Osaako täällä kukaan selittää miten lasketaan ”vaihteluvälin puolikas”, jota käytetään mm, laskiessa fysiikan laskuja.
Osaan laskea vaihteluvälin puolikkaan, silloin kun mittaustarkkuuus on annettu, mutta jos sitä ei ole annettu menee sormi ihan täysin suuhun.
Sanotaan että minulla on 10 random numeroa jotka mittaavat vaikka putken pituutta
1.0 cm
1.1 cm
1.2 cm
1.3 cm
1.4 cm
1.5 cm
1.6 cm
1.7 cm
1.8 cm
1.9 cm
Ja minun tulee näistä määrittää putken pituus virhearvioineen, käyttäen vaihteluvälin puolikasta. Miten tälläinen tehtävä ratkaistaan?
Kiitos jo etukäteen avusta, ja hyvää vappua!
Luokiolainen kysyy: vaihteluvälin puolikas
Anonyymi
6
3808
Vastaukset
- Anonyymi
Miten laskisit sen tuossa esimerkissä, jos oletetaan että mittaustarkkuus on, sanotaan vaikka, 0,1cm?
- Anonyymi
Vaihteluväli on varmaan suureen suurimman ja pienimmän arvon erotus.
- Anonyymi
Pitää myös tietää mitä tekee. Jos mittaa saman putken pituutta ja saa eri tuloksia eri mittauskerroilla, niin vaihtelua on mittauksissa. Jos mittaa tuotantolinjalta tulevien putkien pituuksia ja saa vaihtelevia tuloksia, niin vaihtelua on valmistuksessa.
- Anonyymi
Kts. Wikipedia: Kvantiili.
- Anonyymi
sheesh ah
- Anonyymi
Nettiin kun laittaa haun "luokio" niin hämmästyttävän paljon tulee tuloksia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911284Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 70850
- 48844
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50715- 33682
- 60679
- 50655
- 52647