen iltasella kun ministerit tiedottivat korona tilanteesta ja rajoituksista niin heidän tyylinsä oli positiivis sävyistä. Em. tiedotus pelitti hyvin vaikka vakavasta asiasta on kyse.

Ministerit puheissaan kiittelivät toimijoita työstä koronaviruksen "minimoinnista".
        Heidän info tilaisuudet ovat olleet asiallisia. Kiitos siitä heille.

• Anonyymi

"Eikö tämä tieto tutkimuksista ole vielä mennyt kaikille? Eräät tekevät "evankelioimistyötä", josta eivät he itse, eivätkä toiset voi korjata satoa. Lyövät vain päätänsä seinään ja uskovat, että ovat evankelioineet."

En tosiaan tunne ketään, joka olisi peloteltu uskomaan. Mutta kovasti sitä jotkut yrittävät.

• "Eräät tekevät "evankelioimistyötä", josta eivät he itse, eivätkä toiset voi korjata satoa. Lyövät vain päätänsä seinään ja uskovat, että ovat evankelioineet."

Välillä se tuntuu juuri tuolta. Aivan kuin ihan taapo tahallaan halutaan, ettei vain kukaan kuuntelisi oikeasti, kunhan vain itse saavat kokea itsensä "hyviksi".

• Anonyymi

No nyt kun aloitus on kautta linjan todettu pitävän paikkansa, niin toistellaanko sitä miten kauan vai onko jollain mielessä joku asia/näkemys tai miksi sitä haluammekaan kutsua mistä voitaisiin keskustella?

• Moi, moi, täällähän sinä lymyät. Hyi, ja vielä anonyyminä. Tuttu tyyli. Tavataan taas joskus.

• Anonyymi
        Kurreliini kirjoitti:

Moi, moi, täällähän sinä lymyät. Hyi, ja vielä anonyyminä. Tuttu tyyli. Tavataan taas joskus.

Täällä "lymyää" aika monta anonyymiä näillä palstoilla ellet ole sattunut huomaamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä "lymyää" aika monta anonyymiä näillä palstoilla ellet ole sattunut huomaamaan.

Olen huomannut myös sen, että useimmat niistä ovat sinun tyylilläsi. Moi taas!

Arvaas muuten, kuka tän on kirjottanu
        a) Kurreliini
        b) metsänpeikko
        c) syntynyt automaattikirjoituksella

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen huomannut myös sen, että useimmat niistä ovat sinun tyylilläsi. Moi taas!

Arvaas muuten, kuka tän on kirjottanu
        a) Kurreliini
        b) metsänpeikko
        c) syntynyt automaattikirjoituksella

En halua arvata. Tuo mitä sanoit huomanneesi pitää jokaisen kohdalla paikkansa, oli nimimerkki tai anonyymi.

• Anonyymi

>>Palstafundisten ajatusmaailma on valmis. Keskustelu on lähtökohtaisesti mahdoton.

Luterilaisuudesta keskustelevat toivoisivat todellista keskustelua, mutta palstafundikset pyrkivät sitä sotkemaan irrallisilla raamatunlauseilla ja luovuttamattomilla mielipiteillään.<<

Palstafundikset kun uskovat asiaansa. Eli: asia, tässä tapauksessa Raamatun usko, luterilainen usko on JO valmiiksi, 500 vuotta sitten laajan teologisesti keskusteltu ja väitelty. Raamatun usko ei ole "omaa mielipidettä", kaikenlisäksi siitä ateistien kanssa "pohdiskelu". Tuohan olisi etsintää, epäuskoa. Mielipiteiden vastaanottamista Jumalasta niiltä, jotka eivät Jumalaa edes tunne! Hölmö ajatus. Ei tämä usko mitään leikkiä ole.

Emmehän me uskovat itse päätä, mitä me uskomme. Emme pohdi, että "minä päätän ja haluan tällaisen Jumalan".

Koko asian lähtökohta on Jumala Itse. ✨

Hän ei ole pohdiskeltava henkilö, vaan Hän On juuri sellainen kuin Hän On.

"Minä Olen Se Joka Minä Olen." ✨

Uskonasia on se, uskonko, että Raamattu antaa Hänestä oikean tiedon. Minä uskon näin. Credo. Jumala myös Pyhän Henkensä vaikutuksen kautta vahvistaa Palstafundiksen uskoa ja ymmärrystä. Joskus Palstafundis voi luulla omia näkemyksiään Itse Jumalan näkemyksiksi. Siksi on hyvä tarkistaa näkemyksensä Raamatun kautta. Oman, Jumalan vaikuttaman uskon ja Raamatun sanan tulee pitää yhtä.

• "Emmehän me uskovat itse päätä, mitä me uskomme. Emme pohdi, että "minä päätän ja haluan tällaisen Jumalan". "

Niin, vaikka tuntuu että useimmat näin tekevät?

• Anonyymi

Voihan olla niinkin, että keskustelukumppanin ajatukset jäävät jotakuta pohdituttamaan jälkeenkinpäin, koskien esim.. evl. kirkon oppirakennelmia, mutta ei suinkaan kaikkia.

Olen viettänyt suurimman osan elämästäni tiedefaniateistina, ja tuona ajanjaksona yhdenkään, tosi harvan keskustelukumppanini, saatikka median välityksellä esitetyt kirkko-oppineiden ajatukset luterilaisuudesta eivät jääneet minua pohdituttamaan millään tavoin.

Jumalan johdattaman, ei-uskovaisen lähimmäiseni kautta, minussa jostain kumman syystä heräsi kipinä tutustua maailman suuriin uskontoihin ymmärtääkseni niihin uskovien henkilöiden elämänkatsomuksia.
      Tai ei mitenkään kummasta syystä, koska hän tyrkkäsi käteeni kadulla saamansa kirjan ”Elämän tiede”, joka sisälsi asioita, joista en ollut koskaan kuullutkaan.

Kävi niin, että ensin minua kiehtoi Veda-uskontofilosofia, sitten buddhalainen elämänviisaus ja sitten Raamatun sisältämä elämänviisaus. Tein ratkaisun ja annoin elämäni Jeesukselle.

Kirjoit: ”Luterilaisuudesta keskustelevat toivoisivat todellista keskustelua, mutta palstafundikset pyrkivät sitä sotkemaan irrallisilla raamatunlauseilla ja luovuttamattomilla mielipiteillään”.

Kun maamme evl. kirkkokin näyttää keskustelevan kaikista elämään liittyvistä ilmiöistä ja asioista taivaitten ja maan välillä, niin suotakoon se myös palstalaisille.

Mitä itseeni tulee, niin koska en ole millään tavoin edes perehtynyt Lutherin kirkko-oppiin, niin en edes pysty siitä keskustelemaan.
      Raamattu-uskova kun olen, niin nähtävästi kuulun myös mainitsemiesi ”palstafundisten” joukkoon.

Jo ateistiaikanani kuulin monesti sanottavan, että uskon Jumalaan, mutta en siten kuin kirkko opettaa.

Koska minulle on vuosien saatossa muodostunut samankaltainen mielikuva, niin kertoisitko mistähän se mahtaa johtua?

Minusta se johtuu siitä, että maamme evl. kirkon opettama oppi on todella monessa kohdin ristiriidassa Raamattu-opin kanssa.
      -jeesusfani1-.

• Kirjoituksesi on asiallinen, ei missään tapauksessa viittaa palstafundiksiin.

Kirkkomme opettaa de facto lisääntyvän ymmärryksen mukaisesti, vaikka sitä ujostellaan yksiselitteisesti mainita. Kirkkomme suhtautuminen Raamattuun on historiallinen tulkinnan mukaisen: Raamatussa on jumalansanan lisäksi paljon aikansa käsityksiä, joita kirkko yrittää perata pois. Raamattu ei ole kokonaisuudessaan jumalansanaa (sanainspiraatio-oppi, jota eräät toiset yhteisöt suosivat).

• Dogmatikos.rereg kirjoitti:

Kirjoituksesi on asiallinen, ei missään tapauksessa viittaa palstafundiksiin.

Kirkkomme opettaa de facto lisääntyvän ymmärryksen mukaisesti, vaikka sitä ujostellaan yksiselitteisesti mainita. Kirkkomme suhtautuminen Raamattuun on historiallinen tulkinnan mukaisen: Raamatussa on jumalansanan lisäksi paljon aikansa käsityksiä, joita kirkko yrittää perata pois. Raamattu ei ole kokonaisuudessaan jumalansanaa (sanainspiraatio-oppi, jota eräät toiset yhteisöt suosivat).

"Raamatussa on jumalansanan lisäksi paljon aikansa käsityksiä, joita kirkko yrittää perata pois. Raamattu ei ole kokonaisuudessaan jumalansanaa (sanainspiraatio-oppi, jota eräät toiset yhteisöt suosivat)."

Aivan ja tästä syntyvät sitten ne erimielisyydetkin...

• ”KESKUSTELUUN kuuluu, että heitellään koepalloja, joita yhdessä pohditaan. Ehkä valmista ei tule kerralla, mutta ajatukset jäävät pohdituttamaan senkin jälkeen, kun on erottu keskustelukumppanista.”

Olipa hyvä määrite. Keskustelu on juuri tuollaista, missä ei varsinaisesti päästä mihinkään selkeään loppuun, vaan siitä saa hyviä aineksia omaan pohdintaansa. Siinä vaihdetaan mielipiteitä, tarkastellaan vuorotellen asiaa eri näkökulmista.

Hyvä väittely muuten mielestäni päätyy jonkinlaiseen synteesiin, eli lopputulemaan, vaikkei niitä mielipiteitä muutettaisikaan. Samoin väittelyssä mennään ehkä syvemmälle kuin keskusteluissa ja niistä saa todella paljon uusia eväitä myös siihen omaan ajatteluunsa.

• Anonyymi

Mitä wiki sanoo?

• mummomuori
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä wiki sanoo?

Sinun varmaan pitänee käydä sieltä etsimässä?

• Anonyymi

Mistä te juuri nyt keskustelette?

• Anonyymi

Enpä osaa sanoa.

• Anonyymi

Väettäkeepä niin että kieleen tulloo rakko,
      jos ei liäke tehoa niin sit se on ihan pakko.
      Someriippuvuus on nykyajan tauti pahanlainen
      Kaikki vie se mukanaan oli mies tai nainen
      Paholaisen keksintöjä kaikki somet lienee
      Mukanansa lapioimaan koksia tuo vienee
      Ennen pitkee joku sannoo Jumalaa ei ou
      Siitäkös se vasta nousoo pirunmoinen show
      Pohtikaamme yhdessä siis elon tarkoitusta
      Muna ensin vaeko kana liekö tuohon vastausta.?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6665
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      673
      2876
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1249
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      96
      1238
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1225
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1123
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1120
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1100
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1002
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      238