Nii eli ootte puhunu paljon palkoista ja kuinka paskaa on olla duunis laivalla.. Kertokaas nyt vähän millasta on moottorimiehen tai konemestarin työ. Oon 16v ja ajatellu tätä duunii, nii tekis mieli kuulla itse duunista.. Eli siis mitä kaikkee työhön kuuluu? Mikä se konepäiväkirja oikein on? Minkälaisia huoltoja tai korjauksia pitää tehdä ja silleen.. No mut kuiteski kertokaa enemmän työtehtävistä ja mitä tähä duunii yleensä kuuluu.. kiits
Konemestarin työ
17
11062
Vastaukset
- Baloo-Bear
Moottorimies tekee laivassa pääasiassa turkin spuulausta ja luuttuamista. Ajaa konevahtia. Vaihtaa suodattimia. Uralla edennyt konemies/repari pääsee mukaan haalauksiin ja muihin huoltohommiin, siis vaihtamaan mäntiä ja sylintereitä, pumppuja ja muita koneita ja laitteita. Konemestarit tekevät näitä hommia sitten päätöikeseen ja ajavat konevahtia sen päällikkönä. Konepäällikkö vastaa siitä, että laivan koneistot toimivat ja pysyvät käynnissä, polttoaine ei siis saa loppua kesken. Näin siis isoilla laivoilla, pientonnistossa koneessa voi olla vain yksi konemestari, joka tekee kaiken edellisen, vaikka onkin konepäällikkö. Edelleen on syytä korostaa, että laivalle ei kannata lähteä siksi, että duuni on kivaa, saa käyttää univormua, saisi muijia hyttiin tai duunata mopoa koneverstaalla. Työ on paskasta, raskasta ja vittumaista, kuumissa ja ahtaissa paikoissa möyrimistä ja pitkiä kotoa poissaoloja. Tyttöystävä tai muija tykkää tasan niin kauan, kun saa käyttää sun palkkaa kodin sisustamiseen. Jos kuitenkaan kaikki edellä oleva ei pelästytä ja olet ahkera ja työteliäs, tervemenoa vaan. Kyllä siellä hyviäkin hetkiä on ja palkkaakin maksetaan. Jos et taida ruotsin kieltä, ei sinne juurikaan kannata lähteä, koska ruotsin kielen puute sulkee niin monia ovia alkuunsa.
Asiallinen kommentti mutta tuo ruotsin kieli vähän ihmetyttää. Kyllä englainti on merenkulun ykköskieli. Se on totta, että meillä on ainakin kaksi varustamoa jossa kipparin ja siiffin on puhuttava ruotsia saadakseen jobin mutta aloittaja tuskin sitä hakee. Itsellä n. 30v merenkulun hommissa ja vissiin kahdesti olen joutunut kaivamaan sen kouluruotsin esiiin. No toisaalta globaalisti suomen kieli on myös ihan turha juttu. Meriurasta haaveilevalle englanti kuntoon ja kakkoskieleksi espanja.
- onkin
jo aika vanha keksintö, joten eipä siellä enää paljon vahtia ajella. Mutta nuorelle miehelle tiedoksi, että alalla on huutava työvoimapula. Pula johtuu siitä, että konemestarin koulutuksella saa työtä myös maista. Kun merielämän arki tulee eteen ja on mahdollista vaihtaa maihin, niin mestarit häipyy. Perämiehet jää, niillä ei ole yleensä paljoa vaihtoehtoja maissa.
- Yahoo
Baloo Bear antoi kyllä aika oikean kuvan moottorimiehen töistä ja miksei mestarinkin kun jokin menee pieleen. Kyllähän sitäpaitsi vahtia vielä ajellaan monessakin purkissa vielä, ettei se mitenkään ole toimenkuvan ulkopuolella.
Kyllä perämiehille töitä maista löytyy. Luotsit, satamat, ahtausliikkeet, varustamot jne. Työnkuva saattaa vaan olla muuta kuin sitä vahdinajoa. Mestarit sen sijaan eivät niistä nippeleistään eroon pääse edes maissa. - papereilla
Yahoo kirjoitti:
Baloo Bear antoi kyllä aika oikean kuvan moottorimiehen töistä ja miksei mestarinkin kun jokin menee pieleen. Kyllähän sitäpaitsi vahtia vielä ajellaan monessakin purkissa vielä, ettei se mitenkään ole toimenkuvan ulkopuolella.
Kyllä perämiehille töitä maista löytyy. Luotsit, satamat, ahtausliikkeet, varustamot jne. Työnkuva saattaa vaan olla muuta kuin sitä vahdinajoa. Mestarit sen sijaan eivät niistä nippeleistään eroon pääse edes maissa.taitaa maista löytyä vain yhtä duunia ja se kaijapalvelija. Eikä kippaeinkirjallakaan ole asiaa paljon muualle kuin luotsiksi, mutta hakijoita on paljon.
Olen viimeksi -80 luvulla ollut laivassa, jossa joku konemies ajoi vahtia, kyllä ne piuhat on vedetty brygälle hälyttään. - Baloo-Bear
papereilla kirjoitti:
taitaa maista löytyä vain yhtä duunia ja se kaijapalvelija. Eikä kippaeinkirjallakaan ole asiaa paljon muualle kuin luotsiksi, mutta hakijoita on paljon.
Olen viimeksi -80 luvulla ollut laivassa, jossa joku konemies ajoi vahtia, kyllä ne piuhat on vedetty brygälle hälyttään.Pasaseereillä ajetaan tänä päivänäkin 24 h vahtia, mestari ja moottorimies. Rahtilaivoilla sen sijaan ajetaan "virka-ajan", 8-18 noin pyöreästi, ulkopuolella E0 eli vahtivapaata konehuonetta. Piuhat on sitten vedetty sillalle, vahdissa olevan mestarin hyttiin ja kyllä Alandia Emmentalilla pillit huusi illalla messissäkin. Siinä mielessä siis vahtia ajetaan. Päivittäin myös tehdään vahtikierros, eli luetaan mittarit ja peilataan tankit, mitä lähinnä tarkoitin vahdin ajamisella.
Maakravuille vielä tiedoksi E0 eli vahtivapaa konehhuone tarkoittaa sitä, että konehhuoneen automaatio- ja hälytysjärjestelmä valvoo konehuoneen toimintoja, ja jos hälytysraja ylittyy, esim. polttoaineen lämpötila on liian korkea tai matala, niin komentosillalla ja vahdissa olevan konemestarin hytissä, mahdollisesti yleisissäkin tiloissa, annetaan hälytys.
Konemestarin koulutus on nykyään insinööritasoista, ja työpaikkoja on maissa runsaasti. Yhdistelmällä konemestarinkirja ja insinööri olet vahvoilla ainakin laivanrakennuksen ja varustamojen työtehtävissä. Muista kuitenkin, että ensimmäiseen mestarinkirjaan joudut seilaamaan vähintään vuoden, joten ilman aiempaa merikokemusta saat tuskin suoraan koulun penkiltä vahtikonemestarinkirjaa, saati pääset konemestarin hommiin.
Tässä alkaa ihan itsekin kaivata takaisin laivanpäälle, pois näiden typerien insinöörien (itsekin)parista. - skönö
Baloo-Bear kirjoitti:
Pasaseereillä ajetaan tänä päivänäkin 24 h vahtia, mestari ja moottorimies. Rahtilaivoilla sen sijaan ajetaan "virka-ajan", 8-18 noin pyöreästi, ulkopuolella E0 eli vahtivapaata konehuonetta. Piuhat on sitten vedetty sillalle, vahdissa olevan mestarin hyttiin ja kyllä Alandia Emmentalilla pillit huusi illalla messissäkin. Siinä mielessä siis vahtia ajetaan. Päivittäin myös tehdään vahtikierros, eli luetaan mittarit ja peilataan tankit, mitä lähinnä tarkoitin vahdin ajamisella.
Maakravuille vielä tiedoksi E0 eli vahtivapaa konehhuone tarkoittaa sitä, että konehhuoneen automaatio- ja hälytysjärjestelmä valvoo konehuoneen toimintoja, ja jos hälytysraja ylittyy, esim. polttoaineen lämpötila on liian korkea tai matala, niin komentosillalla ja vahdissa olevan konemestarin hytissä, mahdollisesti yleisissäkin tiloissa, annetaan hälytys.
Konemestarin koulutus on nykyään insinööritasoista, ja työpaikkoja on maissa runsaasti. Yhdistelmällä konemestarinkirja ja insinööri olet vahvoilla ainakin laivanrakennuksen ja varustamojen työtehtävissä. Muista kuitenkin, että ensimmäiseen mestarinkirjaan joudut seilaamaan vähintään vuoden, joten ilman aiempaa merikokemusta saat tuskin suoraan koulun penkiltä vahtikonemestarinkirjaa, saati pääset konemestarin hommiin.
Tässä alkaa ihan itsekin kaivata takaisin laivanpäälle, pois näiden typerien insinöörien (itsekin)parista.Jep, tule takaisin ja nyt törmäät samoihin typeriin insinööreihin, lisähöysteenä sitten vielä typerämmät ekonomistit...
Tasapäistä touhua nykyisin, niin brygällä kuin koneohjaamossakin. - mmm
skönö kirjoitti:
Jep, tule takaisin ja nyt törmäät samoihin typeriin insinööreihin, lisähöysteenä sitten vielä typerämmät ekonomistit...
Tasapäistä touhua nykyisin, niin brygällä kuin koneohjaamossakin.Voisikohan joku joka tosissaan on ollut konemestarin tehtävissä laivalla kertoa ns. tyypillisestä työpäivästä ja mitä se pitää sisällään. Tuo ammattisanasto ja "ajavat konevahtia"- lauseet ei paljon kerro. Kiitos.
- Yks mesu
mmm kirjoitti:
Voisikohan joku joka tosissaan on ollut konemestarin tehtävissä laivalla kertoa ns. tyypillisestä työpäivästä ja mitä se pitää sisällään. Tuo ammattisanasto ja "ajavat konevahtia"- lauseet ei paljon kerro. Kiitos.
Haalarit päälle kahdeksalta aamulla, tankkien peilausta ja täyttämistä, aamukierroksen teko. Sekalaista ennakkohuoltohommaa, polttoaineen siirtoa settlingistä päivätankkiin, koneiston valvontaa, huoltojen suunnitteluja, filttereiden vaihtoja, mahdollisia pikaisia korjauksia, konepäiväkirjan täyttöä, pilssin tyhjennystä, makean veden tekemistä yms. yms.
Kympin kahvi valvomossa, lounas puolitapäivin, klo kahden kahvi ja päivällinen töiden jälkeen eli klo 1700.
Päivällisen jälkeen mahdolliset ylityöt jonka jälkeen saunaan ja muutama olut jonka jälkeen petiin.
Joka toinen vuorokausi stopparissa eli hälytysvalmiudessa, jolloin konehuoneen hälytykset ohjattu stopparissa olevan mesun hyttiin, sekä messiin. Mahdollisen hälytyksen sattuessa juostaan konehuoneeseen ja toimitaan tilanteen mukaan,hälytetään tunkki tai moottorimies apuun, jos tarve vaatii.
Työpäivät joskus ympäripyöreitä esim. männänhaalaus eli männän tai männänrenkaiden vaihto satamassa tai konevika merellä.
Ja tätä samaa siis seittemän päivää viikossa, eli pyhiä ei tunneta.
Kysymyksessä siis vahtivapaa E0-konehuone. - abc
Yks mesu kirjoitti:
Haalarit päälle kahdeksalta aamulla, tankkien peilausta ja täyttämistä, aamukierroksen teko. Sekalaista ennakkohuoltohommaa, polttoaineen siirtoa settlingistä päivätankkiin, koneiston valvontaa, huoltojen suunnitteluja, filttereiden vaihtoja, mahdollisia pikaisia korjauksia, konepäiväkirjan täyttöä, pilssin tyhjennystä, makean veden tekemistä yms. yms.
Kympin kahvi valvomossa, lounas puolitapäivin, klo kahden kahvi ja päivällinen töiden jälkeen eli klo 1700.
Päivällisen jälkeen mahdolliset ylityöt jonka jälkeen saunaan ja muutama olut jonka jälkeen petiin.
Joka toinen vuorokausi stopparissa eli hälytysvalmiudessa, jolloin konehuoneen hälytykset ohjattu stopparissa olevan mesun hyttiin, sekä messiin. Mahdollisen hälytyksen sattuessa juostaan konehuoneeseen ja toimitaan tilanteen mukaan,hälytetään tunkki tai moottorimies apuun, jos tarve vaatii.
Työpäivät joskus ympäripyöreitä esim. männänhaalaus eli männän tai männänrenkaiden vaihto satamassa tai konevika merellä.
Ja tätä samaa siis seittemän päivää viikossa, eli pyhiä ei tunneta.
Kysymyksessä siis vahtivapaa E0-konehuone.Kiitos hyvästä vastauksesta. Tollanen kuva mulla tuosta työstä suurinpiirtein olikin. Meinasin käydä opiskelemaan alaa. Toivottavasti 6-7 vuoden päästä munki päivä on tuollainen. Sataa eri ammatinvalintaa olen miettiny mutta merenkulku tuntuu ekaa kertaa oikealta alalta mulle, ihan vitun sama mikä palkka ym..
- Jehovastn
abc kirjoitti:
Kiitos hyvästä vastauksesta. Tollanen kuva mulla tuosta työstä suurinpiirtein olikin. Meinasin käydä opiskelemaan alaa. Toivottavasti 6-7 vuoden päästä munki päivä on tuollainen. Sataa eri ammatinvalintaa olen miettiny mutta merenkulku tuntuu ekaa kertaa oikealta alalta mulle, ihan vitun sama mikä palkka ym..
Älä stressaa tommosesta turhasta kyllä sä varmasti töitä saat jos on vähänki älliä ja oot ahkera, kannattaa vähäsen kattella etukäteen koneen osia ja konehuoneesee kuuluvaa kalustoa, tosin kyllä ne koulussakin opettaa, mutta voit keskittyy ns "vaikeempiin" asioihin sillä aikaa kun lapset ryyppäävät ja uskottelevat itselleen olevansa kunnon merimiehiä kun meripäiviä on tullut täyteen 30.. Baloo-bearin viesti oli kutakuinkin täyttä sontaa, hel-tal & t:ku-tuk väliä ajavien laivojen päällä olevat ihmiset ei ole mitään merimiehiä.
Minun tämänpäiväinen päivä:
Haalarit päälle, aamukierros johon kuuluu vesityksiä, lukemia, peilauksia yms, käynnistelimme konepäällikön kanssa koneet, ihmettelyä ja kummastelua miksi startti-ilmanpaine katoaa 23bar:ista n.8bar:in, täkkärit käytti 3 ilmalla toimivaa konetta samaan aikaan.. työilma siis menee startti-ilmasta. Ruoka. Rälläkän purkua, joka ei toimi, sisältö on päässy hajoomaan, ei pysty korjaamaan. Hieman siivoilua ja verstaalta neulakoneella vanhat maalit pois, huomenna uutta päälle. Ruoka ja hyttiin ihmettelemään.
Työ ei ole mielestäni raskasta kun pysyy positiivisena..
Olen 18v motari ja vikaeeraajana. Palkkaa tulee n 5000e kuudelta viikolta, vakituisilla eri.
- ja siitä tekniikasta...
Mitä luulette kuinka käy, kun rupee elektroniikka vehkeet kettuileen ja muita sähkö vikoja ilmenee nopeammin kuin sähkäri kerkee korjaan.
Taitaa käydä kuten 90 autoille, kaikenlaisia sähkövikoja ja vikoja ei löydy mistään.
Selma huutaa ja mestari juoksee jokavälis painaan pillii hiljaseks.. - iratoM
Itse suunitellut tätä varten tuollaista heiluria joka painaa kuittausta ;)
https://www.image-tmart.com/prodimgs_v2/1/1400/7505/14007505/Novelty-Dippy-Drinking-Bird-Random-Delivery_800x800.jpg?1405501688 - Pikkkis
Olen itse seilannut kansiosastolla ja kuvittelen jotain tietäväni mesujen puuhistakin. AMK-koulutus mainio, praktiikkaa kertyy vahingossakin alan töistä vaikkakin ehkä vain avustavalta tasolta. Maissa on töitä niin helvetisti kunhan asenne ei ole mikään "mää oo merimiäs ja kato ku mää osaan ja mää olin kännisä töissä koko ajan" Nimikkeen ollessa insinööri on myös jatko-opinnot mahdollisia vaikka missä maisteriohjelmissa. Sinne vaan ja ahkeraa, nöyrää opiskelua ja oppimista. Äläkä saatanan edes harkitse kansipuolta, se on kivinen tie....
- gmh
Nyt kun on .n 13v kulunut onko alottaja mesu vai mitä?
- Putsoori
tuolla se motorina putsaa apikoneiden alta öljyjä vieläkin
- laivatsto9
Kerran yksi konemestari kertoi että laiva oli liukunut takaisin kovassa aallokossa.Oli ollut ovela tunne.
Ehkä mun työ olisi ollut toimisto/tietotekniikka/navigointi linjalla.Ja rahtilaivalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577390Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393670Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3832082Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1681864- 871508
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841411- 911310
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621261- 811164