Äly hoi, älä hyötyä jätä.

Mitä on älykkyys, siitä kiistellään, mutta epäilemättä kyvykkyydellä ja ongelmanratkaisulla on jotain tekemistä sen asian kanssa. Mensa mittaa älykkyyttä yhdellä tavalla, eikä minulla ole taikka muillakaan pitäisi olla mitään epäilemistä heidän käyttämiensä mittauskriteerien suhteen.

Itse en ole älykäs, sen todistavat ennenkaikkea ratkaisut joita olen elämässäni tehnyt oikeastaan kaikkien asioiden suhteen. Olen tiedostanut ratkaisujeni vähäjärkisyyden, mutta olen jostain syystä halunnut kuitenkin toimia valitsemallani tavalla. Järkevä, viisas, kenties älykäskin ihminen olisi luultavasti toiminut toisin, vaikka olisikin tavoitellut samaa kuin minä.

Ja mitä minä sitten tavoittelin: Riippumattomuutta, itsenäisyyttä ja vapautta.

Huomasin jo pienestä pitäen olevani riippuvainen muista ihmisistä ja kaikesta mitä he tekivät. Ei ollut mitään sellaista elämänaluetta, jolle kukaan muu ei tunkeutuisi joko nykyisyyden, historian taikka odotettavissa olevan tulevaisuuden kautta.

Oli silti olemassa mahdollisuus jonkinasteiseen itsenäisyyteen, mutta riippuvuuteni muista ihmisistä teki jo käsityksen itsenäisyydestä mahdottomaksi.

Jäljelle jäi vapaus ja sen tavoittelu, ja lähdin tekemään sitä kapinoinnin keinoin. Minusta vapaus olisi saavutettavissa, kunhan vain sanoisin riittävän usein ei. Aluksi sain arestia, nurkassa seisomista, jälki-istuntoa, putkaa, ja leivättömän pöydän ääressä istumista. Vankilaan asti en kapinoimalla sentään päässyt, sillä pelkästään sanomalla "ei" pääsevät sinne ainoastaan totaalikieltäytyjät, enkä ollut sellainen. Minä halusin olla vapaa, en minkään kieltäytymisaatteen vanki.

Olin jonkun aikaa jossain määrin vapaa. Minulla oli liikkumatilaa, ei sitoutumuksia, mutta vähitellen ratkaisut mukavuuskysymyksiin ajoivat minut sitoutumaan taloudellisesti. Kun sille pirulle antaa pikkusormen, vie se koko käden, ellei sitten ole todella älykäs, mitä minä en todellakaan ollut.

Onko älykkyys onnellisuutta, ja mitä on onnellisuus? Onko tärkeämpää ja hyödyllisempää olla onnellinen kuin älykäs? Toisaalta luulisi älykkään löytävän onnen itselleen. Minä tyhmänä en sellaista ole vieläkään saavuttanut, sen sijaan olen taistellut tuulimyllyjä vastaan ja jahdannut valkoista valasta.

Älykkyys ja viisaus ovat merkkinä toisistaan. Hullu voi olla laiska siinä missä typerä ja älykäskin, hyöty on kullakin sama.

0

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
        Ikävä
        196
        1523
      2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
        Ikävä
        123
        1278
      3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
        Ikävä
        52
        1042
      4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
        Ikävä
        72
        955
      5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
        Ikävä
        52
        873
      6. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
        Ikävä
        58
        873
      7. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
        Ikävä
        53
        840
      8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
        Ikävä
        102
        824
      9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
        Ikävä
        82
        820
      10. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
        Ikävä
        42