Hän ei ymmärtäny että kommunistisen valtion luominen on vastoin kommunistista aatetta.
Lenin oli viisas mies
22
1111
Vastaukset
- t.i.ruskeepaa
Ihanko totta? Höpöhöpö.
- herra
Voipi olla, että tarunhohtoisella Leninillä ei tosiasiassa ollut mitään visiota kommunistisesta yhteiskunnasta käytännössä vielä Venäjän bolsevistisen vallankumouksen jylistessä.
Voisiko olla, että Lenin noudatti myös sitä siirtymää, jossa sosialistinen valtio luodaan luomaan maaperää kommunistiselle yhteiskunnalle, etenkin maailmanvallankumouksen toivossa?
Tai voisiko vain kylmästi olla, että Leninillä ei ollut mitään hajua kuinka rakentaa kommunismia, kun hyvin häilyvässä maailmantilanteessa ja maansa tilassa hän pyrki luomaan edes jonkinlaista bolsevistista järjestystä keinolla millä hyvänsä, ja tukeutui vanhaan ja toimivaan kikkaan, valtioon?
Ehkäpä Leninillä ei heti ekana ollut mielessä kommunistisen ihanteen toteuttaminen, vaan varsin maanläheiset reaalipoliittiset tavoitteet, jotka olivat varsin ymmärrettäviä nimenomaisessa sekasortoisessa tilanteessa.- t.i.ruskeepaa
Tai ehkä Vladimir Lenin oli filosofi ja uskollinen logiikalle ja omalletunnolleen, ja hän noudatti tiettyjä ideologisia periaatteita, joiden varaan hän ideoi Neuvostoliiton valtion rakenteen.
- herra
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Tai ehkä Vladimir Lenin oli filosofi ja uskollinen logiikalle ja omalletunnolleen, ja hän noudatti tiettyjä ideologisia periaatteita, joiden varaan hän ideoi Neuvostoliiton valtion rakenteen.
Tai ehkäpä hän oli vain realisti ja teki ajattelunsa puitteissa sen, minkä pystyi. Ehkäpä hän ei myöskään ideoinut Neuvostoliiton valtion rakennetta, ehkäpä se vaan syntyi monien monimutkaisten sattumusten (olipa niistä osa tarkoituksellisia ja osa tahattomia) johdosta.
Ehkäpä hän myös tajusi sen, että joka ei kykene valehtelemaan, ei myöskään pysty kertomaan totuutta.
Ehkäpä se, että Neuvostoliitto, tai alun perin Neuvosto-Venäjä, oli vain helvetinmoista munkkia. Mutta on myönnettävä, Lenin ei ollut tyhmä, kaukana siitä. Toisaalta, ei myöskään Hitler ollut tyhmä, hän oli vain varsin eri mieltä asioista monen nykyäänkin elävän kanssa. On huomattava kuitenkin, on eri asia olla viisas ja eri mieltä asioista, kuin olla tyhmä ja olla eri mieltä asioista. - herra
herra kirjoitti:
Tai ehkäpä hän oli vain realisti ja teki ajattelunsa puitteissa sen, minkä pystyi. Ehkäpä hän ei myöskään ideoinut Neuvostoliiton valtion rakennetta, ehkäpä se vaan syntyi monien monimutkaisten sattumusten (olipa niistä osa tarkoituksellisia ja osa tahattomia) johdosta.
Ehkäpä hän myös tajusi sen, että joka ei kykene valehtelemaan, ei myöskään pysty kertomaan totuutta.
Ehkäpä se, että Neuvostoliitto, tai alun perin Neuvosto-Venäjä, oli vain helvetinmoista munkkia. Mutta on myönnettävä, Lenin ei ollut tyhmä, kaukana siitä. Toisaalta, ei myöskään Hitler ollut tyhmä, hän oli vain varsin eri mieltä asioista monen nykyäänkin elävän kanssa. On huomattava kuitenkin, on eri asia olla viisas ja eri mieltä asioista, kuin olla tyhmä ja olla eri mieltä asioista."Ehkäpä se, että Neuvostoliitto, tai alun perin Neuvosto-Venäjä, oli vain helvetinmoista munkkia."
Niin eli ehkäpä se "että Neuvostoliitto ylipäätänsä SYNTYI, tai alun perin......" - t.i.ruskeepaa
herra kirjoitti:
"Ehkäpä se, että Neuvostoliitto, tai alun perin Neuvosto-Venäjä, oli vain helvetinmoista munkkia."
Niin eli ehkäpä se "että Neuvostoliitto ylipäätänsä SYNTYI, tai alun perin......"Yritätkö väittää, että valehtelu on luonnollista?
- J..
"Hän ei ymmärtäny että kommunistisen valtion luominen on vastoin kommunistista aatetta."
Jos kommunistisella aatteella tarkoitetaan marxilaisuuteen pohjaavaa suuntausta, ei neuvostovaltion perustaminen ollut sen vastaista vaan sen mukaista.
Sivuhuomautuksena vielä kerran, "kommunistinen valtio" on käsitteellinen mahdottomuus. Jos sillä tarkoitetaan sosialistista, proletaarista valtiota, niin sellaisen perustaminen on olennainen osa marxilaisten kommunistien strategiaa.- t.i.ruskeepaa
...
- Baku-nini
Neuvostoliitossa ei bakuninilaisilla kommunardeilla mennyt hyvin, vaikka he olivat kaikkein aidoimpia kommunisteja.
- herra
Baku-nini kirjoitti:
Neuvostoliitossa ei bakuninilaisilla kommunardeilla mennyt hyvin, vaikka he olivat kaikkein aidoimpia kommunisteja.
Ymmärtääkseni Mihail Bakunin ei ollut kovinkaan vahva Marxin ajatusten kannattaja. Bakunin nimittäin erotettiin 1800-luvun kolmannella neljänneksellä (en muista oliko II vai III) Internationaaleista juuri Marxin myötävaikutuksella.
Bakuninhan oli ennemminkin varsin vahvasti positivistisia ja individualistisia arvoja kannattava anarkisti, joka ei itse asiassa katsonut tavoitteekseen kommunistista ihanneyhteiskuntaa, vaan eo ipso pyrki ennemminkin "luovaan hävitykseen", kapitalistisen valtiomallin tuhoamiseen ja anarkistisen spontaanin yhteiskunnan luomiseen tämän tuhoutuneen valtion hävityksen varaan, eli EI rakentamaan uutta anarkistista valtiota/yhteiskuntaa.
Mielestäni tässä mielessä on varsin väärin kutsua Bakuninia aitona kommunistina, koska mielestäni anarkisti-nimike sopinee hänelle paremmin, vaikkakin systeemin rakentajana hän ei Marxille vetänyt vertoja, mutta sen sijaan esitti varsin mielenkiintoisia ajatuksia poliittisen filosofian kannalta erilaisista aiheista, kuten vapaudesta.
Voin kertoa, olen tutkinut Bakuninia jo jonkun aikaa, ja hän on todella mielenkiintoinen ajattelija, vaikkakin hänen antinsa poliittisessa filosofiassa ei niinkään ole ideologian rakentajana, vaan juuri filosofina, joskaan ei kovin systemaattisena sellaisena.
ELI
Mielestäni on väärin nimittää Bakuninia kommunistiksi, puhumattakaan, että klassisten anarkistien ajatuksien uudelleenelvyttämisessä on mitään muuta kuin keinotekoista makua.
Onhan tietenkin sitten mielipidekysymys, kuka nyt on "aidoin" kommunisti, ja jos katsot Bakuninin edustaneen aitoa kommunismia, on minun vaikea sinua muuhun vakuuttaa.
- Iskra
Sosialismi ja kommunismi ovat filosofioita ja maailmankatsomuksia - eivät talousjärjestelmiä!
"Minä en ole marxilainen." Karl Marx- t.i.ruskeepaa
Kommunismi on talousjärjestelmä, joka esitellään teoksessa "Kommunistinen manifesti". Marx sanoi silloin kun kaikenlaiset fanaatikkoryhmät alkoivat taistella kapitalismia vastaan, että "jos nuo ovat marxisteja, minä en ole." -Lähde Sociology 4. painos, Anthony Giddens.
Olen erimieltä !
Kuten tietänet, filosofia on ns. yleistiede, jonka toimintaa johtaa pyrkimys tiedon ja to-
dellisuuden lähteille. Sosialismi ymmärrettiin jo antiikin aikana yhteisomistusta merkitse-
vänä terminä, eli jonkin sortin talousjärjestelmänä. Samoin on laita myöskin kommunismin
kohdalla. Senkin sanan alkuperä on latinaa, ja sitä käytettiin kuvaamaan järjestelmiä, jotka
pyrkivät mm. tuotantovälineiden siirtämiseen yhteiskunnalliseen omistukseen.
Että keskustelusta tulisi antoisa, ehdotan, että käymme sitä Marx´ in yhteiskunta-analyysin
termein ja ajatuksin!
vom- Iskra
vom kirjoitti:
Olen erimieltä !
Kuten tietänet, filosofia on ns. yleistiede, jonka toimintaa johtaa pyrkimys tiedon ja to-
dellisuuden lähteille. Sosialismi ymmärrettiin jo antiikin aikana yhteisomistusta merkitse-
vänä terminä, eli jonkin sortin talousjärjestelmänä. Samoin on laita myöskin kommunismin
kohdalla. Senkin sanan alkuperä on latinaa, ja sitä käytettiin kuvaamaan järjestelmiä, jotka
pyrkivät mm. tuotantovälineiden siirtämiseen yhteiskunnalliseen omistukseen.
Että keskustelusta tulisi antoisa, ehdotan, että käymme sitä Marx´ in yhteiskunta-analyysin
termein ja ajatuksin!
vomei ole maailman selittäminen, vaan sen muuttaminen." Karl Marx
Iskra kirjoitti:
ei ole maailman selittäminen, vaan sen muuttaminen." Karl Marx
Parahin Iskra ! Nyt olet väärillä jäljillä. Darwin ja Linne´ painottivat evoluution merki-
tystä eläin ja kasvikunnan muutoksissa, eliöt olivat muutoksen objekteja. Karl Marx sitä-
vastoin edellytti yhteiskunnallissa muutoksissa ihmisten olevan muutoksessa subjekteja, siis
muuttajia ! Kerro minulle varmuuden vuoksi, miten esim. modernin filosofian professori Timo
Airaksinen muuttaa suomalaista yhteiskuntaa !
vom- herra
Iskra kirjoitti:
ei ole maailman selittäminen, vaan sen muuttaminen." Karl Marx
konteksti.
Jos olisit tarkemmin tarkastellut, mistä tämä lausahdus tulee, ja miksi Marx näin toteaa, ymmärtäisit lauseen ehkä "todemmassa" (hyvin kyseenalainen sana, käytänpähän kumminkin) merkityksessään.
Näet taustalla on se vuosisatoja kestänyt debatti metafyysisistä ongelmista, joiden irvimuotoina voitaneen pitää mm. Berkeleyn subjektiivista idealismia (eli kärjistäen: kun kääntää selän, maailma häviää, ja kun taas katsoo uudelleen, maailma rakentuu taas silmille nähtäväksi), sekä monet muut varsin ontologiset filosofiset kysymykset, mm. myös Descartesin cogitot sekä siitä jatkuneet rationalismi-empirismi-kiistat, joita Kant ei kriittisellä synteesillään itse asiassa lopettanut, vaan ennemminkin kiihdytti. Myös Hegelin holistiset selitykset eivät tyydyttäneet Marxin filosofian muutoksenjanoa.
ELI
Ei ole tietenkään väärin sanoa, etteikö Marx tarkoittanut tällä lausahduksella siirtymistä "tämänpuoleiseen", ei, vaan on ymmärrettävä, että tämä on vain yksi käsitys filosofian tehtävästä, ja Marxin lausahdus ennemminkin kuvastaa juuri hänen turhautumistaan metafyysisiin pohdiskeluihin. - KrasnajaIskra
niin, että Parta-Kalle tarkoitti sosialismilla enemmänkin arvoja ja menettelytapoja, kuin tiettyä valmista ihanteellista talous/yhteiskuntajärjestystä/mallia.
Sosialismi ja kommunismi taisivat olla hänelle synonyymeja.
KarlKkautsky taisi luoda marxilaisuuden ja V.I.Lenin marxismi-leninismin, kotka ovat jo ihan muita juttuja...
- parraton
Leninin viisaus on pelkkä satu ja myytti lapsenmielisille. Minkäänlaisia todisteita en ole tälle uskomukselle löytänyt.
- Rauhan puolesta
Lenin-setä asuu Venäjällä
ja sieltä on pitkä matka Vietnamiin.
Mutta minusta vain tuntuu, että
Lenin-setä asuu yhtä lähellä kuin setä Ho tsi minh.
Leninillä on niin suuri otsa,
että siihen mahtuu koko maa ja taivaskin.
Ja Lenin-setä hymyilee
ja silmät tuikkivat ja hän nauraa niinkuin setä Ho tsi minh.
Lenin-setä asuu Venäjällä,
minä kutsun hänet kylään, tänne Vietnamiin.
Hän rakastaa meitä.
Meille hän on aivan yhtä kultainen kuin setä Ho tsi minh.
Minä olen pikkupioneeri
ja vähäinen on vielä minun voimani.
Mutta pienikin voi taistella
rauhan puolesta, kuin Lenin ja setä Ho tsi minh.
Rauhan puolesta kuin Lenin ja setä Ho tsi minh. - blackmagictiger
Rauhan puolesta kirjoitti:
Lenin-setä asuu Venäjällä
ja sieltä on pitkä matka Vietnamiin.
Mutta minusta vain tuntuu, että
Lenin-setä asuu yhtä lähellä kuin setä Ho tsi minh.
Leninillä on niin suuri otsa,
että siihen mahtuu koko maa ja taivaskin.
Ja Lenin-setä hymyilee
ja silmät tuikkivat ja hän nauraa niinkuin setä Ho tsi minh.
Lenin-setä asuu Venäjällä,
minä kutsun hänet kylään, tänne Vietnamiin.
Hän rakastaa meitä.
Meille hän on aivan yhtä kultainen kuin setä Ho tsi minh.
Minä olen pikkupioneeri
ja vähäinen on vielä minun voimani.
Mutta pienikin voi taistella
rauhan puolesta, kuin Lenin ja setä Ho tsi minh.
Rauhan puolesta kuin Lenin ja setä Ho tsi minh.TOSIN DDRÄSSÄ JA SETÄ NICOLAE ROMANIASSA.
- odotan vastausta
sitä vallankumousta olivat tekemässä 70-luvulla?
Oliko näin:
b) kommunistien enemmistösiipi, eli punapaidat N-liiton ohjauksessa?
a) kommunistien vähemmistösiipi, eli sinipaidat yksinään?
(Käsittääkseni nuo kaksi edellämainittua ovat SKDL:n kuuluvia, ovatko?)
c) sosialidemokraattien vasen siipi,
- vai kuinka? Oli tosiaan.
Valtion luominen olisi todellakin ollut vastoin Marx´in määritelmää kommunismista.Hänen
mukaansa kommunismin yksi ulottuvuus oli valtion ( sorron !) lakkauttaminen.Mutta tätyy
muistaa, että Lenin ei perustanut kommunistista valtiota. Hänen johdollaan perustettiin
Venäjän Sosialistinen Neuvostotasavalta (CCCP ).
vom
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577260Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243446Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1601741Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3351723- 841385
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631237Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2571228- 811144