Aseellinen palvelus, aseeton palvelus vai siviilipalvelus?
Vakava paikka, koska "joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu". Näitä asioita ei voi varmuudella vannoa.
Minkä valita?
17
60
Vastaukset
- Anonyymi
Nämä on arvokysymyksiä. Olen pasifisti sisimmältäni. Tiedän ettei se tässä maailmassa toimi.
- Anonyymi
Aikoinaan tein oman ratkaisuni aseettomaan palvelukseen helluntaiyhteisön "käytännön" vuoksi!! En oman ymmärrykseni mukaan ja olen KATUNUT koko elämäni, että annoin typerysten vaikuttaa ajatuksiini!
Tuo siteeraamasi raamatunkohta ei sitten MILLÄÄN sovi puolustukseksi aseettomaan tai siviilipalvelukseen, ei millään lailla!
Maa ja rajat ovat Jumalan antamia ja ovat siksi puolustamisenarvoisia!
Ole itseellinen ja mene aseelliseen! Siellä tehtävien määrä on niistä ajoista kun minä 70-luvulla palvelin, muuttuneet täysin! Tekniikkaa ja muuta osaamista pelkän taistelun lisäksi ja taistelijoita tarvitaan joka tapauksessa.
Jom Kippur -sota syttyi muutama päivä ennenkuin armeijaan lähdin ja muistan kuin eilisen, kuinka äidilleni sanoin, että tuonne tahtoisin taistelemaan!
Toisin tekisin, jos nuori olisin. Nyt en ole edes reserviä tai ehkä osaamisalueellani olisin vielä käyttökelpoinen, ilmottautuisin joka tapauksessa! - Anonyymi
Minä annan palstalle erään laulun. Tämä on tosi hyvä. Varsinkin tämmöiseen jutusteluun. Odotas. Olen tämän laulun kerran ennenkin antanut eräälle henkilölle, mutta hän ei tainnut minun biiseilyistäni paljon perustaa, niin ehkä voin jakaa jonkin... ajatuksen musiikin keinoin. Liittyy sodankäynteihin sun muihin ;)
ja minulle se liittyy myös uskontoihin ja kaikenlaisiin reikiin, mitä ihmisten päässä on.
https://www.youtube.com/watch?v=cX8szNPgrEs - Anonyymi
Tappamista voi perustella milloin minkäkin jumalan ja opin varjolla.
Älä usko sellaista pötyä.Sama pappi siunaa sotaan lähtijät ja sieltä ruumispusseissa palaavat. Mitä kaksinaamaisuutta.
Jeesus sanoo. Joka miekkaan tarttuu,se miekkaan hukkuu.
Ole siis aito kristitty ja aseeton palvelija.
Eikä nimikristitty tappaja.- Anonyymi
"Aseeton palvelija"..jos kaikki Suomessa tekisi noin,olen varma,että Suomi ei olisi Suomi sen jälkeen..voi vain arvailla mikä maa "Suomea" silloin hallitsisi/miehittäisi!! Eli, niitä "miekkaan" tarttujia tarvitaan tosipaikan tullen..ps. en ole sotahullu, enkä todellakaan toivo sotaa!
- Anonyymi
Kun asia olisikin niin yksinkertainen... että ei tarvitsisi suojella niitä joista välittää.
En tosin tiedä kuinka paljon maanpuolustus perustuu välittämisen kautta suojelemiseen, ihan aidosti ja kaikkineen.
Sodan jälkeen palaa mieleltään vaurioituneet ihmiset, joilta pysyvästi jokin palanen itsestä on muuttunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Aseeton palvelija"..jos kaikki Suomessa tekisi noin,olen varma,että Suomi ei olisi Suomi sen jälkeen..voi vain arvailla mikä maa "Suomea" silloin hallitsisi/miehittäisi!! Eli, niitä "miekkaan" tarttujia tarvitaan tosipaikan tullen..ps. en ole sotahullu, enkä todellakaan toivo sotaa!
Realistisesti ajatellen harva joka tapauksessa kieltäytyy aseesta. Mutta jos kaikki tulisivat uskoon ja turvautuisivat niin ollen Jumalaan, voisi Jumala itse varjella Suomea. Olisihan hän säästänyt Sodomankin, jos sieltä olisi löytynyt kymmenen vanhurskasta.
Aseettomana voi palvella isänmaata monissa muissa tehtävissä rintamalla tai muualla. Esimerkiksi lääkintämiehenä. Mielummin minä ainakin toimisin lääkitsijänä, kuin tappajana. Mutta kantaahan tosin poliisitkin asetta. Eikä se ole heille koriste. Esivalta ei turhaan miekkaa kanna. Omantunon kysymys on siis tämä.
- Anonyymi
Minun täydellisessä valtakunnassani,
olisi rauha ainainen.
Siellä leijonat ja karitsat,
leikkiä löisi,
ja varstenkaan kukaan ei sikaakaan söisi.
Vain viikunapuun hedelmät olisi ravintoa ihmisten maan,
niillä ne eläisi kesän ja syksyn, talvenkin vaan.
Ja ihmiset, nuorukaiset, eivät vanhenisi koskaan.
Aurinko siellä paistaisi,
ei olisi lainkaan kylmä,
vaan lämpö kaikki sydämet vapauttaisi.- Anonyymi
Täydellisyys on itse asiassa olemassa. Se ei siis voi olla parempi paikka, kun se on täydellisyys. Siellä ei verikoirat raatele gaselleja eikä vanha vainooja uhkaa.
https://www.youtube.com/watch?v=cbDKLQwHStI
- Anonyymi
Sodat ovat suuruudenhullujen ja itsekeskeisten poliitikkojen aikaansaamia.
Esim. saksalaiset antoivat suuruudenhullun johtajan kiihottaa itseään sotaan.
Churchill tapatti ihmisiä tuhansittain jonkun pikkukylän valtaamiseksi.
Mannerheim tapatti punaisia joukoittain 18-kapinan yhteydessä.
Kasakat kuolivat kylmyyteen talvisodassa, kun heidän oli pakko hyökätä, elleivät halunneet tulla ammutuiksi.
Joten sota on hullujen pelikenttä.
Sotaväessä opetetaan tappamaan! Uskovien tulee sen sijaan opetella pelastamaan henkiä.- Anonyymi
Vasta ku8n aseet ovat tulleet niin tuhoisiksi, etteivät edes herrat voi tuntea olevansa turvassa, he ovat alkaneet varomaan vähän sotimistakin, ja siirtävät sodat tuhansien kilometrien päähän.
- Anonyymi
Jeesuksen sanat "joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu" sanottiin Pietarille, joka sivalsi Jeesusta pidättämään tulleen palvelijan korvan miekalla irti.
Em. sanonta ei liittynyt maanpuolustukseen. Jeesus ei paheksunut häneltä apua pyytäneen roomalaisen upseerin "sadanpäämiehen" ammattia, vaan paransi hänen palvelijansa. Raamatussa mainitaan monta uskovaista sotilasta.
"Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu" ei ollut myöskään "Jumalan sanaa". Jeesus lainasi ikivanhaa Lähi-idän sanontaa. Sotilaalla on toki mahdollisuus kuolla työtehtävissä. Samoin siviilielämässä väkivallalla on taipumus synnyttää väkivaltaa tai tuhota elämä muulla tavoin. Eli kyseessä oli kansanviisaus.
Aseellinen, aseeton tai siviilipalvelus ovat sinänsä omantunnonkysymyksiä, joihin toinen ihminen ei voi ottaa kantaa. Raamattu ei kuitenkaan kiellä maanpuolustusta.- Anonyymi
Armeijassa opitaan monia taitoja jos vaan haluaa oppia. ei siellä ketään tapeta eikä edes sellaiseen opeteta, mutt ajos haluaa piiloutua uskoltaan niin menee sitten siihen siviilipalveluun.
- Anonyymi
Oma kysymyksensä on sekin, että kuinka pitkälle on valmis menemään aseen käytössä. Onko valmis esimerkiksi laukaisemaan ydinpommin. Jonkunhan senkin on tehtävä, kuten Hiroshimassakin teki.
Simo Häyhä oli aika legendaarinen tarkkampuja. Aika kylmäävä kuitenkin jollain tavalla.
Sanan miekka tuhoaa enemän kuin mikään muu.
- Anonyymi
Metsätöihin 6 kk valtion metsiin.
- Anonyymi
Du måste själv besluta. Det är samvetsfrågan. Med vapen tiden är ganska lång. Få går nuförtiden med vapen till armen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003437
- 623117
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342614- 802413
- 842366
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402066Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221690- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411637