saab 900 injection

oliko joskus tollanen 900 malli injection koneella millon sitä myytiin

8

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saab 900 esiteltiin 12..5.1978

      Sen myynti alkoi syksyllä 1978, vuosimallina 1979.

      Ja kun alusta asti oli myöd polttoaineenruiskutuksella varustettu malli myynnissä, voisi olettaa että sitä myytiin siihen asti kuin 900 mallia valmistettiin, eli vuoteen 1994.

      Sen jälkeen valmistettiin toki 900 mallia joka perustui opel vectraan mutta tuskin sitä tarkoitit.

    • ei injection mallia hain eli 900i jota kait 80-90 l taitteessa myytiin

      • Anonyymi

        900i tuli myyntiin heti kun 900 esiteltiin, joten tuohan on täydellinen vastaus kysymykseesi.


    • mut missäs vaiheessa 99 poistu poliisikäytöstä..ja 900 mallit tuli

    • Anonyymi

      Saab 900 tuotanto alkoi syksyllä 1978. Mallivuodeksi merkittiin 1979.
      Mallit olivat GL, GLs GLE, EMS ja Turbo.
      GL = perusmalli 1 kaasuttimella. (Strömberg). Myöhemmin Pierburg.
      GLs = 2 kaasutinta (Strömberg)
      GLE = Paremmin varusteltu ja aluksi vain automaattilaatikolla.

      Tämä EMS, joka oli jo Saab 99 mallissa, oli Saab 900 ensimmäinen ruiskukone eli oli 900 tuotannon alusta asti kunnes tuli H-moottorit.
      Saab 900 2,0 litrainen H-moottorin mukana tuotantoon vuonna 1980-malliin. Puristussuhde oli korkea 8,5:1, joten B-moottoria käytettiin ainakin 1981 kun oli vielä "muodissa" petro-autot. Näissä Petro-Saabeissa oli kaksiosainen polttoainetankki ja tietenkin kaksi täyttöaukkoa.
      B-moottorin puristussuhde oli sopiva petrolia käytettäväksi. Suhde oli 7,2:1. Näin ei tarvinnut kannentiivisteellä Kikkailla ja nostaa palotilan kokoa niin, kuin monessa muussa kilpailijoiden petro-moottoreissa. Montaa ei kyllä ollutkaan.
      Viimeinen "ruotsalainen" Saab 900 oli 1993, joka oli saatavana myös 16-venttiilisenä koneena jota käytettiin Saab 9000 tuotannon alusta 1985. Ensimmäiset 9000 tulivat loppuvuodesta 1984.

      1994 tuli sitten GM-Saabit jossa oli mm. Opel Astran pohjalevy. Moottorivaihtoehtona oli vain 16-venttiilikone eri versioineen.


      Tässä nyt jotain muistin lonkeroista 46 vuoden käytännön kokemuksen tuomana.
      Korjatkaa virheet.


      t. RMB54

      • Anonyymi

        Eksyin palstalle vasta nyt ja korjaan lähinnä kirjoitusvirheen kaasuttimen valmistajan nimessä. Kaasutin oli siis Strombergin valmistama (ei sähkölaitevalmistajalta).

        On noita tullut joskus ropattua ja kahta kaasutintakin synkronoitua (piti puhuttaa autokerho hankkimaan synkronointimittarit).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eksyin palstalle vasta nyt ja korjaan lähinnä kirjoitusvirheen kaasuttimen valmistajan nimessä. Kaasutin oli siis Strombergin valmistama (ei sähkölaitevalmistajalta).

        On noita tullut joskus ropattua ja kahta kaasutintakin synkronoitua (piti puhuttaa autokerho hankkimaan synkronointimittarit).

        Pieni oli tuo ö-virhe.
        GLs:n kaasuttimet synkattiin paineen avulla. Säädettiin niin, että ilmavirtaus oli sama. Tässäkin tehtävässä oli puhtaus tärkeää. Äkkiä säätö oli pielessä jos läppien välissä oli likaa.
        Kotioloissa läppien perussäätö tehtiin ilmaraon mukaan. Eihän se niin tarkka ollut, mutta riittävä.
        t. RMB54


    • Anonyymi

      Lukaisin koko ketjun ja mietin, miten ruokahalu vuosien myötä kasvaa syödessä.
      Suomen tiet olivat vielä vuonna 1980 aika kehnot, joten 160 oli silloin varsin merkittävä huippunopeus, johon 100 ja 108 hv:n 900/99 nipin napin pystyivät.
      Kuulin ensimmäistä kertaa n. v. 1981 isopalkkaisen pomoni sanovan, että Saab on laiska!
      Ilmaisu oli mielestäni silloin lähes käsittämätön, koska siihen aikaan ajelin aika tehottomilla kapineilla - Renault 4 - (26hv/DIN), jolla käytännössä tiet huomioiden, kuitenkin pääsi lähes samassa ajassa pienemmillä polttoainekustannuksilla perille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3023
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2675
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2275
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      35
      1775
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1350
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe